KESKUSTELUT > RISTIKOT > SUPER RISTIKOT / VEIJO WIREN

6887. Super Ristikot / Veijo Wiren

Petteri29.5.2012 klo 13:02
Olen täytellyt uusinta Super ristikot & sudokut-lehteä ja siinä on pari Veijo Wirenin laatimusta, joista haluan kysyä.

1. Puuttuuko sivun 11 tavuristikosta yksi vihje oikean reunan alueessa jossa on mm vihje LÄKSYTYS? Läksytyksestä tulee alaspäin 4-kirjaiminen sana ja sen vasemmalle puolelle tulevalla 2-tavuiselle sanalle ei ole mitään vihjettä. Pystysanan 1. tavu siihen tulee, mutta mitään sellaista toista tavua en siihen keksi, jolla saisi siitä toisesta tavusta alkavan vaakasanan sopimaan kuvavihjeeseen.

2. Sivun 30 oikean alanurkan numeroruudukko on kai virheellinen. Siinähän 2:lle on vain yksi mahdollinen paikka ja siitä paikasta ei mitenkään voi hypätä 3:een.
2. Auroran pappa29.5.2012 klo 19:54
Petteri

Olen sitä samaa kohtaa tutkinut jo kauan. En saa siihen mitään mielestäni sopivaa sanaa siitä "kuoritusta" banaanista ja pystysuora kaksi tavuinen sana puuttuu koska ei ole vihjettä.
3. Jukkis30.5.2012 klo 14:11
Minäkin pääsin lehdessä tuohon tavuristikkoon asti, ja samaa mieltä olen, jotain vikaa on mainitussa kohdassa.

Ja numeroruudukon virheellisyys on ihan selvää.
4. Veijo Wiren30.5.2012 klo 15:18
Asioita itse tarkistamatta uskon kyllä, että nuo virheet ovat varmaan olemassa, ja
pahoittelen kovasti. Mutta meille laatijoille sattuu, itsekin olen monesti löytänyt
vastaavia virheitä ristikkolehdistä, joskaan en ole vaivautunut kommentoimaan
niitä. Mutta totta on, että tarkkana tässä ammatissa saa olla, ja aina on pieni
pelko p--ssä kun on lähettänyt ristikot matkaan, että jäikö niihin tarkistuksenkin
jälkeen jokin virhe. Valitan, että pikkutarkkuus ei ole parhaita puoliani.
5. Melkein Erkin näköinen31.5.2012 klo 02:09
Vittumaisen näköinen sankari tämä
6. jpq31.5.2012 klo 09:46
Veijo Wiren: näin laatijana sanon laatijan tärkeimpiä taitoja olisi pikkutarkkuus tokihan on hyvä tapa että joku muukin katsoo tehtävät läpi kun laatija. ps. itsellekkin virheitä sattunut jopa tarkistaessani erään toisen tehtävää..
7. J31.5.2012 klo 10:22
Kyllä ammattilaisetkin joskus tekevät virheitä.
8. tonimikael31.5.2012 klo 10:46
Minä viimeksi toissapäivänä. Ratkaisusanaksi vihjeelle "painomitta" tuli risteävien avulla UNNSI. Ei minua ainakaan kauheasti harmita virheet (kunhan ne vain pääasiassa huomataan ennen painoon (ei unnsiin) menoa), niistä tulee vain olo että "olenpa minä inhimillinen". Minä tykkään inhimillisistä.
9. jpq2.6.2012 klo 09:53
J: tietysti ja joka alalla asiallinen suhtautuminen asiaan osa ammattimaisuutta. ps. se joka kieltää tämän on hassu.
10. Jukkis12.6.2012 klo 21:44
Kun nyt palautusaika meni umpeen, niin tässäpä pohdittavaksi, mitä käsitellyssä ristikossa a.o. kohtaan voisi tulla. Täällä: aijaa.com/0000510358376
Mikä tavu tyhjään ruutuun? Mitä sängyn alapuolella oleva kuva esittää?
11. Auroran pappa12.6.2012 klo 22:33
Jukkis

Hyvä juttu kun otit asian vielä käsittelyyn.Odotellaan mielenkiinnolla vastausta siihen kysymykseen.Mitä sängyn alla on?
12. Eki12.6.2012 klo 22:39
Veikkaan että peli-sanan vihje puuttuu (ei kai saha ole peli?) ja litu on oikoluettu väärin ja vastaus on liku.
13. Jaska12.6.2012 klo 22:58
Nolliin päästyä alkoi herjata "ei vastaa yhtään sivua."
14. pirjo12.6.2012 klo 23:07
Saha on kyllä soittopeli...
15. Eki12.6.2012 klo 23:16
Ajattelin sitä kyllä jo tuossa kirjoittaessani, mutta silti...
16. RA12.6.2012 klo 23:22
Jos SAHAsta tulee alaspäin PELI, niin mistä se LIKU sitten tulee ja mitä se tarkoittaa?
17. Jaska12.6.2012 klo 23:34
Hevosen nimi.
18. J13.6.2012 klo 08:26
Eikö olisi ollut parempi laittaa siihen ruutuun laatimisvaiheesa tavu SU tai NA? Meillä päin ei lituja ole näkynyt ojanpientareilla. Missä niitä kasvaa?
19. ?13.6.2012 klo 08:49
Onko lehden nimi oikeasti Super Ristikot? Siis kirjoitettu noin, sanat erikseen?
20. RA13.6.2012 klo 08:59
On, Super Ristikot & Sudokut. Joissakin paikoin lehteä myös muodossa SuperRistikot & Sudokut.
21. ?13.6.2012 klo 09:03
Ei taida olla suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjen mukainen kirjoitusasu. Tosin yhteenkirjoitettuna Superristikot on myös vähän outo.
22. RA13.6.2012 klo 09:07
Niin... Kyllähän lehti voidaan nimetä (periaatteessa) miten vain. "Oudompaa" mielestäni on se, että itse lehdessä lehden nimi kirjoitetaan kahdella eri tavalla.
23. Jaska13.6.2012 klo 11:11
Vastaako lehden anti sen nimeä?
24. jpq13.6.2012 klo 13:40
?: minusta se yhteen.
RA: todellakin outoa.
Jaska: enpäs tiedä osin ihan hyvä vaikka jäävi olenkin. Ainakin osin siis.
25. RA14.6.2012 klo 09:45
Sain sattumoisin viime viikolla Super Ristikot & Sudokut -lehden nro 3/2012. En ole tutustunut lehteen aikaisemmin, enkä vielä tätäkään läpiratkonut (joten en ota kantaa, kuinka 'super' tämä lehti on). Viittaisiko lehden nimi kuitenkin lähinnä isoon tehtävämäärään...?

Lehti on Otavamedian kustantama. Tässä numerossa on ilmoitettu olevan 67 tehtävää (en ole laskenut). Tehtävätyypit: kryptoja, kuva- ja sanaristikoita, sudokuja ja vokaduja, numeroruudukoita, nostalgiaristikoita (näyttäisivät olevan Seppo Jokikokon laatimia), japanilainen ristikko (siluettiristikko), kirjainlaatikoita, piilosanoja, palindromivisa, ristikkovisa.

Osalle tehtävistä annetaan ratkaisu lehden loppusivuilla, osa on palkintotehtäviä.

Tehtävien laatijat ovat useammasta eri ristikkofirmasta: mm. Auriferasta Sami Hämäläinen, Juha-Pekka Kuusela, Merja Kuhmonen ja Marko Haapamäki, Sanariksesta Erkki Vuokila, Reima Mäkinen ja Heidi Heinola, Veijo Wirén / Veijon Kirjat, Seppo Jokikokko, Veli-Matti Jusi. Yhden tehtävän on laatnut Merja Kohmonen ja pari tehtävää on laatinut Veijo Wirén Sanaris Oy:n välityksellä... ...

(Tämän säikeen otsikko on siis harhaanjohtava, JOS syntyy käsitys, että kyseessä olisi pelkästään Veijon lehti.)
26. Eki14.6.2012 klo 10:01
Tuo Veijon merkkaaminen Sanaris Oy:n välittämäksi on painovirhe kuten kai yllä merja Kuhmosen nimi.
27.  Paljastava Pekka14.6.2012 klo 20:04
Mistä laatija Riitta Asikaisen ristikot voi bongata. Saatais nauraa.
28. RA14.6.2012 klo 21:09
[Ohoh! En tiennytkään, että maineeni mukavana ja todella hauskana ihmisenä on noin laajalle levinnyt...

Aika vähän ja harvoin kokonaan itse tekemiäni ristikoita on missään tarjolla.]
29. Eki26.6.2012 klo 12:51
HAASTAVA-merkintä on muuten pantu väärään ristikkoon, sen pitäisi olla Heidin piirtämässä sivussa.
30. jpq9.7.2012 klo 02:17
Eki: mistäs sinä tiedät tarkoitan vaan että riippuu aina vähän ratkojasta.
31. Jukkis5.4.2013 klo 13:48
Taas vaihteeksi sattui tämä lehti saataville, numero 2/2013. Tuli aikamoinen dejavu (eikun déjà-vu) -tunne, kun yritin ratkoa Veijo Wirenin numeroruudukkoa. Ja tosiaan, tässä lehdessä on uudestaan sama virheellinen tehtävä, joka mainitaan tämän säikeen aloitusviestissä. Eikä tässä kaikki: muutkin sivulla 30 olevat tehtävät (yhteensä neljä) on täsmälleen samat kuin oli vuosi sitten numerossa 2/2012 sivulla 30.

Sivulla 11 sentään on samalta laatijalta eri tehtävä kuin vuosi sitten, mutta virhe siinäkin taitaa olla. Tosin eri virhe kuin vuosi sitten.

Että aika tasalaatuinen on tämä lehti.
32. anja3.6.2013 klo 19:38
Super ristikot & sudokut n:o 2/2013,sivulla 14 oleva tavuristikko:Pelurin taivas ja siinä keltaiset alueet tökki pahemman kerran.Mikä ihme siihen tulee Las vegasin jälkeen.Vaakaan olen ratkonut pääteasema ja tupakka sanat.Tietääkö joku? 2 pv aikaa postittaa ratkotut tehtävät.
33. jpq4.6.2013 klo 01:47
Minäkin myönnän että sanapalapelissäni joka on kait just tuossa viimeisessä lehdessä on yksi sana kirjoitettu sanalistaan väärin tarkistin itse 3 vai oliko 5 kertaa ja koeratkojani ei nähnyt mitään eikä sekään joka vielä minulta eteenpäin lähteneen aineiston tarkisti.(siis koeratkojani jälkeen). Kirjoitan tämän koska osoittaa että katson myös miltä tehtävät lehdessä näyttävät.
34. Jukkis13.7.2014 klo 12:48
Tämän asian kanssa on näköjään jokavuotinen déjà-vu. Nimittäin sama virheellisesti laadittu numeroruudukko, joka oli numerossa 2/2012 (tämän säikeen aloitusviesti) ja sitten uudelleen numerossa 2/2013 (tämän säikeen viesti 5.4.2013 klo 13:48), on nyt sitten julkaistu kolmannen kerran tässä lehdessä, numerossa 3/2014.

2012 ja 2013 oli kaikki a.o. sivun neljä tehtävää samat, tänä vuonna oli sentään neljästä tehtävästä yksi eri kuin edellisinä vuosina.

Hiukka on hämmentävää se, että laatija sai tietää tehtävän virheellisyydestä jo vuonna 2012, ja silti hän lähettää sen saman tehtävän vuoden välein julkaistavaksi uudelleen, ja siinä sivussa muitakin ennen julkaistuja tehtäviä.

Kun Sanaris:llä selvästikin on suhteita Otavamediaan ja tähän lehteenkin, niin voisitteko ihan pikkuriikkisen vihjaista sinne päin, että jos ihan pikkuriikkisen katsoisivat, mitä julkaisevat.
35. Ylläpito13.7.2014 klo 13:48
Tuomme asian tiettäväksi.
36. tapio17.7.2014 klo 17:16
Mitä Veijo Wireeniin tulee, yritin joskus saada vastauksen, onko hänen sudokujensa/vokadujensa laatu yhtään parantunut. Meni joskus tarpeettomasti aikaa hänen VIRHEELLSESTI laatimiensa sudokujen ja vokadujen kanssa ne ovat virheellsesti laadittu, jos ratkaisuvaihtoehtoja on useita. Useammallakin kerralla ylimmän ja alimman 3x3 ruudukon reunanumerot/kirjaimet pystyi vaihtamaa keskenään ja molemmat ratkaisut toimi. Joka kerta tuli eri ratkaisu kuin Wiren esitti ratkaisuissaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *