KESKUSTELUT > MUUT AIHEET > KRIKETTI
12156. Kriketti
kravattimies11.12.2025 klo 03:46
Australian ja Englannin krikettijoukkueet tulivat viikoksi tänne Brisbaneen pelaamaan ja sitä katsoin, mutta en kuunnellut ottelua televisiosta vaan kuuntelin sitä radiosta, jossa oli huikeasti parempi selostus eikä ollut niin voimakasta yleisön kohinaakaan häiritsemässä puheen kuulemista.Kerron nyt tarkemmin. Kriketissä on monen tyyppisiä pelejä kuten arvata saattaa. Minä olen pelannut työpaikan mukana viikonloppuna nuorempana. Molempien joukkueiden pelaajat olivat aika lailla tuttuja minulle, mutta kriketti oli minulle aivan tuntematon käsite. En ollut koskaan oppinut siitä mitään ja sen takia en katsonut enkä oppinut.
Viikonlopulla siis mentiin laajaan puistoon, jossa oli tilaa ja tasaista nurmikkoa hehtaareittain. Ainoa syy miksi minä olin mukana oli se että eräs John-niminen työkaverini ei omistanut autoa, joten ehdotin, että minä voisin hakea hänet kotonta ja kuljettaa - ja niin alkoi minun kiinnostukseni krikettiin.
Ajoin annettuun osoitteeseen, jossa John pyysi sisälle tapaamaan vanhempiaan. He olivat kotoisin Italiasta. Takaovelta avautui näkymä reilun metrin levyiseen puutarhaan. Äiti halusi esitellä minulle viinipuunsa. Pyörähdimme takaisin keittiöön maistelemaan äidin tekemää viiniä. Sain pienen pikarillisen puoleen väliin. Muistaakseni emme skoolanneet, mutta nauttimamme viini oli tosiaan hyvää.
Parkkeerattuani puiston reunaan piti vielä kävellä melkoinen matka lehtipuiden varjostamaan paikkaan krikettialueen tuntumaan. Juomamme ja naposteltavamme olivat jäämurskan keskellä punaisessa Eskyssä. Roikotimme boksia välissämme kun astelimme kohti tuttuja miehiä.
Pelin alkuun minut ohjattiin veräjän eteen ja sitten minulle annettiin ohjeet kuinka maila piti olla hallussa.
Krikettimaila oli kuin pitkittäin halkaistu pesäpallomaila. Sen pohjakuvio oli kuin iso D. Suora puoli kohti tulevaa palloa, kerrottiin. Vastapuolen pallottaja lopetti juoksuvauhtinsa ja tuli neuvomaan minua asiassa, kun maila pyörähti väärään asentoon.
Pallo lentää aluksi ilmassa, sitten se osuu maahan ja nousee uudelleen ilmaan. Lentoradan kuvio on kuin kulho, englanniksi BOWL. Sitä samaa on myös keilailu eli BOWLING. Suomessa keila tarkoittaa kuitenkin kapulaa eikä radan muotoa.
Pallottaja on BOWLER. Minä olin BATSMAN. Lyhytaikainen urani loppui heti alkuunsa. Veräjä särkyi ensimmäiseen palloon. Pallottaja sai ansaitsemansa onnittelut.
KOMMENTOI