KESKUSTELUT > RISTIKOT > PITKÄT SANAT

5330. pitkät sanat

harrastelija 639864531.1.2010 klo 11:00
Mitä mieltä muut ratkojat ovat näistä tekemällä tehdyistä sanoista, joita on ruvettu käyttämään ristikoissa jotta saadaan piiiiiitkiä sanoja. Kenties kahden aukeaman mittaisia.
Ennen vanhaan oli tietääkseni sellainen sääntö, että sai käyttää vain oikeita sanoja. Nykyisin monessa on yhdistelty "oikeita" sanoja pötkyksi, joka ei sitten ole oikea sana. No, tyyliin mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi.
Minua ainakin riipoo nuo "tekosanat" - olen lopettanut tilauksenkin tästä syystä.
2. ?31.1.2010 klo 11:11
Tarkoittanet sentään yhden aukeaman mittaisia?
Ovatko ne todella noin yleisiä (että tilauskin pitänyt niien vuoksi lopettaa)?
3. PS31.1.2010 klo 11:12
Tulos on tietysti huono, jos sana kuulostaa epäaidolta, mutta hyvä, jos pitkä yhdyssana kuulostaa hyvältä, vitsikkäältä, yllättävältäkin.
Annoit huonon sanan esimerkin, minä annan "oikean" esimerkin:
mannapuuroryynipussikokoelmakaappi. Minulla näetsen on tälläinen kotonani. Olen nimittäin eläkkeellä oleva kolmannen polven mylläri ja olen hankkinut useasta Suomen myllystä mannaryynejä ja suoritan vertailevaa puurotutkimusta.
4. Eki31.1.2010 klo 11:29
Jos tuo esimerkki on kuvaava, taisi olla Hesarin tilaus? Kyllähän Auliskin käyttää tuollaisia pääasiassa huikeissa teemarakennelmissaan. Muuallakin toki on tekosanoja, mutta suht vähän ja osaksi makuasioita.
5. Jukkis31.1.2010 klo 15:31
Eihän tuo annettu esimerkki tietenkään ole mistään ristikosta, eihän ne koskaan ole.

Joten mitä jos harrastelija 6398645 kertoisit pari todellista esimerkkiä, eli mikä ristikko, mikä vihje, mikä ratkaisusana.

Aina kun tämä asia on vuosien mittaan täällä ollut esillä (mm. kp:n toimesta), on käynyt ilmi, että ihan päteviä sanoja ne valituksen kohteet on olleet. Joidenkin tulkinta vaan vaatii hiukka enemmän mielikuvitusta ja huumorintajua kuin joidenkin toisten.
6. hah31.1.2010 klo 17:26
Jos aikoo yhdyssanoja käyttää ristikoissa, niin hyvän yhdyssanan tuntee siitä että siitä ei kukaan marise, eli se on yleisesti käytössä.

Jos yhdyssanalle todella tarvitaan mielikuvitusta ja huumoria että sen tajuaa, niin silloin kyseessä on huonompi sana. Eli ei kovin suotava ristikossa kuten eivät yleiset fakkisanatkaan. Laatijan on pysyttävä yhdyssanoja käyttäessään mieluusti sanoissa, joita käytetään ainakin jonkun verran. Muuten ristikkoon mielestäni jää tekemällä tehty vaikutelma ja sanojen pituuden keinotekoinen kasvattaminen.
7. Taata31.1.2010 klo 17:30
Mitä hah tuumii sanasta KAPAKKATUITERIT?
8. Jukkis31.1.2010 klo 17:31
No, olen tyystin eri mieltä. Mielikuvitus ja huumori ristikossa on aina hyvä juttu. On siinä tietysti se ongelma, että kun osalta nuo puuttuu, niin sitten sitä narinaa syntyy.
9. jpq31.1.2010 klo 17:54
Oikeita sanoja tietysti vain käytän vihaan kanssa tekosanoja esimö. kun jotkut sössi eräiden ketjujeni idean vähän vastaavilla sanoilla jolle saa väkisin merkityksen ehkä tehtyä.
10. Taata31.1.2010 klo 18:00
Martti Räikkösen kuuden vuoden takaisen ristikon innoittamana kehitin seuraavan sanan, jota voisi vielä jatkaakin.

UMPIHANKITASATAHTIMAASTOHIIHTOKUNINGATAREHDOKAS-SU OSIKKI

Tuossa ei mene puurot, vellit, ryynit, pussit ja hiutaleet sekaisin. Meillä on kaapissa puurokaurahiutalepusseja eikä valmista kaurapuuroa.
11. iso S1.2.2010 klo 21:15
Olen nähnyt ristikossa sellaisia elävässä elämässä melko vähän käytettyjä yhdyssanoja kuin virkahepo (ratsupoliisin ratsu) ja amatinvalinta (kallisarvoiseen viuluun päätyminen). Minusta tällaisissa yhdellä kirjaimella "oikeasta" sanasta tahallisesti nyrjähtäneissä on jonkinlaista huumorin pilkettä. Toisaalta, olen sattuneesta syystä jäävi noista sanomaan. Kauneus tai kauheus olkoon ratkojan silmässä.
12. Marco Poloinen1.2.2010 klo 23:14
Jukkista tekee mieli kompata. Jos hah:n viestin mukaiselle tielle lähdettäisiin, jäisivät ristikonlaatijat jonossa takimmaisiksi. Jokuhan ne uudet yhdyssanat joka tapauksessa keksii ja ottaa käyttöön. Olisi aika ihmeellistä jos töikseen sanojen kanssa tekemisissä olevan sanasepon pitäisi odottaa, että googlesta löytyy niin ja niin monta mainintaa ennenkuin yhdyssanan voi värkätä ristikkoon.

Totta kai laadulla on tekijänsä yhdyssanoissa, niin kuin ristikoissa muutenkin.
13. jpq2.2.2010 klo 07:35
iso S: et ole millään muotoa jäävi jopa vaikka olisivat omasta laadinnastasi niin silti kun ei varsinaisesti kehu vaan kertoo mielipiteensä asiasta.
ps. amatinharjoittaja varsinkin hyvä entäs amatinhajoittaja...
14. ö2.2.2010 klo 22:08
Pitkät yhdyssanat ovat OK. Minäkin olen ruvennut niistä tykkäämään.

Kuka pistää pisimmän?
15. -2.2.2010 klo 22:30
Aukeaman ristikkoon mahtuu vaakaan noin 37-kirjaiminen sana. Ei tarvinne olla mitenkään erityisen kekseliäs tuollaisen keksiäkseen.
16. Marco Poloinen2.2.2010 klo 22:32
Tämän sivuston puitteissa löytyy ihan ennen pistettyjä tuolta hömppäpuolelta. Pisimmät lienevät jonkun matkaa toistakymmensanaisia. (En ole ihan äsken tilannetta tarkistanut).

Ristikoissa ei ennätyspituus liene kuitenkaan olennaisinta.
17. Eki2.2.2010 klo 22:39
Siinä pari 35-kirjaimista:

_http://www.sanaristikot.net/ristikot/nayta_flash. php?file=vanhat/03/ss030116&s_posti=arto.pollanen@ pp1.inet.fi
18. 02.2.2010 klo 23:48
Marco Poloinen.
Mitä mahdoit tarkoittaa "homppäpuolelta"?
Lumisia unia :-)
19. [0]2.2.2010 klo 23:52
[po hömppä]
20. Kravattimies3.2.2010 klo 05:07
Tavallisesti aukeamaristikkoni leveys on ollut neljäkymmentä ruutua, mukana vasemman reunan vihjeruudut.

Kerran piti ylittää tuo maksimi, kun laatimukseeni tuli juuri sen mittainen nelikymppinen sana ylempänä olevan melkein yhtä pitkän sanan lisäksi.

Ekin ehdotuksesta vaihdoin aikomani ruudun levyisen vihjereunan kahden ruudun levyiseksi. Jätän lukijan tehtäväksi miettiä miksi. (Paksu Pelikaani 1, 2009)
21. Marco Poloinen3.2.2010 klo 09:45
0, olen ollut huomaavani, että "Muut aiheet" -puoli tällä sivustolla on jo pitkään nauttinut meidän osallistujienkin kesken (itseironisesta?) nimityksestä "hömppäpuoli", erotuksena "Ristikot"-puolesta (jossa on tietenkin aina joka säikeessä pysytty tiukasti asiassa ;-) )
22. Marco Poloinen3.2.2010 klo 09:46
[... ollut huomaavinani...]
23. kränääjä3.2.2010 klo 09:59
Eikös sellainen sääntö näissä ristikkojutuissa ole enää voimassa että sanan pitää olla OIKEA sana. Esim että löytyy googlesta tai vaikka sanakirjasta.
Jos 35-kirjaimisissa voi "tehdä" yhdyssanoja, niin kai sitten nelikirjaimisiin riittää jatkossa mikä vain kirjainyhdistelmä!!!
Kai sekin sitten on jonkun mielestä kivaa ja sillähän sitä tunnutaan perustelevan - kivaa.

Taisi olla siinä joulun tienoilla kun hesarissa oli ristikko jossa oli monta tällaista ylipitkää - tai joidenkin mielestä kivaa sanaa. No. ristikko oli aika helppo, mutta mutta minkäs sille voi ettei pidä näistä alkutuotantokapakalatukiosto-tyylisistä sanoista. (en ole varma oliko se noin - se muisti, se muisti!!)
24. ei minunkaan mielestä3.2.2010 klo 10:15
...siinä mitään pahaa jos on pitkiä sanoja - kunhan ovat oikeita sanoja!!! Aina ei osaa mieltää niitä oikeiksi....
Aikaisemmin jollekulle sanottiin, että anna esimerkki. En ole kyllä itsekään niitä muistiin merkannut vuosien mittaan, joten minä en voi antaa esimerkkiä, - mutta sen tiedän että että joskus ärsyttää ! No, joka asialla on aina puolustajansa ja vastustajansa, eikähän tämä lie maailman vakavin ongelma! Hyviä hiihtokelejä kaikille!
25. Jukkis3.2.2010 klo 11:02
kränääjä: "Eikös sellainen sääntö näissä ristikkojutuissa ole enää voimassa että sanan pitää olla OIKEA sana. Esim että löytyy googlesta tai vaikka sanakirjasta."

Joidenkin laatijoiden mielestä tällainen sääntö ilmeisesti on voimassa. Niinpä Googlella löytyvä mikä tahansa kirjainyhdistelmä kelpaa heille ristikkosanaksi.
26. Marco Poloinen3.2.2010 klo 11:24
kränääjä, ei tämä "yhdyssana-asia" eroa millään tavalla muista ristikon laadintaan liittyvistä laatuseikoista. Toiset osaa, toiset ei.

Suppeimmillaan sanakirjassa yhdyssanan määritelmä on "vähintään kahdesta itsenäisestä sanasta muodostunut, yhtä käsitettä ilmaiseva sana". Määritelmän mukaisia - oikeita - pitkiä yhdyssanoja on ollut vuosien varrella usein ilo tavata mm. Punaisen Pelikaanin ja Iltasanomien ristikoista.

Googlehan löytää kaiken töhkän, mitä kuunaan on kenenkin toimesta nettiin kirjoitettu, sanojen laadunvalvojaksi siitä ei kyllä ole. Kaikkien "oikeidenkaan" yhdyssanojen kerääminen johonkin sanakirjaan taas on aivan absurdi ajatus, koska tilanne elää ja uusia syntyy joka päivä.

Sen "kivan" - joka ei välttämättä aina ole sama kuin huumori - tunnistaminen ja tajuaminen on aika subjektiivinen asia. Täydellistä konsensusta tuskin on mahdollista saavuttaa.

Minulle riittää, jos tästä pitkästä latikasta lukijan mieleen jää ensimmäinen kappale.
27. Ylläpito3.2.2010 klo 11:29
Google löytää pian myös sanan "mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi" ja jo nyt monia tällaisissa keskusteluissa käytettyjä malliesimerkkejä huonoista sanoista.
28. Jukkis3.2.2010 klo 11:42
Olipas tuolla toisessa säikeessä (Kuka on Kirsi Routa?) mainio tähän sopiva esimerkki.

Nimimerkki Kommenttiraita käytti sanaa "läpimenosana".

Mutta mitä sanoo Google: Hakusi - läpimenosana - ei vastaa yhtään sivua.

Eikä varmaan löydy mistään sanakirjastakaan.

Mutta on mainio sana, joka kuvaa täsmälleen kyseessä olevaa asiaa. Suomen kieli on tällaista. Se, joka osaa, kehittää uuden yhdyssanan kun tarvetta on.

(Pian läpimenosana löytyy Googlaamalla, koska nyt se on netissä. Sen jälkeen se siis on kelvollinen ristikkosana kaikkien mielestä.)
29. hah3.2.2010 klo 11:43
Jos käyttää pitkiä teennäisiä yhdyssanoja, niin mielestäni ristikostakin tulee tekemällä tehdyn oloinen. Vaikka periaatteessa voisikin sellainen sana olla (kuten "mannapuuro... jne"), niin se on silloin rinnastettavissa fakkisanaan. Eli sanaan, joka periaatteessa voisi olla olemassa mutta ei sitä kukaan, ainakaan suomalainen, käytä.

KAPAKKATUITERIT on mielestäni vähän hiinä ja hiinä, mutta voisi mennä jos vastaavia sanoja ei ristikossa enempää ole.
30. Jukkis3.2.2010 klo 11:59
Minä en ymmärrä, missä mielessä "mannapuuroryynipussikokoelmakaappi" on teennäinen ja fakkisanaan rinnastettava.

Jos joku kerää mannapuuroryynipusseja ja kokoelmalle on oma kaappi, niin millä muulla sanalla sen kaapin voi määritellä? Kyllä sitä sanaa silloin käyttää se, jolla tuollainen kaappi on.

No, tietysti yhdyssanan voi korvata erillissanoista koostuvalla ilmaisulla, "kaappi, jossa säilytän mannapuuroryynipussikokoelmaani", mutta kun suomen kielen mukaista on käyttää yhdyssanoja, niin miksi suomenkielisessä ristikossa ei voi olla suomen kielen mukaista sisältöä?
31. Kommenttiraita3.2.2010 klo 12:09
Tietenkin, jos ristikko koostuu pelkästään teennäisistä yhdyssanoista (tai epäyhdyssanoista vrt. taunopalo... en näe näissäkään mitään vikaa) niin eihän se ratkojalle mieltä ylentävää ole. Mutta tosi ammattilainen osaa käyttää tätäkin taitoa harkiten/taiten ristikon eduksi. (eli kumitetaan ja laaditaan uudestaan, jos ristikon laatu ei kokonaisuutena parane tai sana on liian absurdi)

Kapakkatuiterit (silloin tällöin) kelpaavat minulle, jos ne vaan nyt ei joka toisessa laatimuksessa vastaan tule (ja eihän ne tule jos niitä ei ehdoin tahdoin sinne ristikkoon laadita.)

Mainittakoon vielä, että Kauppalehden kesäristikot skippaan suosiolla... Siellä ollaan menty hyvänmaun rajan yli, siis ainakin minun tapauksessa.
32. Eki3.2.2010 klo 12:17
hah: "KAPAKKATUITERIT on mielestäni vähän hiinä ja hiinä, mutta voisi mennä jos vastaavia sanoja ei ristikossa enempää ole."

Aika moni laatija (en välttämättä tarkoita itseäni, mutta "joudun" työskentelemään hyvin erilaisten laatijoiden kanssa) ajattelee toisin päin eli että ristikon pitää olla tasapainoinen, siis että yksi poikkeava asia horjuttaa ristikon harmoniaa. Esimerkiksi jos ristikkoon tulee reunaan yksi alkupiilo, kannattaa samalla sijoittaa niitä ainakin pari lisää.

Pitää siis minusta ottaa huomioon mm. laatijan tyyli ja ristikon vaikeustaso ja julkaisupaikka ennen kuin sanoo, mitä ristikossa voi olla ja mitä ei. Tietenkin jokainen voi sanoa oman mielipiteensä.
33. -3.2.2010 klo 12:53
"Mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi" löytyy jo nyt Googlella.
34. Ylläpito3.2.2010 klo 12:54
Ei meitin kuuklella.
35. Maikki3.2.2010 klo 13:03
Meitin lintu näyttää näin

(31. tammikuu 2010 ... No, tyyliin mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi. Minua ainakin riipoo nuo "tekosanat" - olen lopettanut tilauksenkin tästä syystä. ...)
36. Ylläpito3.2.2010 klo 13:06
Ei auta vakuuttelu.
37. Marco Poloinen3.2.2010 klo 13:15
Konttorin koneessa on varmaan epäyhdyssanasuodatin päällä. Google ilmoittaa löytäneensä 1/1 osumaa n. 0 osuman joukosta. Aika tarkka!
38. -3.2.2010 klo 13:30
Myös "mannapuuroryynipussikokoelmakaappi" löytyy jo Googlella. Molemmista tosin vain yksi osuma, mutta kun tässä tätä aikamme jankkaamme, voidaan tilanne tarkistaa muutaman päivän päästä. Ja kas, vaikka kuinka monta osumaa!
39. Maikki3.2.2010 klo 13:46
Ja tämäkin löytyy:

Sanaristikot.net - Keskustelu

31. tammikuu 2010 ... mannapuuroryynipussikokoelmakaappi. Minulla näetsen on tälläinen kotonani. Olen nimittäin eläkkeellä oleva kolmannen polven mylläri ja olen ...

(_http://www.google.fi/search?q=mannapuuroryynipus sikokoelmakaappi&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mo zilla:fi:official&client=firefox)
40. PS3.2.2010 klo 13:51
Kun näissä säikeissä keskustelu näyttää olevan usein haudanvakavaa ja jokainen on ehdottomasti oikeassa, tulin omantunnon tuskiin annettuani liioiteltua tietoa.
Eihän minulla tietenkään ole mannapuuroryynikokoelmakaappia, vain mannapuuroryynikokoelmahylly kaapissa.
Jos keskustelun alussa olisi puhuttu jostain muusta viljasta, olisin sanonut minulla olevan esim. kaurapuurohiutalepakkauskokoelmakaappi, mikä sekin on valhetta, koska taas on kysymyksessä vain kaurapuurohiutalepakkauskokoelmahylly. (Taas on lisää osumia?)
41. jpq3.2.2010 klo 14:36
tämä ei ole vitsi mutta onko sinulla oikeasti
mannapuuroryynikokoelmahylly ?
42. PS3.2.2010 klo 14:57
Kuten tammikuussa kerroin.
Kokoelmastani löytyy toki myös ohra- ruis- tattari- ja hirssituotteita. Suosittelen muillekin keskustelijoille poikkeamista matkanne varrelle osuviin maaseutumyllyihin. Niistä saa esim. erinomaisia höyryttämättömiä kaura- ym hiutaleita.
43. hah3.2.2010 klo 15:39
Joo, kun lähtee sille linjalle, että yhden huonon yhdyssanan tilalle pitää sitten saada joukko muita huonoja yhdyssanoja niin saahan sillä tavalla sitten kunnon schaissea aikaiseksi. Onhan silläkin omat kannattajansa, ainahan kunnon schaisse tusinatuotannon voittaa.
44. jeps3.2.2010 klo 20:28
Yhdyssanathan ovat kielemme suuri rikkaus. Monissa kielissä ei ole edes mahdollista muodostaa niin kätevästi uusia ja tähdentäviä sanoja. Yhdyssanoissa olisi hyvä muistaa loogisuus ja kovin ylipitkät yhdyssanat menevät herkästi vaikeiksi käsitteiksi.

Esimerkiksi tuossa mannapuuroryynipussikokoelmakaapissa häiritsee tuo "puuro" -sana. On olemassa mannaryyni eli oikeammin suomeksi mannasuurimo (jostain syystä, onko ryyni ruotsalaisperäinen sana paremminkin).
Mutta mannaryynistä tulee puuroa tai velliä, miten kokki haluaa tehdä. Mutta onko mannavelliryyni (mannavellisuurimo) eri kuin mannapuuroryyni (mannapuurosuurimo)? Tuskinpa. Samoista ryyneistä ne tulee puurot ja vellit. ; )
45. Jyrs Kuur3.2.2010 klo 21:14
Lähettäjä: jeps 3.2.2010 klo 20:28:

"Yhdyssanathan ovat kielemme suuri rikkaus. Monissa kielissä ei ole edes mahdollista muodostaa niin kätevästi uusia ja tähdentäviä sanoja."

Toinen hyvä yhdyssanakieli on saksa. Oletteko tutustuneet Warmduschereihin? Vaikka saksalainen huumorintajuttomuus on maailmankuulua, niin niissä (Warmduschereissa) se kukkii. Liekö syynä se, että kyseessä on toisten ihmisten tölviminen ja mollaaminen, jossa saksalaiset ovat aina olleet hyviä.

Mitä itse aiheeseen tulee, nokkelat uudisyhdyssanat ovat minusta hyvä asia. Taas liikutan alueella, jossa kysymys on laatijan taidosta ja tyylitajusta. Eli asioista joita ei voi eksaktisti määritellä.

Niin, ja ratkojan kannalta kysymys on makuasioista. Tämäkin ketju osoittaa, että niistä sitä vasta voidaankin kiistellä.
46. Jyrs Kuur3.2.2010 klo 21:15
Tarkoitin siis tuossa yllä sanoa, että saksalainen huumori kukkii...
47. Matti3.2.2010 klo 22:26
Jyrs Kuur, mitä tarkoittaa Warmduscher? MOT ei tuntenut. Varmaan jotain äskettäin käyttöön otettua.
48. Jukkis3.2.2010 klo 22:58
_http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de &tl=fi&u=http%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FWa rmduscher
49. Ylläpito3.2.2010 klo 23:41
Johan löytyy mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi meidänkin keinoillamme.
50. -4.2.2010 klo 00:16
Äsken Google antoi jo kaksi osumaa sanalle mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi.

Montako vielä tarvitaan, että voidaan todeta sanan olevan "yleisesti käytössä"?
51. hah4.2.2010 klo 11:37
Minä en vaan ole koskaan tykännyt siitä tyylistä, että tehdään visaisia ristikoita huonohkolla sanastolla, eli kehitetään hölmöhkö yhdyssana ja keksimällä keksitään sille vihje. Vaikkakin jotkut laatijat ilmeisesti suosivat sitä tyyliä, koska sillä tavoin saadaan suht koht vähällä vaivalla aikaan visaisempia ristikoita.

Eki mainitsi aiemmin, että jos tulee joku huono yhdyssana ristikkoon tai alkupiilo, niin niitä pitäisi alkaa käyttämään ko ristikossa paljon, ettei yksi kohta vaikuttaisi enää niin hölmöltä. Minun mielestäni tuo on todella huono idea. Ilmeisesti minun pitäisi itse näyttää, miten nämä asiat pitäisi tehdä.
52. Marco Poloinen4.2.2010 klo 11:51
[Osin asian vierestä, mutta kuitenkin tässäkin säikeessä käsiteltäviä kielen laatuasioita hipoen, toisinnan muiden asioiden puolelle laittamani viestin (siellä se häviää näkyvistä niin nopeasti).

Tiedoksi,
että viikon päästä torstaina (11.2.) Tuomas Enbusken keskusteluohjelmassa kysytään "Millaista suomen kieltä puhumme sadan vuoden päästä?" Ohjelma alkaa radion ykköskanavalla klo 9 uutisten jälkeen (n. 9.03) ja keskustelijoina ovat suomen kielen erikoistutkija Pirjo Hiidenmaa ja kirjailija-toimittaja Roman Schatz.

Itellasta, Destiasta ja Finaviastakin varmaan puhutaan...]
53. MM4.2.2010 klo 12:01
Peesaan kyllä Ekiä tuossa alkupiilojutussa. Yksittäinen alkupiilo muuten tasareunaisessa ristikossa oikein kirkuu olemassaolollaan. Useammalla tasaisesti levitettynä hieman paikkaa ja hämää "virhettä", ja antaa mielikuvan että moiset kuuluu laatijan tyyliin.

Sama juttu jos käyttää mustapohjaista vihjeruutua valkoisin tekstein. Yksittäinen mustapohjainen ruutu näyttää hyvin kömpelöltä ja ohjaa ratkojan katseen vain siihen. Tilanne muuttuu heti levollisemmaksi jos niitä voi ripoitella useampia ympäri ristikkoa.
54. Eki4.2.2010 klo 12:09
Nämähän ovat makuasioita. En tosin millään tavalla viitannut, että olisi itse samaa mieltä noiden asioiden kanssa. Avustajilleni olen antanut suht vapaat kädet toteuttaa ajatuksiaan ja fiksaatioitaan, kuten hah erityisesti tietänee. Tietysti, jos olen selkeästi jostakin ideasta eri mieltä, saatan siitä sanoa.
55. Marco Poloinen4.2.2010 klo 12:33
hah:
"Minä en vaan ole koskaan tykännyt siitä tyylistä, että tehdään visaisia ristikoita huonohkolla sanastolla, eli kehitetään hölmöhkö yhdyssana ja keksimällä keksitään sille vihje."

Onkos täällä joku muu sitten ilmoittautunut kyseisestä "tyylistä" tykkääväksi?
56. Jukkis4.2.2010 klo 16:03
Kukapa sitä nyt erityisesti tykkäisi huonohkosta sanastosta. Eri asia vaan sitten on se, että mikä tekee sanastosta huonon.

Mutta näköjään tämäkin menee taas niin, että kun joku moitiskelee jotain asiaa ristikoissa, niin millään hohtimilla ei moitiskelijaa saa esittämään yhtäkään elävän elämän esimerkkiä, vaan esimerkit on moitiskelijan itsensä keksimiä ei missään ristikossa koskaan eiintyneitä sanoja.

Niinpä tässä nyt sitten on esimerkki ristikosta, jossa on 10 yhdyssanaa, joista yksikään ei löydy googlaamalla eikä varmana myöskään mistään sanakirjasta. Eli esitetyn näkemyksen mukaan kelvottomia ristikkosanoja:

palvelukortistomaksu
huoltomieslasku
luomulihajaloste
ketunrautaekspertit
itätilus
daamiedut
uralmopo
emoallit
jättikomeettauhkat
jälkiruokasorbettilime

Ristikko oli yksi parhaita, mitä on tullut viime aikoina tehtyä. Melkein piti ääneen ruveta hihkumaan, kun viimeisen kirjaimen sai paikalleen. Ja siinä matkalla monen muunkin kirjaimen kohdalla piti aina hetken huokailla.
57. RA4.2.2010 klo 19:13
Esimerkki: Taannoin yksi ratkoja moitti huonoksi/hölmöksi yhdyssanaa LISTARAP. Vihje oli: LAULAMATTA NOUSSUT?
58. HT4.2.2010 klo 21:04
Nuo emoallit sun muut ovat pässinlihaa. Jokainen tajuaa niiden merkityksen, vaikka ilmaus ei olisi tullut ennen vastaan. Mutta en ole vielä hoksannut, missä yhteydessä voisi käyttää esimerkiksi sanapötköä KUORMASIEMENPERUNA, joka tuli HS-ristikkoon 2454, kuten myös RASKASUSKOISET.

Vastaavia löytyisi lisääkin, kun viitsisi vähän kaivella arkistoa, mutta olkoon. Ja juu, johan toki noita yllä mainittujakin saa pitää vallan verrattomina.
59. si-tee-raaja4.2.2010 klo 21:18
Kuka laatija?-säie:

"(Ristikot ovat...) kieliopillisesti hyvin kurissa."

Vastaus: Aulis Lehto (HS-ristikoiden laatija)
60. Marco Poloinen4.2.2010 klo 22:17
Meikäpojan kallonsisäinen paine nousee Lehdon aseistariisuvan ristikkokarisman vaikutuksesta kuukaudeksi Kuukauden Auliksen ratkonnalla Iisakissa. Useammin toistuvaan hurmioon ei siten ole tarvetta. Myös ratkontani lopputulos on tavallisimmin taiteellisesti täysipainoinen ristikkoa "normaalijakauman" mukaisesti ympäröivine huudahduksineen ja symboleineen...

Mutta miten muuten voisi ollakaan, kun on kyse Taatan esilleottamasta "On sanottu" -laatijasta.
61. Jukkis4.2.2010 klo 22:18
RASKASUSKOINEN. Loistava sana kuvaamaan tietynlaista uskonnollista mielenlaatua. Syntitaakka painaa hartiat lysyyn.

KUORMASIEMENPERUNOITA löytyy tietysti siemenperunakuormasta. Kun tehdään siemenperunakuorma niin varastosiemenperunoista tulee kuormasiemenperunoita.

Mistähän niitä huonoja ristikkosanoja löytyis?
62. Kommenttiraita4.2.2010 klo 22:34
Mistähän niitä huonoja ristikkosanoja löytyis?

Etsimisen voisi aloittaa vaikka ristisanakirjasta... Aukeamalta kuin aukeamalta löytynee jokunen... Läpimenosana... Jotka tavalliselle kaduntallaajalle eivät sano mitään, mutta jollain sumealla logiikalla ovat peseytyneet ristikoihin ja sieltä oikein kirjoihin...
63. ?4.2.2010 klo 22:38
... kuten?
64. RA4.2.2010 klo 23:03
Onko niin, että pitkät sanat syntyvät ristikkoon lähinnä kolmella tavalla:

1. Laatija haluaa (syystä tai toisesta) tehdä nimenomaan pitkäsanaisen ristikon ja sijoittaa ensin ristikkoon ne pitkät sanat; tällöin ehkä sanojen valinnassa vaikuttaa se, että niiden kanssa ei usko joutuvansa ylitsepääsemättömiin laadinnallisiin vaikeuksiin / sanojen rakenne antaa mahdollisuuksia jatkolle.

2. Laatijalla on mielestään hyvä, hauska, sanaleikkisä pitkä sana, jonka "varaan" hän alkaa laatia. Se voi olla pääkuva-aiheenakin, mutta myös muualla. Tai muutama sana.

3. Laadinnan edetessä laatija huomaa, että jostakin pulmakohdasta pääsee helpommin eteenpäin, kun ei katkaisekaan sanaa vaan tekee yhdyssanan.

1.- ja 2. -kohdassa laatija luultavasti valitsee yhdyssanat mielestään hyvin kriteerein ja on erityisen tyytyväinen juuri näihin sanoihin. 3.-kohdassa punnitaan laatijan maku ja kielitaito.

- Ratkojana on suht helppo huomata, mitkä pitkät sanat ovat pelkästään "hätäratkaisuja". Siis pelkästään. Minusta niitä on ollut pitkäsanaisissa ristikoissa hyvin vähän.
65. Taata4.2.2010 klo 23:28
Umpihankitasatahtimaastohiihtokuningatarehdokassuo sikki ei päässyt vielä googleen, kun minulla lipsahti tuo rivijako pieleen. Kai se siinä sitten oli syy vai pitäisikö mainintoja olla useampia? No yritetään päästä listoille!
66. Jukkis5.2.2010 klo 10:35
Kun kirjoitin että "Mistähän niitä huonoja ristikkosanoja löytyis?", niin viittasin nimenomaan moitiskeltuihin "keinotekoisiin" yhdyssanoihin, minkä tietysti olisin voinut mainita.

Olen Kommenttiraidan kanssa samaa mieltä, että oikeasti huonoja ristikkosanoja löytyy ihan riittävästi mm. ristikkosanakirjoista. Ja mm. osoitteesta
_http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php

Jos ristikkossa on vihjeenä "Volga ennen" ja on saanut aikaan IT?L, niin mistä helkutasta ratkoja voi tuon puuttuvan kirjaimen tietää, ellei satu tietämään ei-varmana-koskaan-missään-muulla-kuin-ristikoissa vastaantulevaa ITIL-nimeä. Ei auta mielikuvitus eikä kekseliäisyys puuttuvan kirjaimen arvailussa. (Ristisanakirja tietysti auttaa, tai Ristikkorenki.)

Sen sijaan jos ristikkoon on muotoutumassa ihan selkeä suomenkielinen sana, esim. RASK?SUSKO?NEN, niin sen voi keksiä kuka vaan, kunhan hiukka pohtii. Vaikka kyseessä onkin ehkä sana, johon ratkoja ei ole koskaan ennen törmännyt. Näköjään siinä vaiheessa sitten ratkojat jakaantuu kahtia, osa kiroaa, kun laatija kehtaa keksiä uuden yhdyssanan, osa riemastuu oivaltavasta termistä.
67. lumikki5.2.2010 klo 10:53
Luin huvikseni koko ketjun läpi, - syntyi vaikutelma, että on asioita joita vain ei saa arvostella. Siitä huolimatta että joku kenties vetää herneen nenäänsä kerron, etten minäkään kyllä kaikista pitkistä sanoista ole mitään tolkkua saanut.
Mutta kaipa minä siten olen tyhmä - tai niinkuin joku asian täällä ilmaisi, - ei riitä kapasiteetti ymmärtämään.
68. HT5.2.2010 klo 11:03
RA:n esittämä luokittelu tuntuu osuvalta. Harvakseltaanhan niitä 3-kohdan hätäratkaisuja Lehdolla on ollut (ja niidenkin hyväksiselittelijöitä riittää) eikä asia taida kiroamisen arvoinen olla, mutta nenää saa nyrpistää, vaikka ymmärtääkin laatijan vaikeudet. Pientä väkinäiset sanapötköt ovat varsinaisten virheiden rinnalla kuten sellaisten, että liittimen kuvasta tulee klammari tai kahdesta mukista irtorukit.
69. Eki5.2.2010 klo 11:27
Laadin eilen seuraavan IS-kovikseni (20.2.). Minulla oli mielestäni hauska kuva siihen valittuna, johon oli jo yksi selkeä idea lauseesta. Lopulta olin siinä vaiheessa, jossa laatimuksessa oli kaksi lausetta, jotka risteävät oikeassa alakulmassa. Tämä asetelma antaa mahdollisuudet pitkään sanastoon, etenkin jos alkaa laadinnan oikeasta alakulmasta. Mieleeni tuli kuitenkin kokeilla kolmatta lausetta, joka istahtikin lopulta jokseenkin keskelle kahta muuta. Ristikosta tuli selvästi etukäteen määrätympi. Tässä uudessa tilanteessa satsaaminen erityisesti pitkään sanastoon tuottaisi taatusti teennäisen yhdyssanan tai jokusen niitä ja etenkin niitä lyhyitä huonoja fakkisanoja tai sitten ihan uusia kirjainyhdistelmiä, joita kuukkelilla löytää. Tämä vaatii koko laadinnan ajan pysyttelemisestä päätöksessä tai villihevoset voivat karata ja muuttaa tehtävän luonnetta. Toki näin säyseämminkin laadittuna voi tulla teennäisyyksiä tai huonoja sanoja, mutta ne on huomattavasti helpompi pitää poissa.

Tämä poikkeaa totaalisesti edellisen kovikseni (23.1.) laadinnasta. Siinä otin lähtökohdaksi avaran alakulman, jota olin alun perin aloittanut arkipehmikseen, mutta huomannut sen sopivan paremmin koviksen alakulmaksi. Laadin koko ristikon täysin vailla sitoumuksia pääkuvan sanoista. Vasta loppuvaiheessa (tullessani siis oikasta alakulmasta vasempaan yläkulmaan) piti joku pääkuva saada. Siitä tulikin lopulta vain yksi sana eli UNOHTELIJA.

Näiden kahden keskipituus ero ei ole järisyttävä (5,7 ja 6,1), mutta aiemmin julkaistu on selvästi aukioisempi uudenkaan olematta kauhean tukkoinen. Pitempisanaisessa oli yksi hieman teennäinen 13-kirjaiminen yhdyssana ja yksi nelikirjaiminen karttapaikka, mutta ne olivat pakollisia, jotta alakulmasta olisi päässyt eteenpäin. Olisittepa nähneet, millaisia yhdyssanoja pääsi onneksi karkuun, kun tuota kohtaa väänsin.

Laatija rakastuu helposti johonkin hyvään yhdyssanaan niin, ettei luovu siitä pakon edessäkään ja iaheuttaa lukuisia muita huonoja sanoja.

Pitkän sanan syitä RA hyvin arvioi tuossa aiemmin. Kolmoskohtaan lisäyksenä seuraavaa. On myös yleistä, että venyttämällä sanaa laatija aiheuttaa itselleen hyvinkin paljon lisää työtä, mutta hän haluaa sen siihen panna, koska se avaroittaa ristikkoa ja kun yleensä huomaa, että tällainen ristikon parantaminen on mahdollista. Tietysti (ja tämä on tosielämän esimerkki) orja + ollit on parempi kuin orjakollit.
70. Marco Poloinen5.2.2010 klo 12:45
Ettei jäisi väärää käsitystä niin selvennän, ettei 4.2. klo 22.17 kirjoittamani viestin pontimena olleet erityisesti juuri pitkät huonot (yhdys)sanat, vaan huonot sanat ylipäänsä. Tilanne vain oli päällä ja säie avoinna.

Ehkä joku ora vähemmänkin olisi riittänyt.
71. RA5.2.2010 klo 14:09
Joskus on määritelty, että yhdyssana on kelpo sana aina, kun siitä syntyy selkeä mielikuva - vaikkakin ehkä vasta pienellä miettimisellä ja oivalluksen kautta; tekoyhdyssanaksi tai sattumanvaraiseksi yhdyssanaksi määrittyisi näin sanat, joista ei synny mielikuvaa ja merkitys jää hämäräksi. Kelposanan ja tekosanan ero ei siis ole siinä, että kelpo- on 'yleisesti käytössä' ja teko- harvinainen.

Jukkiksella on hyvä huomio: Ratkojan kannalta harvinainen ja itselle täysin uusi yhdyssana on paljon mielekkäämpi kuin jokin ns. fakkisana, mitä on omalla ajattelulla mahdoton keksiä. Ensimmäisen keksii kyllä - jälkimmäistä ei koskaan ilman apuja.

- Pitkissä yhdyssanoissa on puolensa: Jos ne ovat kovin ennalta-arvattavia, ne helpottavat ratkomista. Muutama kirjain ja koko sana romahtaa auki. Jos laatijan tarkoituskin on ollut tehdä helppo kohta, niin hyvä näin. Mutta vaikeammissa ristikoissa sitten huonompi juttu. Siksi minusta etenkin vaikeammissa ristikoissa on pelkästään hyvä, että laatijoilla riittää luovuutta kehitellä ns. uusia sanoja, joiden merkitys on kuitenkin helposti miellettävissä.

(Tässä säikeessä oikeastaan vain tuo mannapuurosammakkoyleiskonekokoelmakaappi ei meinaa mieltyä miksikään... Tai nooo, jos mannapuurosta olisi tehty sammakoita ja otettu valokuvia yleiskoneiden kylkiin ja joku olisi tällaisia koneita sitten keräillyt...)
72. RA5.2.2010 klo 14:11
[1. kpl po.: sattumanvaraiseksi sanapötköksi]
73. RA5.2.2010 klo 16:59
Vielä (osin toistaen) kielitiedettä: Sanan merkitys = Ne mielikuvat ja tunteet/tuntemukset, jotka sana tuottaa.

Jos kyseessä on pelkkä sattumanvarainen sanapötkö, mielikuva on sekava, eikä mitään aukipuhuttavissa olevaa, toisin sanoin ilmaistavaa merkitystä löydy (sanapötkö on siis kerrottavissa lähinnä vain toistamalla sen osat).

Sanan merkitys - näin määriteltynä - on kahtalainen:
- sanalla on sanakirjamerkityksensä eli ne, mitkä mahd. monista merkityksistä on valittu kirjaan kuvaamaan sanaa
- sanalla on aina myös subjektiivinen merkityksensä ~ se merkitys, joka syntyy yksittäisen ajattelijan päässä johtuen ehkä hänen kokemus-, murre-, yms. taustastaan. Tämä subj. merkitys voi mennä yksiin sanakirjamääritelmän kanssa tai erota siitä. Tämän subj. merkityksen saattavat jakaa useat muut tai se voi olla jopa kaikille muille outo.

Taitava laatija huolehtii siitä, että olipa yhdyssana kuinka pitkä ja kuinka moniosainen tahansa, se tuottaa jonkun ymmärrettävän merkityksen MYÖS ratkojan päässä. Minusta millään muulla ei ole väliä. Yhdyssanojen osaltahan - niin kuin sadasti todettu - sanakirjat ei toimi tsekkausapuna.

----

Edellä tuolla yhdyssanan 'romahtamisella' tarkoitin siis sitä, että kun *ennalta-arvattava* pitkä sana avautuu muutaman kirjaimen jälkeen kokonaan, niin se pitkänä sanana antaa apuja isoon osaan risteäviä sanoja => helpottaa koko ristikon ratkontaa huomattavasti enemmän kuin joidenkin lyhyiden sanojen keksiminen. Jos taas pitkä sana onkin *ei-ennalta-arvattava*, samanlaista helpotusta ei synny kerta heitolla.
74. RA5.2.2010 klo 18:29
Jaa niin joo... ainahan voisi laittaa vihjeeksi SANAPÖTKÖ...
75. antero saarinen7.2.2010 klo 00:06
pelikaani-kryptossa usein virheitä laadinnassa.nyt numero 1
väärä ristikko
76. Kaitsu15.2.2010 klo 17:45
Törmäsin tv-ohjelman kuvauksessa yhdyssanaan pallografiittivalurautaputki, mikä lieneekään.
77. PS16.2.2010 klo 19:34
Se on valamalla valmistettu rautaputki, jossa raudan sisältämä hiili on sopivalla teknologialla saatu palleromaiseksi (näkyy elektronimikroskoopilla) ja näin saatu valu on tavanomaista sitkeämpää ja lujempaa.
En tarkistanut tätä kirjasta, vaan selostus perustuu muistiini ammattikoulun oppitunnilta n. 50 vuotta sitten.
78. Marco Poloinen16.2.2010 klo 21:38
Hyvin muistettu! Ja koska kyse on valuraudasta, sen hiilipitoisuus lienee kahdesta prosentista ylöspäin. Muistaakseni...
79. PS17.2.2010 klo 19:29
Ihmisen muisti on sillälailla omituinen, että viime viikosta ei muista paljon mitään, mutta joku puoli vuosisataa sitten päntätty ei unohdu, vaikka haluaisikin.
Pistänpä tuohon vielä päästäni samassa koulussa opitun hitsin määritelmän:
"Hitsi on kahden metallikappaleen välille, niitä sula- tai tahdaslämpötilaan kuumentamalla, aikaansaatu välitön metalliliitos."
80. Timppa19.2.2010 klo 14:23
Vartti 17.02.2010:

...yhteispaineruiskutusturbodieselrivimoottori...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *