KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 4/2024

11462. SK 4/2024

Mittarimato25.1.2024 klo 22:12
Ristikko 2½-tähtinen Arto Kuivanen. Tuttuun tyyliin lähes kaikki vihjeet sanallisia. Kohokohtina kaksi 25-kirjaimista sanaa ja seitsemän 14-kirjaimista.
Piilosana Henrik Lahtinen. Piilosanan ruudut kasvaneet huomattavasti, liekö pysyväismuutos?

Itseltäni ristikko tuntui ratkeavan nopeammin kuin viime numeron kaksitähtinen, mahtoiko sitten vain päivän kunto olla parempi. Alaosa tuntui vaikeimmalta. Vasemmassa yläkulmassakin tarvittiin pientä säätelyä, että sai kaiken osumaan kohdalleen. "Kello 5" oli vähän outo juttu, vaikka vastauksen löydettyään toki ymmärtää yhteyden.

Piilosana jääköön vielä odottamaan.
2. Ylläpito25.1.2024 klo 22:22
Arto Kuivanen kirjoittelee ristikoista myös Instagramissa:
https://www.instagram.com/arto.kuivanen.ristikot/

Myös tuttu firma on siellä:
https://www.instagram.com/sanaris.fi/

Ja vielä Sanasepotkin.
https://www.instagram.com/sanaristikkoseurasanasep ot/
3. Jiikoo27.1.2024 klo 14:16
Onnistuin selvittämään molemmat tehtävät samoilla istumalihaksilla, ihan nautittavia olivat!

Kuivanen opetti minulle sanan, jota tuntematta olin tullut toimeen kahdeksatta vuosikymmentä (vihje: kohtauksia). Eipä ollut Idahon paikannimistökään entuudestaan tarpeeksi tuttu. Pitkät sanat pelottivat alkuun, mutta avautuivat loogisina ihmeen helposti.

Lahtisen piilotetut sanat tuntuvat olevan laatukamaa kerta toisensa jälkeen. Tämänkertainen ei ollut pahimmasta päästä. Vihjeen P5 ratkaisun jouduin lopuksi lunttaamaan, joskin avainkirjaimet 1–20 olivat silloin jo selvinneet.
4. Elva27.1.2024 klo 14:44
Kuivasen ristikko oli mainio, mielestäni tähtiensä arvoinen. Alaosa sujui liukkaasti, yläosassa jouduin kunnolla pohtimaan ratkaisuja. Viihdearvo oli korkea.

Piilis siirtyy tuonnemmaksi, kokemuksesta varaan Lahtiselle kunnolla aikaa.
5. pöllöklubin ainaisjäsen27.1.2024 klo 16:16
Ristikko ratkesi yön yli nukkuneena ja apuvälineiden turvin. Riemastuttava ja oivaltava. :) En muista, milloin viimeksi olisin nähnyt näin pitkiä sanoja yhdessä ja samassa ristikossa. Hienoa, että tällaisia tehdään. Toivoa vain sopii, että sähköpostivastaus päätyy arvontaan eikä johonkin SK:n mappi Ö:hön.
6. PM27.1.2024 klo 16:19
Eilen näitä jo ratkoin.

Piilis meni läpi jonkinmittaisten tuumailujen jälkeen yyhdellä istunnolla, olematta mitenkään liian helppo. Vimeisenä löytämäni sana oli ps 5, jonka kirjaimista osan arvasin oikein, itse sana oli aivan uusi minulle. Vihjeessä vs 5 oli etunimestä JArmo lyhenne, jollaiseen en ole aiemmin törmännyt. Mutta voihan noin olla!

Ristikossa erityiskiitos pitkistä sanoista, joiden risteävätkin olivat kelpo sanoja ja joiden väliset alueet hyvin laadittuja. Eilen jäi puuttumaan kolme kirjainta, jotka äsken etsin lähdetietoja hyödyntäen. Jiikoo (3) on jo nämä maininnut, myös piirrosleijona oli uusi eläin. Kohtauksilta toivon välttyväni.
7. Mittarimato27.1.2024 klo 21:47
Piilosanakin tuli tehtyä. Lahtinen lienee saatu kuohittua tavanomaisten piilosanojen tekijäksi, sen verran helppo ja nopea tämä oli. Vaaka-13 vain tuotti päänvaivaa, kun ratkaisusanan sopiva asiayhteys ei ollut tuttu, mutta lähteistä sekin sitten löytyi.
8. kaplas28.1.2024 klo 08:01
Vs 13 minullakin jäi viimeiseksi. Ei ihan iisi vihje...
9. Jiikoo28.1.2024 klo 10:19
Mittarimato ja kaplas, minulle vs13 taisi olla helpompi – näin ja kuulin tätä Eeroa kerran ”livenä” ja jopa vaihdoin hänen kanssaan pari sanaa. Kaverissa oli karismaa kerrakseen!
10. Eikka28.1.2024 klo 12:06
Lainaus: 7. Mittarimato 27.1.2024 klo 21:47
Piilosanakin tuli tehtyä. Lahtinen lienee saatu kuohittua tavanomaisten piilosanojen tekijäksi, sen verran helppo ja nopea tämä oli. Vaaka-13 vain tuotti päänvaivaa, kun ratkaisusanan sopiva asiayhteys ei ollut tuttu, mutta lähteistä sekin sitten löytyi.

Samma fel hos Rahikainen, kun eräs toinen ristikko-Eero pyöri mielessä. Myös P7:ssä hieman takeltelua, kun sanan loppuosa ole olevinaan niin ilmeinen. Yksi parhaista SK:n piiliksistä.
11. Heppu30.1.2024 klo 11:00
Ristikko oli hieno. Rahatiede paras harhautus. Harmaista tuli niin tervejärkisiä, että minulle tämä kakspuolonen oli ehkä hiukan helpompi kuin edellisviikon kakkonen. Tosi pitkään kyllä vaikutti vähän lyhyeltä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *