KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2655

6355. HS 2655

aamuvirkku26.8.2011 klo 06:42
Piti tulla tänne kehumaan itseäni. Ristikko on 85% valmis. Sotahistorian tuntemus avitti paljon.
2. aamuvirkku26.8.2011 klo 07:35
Nyt se on täytetty. Muutama outo sana. Siis helppo, kun näin äkkiä sain tehtyä.
3. Potter26.8.2011 klo 09:42
En kyllä voi kehua itseäni, mutta tuhersin kuitenkin täyteen. Minulla kun on tuo kronikka (huutonetistä), niin ristikko ei sitten ole kovinkaan 'haasteellinen'.
4. io226.8.2011 klo 10:00
viime viikkoiseen taisi jäädä joitain ruutuja tyhjäksi. tähän ei.

Mieluisimpia minulle nämä tapahtuma-pvm.ristikot
5. otv-a26.8.2011 klo 10:17
kolme tyhjää ruutua jäi. vauva nukkukoon rauhassa. kronikattomana olen vain tyytyväinen, ettei moinen suurteos vie turhaa tilaa hyllyssä.
6. Anneli26.8.2011 klo 12:57
Helppo ilman mitään kronikoitakin.TYYNEYS sanan piilokirjain hetken mietitytti,mutta ihan järkevän sanan siihenkin sain ja googlekin sen tunnisti!Helteistä viikonloppua kaikille!
7. O26.8.2011 klo 13:23
Ei tässä aikaa paljon mennyt.
Vaativuutta ristikkoon toivoisin enemmän.
Ensikerralla toivottavasti.

Annelille ja muille. Helteistä viikonloppua!
8. Maria26.8.2011 klo 13:31
Totta,että sitä vaativuutta voisi olla enemmän,mutta kaikki kukat kukkikoot!Annelin vihje TYYNEYDESTÄ auttoi,siis google varmisti piilokirjaimen.Kiitos!
9. apua26.8.2011 klo 14:53
Anneli 12:57 ja Maria 13:31;

kiitokset neuvosta, TYYNEYS tuli sen avulla selväksi minullekin.
10. nykkis26.8.2011 klo 17:26
9.9.1951 lienee väärä vuosi.
Ihmetyttää myös yläreunan ALUE TYVENI. En saa vastaussanaa sopimaan vihjeeseen.
11. tuffa Porist26.8.2011 klo 17:39
nykkis
Google "laillistaa" em. päivämäärän. "ALUE TYVENI" vastaus
vähän toiselta osaltaan kankea, mutta menettelee...
12. Ehu26.8.2011 klo 17:44
Muuten tehty mutta tuo vasemmassa reunassa olevan NISSANin piilokirjain kateissa. Olen googlettanut kaikki automerkit, muttei tärppää
13. Aksu26.8.2011 klo 17:56
Ehu,
googlehan ihan tarjoaa oikeaa NISSAN-vaihtoehtoa (6), jos ainoastaan yksi kirjain on väärin!
14. pelaaja26.8.2011 klo 18:16
Minusta tuo nykkiksen ihmettelemä ALUE TYVENI (7) on semmoinen pikkuhauska pikkukiero vihje. Vähän samoin kuin ristikossa toisaalla 'pyydä nainen' (5).
15. Remu26.8.2011 klo 18:49
Katselin ristikon numero 2649 ratkaisuja enkä vieläkään tiedä ketä Annia oikean alareunan kuva esittää. Kuvasta ei edes oikein erota, onko miehestä vai naisesta kyse, pitkä tukka kun voi olla kumpaisellakin. Tietääkö joku kertoa?
16. apua26.8.2011 klo 18:51
Remu 18:49;

Anni Swan
17. apua26.8.2011 klo 18:59
Remu,
En tosin muista, mikä oli ristikon numero, mutta luulisin, että kysymäsi kuva oli Anni Swanista.
18. Remu26.8.2011 klo 19:01
Kiitos, apua. Sinusta oli apua tiedon puutteeseeni. Kun koko nimen naputteli Googleen, se antoi kiltisti juuri lehdessä olleen kuvan. Tämäkin aukko sivistyksessä tuli täytettyä.
19. [oikeaan paikkaan]26.8.2011 klo 19:27
[HS-ristikon asiat nyt myös HS-2649:ssä, säie 6304]
20. [oikeaan paikkaan]26.8.2011 klo 19:30
[siis HS-ristikon 2649 asiat jne.]
21. saara26.8.2011 klo 19:57

Sain oudon laulaja-nimen, tosi oudon.
22. Aksu26.8.2011 klo 20:22
saara,
kyllä laulajan nimi (4) on hyvin tunnettu maailmalla. Eikö kuukeli vahvistanut saamaasi nimeä?
23. saara26.8.2011 klo 20:39
Minulla voi olla virhe?

Lieneekö laulaja keke/isis -mallia vaiko pisteetön hökkeli?
24. Aksu26.8.2011 klo 20:43
saara,
tarkistele vielä uudelleen sanojasi!
25. saara26.8.2011 klo 21:56
Taidanpa uskoa pisteettömyyteen.
26. L-a26.8.2011 klo 22:51
Saara,
Vaihda autoa.
27. Pipsa27.8.2011 klo 00:51
Taas ihan päällinen ja säällinen ristikko, jossa ei tarvittu "necesserities".

Googlata ei tarvittu, nimet olivat ihan aitoja,pahoja kökköjä ja tulkinnanvaraisia vihjeitä ei ollut. Ihan säällinen Tapahtui- ristikko siis.
28. saara27.8.2011 klo 09:37
Aksu ja L-a, vaihdoin ja sain tosdi kuuluisan laulajan. Kiitos teille!
29. Eräs27.8.2011 klo 10:45
Muuten valmis, mutta vasemmassa reunassa keskellä kokouksen piilokirjain puuttuu. Ei nyt leikkaa ollenkaan, sana tuntuu ihan oudolta.
30. Eräs27.8.2011 klo 10:45
Muuten valmis, mutta vasemmassa reunassa keskellä kokouksen piilokirjain puuttuu. Ei nyt leikkaa ollenkaan, sana tuntuu ihan oudolta.
31. muuan27.8.2011 klo 12:15
eräs
piispojen puuhia
32. Viljami27.8.2011 klo 16:30
Eipä näissä Lehdon ristikoissa ole viime aikoina pahemmin uusia nokkeluuksia näkynyt. Tuo ALUE TYVENI on mielestäni aika hyvä.

Aika monta piilokirjainta joutui Googlesta etsimään ennen kuin ratkaisusana selvisi.
33. Huge27.8.2011 klo 16:52
Nämä "Tapahtui"-ristikot ovat aina hyviä, Mutta Niissan-vihjeen piilokirjain puuttuu. Saisikos lisävihjeen?
34. Huge27.8.2011 klo 16:55
Tarkoitan tietenkin Nissan-sanalle vihjettä.
35. Aksu27.8.2011 klo 17:05
Huge,
kirjoita sanat NISSAN ja se vajaa sanasi googleen. Piilokirjaimen paikalle voit kirjoittaa minkä vain. Kyllä google ehdottaa sitä oikeaa vastausta. Ei ole vaikeaa!
36. Juho27.8.2011 klo 19:22
Valmetillakin oli sen niminen lentokoneprojekti jo pari vuosikymmentä sitten. Sehän tässä minuakin kummastutti.
37. tuse27.8.2011 klo 19:23
Melkein kaikki meni helposti, mutta keskeltä hieman oikealle ylhäällä auton etuosa ja inter-, ei nyt yhtään säteile??
38. Pähkinänsärkijä27.8.2011 klo 19:32
"tuse", älä välitä: vaikeaa on sen auton tekijöilläkin.
39. saara27.8.2011 klo 19:33
Intereitä löytyy liikemaailmastakin...
40. tuse27.8.2011 klo 20:11
Pähkinänsärkijä, saara
Kiitos, mutta sehän on mun AUTO, vuosimalli on mulla vaan uudempi, siksi en kai älynnyt, ja siihen kohtaan kyllä yritin sitä inter-iä. Kiitos uudelleen, loputkin selvis. Te olette ihania kun autatte, silti paljastamasta liikaa. Välillä sitä vaan itse lukkiutuu oikeaksi luulemaansa sanaan.
41. sirtermar28.8.2011 klo 10:38
Hei, te tarkat tietäväiset!
Eikö ensimmäisessä tapahtui-jutussa pitäisi olla alussa kaksi ruutua eikä vain yksi?
42. O28.8.2011 klo 12:50
sirtermar.
Kyllä minulle sopi tuo yksi.

tuse.
Kuinkahan moni tarjosi INTER- vihjettä ensin vaakaan?
(minä mm tein niin). :)
43. Seitenvitonen28.8.2011 klo 13:00
Nämä TAPAHTUI- ristikot ovat riittävän haasteellisia meille hakuteoksittomille. Ja sama 3-kirjaiminen sana ristikossa hyväksyttänee (n)? Hyväksytään. Yläoikealla SOPIMUS piti tarkistaa Googlesta.
44. Kati28.8.2011 klo 17:13
Yksi piilokirjain puuttuu, 1N vihjeeseen. Järki seisoo. Osaisikohan kukaan vihjaista hitusen?
45. Aksu28.8.2011 klo 17:26
Kati,
lue vihje 1N (4) ääneen, niin löydät sille varmaan vastineen!
46. Kati28.8.2011 klo 17:38
Niinpä tietysti, kiitos Aksu!
47. Seitenvitonen28.8.2011 klo 18:14
LOUIS keskiylhäällä ei ollutkaan islantilainen maalivahti ässällä.
Vaakaan sopimuksesta tuli tutumpi. S-alkuisena löytyi arabimaiden keskeinen sopimus. Näitä SUKUNIMIMOKIA (hyvä ristikkosana!) tulee välillä.
48. kaplas28.8.2011 klo 21:12
Täysi, mutta minusta tylsä on tämä kohta:

2. harmaa alhaalta --> 2. sana vasemmalta, sen yläpuolella
risteys Hallinnut- Sukunimi (2. kirjain)
Tylsä paikka
:(
APUA!
49. Aksu28.8.2011 klo 21:19
kaplas,
HALLINNUT (5) on Auliksen "vanha tuttu" ja SUKUNIMI (5) löytyy Väisäsestä, eläviäkin ihan satakunta.
50. kaplas28.8.2011 klo 21:37
Aksu kiitos,
olen "tuntenut" Auiksen jo pitkään ja tämä yhteinen tuttu päässyt unohtumaan.
Väisästä minulla ei ole..
Mutta,eni muuta mielipidettäni tylsästä risteyksestä!
:)
51. Aksu28.8.2011 klo 21:39
kaplas hyvä,
Väisänenhän löytyy netistä: väestörekisterikeskus!
52. kaplas28.8.2011 klo 21:47
Aksu,
olipa hauska juttu! En kyllä ollut kartalla..
Nykäsen kyllä olisin tiennyt!
:)
53. putko29.8.2011 klo 08:03
Toinen tänä kesänä läpi. Samaa mieltä muiden kanssa. "Alue tyveni" loistava
54. G29.8.2011 klo 16:57
Hei taas! NISSAN löytyi vasta ku hain Valmetin lentsikoita, KOKOUS taas piispoilla, kiitos noista vinkeistä. Mut... yks sana uupuu; OHUITA KALVOJA ei vaan aukee.
55. tuffa Porist29.8.2011 klo 17:11
G
Vastauksessa kaksi o:ta
56. Pähkinänsärkijä29.8.2011 klo 17:14
"G", 'OHUITA KALVOJA'-vihjeen ratkaisusana tulisi varmaankin paremmin mieleesi esimerkiksi joulukinkun paistosuojasta, tai sellaisesta materiaalista valmistetuista kertakäyttövuoista.
57. G29.8.2011 klo 17:21
Hahaa ((><)) Kiitti; oli NISSANissa muuttunu yks vokaali matkalla koneelta ristikolle =D
Sain siihen kuitenkin sanan jo; "lumen peittämä latu" joka jotenkin sopi vinkkiinkin. Muuten ihan kiva ristikko paitsi et muutama sana oli vaan pakko kuuklaa. Ja käydä täällä pitkästä aikaa.
58. Kaplas29.8.2011 klo 18:40
G,Pähkinänsärkijä,
vihje (kalvot) sinänsä hyvä.
Mutta,minun mielestäni ei kovin haasteellinen (eli aika helppo)
Anteeksi sekaantuminen asioihinne!
:)
59. Juuso29.8.2011 klo 20:12
Kas kun kukaan ei ole kommentoinut lainkaan ristikon suomenkielen virhettä: alimman harmaan viimeinen sana on VÄÄRIN! Sen alkuosan tulee olla substantiivi eikä (kuten nyt ristikossa) adjektiivi.
60. pelaaja29.8.2011 klo 20:46
Tässä on vähän jo odoteltukin, että eiks nyt kukaan puutu tuohon Juuson mainitsemaan sanaan. Kyseinen muutaman vuoden vanha avuliaisuussana eli uusi versio työnteon estävästä kivuliaisuudesta tai särystä ja kivusta ei tuolloin 80-luvulla tainnut olla vielä kenelläkään edes suunnitelmissa..Silloin palkkalistoilla oleva henkilö saattoi olla pipi, nykyisin uuden sanan myötä hänellä on pipiys. Tältä pohjalta ajateltuna ratkaisusanaa ei siis saisi enää käyttää, ei ainakaan jos haluaa jotain korvausta ko. ajalta.
61. Pähkinänsärkijä29.8.2011 klo 21:14
"Kapla", kalvovihje on mielestäni päinvastoin huono, sillä ratkaisusanan (lainasana) alkuperäiset merkitykset ovat enemmänkin jotakin muuta kuin 'ohuita kalvoja'.

"Juuso" ja "pelaaja", olen oksennellut itsekin tuon alimman harmaan viimeisen sanan alkuosan johdosta, mutta tässä saavat 'Nykästä' auktoriteettinaan pitävät kanssaratkojat latkia omaa lääkettään: juuri Nykysuomen sanakirja aset­taa tuon muodon etusijalle!
62. Catti29.8.2011 klo 22:43
Juuso & pelaaja sekä muut
Hieman asian vierestä, mutta nykyterminologiaa tämäkin: aiemmin oli terveyskeskuksissa (yms.) sairaanhoitajia, jotka hoitivat sairasta yksilöä, mutta nykyisin siellä onkin terveydenhoitajia. Kuten suuri kirja muistaakseni sanoo, "eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat"... :]
63. kaplas30.8.2011 klo 12:37
Pähkinänsärkija,
en ottanut kantaa Auliksen alkuperäiseen vihjeeseen, vaan sinun vihjeeseesi G:lle.
Että se jouluaiheinen vihje oli helpohko vaikkapa sitten alkuperäinen olisi huono ollutkin
64. Pähkinänsärkijä30.8.2011 klo 13:47
"kaplas", anteeksi väärinymmärrys - ja kiitos huomautuksesta!
65. kaplas30.8.2011 klo 15:51
Pähkinänsärkija,
onpahan tämäkin asia nyt sitten saatu järjestykseen. :)
Jään odottelemaan seuraavaa tapahtuma-ristikkoa (täytän vain ne) ja kuukausiliitteen välipalaa..
Nähdään taas!
66. Juuso30.8.2011 klo 16:32
Pähkinänsärkijä,
"Nykäsessä" kyllä asia on päinvastoin: parempi vaihtoehto on se, jonka etuosan muodostaa substantiivi. Pitäisikö alkaa tuon logiikan mukaan käyttää sanaa "kauniskilpailu" mielestäni ehkäpä oikeamman "kauneuskilpailun" asemesta?? Vastaavia esimerkkejä voi kukin keksiä lisää... Ymmärrän, että puhekielessä hyväksytään nykyisin mitä vain, mutta kirjoitetun tekstin tulisi olla selvää ja oikeaa. Voinemme jatkaa juttua esim. viikon päästä, jolloin saamme kai jo puhua asiasta oikeilla nimillä.
67. pelaaja30.8.2011 klo 17:04
Juuso, Pähkinänsärkijä ym.
Ohops, olin eilen NIIN varma pipiyden uutuudesta etten tarkistanut Nykäsestä. Paitsi että en keksi miksi Juuso väittää subst.alkuisen olevan siellä parempi vaihtoehto? Siitä toisesta siellä on ihan selitys ja pari esimerkkiä, toisesta taas ei. Joka tapauksessa subst.alkuinen versio on tietääkseni esim. tilinauhoissa tai päivärahahakemuksissa aika uusi nähtävyys. En tosin muista että milloin sitä oikein alettiin 'virallisesti' käyttää sen toisen sijaan ja miksi. Oma esimerkkini: jos saan vaikka nuhan niin uskon olevani kauhuissani jos minulle diagnosoidaan substantiivi. Sitten se tietysti on oikein jos diagnoosikin on oikein.
68. kaplas30.8.2011 klo 17:11
Jotenkin tuntuu, että kansankielessä enempi adjektiivialku kuin substantiivi?
69. HT30.8.2011 klo 18:00
Nykänenhän ei sen kummemmin pane noita kahta paremmuusjärjestykseen eli kummankaan kohdalla ei ole mainintaa "paremmin" jne. Pesonen ja Kielonen pitävät pitempää muotoa parempana.

Asiaa on käsitelty mm. Kielikellon numerossa 3/2008. Seuraavassa lainauksessa X merkitsee lyhyempää muotoa, Y pitempää.

"Nykysuomen sanakirjassa on sekä yhdyssana X että Y. Arkistomerkintöjen perusteella X:ää on käytetty jo 1930-luvulla: 'asianomainen veturinkuljettaja on X:llä' (Ilta-Sanomat 1938); 'Suomessa on [raskaus]loma tavallisen X:n tapainen – –' (Suomen Lääkäriliiton aikakauslehti 1933).

Kielenhuollon nykysuositusten kannalta on yllättävää, että Nykysuomen sanakirjassa ensisijaisena hakusanana on X ja Y on hakusanana ilman selitettä. Tosin edelleenkin mm. Google-haun perusteella X näyttää olevan selvästi suositumpi kuin Y. Myös puheessa X on tavallinen. Y:n taustalla lienee ruotsin - - -. Koska - - - ei ole - - -, vaan - - -:n perusteena on - - -, on luontevampaa käyttää ilmausta Y."
70. Pähkinänsärkijä30.8.2011 klo 18:46
Lainaus J. Korpelan Nykyajan kielenoppaasta:

"... kirjoitetaanko ”X” vai ”Y”? Luul­ta­vas­ti useimpien mielestä ”X” on tutumpi sana. Kumpikin sana varmaan ym­mär­re­tään yhtä hyvin. Virallisimmissa yhteyksissä on ”Y” oikein, koska Perussanakirja mainitsee sen paremmaksi kuin ”X” ja koska se esiintyy myös lakitekstissä. Kieli­toimis­ton Web-sivulla vielä selitetään, että xx-alkuista sanaa käytetään viitattaessa xx:een ihmiseen, kun taas yy-alkuista käytetään puhuttaessa yleisemmin yy:teen liit­ty­väs­tä asiasta. Tässä on itse asiassa normi muuttunut, koska Nykysuomen sanakirja aset­taa pikemmin­kin sanan ”X” etusijalle."

"HT", en oikein osaa nielaista etymologista aatostasi Y:n taustasta: ruotsissa muodostuu se pitempi sana yy, kun xx:ään lisätään a. Siis siellä 'xxskriver man sig', 'mottar xxpenning' ja entinen 'xxpension' on korvattu käsitteellä 'xxersättning'. Taivuttaminen yy-alkuiseksi ei olisi edes mahdollista.

Höh, vaikuttaa hassulta argumentoida äksin ja yin sanasta, josta varmaankin kaikki ratkojat jo ovat selvinneet.
71. HT30.8.2011 klo 19:35
Heitetään sitten äksät ja yyt hiiteen, kun kaikki tosiaan lienevät tuon kohdan jo ratkoneet.

Siteeraamani Kielikellon kohdan loppu menee siis selväkielisenä näin:

" 'Sairasloman' taustalla lienee ruotsin sjukledighet. Koska loma ei ole sairas, vaan loman perusteena on sairaus, on luontevampaa käyttää ilmausta sairausloma."

Asiaa käsiteltiin aikaisemmin Kielikellossa 2/2007. Pätkä:

"Sairauden vuoksi myönnetään sairauslomaa. Käytössä tavallinen, mutta merkitykseltään epälooginen muoto 'sairasloma' perustunee liian suoraan käännökseen ruotsin sanasta sjukledighet."

Edellisessä kirjoittajina ovat Kaino Laaksonen Lauri Virta, jälkimmäisessä Sari Maamies.
72. pelaaja30.8.2011 klo 20:05
Pähkinänsärkijä ja J. Korpelan opas:
"Tässä on itse asiassa normi muuttunut, koska Nykysuomen sanakirja aset­taa pikemmin­kin sanan ”X” etusijalle."

Miltä vuodelta tuo J. Korpelan opas on? Meinaan kun siinä vedotaan Nykäseen, jonka väittämät ovat vuodelta yks ja kaks.
Mulla jäi päälle X ja Y.
Voisin hyvinkin väittää, että vielä ainakaan n. 3 vuotta sitten Y:tä ei tavallisessa tapauksessa käytetty? Lakitekstissä sen Y:n toki ymmärtääkin koska eihän pelkän X:n eli vaikka nuhan perusteella voi saada Y-eläkettä? Minulla ei 3 vuoteen ole ollut nuhaa ja kun se eräänä päivänä iskee niin varmasti tunnen olevani sairas mutten ymmärrä että silloinko minulla on sairaus ja pääsen sairauseläkkeelle? Jos olisin valtias niin esittäisin että molempia sanoja tarvitaan mutta erilaisiin tapauksiin. On kai eri asia olla nuha- kuin vaikka syöpäpotilas?
73. Seitenvitonen30.8.2011 klo 20:12
No no tytöt/pojat! Tulikohan paljasteltua liikaa?
74. pelaaja30.8.2011 klo 20:26
Seitenvitonen,
joo. Tuli. Mutta kuten poikien puheista voi arvailla niin tuskin monikaan siihen sitä Y:tä saa mahtumaan kuitenkaan. XY.
(Olen kyllä kaikin voimin yrittänyt olla poliitikko eli sanomatta mitään mutta eipä selibaatti ole pappejakaan ainakaan tähän mennessä auttanut..)
75. HT30.8.2011 klo 20:35
pelaaja: "Voisin hyvinkin väittää, että vielä ainakaan n. 3 vuotta sitten Y:tä ei tavallisessa tapauksessa käytetty?"

Pesonen sanoi jo vuonna 1994 X:stä: "paremmin: Y". Hesarin arkisto alkaa vuodesta 1990 ja eka maininta Y:stä on 5.6.1991. Yhteensä niitä on 370, X:stä 195.
76. Pähkinänsärkijä30.8.2011 klo 22:39
"HT", ruotsissa (sekä suomen- että riikinsellaisessa) käytetään myös ilmaisua 'sjukdomsledighet' tuon mainitun ohella. 'Sjukledighetin' yleistyminen on perustunut sen lyhyyteen. Missäköhän vaiheessa tuo 'hätäinen suomennos' olisi siis tapahtunut? Minä taas luulen, että tuo epälooginen suomen muoto on vanhempaa perua. (Vaan en varmasti tiedä.)

Viittaamaani toista ruotsin sanaa sairaudelle, 'sjuka', ei voisi lyhentämättä laittaa yhdyssanan alkuosaksi.

Sitä paitsi ilmaisujen epäloogisuuden landskampissa jäämme kirkkaasti kakkoseksi ruotsalaisille - vielä.

"pelaaja", luulen tuota Nykyajan kielenopasta päivitettävän tämän tästä. Ks. itse: _http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/index.h tml

"pelaaja" ja "HT", minä olen hyvin iäkäs (ainakin yli tuon 3 vuoden), ja olen koko tietoisen ikäni lukenut, kuullut, käyttänyt ja pitänyt oikeina vastaavia ilmaisuja 'sairaus'-alkuisena. Itse asiassa viimeksi 1960-luvulla kuulemani, kansan suussa viihtynyt sana 'sairasvoimistelija' aiheutti mielessäni myötätuntoja jumpparin terveydentilasta - tai oikeasti naurukramppeja ... Tuosta Pesosesta en tiedä mitään.
77. HT30.8.2011 klo 23:11
P-särkijä: sanottakoon kaiken varalta, että Pesonen on Suomen kielen perussanakirjasta yleisesti käytetty nimitys. Nykästä seurasi Pesonen ja sitä Kielonen eli Kielitoimiston sanakirja.

Sairasvoimistelija oli minun nuoruudessani normaali ja vakiintunut nimitys. Nykänen mainitsee sille synonyymin lääkitysvoimistelija, jota taas Pesonen ja Kielonen eivät tunne, niissä kun on lääkintävoimistelija. Pesonen sentään mainitsee sairasvoimistelun: "vanh. lääkintävoimistelu".

Minun ympäristössäni on aina puhuttu sairaslomasta, ei sairauslomasta, eikä porukkaa hetkauta tieto siitä, miten asia pitäisi ilmaista oikeakielisesti.
78. Juuso31.8.2011 klo 09:45
Vaikka huolimattomasti puhutaankin sairaslomasta, niin sairauden vuoksi lomaa kuitenkin saadaan. Mutta kielihän elää koko ajan, aikaisemmin virheellisinä pidettyjä ilmaisuja hyväksytään mennen tullen, "kun ne ovat niin yleisesti käytettyjä", kuten Kielitoimisto aikoinaan usein tulkitsi.
Pelaajalle tiedoksi: nuha on sairaus siinä missä syöpäkin.
79. Aksu31.8.2011 klo 10:50
[Juuso,
saivarrellaan vielä vähän lisää: eiköhän nuha ole pelkkä oire sairaudesta tai allergiasta.]
80. HT31.8.2011 klo 11:41
Jatketaan saivartelua. Duodecimin julkaisema Lääketieteen termit jakaa nuhan määritelmät kahteen ryhmään (latinaksi coryza ja rhinitis), joista ykkösen kuvaus päättyy "... mm. allergian ja monen virusinfektion oire". Kakkosessa sitten luetellaan nuhia, jotka määritellään sairaudeksi, mm. äkillinen nuha ("aiheuttajana rinovirus tai jokin muu virus") ja allerginen nuha ("... sairaus, joka ilmenee ...).
81. Unelias Nuhanenä31.8.2011 klo 14:50
Tähän siis on tultu. Kaikki hauskuus ja sivuloikat ristikkoaiheesta pantiin pannaan, mutta nyt puidaan ryppy otsalla, onko nuha sairaus vai ei. Hohhoi. Nukuttaa. Sairasloman tarpeessa?
82. pelaaja31.8.2011 klo 17:06
[Ai että rakastan saivartelua. Laitetaan varoksi hakasulut, jos se jonkun oireilua helpottaa.
Esim. Kalevassa kerrotaan tänään että Nokia Missionin johtaja on vapautettu tehtävistään, koska hänellä on elämässään ollut seksuaalisten rajojen rikkomista ja hän on nyt sairaslomalla.
Ja minä toivon, että tuleva mahdollinen nuhani olisi pelkkä oire vaikka vilustumisesta. Olisi tietysti kannattanut nuhan sijasta ottaa esimerkiksi pikkusormen nyrjähdys. Jonkin teoksen mukaan sekin varmaan on sairaus ja siitä saa sen mukaista lomaa.
Juuso ei varmaan etukäteen arvannut miten valistavan keskustelun tuli avaneeksi HS 2655:n yhdestä ratkaisusanasta. Keskustelun perusteella voisi olla sitä mieltä, että ko. sanaa ei voi laittaa laatijan syyksi tai virheeksi. Mutta tämä tästä mukavasta episodista minun osaltani. Kielipoliittinen selibaattius odottaa.]
83. Juuso31.8.2011 klo 20:34
Pelaaja,
Arvasin kyllä, että roihahtaa.
84. AH31.8.2011 klo 22:49
Ehdin jo lähettää ratkaisun, joten en tarkkaan muista vihjeen JOHN sijaintia (vasemmalla keskellä?), mutta pitäisiköhän tatkaisussa olla yksi kirjain enemmän? Voi tietysti olla muitakin kuin se kuusta tuttu - en viitsinyt googlata, kun sana tuli itsestään valmiiksi.
85. O31.8.2011 klo 23:01
AH.
JOHN (4) on kuusta tuttu. :)
86. O31.8.2011 klo 23:06
Korjaus.
JOHN (4) onkin ohjaaja. Sorry.
Siihen toiseen tuleekin loppuun kaksi samaa kirjainta (5).
87. Ananias1.9.2011 klo 10:42
Nyt kun tällä palstalla on jo seksuaaliasioita sivuttu, huomasittekos tämän A. Lehdon ratkaisusanaksi hivauttaman kerta kaikkiaan kaksimielisen ilmaisun?
88. ep1.9.2011 klo 15:19
Tuhrasin aikani, mutta en tunne -vasen yläreuna --alue tyveni- vihjeen vieressä olevaa henkilöä vai eikö nimeä ehkä tarvittakkaan.
89. otv-a1.9.2011 klo 16:00
ep,
en tunne minäkään, ei se minun mummoni ainakaan ole.
90. Hessu Ho(o)po1.9.2011 klo 19:46
Ananias: Annas vähän koordinaatteja.
91. Ananias2.9.2011 klo 11:00
Hessu Ho(o)po:
Tutkiskelepas vasenta alakulmaa ja attasea-mannenia... kaksimielisyys huipussaan!
92. Hessu Ho(o)po2.9.2011 klo 12:21
Ananias: No nytkään en tajua mitään! Liikaa kulunut aikaa ratkaisemisesta?

Tämän päivän lehti vielä kaupassa, mutta netti-Iltiksessä BB-talon asukki saanut SAIRASKOHTAUKSEN.

Pohdittavaa riittää, kai.
93. L-a2.9.2011 klo 12:57
Ananias,
"Kaksimielisyys huipussaan" - ehkäpä katsojan silmässä :)!
Mutta kekseliäisyydestä papukaijamerkki.
94. Hessu Ho(o)po2.9.2011 klo 15:00
Jassoo ja jaaha. Olen ilmeisesti hitaasti syttyvää tyyppiä. Nyt on lehti ostettu, mutta ristikkoon en ole vielä luonut silmäystäkään. Keskusteluakaan ei näy avatun, jos oikein näen.
95. ep2.9.2011 klo 16:10
Kertokaa mikä kaiuttimen näköinen värkki on alakeskellä???
96. Aksu2.9.2011 klo 16:24
ep,
värkki on kaiutinta kookkaampi.
97. tuffa Porist2.9.2011 klo 16:25
ep
Ei ole kaiutin vaan käymälä
98. ep2.9.2011 klo 17:51
Kiitos --Aksu ja tuffa Porist, hellitinpä helpolla
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *