KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 28.-29.5. 2011

6226. IS-viikonvaihde 28.-29.5. 2011

Jaska28.5.2011 klo 19:19
Olen hyvin vihainen. Nimittäin itselleni. Pallosen 2½ oli ratkeamassa reilusti uuden, tiukennetun skaalani mukaan keskisajassa, mutta veret (aivoista) seisauttava yllätys muhi vielä siinä vaiheessa vasemmassa yläkulmassa. Kolme sanaa todennäköisesti oikein, mutta silti seisoi. Viime vaiheessa vain yhden kirjaimen virhe seisotti peräti 20 minuuttia. Miksi en sitä heti älynnyt, prkl.

Onhan tämä siitä huolimatta pehmytkovikseksi tituleerattava. Hauskin knoppikin oli vanha, mutta tuottaa varmasti sen ekaa kertaa tapaavalle makoisan ahaan. Ristikon pisimmän sanan tälläsin muuten kylmästi ensimmäisten joukossa ilman ainuttakaan risteävää suunnatonta polleutta tuntien. Valitettavasti jouduin sen korjaamaan jopa kahdesti.

Monipuolisesta sanastosta täytyy antaa täydet pojot, vaikka triviaalien määrä olikin siinä hilkulla miinustaa. Teknisenä ansiona mainittava em. pisimmän (15) sanan risteäviksi pujotellut viisi 10-13-kirjaimista tuloksena 5x7 aukio keskellä. Sanapituuskeskiarvo harmittavasti, tai sitten ei, 5,99. Se olisi noussut lukemaan 6,01 oikean yläkulman vihjeruudun poistolla.
Oliko se mahdollista?

Tekisi mieli olettaa, että laadinta on alkanut noista pitkistä sanoista ja koilliskulma syntynyt eräänlaisena sivutuotoksena. Olisihan se 4x5 aukio kiistämättä nätimpi ollut. Oma kulmavihjeen poistokokeiluni tuotti muutaman periaatteessa hyväksyttävän tuloksen kahden sanan muutoksella, mutta toinen oli aina googlekamaa. Pallosen valinta on siis ratkojaystävällisempi. Mutta ihan näin ystävällistä kokonaisuutta emme ensi kerraksi toivo!
2. Ahti28.5.2011 klo 19:47
Jaska. Sinun aikoihisi en pysty enkä tunne tuota tiukennettua skaalaasi (selvennys löytynee jostain aiemmista säikeistä), mutta pakko on minunkin puoltaa tuota tämänkertaista helppoutta. Itsellänikin meni kolmannes kokonaisajasta tuossa vasemman yläkulman 4x5 aukiossa.
Minulla vähän samanlaisia kokemuksia tuon ristikon pisimmän sanan kanssa, mutta kaksi ensimmäistä risteävää oli jo paikoillaan ensimmäisessä yritelmässä. Korjasin kerran sanan loppuosan. Sinulla mielikuvitus oli juossut vilkkaammin kolmen vaihtoehdon verran. Vanhalla knopilla tarkoittanet yhtä alareunan vihjettä, jonka ratkaisu oli tosiaan hauska näin ensikertalaiselle. Tulipa tuonne yhdeksi ratkaisuksi lapsuuteni kotipaikkakin.
3. Jaska28.5.2011 klo 19:55
Korjaan: kaikkiaan neljänkin sanan muutoksella syntyi em. huonosanaisia muunnelmia.
4. Marco Poloinen28.5.2011 klo 21:51
Melkomoisia tulosparannuksia olisi varmaan itse kukasellakin luvassa, jos voisi aina yhden kirjaimen tai yhden nurkan seisokin vähentää kokonaisajasta. ;-)

En yritä tupata herroja pussauskoppiin, mutta totean taas kerran, että Teemu ja Heikki ne yhteen soppii! Sen verran usein olen mielestäni tavoittanut kaksikon (usein myös Teemun yksin) töistä jonkin sellaisen rauhallisen harmonian, ettei tunne voi olla vain jonkun tilapäisen mielenhäiriön synnyttämä. Tämän katson voivani kertoa mitenkään sortamatta tai vähättelemättä muita "eturivissä" olevia ja omilla vahvuuksillaan pärjääviä laatijoita ja toteuttajia.

Mitään pahempia seisokkeja ei ratkonnassa ollut, mutta viimeiseksi hidasteeksi jäi mullakin vasen yläkulma. Oikeastaan se oli luonnollista, olihan siellä parikin vähän harvinaisempaa tapausta ja jokunen muuten vain juoni hoksattava. Silmien ja ällin välinen yhteistoimintakin rakoili; jotenkin mielsin RUOISSA-vihjeen ruo'oissa-vihjeeksi ja tussaroin virhepäätelmän kanssa kotvan.

Kertaalleen suoritetulla loppupään korjauksella selvisin ylempänäkin mainitusta pitkästä sanasta, enkä muutenkaan tarvinnut paljon kumitella. Tällä kertaa muistin pitää varani ja kirjoitin vasta toisena mieleen tulleen vaihtoehdon ristikkoon. :-)

Ristikon vaativuusrankkaus on minusta hyvin kohdallaan, eikä se tottuneemmallekaan (- harvat huiput) mikään "kirjoitettava" ole. Uusia ja vanhoja jippoja on tottumattomampaa silmällä pitäen vähintäänkin riittävästi.

Tämmöistä ego(je)n nostatusta tällä kertaa!
5. Viljami29.5.2011 klo 10:03
Olipa mainio laadinta Palloselta taas kerran. Sanastoltaan laadukas, kuten odottaa sopikin. Esim. nuo keskiaukeaman pitkät, toisiaan risteävät sanat ovat mielestäni erinomaista tasoa.

Tuohon vasempaan yläkulmaan tuli yksi hieman oudompi sana, mutta saattaa olla, että minulla on risteävissä sanoissa jotain pielessä.

Useita hyviä vihjeitä, kuten ORI, MONIOSAINEN ja SA TO. Viimeksi mainitun logiikka ratkaisusanaan teetti jonkin verran töitä ennen kuin avautui.

Tähän kun lisätään vielä Lavoniuksen selkeä ja ilmava ulkoasu, niin eipä tästä ristikko enää paljonkaan parane.
6. Viljami29.5.2011 klo 10:09
Anteeksi, ei SA TO vaan SO TA.
7. O29.5.2011 klo 20:55
Kiitos Teemu Pallonen.
Tuli ensimmäisen kerran 2½ pallonen täytettyä. (Sinun laatimasi.)
Minä pidin vihjeistä MONIOSAINEN, HAAVASTA ja KORILLINEN.
Täysi 10!
8. Tuomas L.30.5.2011 klo 10:22
Viljamille tiedoksi, että vasemmalle ylös tulee tosiaan yksi varsin harvinainen sana, jonka jouduin itse tarkistamaan Nykysuomen sanakirjasta.
9. Viljami3.6.2011 klo 22:39
No sitä minä vähän epäilinkin, että Nykäsellä on siinä näppinsä pelissä. Kiitokset lisätiedosta Tuomas L.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *