KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS TAMMIKUU 2010

5284. HS TAMMIKUU 2010

Owlie9.1.2010 klo 10:32
Onnea itse kullekin proprien etsinnässä!
2. -             -             -9.1.2010 klo 10:37
Onnea 0, olet voittanut.
3. Potter9.1.2010 klo 10:41
Olihan siellä noita propreja aikalailla. Löytyivät kuitenkin ulkomaan elävätkin.
4. iisi9.1.2010 klo 13:46
Kovin ovat näemmä kortilla y, ä ja ö, erittäin a-voittoinen laadinta, jonka kirjoitteluun ei paljon yli varttituntia kulunut. Pari pakollista Googlesta haettavaa on sentään saatu sotketuksi mukaan, arvosana menee väkisinkin tuonne välttävän rajoille. Kehukaa, jos kehtaatte...
5. Tamara9.1.2010 klo 13:56
Minulla taas meni monta tuntia väkertämiseen, mutta valmiiksi tuli! Ulkomaan etunimiksi tuli kyllä aika oudot!
6. 09.1.2010 klo 14:16
iisi.
Eipä ollut kehuttavaa, paitsi helppous.
7. Jaana9.1.2010 klo 16:28
Risoo, kun jaksatte kehua helppoutta ja ratkaisujenne ennätysaikoja. Menihän se aika mukavasti, kunnes tuli stoppi. Minulle se tuli keskikuvan alapuolelle pystysanojen kohdalle. Vaakasanani ovat mielestäni ihan okei, mutta ei niistä nyt synny pystyyn mitään järkevää. Kertokaa edes, ovatko kysymyksessä irralliset sanat vai joku stoori.
8. 09.1.2010 klo 17:10
Jaana.

Ennätyajoista en ole koskaan kehunut, sillä en täytä
ristikkoja koskaan kelloa katsomalla. Muutakin on
tekemistä.

Kuvasta pystyyn tulevat sanat liittyy ristikon kuvaan,
mutta varsinaita stooria ei ole.

KYLÄ ja KAUPUNKI on haettava idästä päin.
Kyllä se siitä ;-)
9. pelaaja9.1.2010 klo 17:19
Meniköhän mulla tämäkin ristikko pieleen. En nimittäin löytänyt kylää enkä kaupunkia idästä vaan paremminkin etelän suunnalta.
10. pelaaja9.1.2010 klo 17:23
Peruutus äskeiselle ilmansuunnalle, etelä oli ihan väärä diagnoosi ! Sori vaan.
11. apua9.1.2010 klo 18:59
Onko kellään mitään vihjettä siihen tekoaltaan tilavuuteen ... tyhjää lyö pahemman kerran.
12. Aksu9.1.2010 klo 19:05
apua,
ei TILAVUUS vaan LAAJUUS.
13. apua9.1.2010 klo 19:09
Aksu, sori tarkoitin juuri laajuutta. Sain kyllä loppuun 3- kirjaimisen laajuutta koskevan synonyymin, mutta en ole varma enää siitäkään.
14. pelaaja9.1.2010 klo 19:12
apua,
no tekojärvenhän voi tekaista vaikka pellolle jne.
15. mamma10.1.2010 klo 10:57
Kyllä mammallakin nyt tökkii pahemman kerran, ainakin kylä ja kaupunki, tekojärvi... joskin loppuosa sanasta seljennee, eikä tuo raamatun mieskään ihan heti aukene. Vähän vinkkejä pyytää mamma.
16. otv-a10.1.2010 klo 11:42
sen verran kritiikkiä, että onpa turhan laaja vihje tuo ulkomaan nimiä noin aukealla paikalla. kun vielä luin "kaksi mattoa" po. mottoa, niin meinasi heittäytyä hankalaksi.
17. Aksu10.1.2010 klo 12:02
Ulkomaan nimistä sen verran, että ovatko varmaan etunimiä, vai ovatko ehkä myös sukunimiä. Joka tapauksessa harvinaisia ovat.

Kovasti ihmettelen myös vihjettä LIIKATOIMINTA-AINE. Mitäpä sekin mahtaa olla ja mihin sitä tarvittaneen. Ristikko on jo täytetty, mutta ihmettelemistä tässä vielä riittää.
18. 010.1.2010 klo 12:08
Aksu.
Liittyy erään rauhasen toimintaan.
Olettaen, että kirjaimet ovat oikein. ;)

Ulkona ilma on kuin postikortissa.
Kaikki ihanan valkoista.
19. 010.1.2010 klo 12:11
mamma.

Raamatun mies muistuttaa ahaa-elämystä!
20. Aksu10.1.2010 klo 12:16
Kiitos, 0!
Asia valkeni.
21. sepi10.1.2010 klo 13:36
Löytyykö kylä ja kaupunki Suomesta?
22. Aksu10.1.2010 klo 13:39
sepi,
kyllä ja ei.
23. 010.1.2010 klo 13:40
sepi.

Ei löydy. Itärjan takaa.
24. 010.1.2010 klo 13:44
sepi.
Tarkennus ed. vastaukseeni kylä on rajan
tälläpuolen.
Kaupunki rajan takana, kuten Aksu kirjoitti.
25. sepi10.1.2010 klo 14:01
Aksu ja 0:
Kiitos vinkeistä.
Nyt minäkin sain ristikon täyteen.
26. uusi10.1.2010 klo 14:47
Tämä jää harmittavasti kesken. Puuttuu KYLÄ JA KAUPUNKI neljäs kirjain ja ULKOMAAN ETUNIMIÄ neljäs. Eli siihen yhteen pystysanaan en saa tolkkua. Luulen kyllä tietäväni Kymenlaakson kylän, mutta en muista kuulleeni itärajan rakana olevasta. Ja kun katson pystysanaa, näyttää kuin siihen tulisi jotain, joka on suurin piirtein jotain. Vaan ei hahmotu.
27. Aksu10.1.2010 klo 14:56
uusi,
unohda Kymenlaakso!
28. uusi10.1.2010 klo 16:21
Jaa. No voiko kysyä onko KYLÄ JA KAUPUNKI -sanassa kolme samaa vokaalia?
29. Aksu10.1.2010 klo 16:24
uusi,
kysyä saa, mutta vastata en halua! Usko vain itseesi!
30. snowwhite10.1.2010 klo 16:47
ei ole ristikko vielä täynnä ! esim. tulitusääni on hukassa ? samoin kaikki kuvan pystyrivit epäselviä ? vihjeistä en saa oikein selkoa; ovatko sanat substantiiveja vai onko verbejäkin joukossa ?
31. kaltsi11.1.2010 klo 10:00
Voisko joku vinkata mistä löytyy koko maailman etunimiluettelo. Olen ennen löytänyt mutta nyt en. Siitä tällä hetkellä kiikastaa.
32. pirjo11.1.2010 klo 13:46
kaltsi,
en tiedä, onko tämä sama haku, mutta katsoin googlesta sanoilla "first names" ja valitsin ensimmäisen tarjotun. Näytti ihan sopivalta...?
33. heli11.1.2010 klo 17:51
Neljäs pystyyn ei aukene. KYLÄN ja KAUPUNGIN luulen tietäväni. Samoin muut sanat NIMEÄ lukuunottamatta. Jossain mättää. Antakaa jotain vinkkiä neljänteen pystysanaan.
34. otv-a11.1.2010 klo 18:25
heli,
oletko satavarma kylästä ja kaupungista? älä kuitenkaan ole allapäin-
35. heli11.1.2010 klo 18:41
Kai se sitten on uskottava, kun nimikin löytyy. Ei vain kuullosta suomelta.
36. kaltsi12.1.2010 klo 09:30
pirjo , kiitän vaikka en vieläkään löytänyt.Mutta loppuuko se nimi "tasaarvoon" vai onko se liian paljastava vastaus ? Taistelen vielä.
37. Toinen uusi13.1.2010 klo 09:10
Aika vaihtelevia ja kummallisia vihjeitä "kylä ja kaupunki" -kohtaan. Ovatkohan kaikki ihan oikein (vaikka viime kuussa opin, ettei kenenkään vihjeitä saa arvostella) ?

Olen Jaanan kanssa samaa mieltä siitä, ettei pitäisi kehuskella, että "meni 15 minuuttia ratkaisemiseen" tms. Täällä lienee monta kokemattomampaa ratkaisijaa tai kokeneempiakin, joilla ei satu just´nyt loksahtamaan kohdalleen, ja tuollaiset kehuskelut herättävät kielteisiä tunteita. Vai onko tämä palsta tarkoitettu vain huippuratkaisijoille ja muut pysykööt poissa ?
38. iisi13.1.2010 klo 09:40
Toinen uusi kysyy, onko tämä palsta vain huippuratkojille. Vastaan, että tuskinpa Auliksia pitkään ratkoneet näitä vinkkejä tarvitsevat. Tuo lausahdukseni 9.1. ristikon helppoudesta ei ollut tarkoitettu elvistelyksi, se on minun tapani mitata ristikon vaikeustasoa omalla asteikollani, jonka mukaan tämä oli lähinnä läpikirjoitusjuttu paria Googlesta haettavaa sanaa lukuunottamatta.
39. Kolmas uusi13.1.2010 klo 10:37
Minusta on erinomainen asia, että joku kokeneempi ja nopeampi arvioi ristikon vaikeustasoa heti säikeen alussa. Sen perusteella voin itse päätellä, kannattaako ratkontaan ryhtyä. Ratkon vain helpoiksi todettuja, jotka tiedän itselleni sopivan haasteellisiksi. Jatkattehan kokeneemmat siis tätä käytäntöä.
40. Toinen uusi13.1.2010 klo 12:50
Iisi ja kolmas uusi: Olkoon näinkin, kysymys on paljolti kirjoittamistavasta. On vähän eri asia, jos kirjoittaa, että "olipa lapsellisen helppo ristikko" taikka kirjoittaa, että "tämä ristikko sattui olemaan minulle helppo".

Kaikilla aloilla on eri tasoisia suorittajia ja Iisi kuuluu selvästi huippusuorittajiin. Onnittelut siitä! Luulen, että 95 % suomalaisista ei pysty ratkaisemaan Auliksen ristikoita ollenkaan. Kyllä tämä minunkin mielestäni helpoimmasta päästä oli, sain sen valmiiksi jo tiistai-iltapäivällä, eikä kukaan istu tietenkään ristikon vieressä koko aikaa.

Oikeassa yläkulmassa on kyllä yhdet risteävät sanat vielä tiltissä. Mutta olkoot, julistan tämän kuitenkin ratkaistuksi.
41. uudehko13.1.2010 klo 13:13
Olen yrittänyt lukea niin, että "olipa lapsellisen helppo ristikko" tai "tämä ristikko sattui olemaan minulle helppo" kuulostavat samalta. Turha ottaa hernettä sieraimeen ihmisen erilaisista kirjoitustavoista. Aika herkkähipiäisiä täällä usein ollaan.
42. RA13.1.2010 klo 13:33
Pravo uudehko! Juuri noin. Eihän sellaista sanamuotoa olekaan, mistä ei voisi halutessaan närkästyä.

Ja nuo 15 minuutin ratkonta-ajat kannattaa kuitata naurulla, sillä vitsejähän ne ovat; Kokeilkaa itsekukin jollakin näiden Aulisten kokoisella, mutta tosi helpolla ristikolla. Paljonko menee aikaa jo pelkästään vihjeiden lukemiseen ja suoraan kirjoittamiseen silloin, kun ei yhtään tarvitse miettiä?

Uskoisin, että Suomesta löytyy muutamia huippuja, jotka tekevät tällaisen Auliksen oikeasti noin nopeasti. Mutta en usko, että he käyvät täällä sillä kehuskelemassa jonkun nimimerkin suojissa.
43. Toinen uusi13.1.2010 klo 14:41
Edellisten johdosta: Omassa tuttavapiirissäni (jotka nyt Lehtoa ratkaisevat) edellä käsitellystä asiasta on puhuttu monta kertaa ja oltu samaa mieltä, että "ei ihan kivaa". Mutta kun huomaan, että muut ovat eri mieltä, täytyy nostaa kädet ylös ja olla hiljaa.
44. RA13.1.2010 klo 15:22
Toinen uusi, älä nyt vielä vaikene! Kun porukalla olette asiaa miettineet, niin ainakin minua kiinnostaisi kuulla tarkemmin. Voisitko listata, MIKÄ tarkkaan ottaen "ei ole ihan kivaa" ja mitenkä pitäisi, että olisi "ihan kivaa". Ikään kuin kirjoitusohjeita tai -suosituksianne?

- Kirjoita näin: ... ...
- Älä kirjoita näin: ... ...

Kun KESKUSTELUalueella ollaan, niin keskustelun tyylistä on syytä - ainakin ajoittain - käydä keskustelua. Mihinkä milloinkin päädytään vai päädytäänkö mihinkään, jää nähtäväksi.

Yksi ydinkysymys on varmasti aina: Mitä (sävyä) toisten kirjoituksista itse haen ja löydän ja miten niitä tulkitsen. Ja toisin päin: Kuinka itse kirjoitan niin, ettei nyt kukaan ymmärtäisi väärin eikä pahoittaisi mieltään tai suuttuisi (ellei se juuri ole tarkoitukseni).
45. RA13.1.2010 klo 15:51
Lisään vielä: Tuossa lopussa oli kaksi ydinkysymystä :-D

Kirjoitin tuolla ylempänä, ettei sellaista lausetta olekaan, mistä ei joku voisi halutessaan närkästyä ja ottaa itseensä. Mutta silti - kirjoittana - voi aina miettiä sanavalintojaan, jos aidosti ei ole liikkeellä keljuilutarkoituksissa.

Toki: Seuraus voi olla sitten "... tällä kertaa, tässä ristikossa, ajoittain minusta tuntui tai ehkä vain kuvittelin, kun en yleensä koskaan tai siis juuri koskaan... että sattumaa tämä varmaan..."-tyyppistä kirjoitusta. Josta sitten puolestaan joku muu polttaa päreensä! ;-D
46. Toinen uusi13.1.2010 klo 16:12
RA:lle: Täytyy vastata, kun suoraan kysytään. On ihan asiallista arvioida ristikon vaikeusastetta, mutta minun mielestäni "ihan kivaa" ei ole kirjoittaa, että "tämä nyt ratkesi tuossa aamukahvia juodessa" tms, niin kuin nämä palstat aika usein alkavat. Tästähän Jaanakin huomautti jo keskustelun alussa, ja hänen huomautuksensa hyväksyttiin kommenteitta.

Kun katsoo viestiäni tänään klo 12.50, niin eikö sen sävy ole sovitteleva ? Ei se mielestäni ansainnut niin kärjekkäitä huomautuksia, kuin mitä se osakseen sai.

Tarkoitukseni ei ole riidellä. Kiinnitin vain huomiota asiaan, josta omassa (suppeassa) piirissäni on, niin kuin jo sanoin, monta kertaa puhuttu.

Enpä usko, että tästä kannattaa jatkaa. Otan opikseni, enkä kritisoi näillä palstoilla enää mitään.
47. otv-a13.1.2010 klo 16:19
keskityttäis vaan ristikkojen ratkontaan, kyseltäis/annettais apuja tarpeen/kykyjen mukaan. vapaaehtoinen harrastushan tämä on, kuin myös säikeitten lukeminen on jokaisen omassa harkinnassa.
48. Toinen uusi13.1.2010 klo 16:25
otv-a: Hyväksyn. Tämä meni vähän pieleen. Olkoon syy sitten minun.
49. uudehko13.1.2010 klo 16:32
Toinen uusi juuri - ehkä tahallaan - todisti, että asiallisestakin keskustelusta voi ottaa nokkiinsa.
50. 013.1.2010 klo 16:34

Toinen uusi.

Voisit kysyä sieltä oikeassa ylänurkassa olevasta
tiltistä. Vinkkejä löytyy varmasti :-)
51. RA13.1.2010 klo 16:34
otv-an ajatus on hyvä ellei täydellinen.

Mutta kun tästä keskustelun tyylistä nyt kuitenkin ajoittain tulee keskustelua... niin kai siitäKIN voi keskustella. Minusta tässä ei mikään ole mennyt pieleen, joten syyllistääkään ei ole syytä.
52. Toinen uusi13.1.2010 klo 16:44
O: Siitä oikeasta ylänurkasta: löydän lampulle kolmekin samaloppuista ratkaisua ja sille omituisella kuviolla "Jukan" alla eri vaihtoehtoja ja TV-perheitäkin kaksi, mutta mikään koalitio ei pelaa yhteen. - Mutta kun en näitä lähetä, katson ristikon "kuitenkin ratkaistuksi".
53. Toinen uusi13.1.2010 klo 16:55
Sorry. Eipä ollut ensimmäinen kerta, kun meni oikea ja vasen sekaisin. Siitäkin voisin kirjoittaa pitkän stoorin, mutta ei kuulu tälle palstalle.
54. pirjo13.1.2010 klo 20:27
Kaltsi,
en ole ollenkaan varma, mutta luulisin, että ei liity tasa-arvoon. Sillä toisella kyseeseen tulevalla konsonantilla löytyi kuvahausta n. sivulta 7-9 ainakin joku. Mutta voi tosiaan olla vähän kaukaa haettu.

Jotainhan siihen kuitenkin on pakko laittaa...
55. Aksu13.1.2010 klo 20:47
pirjo,
löysitkö tosiaan puheena olevat ULKOMAAN ETUNIMET "first names" -haulla? Minä en kummallakaan vaihtoehtoisella viidennellä kirjaimella.
56. pirjo13.1.2010 klo 20:59
Aksu,
en löytänyt, enkä ihan sitä (kirjaimellisesti) ole väittänytkään. Ainoa, mistä sain jotain huteraa uskonvahvistusta, oli tuo kuvahaku, jota edellä mainostin. Sielläkin se oli useinmiten sukunimenä. Kuitenkin jokunen tapaus minusta olisi ollut etunimen asemassa. Tiedä häntä.
57. Aksu13.1.2010 klo 21:25
pirjo,
just niin. Samaan tulokseen olen itsekin päätynyt.
58. -13.1.2010 klo 21:39
Eipä uskoisi jos ei tietäisi että yllä käydään keskustelua suomalaisen sanaristikon ratkaisusanasta.
59. pirjo13.1.2010 klo 21:44
-,
ehkä tämä johtuu siitä, että suomalaisen sanaristikon etsitty "sana" on kaikkea muuta kuin suomalainen. Osoittaisin terveiset eteenpäin, vaikka Aulis Lehdolle.

Tämä on juuri sitä googlismia, joka pahimmillaan löytää mistä tahansa kirjainsotkusta ristikkosanan...
60. Toinen uusi13.1.2010 klo 21:44
Miten te nyy tähän yhteen ulkomaan etunimeen kiinni jäätte ? Onhan siellä muitakin ratkaistavia. No, jos vihjeen haluatte, niin melkein niin kuin yksi salapoliisi.
61. Tpoinen uusi13.1.2010 klo 21:53
Jatkan: ja melkein kuin yksi Englannin valioliigan jalkapalloseura.
62. Drkstr13.1.2010 klo 22:30
Kaipa ULKOMAAN ETUNIMIKSI käy kaksi eri vaihtoehtoa, molempia osuu eteen surffatessa - toinen tosi likellä futisjengiä, toinen pikkuisen kauempana...
63. Ratkoja X14.1.2010 klo 11:44
Minulla meni 5 päivää ennen kuin sain ristikon ratkaistua.
Monesti meinasin luovuttaa, mutta aina palasin uudelleen.
Tulipahan hierottua vähän aivonystyröitä.
64. EJlo14.1.2010 klo 20:31
Luotan että se paljon puhuttu ulkomaan etunimiä tulee sitten kun saisi ne pystysanat,- tai edes osan niitä,- ratkaistua.
Yhtä epäilen ja kysynkin, onko pystysanoissa mukana se osa joka näkyy aku-pöydän alitse ?
Kyllä kai tekojärvi on se niistä käytetty normaali ilmaisu, kun kerran "voi olla vaikka pellolla"?
65. 014.1.2010 klo 23:11
EJlo.

Mukana on ne, jotka näkyvät pöydän alta.
66. EJlo18.1.2010 klo 18:34
Nyt kun palautukset ei ainakaan postitse ehdi määräpäivään niin ajattelin kysyä vinkkejä muutamaan tyhjään ruutuun.
Pääkuvan alla olevista pystysanoista uupuu 4. vasemmalta siten etten saa siihen mitään mieltä. Ensimmäinen ja 4. kirjain puuttuu kokonaan.
Onko vasemmalta lukien kolme ensimmäistä pystysanaa kaikki sellaisia että ne kuvaavat aku-pöydän alta näkymiä. Sain 0:lta vahvistuksen että ainakin yksi pystysanoista olisi sellainen.
Kylä ja kaupunki vinkkiin pyrkii tulemaan sana joka on Kymenläänin kunta, mutten kyllä sitä kaupungiksi miellä. Semminkin kun aiempana on vinkattu että paikat ovat eri puolelta rajaa.
Nämä kun vielä saisi täydennettyä niin pääsisi tästäkin sivusta "irti".
67. työmies18.1.2010 klo 19:09
EJlo,
kylä on Rääkkylässä.
Ja pöydän alta tulee kolme vastausta.
68. tuffa Porist18.1.2010 klo 19:20
Ejlo
1. pystysana voi olla sekä pöydän alta että päältä
2. päältä
3. potilaan tunnetila
4. verbi
5. koko kuvan juttu
Kylä ja kaupunki ovat eri valtakunnissa
69. tuffa Porist18.1.2010 klo 19:22
Ejlkorjaan edellistä
3. alta
4. tunnetila
5. verbi
6. koko juttu
70. Aksu18.1.2010 klo 19:29
Viimeinen POSTITUSPÄIVÄ on huomenna eli 19. tammikuuta!
Tämän kerron ihan omasta kokemuksesta.
71. EJlo18.1.2010 klo 22:40
Aksu - niinpä onkin, olin katsonut huolimattomasti ja muistin että vastausten tulisi olla jo tiistaina 19.1. (en aio postittaa)

Tuffa - kiitos tarkoista vinkeistä. Totesin että sanani olivat juuri vastaavat muilta osin kuin tuon mainitsemani 4. pystyrivin pari kirjainta. Mielessäni sovittelin niitä tunnetilankin kirjaimia, mutta sana on meikäläiselle outo. Varmaan löytyisi esim Nykäsestä. Muotokin on sellainen että asiakas ei ole aivan syvästi vaan kuin osittain siinä tunnetilassa.
työmies - Tarkistinpa vielä kartasta tuon Rääkkylän ja niinhän se oli lähes Kymenlaaksosta. Tuon kylän nimen olen kyllä kuullut ja usein yhdistettynä kankaaseen. Siis maastomuoto kankaaseen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *