KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS TOUKOKUU KUUKAUSILIITE

6194. hs toukokuu kuukausiliite

io27.5.2011 klo 07:48
vajaan tunnin ristikko
kuttiin tuli outo sana, mutta netin mukaan on synonyymi
2. Potter7.5.2011 klo 08:58
Olihan siinä aamupuuhaa varsinkin noitten keltaisten kanssa. Alimmaiset keltaiset eniten mietityttivät, vaikka niissä ei sitten kuitenkaan mitään kummallista ollutkaan lopulta.

[Pääsee tästä mökin pihaa putsailemaan ja tekemään klapeja, kun tuli pistetyksi yksi puu nurin pihasta.]
3. Tamara7.5.2011 klo 12:50
Tulen kateelliseksi teitä kohtaan, sillä meille ei taaskaan tullut kuukausiliitettä! Tämä oli jo kolmas kerta vuoden sisällä kun jäätiin ilman. Hauskaa äitienpäivää vaan!
4. Anneli7.5.2011 klo 13:35
Alimmat keltaiset minullakin pysäyttivät vauhdikkaan täytön,mutta kun alusasut muistuivat mieleen, niin sekin kohta täyttyi.
Tamara,
otan osaa.Minulle kävi samoin viime kuussa,mutta sain lehden jo seuraavana päivänä.Kurja kokemus,silloin kun näihin Hesarin ristikoihin on jäänyt koukkuun.
5. Tamara7.5.2011 klo 13:56
Anneli
Kiitos myötätunnon ilmauksesta! En jäänyt enempää suremaan vaan lähdin pihatöihin haravoimaan. Taisi ollakin hyvä juttu ettei lehteä tullut - muuten olisi kyllä haravointi jäänyt. Ja sanottakoon, että ristikoita löytyy tästä talosta muualtakin...
6. O7.5.2011 klo 14:11
Lauantaipäivää!
Toivoin, että olisi ollut eilistä vaativampi ristikko, vaan ei ollut.
[IS-Koviksen laatija aika uusi. Siinä varmaan vaikeutta.]

Tamara.
Liian usein sinulle on tuo käynyt. Kannattaisi jo antaa palautetta.
7. Tamara7.5.2011 klo 14:47
O
Palautetta on annettu ja vastauskin saatu: tälle alueelle kk-liite jaetaan vasta ensi lauantain lehden välissä. Että näin.
8. O7.5.2011 klo 16:09
Tamara.
Epäoikeudenmukaista! :(
9. Juho7.5.2011 klo 16:34
Onneksi Aulis on pehmentänyt ristikoitaan niin paljon, että ei tarvitse enää yön yli miettiä, tai sitten sitten porukka on oppinut aulismit jo ratkaisemaan alta aikayksikön ( 1 vrk).
10. otv-a7.5.2011 klo 16:44
voi tätä elämän rikkautta, ratkonnan onnea!
11. kjk7.5.2011 klo 16:53
Juho,
Onnensa kullakin :-) Minusta ristikko kyllä saisi olla senverran tiukka, että (meikäläisen taitotasolla) pähkäilyä riittäisi koko viikonlopuksi. Vaan lienee HeSakin huomannut nuo tupla-, tripla- ja muut monivoittajat, joista täälläkin on marmatettu, mikä tarkoittanee, ettei oikeita vastauksia liikoja tule. Ristikoita helpottamalla oikeiden vastausten määrä kasvaa, mikä kasvattaa myös voittajien hajontaa.
12. Ei niin ammattilainen7.5.2011 klo 17:31
Hienoa, että jotkut tekevät Aulikset tuosta vaan. Näin amatöörinä homma ei ole yhtä helppoa. Ja jumiin jäin alakeltaisessa, on ihan tyhjä. Jos jotain vinkkiä saisi, kiitos!
13. kjk7.5.2011 klo 17:58
Ei niin ammattilainen,
Älä lannistu, puoli vuotta meilläkin meni, ennenkuin opittiin Auliksen (Auliin?) tavoille, ja meitä on sentään kaksi, rouva ja minä urakkaa jakamassa.

Vinkkinä: Oletkos kuukeloinut kaikki ne alakeltaisen laidoilla olevat vihjeet? Yksi antaa ratkaisun suoraan...
14. Ei niin ammattilainen7.5.2011 klo 18:17
Mustavalkokuvan mies vasemmalla alhaalla päättyy minulla kirjaimiin ip. Siis ihan hatusta. Nigeriaa olen googlannut, mutta iso on sekin maa. Alusasuja näyttää riittävän. Suolaisia? Pönäkän näköinen mies alhaalla? Elämän rikkaus minulla on 3 tytärtä, vaan se ei nyt tuohon sovi. Siis hakusessa paljon.
15. kjk7.5.2011 klo 18:26
Ei niin ammattilainen,
Miksi ihmeessä vinkkejä kyselet, kunnet niitä kuitenkaan noudata?
16. Hemppa7.5.2011 klo 19:00
Mulla ongelmia oikean yläkulman kanssa. Jos ROVANIEMELÄINEN-vihjeeseen laitan sikäläisen jalkapalloseuran, ei pystyyn tuleva mieskaimoja-vihjeen sana ole nimi, vaan ruohoaavikko. Jos taas mieskaimaan saan oikean miehen nimen, saan rovaniemeläisen-vihjeeseen sellaisen sanan, joka viittaa Riihimäen suuntaan. Vai onko mulla ylimmän vaakasanan kuvavihjeessä virhe.
17. kjk7.5.2011 klo 19:04
Hemppa,
sulla on jätskiannos väärin!
18. Hemppa7.5.2011 klo 19:10
Kiitos kjk. Niinpä olikin. Luulin sitä annosta imelän synonyymiksi.
19. Tuike7.5.2011 klo 19:26
Eipä tullut minullekaan mieskaimoihin nimeä, vaan sukulainen - tietääkseni.
20. kjk7.5.2011 klo 19:36
Tuike,
sulla taas on se ylävasara väärin!
21. kaltsi7.5.2011 klo 19:40
onkohan Porissa ilmestynyt Kuukausiliitettä. Olen parista kioskista kysellyt mutta ei ollut näkynyt Hesarin välissä.Jos vaikka Porin tuffa tietäisi.
22. Tuike7.5.2011 klo 19:49
Ei niin ammattilainen
ip on oikein hyvä loppu englantilaisen miehen etunimelle - näitähän on kuninkaallisissakin!
23. Tuike7.5.2011 klo 19:51
kjk,
oot kait sitten oikeassa - en vaan millään tajua mitä se kuva mukamas esittää!
24. Ei niin ammattilainen7.5.2011 klo 19:52
Anteeksi, kun kyselen. Olen lievästi kehitysvammainen ja en osaa googlettaa ja kaikkea ihan oikein käyttää. Minulta jää nyt tämä ristikko tähän. Hyvää jatkoa osaaville.
25. O7.5.2011 klo 19:54
Tuike.
Ihan on allakassa nuo MIESKAIMOJA (4).
26. O7.5.2011 klo 19:57
Ei niin ammattilainen.
ELÄMÄN RIKKAUS on lyhenne tuosta (2+2).
27. kjk7.5.2011 klo 20:02
Ei niin ammattilainen,

Pyydän anteeksi!
28. kjk7.5.2011 klo 20:03
Tuike,
Ei sitä tarvitse tajutakaan.
29. Tuike7.5.2011 klo 20:08
0,
Nimestä olis jo aavistus, mutta kun jumittaa se kuva siinä namusen alapuolella.
30. O7.5.2011 klo 20:21
Tuike.
Se on vain joku tavara.
31. Tuu7.5.2011 klo 20:22
(Yhdyn harmituksiin. Ei kuukausiliitettä - taaskaan. Enpä jaksa uskoa sitä saavanikaan, grrr! Ja Hesari kutsuu asiakasPALVELUKSI maksullista numeroa, jossa voi kuunnella musiikkia ihan niin kauan kuin jaksaa.)
32. Tuike7.5.2011 klo 20:23
Yks kirjain enää puuttuis siitä namusen alapuolella olevasta
kuvan nimestä. Pliis, autakaa!! En saa muuten rauhaa!!
33. Tuike7.5.2011 klo 20:25
0,
Hih, hih!!Taidan arvata! Kiitos!
34. Tuike7.5.2011 klo 20:28
Olinkohan viimeinen , joka ratkaisi ristikon? Tein kuitenkin oman ennätyksen - vain 1 päivä meni!! kiitos avusta!
35. aawee7.5.2011 klo 23:36
Sain miekin ristikon nyt tehtyä, päivä kului pihatöissä. Toivottavasti "ei niin ammattilainen" ei jättänyt ristikon tekemistä kesken! Tsemppiä hänelle vaan!!

Ristikko oli suht helppo, mutta kyllä minulta siihen jokunen illan tunti kului.

Hyvää huomista äitienpäivää meille kaikille äideille....valkovuokkoja odotellen:)
36. eeiii8.5.2011 klo 02:25
Ruotsin vankilakunta; mistähän senkin keksisi? ja siinä alapuolella 'Louis'---onko 'kuninkaallinen' ?
37. tuffa Porist8.5.2011 klo 07:37
Tänne Poriin tulee kk-liite vasta ensi lauantaina, grrr!
38. kjk8.5.2011 klo 08:52
eeiii,
Jos osaat kieliä, niin kuukkeli löytää Ruotsin vankilakunnan sikäläisen vankilalaitoksen sivuilta; pissavauva auttaa valinnassa. Louis on kyllä hankala, kuuluu Auliksen sarjaan "Sukunimeksi kelpaa mikä kirjainyhdistelmä tahansa, kyllä Google aina yhden löytää!" Täytä ne keltaiset ensin, niin saat sen nimen kaupan päälle ;-)
39. Hedvig8.5.2011 klo 10:00
Minä jumituin LOHJAAKIN sanaan. Saan siihen ihan järkevän sanan, mutta en tiedä onko Lohjassa sellainen. Jotenkin jää epäilys onko sana oikein. Vihjatkaa ystävät hyvät, että saan jonkinlaisen vahvistuksen tuohon ratkaisuun.
40. Aksu8.5.2011 klo 10:25
Hedvig,
kirjoita vastauksesi ja sana Lohja googleen! Löytyykö?
41. -p-8.5.2011 klo 13:09
Kuka on oikean alakulman valokuvassa?
42. a508.5.2011 klo 13:58
d.....n
43. 8.5.2011 klo 14:26
"Lähettäjä: Ei niin ammattilainen 7.5.2011 klo 19:52


Anteeksi, kun kyselen. Olen lievästi kehitysvammainen ja en osaa googlettaa ja kaikkea ihan oikein käyttää. Minulta jää nyt tämä ristikko tähän. Hyvää jatkoa osaaville."

Älä välitä. 9hdeksänkymmentä prosenttia tänne kirjoittavat ovat tasollasi
44. 8.5.2011 klo 14:28
Paitsi Potter, joka on sata prosenttia
45. Jaana9.5.2011 klo 08:54
On se vaan niin, että ilman googlea tätä olisi toivotonta ratkaista.

Mikä mahtanee olla Sveitsiä? Onko kaupunki, vuori taikka joki?

Entä ex-valtakunta? Kuinka kaukaa historiasta tai maantieteestä sitä pitäisi etsiä?
46. otv-a9.5.2011 klo 10:17
Jaana,
google on hyvä apu tarkistuksissa. sieltä löytyy historiaa välimeren pohjukasta ja että sveitsissä harrastetaan talviurheilua oikein tosissaan.
47. Marianna9.5.2011 klo 11:55
Toivottavasti kaikki kuukausiliitteet ovat tulleet tilaajille. Minulle tuli kaksi, lauantaina ja sunnuntaina.
48. Kati9.5.2011 klo 13:00
Vieläkin odotetaan kk-liitettä, koskahan saadaan???
49. Jaana10.5.2011 klo 09:40
Vielä viimeinen kysymys: Miten olisi tulkittava tuo puska Rn:n ja hienojakoisten välissä. Onko latinaa?
50. otv-a10.5.2011 klo 09:59
viis puskasta.
51. Jaana10.5.2011 klo 16:11
Kiitos otv-a! Hitsi, kun olivat hyviä vihjeesi. Pakottivat vielä ajattelemaan, mutta kaikki selvisi lopulta.
52. tuffa Porist14.5.2011 klo 04:24
Tiadoks:
Kk-liite tuli Porriiki asti äske! Parrei myähää ku viäl myähempää!
53. kjk14.5.2011 klo 09:10
tuffa,
Olitkos postilaatikon vieressä kärkkymässä, vai onko tietokoneesi kello väärässä, kun tuollaiseen aikaan linjoilla olit? :-)
54. tuffa Porist14.5.2011 klo 09:13
kjk
Toho aikaa oli jo aamupuuroki syäty ja lehretki lykätää luukust, ku asutaa kerrostalos!
55. Tamara14.5.2011 klo 12:09
tuffa Porist
Joko ratkoit ristikon? Minä sain juuri joka ruudun täyteen! Louis-kohtaan tuli vähän kumma sana.
56. tuffa Porist14.5.2011 klo 12:29
Tamara
En vielä, pa.
57. tuffa Porist14.5.2011 klo 16:15
Tamara
Tuli joku huutokauppakamari...?
58. kjk14.5.2011 klo 17:03
tuffa,
Meinaatkos, että Louiksesta tuli huutokauppakamari? Ei ainakaan minulla! Ks. kjk 8.5.2011 klo 08:52.
59. tuffa Porist14.5.2011 klo 17:13
kjk
Jos mulla on nimi oikein, kyllä kuukeli sellaisenkin löytää!
60. työmies14.5.2011 klo 17:22
Huutokaupan ja tauluja minäkin löysin.
On se hyvä, että oli helppo, näin
me Hesarin b-luokan asiakkaatkin
ehdimme arvontaan mukaan.
Maksan kahta Hesarin kestotilausta,
ei tunnu hyvältä tämmönen palvelu.
Kuulevat kyllä.
61. pelaaja14.5.2011 klo 17:54
Aika metka sitten se Louis. Omani on oikeastaan kirjailija. Keltaiset ruudut ovat niin pakkoselvän oloisia, että luulisi ratkaisun olevan kuitenkin kaikilla sama. Vai mitenkähän lienee.
62. otv-a14.5.2011 klo 18:36
kuvittaja tms. tuo Louis, eikö? töitäkin huutokaupataan?
63. kjk14.5.2011 klo 18:39
otv-a,
No nyt ollaan justiinsa samaa mieltä! Mutta että huutokauppakamari? Ei minun kuukkelillani!
64. pelaaja14.5.2011 klo 18:44
Löytyi näköjään myös kuvittajana. Tai siis kun laitoin hakuun lisäksi sen sanan. Ilman sitä yksi 'varteenotettava' tiedote selitti, että hän on nimenomaan kirjailija. En lukenut enempää, tyydyin siihen. Huutokauppaan asti en minäkään ole päässyt.
65. otv-a14.5.2011 klo 18:49
uudestaan (niin kuin teletapit tapasivat kiljahdella): töitäkin huutokaupataan/-kaupattu.
66. pelaaja14.5.2011 klo 18:53
....sen eka hakuni perusteella kuvittelemani Louisin kirjailijanura näköjään liittyi Cape Codiin, hinta 19,70 osoitteessa booky.fi.
67. [otv-a14.5.2011 klo 19:08
no niin, on sitten käyty niilläkin sivuilla. löysin kyllä toisella nimellä kirjan ko. tyypiltä.]
68. Tuu15.5.2011 klo 14:54
Naishahmo alarivillä mietityttää; laita-sellaista lykkää, mutta kuinka se liittyy sievään tyttöön?
69. kjk15.5.2011 klo 15:09
Tuu,
Ööh... Kummastakohan hahmosta nyt puhutaan, naamavalokuvasta vai piirroshahmosta? Valokuva kun ei ole nainen yhtäänollenkaan!
70. Tuu15.5.2011 klo 15:14
kjk, piirroshahmoa pähkäilen.
71. Tuu15.5.2011 klo 15:21
Taisin jo tajuta! Mekon mallia kuvaillaan. Kai.
72. kjk15.5.2011 klo 15:47
Tuu,
Voihan se olla mekkokin. Minä kyllä liitin sen mekon sisällä olevaan ;-)
73. tuffa Porist15.5.2011 klo 16:01
Nykäsen mukaan tiukasti vartaloa mukaileva puku.
74. Tuu15.5.2011 klo 16:27
Kjk; o_o?
Tuffa Porist; näin sen näin kun viimein näin! Kiitos, "vakituki" :>
75. kjk15.5.2011 klo 17:52
Tuu, tuffa,
Ei näemmä parane vitsailla vakavista asioista ;-)
76. tuffa Porist15.5.2011 klo 18:42
kjk
Päivastoin. Anna palaa!
77. jjj16.5.2011 klo 21:32
Kohta loppuu aika - pakko pyytää vihjeitä.

Keltaisten oikeanpuoleinen lyhyt: saan siihen "ei kokonaan", mutta ei oikein sovi kokonaisuuteen.

Oikean alalaidan kasvot: ei tule mitään järkevää: tinu, sinu, ainu...?

Ylioppilaslakin oikealla puolella: saksalaiskaupan ja Billyn yhteinen kirjain on harvinainen aakkosten alkupäästä? Iso viittaa naisen nimeen? Billyn ja varaston välissä oleva epämääräinen kuva: tästä en saa mitään järkevää (ilmi)?
78. iso S16.5.2011 klo 21:45
Oikaisu: kyllä ei ole pakko.

Lätkässä ja muissakin peleissä käytetään virheellistä ilmaisua "oli pakko rikkoa" tilanteessa jossa vastustaja on päässyt läpi eikä sääntöjen mukaisilla keinoilla ole tai tunnu olevan mahdollista estää maalin syntymistä. Silloin on toinenkin mahdollisuus: pelataan sääntöjen mukaan ja maali tulee jos on tullakseen!

Täällä sivuston periaate on sellainen että valmiiden ratkaisujen antamista ei pidetä suotavana. Ei edes HS-säikeissä, joissa käytännöksi on muodostunut melkoisen selvienkin lisävihjeiden antaminen. Jotkut jopa perustelevat, että minulle kyllä voi kertoa, en koskaan lähetä ratkaisuja. Hauska logiikka. Miten täällä voi kertoa ilman että ratkaisusanan näkevät myös ne jotka lähettävät?

Ei niin että se olisi jollakin tavalla minulta pois, jos otettaisiin vastakkainen linja. kaikki avoimesti esiin vain, mitäpä niitä itse miettimään! Se mikä hämmästyttää, kummastuttaa pientä mieltäni on se että jotkut eivät kerta kaikkiaan tunnu tajuavan, että on eri asia neuvoa ja paljastella pienessä piirissä, vaikkapa chatissa, ja täällä, julkisella paikalla jonne pääsevät sekä puuttuvan kirjaimen metsästäjät että yleisestä keskustelusta kiinnostuneet.

jjj, käsi sydämelle: mikä katastrofi on uhkaamassa jos aika loppuu ja joudut odottamaan vastausajan päättymistä tai peräti ratkaisun julkaisemista lehdessä?
79. kjk16.5.2011 klo 22:26
iso S,
On hyvä, että täällä annetaan käytösohjeita kirjoittajille, mutta se, mikä minun pientä mieltäni hämmästyttää, että jotenkin vedetään rajaa tämän foorumin ja jonkun chatin välille. Ihan niinkuin tämä foorumi olisi joku maailman napa, ja chat joku "pieni piiri".

Niin kauan kuin tälle foorumille saa kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa rekisteröitymättä ja omaa nimeään kertomatta, on tilanne tasan niin, että _kirjoittajat_ määräävät, mitä tänne kirjoitetaan. Ylläpito voi sitten siivota pahimpia, mutta vasta jälkikäteen.

Keskustelun laatua selkeästi parantaa ja erityisesti häiriköintiä vähentää, jos ihmisten pitää rekisteröityä käyttäjäksi ja esiintyä omalla nimellään. Mutta niinkauan kuin sana on vapaa, se on vapaa, ja foorumin käyttäjät määräävät keskustelun laadun ja tason, oli sitten kyseessä chatti tai tämä, silloin tällöin pahasti paavillisuuteen taipuva saitti! Joka kuitenkin -ainakin minusta- on keskimäärin ihan hyvä :-)
80. iso S16.5.2011 klo 23:44
Juuri tuota asennetta tarkoitan. Vedotaan sananvapauteen eikä osoiteta vähäisintäkään ymmärrystä sille miksi sananvapautta halutaan rajoittaa - tai pikemminkin yllytetään ihmisiä harrastamaan itsesensuuria.

Hyvä kjk, otetaan vertaus urheilun puolelta. Oletetaan että lätkän MM-finaali tulee sellaiseen aikaan, että kaikki eivät pysty seuraamaan sitä suorana lähetyksenä, vaan nauhoittavat sen. Joku muu ei kenties viitsi katsoa peliä, mutta haluaa kuulla tuloksen. Nyt tämä joku muu kysyy sinulta, miten pelissä kävi. On eri asia kuiskaatko tuloksen kysyjän korvaan vai kailotatko sen suureen ääneen. Jälkimmäisessä tapauksessa pilaat niiden ilon jotka haluaisivat jännittää pelin etenemistä nauhoitusta katsomalla.

Vastaava ero on fyysisellä tai chattiin perustetulla pienellä piirillä verrattuna tähän foorumiin, jossa sananvapauden velvoittamana "pitää" kysyä ja vastata. Eikö vapaus edellytä myös vastuuta?

Toistan: minun puolestani on yhdentekevää jos sivusto muutetaan vastauspalveluksi. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että talossa talon tavalla. Me olemme täällä vieraina ja on kohteliasta noudattaa isäntäväen toivomuksia.

Lopuksi vielä yksi vertaus: sananvapauteen kuuluu että lakeja saa vastustaa, mutta vastustajienkin tulee niitä noudattaa! Keskustelu puolesta ja vastaan on siis ok, vastausten ennenaikainen paljastelu (nykyisten toivomusten vallitessa) mielestäni ei.
81. Jaska16.5.2011 klo 23:52
Pahasti paavillinen? No ei ehkä tarpeeksi hyvästi. Saisi olla paremmin paavillinen. Paavillinen kuuria ei pysty pitämään tarpeellista kuria. Kaiken maailman protestantit ja muut hihhulit pääsevät vapaasti hillumaan ja häpäisemään paavinistuimen. Kardinaalit ja prelaatit eivät valvo tarpeeksi tehokkaasti opin puhtautta. Paavi tarvitsee nyt kerettiläisille armottoman suurinkvisiittorin tuekseen.
82. kjk17.5.2011 klo 08:41
iso S,
Puhut laeista. Mitä ihmeen lakeja voi olla avoimella saitilla, jonne jokainen kirjoittaa, mitä tykkää? Ainoa noudatettava laki lienee rikoslaki! Mutta jo laeista puhuminen on minusta osoitus tätä saittia vaivaavasta osittaisesta paavillisuudesta. Ja minusta urheilutulosvertauksesikin ontuu pahemman kerran:

Tuloksen huutaminen julki _pakottaa_ lähelläolevat kuulemaan, mutta tänne saitille tulo on ihan vapaaehtoista. Lisäksi säikeet on melko selkeästi nimetty. Niinpä on ihan omassa vallassa, lähteekö jotain säiettä lukemaan eli ei; jos lähtee, niin riskeeraa sen suoran vastauksen saamisen. Yhden, ehkä; sen jälkeen porukka tavallisesti pistää vastaajan järjestykseen.

Enkä minä näe juurikaan järkeä siinä, että kirjoitellaan säikeitä, jossa sivukaupalla analysoidaan jotain yhtä ristikkoa "tieteellisin" perustein. Saahan siinä analysoija omaa häntäänsä nostettua, mutta ketä kiinnostaa? Ehkä 3 - 4 kaniikkia.

Oma lukunsa ovat sitten nämä "Ristikko valmis 36 sekunnissa" -tyypit. No, kaipa sekin egoa pönkittää, mutta ketä kiinnostaa? Ehkä 3 - 4 muuta kellottajaa.

Eli summana: Ainakin minusta tämän saitin kiinnostavinta antia ovat keskustelut, joissa käydään läpi tiettyä ristikkoa niin, että lukija saa uusia näkökulmia omiensa rinnalle. Ja näihin näkökulmiin kuuluvat ehdottomasti sopivan kierot lisävihjeet ratkaisun löytämiseksi. Siis kierot lisävihjeet, eivät suorat ratkaisut!

Ja saavathan tosiammattilaiset tietenkin keskustella jonkun ristikon hienouksista. Mutta mielellään _keskustella_, pitkällisiä saarnoja ei ole mukava lukea!
83. Ylläpito17.5.2011 klo 09:00
"Eli summana: Ainakin minusta tämän saitin kiinnostavinta antia ovat keskustelut, joissa käydään läpi tiettyä ristikkoa niin, että lukija saa uusia näkökulmia omiensa rinnalle. Ja näihin näkökulmiin kuuluvat ehdottomasti sopivan kierot lisävihjeet ratkaisun löytämiseksi. Siis kierot lisävihjeet, eivät suorat ratkaisut!"

Kyllä sinäkin kjk aika tiukkaan raamiin homman asetat. Jos tätä ei yritettäisi pitää kurissa (laki on vahva sana, mieluummin saitin säännöt, saitin luonne, saitin toivottu tyyli), ne luultavimmin voittaisivat, jotka haluaisivat saada ja jakaa suoria vihjeitä. Eihän niitä voitaisi kieltää, jos mitään "lakeja" ei saa olla.

Entä jos jonkun ulkopuolisen kustantajan - esim. Hesarin - puolelta tulisi määräys, että kaikki apu ja lisävihjeetkin ovat kiellettyjä?

Onko tähän kaikkeen ainoa ratkaisu, että saitti siirtyy rekisteröintiin? Tämä on todennäköistä tulevaisuutta, mutta aikataulusta ei ole tietoa.

(Tämä keskustelu ei tällaisenaan mene kaikkien silmiin, koska sitä käydään hesarin kuukausiliitteen alla, joka on sille väärä paikka.)
84. Ylläpito17.5.2011 klo 09:03
Loppukaneettina. Monet tykkäävät lukea pitkiä analyyseja ristikoista (ei vain 3-4). Ne ovat eräs tämän saitin suola. Harmi, että ne otetaan usein itsensäpönkittämisenä. Kiitos kaikille, jotka lievästä kettuilusta huolimatta viitsivät niitä kirjoittaa!
85. kjk17.5.2011 klo 09:54
Vaude, oikein ylläpitokin mukana! Hyvä! Ja ihan pätevien perustelujen ja tietojen kanssa. Aina parempi!

Aikanaan, duunissa ollessani, yritin kuunnella hyvin tarkasti, mitä mieltä _uudet_ duunarit olivat firmasta. Uusilla kun oli tuoreet näkemykset; eivät olleet vielä urautuneet ja leipääntyneet. Enkä minä mielestäni pakota ketään omaan raamiini, kerronpahan vain, mikä _minua_ -uutena tulijana- kiinnostaa ja/tai tökkii. Mutta täällä osa porukkaa on minusta turhan urautunutta ja yrittää _pakottaa_ uudet tulijat omiin uriinsa. Ei hyvä!

Perusteltujen käytösohjeiden antaminen on aivan paikallaan, ja kuten näkyy, viesti menee kohtuullisen hyvin perillekin: toverikuri näyttäisi toimivan. Harva täällä ehtii kahta suoraa vastausta antaa; ensimmäisen jälkeen jo joku kanssakirjoittaja älähtää. Mutta että laki! Hyh!

Eikä HeSa voi avoimelle saitille mitään määräyksiä antaa; kuten todettu, ainoa noudatettava laki on rikoslaki. Ja ylläpidon mielivalta ;-)

Rekisteröitymispakko on kovin kaksipiippuinen juttu. Keskustelun taso todennäköisesti paranisi jonkin verran; ainakin selkeät häiriköt saataisiin pois. Mutta samalla keskustelun tuoreus kärsisi, ja saitista saattaisi tulla sisäänlämpiävä, näivettyvän pikkupiirin juttu. Ja ainakin minusta tämän saitin hyviin puoliin kuuluu tietty tuoreus, kun väkeä tulee ja menee.

Analyyseistä: Hyvä analyysi on hyvä, huono analyysi on kauhistus! Täällä on kumpaakin lajia, ja liiallinen vakavuus ja/tai oman hännän nostaminen kaatavat analyysin helposti tuohon kakkosluokkaan. Elämässä tärkeitä asioita kun ovat vain hyvä yöuni ja muna-anjovisvoileivät ;-) (sanoi muistaakseni Kari aikoinaan)
86. kjk17.5.2011 klo 09:59
ps. Paikka kuukausiliitteen alla ei tosiaankaan ole oikea. Ylläpitohan voi heittää jutun jonnekin muualle?
87. Ylläpito17.5.2011 klo 10:22
Eikös kjk voisi siirrellä olennaiset asiat oman säikeen alle, niin jatketaan keskustelua siellä hyvässä hengessä.

Ylläpito ei nyt just ehdi, siinä tarvitsee kuitenkin lukea aika paljon, ettei tule turhia tekstejä.
88. kjk17.5.2011 klo 10:58
Yritin kopioida (siirtää en vissiin voi?), vaan en onnistunut; liekö tekstillä joku maksimipituus? Erroria lykkäsi Apache. Siirto olisi minusta sikäli helppo, että koko pötkyn lopun voisi siirtää, alkaen viestistä jjj 16.5.2011 klo 21:32. Nämä loppusotkut voisi tietenkin delliä kokonaan.
89. Marco Poloinen17.5.2011 klo 11:07
Joo, ei se onnistu kerralla. Jospa kokeilisit kolmessa osassa.
90. ep26.5.2011 klo 15:48
Yksi sana ei onnistu --alhaalla "kepin "päässä olevat otukset??
91. Juho26.5.2011 klo 15:52
ep, nepä näyttävät aivan tikkareilta.
92. ep26.5.2011 klo 20:36
Kiitos Juho.Eivät ole nuo tikkarit minulla hallinnassa
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *