923. Hymiöt

Henry Haapalainen10.6.2004 klo 00:51
Onko täällä ketään muita, joita ns. hymiöiden käyttö kirjoituksissa ärsyttää. Käyttäköön nuoriso niitä tekstiviesteissään, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitäisi opetella kirjoittamaan ja lukemaan siten, että sanoma välittyy muutenkin. Mm. nimimerkki Jukkis kertoi eräässä osiossa, että hän olisi ymmärtänyt ottaa kirjoitukseni vähemmän totisesti, jos siinä olisi käytetty hymiöitä (tämä ei ole sanatarkka lainaus). Monelta muultakin näyttää olevan lukutaito hukassa. Pitäisi malttaa lukea, ennen kuin kiirehtii vastaamaan. Ja fiksumpaa olisi olla vastaamatta jos ei ole mitään sanottavaa.
Hymiöt helvettiin!
2. K. Virtanen10.6.2004 klo 09:11
Näin meitä onnettomia tumpuloita LUKI-häiriöisiä valaisee ja valistaa mies, joka ihailtavalla taidolla osaa itse kirjoittaa ja myös tulkita muitten tekstejä aina oikein. Omilla esimerkeillään hän on näyttänyt että maltti, ajattelu ja harkinta kuuluu myös hyveisiinsä. Varsinainen huumoriguru.

Varmuuden vuoksi tähän laittaisin pottuilu-HYMIÖn, jos tietäisin millainen se on. Ja samalla pyytäisin heti anteeksi, sillä sehän oli aina miehekästä.
3. Titta Kivikko Lappeenrannasta10.6.2004 klo 09:27
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Onko täällä ketään muita, joita Henry Haapalaisen syytökset, nimimerkkiepäilyt ja itsensä parempana pitäminen ärsyttävät? Minä käytän hymiöitä juuri niin paljon kuin haluan, olkoon HH mitä mieltä tahansa.

Henkka helvettiin!

(Joopa, anteeksi vaan kiroiluni, vaikken mies olekaan)
4. Erkki Vuokila10.6.2004 klo 09:38
Arvoisat vastaajat. Eikä teillä ole minkäänlaista huumorintajua??? Minäkin valvoin yöllä klo 00.55-06.30 välisen ajan naureskellen työn lomassa tälle humoristiselle alustukselle. Nyt, alle kolmen tunnin yöunen jälkeen, naurattaa edelleen mm. oma hymiöiden käyttö (ei helvetissä!) ja etenkin Jukkiksen (ja monen muun) lukutaidon puute. Huomaatteko, miten menitte lankaan (jos tässä sellainen oli) ja osoititte väitteen (jos yämä sellainen oli) todeksi?
5. Jouni10.6.2004 klo 09:38
Minäkin kirjoitin vuosi sitten hymiöiden käyttöä vastaan. Ajattelin silloin, että sanaseppojen pitäisi pystyä ilmaisemaan ajatuksensa pelkästään sanoin.
Sittemmin olen huomannut, että sanasepot ovatkin avarakatseisia, kaikista ilmiöistä kuten kilpibongauksesta kiinnostuneita ihmisiä. Rupesin ajattelemaan, että itse olenkin vanhoillinen jäärä. Nyt olen jo tottunut hymiöihin, vaikka en vielä niitä itse käytä. Mutta ehkäpä joskus.
6. Titta10.6.2004 klo 09:47
Etkö Eki huomannut, miten kovasti minua nauratti viestin alussa? :)
7. iso S10.6.2004 klo 10:27
Olisin vastaamatta, jos olisin fiksumpi. Nytkään en vielä kiirehdi, vaan otan mietiskelyä varten aikalisän.

Tämä siis ei, toistan ei, ole vastaus, vaan otsikon herättämä ajatuksentynkä.

Mielestäni hymiöt ovat kohtuudella käytettynä paikallaan. Ei liian paljon eikä liian eksoottisia, vaan sellaisia, että ne tuovat esille sen mitä kirjoittajaa tuntematon ei tekstistä näe. Kuoliaaksinaurattaja ja umpitosikko saavat täysin samoilla sanoilla aikaan erilaisen vaikutuksen, jos pääsee kuulemaan äänenpainot ja näkemään ilmeet. Hymiöt korvaavat noita kirjoituksesta puuttuvia elementtejä.

Minäkin olen vanha koiras enkä taivu oppimaan kaikkia uusia temppuja. Hymiöt ovat yksi niistä, mutta lasken se omaksi puutteekseni enkä kohtuukäyttäjien viaksi. Monta primitiivireaktiota olisi jäänyt tulematta jos kaikki tuntisivat minut ja ymmärtäisivät vinoiluni olevan leikki- ja ystävällismielistä. Juttujani yritän siivota vähemmän ärsyttäviksi, mutta hymiöitä tuskin opin käyttämään. Antakee armoo. Yhden laitan tähän ihan ärvälläni. (mistähän tuokin sana mieleen ponnahti) :)
8. Egon10.6.2004 klo 10:49
Ei minullakaan ole mitään sanottavaa, mutta kirjoitan kuitenkin: ärsyttää, ärsyttää!!!

Niin, että mikä? :) ;) :D ;D d:{D

Ei sitten niin mikään, koska kesäloma alkaa!!!!
9. jupejus10.6.2004 klo 11:59
Vähän (tai oikeastaan paljonkin) olen iso S:n linjoilla. Hymiöthän korvaavat puheen äänenpainoja. Samoilla sanoilla voi ilmaista monenlaista tarkoitusta, mutta puheesta sen tarkoituksen (toivottavasti) erottaa ilmaisulla.

Kirjoittaessa tuohon on vaikea päästä taitavimmankin kirjoittajan ja "rivien välistä" -lukutaitokin on aina lukijan ymmärryksessä. Hymiöt korvaavat nähdäkseni noita asioita.
Kuin myös piristykseksi (joillekin) ja ehkä ärsyykkeeksi (joillekin).

Toisaalta - jos tuon Pelsepuupin asumasija täyttyisi hymiöillä, niin siellähän voisi olla ilmiömäisen hymiömäistä.
10. tero10.6.2004 klo 12:42
Käytän hymiöitä väärinkäsityksien välttämiseksi ja asian selkiyttämiseksi. Suosittelisin muillekin, jäisi monta sanasotaa käymättä. Toisaalta ehkä niitä halutaankin. :)

Kielto olisi vähän kuin hymyilykieltoa elävässä elämässä...pitää pukeutua harmaaseen säkkiin ja pitää naama peruslukemilla tai kaapu silmillä. Äänen painoillakaan ei saisi kertoa onko asiasta huvittunut vai raivon partaalla. Siinä maailmassa tahtoisi asua en minä. Riittää kun katson Kettusen "huumoriohjelmia"... tai Aki Kaurismäen elämää suurempia elokuvia. (Pääseekö noista sanoista nyt selvillä siitä pidänkö Kettusen ohjelmista tai Kaurismäen elokuvista? Jos sanoisin ne enkä kirjoittaisi niin luultavammin pääsisi.)

Esimerkki:

Haista home!

Se kuulostaa hyvin pahalta. Loukkaukselta.

Haista home! :)

Huomaatteko eron? Jos ette niin suosittelen tutustumaan artikkeleihin jotka opetavat medianlukutaitoa. Pelkkä lukutaito ei enää riitä.

Onneksi minä sentään olen aina oikeassa. O:-)
11. Antti Viitamäki10.6.2004 klo 13:49
Minuakaan ei ole koskaan ärsyttänyt tällä saitilla muu kuin perusteettomat epäilyt, hämärät syytökset, epäasiallinen käytös ja se, että joku kertoo meille, millainen saitin pitää olla, ikään kuin hän johtaisi koko toimintaa.

Epäasialliseen käytökseen minutkin on saatu provosoitua pari kertaa, ja nämä tapaukset harmittavat ja ärsyttävät minua edelleen.

Jos puhutaan hymiöiden poistamisesta, voidaan seuraavaksi ruveta puhumaan esimerkiksi lyhenteiden poistamisesta. Nehän ovat eräässä mielessä suunnilleen samaa sarjaa - symboleita, joilla tietty asia on ilmaistavissa nopeammin ja pienemmässä tilassa. Hymiöt eivät toki ole yhtä tarkkoja sisällöiltään kuin lyhenteet, mutta toisaalta suomen kielessä on tuhansittain sanoja ja sanamuotoja joiden merkitys ilman kontekstia jää tuntemattomaksi.

Monessa tutkimuksessa on päädytty siihen, että hymiöt ovat syntyneet tarpeesta saada yksinomaan aivojen kieli- ja logiikkakeskusta hyödyntävään kielelliseen kommunikointiin myös suorempia tunneyhteyksiä. Hymiöt nähdään ikonisina merkkeinä, jotka antavat tekstille kirjoitettaessa kuulumattomiin ja näkymättömiin jäävän sävyn ja värin, aivan niin kuin iso S, jupejus ja tero kuvailevat.

Ja jos mennään vielä pitemmälle kuin lyhenne-esimerkissäni, niin minkä ihmeen takia emme toivottaisi helvettiin koko kirjoitettuun sanaan perustuvaa kommunikointia ja palaisi vanhaan kunnon perinteiseen face-to-face-keskusteluun. Hiiteen siis tietokoneet ja puhelimet - itse asiassa, hiiteen koko järjestelmällinen kieli! Eleet, ilmeet, urahdukset kunniaan! Ei - hiiteen nekin, vain hajujen käyttö sallittakoon!

(Huom: ei hymiötä. Miettikääpä nyt sitä sitten.)
12. Henry Haapalainen10.6.2004 klo 14:09
Kyllä Eki, tämä oli harkittu provokaatio, ja se todisti juuri sen mihin pyrkikin. Käyttäkää minun puolestani hymiöitä, ei se hetkauta suuntaa eikä toiseen. Kun eilen porukkaa haukotutti, nyt oltiin sentään vähän pirteämpiä.
13. Eki10.6.2004 klo 14:24
Minun huumorini on kyllä ihan toisenlaista. Olen kurkkuani myöten täynnä Henry Haapalaisen provokaatioita, joilla näköjään halutaan saada tämä mukava porukka näyttämään naurettavalta. Nyt haluaisin, että HH hakisi edes yhden kannattajan, jonka jälkeen voisi paremmin perustella täälläolonsa, koska sanoi muistaakseni taannoin, että lähtee, jos valtaosa sitä haluaa. Ei tätä keskustelupalstaa ole perustettu siksi, että se pitäisi HH:n haukottelut tasapainossa. Ei myöskään keskinäisen kehumisen kerhoksi, jonka spekulointi tämän kaiken aloitti. En vieläkään ole kuullut yhtään täsmennettyä perustelua tai todistetta kerhon olemassaolosta.
14. Jouni10.6.2004 klo 14:39
Minä ilmoittaudun HH:n kannattajaksi. Samoin kannatan Ekiä ja muitakin palstalaisia.

Kokeneena palstoilla roikkujana voin valaista teitä siitä, että HH:n provot ovat varsin mietoja verrattuna siihen, mitä näkee monilla muilla palstoilla. Pyydettäessä voin antaa linkkejä vaikkapa Tiede-palstalle, jossa tieteen totuuksia selvitellään joskus tulikivenkatkuisesti.
15. Pulmailija10.6.2004 klo 14:44
Ekille: Kyllähän Aikku tuolla toisessa säikeessä toivotti nimipäivää sisäpiiriläisille, johon esim. allekirjoittanut ei kuulu. Eikö se ole keskinäistä kehumista parhaimmillaan? :)
16. Antti Viitamäki10.6.2004 klo 14:54
Minäkin muistan huomanneeni yhden selkeän käänteen tämän keskustelupalstan historiassa. Se sijoittuu viime vuoden marraskuuhun.

Sitä ennen täällä keskusteltiin vilkkaasti milloin mistäkin, ihmiset olivat hyväntuulisia, eikä kukaan pohtinut sitä oliko kirjoittajilla ehkä jotain salattuja intressejä.

Yksi ihminen onnistui muuttamaan keskustelun sävyn kyräileväksi, varovaiseksi, ylitulkitsevaksi ja paikoin jopa vainoharhaiseksi.

Myöhemmin tämä samainen ihminen on moneen otteeseen kritisoinut sivustoa milloin liiasta varovaisuudesta, milloin törkeästä kärjistämisestä - ja useimmiten kommentoinnin kohde on kuitenkin ollut jotain ihan muuta.

Mainittu henkilö on vaatinut sivuilla oikaisuja ja anteeksipyyntöjen esittämisiä kunnianloukkauksista ja herjauksista, vaikka on usein osoittanut itse olevansa kykenemätön pidättäytymään herjaamisesta tai pyytämään anteeksi itsestään selvissä tilanteissa.

Jokainen voi nyt pohtia, ketä tarkoitan. Minä en ole tässä henkilön nimeä ilmoittanut, vaikka toivoisin että hän tunnistaisi tästä itsensä ja älyäisi joko muuttaa tapansa tai siirtyä pilaamaan jonkin toisen sivuston ilmapiiriä.
17. Jouni10.6.2004 klo 16:04
Keskustelun avaus tällaisella palstalla on vaatija laji. Avaaja asettaa aina itsensä alttiiksi epäonnistumiselle: entä jos tämä aihe ei kiinnosta ketään muuta? Siksi joskus vain täydellinen turhautuminen antaa riittävän energian uuden keskustelun avaamiselle. Turhautumisesta lienee kysymys myös HH:n kohdalla tässä keskustelussa.

Turhautumisesta lähtenyt keskustelu ei kuitenkaan aina ole turhauttavaa. Paremminkin voisi sanoa, että moni hyvä asia on lähtenyt liikkeelle kun kun joku on saanut tarpeekseen jostain.

Tällakin palstalla on aktiivisia kirjoittajia, jotka eivät ole koskaan avanneet uutta keskustelua. Mitähän siitä pitäisi päätellä?
18. Henry Haapalainen10.6.2004 klo 17:55
Eki, syytätkö minua siitä että "saadaan porukka näyttämään naurettavalta"? Eivätkö he tee sen itse. Olen kirjoittanut omalla nimelläni, kohdistamatta tekstiä keneenkään.
19. Eki10.6.2004 klo 18:27
Tämän säikeen ensimmäinen kommenttini oli ivaa. Toinen kommenttini oli huumoria. Tästä kolmannesta en vielä paljasta, mitä tämä on.
20. Jouni10.6.2004 klo 18:31
Huh huh!
Senverran olen joustava, että muutan mielipidettäni, kun asiasta uutta ilmenee. Peruutan kannatukseni HH:lle.
Kirpuilla taitaa mennä tosi huonosti.

Pakko panna vitsi kevennykseksi:

- Haluaisitko pikkuisen kissanpojan, kysyi vanha täti pikku-Valtterilta.
- Meidän äiti on sanonut, ettei se ikinä päästä kissaa ovensa sisäpuolelle.
- Entäs isä?
- Sen se päästää.
21. Henry Haapalainen10.6.2004 klo 19:07
Jaaha, siinä meni minun tukijoukot.
22. AS10.6.2004 klo 19:30
Näin terveessä hengessä pitäisi mm. keskustella ristikoiden tasosta Suomessa etc. ... Hajoita ja hallitse.
23. Henry Haapalainen10.6.2004 klo 20:23
Silläkö se paranee, että välillä jo omalla nimellään esiintyneet luikertelevat takaisin nimimerkkien suojaan?
24. Antti Viitamäki10.6.2004 klo 20:28
Jjjja näin. Matemaattinen tehtävä:

Mikä on juuri sulkeutuneen ympyrän kehän pituus?
25. Henry Haapalainen10.6.2004 klo 20:42
Niin, samantapaista sanailua on koko osio Keskinäisen kehumisen kerho täynnä. Suosittelen jokaiselle sen lukemista uudestaan. Sanoinpa mitä hyvänsä, puukkoa tuli joka suunnalta. Ja silloinhan minulla ei ollut tukijoukkoja, nyt oli mutta se pirulainen alkoi jänistää.
26. Matti10.6.2004 klo 20:45
Siihen osioon en koske viiden metrin kepillä. Enkä enää tähän.
27. Jouni10.6.2004 klo 20:59
En jänistänyt HH. Muutin mielipidettäni viileän harkinnan tuloksena. Ei se niin voi olla, että vain yksi on viisas ja kaikki muut hölmöläisiä.
28. Sakke10.6.2004 klo 21:13
Muistan vuosien takaa pilapiirroksen, jossa henkilö ajaa autolla moottoritietä vastapalloon ja kuulee radiossa ilmoituksen moottoritiellä väärään suuntaan liikkuvasta ajoneuvosta. Reaktio tähän on seuraavanlainen: "Miten niin yksi auto, noitahan on todella monta."
29. Henry Haapalainen11.6.2004 klo 01:11
Hauska vanha vitsi.
Jotta totuus ei hämärtyisi, ristikkoasioissa minä edustan vähemmistöä vain näillä sivuilla. Kirpuilla ja ajatuksillani päätoimittajana on laaja ristikkoharrastajien tuki. Kirppuja on kehitelty yhteistyössä ratkojien kanssa toistakymmentä vuotta, ja tällä hetkellä heitä on vähän yli 40 000 (todellisuudessa ratkojien määrä on paljon suurempi, sillä tuo luku kertoo vain yhteenlasketun levikin kolmelle Kirppu-lehdelle).
En ole koskaan pitänyt Pelikaani-lehtiä uhkana Kirpuille, koska lehdillä on niin erilaiset linjat. Mutta ehkä tämä ei toisin päin toimi, ja Kirput ovat piikki jonkun lihassa.
30. Eki11.6.2004 klo 01:33
Näitä palstoja lukeneet tietävät, että viimeisen kappaleen lopussa ei ole mitää perää. Sinäkin, Henry, sisimmässäsi tiedät sen ja olet sen usein täälläkin kirjoitettuna nähnyt. Yritin henk.koht. lähestymisellä purkaa pahan hengen, jota tuntui muutama viikko sitten kertyneen niin paljon, ettet halunnut tulla tänne edes paikalle, mutta epäsit sen jyrkästi.

Mutta eihän tuo viimeinen lause ole edes väite. Ehkä se on jopa huumoria. Sitä en viime aikoina ole enää osannut aistia muuten kuin että kaikki on ollut huumoria. Ei todellakaan ollut muutama viikko sitten.

Kävin pitkin hampain Keskinäisen kehumisen kerhon läpi, enkä löytänyt sieltä sitä, mitä olisit halunnut minun tai muiden löytävän. Matin tavoin haluaisn sen ajan silti unohtaa.

Teen Pelikaaneja välittämättä kilpailijoista. Nuo suunnilleen samat luvut pätevät Pelikaaneihinkin. Olen iloinen muista hyvistä ristikkolehdistä. Erilaisia ne kumminkin ovat. Yksi asia vähän harmittaa. Nyt on tulossa jo ties kuinka monen uusi kryptolehti, kun me jouduimme vuonna 1995 raivaamaan tilaa ensimmäiselle Rautakirjan suurista epäilyistä johtuen. Se siis "vähän harmittaa", ei siitä sen suurempaa numeroa kannata tehdä. Muista lehdistä teen vielä pienemmän numeron.
31. Henry Haapalainen11.6.2004 klo 02:01
Ehkä minä joskus teen nettiin foorumin ristikkokeskusteluille. Jos niin käy, voin vakuuttaa että niillä sivuilla yksikään sekopää ei kirjoittaisi henkilöön kohdistuvia kaunoja nimimerkin suojasta. Ja kilpailevien lehtien päätoimittajia kohdeltaisiin erityisen kunnioittavasti. Aseina käyttäisin välitöntä asiattomuuksiin puuttumista, ja tarvittaessa sensuuria.
Otetaan tuo Keskinäisen kehumisen kerho takaisin näkyville. Sinä et silloin keskusteluun puuttunut, ja se oli minusta käsittämätöntä. Me olemme sentään tehneet yhdessä musiikkia ja vaikka mitä.
32. Eki11.6.2004 klo 02:20
Jos jatkan, tässä alkaa se keskustelu, jota kerjäsin sinulta muutama viikko sitten sähköpostitse. Sinä olit pyytänyt minulta aiemmin, mutta ajoituksemme eivät näemmä osuneet lainkaan kohdalleen.

Olemme kerran käyneet pitkän mielipiteenvaihdon melkein kaksin ja muut osoittivat selvästi, että tällainen kuuluu kahdenkeskiseen viestintään. Olen samaa mieltä.
33. Henry Haapalainen9.11.2007 klo 01:48
En ole tulossa keskustelemaan. Ajattelin näyttää tämän keskustelun ystävälleni, mutta eihän täällä olekaan samoja viestejä kuin ennen. Tätä on manipuloitu, miksi?
34. Henry Haapalainen9.11.2007 klo 01:54
Vai teinkö jonkin virheen? Yritin vastata aiheeseen Keskinäisen kehumisen kerho. Miten se näin voi tulla?
35. Henry Haapalainen9.11.2007 klo 02:00
Juu, hakusana vei aiheeseen hymiöt. Eli Keskinäisen kehumisen kerho on poistettu. Ja nyt poistun minäkin.
36. Eki9.11.2007 klo 10:06
Ei ole poistettu. Otan sen nyt etusivulle, että kaikki halukkaat voivat sitä ihailla.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *