KESKUSTELUT > RISTIKOT > MIKSI VIRHEET HYVÄKSYTÄÄN? (VIHJEKESKUSTELUA)

5425. Miksi virheet hyväksytään? (vihjekeskustelua)

tonimikael18.3.2010 klo 14:20
Jaskan kevyessä välipalassa oli vihje:

TAVALLISIMMIN YSINÄ,

johon ratkaisuksi VÄLYS.

Vihjehän olisi pitänyt olla TAVALLISIMMIN YS I:NÄ, tai ... YS INÄ. Mutta tuo YSINÄ muoto on minun mielestäni selvä virhe. Ei vaikka kuinka selittäisi. Ei edes että "onhan näitä jo käytetty".

Tällaiset harhauttamiset, joiden yhteydessä joudutaan hyväksymään selviä epäloogisuuksia ja virheitä, ovat ehdottomasti (minun mielestäni) syöpä, jolle sädehoitoa ja paljon. Jos ei millään muulla tavalla saa ristikkoon vaikeutta kuin tällaisilla, on parempi kun ei ristikkoa tee ollenkaan. Ei kukaan, joka tutustuu kovistason ristikoihin ensimmäisiä kertoja voi hyväksyä tällaisia selityksiä mukisematta. Juuri näiden takia joistain kovistason ristikoista on tulossa vain muutamien kokeneiden ratkottavissa olevia.

Tympii tällaiset. Olenko ainoa?
2. ?18.3.2010 klo 16:32
Mistä Jaskan välipalasta oikein on kysymys?
3. Olavi Kivalo18.3.2010 klo 16:55
Tympiikö? No eipä varsinaisesti tymmi.
Mutta seuraavat 'virheettömät' tympii:
"Kaimat toisilleen"
"Sama myös x n:ntenä"
4. Jaska18.3.2010 klo 17:15
Ensimmäinen välipalani ei ollut herkullinen. Tiesin sen etukäteen. Mutta en osannut aavistaa, että se oli peräti myrkyllinen!

Olen aivan shokissa. Olen paha ihminen. Mutta minä lupaan parantua! En sorru enää toista kertaa synnin pauloihin! Toki myös skytismien isän on luovuttava tämän karsinogeenisen tuhon kylvöstä. Ovatko sen seuraamukset jo kohtalokkaat, vai vielä jotenkin korjattavissa?

Minä vetoan Sanarisiin, jonka suopealla sallimuksella tuumori on saanut levitellä salakavaloita lonkeroitaan. Vastuu on teidän!
5. Sami18.3.2010 klo 17:40
Tympii ihan vain vähän, mutta virhe ja erityisesti syöpä minusta liioittelua. Kysymys on siitä, mihin kikkailuraja on tarpeen vetää, vrt. ONSI tuolla 6x6:ssani. Tämä on tällaista rajojen kokeilua, ja jutulle hyvää juurta.

YSINÄ oli tietysti harhaanjohtava kuin mikä. Minä olisin sulatellut kivuttomammin YS I <> YSI -kikkailun pienellä lisäyksellä: YLEISEMMIN YSINÄ, PUUTTUUKIN. Vai olisiko tuo mennyt vielä vaikeammaksi?
6. tonimikael18.3.2010 klo 17:50
Jaska. Älä huoli. Minä meinasin laittaakin jo tuohon perään uuden viestin, että tämä ei tarkoita sitä, että Jaska olisi peellä alkava riiminsä tai että kevyt välipala olisi ollut. Se oli hieno laadinta (paitsi ne parikolme outoa sanaa) ja vihjeet pääosin oikein miellyttäviä. Tulipahan nyt sinun "takiasi" otettua jo kauan vaivannut epäkohta näissä nykykoviksissa. Tuo vihjetyyppi oli nyt yksi muiden joukossa, joista soisin ristikkomaailman pääsevän eroon. Mutta nämähän ovat vain (itse asiassa ei ihan vain) minun mielipiteitä. Minua vain henkilökohtaisesti tympii tässä elämässä kaikki falski ja keinotekoinen ja vääränlainen harhaanjohtaminen (varsinkin kun se tapahtuu ammattilaisuuden nimissä).

Että ota rennosti Jaska ainakin minun suhteeni, ja äläkä lupaa olevasi sortumatta enää synnin pauloihin, kun sorrut kuitenkin. ;)
7. tonimikael18.3.2010 klo 17:55
Ja Jaska minähän tässä olen se paha ihminen, kun kirjoitan sellaista viestiä, jossa ei ole jo etukäiteislohdutusta viattomalle osasijaiskärsijälle mahdollisen itseensäottamisen tähden. Vielä kerran: VIHJE on väärä. Ei Jaska.
8. Jaska18.3.2010 klo 18:28
Ei sinun tonimikael olisi tarvinnut kantaa huolta minun mahd. itseeniottamisestani. Minuun ei näet mahdu enempää itseäni!

En siis suinkaan tulkinnut mielipidettäsi vihjetyypistä kannanotoksi vaatimatonta persoonaani kohtaani. Minähän olin tässä vain tahdoton välikappale sinun, kollegasi ja työnantajasi keskinäisessä linjanvedossa.

Minusta skytismit ovat kivoja.
9. RA18.3.2010 klo 21:35
En ota kantaa kirjoitusasuun, mutta minusta tuo YLEISIMMIN YSINÄ ei ole skytismi. Tuo vihje on tyhjä. Skytismeissä yleensä on aina jokin vihjeosa, joka vihjaa, mitä on haettava ja sen lisäksi tuo kirjainpeli.
10. RA18.3.2010 klo 21:39
Peruutan sanan 'aina'.
11. Jaska18.3.2010 klo 23:31
Tehtäväni oli tarkoitettu leikkimieliseksi, mutta johdattikin näköjään oikeitten kovisten vihjaamisen hyllyvälle hetteikölle. Ja sitten upposin sinne itse.

Se on minulle ihan oikein. Mitäs läksit... Mutta siellä mustissa mujuissa räpiköidessänikään en luovu käsityksestäni, että kirjainten vaihto essiivin kera on se, mitä ymmärretään skytismillä. Riippumatta siitä, onko vihje muuten tyhjä (=tyhmä) vai täysi.

Huomasitko RA vihjeen selvennysyritykseni? Yritin siinä ohjata ratkojaa päättelemään, että nimenomaan ratkaisusana on yleisempi ysinä = synonyymina sellaisessa muodossa, että kirjaimet ys korvaa i. Oli se sitten skytismi tai mitä tahansa, tämä kikka on sinullekin RA tuttu koviksista.

Minä olen muuten joskus pannut itsessäni merkille ratkojalla sinänsä inhimillisen piirteen, että vihje tuntuu huonolta, jos ei sitä vähän pitemmänkään pohtimisen jälkeen käsitä. Kohtaus on kuitenkin mennyt aina jälkiä jättämättä ohitse, ja joskus olen jopa päätynyt pitämään samaa vihjettä ihan hyvänä. Onkohan muilla vastaavia kokemuksia?
12. ,-viilari19.3.2010 klo 08:19
Kysymykseni koskee Punaista Pelikaania 2/1010, mutta sopinee tähänkin yhteyteen.
s.10 Salokangas yläreunassa oli vihje SYYLLISTÄ. Itse olisin pannut vihjeeksi SYISTÄ (malliin kolmikuinen, isosuinen, kyinen pelto jne). Mutta mahtoiko laatija tarkoittaakin vihjeellään raamatullista lausahdusta " piip on heikko" ?
Toinen ihmetystä herättävä kohta oli lähellä alalaitaa sijaitseva vihje UKKI LAPSILLE. Ratkaisusanaksi tuli puolison isää merkitsevä sana. Vaikka kuinka olemme vaimon kanssa miettineet näitä sukulaisuussuhteita, emme saa vihjettä ja ratkaisusanaa kohtaamaan. Onko kyseessä siis lasten kieli, ehkä vain Hannun perhepiirissä ukista käytetty nimitys?
13. Antti Viitamäki19.3.2010 klo 09:37
Sami: "virhe liioittelua"?
Olavi Kivalo: "ei varsinaisesti tymmi"?

Siis tämäkö on nyt joidenkuiden mielestä ihan ok?

Tavallisimmin ysinä > VÄLYS

Joskus iikkana > SAATI

Joillekuille mumina > MUMMU

Nainen myös ritarina > MARITA

Ruokapöydässä myös lanana > KALA

Minusta tämä ei oikein voi olla edes väittelyn aihe. Kyse on aivan selvästä virheestä. On outoa, että kaikki nämä taitavat sanasepot ja kieliniekat eivät ole täällä yksinkertaisesti todenneet: "Ahaa, Jaska, tuo on kyllä väärin. Noin ei voi tehdä. Kiva yritys, mutta ei vain ole mahdollinen." Mitenkään liittämättä tähän nyt mitään muuta negatiivista, minusta tuo vain olisi pitänyt sanoa heti.

Ei ole mitään hyötyä siitä, että aletaan vetäytyä sanomalla: "Noh, olen kai itsekin tehnyt vastaavia mokia tai ylilyöntejä, joten en voi moittia." Olenhan minäkin virheitä tehnyt, mutta ei se tarkoita sitä etteikö virhettä saisi sanoa virheeksi silloin kun sellainen on tapahtunut.

Kyse on aivan samasta virheestä kuin jos joku laittaisi ristikkoon näin:

voimaton > TAMPATA

Pystyykö joku nyt sanomaan yhden selvän perustelun sille, miksi tuo "vihjetyyppi" olisi oikein ja looginen? Sillä jos se ei ole oikein ja looginen, se on väärin ja epälooginen. Eikä se silloin kuulu hyvään sanaristikkoon.

Sanon saman minkä Tonikin: Jaska saa nyt tahattomasti ylimääräistä "negatiivista julkisuutta", kun juuri hänen luomuksestaan tuli tämän keskustelun esimerkki ja lähtökohta. Hänen välipalatehtävänsä oli nettisivulla, ei missään virallisessa lehdessä. Ei ole tarkoitus lannistaa ketään tai nostaa tätä nyt kauheimmaksi kaikista koskaan tapahtuneista virheistä - mutta se on silti päivänselvä virhe. Minusta siihen pitäisi suhtautua sellaisena, huolimatta siitä miten paljon tylsempiä ja epämääräisempiä vihjeitä joidenkuiden mielestä ristikoissa on.
14. hah19.3.2010 klo 09:45
Eikös sekin ole ukki, jos vävyllä lapsia?
15. T.Avis19.3.2010 klo 09:57
Ukki ei nykyisen lainsäädännön aikana voi olla omille lapsilleen eikä lapsenlapsilleen appi.
16. RA19.3.2010 klo 10:37
Jäi vaivaamaan tuo, että "YSINÄ"-vihjetyyppi nimetään skytismiksi. Minusta tuo ei ole skytismi. Yritin penkoa Skytän Antin ristikoita muistista ja hyllystä löytääkseni esimerkkejä, mutta eihän niitä tietenkään silloin löydy kuin tarvittaisiin.

Pari tuli lopulta mieleen:

PEKU JOUTSI > KAUNA
APOLI ESPOOSSA > DIANA

Eli skytismissä vihjeessä ei pelata varsinaisella kirjoitusvirheellä (kuten ysinä > ys inä), vain oudolla sanalla. Vastaussana muodostuu sitten niin, että se oikeasti pitäisi kirjoittaa ka u:na / ka una tai di a:na / di ana.
17. matts19.3.2010 klo 11:08
Anteeks ny vaan mut mun mielestä voisi etsiä parempia vihjeytyksiä kuin edellä pohditut. En vaan diggaa tuon tyypisiä. Kaikkeahan voi toki kokeilla mutta että vihjetyyppi toistuu jää elämään? Suomenkieli kun antaa niin paljon mahdollisuuksia leikkiä muutenkin.
18. Jaska19.3.2010 klo 11:09
Hyvä on. Minä annan periksi tunnustuksena RA:n sitkeydestä. YSINÄ ei ollutkaan skytismi. Johan minä vähän hämmästelinkin, että tonimikaelilla oli kanttia arvostella kollegaa ja työnantajaa. Mutta arvostelu ei kohdistunutkaan skytismiin, vaan sanottaisiinko jaskismiin. Se on ikään kuin käänteinen skytismi; essiivi esiintyy vihjeessä eikä ratkaisusanassa. Erona myös se, että skytismi ei ole falski, mutta jaskismi on.

Oli paha moka minulta, että hyväuskoisesti oletin jaskismin olevan rutinoitujen sanaseppojen kohtuudella keksittävissä. Pyydän sitä tuloksettomasti pohtineilta anteeksi.
19. Tuomas L.19.3.2010 klo 11:44
Henkilön X appi on henkilön X lapsille ukki, ainakin minusta.
20. jeps19.3.2010 klo 12:04
Joo, mutta jos henkilön X lapsi menee naimisiin niin lapselle tulee mitä ilmeisemmin uusi appi, jos ei ole aivan sukurutsauksesta kysymys. Appi on puolison isä ja vaikka apella voi olla lastenlapsia niin, ei ne tule olemaan enää appena niille. Eikö se kuvio mene vähän noin.
21. Sami19.3.2010 klo 12:08
T.Avis ja Tuomas L., helposti ymmärrettävää on että "Appi lapsille" on simppelisti UKKI, mutta toisinpäin (kuten ko. tehtävän vihjeessä) homma menee perin monimutkaiseksi, kuten jepskin väänteli. Toisaalta, voisiko tukki olla lasten uittoleikeissä vain joku pieni tappi, tai (joulu)pukkina olikin männäjouluna seurakunnan pappi. Mene ja tiedä.

Jaska, et sinä mitään ole mokannut. Kyseessä oli, kuten taisit mainita, leikkimielinen tehtävä. Joka sallii skytismin, mutta kieltää jaskismin, osoittaa jos ei muuta niin ainakin leikkimielisyyden puutetta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *