KESKUSTELUT > RISTIKOT > KESKUSTELUA HS-SÄIKEIDEN PELINSÄÄNNÖISTÄ

5415. Keskustelua HS-säikeiden pelinsäännöistä

Ylläpito15.3.2010 klo 19:24
Jotenkin tuntuu, että aika on tullut käydä tällaista keskustelua. Yksittäiset kommentit hukkuvat ja viikkojen varrella unohtuvat myöhemmille sivuille siirtyviin säikeisiin.

Tästä voisi yrittää tehdä säikeen, jossa jokainen saa ilmaista oman mielipiteensä ilman että se lintataan maan rakoon. Enemmistön toiveista kai sitten kootaan yhteenveto vanhoille ja uusille sekä tulevillekin osallistujille (jos enemmistö yhteenvedon ja säännöt haluaa...)?

HS-säikeitä seuraavat ja etenkin HS-säikeisiin kirjoittavat, sana on vapaa!
2. Owlie15.3.2010 klo 19:47
Ylläpidolle kiitokset pelisääntökeskustelusäikeen avaamisesta. Tarve on ollut olemassa jo vuosia. Puffaaminen jäänee HS-säikeille kirjoittaville. Onko ymmärrettävä, että tähän hätään muut säikeet eivät tarvitse tälläista keskustelupalstaa? Ketjuissahan on lyhyet säännöt otsikon alla.
3. pelaaja15.3.2010 klo 20:06
Mainio avaus.
Esim. HS 2579:ssä on jo monta mielipiteenilmaisua ns.pelisäännöistä tai toiveista. "Täällä jossain" on usein ollut joku ahkera ja aktiivinen, joka on siirtänyt juttuja oikealle paikalleen. Saa nähdä, löytyisikö semmoinen tähänkin hätään. Siitä olisi sitten hyvä jatkaa.
Oman käsitykseni mukaan moni HS-ratkoja näyttäisi haluavan ilmaista mutinansa ja kaiken muunkin vain siinä tietyssä ristikossa, jota paraikaa ratkotaan. On se asia sitten uutta tai vanhaa. Niinpä ne asiat uuden ristikon ilmestyttyä kuitenkin hukkuvat taemmille sivuille ja koska vanhempia sivuja ei haluta tai huomata plarata, niin se sama asia on sitten taas hetken päästä uuden ihmettelyn aiheena.
No tämä ei vielä tarkalleen ottaen ole sitä pelisääntöasiaa. Toivottavasti siihen päästään. Etteivät ovet pauku turhaan. Eikä pelisääntöjen muutenkaan tarvitse olla negatiivinen asia.
4. L-a15.3.2010 klo 20:35
En minäkään näe pelisäännöissä mitään negatiivista pomottamista, päinvastoin. Ystävyyden ja avunannon hengessähän juttu on kulkenutkin.
Joukossa on ns. vanhaa kaartia, jotka osaavat johdatella pohdintoja Auliksen jalanjäljissä mainiosti ja usein huumorilla höystäen. Heille kiitos ja kumarrus!
Siis hyvä vihje kääntelee ja vääntelee Auliksen alkuperäistä valaisten ja oivaltaen, miksei hämmentäenkin, eikä ole uusi, helppo sepite.
Erilaisista lähteistä ja "kivi- ja kasvikunnan" erikoisuuksista on ollut mukava saada tietoa muuhunkin käyttöön.
Toivoisin, että jos pulmat alkavat ratketa itseltäni niin sutjakasti, että pystyn muita neuvomaan, opettelisin ja oppisin tuota vaikeaa taitoa. Antakaa palautteen paukkua, jos ja kun. Utamina myönnän olleeni malttamaton ja kärkäs avun etsijä.
Ei laakasta hetkohta, naatitaan.
5. Seitenvitonen15.3.2010 klo 21:05
L-a,
Totta puhut. Ne monia ärsyttävät "huonot" vihjeet syntyvät useimmiten silloin, kun on kiire ehtiä ensimmäisenä auttamaan, eikä ole aikaa miettiä vähemmän paljastavaa vihjettä. Tulee hyvä mieli, kun tietää olleensa avuksi. Kauemman mukana olleet harvoin ovat ensimmäisten joukossa neuvomassa.
6. otv-a15.3.2010 klo 21:16
hyvä avaus! muristaan täällä. helppojen lisävihjeiden lisäksi minua ärsyttävät ne, jotka keksittyään oikea vastaussanan selittävät sen lähes kirjain kirjaimelta kaikelle kansalle. eikö se riitä, että kertoo keksineensä ratkaisun? ja jos joku sanoo, ettei tarvitse kertoa keksineensä, niin kyllä välillä tarvitsee, varsinkin jos on saanut ihanan kieroja vihjeitä avukseen.
7. Hemuli15.3.2010 klo 22:16
Pitäisi ehkä sopia, puhutaanko vain ristikoista, vai sallitaanko muukin jutustelu.

Kun löysin tämän sivun ja HS-säikeen, minua ilahdutti, kun pääsin hiukan tutustumaan kirjoittajiin. Huomasin, että PP on paitsi erinomainen ristikonratkoja, myös todellinen luonnonharrastaja, Jondalarin havaitsin halutessaan olevan kovinkin runollinen, Owlien ammatista ja perheestä luulin päässeeni perille, RA;ssa näin fiksun, terävän tyypin, joka yritti pitää meitä ruodussa - ja vasta myöhemmin keksin, kuka hän oikeastaan on - , Potterin ja Pattikkaan ymmärsin opiskelleen kotikaupungissani - eivätkä kenenkään lastenhoitoreissutkaan minua rassanneet.

Monia rassaa. Säästyisimme monelta mielipahalta, jos tietäisimme, haluaako enemmistö tiukkaa ristikkokeskustelua, vai sallitaanko rönsyily.

Säikeen löydettyäni iloitsin myös vinkinsaantimahdollisuudesta. Olin satunnaisesti ratkonut Pelikaaneja ja Hesarin ristikoita, mutta vaikeimpia niistä en pystynyt silloin yksin selättämään. Ei hätää: hyvä ystävänikin ratkoi ristikoita, ja jos toinen meistä jumittui, toiselta sai usein vinkin. Mutta tuolloin ystäväni oli monta kuukautta Australiassa. Arvaatte iloni, kun keksin säikeen.

Iloitsin kieroista vihjeistä, vaikka ne eivät heti avanneetkaan sanaani. Kummastelin, kun välillä tuli useita aika samansisältöisiä, kovinkin paljastavia apuja. Seitenvitonen osuu varmaan oikeaan, kun toteaa, että meillä tuppaa olemaan kiire päästä auttamaan. Päivittäminen olisi poikaa. Joskus harvoin viesti viipyilee matkalla ja ilmaantuu yllättäen paikalleen selvällä viiveellä. Mutta tämä on poikkeus; päivittämistä ei kannatta unohtaa.

Summa summarum:
- tiukkaa ristikkoasiaa vai muutakin rupattelua
- jos vihjeitä, sellaisiako, joiden avulla kysyjä oppii, miten ristikkovihjeitä kannattaisi lähestyä vai kädestä pitäen neuvomista
- pari hyvää vinkkiä vai kasapäin huonoja?
8. 015.3.2010 klo 22:56
Hyviä mielipiteitä monet.

En ymmärrä, että maininta lapsenlapsiviikonlopusta,
uimahalliin menosta, hiihtämään lähtemisestä, junamatkasta tai puiden pilkkomisesta ym muusta vastaavaa
on niin kauheaa, että heti tulee tasajyvällä.
Ei siitä mene aika pois keneltäkään, sillä ne voi ohittaa.

Entä uudet aloittelijat?
Pitäisikö heille laittaa oma saitti?

Mielestäni kaikki eriasteiset täyttäjät kuuluvat HS-ristikon
"henkeen".
Kaikki kauan Aulis Lehdon ristikoita täyttäjät osaavat
sen minkä osaavat. Ei se ole heiltä pois.

Kommentti siitä, että sääliksi käy laatijaa jonka laadinta
pilataan avituksilla on outo.
Onko kukaan kysynyt häneltä itseltään?
9. Ainikki15.3.2010 klo 23:22
Kirjoitan harvoin, enkä ole kauaa saitilla käynytkään.

Minua ei häiritse rupattelu lumenluonnin aivonystyröitä hierovasta vaikutuksesta tai muusta vastaavasta. En myöskään koe "vanhojen" tai uusien kirjoittajien kehuskelevan kertoessaan ristikon tultua ratkaistuksi.

Ehkä olen naivi... :)
10. L-a16.3.2010 klo 00:14
Sallittakoon keskustelua sivuava tositarina:

Olin pyynnöstä kertonut koululehden tekijöille mieleeni jääneen vitsin, jossa isäntä traktorikaupassa uusimman laitteen esittelyn jälkeen totesi, että kyllähän se käytännössä, mutta entäs teoriassa.
Lehdessä vitsin loppu oli korjattu muotoon: Kyllähän se teoriassa, mutta entäs käytännössä.
11. Marco Poloinen16.3.2010 klo 13:00
Owlie tuolla alussa hienoisesti ihmetteli, etteivätkö muut säikeet tarvitse tällaista palstaa. Ihan näin yhden lehden ristikoihin yksilöityä ei taida olla, mutta yleisemmin sääntökeskustelua on käyty varmaan koko sivuston olemassaolon ajan.

Esimerkkinä "muiden" (ristikko)lehtien tiimoilta heränneestä, ja viime vuodenvaihteen kahta puolta käydystä, keskustelusta säie 5258 "Vihjeiden valaisun mielekkyys". Tarkasti tutustumalla siitä löytää runsain mitoin valaisevaa aineistoa.

Säie sisältää runsaasti myös HS-ristikkokeskustelua, joten se sopii vaikka preppauskurssiksi uusille HS- ja tähän säikeeseen osallistuville. Ja (teille/meille) entisillekin muistin virkistykseksi.

Säie on nostettu etusivulle.
12. RA16.3.2010 klo 13:14
Olisiko ihan mahdoton ajatus, että HS-ristikoidenkin osalta otettaisiin käyttöön sama sääntö kuin täällä on muissa ristikkokohtaisissa säikeissä?

Palautusajan aikana ei lisävihjailla eikä 'auteta'. Tai jos nyt oikein käy eksyksissä oleva ratkojakollega sääliksi, niin äärimmäisen varovasti.

Heti ristikon ilmestyttyä voi kertoa omia kokemuksia ja aatoksia ristikon tiimoilta. Siis yleisesti. Kuin mielipiteeksi laatijalle ja muille ratkojille. Niin sanotusti ristikkokeskustella.

Palautusajan jälkeen ristikkoa voidaan vapaasti ruotia ja lisävihjailla, paljastaa ratkaisusanoja ja vihjeiden jujuja.

Tällä käytännöllä on ratkomisen ja näiden ristikkokeskustelujen kannalta paljon hyviä puolia, eikä tässä käytännössä mitenkään olennaista ole suinkaan se, ettei kukaan vain pääsisi muiden siivellä palauttamaan ristikkoa;

+ laatijan huolella miettimät vihjeet saavat arvoisensa huomion ja mietinnän ilman, että ne muutamassa tunnissa korvataan lisävihjeillä ja vesityksillä
+ ratkojat rauhoittuvat miettimään itse
+ aloittelijatkin rauhoittuvat yrittämään itse
+ kun sana on sitten lopulta vapaa, on mahdollista suorasanaisesti ja ilman omatekoisia, epämääräisiä kiemuroita neuvoa aloittelijoita ja keskustella vihjeistä, niiden laadusta, onnistuneisuudesta ja koko ristikosta niin, että siitä voi jotain tajuta ja oppia
13. Owlie16.3.2010 klo 13:23
RA,
Siis samaan tapaan kuin IS-ristikkojen kohdalla?
14. tuffa Porist16.3.2010 klo 13:29
Vähenisikö "ylimääräinen" pulputus, jos säikeessä esiinnyttäisiin omalla nimellä?
15. RA16.3.2010 klo 13:35
Kyllä, kuten kaikissa muissa ristikkosäikeissä yleensä on ollut tapana.

Lisään vielä yhden plussan:
+ kun palautusajan jälkeen on mahdollista auttaa ja neuvoa suorasanaisesti, tuskin tulee narinaa siitä, kuka osaa/saa neuvoa ja kuka ei
16. Owlie16.3.2010 klo 13:52
RA 13:35,
Vastasitko minulle vai tuffalle?

Kannatan rekisteröitymistä - sitten kun se on teknisesti mahdollista.
17. RA16.3.2010 klo 13:58
Owlie, vastasin sinulle. Siis: Kyllä, kuten kaikissa muissa ristikkosäikeissä täällä yleensä on ollut tapana ja pyrkimyksenä. IS-säikeissä. Pelikaani-säikeissä (vaikka palautusaika on pari kuukautta!). Iisakki-säikeissä.
18. jammi16.3.2010 klo 14:02
RA,
puhut täyttä asiaa!
19. Jondalar16.3.2010 klo 14:18
Nyt harmittaa. Laadin pitkän ja mielestäni hyvän kirjoituksen keskusteluun lähetettäväksi, mutta se katosi taivaan tuuliin. Samaa sanomaa, samaa tunnelmaa en voi enää saavuttaa.

Lohdutuksekseni kerron kevennyksen. Tositarina palasi mieleeni aamulla nautinnollisella kävelyllä suurella järvellä.
Ennen vanhaan Eduskunnassa Aksel Brander puhui rönsyilevästi. Monta kertaa puhemies Hakkila joutui muistuttamaan: "Asiaan, edustaja Brander!" No, Akselia harmitti ja niinpä hän antoi tilansa siitossonnille nimeksi Hakkila.. Kun naapuri toi lehmänsä astutettavaksi, oli Akselilla tilaisuus käskeä epäröivää härkäänsä: "Asiaan, Hakkila, asiaan!".

Käyttäytyminen
Suuri enemmistö HS-säikeen keskustelijoista osaa käyttäytyä korrektisti. Ihmiskunnan alusta asti on kuitenkin populaatiossa ollut mukana ilkeitä ihmisiä. Häiriköiden vuoksi tarvitaan sääntöjä, lakikirjoja, poliiseja ja vankiloita. Pitää muistaa että säikeessä kirjoitukset säilyvät maailman tappiin. Kannattaa asetella sanansa niin ettei tarvitse niitä koskaan hävetä. Nettikirjoittamisessa ei pidä unohtaa puhuvansa oikeiden ihmisten kanssa. Saman lauseet pitää pystyä sanomaan kasvoista kasvoihin.

Saako puhua otsikon ohi
Minusta keskustelua rikastuttavat osallistujien maininnat omista touhuistaan. Samalla saa tutustua mielenkiintoisiin ihmisiin. Hemulin sanat tuossa ylempänä lämmittävät, IsoS:n loistavat analyysit, HT:n tieteellisen tarkat selvitykset. Kuivaa olisi pelkkä ristikoissa pitäytyminen. Uskon että sivulauseista nipottajat ovat mitätön vähemmistö. Säikeitä seuraavat tarkasti myös harvoin kynään tarttujat. Samoin suuret ajattelijat, Marco Poloinen tai Jukkis, ja RA tottakai.

Ylläpito
Sivustot on perustanut ja niitä ylläpitää muu taho kuin keskustelijat. Hyvät vierailijat käyttäytyvät kylässä siivosti.

Nettihäiriköt, häijyt, huijarit, typerykset
Netissä on helppoa olla anonyymina inhottava. Pitää pyrkiä välttämään provosoitumista ja jättää törkyviestit omaan arvoonsa, nakata roskiin.

Rekistöityminen
Normaalien ihmisten kesken rekistöitymistä ei tarvita. Häiriköinnin estossa rekisteröinti on yksi tapa suojautua.

Helpot vinkit
Yhdyn ylempänä näkyviin RA:n mielipiteisiin. Ristikon ratkaisijan pitää omin aivoin edetä niin pitkälle kuin mahdollista. Sopivasti vaikeiden apujen antaminen on taitolaji, mikä on moneen kertaan sanottukin.
20. 3.taata16.3.2010 klo 17:30
huh,luettuani "säikeen" 5258 ja tämän,luulen,että olen ollut
väärässä paikassa oikeaan aikaan. löydettyäni hs-"säikeen"
kuvittelin,että onpas hieno kansan radion muunnos,mutta nyt huomaan,että siellähän onkin ihan tosi kysymyksessä eikä mikään leikki,sorry.
21. nykkis16.3.2010 klo 18:15
Varsin uutena tämän sivuston käyttäjänä yhdyn Hemulin tässä ylempänä olevaan kannanottoon. Olen iloinen löydettyäni tänne ja saatuani monta vinkkiä erityisesti Hesarin kinkkisiin ristikoihin.

RA:lle sanoisin keskivertopulliaisena, joka ratkaisee ristikot niin pitkälle kuin kykenee ensin itse:
En palaa ratkaisemiini ristikoihin enää jälkikäteen, kun uudet haasteet painavat koko ajan päälle, enkä halua enkä muista enää viikkojen päästä katsoa ratkaisuista, mikä olisi ollut oikea vaihtoehto. Punaisesta Pelikaanista pitäisi kai ottaa kopioita, kun sen aina olen lähettänyt. Ei kiitos! Siten myös jälkikeskustelu täällä jää ainakin minun osaltani.

Tämä nykyinen käytäntö saattaa tietty harmittaa laatijoita ja joitakin, jotka palkintoja hamuavat. Mutta voihan tämä toisaalta lisätä ratkojien määrää, josta laatijatkin kuitenkin ovat tavallaan riippuvaisia.

Siitä ei kai kukaan ole eri mieltä, että vihjeitä pitää antaa maltilla ja harkiten.
22. pelaaja16.3.2010 klo 19:12
Tässä tulee toinen mietteeni.
RA on, kuten ennestäänkin tiedetään, vahvasti sitä mieltä, että HS-ristikoita pitäisi kohdella niinkuin muitakin ristikoita: sana on vapaa palautusajan päätyttyä. Samaa mieltä on tietysti moni muukin. Sille asialle vaan pitäisi sitten varmaan säätää laki. En nimittäin itse ainakaan osaa uskoa, että se HS:ssä toimisi. On totuttu siihen, että keskustelu alkaa ristikon ilmestymispäivänä. Enkä osaa uskoa, että perjantaisin alettaisiinkin esim. ruotia 3 viikon takaista ristikkoa, kun ratkaisu on näkösällä. Emme varmaan ole semmoisia ammattilaisia.
Tämä on hankala juttu. Minä en eikä moni muukaan missään nimessä hyväksy jippojen ja salaisuuksien paljastamista eli ristikon vesittämistä kohtsillään. Eikä edes hetken päästä. Ja muutenkin kannatusta helpoille johdatuksille ja paljastuksille tulee varmaan vain harvoilta. Jotkut tosin saattavat pitää tätä juttua jonkinlaisena automaattiapuna ja jopa huutomerkeillä vaativat avitusta. Siinä avittaja voi miettiä hieman omia kriteerejään.
Mutta ne herkullisen kierot vinkkaukset, joihin aina silloin tällöin törmää, ovat mannaa silmille, ovat kuin ristikko ristikossa. Ja ne useat liialliset avitukset sitten taas saavat sapen kiehumaan. Siinä vaiheessa yleensä sanotaan, että onko sitten pakko roikkua täällä. Ikäänkuin tämä ymmärrettäisiin vain vastauspalstaksi, kuten jo ylempänä mainitsin automaatista. Ja toisaalta taas varmasti moni ihan odottaa kysymyksiä saadakseen vastata.
No ota tästä sitten selvää.
Pienet rönsyilyt aiheesta eivät minuakaan haittaa, siis pienet.
Jos laatija on pahoittanut mielensä, niin on erikoista, ettei hän ole siitä mitään jyrähtänyt ?
No tästä ei nyt tullut tämän kummempaa. Minulla on taipumus paasata mutta olen onnistunut rajoittamaan sitä täällä ainakin 10 %.
23. Hemuli16.3.2010 klo 20:15
No, enpä tiedä, pelaaja,
kaipa pelkkä sopimuskin toimii, niin täällä kuin muuallakin.

Mielestäni kyse on lähinnä siitä, mitä sovitaan. Ja miksi. Ja ketkä sopivat, ne, jotka tätä säiettä käyttävät / tarvitsevat / diggaavat, vai jotkut muut.

Olen nykkiksen kanssa samoilla linjoilla: minäkin teen monta muutakin asiaa kuin ratkon ristikoita, enkä enää kolmen viikon kuluttua muista vanhasta ristikosta paljoakaan. Mutta jos päätetään, ettei HS-säiekään ole vinkaussäie, sekin sopii.

Ja tuffalle,
kysehän ei ole pelkästään siitä, että ylimääräinen pulputus vähenisi. Toiset pitävät pulputuksesta, toiset vihaavat sitä. Sovitaanko jotain?
24. Ugh!16.3.2010 klo 21:51
Ratkoessani lukenut täältä jotain vinkkejä vaikeimpiin paikkoihin. Alkanut vituttaa "Tamaran" kaltaiset inisijät, kun päivittäin toista viikkoa pitää parkua, jos ei läpyskäänsä ole saanut.
Joku siellä jo kertoi, mistä sen ristikon löytää, mutta ei. Valitus jatkuu ja jatkuu.

Kaikkea ko. ristikkoon kuulumatonta höpinää varten voisi hömppäpuolelle avata oman ketjun samalla otsikolla.
25. RA17.3.2010 klo 13:19
Kun jätetään pois häiriköt, mikä aiheuttaa eniten närää HS-säikeissä? Eli jos sääntöjä tarvitaan, niihin mihin?

* LISÄvihjeiden antaminen ja niiden tyyli:
Kuka osaa, kuka ei osaa, kenen ei pitäisi antaa, kenen pitäisi, liian helppoja, liian vaikeita, vääränlaisia, liian nopeasti, moneen kertaan samaan vihjeeseen...
- Ehdottamani "lisävihjeet vasta palautusajan jälkeen"-sääntö poistaisi tämän ongelman kokonaan.
- Keskustelu ristikosta voisi toki alkaa vaikka aamuyöllä heti ristikon ilmestyttyä - ainoastaan kysy-vastaa-palvelu siirrettäisiin palautusajan jälkeiseksi. Siis palautusajan jälkeiseksi, ratkaisun ilmestymistä ei tarvitsisi odottaa.

* Ristikkoon liittymättömät henkilökohtaiset terveiset, tekemiset ja kuulumiset:
- Rajanveto on vaikeaa ja vaatii silmää kaikilta. Lyhyet henkilökohtaiset oheisjutut ovat vain mukavia. Kun tarvetta enempään on, minusta hyvä idea olisi avata erikseen tuonne hömppäpuolelle esim. "HS-klubi", "HS-kerho" tai avata chatin puolelle oma HS-chat.
26. Owlie17.3.2010 klo 15:03
RA 17.3.2010 klo 13:19,

Minua nyppii eniten 3 asiaa:

- Perjantairistikon otsikossa ei pysytä edes sen verran, että esim. julkaistun ratkaisun voittajia onniteltaisiin tai ihmeteltäisiin ao. ratkaisusäikeessä. Sama koskee kuukausiliitettä, josta kirjoitetaan
perjantain ristikon säikeessä.

- Jo annettuja vinkkejä vesitetään antamalla helpompia vinkkejä loputtomiin.

- Lisävihjeiden laatu:
Huonoimpina pidän tarkkoja synonyymejä, täydellisiä latinankielisiä nimiä (jos on olemassa), lue vasemmalta, oikealta, ylhäältä, alhaalta jne. niiin kuin itse aikaisemmin luettelit.

- Toistot - varsinkin otsikkoon kuulumattomista asioista - mainitsematta että nyt tulee sama juttu viidennentoista kerran.

Asteriski-kohtasi:
Kannatan ensimmäistä. Toisen mukaisen säikeen avaaminen saattaisi hiljalleen siirtää väljät vinkit ja jutustelut sinne. Silti, laatijan työn kunnioittaminen ei parane eikä Ylläpidon seurantatyöt vähene. HS-chat menettelee.



-
27. otv-a17.3.2010 klo 15:33
höpinöistä: jospa ne laitettaissin esim. [hakasulkeisiin], niin kuin osittain jo on tehtykin. saapi lukea, ken tahtoo.
lisävihjeistä: Owlien kanssa pitkälti samoilla linjoilla. en menisi kokonaan kieltämäänkään, kunhan muistetaan, että taitolaji se on vihjaaminenkin eikä nopeus ole tässä pelissä valttia. ei ratkomisessa eikä avustamisessa.
28. 017.3.2010 klo 16:24

Pelaaja.

Aulis Lehto ei ole missään lukemassani kirjoituksessa
ole maininnut HS-säikeestä.
Eli ei ole kertonut sitä, että koskee, kun kaikki paljastetaan!

Tämän suuntaisesti kirjoitti RA.
Tosin siitä on aikaa sen verran, että en muista yhteyttä.

Ehkä RA voisi sen kertoa, kuinka laatijan työ menee hukkaan.
Myös sen, kuinka häntä nolottaa laatijan puolesta

Tähän vihjasin kirjoituksessa 15.3. klo 22.56.

Odotin, että RA olisi muistanut.

Eli sunulle pelaaja, siis laatija itse ei ole moista kommenttia
lausunut.
29. Owlie17.3.2010 klo 16:30
0,
Lehto on viisaasti pitänyt itsensä erossa HS-säikeistä.
Ei taida antaa haastattelujakaan usein. Kaksi haastattelua olen lukenut, toisen Sanasepoista, toisen Iisakista. HT muistanee vanhan HS(?)- haastattelun.
30. 017.3.2010 klo 16:40
Owlie.
Mistä tiedät, että on "viisaasti pitänyt itsensä erossa
HS-säikeistä"?

Olen melko varma, että lukee näitä meidän "kauppareissuja".
31. Owlie17.3.2010 klo 16:48
Lisää klo 16:30:een.

IISAKIN ristikot nro 3 maaliskuu 2010. Juttu otsikoitu Aulis on ilmiö - muutosten aika. Teksti Heidi Niskala.

SANASEPOT nro 4 2008. Aulis Lehto "Jokiainen meistä tekee virheitä".

Nämä löysin. Lisäksi on olemassa juttu, jossa hän selostaa laatimistapaansa. Lähdettä ei löydy kotoa. Joku muistaa varmaan paremmin.
32. HT17.3.2010 klo 16:56
Eräistä ristikoista lienee ilmennyt, että Lehto lukee näitä juttuja. Aikanaan kitistiin maantieteellisten nimien runsaasta määrästä ja eikös vain sitten tullut erääseen ristikkoon sana KARTTAPAIKAT tms. ja vihjeenä oli jotain sellaista kuin "NIITÄ EI NYT MONIA". Eräät paheksuivat Atta-terroristin tiheää esiintymistä, ja jotenkin Lehto sitten tätäkin kommentoi jossain luomuksessaan. On myös syntynyt käsitys, että eräät tämän saitin nimimerkit on pantu ristikkoihin harkitusti.

"Vanha" HS-haastattelu oli lehdessä 14.1.2001 ja sanottakoon taas muistin virkistämiseksi, että siinä kerrottiin Lehdon kuvaristikkojen ilmestymisen Hesarissa alkaneen helmikuussa 1979. Lisäksi Lehto oli "äänessä" Torsti tietää -palstalla 24.4.2005, kun siinä oli pohdittu ikiaikaista kysymystä, mistä Kain sai vaimon: "Aulis Lehto Fuengirolasta Espanjasta palaa kysymykseen Kainin vaimosta: 'Yleisesti luullaan, että Aatamilla ja Eevalla oli vain kolme poikaa, Kain, Abel ja Set. Tämä ei pidä paikkaansa. Raamattu kertoo 1. Mooseksen kirjan 5:4:ssä, että Aatamille syntyi lisäksi poikia ja tyttäriä. Kain avioitui siis jonkun sisarensa tai ehkä veljen- tai sisarentyttärensä kanssa.' "
33. pelaaja17.3.2010 klo 17:03
Yhden yhtykäisen jutun vielä lykkään tänne. Tuo RA:n toive, että kysy-vastaa-palvelu siirrettäisiin palautusajan jälkeiseksi - ainakin keskustelu vähenisi. Minulla on semmoinen käsitys, että hyvin moni lähettää ristikkonsa arvontaan eikä välttämättä ota kopiota, vaan odottaa ratkaisun ilmestymistä. Ja nimenomaan toivoo saavansa ristikon täytetyksi ennen sitä kriittistä päivää. Ja siihen on täällä totuttu saamaan apua. Niin ollen tuo ns. jälkipohdinta ei välttämättä kaikkia jaksa kiinnostaa. Voin tietysti olla väärässä tässä(kin) asiassa. Tämä on siis vain minun näkemykseni nykytilanteesta, ei mitenkään minun oma toiveeni. Ehdotusta tässä vaan pohdin noin yleisesti.

Tuohon Owlien mainitsemaan vinkkien vesittämiseen saattaa olla parikin syytä. Halu esittää oma vinkki, koska se tuntuu paremmalta ja ratkaisevammalta tai sitten se, että kun kysyjä ei vastauksen saatuaan millään lailla kuittaa, niin joku saattaa ajatella, että eipä se onneton päässyt sillä eteenpäin. Siis voitaisiin odottaa, kunnes kysyjä kuittaa tms.
Eräässä vaiheessa minua harmitti kamalasti se, että joku kysyi pokkana asiaa, jota oli perusteellisesti ruodittu pari senttiä ylempänä. Ja vielä enemmän harmitti, kun joku sitten alkoi uudemman kerran vastata siihen kaikessa rauhassa ikäänkuin uutena asiana. Nyt se meininki on tosin ollut vähenemässä ja moni jo ilmoittaakin heti kättelyssä lukeneensa säiettä ja vastauskin on usein tyyliin 'luitko jo'.
Nyt on negatiivisia asioita jo tuotu esiin. Ja niistäkö pitäisi askarrella yhteenvetoa. Positiivista kai täällä myös on ?
Hirmusen moni ei ole tarttunut kynään. Eihän pelisääntöjä saada, jos suuri yleisö ei kommentoi.

Hemuli, okei, olin ehkä liian pessimistinen 'lainsäädännön' suhteen. Jää nähtäväksi kuin käy.
34. Owlie17.3.2010 klo 17:15
0,
Onko Lehto esiintynyt sanaristikot.net- sivustolla kirjoittajana? Tätä tarkoitin, kun kirjoitin säikeestä. Ehkä hänellä on aikaa joskus seurata HS-säikeen keskustelua.

HT,
Pulitzer - Pulizer saattoi myös olla reagointi säikeen kirjoitteluun.
35. L-a17.3.2010 klo 17:43
Kovasti paisuu tämä juttu, mutkistuu.
Entäpä vain suorat luunapit tilanteen vaatiessa sinnikkäille tiedon heruttajille ja avittamisripulista kärsiville? Ja itsekontrollia tiukemmalle: jokainen vähän tutkailee omaa keskustelijaprofiiliaan ja pitää suuta soukemmalla, kun huomaa kaappaavansa tilaa tyhjäkäyntiin tai vesitykseen.
36. Seitenvitonen17.3.2010 klo 19:28
Onhan se kiva auttaa kysyjää hädässä, ja antaa sellainen vihje, ettei tarvitse uudelleen kysyä. Esimerkki (vähän liioiteltu): Anssi Koivurannan sukunimestä alkuosa monikossa. Tämänkaltaiset neuvojat aliarvioivat kysyjän ratkaisukykyä, jos ristikko on muutamaa sanaa vaille valmis. Ja takuuvarmasti verenpaine nousee ristikon omin avuin ratkaisseilla. No, nopea auttaja on saanut uuden ystävän(?)
37. Markka17.3.2010 klo 19:35
Hesarin ristikoita olen täytellyt varmaan kolmekymmentä vuotta (joskus on pärjätty netittä ja Googlettakin!), mutta näille palstoille osuin vasta muutama viikko sitten. En ole jaksanut lukea vuosien takaisia vuodatuksia, joten en tiedä miten kirjoittelu on vuosien saatossa muuttunut, mutta kovin olen ollut yllättynyt melko ryppyotsaisesta suhtautumisesta mukavaan harrastukseen ja ajanvietteeseen.

Mikä tämän - tai siis niiden ristikoita käsittelevien palstojen tarkoitus oikein on? Että saisi kertoa, onko jo täynnä vai ei? Oliko helppo vai vaikea? Tarvitsiko apuvälineitä vai ei? Vaiko nimenomaan "jelpata kaveria", joka ei yksinään kaikkea keksi. Mutta kun saa pienekin vinkin, saattaa loput jo selvittää ihan itsekseen. Vähän vain tuntuu siltä, etteivät ne muut ratkojat kavereita olekaan, vaan enemmänkin sitä toista laitaa, joille ei neuvoja heru, ettei omat mahikset palkintoon(ko?) kärsisi. Ettei vaan oltaisi suomalaisittain kateellisia. Minua ei ainakaan yhtään harmita, vaikka vähän viksummat toisia jeesaa. En minä kuorolauluakaan harrasta sen takia, että saisin huonompiani mollata. Kyllä kuorossakin toisia neuvotaan onnistumaan, siitä hyötyy koko kuoro. Ja porukalla harrastaminen on hauskaa!

Mutta jos tämä ristikoiden täyttäminen onkin yksilölaji, niin silloinhan nämä palstat voisi lopettaa. Ne, jotka eivät vinkkejä halua saada tai antaa, voivat kirjoitella muita juttuja muille palstoille. Täällä vierailu on kai ihan vapaaehtoista.

Iloista mieltä ja alkavan kevään aurinkoa kaikille!
38. kaplas17.3.2010 klo 19:49
Rupesin mietiskelemään, että mahtaakohan miten suuri osa nimimerkkinen käyttäjistä tietää kuka kukin henkilö oikeasti on? Eli tuntea tai luulla tuntevansa.
Ei silti, en tästä mitään treffipalstaa halua!
39. kaplas17.3.2010 klo 19:49
Rupesin mietiskelemään, että mahtaakohan miten suuri osa nimimerkkinen käyttäjistä tietää kuka kukin henkilö oikeasti on? Eli tuntea tai luulla tuntevansa.
Ei silti, en tästä mitään treffipalstaa halua!
40. 017.3.2010 klo 19:54

Markka.

Samaa toivon minäkin.

Owlie.

Tuohon teoriaan en usko, että kirjoittaisi
täällä. Et varmaankaan usko sinäkään!
Piti kuitenkin tehda tuollainen
"Onko Lehto esiintynyt sanaristikot-net sivustolla
kirjoittajana?"

Mainitsin vain, että saattaa lukea meidän fanien
ja muiden kirjeenvaihtoa.
41. RA17.3.2010 klo 20:16
Aulis Lehdon ristikot ovat ristikkomaailmassa ihan oma lukunsa ja genrensä. Kyllä ainaskin minusta on aina tosi mielenkiintoista lukea ratkojien YLEISkommentteja Auliksen ristikoista; Miten ratkonta onnistui? Miten upposi vihjeet? Mikä tuotti vaikeuksia? Mikä meni yli ymmärryksen? Parhaat vihjeet? Plääh-vihjeet? Mikä harmitti? Mikä miellytti? Parasta ristikossa?

Ja tämä kaikki paljastamatta yksittäisten vihjeiden jujuja ja ratkaisusanoja. Siis paljon RATKOJAMIELIPITEITÄ ja -KOKEMUKSIA yleisellä tasolla tietystä ristikosta.

Minusta tämä olisi ristikkokeskustelua parhaimmillaan.

(Ja ne ratkontavinkit sitten joskus myöhemmin. Mutta OK. En jankuta enää. Ymmärrän monien edellisten kirjoitusten perusteella, että enemmistö ei suostu muutaman viikon vihjailukieltoon.)
42. 017.3.2010 klo 20:53
RA.

Kirjoitit positiivisessa mielessä ja se uppoaa aina
paremmin, kuin napakasti ilmoitettu mielipide.

Hyvä oli ehdotuksesikin, mutta eipä taida
mennä läpi.

Mukavaa, että sinulla riittää kaikesta huolimatta,
kiinnostusta Aulis Lehdon laatimiin ristikoihin.

Vilpittömästi kaikkea hyvää ja kesää odotellessa :-)
43. Hemuli17.3.2010 klo 22:21
pelaaja
sanoo, että negatiivisista seikoista on kommentoitu, mutta kai positiivisiakin on.
On takuulla, mutta jos pelisääntöjä perätään, on kai vanhassa systeemissä jotain korjattavaa?

0
kiittelee RA:n kommenttia tänään klo 20:16 positiivisuudesta eikä tunnu kovin paljon arvostavan "napakasti ilmoitettua mielipidettä".
Positiivisia ovat täällä mielestäni olleet kaikki kirjoittajat yhtä lukuunottamatta. Missä sitten voi sanoa oman poikkeavankin mielipiteensä, jos ei tämmöisellä säikeellä, millä yritetään hakea pelisääntöjä, joita myöhemmin olisi tarkoitus noudattaa? Minun ja muiden.
44. 017.3.2010 klo 23:43
Hemuli.

Arvostan ihan oikeasti RA n mielipidettä!
45. RA18.3.2010 klo 00:57
0, tämän säikeen aihe on:
Keskustelua HS-säikeiden pelinsäännöistä.

Olen kertonut omia mielipiteitäni ja esittänyt omia ehdotuksiani. Ja yrittänyt ne perustellakin. Siihen minulla ymmärtääkseni pitäisi olla oikeus - siinä missä kenellä tahansa toisella.

Kerro sinäkin omia mielipiteitäsi otsikon aiheesta. Laita vaikka oma selkeä ehdotuksesi säännöiksi. Siis, jos niitä mielestäsi tarvitaan. HS-säikeiden vakionimimerkkinä sinun näkemyksesi varmasti kiinnostaa muita.
46. 018.3.2010 klo 01:09
RA.

Vastasin klo 20.53.

Miksi toistat säikeen aiheen?
Olen sen ymmärtänyt.

Tuskin mielipiteelläni on mitään arvoa koska olen 0.
47. hiljainen todistaja18.3.2010 klo 12:33
Tuntuu ihmeelliseltä,että täällä tietyt ihmiset yrittävät luoda sääntöjä, kuinka muiden olisi käyttäydyttävä. Kun tämä on avoin palsta, saa täällä kysyä ja vastata mitä haluaa.

Te. jotka voitte huonosti, kun joku antaa lteidän mielestänne iiian helppoja vinkkejä ja te, jotka ette haluaisi antaa muille mitään vinkkejä, voisitte varmaan perustaa oman suljetun piirin, jossa keskustelette omasta erinomaisuudestanne ja niistä "vääryyksitä," jota Aulikselle aiheutetaan tällä palstalla.

Kaikkien tulisi kuitenkin muistaa, että Aulis on iitse valinnut työnsä ja saa siitä varmaankin aivan kunnon korvauksen. En näe syytä Auliksen ideoiden "vartioiimiseen". Ristikot ovat tarkoitettu ratkottavaksi, tavalla tai toisella. Ristikot ovat ajanvietettä, eikä mitään harvojen ymmärtämää salatiedettä, jota ei haluta siirtää eteenpäin.

Palstan tunnelma on mennyt ikäväksi, koska tiettyjä henkilöitä harmittaa muidenn avuliaisuus. Suurin osa ihmisitä ratkoo ristikoita omaksi illokseen. eikä palkinnon toivossa. Jos ristikossa ei pääse eteenpäin, vire menee, jos joutuisi odottamaan kolme viikkoa vinkkiä.

Palsta on silloin hyvä, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Tällöin syntyy tyytyväisiä ratkojiia. Palsta olisi jo nyt toimiva, jos tietty porukka kokoontuisi muuallla.
48. si-tee-raaja18.3.2010 klo 12:43
Lähettäjä: hiljainen todistaja 18.3.2010 klo 12:33

"Kun tämä on avoin palsta, saa täällä kysyä ja vastata mitä haluaa."
49. otv-a18.3.2010 klo 13:20
joko huomiseksi joku laatii säännöt? ainakin alustavat jäsenäänestykseen?
50. Ylläpito18.3.2010 klo 13:25
Alkaa näyttää siltä, että tässä olisi tilausta kahdelle ryhmälle. Toisessa päämääränä on ratkoa ristikko valmiiksi ja toisessa saada kevyttä apua pulmakohdissa.

Sivuston pitäjän ominaisuudessa on vaikea sallia se, että Hesarin ristikon sanat viikko toisensa jälkeen tulisivat näkyville kaikkien kopioitaviksi ja säilyisivät maailman tappiin. Tällaisen voisi kuitenkin sallia tapahtuvat chatissa, jonne mennään varta vasten ja jossa tekstit säilyvät vain kaksi vuorokautta. Sinne menevä voi syyttää vain itseään, jos saa liikaa paljastuksia.

Chat ei nyt toimi kaikilla selaimilla, mutta tulevassa uudistuksessa asia yritetään korjata.

Keskustelu jatkukoon. Tämä vain välihuomautuksena.
51. Jukkis18.3.2010 klo 13:46
Ilmeisesti nimim. hiljainen todistaja sitten hyväksyisi senkin, jos joku innokas ratkoja heti perjantaiaamuna skannaisi täyttämänsä Hesarin ristikon ja laittaisi nettiin kaikkien nähtäväksi. Eihän tällaista avuliaisuutta voisi moittia. Nekin, jotka edes HS-säikeen paljastusten avulla ei saa ristikkoa täyteen, saisivat sen täyteen heti ilmestymispäivänä eikä tarvitsisi harmitella monta päivää laskemaan päässyttä virettä.

Tämä auttaisi myös niitä, joilla näyttää olevan sellainen psykologinen ongelma, että jos palkintoristikossa (jota TIETENKÄÄN ei ole aikomustakaan lähettää arvontaan) on vielä ennen palautuksen takarajapäivämäärää tyhjää, niin siitä on pilalla vähintään päivä, ellei lähes koko elämä.
52. Hemuli18.3.2010 klo 13:50
"Tuntuu ihmeelliseltä,että täällä tietyt ihmiset yrittävät luoda sääntöjä, kuinka muiden olisi käyttäydyttävä", tuumaa hiljainen todistaja.
Ei minusta kovin ihmeelliseltä, jos sivuston perustaja ja ylläpitäjä sitä toivoo.
53. pallo18.3.2010 klo 13:57
Yhdyn täysin hiljaisen todistajan maltilliseen ja selkeän analyyttiseen mielipiteeseen.

Hemuli: Toivooko ylläpito sääntöjä, vaiko jotkut keskustelijat?

Ylläpito: Mitä haittaa on siitä, jos jotkut sanat säilyvät netissä maailman tappiin? Kaikki eivät pääse chattiin.
54. aloittelijatar18.3.2010 klo 14:02

^^Eihän täällä muutenkaan nyt sentään ihan joka sanaa ruodita.
55. RA18.3.2010 klo 19:56
Tuossa Jukkiksen ideassa on järkeä: Joku nopeista ratkojista laittaa ratkaisun nettiin LINKKInä heti perjantaiaamuna niin nopeasti kuin suinkin. Kun ratkaisu on linkin avaamisen takana, kukaan paljastuksia haluamaton ei tule vahingossa väkisin ratkaisusanoilla tyrkytetyksi ja kaikilla apuja halajavilla on apua nopeasti ja tehokkaasti. Kaikkien vire säilyy hyvänä.
56. 018.3.2010 klo 20:36
Jukkiksen pila oli mitä oli.

RA.

Miksi sinun piti se toistaa?
Kyllä täällä kaikki ovat lukutaitoisija.

HS-ristikkojen täyttäjien pilkkaamista.
57. Taata18.3.2010 klo 21:20
Voisit RA pistää pystyyn oman kioskin tai avata sättiin oman
vastaanottohuoneen, jossa käytäisiin ristikkopoliittista henkevää keskustelua psykologiselta pohjalta eikä annettaisi vahingossakaan minkään tason vinkkejä vaan sellaisten kyselijät potkittaisiin armotta ulos. HS-säie jatkaisi entisellä linjalla teemoilla "ristikot ovat iloinen asia" ja "kaveria ei jätetä".
58. ässä18.3.2010 klo 21:37
Tuostapa muljahti mieleeni Taatan nimen nähdessäni, että milloinkahan ratkeaa tuo odotetun kiusallisen jännittävän laatijakysymyksesi oikea vastaus vai antaisitko meille tiedoksi vastausten takarajan edes vuoden tarkkuudella.
( siis säie 5321. Kuka laatija?)
59. 018.3.2010 klo 21:41

Taata.

"ristikot ovat iloinen asia ja
kaveria ei jätetä."

Kiitos noista sanoista.
60. Taata18.3.2010 klo 22:04
Minun piti antaa jatkoaikaa RA:n pyynnöstä tehtävän ratkonnalle, mutta taidan supistaa jatkoajan nyt ensi sunnuntaiksi, koskapa ei noita ehdotuksia näytä enää tulvimalla tulevan.
61. Markka18.3.2010 klo 22:06
Ilman tätä palstaa en tietäisi, että sanaristikot ovat elämää suurempi juttu ja niiden täyttämiseen tulee suhtautua kuolemanvakavasti. Ei tullut minusta vakkarivierailijaa. Ajattelin nimittäin edelleen pitää niitä keveänä viihteenä.

Hyvää jatkoa kaikille!
62. Jondalar18.3.2010 klo 22:35
Tämänkin säikeen tunnelman pilaa kyräilevä ilmapiiri. Moni on iskuvalmiina. Miettii, loukkasiko joku jotakuta, ja jos loukkasi, niin kuka ja ketä. Kaikilla olisi viihtyisämpää jos itsekukin meistä tyytyisi olemaan oma rehellinen persoonansa. Jäitä hattuun, hyvät ihmiset.
63. pekka18.3.2010 klo 22:39
Aulis tekee raapusteluja teille (o ja muut höpöttelijät), koska HS on huomannut teidät oiviksi maksajiksi heidän typerälle perjantai
vanhoillisuususkovaiselle genrelle , jotka uskotte satuihin ja luulette olevanne fiksuja, kun saatte selitellä niitä näillä saiteilla.
Tälläinen määrä epämääräisiä vihjeytyksiä on selvää Valitut Palat(sama talo) maailmoja , joka on Amerikkalaista (pohjois) yli-ihmisten lue (natsi) tuotosta.
64. pekka18.3.2010 klo 22:39
Aulis tekee raapusteluja teille (o ja muut höpöttelijät), koska HS on huomannut teidät oiviksi maksajiksi heidän typerälle perjantai
vanhoillisuususkovaiselle genrelle , jotka uskotte satuihin ja luulette olevanne fiksuja, kun saatte selitellä niitä näillä saiteilla.
Tälläinen määrä epämääräisiä vihjeytyksiä on selvää Valitut Palat(sama talo) maailmoja , joka on Amerikkalaista (pohjois) yli-ihmisten lue (natsi) tuotosta.
65. RA18.3.2010 klo 23:23
Henkilöönkäyvä keljuilu on helppoa.
Siihen meillä kaikilla varmasti halutessamme riittävät rahkeet.

Sääntöä tästä ei varmaankaan saa, mutta minusta iso edistysaskel ilmapiirin kannalta kaikissa keskusteluissa olisi, että keskityttäisiin asioihin - ei asioiden kirjoittajiin. Ei yksittäisiä kirjoittajia moittien eikä kiittäen. Ei yksittäisten kirjoittajien turpia tukkien eikä suitsutellen.

Niin kauan kuin kirjoittajanimi on liki keskeisin vaikuttaja vastareagointiin, mukavahenkisistä säikeistä ja keskusteluista on turha haaveilla. Periaate "kun tämä on avoin palsta, täällä saa kysyä ja vastata mitä haluaa" (lainaus/hiljainen todistaja) koskee vain tiettyjä ihmisiä?
66. 018.3.2010 klo 23:31

Ohitus pekka-pojan kommentille tuplasti.

Jondalar.

Taata kirjoitti hyvän ja meidän HS-ristikkojen
täyttäjien "puolesta" hyvän kommentin,
kuten sinäkin.

Eiköhän nyt tullut selväksi se, että meidän HS-ristikoiden
täyttäjät olemme omillamme.
67. 018.3.2010 klo 23:36

Ja hyvä niin.
68. ?19.3.2010 klo 09:16
Vai on HS-säikeiden teema "ristikot ovat iloinen asia"?
Eipä arvaisi, kun lukee noita viimeisimpiäkin säikeitä.
69. Owlie19.3.2010 klo 09:44

Lähettäjä: ? 19.3.2010 klo 09:16,

Siirry, sinäkin "kyssäri", nyt 2580-ristikon pariin!
70. Ylläpito19.3.2010 klo 09:48
Jondalarin kommentti on todella hyvä. Sen ainoa vika on siinä, että kukaan ei taida ottaa siitä itseensä. Se koskee aina "niitä muita".

Varmasti myös kaikkien täällä kirjoittajien mielestä ristikot ovat iloinen asia. Jokainen iloitsee tavallaan ja niiden tapojen yhdistäminen ei tällaisella keskustelupalstalla helposti onnistu. Vaikka pitkään menisi kohtuullisen mukavasti, yksi poikkipuolinen kommentti saattaa suistaa asian riitelyn sivuraiteelle. Poikkipuolinen kommentti saattaa olla ja onkin yleensä tahaton. Ilkeämielinen ja sinnikäs ihminen saa jo helposti aikaan täyden kaaoksen (ellei häntä opita tuntemaan "harmittomaksi").

Tämä on tullut selväksi jo kauan ennen kuin HS-säikeitä olikaan. Ei ole siis kohdistettu erityisesti "teille". Seitsemän vuotta ja risat on tätä asiaa nyt seurattu ja aina on toiveena, että kukaan ei sanoisi typerästi ja rauha säilyisi maassa.

Usein me ihmiset otamme kommenteista aivan turhaan itseemme, vastaamme nopeasti ja tajuamme vasta myöhemmin, että pikatulkinta meni pieleen ja olisi kannattanut vaieta.
71. Lopettelijatar19.3.2010 klo 11:16
Poikkipuoliset ja ärhäkätkin kommentit on helppo sivuuttaa. Nythän piti olla kyse liian auliista = helpoista lisävihjeistä, "avittamisen" taidosta.
Sat sapienti.
72. Pipsa19.3.2010 klo 15:06
Jondalar, Ylläpito

Ristikoiden ratkaiseminen on juttu, juttu juttujen joukossa. Useimmille iloinen asia.

Tämä keskustelu täällä antaa aikalailla kommentin aihetta.

Valittaisiinko nyt valvontakomissio, joka päättää miten ristikoita täytyy ratkoa, jotta ne olisivat ratkotut sillä ainoalla oikealla, ainoalla oikeaoppisella tavalla.

Jos joku jää kiinni siitä, että ratkoo ristikoita väärällä tavalla, mitä sanktioksi: ikuinen ristikonratkomiskielto, ikuinen keskustelemispalstalle osallistumiskielto.

Jos se joku kerettiläinen yrittää nimimerkkiä muuttamalla silti ratkoa ja silti osallistua, mitä sitten: paljastuspuhelin, paljastajalle lisäpalkkio.

Hei, haloo, kysymys on ajanvietteestä, ei uskonnosta eikä maailmankatsomuksesta.
73. Ylläpito19.3.2010 klo 15:35
Pipsan mielestä turha säie?
74. Ristikon vierestä19.3.2010 klo 15:42
Palataan otsikkoon. Monia vuosia näitä rekisteröimis- ynnä muitakin keskusteluja seuranneena haluan julkituoda seuraavaa: Alkuaikoina yläpito poisti tylysti paljastavat vihjeet. Sensuroitu poisti melko ärhäkkäästi useita muka vihjeitä antavia kirjoituksiakin. Varsinkin, jos vihjeet liittyivät Sanarisin ristikoihin.
Josssakin vaiheessa HS-ristikoissa alettiin pikkuhiljaa antaa vihjeenomaisia vastauksia kysyjille. Ylläpito antoi sen jostakin syystä tapahtua.
Pikkuhiljaa alkoivat kysymykset ja vastaukset vallata alaa. Tästä seurasi se, että ylläpidon olisi pitänyt sensuroida lähes kaikki kommentit.
Nyt ollaan tässä pisteessä. Ruoditaan pelkkiä HS-ristikoita, sekä ketjuillaan. Laatijat ovat hyljänneet nämä sivustot.
Melkoinen imagotappio sivuston ylläpitäjälle.
75. Seitenvitonen19.3.2010 klo 15:44
Sitkeän huhun mukaan ratkojissa on vielä muutamia, jotka ratkaisevat ristikon omin avuin, ja naiiviudessaan lähettävät yhden (!) vastauksen.
Onhan paljon helpompaa, kun jaksaa odotella vähän aikaa. Kyllä apu pulmakohtiin löytyy aikanaan. Ja sit eiku vastaus triplana postiin. Eihän niiden määrää ole rajoitettu. Samalla saa heikennettyä yhden vastauksen lähettäjien voitonmahdollisuuksia. p.s. Jossain olin näkevinäni sanan MORAALI. Mikähän tuo lie? Paikkakunta? eläin?
Pitänee kooklata.
76. Pipsa19.3.2010 klo 15:46
Ylläpito

Ei turha säie, vaan ihan oikeaan aikaan asetettu poistoputki, hieno veto Ylläpidolta.

Kysymys on ristikon ratkomisesta, ei nokkimisjärjestyksen luomisesta, ei nokkimisesta.

Olen ollut vasta muutaman viikon osallistujana tälle säikeelle, mutta analyyttisenä huomannut monta asiaa.
77. nykkis19.3.2010 klo 15:53
Lukiessani kannanotot läpi, ei voi välttyä vaikutelmasta, että Hesarin ristikot ovat kovasti tunteita herättäviä. Joillekin tuntuu suorastaan 'kihonneen hiki tukkaan'.

Niin kuin Ylläpitokin totesi, täällä vaikuttaisi olevan kaksi koulukuntaa. Toinen pitäisi vihjeilyn aivan yleisellä tasolla ja toinen sallisi ainakin Hesarin kohdalla jonkinasteisen avittamisen.
Edellisellä on ilmeisesti myös pelkona, eikä ehkä aivan aiheettomasti, että suoremmat vihjeet leviäisivät kaikkiin ristikoihin.

Myös täällä on vedottu siihen, että laatijoita harmittaa, jos heidän huolella miettimänsä jipot aukeaisivat liian helposti.
Tässä olisi hyvä kuulla laatijoita itseänsäkin. Aulis Lehto ei ainakaan vielä ole tullut esiin, kuten täällä lie todettukin.
Uskoisin, että A.L. on vain tyytyväinen, kun hänen luomuksensa herättävät näin paljon keskustelua ja tunteita ja jättävät ikään kuin varjoonsa muut laatijat.

Ehkä tässä voisi tehdä 'nahkapäätöksen' ja sallia vihjeily Hesarin kohdalla, mutta jos se leviää liikaa muille sivuille, voitaisiin harkita asiaa uudelleen.
78. Pipsa19.3.2010 klo 16:01
Ylläpito

Luin vasta ne edelliset kommenttisi. Ymmärrän nyt paremmin, sinulla on toimeksianto. Anna sen anarkian velloa valloillaan, järjestys syntyy sitten, kun kaikki kakat on ulostettu.
79. Ristikon vierestä19.3.2010 klo 16:07
Joo. Tule jo Aulis kaapista esiin. Oletko jo käynyt Loro-puistossa?
80. Pipsa19.3.2010 klo 16:10
Ristikon vierestä

Annatko mielestäsi nyt relevantin vihjeen?
81. Ristikon vierestä19.3.2010 klo 16:12
Pipsa. Kyllä. Tahdotko lukea lisää?
82. Pipsa19.3.2010 klo 16:21
Ristikon vierestä

Tahdon, suurella himolla.
83.  Ristikon vierestä19.3.2010 klo 16:23
Osta Iisakin Ristikot 3 maaliskuu.
84. Pipsa19.3.2010 klo 16:32
Ristikon vierestä

Ostan ehkä.
85. Ristikon vierestä19.3.2010 klo 17:41
Hyvää moussakka oli retsinan kanssa hyvää. Seuraava aihe.
Pipsa. Kommenttisi oli kuin Matin suusta. Ehkä ostan, ehkä en
86. Pipsa19.3.2010 klo 17:48
nykkis ja Ylläpito

Luotaisiin kaksi eri tasoa. Toinen olisi luokkaa vapaamuurarit. Sinne kutsuttaisiin vain ansioituneet, sinne eivät pääsisi ketkään muut kuin ne, jotka em valvontakomissio on kelvollisiksi havainnut.

Toinen taso olisivat tavikset, ne jotka vonkuvat vihjeitä, surkot, aloittelijat.

Joka neljäs vuosi olisivat vaalit, joissa valittaisiin valvontakomission jäsenet.

Ennakkosensuuria olisi se, että valvontakomissio kävisi läpi kaikki yhteydenotot, julkaisisi niistä ne, jotka eivät olisi ristiriidassa minkään komission luomien kriteerien kanssa. Seulan läpäisseet kannanotot pääsisivät julkisuuteen silloin, kun kyseisen ristikon vastausaika on mennyt umpeen.
87. heh heh19.3.2010 klo 18:05
Valvontakomission tehtävänä olisi myös sopimattomien ristikkoaiheisten musiikillisten iskukappaleiden hyllyttäminen.
Liljankukkahan oli kiellettyjen laulujen listalla sodan jälkeen.
Mm Veikko Lavin joskus 1980- luvulla tehty laulu ristikoista muistuttaa liikaa Ristikkovalvontakomissiota edeltävää vapaamie-
listä aikaa. Tuo kipale olisi siis ensimmäisten hyllytettävien joukossa.
88. Marco Poloinen19.3.2010 klo 18:29
Niin vähän aikaa ("muutaman viikon tälle säikeelle", joka avattiin 15.3.), ja nyt jo "analyyttiselta" Pipsalta todella viiltävän syvälliseen keskustelun analyysiin perustuva synteesi. Tekee todella oikeutta aiemmille kommentoijille. Vai?
89. 019.3.2010 klo 21:22

Marco Poloinen.

Ottamatta kantaa siihen, kenelle "Tekee todella oikeutta
aiemmille kommentoijille. Vai?"

Uusi Pipsa oli todellinen yllätys terävine mielipiteineen.
En voi olla ihmettelemättä! (ja ihailematta)
90. Marco Poloinen19.3.2010 klo 21:46
0,

kuka mitäkin/ketäkin ihailee. Itse en ihaillut.
91. 019.3.2010 klo 22:29
Marco Poloinen.

Voitko kieltää, ettei ollut yllätyksellistä noinkin
utamilta?
Sitä tarkoitin.
92. Jaska19.3.2010 klo 23:01
Minä puolestani voin myöntää, ettei ollut yllätyksellistä eikä ollut utami :-)
93. 019.3.2010 klo 23:50
Jaska.

Sitä ihmettelinkin.
Mistä tiedät, ettei ollut utami?

Mielestäni ei muistuttanut ketään ns tuttua.
94. si-tee-raaja20.3.2010 klo 00:05
Lähettäjä: Pipsa 25.11.2009 klo 02:49

0

On hän aiemminkin ollut mieltä.

Lähettäjä: 0 25.11.2009 klo 19:03

Pipsa. Näin on ollut, kuten Jondalarkin mainitsi.
95. Marco Poloinen20.3.2010 klo 00:10
Aluksi totean, että henkilökohtaisesti HS-säikeiden sisäinen järjestys koskettaa minua yhtä vähän kuin taannoinen arkkipiispan vaali. Yleisemmin katsoen kannatan kuitenkin tasa-arvoista ja rauhanomaista rinnakkaiseloa, johon molemmat tavallaan liittyvät ja ovat siksi kiinnostavia asioita.

"Lopettelijatar" tuolla aiemmin kirjoitti, että "Poikkipuoliset ja ärhäkätkin kommentit on helppo sivuuttaa." Käytännössä on voitu todeta, että asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Riippuu kommentista, esittäjästä ja lukijasta. Itse en aina kykene sivuuttamaan tökeryyden puolelle meneviä "ärhäkkyyksiä".
Toisaalta taas voi kysyä, kuinka fiksua on sivuuttaa asiallisesti esitetyt - "poikkipuoliset" - joihonkin kirjoittajien kokemiin epäkohtiin kohdistuvat kommentit ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Vaikka se olisikin helppoa - HS-säikeessäkin. - Jotain tuon tapaista arvelen olevan tämän säikeen perustamisen pontimena.

Turhan usein näyttää käyvän niin - tässäkin säikeessä - että omasta poikkeavan käsityksen esittäjän "suuhun" pannaan sanoja, joita hän ei ole sanonut. Liioitellaan tai vähennellään ja teilataan sitten tuo itse muodostettu käsitys muka toisen sanomana tai ainakin tarkoittamana. Tahattomiakin väärinkäsityksiä tietysti tulee, varsinkin jos adrenaliini on jo koholla...

Kirjoitin aikoinaan omia tuntojani HS-säikeistä "Vihjeiden valaisun mielekkyys"
-säikeeseen. Edelleen olen sitä mieltä, että ristikon käsittely on suurelta osin kimpparatkontaa. Ja että minua se ei kiusaa kuin periaatteessa, varsinkin jos kaikki ovat samalla kannalla. Minustakin on mukavaa jos muilla on mukavaa. Osa kuitenkin haluaisi osallistua mukavaan muuten, mutta toivoisi pidättyvämpää vihjepolitiikkaa.

Joidenkin suht tuoreelta vaikuttavien saittilaisten taholta on (enemmistön nimissä) jo ehdotettu omaa porukkaa vuosia(kin) mukana olleille pidättyvämmän linjan edustajille. Se ei näin sivustakaan katsoen vaikuta hyvälle ja uskonkin, että joku kompromissi on löydettävissä ihan perinteiseen tapaan; löysemmät vähän kiristää ja tiukemmat vähän löysää...
Nimim. L-a:lla on jo säikeen alussa näkemys, joka voisi sopia "pohjapaperiksi":
"Entäpä vain suorat luunapit tilanteen vaatiessa sinnikkäille tiedon heruttajille ja avittamisripulista kärsiville? Ja itsekontrollia tiukemmalle: jokainen vähän tutkailee omaa keskustelijaprofiiliaan ja pitää suuta soukemmalla, kun huomaa kaappaavansa tilaa tyhjäkäyntiin tai vesitykseen." - Omavalvonta on päivän sana muuallakin yhteiskunnassa.

Toinen näkökulma asiaan on sitten se, että "vapaaseen tiedonvälitykseen" tottuneilla on vaikeuksia ymmärtää muiden ristikoiden kohdalla noudatettavaa tiukempaa linjaa. Ylimielisyyssyytöksiä tulee jos vihjeitä ei tipu, vaikka perusteet on kaikkea muuta. Mm. RA on ne tässä säikeessä (taas kerran) kertonut. Olisi hyvä, että uusille HS-säikeeläisille kerrottaisiin tapojen eroavaisuuksista, jolloin törmäykset voisivat vähentyä.

Osittain edelliseen kappaleeseen liittyen, on ihmetelty sitä, että mitä se kenellekään kuuluu huolehtia laatijan puolesta, kun hän ei kerran itse valita. Ja palkan saa. - Niinpä. Itse vähäisessä määrin laatineena ja oikeita laatijoita tuntevana tiedän jotain siitä panostuksesta, mikä ennen kaikkea hyvään vihjeitykseen liittyy. Kovisten vihjeytys saattaa olla työn alla viikkoja. Itse en takuulla tykkäisi huolella harkitsemieni vihjeiden "strippaamisesta" tai muuttelemisesta, enkä usko ainakaan kovislaatijoiden tykkäävän sen enempää. Aulista en tunne, voi olla poikkeus.

Mutta siis, keskinäiseen sopimiseen kannustan ja toivon myös Sinun nimim. '0' ottavan aktiivisen roolin asiassa. Olethan intohimoisesti "oman porukkasi" puolella. Mielipiteelläsi on merkitystä ja jotain tuumaamista tarvitaan. Minulle ainakin kaikki nimimerkit ovat samalla viivalla (edellyttäen että niitä on 1/nuppi.)

Siinäpä jotain ajatusten seasta seulottua...
96. pekka20.3.2010 klo 00:20
Aulis on andromeedaandrohomoandrogeeniandrovittu
97. 020.3.2010 klo 00:32
Marco Poloinen.

"Intohimoisesti" ("oman porukkasi" puolella).
Mielestäni on hieman liioiteltu kuvaus.
Minulla on ollut hyvin pitkään yksi nimimerkki "1/nuppi."
En käytä muita nimimerkkejä.
98. Marco Poloinen20.3.2010 klo 00:40
0,

ei se minusta ole liioiteltu. Siinä on puolensa, mutta pääosin se on minusta ihan positiivista. Nimimerkkihomman tarkoitin ihan yleisesti.
99. 020.3.2010 klo 00:54
Marco Poloinen.

Sitä on kai usein itsensä suhteen sokea.
Olet aina ollut empaattinen. Arvostan sinua todella.
Yritän parannella itseäni. :-)
100. Marco Poloinen20.3.2010 klo 01:10
Täällä on monia empaattisia ihmisiä. Ehkä olet joskus ollut heidänkin suhteensa "sokea"... :-)
101. 020.3.2010 klo 01:16
Marco Poloinen.
Tiedän.
Sinua on vain niin paljon helpompi lähestyä.
Sinulle ja niille monille muille toivotankin mukavia unia!
102. Ristikon vierestä20.3.2010 klo 03:06
Kuorsaus kuuluu. Poloisella onkin jo viskipullo vajentunut puoleen. Ei se mitään. Ylihuomenna on taas kansanradion aika.

Muuten. Mikä pistää ihmisen - kuten - Marco Poloisen kirjoittamaan läpiä päähänsä?
103. Jondalar20.3.2010 klo 09:34
Hyvin Marco kirjoitti. Vierestä seuraajan provosoiva kannanotto jääköön omaan arvoonsa. Pekka on ikuinen humoristi. Auliksen vilpitön ihailija. Rakkaus on kaunista.
104. Pipsa20.3.2010 klo 13:55
si-tee-raaja ja kaikki muut

Si-tee-rattu keskustelu löytyy säikeen 2563 kohdalta.
105. Matti20.3.2010 klo 16:59
Miksi ei sitä ole tuotu esille, että eihän näitä Hesarin vihjesäikeitä ole mikään pakko lukea. Kun otsikkona on HS 2580, vihjeitä tarvitsematon tietenkin vältttää visusti tätä säiettä, eikä hän voi mielestäni pahoittaa mieltään siitä, että tämä säie on olemassa.

Viikonloppuisin on Keski-Uusimaassa kiva Pekka Joutsin ristikko. Ratkaisu on samassa lehdessä toisaalla. Mieleeni ei ole juolahtanut katsoa heti ratkaisua ja sitten synkistellä, kun ei saanut itse miettiä.
106. Marco Poloinen20.3.2010 klo 17:25
Matti,

jospa se johtuu siitä, ettet ole aikaisemmin kirjoittanut. ;-) . Arvelisin tuota mahdollisuutta käytetynkin nimenomaan niiden piirissä, jotka tykkäävät ratkoa enemmän omine nokkineen.

Ongelmavillakoiran ydin on kuitenkin nähdäkseni siinä, että keskusteluun ristikosta ym. haluaisivat osallistua myös ne, jotka eivät halua noin avoimesti ratkoa kimpassa. Ihan yleisen ratkontakulttuurin kannalta katsottuna heidän toiveensa vaikuttaisi kohtuulliselle. Uskon, että kaikkia tyydyttävä kompromissi olisi (pienillä nurinoilla) löydettävissä. Se kyllä taitaisi edellyttää sitä, että joku porukasta ottaisi neuvottelut vetääkseen...
107. RA20.3.2010 klo 18:17
Itse itseäni toistaen toistan, että on myös mukava pelkästään lukea toisten ratkojien kommentteja samasta ristikosta, mitä itse ratkoo. Vertailla omiin kokemuksiin. Vaikka haluaakin ratkoa itse, eikä halua apuja. Vaikka ei keskusteluun osallistuisikaan.

Uskoisin, että täällä kaikilla ristikkokohtaisesti nimetyillä säikeillä on paljon tällaisia lukijaratkojia. Vai uskooko joku, että esim. HS-ristikoista ovat kiinnostuneet ja niitä ratkoo vain nuo, jotka siellä aktiivisesti keskustelevat?

Sadoista viesteistä on aika mahdoton poimia ja jättää lukematta jotenkin aavistellen(?) ne, missä on paljastuksia. Tulisiko suorempien vihjeiden antajien/kannattajien laittaa viestinsä alkuun samanlainen varoitus kuin on esim. tv-lehdissä?

Seuraava kysymys on tietysti, että eivätkö nämä apuja haluamattomat voi odottaa siksi, kunnes saavat oman ristikkonsa täyteen? Varmasti voisivat. Se olisi yksi ratkaisu. Tai ainakin sen osa.

Tässä on nyt vain ollut pulmana se, että teoriassa on sovittu, ettei liian paljastavia vihjeitä. Ja sitten käytännössä niitä kuitenkin annetaan. Tuskin kukaan tekee sitä tahallaan, mutta ei ole helppo ratkojana arvioida, onko se oma lisävihje liian paljastava vai ei. Onhan tuo nähty, millaisia vaikeuksia ammattilaisillakin on arvioida ristikoiden vaikeusasteita.
108. Ristikon vierestä20.3.2010 klo 18:17
Marco Poloinen on näköjään ottanut Iso S:n paikan näillä sivustoilla. Sellaista on elämä. Pullosi on nyt tyhjä otaksun?
109. Marco Poloinen20.3.2010 klo 18:27
Semmoista se elämä on, qwer. Tyhjiöllä on taipumus täyttyä. Mistähän sulle löytyisi sopiva paikka. Pyörit kuin Jerusalemin suutari, falskeine nikkeinesi.
110. kaplas20.3.2010 klo 19:16
On tämä aika merkillinen palsta
:0
111. Matti20.3.2010 klo 19:32
RA: "teoriassa on sovittu, ettei liian paljastavia vihjeitä".
Väitän vastaan, mitään ei ole sovittu, ei teoriassa eikä käytännössä. On esitetty kohtuullisia toivomuksia, ja niitä noudatetaan tai ei, henkilöstä ja tapauksesta riippuen. Ja mitään sanktioita ei kai kukaan mietikään. (OK, kyllin raskauttavassa tapauksessa pääsy sivustoille estetään, mutta tuskin koko Hesarin keskustelujoukkoa laitetan jäähylle.)

Jutun juoni on mielestäni siinä, että tänne kirjoittava joukko ei ole sitoutunut yhtään mihinkään, ei edes käyttäytymään sivistyneeesti. Kaikki valinnat tapahtuvat vapaaehtoisesti.
112. RA20.3.2010 klo 19:45
Matti, kyllä minusta vakituisesti HS-säikeisiin kirjoittavat nimimerkit ovat moneen otteeseen ihan itse ja yksimielisesti todenneet, että "apujen antaminen on ok ja kuuluu HS-henkeen, mutta ei liian paljastavia". Ja sitten nimenomaan tästä eli kuka "vakioneuvojista" osaa antaa niitä sopivia vinkkejä ja kuka on liian löperö, on tullut HS-säikeissä ajoittain närää ja nokittelua. Ja tämä närä vakiokirjoittajien kesken.

(Muissa ristikkosäikeissä on tiukempi linja: Ei apuja ennen palautusajan päättymistä.)

Korjatkaa ihmeessä HS-säikeiden "vakkarit", jos käsitykseni on väärä.
113. pelaaja20.3.2010 klo 20:01
Lisätäänpä tuohon RA:n kannanottoon sana 'eräät' tai 'monet'. Kaikki kun eivät taida vastustaa suuremman luokan helpotuksia. Sopimusta ei kuitenkaan ole syntynyt..

Joittenkin HS-kommentaattoreiden kesken taitaa olla joskus närää tai närän tyyppistä taistelua tai huomauttelemista. No on siellä ihan riitojakin ollut. Siksi onkin merkillistä, että eräät niistä, joilla on asiasta vahvat mielipiteet ja jotka ovat ne HS-säikeissä ilmituoneet, ovat nyt suu supussa.

Olen myös ollut nyt rivien välistä lukevinani, että tämän otsikon alla agressiivisemmilta vaikuttavatkin ne, jotka pelkäävät, että helppojen vinkkien saaminen tai antaminen saattaisi loppua.
114. pallo20.3.2010 klo 20:12
Eipä tänne taikka tuonne varsinaiselle HS-säikeelle enää uskalla mennä entisellä taikka nykyiselläkään nimimerkillä, vaikkei olisi vielä hullujen kirjoihin kirjoitettukaan. Nimimerkinkin maine menee, ellei ole jo mennyt. Kato saitilla näyttää jostain syystä käyvän. Tässä joitakin vastauksiani köntässä, eri nimimerkkejä nyt erittelemättä:

"Ongelmavillakoiran ydin on kuitenkin nähdäkseni siinä, että keskusteluun ristikosta ym. haluaisivat osallistua myös ne, jotka eivät halua noin avoimesti ratkoa kimpassa. Ihan yleisen ratkontakulttuurin kannalta katsottuna heidän toiveensa vaikuttaisi kohtuulliselle. Uskon, että kaikkia tyydyttävä kompromissi olisi (pienillä nurinoilla) löydettävissä."
Kenen toive on kohtuullinen? Annetaan kunnon vihjeitä, kierrellään ja kaarrellaan tai jätetään vihjeet arvontapäivän jälkeen? Monen inspis kyllä kolmessa viikossa jäähtyy, ei viitsi enää oikeatakaan ratkaisua katsoa. Niin sanotusti elämä tulee väliin ja Vantaassa ehtii virrata vettä.

"Seuraava kysymys on tietysti, että eivätkö nämä apuja haluamattomat voi odottaa siksi, kunnes saavat oman ristikkonsa täyteen? Varmasti voisivat. Se olisi yksi ratkaisu. Tai ainakin sen osa."

Voisivat kyllä. Mutta kaikki eivät vain jaksa. Viittaan edelliseen. Jotkut elävät tässä ja nyt, vielä sen jälkeenkin, mutta ristikko on jo menneitten viikkojen lumia.

"Tässä on nyt vain ollut pulmana se, että teoriassa on sovittu, ettei liian paljastavia vihjeitä. Ja sitten käytännössä niitä kuitenkin annetaan. Tuskin kukaan tekee sitä tahallaan, mutta ei ole helppo ratkojana arvioida, onko se oma lisävihje liian paljastava vai ei. Onhan tuo nähty, millaisia vaikeuksia ammattilaisillakin on arvioida ristikoiden vaikeusasteita."

Teoriat ovat aina teorioita, käytäntö muovaa. Mitä väliä sillä oikeastaan on, onko vihje paljastava tuolle tai vielä kätköön jäävä tälle. Kuka kärsii? Laatija? Ratkojat ovat ratkojia, pitäisikö vaikean vihjeen lisäksi ottaa huomioon myös laatijan sielun tila? (Tai ratkojien?) Voisiko ajatella, että laatijaa kutkuttaa ratkojien ahdinko? Tai häntä laatimisen kannalta kiinnostaa, mikä nyt tällä kertaa oli kinkkisin kohta? Antaisi osviittaa seuraavan ristikon laatimiseen?

"Seuraava kysymys on tietysti, että eivätkö nämä apuja haluamattomat voi odottaa siksi, kunnes saavat oman ristikkonsa täyteen? Varmasti voisivat. Se olisi yksi ratkaisu. Tai ainakin sen osa."

Voisivat kai jotkut. Mutta mikä on saitin tarkoitus? Kertoa, että olipa hyvä tai noissa kohdin huono? (Kertoa se vaikkapa kolmen viikon päästä?) Antaa ja saada vinkkejä? Kukapa nyt tämänkään tietää.
115. Marco Poloinen20.3.2010 klo 20:17
Aika usein toistuu tuo 'kolme viikkoa'. Onko se HS-ristikon palautusaika?
116. pallo20.3.2010 klo 20:21
Nyt, kun luin tuota edellisrä, niin olinkin lukenut "apua haluamattomat" "apua haluaviksi". Eipä tuo vastaustani muuksi muuttaisi.
117. Hemuli20.3.2010 klo 21:06
Marco,
kolmen viikon kuluttua Hesari julkaisee oikean ratkaisun.
118. pekka20.3.2010 klo 21:43
Onko Aulis HOMO ?
oNKO aULIS HOMOTTELIJA?
VAI ONKO AULIS TOSI MONIAVIOISUUDEN KANNATAJA?
HÄNEN USKONTONSA KANATTAA SITÄ!
119. Marco Poloinen20.3.2010 klo 21:48
Hemuli,
siis palautusaika on lyhyempi, viikko tai kaksi? (Olen ollut huomaavinani, että pohdintaa on usein riittänyt vielä toisen viikon loppupuolelle.)

Oikeastaan ihmettelin tuota "kolmen viikon kohtuutonta" odotusaikaa siksi, etten ole huomannut kenenkään sellaista pidättäytymistä ehdottavan, vielä vähemmän vaativan. Mutta hyvinhän se sopii inkvisition ja valvontakomission seuraksi.
120. pekka20.3.2010 klo 21:58
ONKO AULISTA OLEMASSA?
121. pekka20.3.2010 klo 22:09
EI OLE KOSKAAN OLLUT, EI NÄKYNYT JA EI OLE KUULLUT, EIKÄ MITENKÄÄN HUOMANNUT.
AINOASTAAN HS HÄNTÄ SUOJANNUT.
ON SE IHME MIES KUN ON TOLLAINEN IHME GURU JOTA PITÄÄ SUOJATA, LIPPOSTA MUISTUTTAA.
122. HT20.3.2010 klo 22:15
Marco:

Palautusaikaa on kaksi viikkoa ja yksi päivä eli esimerkiksi eilen ilmestyneestä ristikosta sanotaan: "Vastausten on oltava perillä viimeistään 3. huhtikuuta." Joskus on kummasteltu sitä, että tuo viimeinen päivä on lauantai.
123. ratkoja20.3.2010 klo 22:19
Ennen muinoin joissakin kilpailuissa kuulemma tiirattiin postileimoja, joista katsottiin viimeistä postituspäivää
124. pekka20.3.2010 klo 22:25
viikot ovat toisille tabletteja nauttineille vain minuutteja ja toisille tunteja. voisiko joku, joku odotta vaikka vuorokauden, ei voi täällä on kaikki VITUN URPOT HETI KERTOMASSA KAIKKI OIVALLUKSENSA VÄLITTÖMÄSTI koko maailmalle.
125. Marco Poloinen20.3.2010 klo 22:34
Mitä jos Pekka lopettaisit tuon huutamisen ja noitumisen. Menisit vaikka makuukselle...
126. Marco Poloinen20.3.2010 klo 22:35
pallo,

kun lainauksesi "Ongelmavillakoiran ydin" jne. oli meikäläisen kommentista, totean etten siinä - enkä muissakaan - esittänyt mitään määräaikoja tai ehtoja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kun kerran erilaisia mielipiteitä porukan keskuudessa esiintyy, olisi hyvä etsiä joku minimitaso, johon jokseenkin kaikki voisivat yhtyä. Ei kai se ihan mahdotonta olisi, jos jotkin pääpiirteet kirjattaisiin säikeen alkuun ja uuden säikeen aloittaja kopsaisi sen aina seuraavaan. Ainakaan mahdolliselle uudelle osallistujalle ei tarvitseisi jokaisen vuorollaan selittää, ohjaisi vain pistäytymään alkutekstissä. Menetelmä toimii lähes sataprosenttisesti Muut aiheet -puolella.

Ihan erikseen mietityttää se, ettet "tänne taikka tuonne varsinaiselle HS-säikeelle enää uskalla mennä entisellä taikka nykyiselläkään nimimerkillä". Tarkoittaako tuo sitä, että sillä "varsinaisella" nimimerkillä osallistutaan lempeästi ja kultivoituneesti, toisella esiinnytään ärhäkästi ja kolmannella kenties herjataan? Ko. menettelylle ei minulta kyllä sympatiapisteitä heru.
127. pekka20.3.2010 klo 23:05
Aulis on ....stä
Ristikoita voi myös tehdä nautittaviksi, miksi niitä pittää tehdä kantaa ottaviksi, kuten Aulis NATSI
128. pekka20.3.2010 klo 23:08
tekee.
129. Owlie20.3.2010 klo 23:09
Seuraavat - sen verran usein HS-säikeisiin kirjoittavat, että ovat jääneet mieleen parin viime vuoden ajalta - eivät ole osallistuneet tähän keskusteluun:

aatra, Ananias, Aksu, Potter, katti, CU, ep, SMH, Aurinkosade, Tamara, Matahari, TJV, marjuko, PP, EJlo, Jylhähalinen, Rapu, mömmö, Auroran pappa, apua, anna h, Juho, jokha, putko, työmies, mamma, Pappa, uusi, liena, Vilijonkka, isoS, pajen.

Marilyn ilmoitti tämän viikon ristikon kohdalla lopettavansa.
Hillevi ja Hippunen eivät ole pitkään aikaan ilmoittaneet itsestään.

Olen jättänyt pois ne, jotka tiedän laatijoiksi.

0, Marco Poloinen, Jaska, si-tee-raaja,
Nimimerkkiä Pipsa on käytetty myös 7.7.2009, mahdollisesti aikaisemminkin.
130. Owlie20.3.2010 klo 23:20
pekka,

naputtele googleen
tietokone.fi/uutiset/2008/herjaukset netissä toivat 7500 euron laskun

ja lue ennen kuin kirjoittelet meille lisää.
131. pallo20.3.2010 klo 23:23
Marco Poloinen:

Niin, kai voitaisiin sopia (ketkä sopisivat?) joku "sääntötaso", johon useimmat voisivat yhtyä. Jonkinlaiset säännöt ovat hyvät (ovatko?), mutta jos rajat ovat niin tiukat, että suuntaan taikka toiseen loikkijoita aletaan "luunappeilemaan", se saa karvani pystyyn. Ns. rajojen pitäisi minun mielestäni olla hyvin väljät. Jo sääntö-sana sinänsä alkaa saada karvojani pystyyn. Mutta meitähän on moneksi.

Eikö loppujen lopuksi voitaisi antaa kaikkien kukkien kukkia? Kun esim. minä en haluaisi olla siellä luunappien antajan kuin saajankaan puolella? Kuka haluaa?

En ole käynyr muilla ristikkopalstoilla. Itse kuvittelin, että voisi olla rennosti. Ehkei sitten voi. Kuka sen saitin fiiliksen määrää, että mikä se sitten on?

Ainahan sieltä poistua voi, jos tuntuu, että pipon pitäisi olla kireämmällä kuin itse toivoo.

"Ihan erikseen mietityttää se, ettet "tänne taikka tuonne varsinaiselle HS-säikeelle enää uskalla mennä entisellä taikka nykyiselläkään nimimerkillä". Tarkoittaako tuo sitä, että sillä "varsinaisella" nimimerkillä osallistutaan lempeästi ja kultivoituneesti, toisella esiinnytään ärhäkästi ja kolmannella kenties herjataan? Ko. menettelylle ei minulta kyllä sympatiapisteitä heru."

Joo, ei minultakaan. Hölmöä varmaankin olla mielipiteinensä sekä "kultivoitunut" että sitten jotain muutakin mieltä, vaikka "hetken hurmassa", spontaanisti.

Kyseessähän on ihan "vain" joku keskustelupalsta, mutta sekä väärin- että oikeinymmärryksiä näyttää sattuvan. Kirjoittaminen tännekin on taitolaji, vaikkei pitäisi. Monta vaihtoehtoa ei jää. Jättäytyy pois tai vaihtaa nimimerkkiä.

Voihan se olla täälläkin, että "niin tai näin, aina väärinpäin".

Jos siis mielipide sallitaan, niin en laittaisi kovin tiukkoja rajoja ilmaisulle.
132. pekka20.3.2010 klo 23:25
Aulis on homostelija ja tekee ristikkoja vittuillen teille tosikoille ja huonosti!
133. 020.3.2010 klo 23:25
Owlie.

Pipsa ilmoitti täällä 20.3. klo 13.55,
että hänen keskustelu löytyy IS-ristikko 2563
kohdalta.
134. Owlie20.3.2010 klo 23:42
0,
Aivan, HS2563 sopii ajankohtaan 25.11.2009, mutta ei mainitsemaani 7.7.2009. Ilta-Sanomissa ei noin suuria ristikkonumeroita pyöritellä.

Ilmoitan etukäteen, etten keskustele kanssasi ajoista enempää. Tulee mieleen varsin tuore vinkkisi.
Vihje oli X. Vinkkisi "Se on yksi monista vuodenajoista".
135. Jondalar21.3.2010 klo 00:01
Kommentit muuttuvat koko ajan myrkyllisemmiksi. Sankarit näkyvät riitelevän yksinään, itsensä kanssa. Tarkoitus oli kartoittaa, tarvitaanko HS-säikeissä ohjeistusta. Eikö maalaisjärki sano: jos ei osata käyttäytyä talossa talon tavalla, on viisaampaa pysytellä muualla.

Marcon ehdotus lyhyestä ohjeesta säikeen alussa voisi olla ihan hyvä. Jos jonkun ylpeys ei taivu ihmismäiseen käytökseen, vaietkoon. Vikaa kannattaa etsiä pelin avulla.

Pekkakin voisi miettiä, kummassa on vika, jos hän ei osaa ratkaista Auliksen ristikoita, Pekassa vai Auliksessa.
136. 021.3.2010 klo 00:02
Owlie.

Nyt en ymmärrä sinua.

Mistä ihmeen ajoista et keskustele kanssani enää?
Mikä HS-ristikko X oli?

"Ilta-Sanomissa ei noin suuria ristikkonumeroita pyöritellä."?
137. pallo21.3.2010 klo 00:25
Jondalar:
Outoa. En ole huomannut kenenkään täällä riitelevän, saati sankarillisesti.

Maalaisjärki kertoo kaikille sen, mitä pitääkin. Aika moni on jo jäänyt pois saitilta. Siihenkö pyritään?

Turha on peiliä syyttää, jos naama on vino? Niinpä niin. Keitä jää jäljelle? Jondalar?

Katsottuaan peiliin kuka enää uskaltaa jäädä jäljelle? Kun se naama on niin vino.
138. 021.3.2010 klo 00:27
Ei ollut utami Pipsa.

En ymmärrä miksi se on niin iso juttu?
Pipsa on ollut 2010:
27.2 klo 14.12
28.2 klo 07.15
28.2 klo 17.29
19.3 klo 14.45
19.3 klo 15.35
19.3 klo 17.08
19.3 klo 17.25

Olettaako joku, että minä olisin Pipsa?

Owlie ilmoitti, ettei keskustele "ajoista enempää."

Marco Poloinen.
Voisitko auttaa minua ymmärtämään mistä
tässä on oikeasti kysymys,
tai joku muu, joka tietää.
139. 021.3.2010 klo 00:47
En usko, että lauantaina kaikki täältä nukkuisivat.

Hieman on outo olo, kun en ymmärrä Owlien
tai kohta kenenkään kirjoituksia.

Odottelen vielä jonkun selvittävän mistä tässä
oikein on kysymys.

En ole käyttänyt nimimerkkiä Pipsa!

Yöunet tässä menivät.
140. Eki21.3.2010 klo 00:51
Veikkaisin, että kun sinä 0 pidit Pipsaa utamina, muut muistivat hänet jo pitemmältä ajalta ja halusivat siitä kertoa. Ei tuollaisista asioista kannata yöunta menettää (eikä juuri tästä asiasta enempää jankuttaa, jos minulta kysytään).
141. Marco Poloinen21.3.2010 klo 00:54
0,
valitettavasti en ymmärrä, enkä tiedä noista "teidän" asioista riittävästi osatakseni sanoa yhtään mitään. Sen kuitenkin uskon, ettet ole "Pipsa". Eikä minulla syytä muihinkaan epäilyksiin, toivottavasti ei tulekaan.
142. -21.3.2010 klo 01:04
(0, ja Owlie ehkä viittasi siihen, että sekoitat joskus käsitteitä. Puhut saitista tai palstasta kun tarkoitat HS-säiettä. Puhut säikeen numerosta kun tarkoitat HS-ristikon numeroa. Jne. Et ole ainoa joka sekoittaa.)
143. 021.3.2010 klo 01:05
Eki ja Marco Poloinen.

Kiitos vastauksistanne.
En tiedä minäkään mistä on kyse.
Tämä riittää. En vaivaa enempää.
Öitä.
144. Marco Poloinen21.3.2010 klo 01:38
"HS-säikeeläisille" yhteisesti:

Osallistumiselleni tämän säikeen keskusteluun ei ole ollut tarve pomottaa, esittää ylimaallisen viisasta tai ajaa ketään mihinkään karsinaan. Tavallaanhan tämä keskustelu tapahtuu jossain ristikkosaitin puolivälissä - "ei kenenkään maalla"- joten sivullisetkaan eivät ole täysin asiaankuulumattomia.

Oma Auliksen ristikoiden ratkomiseni rajoittuu säännöllisen epäsäännölliseen Iisakin "Kuukauden Aulikseen, eikä varmaan tule siitä lisääntymään. Ruudut täyteen ratkotun ristikon marginaaliin piirrellyt "KVG-kyssärit" eivät vain ole minun makuuni.

Em. huomioiden olen ihan liikaakin "sotkeutunut" teidän tekemisiinne ja joka tapauksessa antanut kaiken sen vähän, mitä minulla on tähän keskusteluun ollut annettavissa. Jonkinlaisten väljien perussääntöjen sopimista olen arvellut hyväksi siksi, ettei homma pyörisi vain äänekkäimpien ja/tai rohkeimpien ehdoilla.

Ehkä kuitenkin on hyvä vielä muistuttaa siitä - monille uusille "uudesta" asiasta, että sivuston ylläpitäjän näkövinkkelistä te ratkotte ja kommentoitte kilpailijan ristikkoja. Siihen annettua vapautta kannattaa mielestäni arvostaa ja siksikin hankkia ymmärrystä siitä, miksi "tämän talon" ristikoita halutaan käsitellä eri tavalla.

Tällä samalla nimimerkillä monta kertaa mokailleena(kin) suosittelen reilua esiintymistä itse kullekin, meni miten meni. Joka päivä ei ole hyvä päivä kenellekään ja virheitä aina silloin tällöin tulee. Asian kohdalla tapahtuva pahoittelu tai anteeksipyyntö ei vie keneltäkään arvokkuutta, päin vastoin.

Päätän oppimestarointini tähän ja siirryn takavasemmalle. :-)

Hyvää jatkoa!
145. Hetero21.3.2010 klo 04:01
Marco Poloinen. Hienoa, kun tulit kaapista ulos
146. Jondalar21.3.2010 klo 11:02
Tässä ehdotus yleisohjeeksi, joka kopioitaisiin jokaisen HS -säikeen alkuun. Muotoilkaa paremmaksi:


*Keskustellaan otsikon HS -ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä. Käyttäydytään korrektisti.*
147. Umu21.3.2010 klo 11:10
Kiivaidenkin kommenttien vastapainoksi haluan kertoa omasta ratkomisen "filosofiastani" : matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Pidän Auliksen ristikoista, ne tarjoavat sopivaa aivojumppaa. Nautin siitä, kun saan ahaa-elämyksiä Auliksen taitavista ja usein huumoria sisältävistä vihjeistä. Auliksen tyyliin pääsin aikanaan sisälle tutkimalla ratkaisuja. Ratkomisen aloitan perjantai-iltana, tunti tai puolitoista leppoisaa pohdintaa ennen nukkumaan menoa, sama uudelleen lauantai-iltana, ja kas kumma, alitajunta on tehnyt sillä välin töitä. Se, mikä edellisiltana oli täysi mysteeri, onkin nyt päivänselvä. Useimmiten saan ristikon ratkaistua tällä systeemillä maanantaihin mennessä ilman apuja (vaikeimpiin menee joskus viikkokin), mutta jos sitten vielä on sanoja keksimättä, niin HS-säikeen vinkit avuksi. Ratkaisuja en lähetä, enkä usein viitsi varmistaa outojen nimien piilokirjaimia. Nykästä tms en omista ja googlata en halua.

Jokaisella on oma tapansa ratkoa, mutta haluan kannustaa kaikkia nauttimaan aivojumpasta, tämähän on sittenkin vain mukava harrastus.

Ratkomisen iloa kaikille!!
148. Jaska21.3.2010 klo 11:23
"Ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa." Mielestäni siihen kuuluisi klausuuli "lukuunottamatta selviä virheitä." Esimerkkinä muutaman viikon takainen RAOLD (Amundsen), jota muistaakseni kukaan aktiiveista ei ko. säikeessä kommentoinut. Ehkä he olivat Auliksen lailla varmistaneet netistä, että Raold Amundsen niminen napamies oli todella olemassa :-)
149. +21.3.2010 klo 11:38
Lisäysehdotus Jondalarin tekstiin:

*Keskustellaan otsikon HS-ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä. *Keskustelu saattaa sisältää lisävihjeitä.* Ellet niitä halua, lue vasta ratkottuasi oman ristikkosi.* Käyttäydytään korrektisti.*
150. pallo21.3.2010 klo 11:46
*Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä. Käyttäydytään korrektisti.*

Jos siis mielipidettä kysytään, olen samaa mieltä vain viimeisimmästä lauseesta.

Ja mielipiteitähän täällä pyydetään? Kahtalaista ilmaahan täällä näyttää olevan.
151. ?21.3.2010 klo 12:09
pallon oma ehdotus?
152. Jondalar21.3.2010 klo 12:15
Kiitos mielipiteistä. Niitä juuri kysytään. Ylläpito tai muu auktoriteetti saa päättää, mikä on ratkaisu pulmaan.

Sanamuoto pitää olla sellainen, ettei kukaan niiden takia ala kaivelemaan herneitä essun taskusta.
153. Aksu21.3.2010 klo 12:23
Jondalarin ehdotus on hyvä: lyhyt ja naseva. Kannatan!
154. pallo21.3.2010 klo 12:35
Kyssäri:

Palloilisin homman niin, että osallistujat käyttäisivät omaa harkintaansa, kuten tähänkin asti. Kysyä ja vastailla voisi heti, rönsyilläkin voisi, jos ei sivun pituisia novelleja kirjoittaisi. Minulle pienet rönsyt ovat vain rikkautta.

Minulle tiukat rajat ja säännöt ovat vastenmielisiä, enkä pidä luunapeista, annetaan niitä nyt kenelle tahansa. Luunappien antaja asettuu toisen/toisten yläpuolelle.

Minusta pelkkään "asiaan" keskittyvä säie olisi tylsä ja hengetön, koska ihmisiä kai tässä ollaan, ei tietopaketteja.

Kannatan siis liberaalia linjausta!
155. ?21.3.2010 klo 12:42
"...osallistujat käyttäisivät omaa harkintaansa, kuten tähänkin asti." Kuten tähänkin asti?
156. Jondalar23.3.2010 klo 10:41
Ehdotus yleisohjeeksi, joka kopioidaan säikeen alkuun.

*Keskustellaan otsikon HS -ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä.*

Jaskan Roald Amundsenin kaltaiset hamat saisi paljastaa. Siihen keskustelija saa varautua, että lisävihjeitä joka tapauksessa säikeestä löytyy. Ja osataanhan me olla ihmisiksi, jos vain halutaan.
157. aloittelijatar23.3.2010 klo 10:55
"Jaskan Roald Amundsenin kaltaiset hamat"

Mitä tämä tarkoittaa, taitaa olla jotain jargonia?
158. Jaska23.3.2010 klo 13:51
Hama oli Raold, jonka Aulis tarjoili ennen aloittelijattaren debyyttiä.
159. RA23.3.2010 klo 14:12
Näyttää siltä, että Jondalarin muotoilema yleisohje "ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä" miellyttää enemmistöä ja sitä pidetään riittävänä mm. ehkäisemään jatkossa lisävihjailun tyylistä ajoittain syntyviä keskinäisiä kähinöitä. Toivottavasti pelaa ja keskustelut alkavat sujua hyvässä hengessä.

Lueskelin äsken uusinta HS-säiettä, HS 2580. Yksi ratkoja kyselee, mikä KASVI (4) ja saa siihen jo muutaman vinkin: vanha viljelykasvi, ei tosin Suomessa, nurinkuriset piikit. Kun tämä ei riittänyt?, tulee vielä yksi vinkki: "muutamia "vanhan" Wirèn'in kasveja: alpi, arho, levä, mali, nata, nätä, orho, paju, papu, pujo, ruis, ryti, sara, taro, vata, vita ja ävär. Näistä löytyy ko kasvi!"

Kysyjä kiittää. Kaikki hyvin! Ratkaisusanaa ei ole paljastettu. ;-D
160. pelaaja23.3.2010 klo 17:03
Joo, pelaaja ainakin kuittaa Jondalarin kehittelemän jutun. Ja sitähän voi sitten jalostaa, jos tarvetta on. Näin nyt päästäisiin alkajaisiksi ruotukehityksen 1. asteelle.

ps. tuo kasvivinkki on kyllä hauska, hakekaa vaan siitä mitä tarviitte ;-)
161. L-a23.3.2010 klo 20:48
Kannatan minäkin Jondalarin ehdotusta yleisohjeeksi.

Epäilen, että ylenmääräinen tiedon tivaamien saattaa olla myös kieroa hauskanpitoa...
162. aloittelijatar23.3.2010 klo 20:53
"Epäilen, että ylenmääräinen tiedon tivaamien saattaa olla myös kieroa hauskanpitoa..."

En allekirjoita tuota. Minulla ainakin on ihan muut huvit.
163. Jaska23.3.2010 klo 21:33
Epäileekö aloittelijatar, että häntä epäillään. Tiedä häntä.
164. Jondalar23.3.2010 klo 21:44
On kannatettu yksinkertaista päiväjärjestykseen siirtymistä.

Avataan vaikka torstaina keskustelu HS 2581 yhdessä muotoillulla yleisohjeella. Kuten todettiin, ohjetta voidaan tarvittaesssa muuttaa.

*Keskustellaan otsikon HS -ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä.*
165. -24.3.2010 klo 01:25
*Keskustellaan otsikon HS-ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä.*

(tuon viivavirheen korjasin)
166. Matti24.3.2010 klo 01:36
Minä en oikein ymmärrä. Kun HS-säikeillä kokoontuu iloinen joukko fundeeraamaan Auliksen ristikoita, pitämään hauskaa, nauttimaan elämästä ja ristikoista, vaihtamaan ratkontakokemuksia ja antamaan vinkkejä ja neuvomaan, niin miksi ihmeessä meidän nyt pitäisi mennä sinne sormi pystyssä saarnaamaan, että ei saa? Miten niin ei saa? Kuka kieltää? Mitä lakia rikotaan? Olemmeko me heidän päällepäsmäreitä, jotka heitä paremmin tietävät mitä heidän rauhaansa kuuluu?

Aina voidaan antaa ohje, että ei saa. Mutta eihän kenenkään tarvitse moiselle ohjeelle lotkauttaa korvaansakaan. Jos minä kuuluisin tähän iloiseen ja ristikoista nauttivaan HS-jengiin, niin en kyllä tottelisi yhtään "ei saa"-ta.

Jos ihan pakko olisi, niin voitaisiin tietysti ennen HS-sivuille pääsyä laittaa ehto, että rasti "en neuvo" -ruutuun, ennenkuin sivut avautuisivat.

Mutta miksi ihmeessä??
167. -24.3.2010 klo 01:42
Että Matin mielestä sanat saa paljastaa vaikka heti.
168. Matti24.3.2010 klo 01:46
Ei HS-säikeillä sanoja paljasteta heti.
169. -24.3.2010 klo 03:00
*Keskustellaan otsikon HS-ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei paljasteta ennen palautusajan päättymistä.*
170. Jondalar24.3.2010 klo 10:23
Mikä Matilla keittää? Tässä on kysymys vain toimintatavasta. Samasta kuin 'Älä tallaa nurmikoita'. Kansa tekee joka tapuksessa oman päänsä mukaan. Muutosvastarintaa? Fiksut ja vähemmän fiksut käyttäytyvät toisistaan poikkeavasti. Totta kai on oikeus kulkea omia polkujaan, kunhan ei loukkaa kenenkään reviiriä.
171. heh24.3.2010 klo 12:21
iloinen joukko <> sormipystyssä saarnaavat päällepäsmärit? heh. heh.
172. Jondalar24.3.2010 klo 15:06
Tekonaurua. Viikset väpättää. Korvat heiluu.
173. Syntinen Jolanda24.3.2010 klo 16:05
Päätimme herrojen kanssa, että vain Jondalar saa avata tästälähin uudet HS-säikeet - mieluummin jo torstaina - ja lisää avaustekstiin:
*Keskustellaan otsikon HS -ristikosta. Ratkaisusanoja ja ristikon erikoisuuksia ei saa paljastaa ennen palautusajan päättymistä.*

Jos joku muu erehtyy avaamaan HS-säikeen, rankaisemme häntä ivanaurulla.
174. Jondalar24.3.2010 klo 20:36
Sovitteluyritykseni on epäonnistunut.

Avatkaa kuka tahansa millä sanoilla hyvänsä mitä tahansa milloin vain.

Vaikene nyt, on päättynyt, onnemme aika ja poissa on hän.

Tamara Lund - Vaikene sydän
175. Seitenvitonen24.3.2010 klo 21:21
Jondalar,
Älä lähe! Puhut asiaa.Näitä löytyy.
176. L-a24.3.2010 klo 21:49
Jondalar,
Kiitos yrityksestä! Panit itsesi likoon, mutta ei tähän tule tolkkua. Palsta palvelee niin monenlaisia tarpeita, näemmä.
Auliksista emme luovu.
Hiljainen viikko hieman venähtäköön täällä(kin) päin.
Kaikille kevättä!
177. ?24.3.2010 klo 21:52
Ja Matti on nyt onnellinen? Enää ei ahista?
178. jaska24.3.2010 klo 22:38
Matti ja Jondalar ovat hyviä sanaseppoja ja ihmisiä. Ei saa mollata kumpaakaan.

Luulen, että Matti ymmärsi väärin tämän Jondalarin ehdotuksen säikeen yleisohjeeksi tai suositukseksi. Sehän ei tarkoita, että isoveli ryhtyisi valvomaan ja jakamaan kieltoja joka käänteessä. Epäsuorat vihjailut olisivat sallittuja edelleen. Vain varsinaisen ratkaisusanan tai sille aivan läpinäkyvän suoran vihjeen ilmoittaminen olisi ei-toivottua. Miksei reilusti kiellettyäkin.

Matin mielestä ei ole vakavaa, jos joku ohjetta rikkookin. Ei minunkaan mielestäni. Kuka mistäkin saa kiksejä. Mahdolliset sanktiot, huomautuksesta banniin, ovat ylläpidon asia.

Kyllä tämä Aulis-sinfonia soi yhtä hersyvän iloisessa duurissa kuin tähänkin saakka, vaikka tuohon vihjepasuunaan jokunen muusikko sordiinokappaletta sovittelisikin.
179. RA24.3.2010 klo 22:49
... ... tuhansia vuosia on pohdittu, miten ihmisten välisestä keskustelusta tulisi k a i k i l l e osapuolille mahdollisimman antoisaa. Jo Aristoteles ja Sokrates pohti tätä aikoinaan ja heidän jälkeensä monet muut. - Kysymys ei siis ole nyt yksin siitä, että Mattia lainaten vain täällä jotkut "päällepäsmärit yrittävät sormi pystyssä saarnata iloiselle HS-väelle".

Ihan oikeasti, jotkut periaatteet tekevät keskustelusta parempaa, antoisampaa ja hauskempaa. Kaikille. Kehoitan uskomaan - tai ainakin kokeilemaan.

Tällaisia periaatteita ovat ainakin:
- Pysytään asiassa - mistä on tarkoitus keskustella? Tietystä HS-ristikosta vai jostakin ihan muusta? Tämä ei sulje pois huumoria eikä muutakaan henkilökohtaista keskustelutyyliä. Jos lisävihjailu on sallittua, se ON sallitua. Marinat pois!
- Kommentoidaan vain asioita - kysyä voi, täydentää voi, korjata voi, mutta vain sitä asiaa, mistä on puhe.
- Kaikenlainen henkilöönkäyvä kommentointi on kielletty - ainoastaan samanmielisyyden ilmaisu tai erimielisyyden ilmaisu on sallittu.
- Ei liioitella, yleistetä tai muunnella toisten sanomisia - ei rakennella "olkinukkeja". Niin herkullista ja houkuttelevaa kuin tuollainen onkin, sen parempi paikka on pakinoissa, kolumneissa, satiireissa - ei asiakeskustelussa.

=> Keskity asiaan ja puhu vain itsesi puolesta.
180. aloittelijatar24.3.2010 klo 23:26
" Vain varsinaisen ratkaisusanan tai sille aivan läpinäkyvän suoran vihjeen ilmoittaminen olisi ei-toivottua. Miksei reilusti kiellettyäkin".

Se mikä on kunkin mielestä suora vihje, on kovin yksilöllistä ja riippuu siitä, millä tasolla kukin on. Minulle mikään ei ole ollut vielä liian helppo vihje, kuten olette eittämättä huomanneet.

Vähän pelottaa, uskaltaako sitten enää kysyä mitään, varsinkaan sen jälkeen, kun on jo saanut lisävihjeen, jonka kanssa ei pääse eteenpäin. Olin aistivinani, ettei viime ristikosta paljon kyselty, vaikka se oli vaikea. Tuli mieleen, että ratkojat saattoivat arastella, kun eivät tiennet miten toimia.

On vähän sellainen olo, ettei minun kaltaisilleni aloittelijoille ole tilaa tällä palstalla. Minun tuloni jälkeen kärjistyi, mitä voi kysyä ja kuinka voi vastata. Toisaalta en ota itseeni, sillä jo ylihuomenna saattaa joku aivan samanlainen untuvikko rynnistää innolla palstalle opiskelemaan Hesarin ristikontekoa.
181. Taata24.3.2010 klo 23:33
Ihmeellistä tekstiä. Jos mitään ei saa sanoa, niin miksi kirjoittaa mitään. Aulista ei saa kommentoida. Tämän säikeen voisi jo lopettaa. Samaa jauhettu jo liikaa. Alkaa tuntua siltä, että turhautunut kovisväki tulee HS:ään vain hajottamaan porukkaa ikävissään, mutta ei taida onnistua.
182. -24.3.2010 klo 23:45
Ja sitten yksi kohta, jossa joku kovisväen edustaja puhuu Taatan mielestä ikävästi, ei liene liikaa vaadittu. Muuten jää sanahelinäksi.
183. 024.3.2010 klo 23:59
Taata.

Olen samaa mieltä kanssasi.
Eikö olisi jo aika laittaa piste täällä HS-ritikkokeskustelulle.
Aloittelijoita olemme kaikki joskus olleet.

Muistakaamme se, sillä nykytekniikalla, voimme
avitaa uusia aloittelijoita.
184. ?25.3.2010 klo 00:01
Kuka on sanonut, ettei mitään saa sanoa?
Kuka on sanonut, ettei Aulista saa kommentoida?
185. ?25.3.2010 klo 00:03
Just.
186. 025.3.2010 klo 00:06
Kyssäri.

Kyllä täällä on Aulista kommentoitu.

Siitä vaan lukemaan alusta loppuun, niin
ehkä huomaat!
187. ?25.3.2010 klo 00:24
0.

Taata sanoo 23:33, että "Aulista ei saa kommentoida".
Kysyin lähinnä Taatalta 00:01, että "Kuka on sanonut, ettei Aulista saa kommentoida?"

Kysyin, että mistä moinen liioiteltu ja älytön väite.
188. Taata25.3.2010 klo 00:34
"- Kommentoidaan vain asioita - kysyä voi, täydentää voi, korjata voi, mutta vain sitä asiaa, mistä on puhe.
- Kaikenlainen henkilöönkäyvä kommentointi on kielletty - ainoastaan samanmielisyyden ilmaisu tai erimielisyyden ilmaisu on sallittu. "

Minä olen kommentoinut Aulista ja Aulis minua torilla, kadulla ja ravintolan pöydässäkin. Älä kyssäri höpötä. En ole sofistinen ksantippa. Sokrates olisi varmaan jo ottanut pikarillisen. Tätä säiettä on turha enää venyttää ja vanuttaa.
189. 025.3.2010 klo 00:36
Kyssäri.

Yksi sitaatti.
Lue kaikki, niin huomaat.
190. hohhoijaa25.3.2010 klo 00:41
Venyy ja vanuu eikä mistään tule mitään...
191. RA25.3.2010 klo 01:27
Joopa, tarkennan omaa tekstiäni:

"- Kaikenlainen henkilöönkäyvä kommentointi on kielletty -"

tarkoitti vain
1) että keskusteluun osallistuvia (siis muita täällä, keskustelualueella kirjoittavia) ei tulisi arvioida, kommentoida henkilöönkäyvästi.
2) että laatijaa ei tulisi arvioida, kommentoida henkilöönkäyvästi

Mikä vika tässä ajatuksessa on? Mitä jää puuttumaan, jos pidättäydytään tällaisistä henkilökohtaisuuksista??
192. Jaska25.3.2010 klo 10:27
Jää puuttumaan riitaisa ja provokatorinen ilmapiiri.
193. RA25.3.2010 klo 13:48
Jako 'kovisväkeen' ja 'HS-väkeen' on harha.

Pitkälti samaa porukkaa. Vain aniharva täällä on suoraan ilmoittanut, että ratkoo pelkästään HS-ristikoita. Ja: Vain aniharva on ilmoittanut, ettei koskaan ratko HS-ristikoita (tai Aulis Lehdon ristikoita).

Mihinkähän näitä tällaisia kahtiajakojakaan tarvitaan? Jos tarkoitus on keskustella ristikoista. Jotka AINA OVAT ILOINEN ASIA. :-D
194. Jaska25.3.2010 klo 14:10
Eivätkö Lehdon ristikot ole koviksia? Kyllä ne keskusteluista päätellen useimmiten ovat. Niiden ratkojat ovat siis myös kovisväkeä. Taata tarkoitti termillä Sanarisin koviksista keskustelevia, lähinnä RA:ta.
195. Jondalar25.3.2010 klo 14:34
Tulin kertomaan kuuluisan klausuulin kehittelystä. Ensin olin lukenut kaikki tämän säikeen kirjoitukset kolmeen kertaan. Yritin muotoilla varsin neutraalin kahden lauseen yleissäännön, jonka ei pitänyt loukata ketään. Käskytys oli tyyliä "Älä tallaa nurmikoita!". Sitäkään tuhmat eivät noudata. Tuli jonkun verran kannatusta. Selvä, otetaan käyttöön, tuumasin.

Sitten alkoi tulla pilkkaa ja monenmoista vastustusta.

Erikoista on, että pilkkaajat sanoivat kieltäytyvänsä noudattamasta mitään sääntöjä. Miksi pitää vastustaa, vaikka sääntö ei mitenkään heitä kosketa? Ajavat autolla pikkuhutikassa ylinopeutta ilman turvavöitä kännykkään kailottaen, säännöt ovat urpojen ja nyhveröiden murheita.

Koska näyttää siltä, etteivät kaikki ymmärrä, mitä tarkoittaa sanat "Ratkaisusanoja ei saa paljastaa", selitän ystävällisesti. Esimerkissäni (kuviteltu) kysytään apua: "En pääse ällän päälle äksästä. Mikä sana tulee X vihjeestä." Vastaus: "Mietippä roomalaisia järjestyslukuja. I, II, III, IV. Onhan vuodessa XII kuukautta. Voisi olla I=tammi, II=helmi.
Minulla tähän tuli loka." Esimerkissä ratkaisusana on paljastettu.

Jatketaan taistelua.
196. RA25.3.2010 klo 15:12
Jaska, sitä juuri tarkoitin. Koviksia kaikki tyynni. Ja että tuollainen jako on keinotekoinen ja luo vain turhaa vastakkainasettelua.
197. Syntinen Jolanda25.3.2010 klo 18:19
Kohta rakas Jondalar on aikasi avata uusi HS-säie. Olet kyllä itse saanut tässä seurakunnassa esiintymiselläsi paljon naurun alaista aikaan.
198. sama25.3.2010 klo 18:34
Hän oli pikku pikku siiderissä.
Juuri sellaisessa missä,
aina Jondalar yleensä on.
Ei ole pikku pikku siideristä mitään nyt ei kieltämistä,
Jos se palkinto Jondalar on.
199. pelaaja25.3.2010 klo 18:46
Eräs herrasmies (ainakin herras-) täällä heitti ehdotuksen alkulauseesta. Toinen herrasmies muotoili lauseen. Ei se aiheuta epävarmuutta HS-ratkojissa ? (paitsi tietysti tuo Syntinen pelkää mutta kun hän ei kysy eikä vastaa eikä jne. niin hänellä ei sillä lailla ole merkitystä)
Moni varmasti toivoo aamun aukenevan alkulauseisesti.
Terveisin kovis.
200. untuvikko25.3.2010 klo 18:56
Ristikossa 3599 on sana Ista. Mikä siihen tulee? Kolme kirjainta..
Epätoivonen.
201. Jondalar25.3.2010 klo 21:00
qwertsu, kiitos huomiosta, minä en käytä alkoholia, voit kaataa itsellesi vaan. Luulin sinua järkevämmäksikin. Opit sentään titariksi Hämeenlinnassa. Älykäs huumori irroittaa kunnon nauruja, kiitos kehuista.
202. Jondalar25.3.2010 klo 21:56
qwertsulle vielä, sinun ei tarvitse olla huolestunut säikeen avaamisesta. Kyllä joku sen avaa ja jos ei avaa, so what.
203. sama26.3.2010 klo 17:45
Rakas rouva Jondalar. Sinun pitäisi ruveta jo nesteyttämään itseäsi, ettet päätyisi tiputukseen.
Niin kuivahkoa tekstiä kirjoitat. Ilmeisesti olet tosissasi mielipiteinesi. Ei mitään huumorin pilkettä.
Katso huomenna Benidorm. Mielikuvissani muistutat sitä akkumopolla ajavaa hienoa leidiä.
204. Jondalar27.3.2010 klo 13:00
Hyvin kirjoitit. Loistava huumorintaju, ystävällisiä sanoja, liikuttavaa huolenpitoa, monet ovat sinulle kateellisia.

Ei pitäisi välittää nettihäiriköstä, muutta analyysi on paikallaan. Säikeen häirikkö [qwer) koettaa löytää sanat, joilla voisi uhria mahdollisimman syvästi loukata. Keinovalikoimana ovat homous, juoppous, tai joku muu varmasti väärä, mutta loukkaavaksi tarkoitettu ominaisuus. Syynä valintaan ovat häirikön henkilökohtaiset ongelmat. Häirikkö käyttää toistuvasti uusia nickejä.

Minuun hän yritti istuttaa juoppouden, ei huumorintajua, verbaalisesti kuiva, tarvitsee nesteytystä, pikkuinen rouva, omistaa mopoauton. Nuolet on tarkoitettu teräviksi, mutta pahemmin harhaan ei voisi ampua.

Alkoholinkäyttöni on niin vähäistä, että olen käytännössä täysin raitis. Huumori on eräs vahvimmista puolistani, minulla on siitä runsaasti näyttöjä. Kirjoitustaidollani olen saavuttanut elämässäni paljon. Lukuisia kertoja minulle on sanottu "mikset ole ryhtynyt kirjailijaksi". Pikkurouva on häirikön väitteistä absurdein. Olen raavas mies. Tukkijätkän voimat, veretseisauttava nopeus. Autoni on aivan uusi, seitsemälle hengelle rekisteröity, käteisellä maksettu. Sen sanon qwerille: kun tavataan Hämeenlinnan torilla, pöhöttyneet aivosi eivät enää koskaan tarvitse nesteytystä. Nostan sinun tolpan nokkaan naureskelemaan.

Säikeen henkeen kirjoitukseni liittyy siinä mielessä, että on tarkasteltu myös nettihäiriköitä. Saatiin kasvot mukaan.
205. uusi27.3.2010 klo 14:11
"Se mikä on kunkin mielestä suora vihje, on kovin yksilöllistä ja riippuu siitä, millä tasolla kukin on. Minulle mikään ei ole ollut vielä liian helppo vihje, kuten olette eittämättä huomanneet."

aloittelijatar, minä kyselin vuoden päivät kun olin vasta keksinyt HS-ristikot. Sittemmin olen pysynyt täältä poissa. Se mitä minä en tajua: mitä ihmiset, jotka eivät lisävinkkejä kaipaa tekevät täällä? Kertovat, että olipa helppo ja nyt se on valmis.
206. Untuvikko27.3.2010 klo 14:34
Selvisihän se Ista, vastaus on Leo.
Nyt ensimmäinen sana paikallaan.
Onnen päivä
207. 027.3.2010 klo 14:37
uusi.

Ne jotka eivät lisävinkkejä kaipaa,
niin he voivat sitten antaa vinkkejä niille,
jotka niitä tarvitsevat.
208. -27.3.2010 klo 15:47
tai anoa ratkaisusana lähes suoraan, niinkuin 0...
209. jose27.3.2010 klo 16:09
Nimimerkki uusi, ne egoistit, jotka eivät kaipaa lisävinkkejä tulevat tänne esittelemään saaneensa ristikon täyteen varttitunnissa ja antavat suuressa armossaan vinkkejä kyselijöille, jotka tunnustavat taitamattomuutensa.
210. 027.3.2010 klo 16:57
jose.

Et ole asioista lainkaan perillä!

HS 2581 on paikka missä tällä hetkellä annetaan
lisävinkkejä.
Ei täällä.

Luultavasti et ole koskaan täyttänyt em. ristikkoa,
sillä sitä ei kirjoita edes puhtaaksi 15 minuutissa!
211. Mestari27.3.2010 klo 19:22
Untuvikko,
Tarkista eka kirjain.. Risteävä rakennus isompi kuin lato
212. jose27.3.2010 klo 21:44
:-) Hyvä ystävä 0, olet aivan oikeassa, en ole koskaan täyttänyt ristikkoa, mutta ratkonut olen tämän vaihtelevan polkuni varrella useita tuhansia ristikoita, osa jopa Auliksen laatimia. Eihän tämä tietenkään ole mitään sinun tietämykseesi ja taitoihisi verrattuna, joten voit minun puolestani jatkaa esiintymistä täällä ylimmäisenä neuvonantajana, minusta aivan yksi hailee.
213. Ramje27.3.2010 klo 21:57
Seuraan mielenkiinnolla tätä sinne tänne vellovaa keskustelua. Itse olen saanut HS-säikeistä paljon apua ja iloa, nyt kun pitkästä aikaa yritän HS:n ristikoita taas ratkoa. Mutta voisiko joku kertoa, miksi "säie" on "säie". Siis, mistä nimi? Jos tämä nyt on väärä paikka kysyä, mikä olisi oikea?
214. 027.3.2010 klo 22:01
jose.

Kiitos kauniista hymystä.
En minä täällä vihjeitä ole jaellut,
mutta HS 2581 puolella jonkin verran.
Täällä lopean tähän.

Mukavaa lauantai-iltaa sinulle. :-).
215. pelaaja27.3.2010 klo 22:30
27.03. klo 22:01 mennessä 214 puheenvuoroa. Vaikutus nolla. Harmittaa oma osallistumiseni sekä vanhaan että uuteen.
216. HT27.3.2010 klo 22:38
Ramje:

Säie tulee keskusteluketjun englanninkielisestä nimityksestä thread, jonka merkityksiksi sanakirja antaa mm. rihma, lanka, kuitu, säie. Alla kaksi vastausta parin vuoden takaa suomi24.fi-keskustelusta sellaiselle, joka kysyi samaa asiaa:

Thread eli säie tulee siitä, että keskusteluilla on tapana haaroittua kuten lanka joka purkautuu. Säiettä ylöspäin seuraamalla pääsee taas alkuun.

Tällaisia threadejä kutsutaan suomeksi yleensä ketjuiksi, säikeiksi tai threadeiksi. Ehkä "ketju" on sujuvin. Mikään näistä nimityksistä ei kylläkään osu kovin oikeaan, koska tällainen threadi on yleisessä tapauksessa puumainen, haarautuva, eikä ketju tai säie.
217. sama27.3.2010 klo 23:23
Rakas Jondalar.
Olisit heti ilmaissut sukupuolesi. Ei siihen tarvitse sivukaupalla kirjoittaa.
Sinulla on omat mieltymyksesi seksielämässä. Niinkuin minullakin.
218. sama27.3.2010 klo 23:41
Kolmannen kerran läpiluettuani pisti miettimään. onko Jondalar fiktiivinen henkilö.
Minulla on vain viidelle henkilölle rekisteröity auto. Parrkkipaikka on pääkaupunkiseudulla. Sisältyy vastikkeeseen
Neljäkymmentä vuotta suoritin asevelvollisuuteni Hämeenlinnassa. Tämäkös naisellista nimimerkkiä rietoo?
219. Marco Poloinen27.3.2010 klo 23:46
[Ramje,

esim. tällä sivustolla säie on tavallaan kuin tukan (= sivusto) hius, joka on päälaen puolikkaissa (= Ristikot/Muut aiheet) kiinni. Joka säikeellä on oma "nimi" - otsikko - jolla sen voi tunnistaa ja hakea. Sivu lienee pätevä määritelmä, mutta säie on ainakin minusta kuvaavampi.

Kaikki ketjut muodostavat säikeen/säikeitä, mutta kaikki säikeet eivät ole ketjuja. Periaatteessa (ja ketjuissa yleensä myös käytännössä) säikeeseen sisältyy 255 viestiä, jonka jälkeen tulleet viestit eivät näy laskurissa. Ketjuissa viestit liittyvät tiettyjen sääntöjen mukaan toisiinsa, kun taas muissa säikeissä toimitaan normaalien keskustelusääntöjen mukaan. Kaikki ketjut sijoittuvat Muut aiheet -puolelle.

Mikäli kommentti (niin kuin esim. tämä) poikkeaa säikeen aiheesta, suositellaan sen laittamista selvyyden vuoksi hakasulkeisiin.

UUSILLE - HS-säikeeläisille ja muillekin - tiedoksi, että sivustolla on Jukkiksen ansiokkaasti laatima ja päivittämä hakemisto, joka kannattaa tallettaa koneelle ja löytyy osoitteesta: _http://drzf55.angelfire.com/listoja.html

(Osoitteen edessä oleva viiva (tms. merkki) tarvitaan, koska tämä järjestelmä ei hyväksy linkkiä sellaisenaan, vaan vippaa koko viestin lähetä-komennolla bittien taivaaseen. Ylimääräinen merkki on poistettava ennenkuin osoite toimii osoitepalkissa.

Tällä sivustolla on aikojen kuluessa käsitelty jokseenkin kaikkia kuviteltavissa olevia ristikkoasioita (ja vähän asian vierestäkin). Jos kiinnostusta ja aikaa riittää, niin joka päivä ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen...]
220. Marco Poloinen28.3.2010 klo 00:39
[Oikeastaan tarkoitin, että hakemiston o s o i t e kannattaa tallentaa koneelle. ;-) ]
221. otv-a28.3.2010 klo 12:30
[onpa mainio hakemisto]
222. Jukkis28.3.2010 klo 13:19
Nyt se on vielä mainiompi, kun päivitin sen vastaamaan tämän päivän tilannetta.
223. [POH]28.3.2010 klo 16:29
[Oiva päivitys, kiitokset.]
224. [POH]28.3.2010 klo 16:35
[Jukkis
Osaisitko sanoa miksi säikeen maksiminumero on 255?]
225. si-tee-raaja28.3.2010 klo 16:40
Lähettäjä: POH 26.3.2008 klo 13:37

Säielaskurin maksimi 255. En ole bitinvääntäjä, mutta vanhoilta MS-dos ja ASCII ajoilta on mielessä binäärijärjestelmässä suurin 8 bittinen luku, joka on 8 ykköstä eli kymmenjärjestelmässä 255. Eiköhän ohjelmantekijä ole varannut 8 bitin verran tilaa säielaskuriin, joten se ei voi tulla sen suuremmaksi. Onneksi ei kuitenkaan ole rajoittanut säikeiden määrää samaan. Tämä on vain luuloni asiasta.
226. [POH]28.3.2010 klo 16:55
[si-tee-raaja
Mukava kun löysit vanhan kommenttini asiasta.
Se oli luuloni asiasta, mutta onkohan näin?
Olisi mukava oikean asiantuntijan (Jukkis) lausuntokin saada.
En ole pahoillani, vaikka olisinkin väärässä, mutta kun voi kysyä asiantuntijalta, niin harrastelija saa olla muuta kuin hyvillään.
Voiko nykyinen tietotekniikka olla niin sidoksisssa vanhaan DOS:siin?]
227. jokha28.3.2010 klo 17:19
tuli taas mieleen, että mikähän oli säikeen aihe?
228. [POH]28.3.2010 klo 17:28
[jokha
Katsopa keskustelua säikeellä HS2581, kysy mikä mihinkin kuuluu?]
229. Matti28.3.2010 klo 17:38
Kauhiasti en näistä asioista ymmärrä, mutta Jukkista odotellessa joutessani kirjoitan.

Säikeen laskurin tappi on 255, eli suurin luku mikä kahdeksalla bitillä saadaan. Säiettä voi jatkaa vaikka maailman tappiin. Laskuri vaan ei pysy perässä. Muistaakseni jokin HS-säie meni toiselle tuhannelle.

Se kahdeksan bittiä ei ole mikään periaatteellinen raja. Joku vaan joskus laittoi laskurin 8 bitin pituiseksi, eikä ketään ole kiinnostanut asiaa entrata, eikä taida kiinnostaakaan. Hitaiden yhteyksien aikaan tämä 255 oli kiva raja katkaista säie ja jatkaa säiettä eri nimellä. Näin säikeen latautuminen ei kestänyt niin älyttömän kauaa. Nykyisillä nopeilla yhteyksillä tällä näkökohdalla ei ole enää mitään painoa.
230. -28.3.2010 klo 17:47
Upeeta, ettei ole mitään rajoja eikä sääntöjä!
231. Aksu28.3.2010 klo 17:56
Just joo!

Vinkkejä annetaan auliisti, vaikka kukaan ei edes kysele!
Viime perjantain HS-säie alkoi ihan mallikkaasti, mutta eihän se kauaa sellaisena kestänyt. Ohjeita tulee sieltä täältä, ja - mikä kaiken huippu - jos niitä ei kukaan kommentoi, niin kerrotaan sama asia vielä uudelleen.
232. Jukkis28.3.2010 klo 18:26
No mulla ei ole tuosta säikeen viestien määrän 255-asiasta mitään käsitystä, siis että miksi systeemin ohjelmoija on sen laittanut toimimaan niin kuin on.

Kun siinä on pitänyt nähdä ihan erillinen vaivansa, että homma toimii niin, että kun laskuri tulee 255:een, niin se säilyy siinä kun viestejä tulee lisää. Ilman tuota erillistä vaivaa 8-bittisellä kokonaislukumuuttujalla toteutettu laskuri pyörähtäisi ympäri niin, että 255:n jälkeen tulee 0. Eli laskuria tuskin on toteutettu 8-bittisenä, vaan on jostain syystä vaan estetty lukeman kasvaminen yli 255:n. Aika oudosti tehty.

Tää nyt on tämmöistä spekulointia vaan.
233. [POH]28.3.2010 klo 18:43
[Jukkis
Kiitos.
Tässähän tämä, tuskimpa systeemin ohjelmoija ottaa tähän kantaa.]
234. otv-a28.3.2010 klo 19:22
Aksu, ja muutkin keskustelijat,
täysin samaa mieltä kanssasi, erityisesti kahdeni viimeisen rivin kohdalta. numeraaleista jo kommentoikin HS-säikeelle []:ssa, jäinen lumipallo tuli niskaan.
235. RA28.3.2010 klo 19:44
Kun nyt näyttäisi enemmistön päätöksellä olevan hyväksytty ja oikein erikseen kannatettu ja rohkaistu, ettei ns. HS-väki / HS-säikeet tarvitse mitään pelinsääntöjä, niin lienee aksu, otv-a ja kumppanit aika laittaa suut suppuun.

Kun lisävihjailu on sallittua, se ON sallittua.
Pulinat pois.

Ristikot ovat iloinen asia. Ei tämä niin vakavaa ole. Ei ole pakko lukea. Jne. Jne. Jne. ;-)

Juuri siksi, että tuo vihjailu on vaikeasti hallittava asia ammattilaisillekin, ehdotin lisävihjailukieltoa muutamaksi viikoksi - ja sitten suorasanaista auttamista. Ei tarvitsisi alituiseen vääntää kättä, kenen lisävihjeet ovat liian helppoja, liian paljastavia ja kenen hienoja ja nerokkaita.

Mutta kun ei niin ei. Joten eipäs nyt marista.
236. Hemuli28.3.2010 klo 20:47
Olipa kerran aika, jolloin HS-säie tuppasi muodostumaan kahden nimimerkin sekuntipelikisaksi tai ystävälliseksi huolenpidoksi:"Eikö kenelläkään ole mitään kysyttävää?/ Joko sinulla, X on ristikko täytetty?"

Tempora mutantur, nos no mutamur in illis.
237. kaplas28.3.2010 klo 21:12
Joskus käy mielessä sellainenkin asia, että miten paljon ristikon tekijä voi mainostaa tuotteita ristikossaan.
Mielestäni AL:lla voi tälläista kyllä havaita.
Kuten eräs kuukausiliite, jossa lähes koko ristikon teemana eräs kasviuutejuoma ihan kuvin..
238. Marco Poloinen28.3.2010 klo 21:46
Hemuli,

Gaudeamus igidur, iuvenes dum sumus! :-)
239. Seitenvitonen28.3.2010 klo 21:53
Hemuli, Marco Poloinen,

Mitähän, jos suomentaisitte meille vähempiosaisille e.m. lauseet.
240. Marco Poloinen28.3.2010 klo 22:05
[Älä välitä, Seitenvitonen, ihan yhtä "vähäosainen" olen, mutta meillähän on google:

Hemuli: "Ajat muuttuvat, ja me muutumme niiden mukana".

M.Poloinen: "Iloitkaamme siis niin kauan kuin olemme nuoria!" ]
241. EJlo28.3.2010 klo 22:17
Ai Googlestako ne olikin;

Sic transit gloria mundi !
242. Jaska28.3.2010 klo 22:20
Hemuli: Tempora mutantur, nos non mutamur in illis = ajat muuttuvat, me emme muutu niiden mukana.

Hemuli tarkoittaa "meillä" HS-säikeeläisiä kiepauttaen meitä koskevan osan päinvastaiseksi alkuperäisestä: Tempora mutantur, nos et mutamur in illis = ajat muuttuvat ja me niiden mukana. Se ei siis koske HS-säikeeläisiä :)

Marco Poloinen: Gaudeamus igitur, iuvenes dum sumus = iloitkaamme niin kauan kuin olemme nuoria.
243. Marco Poloinen28.3.2010 klo 22:26
[Ei minusta ole näköjään suomentajaksi, kun en en malttanut lukea Hemulin alkuperäistekstiä kunnolla. Sori!]
244. Jaska28.3.2010 klo 22:26
Igitur in siis siis!
245. Jaska28.3.2010 klo 22:27
Tuli in kun innostuin! Jos nyt onnistun, tulee on.
246. [RA]28.3.2010 klo 23:23
[Kylä käyp katteeks tuo teijän kielillä puhuminen.]
247. [Hemuli]29.3.2010 klo 00:03
[No ko ei viit iha suaran pamautta, ete kukkan tulis flaatiks - tai perät oppönööriks.]
248. si-tee-raaja29.3.2010 klo 15:25
Lähettäjä: Palautteen antaja 29.3.2010 klo 13:25

Nimimerkki "Aksu", annat paljon hyviä ja toimivia vihjeitä (kiitos niistä!), mutta aika tarpeettomia ovat ne "katso aiempia", "kun saat risteävät kuntoon..." tai "kyllä se siitä" viestisi. Monikin on niitä täällä jo jossain määrin kritisoinut. Ihan kuin aliarvioisit kysyjiä, kun annat aikuisille ihmisille moisia "tyhjentäviä" neuvoja. Jos sulla ei ole juuri kyseiseen kohtaan antaa todellista vihjettä, kannattaako viestittää yhtikäs mitään? Tarkoittanet hyvää, mutta onnistut noilla lähinnä ärsyttämään.

Lähettäjä: L-a 29.3.2010 klo 14:48

Aksu yrittää pitää kiinni tasosta, eli ohjaa luottamaan enemmän omiin aivoihin ja malttamaan. Avuliaat aatut tyyräävät nopeaan ruutujen täyttöön, jolloin autettu tulee itse asiassa täyttäneeksi aivan toisen ristikon, ilmiselvillä muiden keksimillä vihjeillä.
Esim. mainiot vihjeet naisen kasvokuva, ylälaidan kolmen elementin kuva ilma-vesi-maa ja paksu nuoli + t pilattiin nyt kyllä hyvää päivää kirvesvartta -tyyliin.
Edellä kirjoittamani kaikki tietysti ymmärtävät, hyväksykäämme Aksun linja. Se on todellista porukan arvostamista.

Lähettäjä: [Owlie] 29.3.2010 klo 14:58

[Palautteen antaja klo 13:25,
Ei ole kysyjän aliarvioimista, jos antaa hänen ymmärtää, että uskoo kysyjän itse selviävän ongelmastaan. Varsinkin, jos ristikko on ilmestynyt ko. päivänä, seuraavana päivänä tai sitä seuraavana päivänä. Usein kysyjä palaa asiaan ilmoittaakseen, että kysymys oli turha. Latteiden vihjeiden antaminen on aliarvioimista. Jotkut eivät ehdi, viitsi tai halua lukea mitä aikaisemmin on säikeellä kirjoitettu - tai eivät osaa selaamalla hakea alkuperäistä vinkkiä (esim. Etsi > ctrl + f). Selaamista helpottaisi jos kaikki noudattaisivat muissa säikeissä yleistä käytäntöä, ETTÄ VIHJE KIRJOITETAAN ISOILLA KIRJAIMILLA juuri siinä muodossa kuin se ristikossa esiintyy.

Jos aiemmin on ollut riittävä vinkki, miksei sellaiseen voi viitata?

Täällä närkästytään asiallisista kommenteistakin niin herkästi, että aina ei uskoisi olevansa "oikeesti" aikuisten palstalla. Todellista surua taasen voi aiheuttaa tarinointi lapsista ja lastenlapsista. Jokaisella ei ole lapsia, vaikka olisi halunnut. Uskonto ja politiikka on sentään onnistuttu pitämään aisoissa.

Julkisiin keskusteluihin osallistuvan on varauduttava lukemaan sellaista, mikä ärsyttää. On myös vapaus vastata tai olla vastaamatta, vaikka kirjoitus kohdistuisi lukijaan itseensä. ]

Lähettäjä: - 29.3.2010 klo 15:08

[Toivottavasti nuo täällä avitetut eivät sano ratkovansa Aulis Lehdon ristikoita.]

Lähettäjä: Satunnainen 29.3.2010 klo 15:16

Aliarviointia, heh. Tämän "saisko vinkkiä"-porukan aliarviointiin on kyllä vaikea syyllistyä. Tässäkö on ristikkoharrastuksen tulevaisuus? "Saisko vihjeen tähän ja tähän vihjeeseen?" Voi jumalauta.
249. Aksu29.3.2010 klo 16:48
Meinasin pitää jo sanaisen arkkuni kiinni, mutta kun vieroitusoireet ovat lähes ylivoimaiset!

Owlie neuvoi - taas kerran, miten omia ongelmakohtia voi etsiä säikeeltä. Eli selvittää, onko joku toinen jo ehtinyt samaa asiaa kysellä. Itse käytän valikosta toimintoa "Muokkaa / Etsi seuraava". Ja etsiä voi sanaa tai vain sanan osaa!

Lisäksi viimeisellä HS-säikeellä fiksutkin höseltävät ja kirjoittavat, mitä sattuvat. Vai miten on:
- Näkyykö kuvassa tosiaan osa nuolta ja "naula"?
- Ja jos ristikon vas yläkulmassa on piin likiarvo, niin miten merkitään sen tarkka-arvo?

Mutta HS-ristikoita en jätä! :-)
250. Heppu29.3.2010 klo 17:19
Lueskelin tätä säiettä läpi ja minua ihmetyttää - kuten ainakin Markkaa, Taataa ja Nykkistä - se tosikkous mikä ristikkoviihteeseen monilla täällä liittyy. Itse kuvittelen, että ristikoiden laatija nauttii saamastaan arvostuksesta ja huomiosta "omilla" viikottaisilla keskusteluketjuillaan. Onhan hän ainakin ristikoissaan jonkin verran kommentoinut (siis viitannut vihjeissään siihen että on lukenut saittia) aiheuttamiaan "harmeja".

Kannatan vähän pidättyvämpää vihjaamista ja RA:n esittämä kertoilu omasta laatimisprosessista olisi hyvää lisää. IsoS tätä joskus teki, itsekin yritän jotain luonnehdintaa laittaa ristikosta ja jostain eksyksissäolon kuvauksesta silloin kun saitilla käyn. Mutta tämä keskusteluheimo tai -yhteisö on syntynyt tarjonnan ja kysynnän kautta. Jos radikaalisti muutetaan sääntöjä, kaikkoaa tämä vireä yhteisökin.

Kaksi ongelmaa tuntuu olevan: liian suora vihjaaminen ja joitakin häiritsevä muiden asioiden kertoilu. Jälkimmäistä oli joskus enemmän, nyt sitä ei ole minua kiusaavasti ollut. Vihjaamisen laatu on vaikea asia ja siitä on täällä jo kaikki oleellinen sanottu. Mutta jos ei vihjauskeskustelua käydä "ajallaan", saitti hiipuu.
251. POH29.3.2010 klo 17:32
Sitaatti:
"Lähettäjä: Heppu 29.3.2010 klo 17:19
Kaksi ongelmaa tuntuu olevan: liian suora vihjaaminen ja joitakin häiritsevä muiden asioiden kertoilu. Jälkimmäistä oli joskus enemmän, nyt sitä ei ole minua kiusaavasti ollut. Vihjaamisen laatu on vaikea asia ja siitä on täällä jo kaikki oleellinen sanottu. Mutta jos ei vihjauskeskustelua käydä "ajallaan", saitti hiipuu."

Täysin sama mieltä.
Tässä on minusta kiteytetty asian ydin.
252. Eki29.3.2010 klo 17:51
Ylläpito 18.3.2010 klo 13:25 "Alkaa näyttää siltä, että tässä olisi tilausta kahdelle ryhmälle. Toisessa päämääränä on ratkoa ristikko valmiiksi ja toisessa saada kevyttä apua pulmakohdissa."

Ei Hepun ehdottama ja POHin kannattama asia muuta sitä jakaumaa, että "ei-tosikot" haluavat saada ja antaa kunnon vastauksia ja "tosikot" korkeintaan vihjata niitä. Silti olen samaa mieltä heidän kanssaan, että ajallaan keskustelua pitää voida käydä, ja yhä käydäänkin. Miten jatkossa? Ei ole selvinnyt vieläkään täysin se, mitä kannattaisi tehdä. Toivottavasti tämä eräiden lanseeraama jako "me ja muut" tai "tosikot ja ei-tosikot" ei jatkuisi, koska siten ei saada koskaan rauhaa aikaiseksi.
253. pelaaja29.3.2010 klo 19:30
No tulihan sitä mielenkiintoistakin luettavaa taas, alkaen eilen klo 17:56.
Pari asiaa on siis varmaa. Helpoimman tien kulkijat kun ovat löytäneet tuon tosikko-sanan vastustaakseen sillä tasokkaamman linjan kannattajia. Ja toisekseen osa porukasta todellakin näkee tän jutun vain kysy-vastaa-palveluna. (eikö kellään ole mitään kysyttävää? ovatko kaikki jo täyttäneet ? kohta varmaan alkaa tulla kysymyksiä jne.)Jos nimittäin esim. yrittää kommentoida jotain ristikon kohtaa, saa vastaukseksi neuvomisia ratkaisuun. Varmaa varmaan on myös, että suun suppuutus ja "mitä sitten roikutte täällä"-käskytykseen alistuminen ei ole mistään kotoisin. Ainakaan mistään ei käy ilmi, että vain tietynlaiset kysyjät ja tietynlainen vastaaja saisi olla paikalla.
Ei tää auta. Kunhan kirjoitin.
254. otv-a29.3.2010 klo 20:00
pelaaja,
niin paljon ajattelen samoin, mutta kun en osaa yhtäläisyysmerkkiä tähän laittaa (toivottavasti joku nyt kysymättä neuvoo!). yritetään pysyä tämän mittapuun mukaan tosikkoina.
255. pelaaja29.3.2010 klo 20:01
Piti vielä sanomani, että jos olisi tosikoitten ja ei-tosikoitten äänestys, niin antaisin puoltoääneni joukkueelle Aksu, otv-a, L-a, Owlie. Muitakin tosikoita toki onneksi on ja itsenikin tuppaisin mukaan.
256. Seitenvitonen29.3.2010 klo 20:11
" Asia selvisi, kiitos hyvistä vinkeistä. Ja eikun kirje postiin". Tämäntapaisiahan on saanut viimeaikoina lukea. On alkanut tuntua, että innokkaimpia postittajia ovat ahkerimmin apua kyselleet. Kohtuullista olisi, jos helpoimman vihjeen antaneet saisivat provision voitosta. Ristikon omin päin ratkaisseet tuskin enää vaivautuvat ratkaisuaan lähettämään, kun voitonmahdollisuus on minimaalinen.
257. Heppu29.3.2010 klo 20:52
En näe, että tosikoiden ja ei-tosikoiden raja menee suhtautumisessa vihjeisiin, vaan siinä, että itse asiaan suhtaudutaan yllättävän kiihkoisesti tai tunnepitoisesti. Luulen, että pikkuisen rajaa on siinä, ketkä postittavat näitä ristikoita, ja ketkä eivät. Minä kuulun niihin, joka ei koskaan näitä lähettele minnekään ja voihan se vaikuttaa vähän rennompaan asenteeseen.

Auliskeskusteluissa tunnen heikosti kuuluvani johonkin heimoon, johon on hauska kuulua. Se heimo keskustelee kunkin viikon ristikosta ja anniskelee tipottain kieroja vihjeitä Auliksen sairaimmista jujuista (toivottavasti) ja oikoo Auliksen virheitä (toivottavasti mahdollisimman vähän on tarvetta tähän). Parhaimmillaanhan nämä vihjeet ovat kuin varjoristikkoa. Tämä heimo ei pysy koossa eikä tunne veriveljeyttä ellei se kokoonnu leiritulilleen säännöllisesti, silloin kun nuotio palaa.

Kuvaamastani heimosta on erottumassa kovisjengi, joka ei halua enää lämmitellä samalla nuotiolla. Sen mielestä nuotiossa on jo liikaa puita ja toiset hullut vaan heittelevät lisää klapeja. Kumpi porukka jää kirkolle ja kumpi siirtyy syrjäkylälle? Hiillostuuko nuotio samalla? Vai löytyykö jostain Ahtisaari, joka saa soviteltua koko porukan värjöttelemään samalla nuotiolla? Jos ei, kaipa tuli kytee kahdessakin nuotiossa.
258. kaplas29.3.2010 klo 21:05
Heppu,
:)
259. RA30.3.2010 klo 13:09
Liian radikaali ehdotus?

- kysy-vastaa-ratkontapalvelu chattiin / yksityishuone
- yleiskeskustelu ja samanlainen ristikon kommentointi kuin muissakin ristikkokohtaisissa säikeissä tänne keskustelualueelle
260. Miimu30.3.2010 klo 16:50
RA:n ehdotus on muuten loistava, mutta chattiin täytyisi ehdottomasti päästä muillakin selaimilla kuin vain Explorerilla. Ja muutenkin jollain lailla madaltaa kynnystä chattiin menolle - itsekin jänskätin pitkään, ennenkuin "uskalsin" sinne mennä - onhan se niiiin hurja paikka, että kannattaa sitä vähän pelätäkin... ;-D (Eli suomeksi: ei tosiaankaan tarvi pelätä!:)
261. Ylläpito30.3.2010 klo 18:00
Kuten ylläpito ylempänä on ehdottanut ja lupaillut, sitten joskus...
262. Irmeli30.3.2010 klo 19:08
Ainaski junamiehell on ollut ajoittain siell toimintaa privaattihuonees ja varppina muillaski.
263. ?30.3.2010 klo 19:24
Onko Explorerin käyttö vaikeaa tai kallista?
264. Miimu30.3.2010 klo 19:50
Sori, kun kommentoin. Ikinä opi...
265. Ylläpito30.3.2010 klo 19:51
Mitä meinaat, Miimu?
266. Miimu30.3.2010 klo 19:53
Tuota kyssärin heittoa meinasin.
267. Ylläpito30.3.2010 klo 20:00
Ei kai se ollut Miimulle osoitettu?
268. Miimu30.3.2010 klo 20:05
Jaa paha sanoa... Voipi ollakin, ettei ollut mulle. - Miksi se tuota sitten kysyi? Tuskin tuollaista tosissaan kukaan kysyy vai kysyykö? Niin tai näin: reagoin vanhalla impulsiivisella tyylillä - se on vielä selkärangassa, mutta jospa tämä tästä :-)
269. Matti30.3.2010 klo 20:18
Exploderin käyttö on helppoa ja ilmaista.
270. ?30.3.2010 klo 20:19
Voiko joku vastata: Onko Explorer kallis hankkia ja vaikea käyttää?
271. ?30.3.2010 klo 20:21
Mistä sen saa?
272. Miimu30.3.2010 klo 20:29
Selain on se ohjelma, jolla surfataan netissä. Jos sinulla on Windows-käyttöjärjestelmä koneessasi, käytät todennäköisesti Exlopreria. Muitakin selaimia siis on olemassa, esimerkiksi Firefox. Se, miksi halutaan, että chattiin pääsisi muillakin selaimilla, johtuu siitä, että on turhauttavaa vaihtaa se aina, kun menee chattiin, jos normaalisti käyttää muuta kuin Exploreria.

Anteeksi ?, joitain asioita pitää itsestäänselvyyksinä, eikä tule ajatelleeksi, ettei joku tiedä. Ei pitäisi pitää itsestäänselvänä, totta.
273. Marco Poloinen30.3.2010 klo 21:03
Joo, ja jos on Linux/Firefox, ei ole mistä vaihtaa...
274. No Commet1.4.2010 klo 20:48
Lähettäjä: Jondalar 27.3.2010 klo 13:00


Hyvin kirjoitit. Loistava huumorintaju, ystävällisiä sanoja, liikuttavaa huolenpitoa, monet ovat sinulle kateellisia.

Ei pitäisi välittää nettihäiriköstä, muutta analyysi on paikallaan. Säikeen häirikkö [qwer) koettaa löytää sanat, joilla voisi uhria mahdollisimman syvästi loukata. Keinovalikoimana ovat homous, juoppous, tai joku muu varmasti väärä, mutta loukkaavaksi tarkoitettu ominaisuus. Syynä valintaan ovat häirikön henkilökohtaiset ongelmat. Häirikkö käyttää toistuvasti uusia nickejä.

Minuun hän yritti istuttaa juoppouden, ei huumorintajua, verbaalisesti kuiva, tarvitsee nesteytystä, pikkuinen rouva, omistaa mopoauton. Nuolet on tarkoitettu teräviksi, mutta pahemmin harhaan ei voisi ampua.

Alkoholinkäyttöni on niin vähäistä, että olen käytännössä täysin raitis. Huumori on eräs vahvimmista puolistani, minulla on siitä runsaasti näyttöjä. Kirjoitustaidollani olen saavuttanut elämässäni paljon. Lukuisia kertoja minulle on sanottu "mikset ole ryhtynyt kirjailijaksi". Pikkurouva on häirikön väitteistä absurdein. Olen raavas mies. Tukkijätkän voimat, veretseisauttava nopeus. Autoni on aivan uusi, seitsemälle hengelle rekisteröity, käteisellä maksettu. Sen sanon qwerille: kun tavataan Hämeenlinnan torilla, pöhöttyneet aivosi eivät enää koskaan tarvitse nesteytystä. Nostan sinun tolpan nokkaan naureskelemaan.

Säikeen henkeen kirjoitukseni liittyy siinä mielessä, että on tarkasteltu myös nettihäiriköitä. Saatiin kasvot mukaan.
275. sama1.4.2010 klo 20:51
Surullista
276. eri2.4.2010 klo 01:15
Jondalar. olet häirikkö
277. -2.4.2010 klo 08:39
Näemmä ovat taas eilen olleet qwerin aivot nesteytyksessä, mutta kiitos kaikille, kun jätitte herran viinanhöyryiset jurinat kommentoimatta.
278. Yksi monien puolesta2.4.2010 klo 15:05
Ei näitä jeesustelevien puritaanien jargoneita selvinpäin kestä lukea.
Saati kommentoida.
(-) kommentoit kuitenkin. Heh :)
279. Saako täällä kritisoida?2.4.2010 klo 17:42
Aksu antaa paljon hyviä vihjeitä ja apuja - itse asiassa suurin osa niistä on sellaisia. Tämä lienee varsin selvää ja tätä painotan, joten asiaa ei tarvitse kyseenalaistaa.

Mutta... Mukana on minunkin mielestäni kuitenkin "nollavihjeitä", jotka eivät auta yhtään mitään ja jotka hän voisi vallan hyvin jättää lähettämättä. Totta on, että kaikki avunpyytäjät eivät varmaankaan malta lukea aiemmin annettuja vihjeitä kysymästään kohdasta, mutta jos kysyjä selkeästi ja varta vasten kertoo jo sen tehneensä ja asiaa miettineensä pitkään, eikä siitä huolimatta ole saanut ratkaisua aikaiseksi, niin mitä ihmeen järkeä on vastata hänelle ja jääräpäisesti pyytää "katsomaan aiemmin kirjoitettuja viestejä"?

Arvaan tämän kritiikin olevan sohaisu ampiaispesään, mutta menköön nyt.

Seuraavassa kimara Aksun (mielestäni) turhista viesteistä kera kommentein:


"jos siulta puuttuu vain piilokirjain, niin kyllä vihjeen pitäisi aueta ja se oikea kirjain löytyä." - Pitäisi ja pitäisi, mutta kun EI aukea!

"etkö muista BOTA?" - Mitä ilmeisimmin en, enhän muuten kyselisi.

"tiedäthän sinä! KOKKONEN BOTA. Lue vaikka ääneen." -Mistäs sinä tiedät, että tiedän? En todellakaan tiedä, vaikka kuinka ääneenkin lukisin.


"Lisäksi KAKSI PENSSELIÄ lienee myös ihan selvä. TIEN aukeaa, kun saat risteäviä kirjaimia kokoon" - Ihanko totta? Että aukeaa, kun saan risteävät kokoon? Enpä olisi tuota itse ikimaailmassa tajunnut! Ja miten niin se KAKSI PENSSELIÄ on selvä? Ei vaan ole.

"yritä selvittää risteäviä sanoja! Ja jos et saa ristikkoasi valmiiksi, niin säästä se ja tarkistele ja ihmettele vajaan kolmen viikon kuluttua kun ratkaisuristikko ilmestyy!" - Mitäpä luulet muuta tehneeni asiaa auttaakseni, kuin yrittäneeni selvittää risteäviä sanoja? Lumitöitä? Ja että pitäisi odottaa kolme viikkoa? Selvä!


"et siis taida LAURELia tunteakaan" - Ilmeisesti ei tunneta, koska siihen kerran apua kaivataan.

"eikö konsonanttikaan yhtään sytytä! Mieti, mieti!" - Konsonanttia kokeiltu - tietenkin! Ai miettiä pitäisi? Yllättävää, enpä olisi hoksannutkaan: täällä pitää siis miettiä.



"onkohan siulla vielä ne viereiset pystyharmaatkin kesken?
Enempää en halua nyt vihjailla." - Voiko turhempaa "avustusviestiä" lähettää?

"Kyllä se ratkaisusana pitäisi jo selvitä, jos risteävät ovat ok." - No kun eivät ole selviä. Todella turhaa pyytää selvittämään risteäviä sanoja, sillä jokainenhan niitä yrittää ratkaista avuksi, jos jokin kohta ei aukea.

"löytyy googlen karttahaulla, jos kirjaimet ovat oikein." - Jos ja jos, mutta kun eivät näköjään ole oikein, eihän täällä muuten kyseltäisi.

"pohdiskele enemmän sitä harmaata osaa." - Mietitty on pää savuten. Tuollainen apu ei auta mitään.


Summa summarum:

Provosoitujille vielä varmuuden vuoksi: Aksu antaa oikeastikin auttavia vihjeitä ja paljon antaakin. Tämä oli kritiikkiä vain osasta hänen viesteistään eli niistä (minun mielestäni) turhista sellaisista. Valtaosa hänen viesteistään on auttavia ja tervetulleita.
280. Aksu2.4.2010 klo 17:50
Nimerkki "Saako täällä kritisoida?"
No, oletpa viitsinyt nähdä vaivaa moisen takia! Huh heijaa!
281. pelaaja2.4.2010 klo 18:10
Onpa todella aherrettu. Olisi vertailevan kielitieteen ja pelisääntöjen nimissä nyt ehdottoman mukava saada tuollainen listaus myös vastakohtaisesta vinkkaajasta. Lisää aherrusta peliin vaan.

ps. jos minä olisin ollut kysyjänä tuossa kimarassa, olisin ollut kiitollinen noista vastauksista. Esim. tuo karttahaku: nyt tietäisin, etä muita sanoja pitää vielä syynätä, koska paikkaa ei löydy. Ja esim. tuo Laurel: ahaa, siinä siis on jotain..ja yhden piilokirjaimen puuttumisesta, no, en edes kommentoi ilman kokouspalkkiota.
282. Eki2.4.2010 klo 18:19
Saa täällä kritisoida eikä tuossa kirjoituksessa mitään loukkaavaa kai ollut. Sanoisin kuitenkin, että isossa osassa tapauksista, kun yrittää ratkojaa auttaa, ei tarvitse varsinaisesti kertoa mitään muuta apua kuin että "mieti tuota kohtaa" tai "kyllä sinä tuon tiedät, pohdi nyt". Kyllä ne ovat monesti harkittuja lauseita täälläkin, mutta ei se todista, että kysyjä niistä saisi itselleen apua, joko siksi ettei tosiaan tiedä jotain mutta yhtä todennäköisesti siksi, ettei tule ajatelleeksi asiaa siltä kannalta, miten kehotetaan.
283. -2.4.2010 klo 18:37
Saako täällä kritisoida?:
Siitä vaan. Tee ihmeessä muidenkin (vaikka 0) vihjauksista listaus, kun olet noin viitseliäs.
284. anu urtis3.4.2010 klo 21:05
lähetin ristikko nro.2577 vajaana.ja kappas.voitto tulikin ristikosta nro.2578.että siinä tiukkiksille jotka piipittää liian helpoista vihjeistä ennen lähettämispvä määrää.ei tarvinnu vihjeitä eikä kuukelia.vihjeeksi niille jotka täyttävät huvin-,ajankulun takia(niinku minä ittekki) näitä ristikoita.aina voi näköjään voittaa.
285. 3.4.2010 klo 23:14
Näin henkisesti köyhiä kusetetaan. :)
286. Jondalar4.4.2010 klo 10:51
RA:n päätelmä keskustelun tuloksesta vaikuttaa hyvältä: sääntöjä ei tarvita, pulinat pois. Junanvaunussa voisi roikkua rautakyltti "Älä sylje lattialle - Spotta ej golvet", mutta kyllähän kansa muutenkin asian ymmärtää. Koetin omin päin toimia sovittelijana. En onnistunut.

Katti pahoitti mielensä syytöksistä liiasta apujen pyynnöistä. Mitä turhia, muutamat tölväisyt olivat kaikille tarkoitettuja.

Qwertsulle jargonia, luulin sinua mainettasi paremmaksi noin vuosi sitten, kun keskusteltiin 'titatuksesta'. Oltiin kumpikin ErVK:ssa, minä Oulussa, sinä Hämeenlinnassa. Mestarititareita molemmat. Tunnuit jopa sympaattiselta. Onko sinulla huono muisti? Nyt sinä tuhlaat aikaasi kiusaamalla minua monen nimimerkin voimalla. Lopeta luikurin vinkeet. Kasva mieheksi! Sinua kunnioitetaan paljon enemmän suoraselkäisenä herrasmiehenä. Nosta hyvät puolet pintaan.
287. katti4.4.2010 klo 20:43
Jondalar:
"Katti pahoitti mielensä syytöksistä liiasta apujen pyynnöistä. "

Sori, en lainkaan ymmärrä, mihin viittaat. Sekoitatkohan minut johonkuhun toiseen?
288. pelaaja5.4.2010 klo 09:24
"Kun en vinkkiä saanut oli naisen oikea puoli selvitettävä omin avuin"
Tämä kaiken kertova kommentti löytyy uusimmasta HS-säikeestä.
289. Jaska5.4.2010 klo 10:38
"Poika, sä alat oppia!"
290. katti5.4.2010 klo 15:04
pelaajan ja Jaskan kommentteja en ymmärrä lainkaan.

Itse olen kysellyt ja vastaillut viimeksi ristikossa 2579.
291. pelaaja5.4.2010 klo 17:41
katti,
nämä pelaajan ja Jaskan puheenvuorot eivät nyt ollenkaan liity sinuun
292. katti5.4.2010 klo 18:04
Sori. Oli kommenttini perässä, enkä osannut muuhunkaan yhdistää. Hyvä näin!
293. RA5.4.2010 klo 22:41
Ehkä HS-säikeissä kannattaisi suoraan sopia, että vastaussanan saa tarvittaessa paljastaa??!!

Paradoksi (ainakin yksi) näissä HS-keskusteluissa on koko ajan se, että aidot aloittelijat eivät tule miksikään vähänkään verhotummilla LISÄvihjeillä. Ne eivät auta yhtään sen enempää kuin alkuperäinenkään vihje. Seuraus: He kysyvät uudelleen ja uudelleen... kunnes joku heltyy ja antaa niin suoran lisävinkin, että varmasti selviää. Koska kuitenkin samanaikaisesti täällä leikitään, ettei sanaa saisi suoraan paljastaa, ilmapiirisoppa on valmis. "Iloinen HS-väki" känisee ja marisee toinen toisilleen vihjeidenannosta.

Kun ristikot ovat näinkin vaikeita kuin Auliksen ristikoilla on tapana olla, vihjeiden aukipurku ei ole helppoa. Ja melko mahdotonta siitä tulee, kun se tulisi osata tehdä "mitään paljastamatta" ja kuitenkin jopa aloittelijaa auttaen.
294. Ylläpito6.4.2010 klo 10:35
aloittelijatar: "Yhteiskuntamme on palvellut perinteisesti erilaisia oppijoita ihan koulusta alkaen, mutta täällä kannattanee toimia toisin, jotta oppimattomat eivät pilaa palstaa. Eli rekisteröityminen, kun on suorittanut palstan vaatiman tasotestauksen. Silloin palsta ei ole enää julkinen, joten se voi valita asiakkaansa tyyliin Mensa. Näitä toimenpiteitä ennen joutuu kestämään kaikenlaisia tavallisuuksia. Sellaista tämä elämä on."

Ei rekisteröitymisen tarkoitus ole tuo. Ei aloittelijatar ole ei-haluttu henkilö tai häirikkö. Muutama palstan vanhempi käyttäjä on vain ilmaissut, että niin paljon kyseleminen vie heidän mielenkiintonsa HS-säikeiden seuraamiseen. Tässä on nyt iso kuilu eri käyttäjien kesken ja se aiheuttaa jatkuvaa polemiikkia ja ikävää leiriytymistä.

Toistetaan vielä kerran: aloittelijattaren tapainen kysely sopii paremmin chatiin. Jos ja kun rekisteröityminen saadaan tänne, mukana seuraa myös rakenteellisia uudistuksia, joissa chatin käyttö helpottuu kaikilla selaimilla. Sitten päästään vasta kunnolla kokeilemaan, miten tämä hs-kommunikointi voisi olla (lähes) kaikkien makuun.
295. aloittelijatar6.4.2010 klo 11:09
Ylläpito,

Uudistusta kannattaa todellakin harkita, sillä vaikka olen jo itse saamassa tästä ikävästä ilmapiiristä tarpeekseni, tulee (toivottavasti) aina uusia aloittajia.

"Muutama palstan vanhempi käyttäjä on vain ilmaissut, että niin paljon kyseleminen vie heidän mielenkiintonsa HS-säikeiden seuraamiseen"

Tämän on olen tietty huomannut. Tosin en ymmärrä, mikä motiivi on sellaisilla ihmisillä roikkua näissä säikeissä, joiden HS-ristikon täyttäminen sujuu vasemmalla kädellä, eikä mitään apuja tarvita, eikä apua myöskään haluta antaa toisille. Tietysti on turvallista liikuskella tutuissa kuvioissa, muttei se ole minusta mielekästä, sillä se aiheuttaa vain pahaa mieltä - puolin ja toisin.
296. --6.4.2010 klo 12:26
Pidetään palsta entisenlaisena. Vasemman käden pihtaaja taitajat lopettakaa höyryäminen.
297. Ylläpito6.4.2010 klo 13:23
Tuossa se paradoksi on. Kaikki haluavat pitää palstan entisenlaisena. Pitempään palstalla olleille entisenlainen on eri asia kuin tuoreemmille.
298. Masa6.4.2010 klo 17:20
Pelaaja : Tervehdys pitkästä aikaa ! Olet joskus minua autellut. Vaan et enää.

"Kun en vinkkiä saanut oli naisen oikea puoli selvitettävä omin avuin"
Tämä kaiken kertova kommentti löytyy uusimmasta HS-säikeestä.

Tunnistin kommentin yhtenä yönä kirjoittaneeni. Jälkeenpäin luettuna huvittava tosiaan.
Kerro miten Sinusta tämä on 'kaiken kertova' ?

Voin sitten kertoa Sinulle tarkemmin (jos haluat) miksi näin on minun kohdallani.

Kuulun ratkojien konkariporukkaan, vaan en ole niin tosikko,kuin Te jotka luettelit.

Arvostan Teidän kaikkien hienostuneita vinkkejä ! Terv. Masa
299. Tuohipää6.4.2010 klo 17:41
Miksi täällä on tapana irviä toisia kirjoittajia? Ei kirjoittelusta voi aina päätellä ihmisen tosikkoudesta tai tyhmyydestä tai luonteen ominaisuuksista. Näin monta kommenttia on jo esilla, mutta yhteistä ohjetta ei saada aikaan, eipä niin, että sitä kaipaisinkaan. On kuitenkin ollut mielenkiintoista lukea näitä nälväilyjä.
300. Seitenvitonen6.4.2010 klo 18:28
Mitenkähän onnistuisi seuraavanlainen järjestys: Ryhmä B, ristikon ominpäin ratkaiseet, n.s. "tiukkapipoiset kovikset" postittavat ratkaisunsa viikon sisällä, ja ne pannaan omaan laatikkoonsa. Ja tämän viikon aikana on kaikkien noudatettava kysely- ja vihjailukieltoa. Ryhmä A, n.s. "humaanit" lähettävät ratkaisun tähänastiseen tapaan kolmen viikon aikana. Ratkaisut pannaan toiseen laatikkoon. Ja kysellä saa vapaasti. Ja saa antaa niin suoria neuvoja kuin ilkiää, eikä sitten arvostella. Arvonnassa nostetaan kummastakin laatikosta viisi voittajaratkaisua. Utopistinen ajatus?
301. Aksu6.4.2010 klo 18:34
Seitenvitonen,
sopii hyvin, että n.s. "humaanit" lähettävät ratkaisun tähänastiseen tapaan kolmen viikon aikana. Mutta vasta kahden viikon kuluttua!
302. pelaaja6.4.2010 klo 18:46
Masa, helou.
Uskon kyllä, että tuo 'kaiken kertova' kommentti on sinustakin huvittava. On se hauska. Sitä kaiken kertovuutta ajattelin vähän siltä vinkkienkyselykantilta ja samaten vinkkienantokantilta mistä täällä on ollut kovasti skismaa ja näköjänsä kahta leiriä. Useinhan käy niin, että kun esittää kysymyksensä ääneen tai heittää sen tänne, niin vastaus pulpahtaa samantien omaan pääkoppaan. Sinulle taisi käydä just niin, koska loppujen lopuksi ratkoit sen kohdan itsesi kanssa. Minun mielestäni se lausahdus kuvastaa ratkomisprosessia ja kävisi hyvin esimerkiksi siitä, miten herkullista oma päättely on, kun sitä 'joutuu' tekemään. Oikeastaan se on kuin lyhennelmä Owlien eilisestä oppitunnista HS-2582:ssa. On kyllä ikävää, että hänen ystävällisesti muotoiltu ja ystävälliseksi opiksi tarkoitettu kommenttinsa sitten jotkut tulkitsivat hajottavan ilmapiirin luomiseksi.
Kyllä minäkin täällä tai siis tuolla olen aikanani kysellyt ja vastaillut. Nykysellään olen yrittänyt molempia juttuja radikaalisti vähentää. Ehkä osittain jo sen takia, että harvaseviikko joku ihmettelee 'pitempääntäälläroikkuvan' motiiveja. Tiedä sitten, missä se aikaraja menee. Kovin useat tututkin nimimerkit sanovat aina vierailleensa täällä noin vuoden ajan (vaikka Jukkiksen listaus kertoo omaa kieltään - minulla taitaa olla kolmisen vuotta tapissa). Niin, ja on sitä sooloilua taas muutenkin ihan tarpeeksi. Minä kun arvostan hienovireistä taktiikkaa enkä systemaattista näyttämistä. Ja siihen hienovireiseen kun ei aina riitä konsteja, niin parempi olla hiljaa. Siis tosikko, öhöm.

Nonni. Ja kyllä, haluan kovasti kuulla, mitä tuo kuuluisa lausahdus omalla kohdallasi tarkoitti.
303. Jukkis6.4.2010 klo 19:15
Vaikean ristikon kimpparatkontahan on kivaa, kahden kimpassa tai isommassa porukassa. Mutta en minä sitä ymmärrä, että kimpparatkonnasta tehdään pöytäkirja ja laitetaan se koko maailman nähtäville nettiin. Näinhän HS-säikeissä tapahtuu.

Tuntuu siltä, että kaikki "vihjeiden" kyselijät ei ymmärrä, että ei ne vastaukset vain heille tule vaan kaikille maailman ihmisille.

Minusta on vaan yksinkertaisesti menty väärälle uralle kun Hesarin ristikon ratkaisumetodiksi on tarjolla se, että ratkaisu aloitetaan katsomalla HS-säikeen kimpparatkontapöytäkirjasta ristikon vaikeiden kohtien ratkaisut (joita häveliäästi nimitetään "vihjeiksi").

Ei ristikkoja ole näin tarkoitettu ratkottavaksi. Ja nyt tietysti joku sanoo, että eihän sitä ole pakko noin tehdä. Ei olekaan, mutta niin vaan moni tekee, eli tarjottua mahdollisuutta hyödyntäen ratkoo ihan eri ristikon kuin ne, jotka ratkoo sen itse.

Onhan tämä tietysti aika harmiton nettiajan tuoma ilmiö verrattuna esim. siihen kun nettipiratismi uhkaa tuhota koko musiikkialan tai siihen että 10-vuotiaat viettää vapaa-aikansa katsellen pornoa. Että ei tätä pidä liian vakavasti ottaa.

Mutta on se minusta hiukka surullista kun ristikkoharrastus tällä lailla trivialisoituu. Hesarin ristikko on jo menetetty, mutta minä ainakin olen edelleen valmis laittamaan jonkun pistävän huomautuksen, kun tätä metodia yritetään soveltaa esim. Punaisen Pelikaan loppupään ristikoihin. Mulla on tallessa vakioteksti: "Ei tämä ristikko mitään lisävihjeitä kaipaa, kun ideana on että se ratkotaan ihan niillä laatijan laittamilla vihjeillä."
304. Mopoileva homo (tai melkein) :6.4.2010 klo 19:41
Ristikon vierestä 19.3.2010 klo 15:42
Jondalar 27.3.2010 klo 13:00
Jondalar 21.3.2010 klo 00:01

PS. Onko Jondalar kirjoitellu täällä
305. katti6.4.2010 klo 19:48
Ylläpito:

Samaa ajattelin, mutta en ehtinyt vielä sanoiksi pukemaan.

Ongelmana on, että ihmiset, jotka tupsahtelevat ensimmäisiä kertoja saitille, eivät tiedä, miten aikojen alussa on käyttäydytty.

Itse käyn varmaan oivallisesta esimerkistä. Olen pulpahdellut keskustelussa, niin hyvällä kuin huonollakin menestyksellä yli vuoden.

En todellakaan tiedä, millainen saitti oli "silloin joskus", enkä sitä, mihin suuntaan se siitä on kehittynyt.

Uusi tulokas siis lueskelee kysymyksiä ja vastauksia, luulee, että se on ok. Erehtyy jopa kertoilemaan, sataako vai paistaa, pullat juuri palavat uunissa, oottakaapa vähän. Hillitsee kyllä itseään, ettei liiaksi ohita aihetta.

Luulee siis, että kyseessä on keskustelupalsta, ihmisten välinen kanssakäyminen.

Sitten ilmeneekin, että sääntöjä, joita missään ei näy, on rikottu. Niin ratkomisessa kuin muutenkin.

Jotkut eivät edes tee muita ristikoita kuin Hesarin, edes kuukausiliitteen, eivätkä tiedä, miten muilla ristikkopalstoilla keskustellaan. Hyvät mahikset mennä metsään.

"Vanhat" ihmettelevät, että mihin tässä nyt onkaan jouduttu. Keskustelun idea on romutettu, eihän täällä viitsi enää olla. "Uudet" pilaavat saitin, enpä täällä viitsi enää olla aktiivinen.

"Uudet" ajattelevat, että onpa tympeä palsta. Kuka täällä katsoo asiakseen rajoittaa sitä, miten täällä pitäisi olla ja käyttäytyä? Ei tupata, kun ei tykätä.

"Vanhat" lähettelevät luunappejaan, "uudet" närkästyvät niistä.

Lopputulos on, että kaikilla on kurjaa, eikä kukaan viihdy. Yksi jos toinenkin päättää häipyä, ja ellei häivy, pelkää sanoa a) yhtään b) mitään ja jos sanoo, miettii ensin, että joopa joo, kai tässäkin viestissä on jotain mätää.

Aika paha tilanne, johon kukaan ei ole vielä keksinyt yksiselitteistä ratkaisua. Chatti se ei voi olla. Kaksi saittia (vai mikä se oikea termi nyt olikaan)?

Itse olen suvaitsevaisuuden kannalla, mutta joillekinhan se varmaan edustaa rappiolinjaa.

Ja sivulauseena pelaajalle sen verran, että minäkin ymmärsin Owlien perimmäisen, ystävällisen tarkoituksen (todellakin!), mutta minusta imperatiivimuodot kuuluvat joko armeijaan taikka resepteihin, eivät keskustelupalstoille.

Eli vaikka ristikkoihmiset operoivat sanojen kanssa, niin minä kuin moni muukin käyttää niitä sitten "tosi tilanteessa" taitamattomasti, mistä ei seuraa kuin väärinymmärrystä ja skismaa.

Vaikka tämänkin kaikki nyt lukevat omalla tavallaan, toivon, ettei tästä ainakaan eripura lisääntyisi.
306. 6.4.2010 klo 19:58
Kattti. Lopeta näiden sivustojen seuraamin. Ylläpito sulkee sinut pois, jos niin tahdot ja vaadit. Ennakkotapauksia on. Voisi olla olla henkiselle kehityksellesi hyvää lukea vaikka kirjastosta lainattuja novelleja.
307. Seitenvitonen6.4.2010 klo 20:04
Aksu,

Samaa tarkoitin.
308. aloittelijatar6.4.2010 klo 20:14
katti
Kirjoitit erittäin hyvän analyysiin.
309. RA7.4.2010 klo 10:52
aloittelijatar: "Tosin en ymmärrä, mikä motiivi on sellaisilla ihmisillä roikkua näissä säikeissä, joiden HS-ristikon täyttäminen sujuu vasemmalla kädellä, eikä mitään apuja tarvita, eikä apua myöskään haluta antaa toisille."

Uskoisin, että ainakin osa 'roikkuu' näillä kaikilla säikeillä (siis muillakin kuin HS-) syystä, että ristikkomaailma ja kaikki siihen liittyvä sanankäyttö, sanaleikit, sanojen vääntely ja kääntely, laadinnalliset jutut, jipot ja keksinnöt kiinnostavat ja ovat mieluista luettavaa. Siis yleisemmin ja sellaisenaan - ilman että joku tietty ristikko on itsellä ratkeamatta.

Esim. itse ratkon ehkä joka toisen tai joka kolmannen Auliksen, mutta kovin mieluusti lueskelen, mitä se Aulis on keksinyt ja ennen kaikkea, miten muut ratkojat keksintöjään kommentoivat.
310. L-a7.4.2010 klo 11:51
Juuri tuosta RA:n selvittämästä syystä minustakin on vahinko, jos palsta kuihtuu tai muuttuu tulospalveluksi.
311. aloittelijatar7.4.2010 klo 12:29
^
Kertokaahan nyt sitten meille uusille, minkälainen palsta oli ennen niinä hyvinä aikoina, jolloin tulospalvelua ei ollut?
312. Ylläpito7.4.2010 klo 12:36
Kaikki vanhat säikeet ovat kahlattavissa historiasta, niitä lienee turha siirtää tänne etusivulle edes esimerkiksi.

Mitään ihanne-esimerkkiä ei varmaan edes löytyisi. Aika kultaa muistot ja yleisestihän on sellainen olo, että "ennen oli niin paljon paremmin".

Samantyypistä nurinaa (tai rakentavaa kritiikkiä, valitkaa kumpana pidätte) on silloinkin ollut mm. asian sivusta puhumisesta ja yksittäisen osallistujan liian monista viesteistä.

Lisäksi historiaan liittyy episodi, jossa yksi osallistuja lukemattomilla nimimerkeillä kylvi eripuraa hs-säikeiden ja muiden kirjoittajien välille.
313. aloittelijatar7.4.2010 klo 12:57
On mahdotonta luoda sellaista yhteisöä, nettiin tai oikeaan elämään, jossa KAIKKI olisivat tyytyväisiä. Yleensä mennään valtavirtan tarpeiden mukaan. Mikään ei tietysti estä perustamassa omaa nettiyhteisöä, joka korostaa jotain tiettyä aspektia.
314. RA7.4.2010 klo 12:57
Halusin vain vastata tuohon aloittelijatteren ihmettelyyn, että miksi täällä ns. hyvätkin ratkojat 'roikkuvat'.

Kyllä tuollaisessa YLEISkeskustelussa ja YLEISkommentoinnissa on mieltä! En millään jaksa uskoa, että kaikki hyvät ratkojat 'roikkuvat' täällä (HS-säikeissä tai muissa ristikkosäikeissä) vain tuodakseen esiin omaa erinomaisuuttaan. Tuollaisesta ratkojien yleiskommentoinnista voi oppia paljon ja laajemmin ristikoiden ratkonnasta - vaikka siitä ei olisikaan välittömästi apua jonkun tietyn ristikon ratkontaan.

+ Myös laatija saa palautetta ristikostaan. Lisävihjauspalveluhan laatijaa tuskin avartaa. Paitsi toki siinä mielessä, että kuinka helpoksi vihje olisi pitänyt tehdä, että aivan aloittelijakin olisi sen keksinyt.
315. L-a7.4.2010 klo 15:27
Aloittelijatar,
Säästäkäämme sinni ristikon ratkontaan. Ei tässä mitään vanhoja aikoja haikailla. Tässä ja nyt on koettu tarvetta löytää yhteistä linjaa kovin nopeaksi ja suoranuottiseksi käyneeseen vihjeiden purkuun, jotta keskustelussa säilyisi ratkojia innoittava pohdiskelun ja keksimisen ilo.
316. Masa7.4.2010 klo 16:02
Pelaaja , heipä hei !
[Anteeksi : - etten ole ehtinyt vastata, niin paljon on ohjelmaa.
- että tosikoska jäi hipsukat pois, tarkoitin 'tosikko' 'ei-tosikko' jakoa, toivottavasti ymmärsit, kaikki eivät.
Eihän siihen mitään dramaattista liity, vaan ajankäyttöongelma, vkonloppuna HS-ristikkoa vain hetkittäin, mutta vimma on saada se valmiiksi ( myös Is-kovis, TS-extra, SK ristikko ja piilosanat ((hyvä Eki)) jne. ja muut harrastukset. Sepä se !! ]

Rekisteröinti olisi ihan hyvä asia, mitenkä onnistuisi ?

Ylläpito : Kiinnostaisi tietää kuka olet ? ja joudutko useiin/joskus poistamaan asiattomia kommentteja ? Mielestäni jopa törkeyksiä pääsee läpi , vai mitä mieltä ?
317. Ylläpito7.4.2010 klo 16:08
Eki täällä yleensä kirjoittelee. Eipä ole pitkään aikaan poistettu. Yksi moninimimerkki se lähinnä selviä perättömiä solvauksia heittelee, mutta nepä jo useimmat tunnistavat.
318. Ylläpito7.4.2010 klo 16:11
Jaa niin, onhan myös pekka, mutta huumorillapa hänenkin idioottimaisuuksiinsa nykyisin suhtaudutaan, joten ei ole sensuroitu. Ei siis mitään moniin viikkoihin.
319. työmies7.4.2010 klo 17:30
On täällä joskus ollu eri meininki:

3196. HS 5.1.07

Lähettäjä: Arvelija
6.1.2007 klo 16:32

Myskytä sanan piilokirjain?


Lähettäjä: Eki
6.1.2007 klo 17:02

Vihje on siis myrskytä ja näillä sivuilla on päätetty, että kilpailuajan puitteissa ei mielellään paljasteta ratkaisusanoja. Chatissa piipahtamalla voi saada vinkkejä, joita ei näin julkisesti anneta.
320. Eki7.4.2010 klo 19:06
Niin, hs-säikeitä on aina yritetty edistää osallistujien toiveiden mukaisesti. Siksi auttamisetkin ovat tuosta lisääntyneet ja nyt sitten pohditaan, ovatko menneet liian pitkälle.
321. Aksu7.4.2010 klo 19:41
Jos ei onnistu saamaan omaa ristikkoaan valmiiksi, niin ei ole mikään temppu säilyttää 2-3 viikon ristikot. Niitä voi aina välillä silmäillä ja saada vaikka ahaa-elämyksiä! Kun ratkaisu ilmestyy, niin voi korjata mahdolliset virheet ja täydentää puuttuvat kohdat.
Ja samalla oppii Auliksen aatokset ja jipot.

JOS vieläkin joku ratkaisu menee yli ymmärryksen, niin pohditaan yhdessä.
322. Aksu7.4.2010 klo 19:53
P.S.
Äskeinen oli tarkoitettu tietysti uusille Auliksen aivoitusten ratkojille.
323. pelaaja7.4.2010 klo 20:32
Allaoleva oppitunti on niin erinomainen, että pakkohan se on toisesta säikeestä (HS) tänne siirtää, ettei se huku tai unohdu. Vähän epäröin mutta antaa mennä.
Eikä tuossa kyllä ole mitään huutomerkkejä. Yleisluonteinen ohje (josta me kaikki aina välillä pikkasen, hmh, poikkeamme)
Siis näin se meni:

"Säikeen tarkoitus ei ole, että kukaan ratkotuttaa ristikkonsa toisilla. Pidä viikon paussi, seuraa keskustelua, mutta älä kysele. Opit toisten kysymyksistä - niitä kyllä näin vaikeaan riittää - voit rauhassa kotona mietiskellä. Hämmästyt itsekin, miten sutjakkaasti kinkkiset paikat ratkeavat. Onnistumisen ilo on aitoa ja omaa, ei lainattua. Ennen kaikkea; oma ratkontataitosi paranee ja itsetuntosi nousee. Jokainen on joskus aloittanut ratkontaharrastuksensa alusta. "
324. Heli7.4.2010 klo 20:44
Kun muutama kuukausi sitten aloittelin HS kuukausiliitteen ristikkojen täyttämisen ja sattumalta löysin sanaristikot sivuille, olin ilahtunut samaan tapaan kuin 3. taata.

Näitä lukiessa kyllä ihmetyttää, miksi jotkut ajattelevat, että on vain yksi oikea tapa oppia tai kokea ahaa-elämys ja miksi he kokevat omistavansa tämän sivuston?!

Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa ristikon ratkaiseminen, yleiskeskustelu ei taas pätkääkään. Eli olen hienovaraisten vihjeiden kannattaja.
325. ?7.4.2010 klo 20:54
Kuka on sanonut, että on vain yksi oikea tapa oppia?
Kuka (paitsi Eki) kokee omistavansa tämän sivuston?

Tätä keskustelua ei vie yhtään eteenpäin tuollaiset kärjistykset?
326. POH8.4.2010 klo 15:37
sitaatti
"Heli
Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa ristikon ratkaiseminen, yleiskeskustelu ei taas pätkääkään. Eli olen hienovaraisten vihjeiden kannattaja."
HIENOVARAINEN vihje auttaa ratkaisijaa lopulta "pitkässä juoksussa" enemmän kuin liian suoran ratkaisun kertominen.
Ei kirjaimet oikeissa ruuduissa ole päämäärä, vaan vihjeiden oivaltaminen.
327. Owlie8.4.2010 klo 16:27
Lainaus Sanasepot-lehdestä nro 4 vuodelta 2005, jolloin? Erkki Vuokila firmansa kautta käynnisti sanaristikot.net-saitin:

"Saitille on muodostunut ja rakennettu sellainen perussääntö, että jos ratkaisuaikaa on vielä jäljellä, ei ratkaisusanoja paljasteta suoraan. Saitin vakiokäyttäjät tuntevat tämän pelisäännön, uudet ja satunnaisemmat käyttäjät eivät.

Vastaussanoja ei siis suoraan ilmoiteta. Sen sijaan jotain vihjettä oikean vastaussanan suuntaan voi antaa."

Koska HS-säikeet ovat ainoat, joissa tätä pelisääntöä jatkuvasti rikotaan, olisi hyvä laittaa ainakin 2 ensimmäistä riviä lainauksesta jokaisen säikeen avauksen alkuun. Kohentaisi HS-säikeiden ryhtiä.
328. Owlie8.4.2010 klo 16:35
Oikeampi saitin perustamisvuosi lienee 2003. Ylläpito varmentanee. Sattuneista syistä en maininnut lainauksen kirjoittajaa.
329. pelaaja8.4.2010 klo 17:15
2 asiantynkää

1. varmuuden vuoksi: pelaajan 07.04. klo 20:32 sitatoima oppitunti ei siis ole pelaajan laatima. Kunhan ihailin. Originaali löytyy säikeestä 5452 (HS 2582)

2. Owlie, miten olisi lisäksi viimeinen lause ..paitsi että rajanveto jäänee ikuisuuskysymykseksi. Eihän kukaan anna tasan suoraa sanaa tai kirjainta, sen verran suoran vain, että ristikkoa näkemätönkin osaa sen ratkoa (kuten pari kommentoijaa on joskus sanonut)
330. ?8.4.2010 klo 17:24
Ja rajanvedosta sitten riidellään jatkossakin palstalaisten kesken?
331. POH8.4.2010 klo 17:32
?
Mikä on mielipiteesi rajasta?
Kerro laajastakin miten pitätäisi olla.
332. RA8.4.2010 klo 17:47
Kohtauksia:

A: Saisko vinkkiä?
B: "Hienovarainen" lisävihje
A: Kiitti! Jo selvisi! (minuutin-parin viive vastauksessa)

***
A: Saisko vinkkiä?
B: "Hienovarainen" lisävihje
A: En kyllä vieläkään ymmärrä (minuutin-parin viiveellä)
B: Toinen "hienovarainen" vihje
A: En keksi! Onkohan jotain väärin?
B: Kolmas "hienovarainen" vihje
A: Kiitti! Nyt aukesi!

***
A: Saisko vinkkiä?
B: "Hienovarainen" vihje
C: "Hienovarainen" vihje
D: "Hienovarainen" vihje
A: Kiitti kaikille! Heti selvisi!

***
C: Ei noin suoria vihjeitä saisi antaa!
B: Ei ollut suora vihje. Kyllä aloittelijoita pitää auttaa :)
D: Ei ollut suora vihje. Ei ainakaan niin suora kuin Bllä.

***
Jne. Jne.
333. pelaaja8.4.2010 klo 18:01
;-))
334. POH8.4.2010 klo 18:11
RA
:-)
335. Seitenvitonen8.4.2010 klo 19:39
RA,
;-))
336. Sopupeli8.4.2010 klo 19:41
Heh heh! Oli Vinkkari RA:lla ja merkki päällä!
337. epäilevä9.4.2010 klo 17:12
Minulla on sellainen kutina, että HS- säikeillä huijataan. Kukaan kysyjistä ole tiedustellut johtolauseista mitään. Ei aloittelijat, eikä kokeneemmatkaan. Analysoin tätä ristikkoa kysyjiin ja annettuihin vastauksiin verraten. Että sellaista porukkaa nämä.
Kysyjät ovat takertuneet muka hankaliin nelikirjaimisiin sanoihin. Ja opettavat ovat muka antaneet vastauksia näihin.
338. 09.4.2010 klo 23:42
epäilevä.

Saattaa johtua "johtolauseiden" helppoudesta.
Tuskin on "huijaamisesta" kysymys.

Aiemmat kritiikit varmasti ovat myös vaikuttaneet
osallistujien määrään.

Arvasin näin käyvän.
339. aloittelijatar10.4.2010 klo 00:05
0,
Mistä johtolauseista ja huijaamisesta keskustelette? Meikä ei tajua taaskaan mitään.
340. -10.4.2010 klo 00:08
Juu ja keiden kritiikki on vähentänyt osallistujia ja oliko asiallista?
341. 010.4.2010 klo 00:23
aloittelijatar.

Huijaamisesta en tiedä.
Ehkä epäilevä voisi valaista asiaa selvemmin?

Johtolauseet ovat ymmärtääkseni ne harmaat alueet.

HS-ristikoden avittamisesta lienee kysymys?
342. Jaska10.4.2010 klo 09:24
Minusta epäilevän epäilyksien kohteesta ei ole epäilystäkään. Epäilevä epäilee, että joku/jotkut kirjoittajat käyvät vuoropuhelua itsensä kanssa. Tällaiset epäilykset suorastaan pöyristyttävät minua. Olen aivan vakuuttunut, että kaikki säikeen vuoropuhelijat ovat vilpittömiä avunpyytäjiä ja -antajia.
343. Epäilevä10.4.2010 klo 14:02
Tulee mieleen tapaus Bella. Eihän siinäkään ollut epäilemättä epäilystä ollenkaan. Bella alkoi kuolettamaan nimimerkkejään hallitusti, mutta Ylläpito ehti ennen.

PS.
Oletko jo kokeillut kryptorenkiä :)
344. nimetön10.4.2010 klo 18:50
Epäilevä,
ks. epäilyä 23.3. klo 20.48; vrt. kommentteja.
345. Jaska10.4.2010 klo 19:17
Olikohan kysymys kryptorengin kokeilusta minulle? Kyllä kai. Ei, en ole kokeillut enkä kokeile. En tarvitse sitä. Enkä ymmärrä kysymyksen pointtia? Pysytään vain asiassa eli törkeissä loukkauksissasi rehtejä säikeeläisiä kohtaan. Kysehän on selvästä kunnianloikkauksesta.
346. Kysymyksen pointti11.4.2010 klo 03:10
Kävi kunnialleko heh.
347. Kysymyksen pointti11.4.2010 klo 03:36
Mitähän Jaakko H. on tässä säikeessä sellaista mitä pidät törkeänä?
348. Jaska12.4.2010 klo 14:25
Vain kahta tätä edeltävää viestiä.
349. Sivusta seurannut16.4.2010 klo 12:57
Ainoa järkevä pelisääntö on lopettaa julkinen kimpparatkonta. Vihjeitä ei ruinata eikä niitä myöskään anneta. Tämän aamuisen HS-ristikon raiskaaminen alkoi jo viidennessä viestissä. HS keskustelut ovat koko ristikkoharrastuksen syöpä.
350. Hemuli16.4.2010 klo 13:05
Syövästä en nyt tiedä, mutta mielipiteen kunnoittamista perään.
Nimimerkki "Ja en kyllä ruinannut!"
351. -19.4.2010 klo 19:22
..oli se vaan onni, ettei kukaan päässyt määräilemään iloista HS-väkeä ja sotkemaan heidän rauhaansa...
352. --20.4.2010 klo 08:25
... iloista HS-väkeä, joka koostuu joukosta luusereita, jotka eivät viitsi itse miettiä, vaan lypsävät ratkaisun toisilta, jopa useita nimimerkkejä käyttäen sekä hyväuskoisista hölmöistä, jotka rientävät innolla talkoisiin, kun joku kaipaa apua tai vaikka ei kaipaisikaan. Onhan siellä lisäksi muutamia oikeasti avuttomia ratkojia sekä pikkuporukka kehumassa ratkonta-ajoillaan.
353. Owlie20.4.2010 klo 13:01
Täällähän nämä aivojätit pesivät. Nikkeinä pelkää katkoviivaa.
354. 20.4.2010 klo 17:05
Owlie, todella terävää argumentointia Sinulta, varsinkin jos huomioidaan se, että sormesi toimivat sevästi aivojasi nopeammin.
355. pelaaja20.4.2010 klo 20:52
Edellisedellisedellinen joku sanoi, että täällä on luusereita, hölmöjä, avuttomia ja pikkuisia. (klo 08:25) Vaan on tääl viäl muitaki. Yritin hakea noista omaa lokeroa mutta..hölmö olisi lähinnä mutta se ei tietystikään pidä paikkaansa, koska olen erityisen kokenut..Miten sitten onkaan mahdollista, että yhdessä sun toisessa ristikossa minulla voi jäädä jokin kohta ymmärtämättä ? Asianomaisissa keskusteluissa olen sen myös julkituonut ja saanut palkinnoksi vinkin, jolla jatkaa täyttymykseen (onnekseni en ole onnistunut saamaan suoraa saneluvinkkiä). Miten tämmöiseen ratkojaan sitten pitäisi suhtautua ?
Viime aikoinahan on käyty kuumaa keskustelua vain aloittelijoiden tarpeista ja siitä, mitä kokeneemmat heille ehdottomasti haluavat kertoa !! tai olla kertomatta.
Mutta ei se mitään. Pelisäännöistä ollaan niin eri mieltä ja iso osa näyttää olevan sitä mieltä, että jo pelkkä keskustelu pelisäännöistä on pahempi kuin paha asia ('onko tää niin vakavaa' on jo kärsinyt inflaation)
Terveisin kokeneempi ratkoja ry.
356. Seitenvitonen23.4.2010 klo 12:21
Keskisuomalaisella perheellä uskomattoman huono säkä ristikon 2582 arvonnoissa: lapset jäivät ilman voittoa. Vai olikohan kyseessä lapseton pariskunta?
357. pallo23.4.2010 klo 23:09
Ehkä lapset EIVÄT jääneet voitoitta? Lapset saattavat olla tyttöjä, joilla avioiduttuaan eri sukunimi kuin vanhemmillaan ja asuvat eri paikkakunnalla kuin vanhempansa.
358. Ylläpito12.6.2010 klo 10:35
Usein aiemmin ja nyt viime päivinä uudelleen on esitetty pyyntö, että - varsinkin jos kysyjä tuntee muutenkin huonoa omaatuntoa utelemisesta - kerrottaisiin kysyttäessä tarkka vihje ja vastaussanan pituus.

Voisivatko HS-säikeisiin osallistuvat ystävällisesti ottaa tämän pyynnön huomioon.

Näin kaikilla olisi hauskempaa - ja ongelmallisempaa!
359. Ylläpito12.6.2010 klo 10:38
Samoin jos kertoo parhaista vihjeistä tyyliin "hauskimpia olivat NORDININKAAN...". Pituutta mukaan! Täällä on paljon hesarittomia seuraajia.
360. ?20.6.2010 klo 18:23
- monenlaista arkijärkeä on aina niin iloiselle HS-väelle ehdotettu keskustelun tervehdyttämiseksi
- kun ei niin ei
->> sitä saa mitä tilaa?
361. Ylläpito20.6.2010 klo 18:26
"Älä provosoidu!" on se oppi, joka pitää vain omaksua ja siinä pitäytyä, siitä ei voi koko ajan muistuttaa.
362. 020.6.2010 klo 18:33
?.
Voit olla varma, että ei ole tilattu.
363. 0:lle20.6.2010 klo 19:14
"Sitä saa mitä tilaa" on sanonta. Sillä tarkoitetaan, että omalla käyttäytymisellä vetää puoleensa tietynlaisia vastareaktioita.
364. Tubular bells20.6.2010 klo 19:20
Tuo nollatyyppi vaikuttaa aivottomalta. Hyvä että kaveri selitti (klo 19.14) mitä sanonta "sitä saa mitä tilaa" tarkoitti.

Arkijärki tuntuu olevan hukassa monella muullakin kuin nollalla.
365. vierailija13.11.2010 klo 18:33
Luulin, että täältä saa kysyä Hesarin ristikon vihjeitä. Suomi24:ssa kun sanottiin, että "" Hesarin ristikko-palsta. Siellä hilluu joku besserwisser, joka antaa liian selviä vinkkejä."" Siellä sanotaan ja, että ""Jos sieltä jotain neuvoo lähet kyselemään niin muista tsekata viestis tarkkaan ennenkuin lähetät. Ekana ne arvostelee sun äidinkielentaitos ja sit joku linkkaa johonki vanhaan keskusteluun missä ne tappelee keskenää."" Tästä tuli mulle ny ranskalainen visiitti. Tairan mennä saunaan, kun täällä tosiaan vain riidellään.
366. PP13.11.2010 klo 20:08
Kuulepas nyt vierailija! Taisit lukea kuin sarvipää pyhää kirjaa. Etsin ko. sivun ja se oli avattu otsikolla Apua ristikon laadintaan. Ennen siteerauksiasi kirjoittaa mm. nimimerkki Tästä tykkään:

Täällä viihtyy varmasti jokainen leikkien ystävä. Itse en kerkeä, mutta suosittelen kaikille sananrakastajille. "Muut asiat"-osastossa on ketjuja todella paljon, kissoja ja koiria, kirjailijoita ja urkeilijoita, yhdyssanoja, kolmiosaisia, neliosaisia, jopa viisiosaisia sanoja ketjussa ym. ym. Hesari ristikon ratkojille on hyvin aktiivinen oma säie, jolta saa vinkkejä Aulis Lehdon kiemuroihin. Siellä on myös laadintaan ohjeita, joita antavat Suomen parhaat laatijat. Samojen laatijoiden, mm. Erkki Vuokila, Antti Skyttä, Toni Pitkälä, Antti Viitamäki, Tuomo Pallonen jne., ristikoita arvioidaan, arvostellaan ja ruoditaan perin pohjin. Harmittaa, kun itselläni on niin kiire, etten ennätä kuin joskus piipahtaa ko. säikeistöllä. Mielestäni paras ja monipuolisin netistä löytyvä tältä sektorilta.

Kun sinä vierailija tutustut koko säikeistöön, varmasti löydät muutakin kuin riitelyä.
367. Marco Poloinen13.11.2010 klo 20:34
Näytästää vähän sille, että "vierailija" on sen verran sypäkkä tekemään vähistä tarpeista varmoja ja lopullisia johtopäätöksiä ettei kärsivällisyys riitä kuin pieneen pintaraapaisuun. Jos/kun syvempää suhdetta sivustoon ei synny, voi tietysti aina miettiä kumpiko osapuoli siinä enemmän menettää, "vierailija" vai saitti.

Saunahan on tietysti hyvinkin positiivinen paikka (pl. MM-taso), joten lempeitä löylyjä vain lauteille!
368. pelaaja13.11.2010 klo 20:48
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoista, että ko. vierailija ei sitten piipahtanut esittämään niitä kysymyksiään missään HS-säikeessä vaan onnistui osumaan heti aluksi tähän nimenomaiseen sivuun..
369. vierailija13.11.2010 klo 22:18
Kun menin Suomi24:een etsiäkseni jotain vijesivua näin siellä Sanaristikot.netin. Pistin sen googelin hakuun + lisäksi hs vihjeet säännöt. Niin yksinkertaista se oli.Muuten, löysin äsken Pelaajan mainitseman HS-sivuston. Tuntuu aika kivalta. Ehkä..huomenna, kun ensin olen itte yrittänyt ratkoa ylvaikeaa ristikkoa.
370. O13.11.2010 klo 22:47
vierailija.
Tervetuloa ja toivottavasti pysyvästi HS-ristikot joukkoon!
371. 14.11.2010 klo 03:27
Jos oikein ymmärsin, PP istuu pyörätuolissa ja on sen Jaskan armoilla. Ainakin hyvä mielikuvitus hänellä on
372. 14.11.2010 klo 03:33
Jäi hyllyyn lehti
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *