KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2539

4867. HS 2539

PP5.6.2009 klo 10:24
Hyvää koleaa aamupäivää täältä Vantaalta! Ovatko kaikki jo kesälaitumilla, kun ei ala kuulua kommentteja ja kysymyksiä anagrammiristikosta. Eihän tuo mitenkään vaikea ollut sen jälkeen, kun sain yhden lauseen valmiiksi ja siten kaikki käytettävät kirjaimet jonoon, josta sai sanoja muodostettua.
Vihjeiden perusteella olisikin ollut kyseenalaista. Oikean laidan Jacquesille en ole löytänyt vielä varmistusta. Kaipa tuollainenkin herra on olemassa.
2. Hemuli5.6.2009 klo 10:30
Hei,
kylmää on täälläkin, vaikkei sentään enää sada.

Hiukan kismittää, kun olen lähdössä pois maisemista reiluksi viikoksi ja yritin tehdä ristikon pika pikaa sitä ennen.
En siis onnistunut, niin kuin tästä arvaa. Yläoikealla on vielä tyhjää ja alhaalla KASVIHUONEILMIÖITTEN paikkeilla. Voisivat selvitäkin, jos olisi aikaa paneutua.

Tsemppiä muille!
3. Tupu5.6.2009 klo 10:40
Hyvää päivää kaikille. Kylmää on lounaassakin.
Kesken on ristikko vielä senverran, ettei oikein kysymyksiä ole.
Palaillaan uteluin.
4. Aksu5.6.2009 klo 10:59
Jokos valmiiksi sait, PP!
Miulla jokaisesta lauseesta puuttuu ainakin yksi sana, joten en ole päässyt selville anagrammikirjaimista. Nyt junnaan toisen lauseen viimeisen sanan oikeellisuutta, mutta en osaa päättää, tarkoittaako vihje PERUA verbiä vai pitääkö lähteä ihan etelä-Amerikkaan!
5. Cu5.6.2009 klo 12:44
PP:lle koleudesta huolimatta onnitteluni nopeasta ratkomisesta.

Minä hirtin itseni samaan kohtaan. Viimeisen sarakkeen maalarin kulkemaa ja siitä johtuen Jacquesia joudun vielä miettimään.

Samoin PERUA ei löydy helposti, vaikka muutoin sen pitäisi tulla itsestään.

Siis kahta kirjainta huutaa!

UURNILLA TAVATAAN! (Ei tarkoita kuoleman jälkeisiä).

Cu
6. PP5.6.2009 klo 13:00
PERUA tuli itsestään, mutta en löydä kartalta Perusta, naapurimaasta kylläkin. Mieheni sanoi, että anna olla, kun kaikki muu on oikein. Uskottavahan se on.
7. Cu5.6.2009 klo 14:00
Aloin jokin aika sitten kirjanpitää Hesarin voittajia. Nyt tärppäsi. Ristikon HS 2536 ensimmäisenä mainittu voittaja pääsi palkinnoille myös ristikossa HS 2531. Hienoa ja onneksi olkoon. EXCELkin on aika oivallinen työkalu.

Cu
8. Tupu5.6.2009 klo 14:01
No nyt olis se vaihe, josta ei omilla oivalluksilla edetä. Tyhjänä on keskeltävähän oikealle yläosa, jossa on mm mies pää alaspäin.
Samoin aukkoja sekavan kuvan kirjaimissa sekä etunimi.
Onko nimi suomalainen? Esineen olen kirjoittanut, vaan liekö väärä kapistus, kun nuo pystyt tökkivät.
9. PP5.6.2009 klo 15:44
Tupu:
Pää alaspäin olevasta mielestä tulee mieleen vanha kunnon Dallape-orkesteri. Etunimi ei ole suomalainen. Esine on yhdyssana.
10. Tupu5.6.2009 klo 16:30
PP, niinpä. Mies oli mulla ok, esine on yhdyssana, vaan kun se nimi oli niin outo. Kiitos. Siis olinkin vain vahvistusta vailla:-))
11. pelaaja5.6.2009 klo 16:38
Joo-o. On tässäkin vekkuleita kohtia, esim. ne kasvihuoneilmiöt.
Ja yhtä sanaa taas kummastelen: 2. ja 3. harmaan eka sanojen välissä AUKI. Mulle tulee siitä mieleen vaikka joku raaka länkkäri..tai sitten siinä on jippo, jota en ole hoksannut.
Jacquesissa oli kaksikin sopivaa ehdokasta, kunnes puteli paljasti itsensä kuvissa.
No ehkä kummastelen hieman myös yläoikean päätöntä kuvaa. Sen pitäisi yltää vähän alemmas sikäli mikäli arvuuttelin ratkaisun 'oikein'. Niin, Perusta täällä jo puhuttiin. Löysin sen Perustakin vähäsen pitempänä versiona.
Mutta kyllä tämän ristikon seurassa silti oli rattoisa iltapäivä.
12. Tupu5.6.2009 klo 16:51
pelaaja: mulla on siinä auki-kohdassa sana, kun on pintaa pois.
13. pelaaja5.6.2009 klo 17:01
Tupu,
joo, niin minullakin. Siksi ajattelin länkkäriä (intiaanisotaa) mutta itse asiassa ajattelin sitä turhan isona alueena, pienen pieni pistokin riittää. Siis se saa kelvata.
14. Tamara5.6.2009 klo 17:17
Minä vasta aloittelen, kun jotkut jo lopettelevat. Mutta kun tytär ja tyttärentytär ovat vierailulla, niin ristikko ei silloin ole ihan päällimmäisenä asiana!
Yritin jokunen tunti sitten sytyttää grilliä. No, eihän siitä tahtonut tulla mitään. Ihmettelin jopa, miten tulipalot lainkaan syttyvät, kun en tieten tahtoenkaan saanut hiiliä syttymään. Paperi hiilien välissä paloi pois aiheuttaen valtavasti savua. Onneksi ette - te lukijat - haista vaatteisiini tarttunutta savua.
Joku siellä jo huokailee, eikö tuo akka mene lainkaan asiaan. Ei mene. Kirjoittaa myöhemmin uudelleen, kun on tutkaillut ristikkoa lähemmin. - Niin, kylmää on Länsi-Suomessakin, vain 9 astetta, mutta ei sentään sada.
15. sepi5.6.2009 klo 17:29
Cu:lle tiedoksi:
Olen täydentänyt Exceliäni voittokierrosten numeroiden osalta noin 10 vuoden jaksolta (1991-->) joista kopiot oli vielä tallella (joitakin puuttuu välistä).

Aiempiin voittokierroksiisi voit lisätä HS ristikon nro 1621.

Päivitys oli yllättävän työläs. Excelin siivous on vielä kesken.
Viikottainenylläpito on tähän nähden mitätön homma.

Tein saman havainnon viimeisimmästä voittajista. Lisäksi oli useita lyhyen ajan sisällä voittaneita.
16. otv-a5.6.2009 klo 17:48
vihdoinkin anagrammeja, kiitän auliisti.
lauseet mahdottomilta tuntuvia, mutta silti mukavia. yksi asiavirhekin, mutta menköön.
vasen alakulma jäi viimeiseksi, kun ei ollut harmaita. hauskuuksia, mm. arvosteltu ja ne em. ilmiöt, oli sielläkin, ja taannoinen kotipaikkakin. putelin kohdalla vielä tyhjä ruutu.
17. Cu5.6.2009 klo 18:45
Sepille suuret kiitokset. Mukavaa kuultavaa.
Cu
18. mare5.6.2009 klo 21:14
Vuoden verran olen postitellut ratkaisuja ja
nyt tuli jo kolmas postimerkkiraha tilille.
Ratkonut olen kyllä useamman vuoden.
Monta kohtaa on vielä mietittävänä tällä kertaa.
19. 05.6.2009 klo 23:01
Tamara. Minulla vähän samat touhut, kun kaksi tyttäreni
lasta oli yhdeksään asti illalla. Heti otin ristikon käsittelyyn.
Aamulla kerkisin puuron keiton lomassa katsomaan,
että miltä näytti ja ketkä olivat voittaneet.
Anagrammiristikot ovat yleensä siitä mukavia, että
apuja tulee, kun on saanut yhden lauseen kokonaan.
Pullo ja Perua täytyy käydä etsimässä.
20. 05.6.2009 klo 23:18
Löysin sen viinipullon ja JACQUESIN.
Täysi on.
21. 05.6.2009 klo 23:38
mare. Nyt huomasin, että sinua onnetar suosi.
Onneksi olkoon. Kysele pois, jos on vielä kysyttävää.
22. Masa6.6.2009 klo 00:30
Helppoa kuin heinänteko !

No, ei maar sentään. Menee toinenkin päivä ainaski.
Palaillaan !
23. Cu6.6.2009 klo 05:39
Vielä yksi varmistus puuttuu.

Vihjeeseen PERUA tulee kyllä valmis sana, mutta karttakirjani ei sitä tunnista. Kuukkeli antaa Bolivian tai sitten Venäjän Kalmukian ja Astrahanin.

Huuli on pyöreenä! Mitenkäs muilla?

Cu
24. aatra6.6.2009 klo 08:26
Mullakin Google heittää Kalmukiaan, mutta uskotaan vastaus. Muut lienee näet oikein.

Valamis. Ja nyt Kuukausiliitteeseen... Jospa tänään ei sataisi, niin kävisin ostamassa Senaatintorilta nahkiaisen. Satakunta vierailee ja sitä en koskaan ole maistanut. Aina on joku ollut vieressä valistamassa nahkiaisten ruokavaliosta ja estänyt uuteen makuun tutustumasta. Sanokaa mitä sanotte, kaikkea pitää maistaa. Ja uskon, että saatan vieläpä pitää siitä.
25. aatra6.6.2009 klo 08:27
Kylläpäs Cu olit aikaisin hereillä viikonloppuna!
26. katti6.6.2009 klo 08:42
Hytisevät huomenet kaikille! Eiköhän, aatra, reissusi onnistu, pilvikerros ei ainakaan vielä näytä uhkaavalta. Minä stadin giltsi opin syömään nahkiaisia jo lapsena, kun en mitään niitten elintavoista tiennyt. Ja nyt, vaikka tiedänkin, ei haittaa - hyvää on!

Ristikko suht. mukava, TÄMÄ TAPPOI TÄMÄN huvitti (vanha vitsi joillekin?), AUKI ihmetyttää.

Viimeisenä ratkesi ylösalaisin oleva äijä, joka minusta näytti kuuluisalta tihutyöntekijältä, mutta kuvahaku varmisti lopulta toiseksi, kun ETUNIMIä löytyi 4.

Yhtä kysyisin teiltä autoihmiset: onko tuollainen AUTO todella olemassa alhaalla vasemmalla, joka risteää TÄMÄ LOPPUU TÄHÄN kanssa? Siis tarkoitan auton kolmatta ei-suomalaista kirjainta?

On toi Paracetamol-lause muuten kyllä ajatukseltaan melko viehko!
27. jammi6.6.2009 klo 08:54
katti, minulle ei tullut mitään ei-suomalaista kirjainta!
28. katti6.6.2009 klo 09:02
Mulla siinä merkki, jossa laskimia, kameroita jne. sekä tämä.
29. jammi6.6.2009 klo 09:16
Tarkista vielä juomatölkki
30. katti6.6.2009 klo 10:02
jammi:

Kiitti vinkistä! Jännää, miten kieli mahdollistaa erilaisia, ihan loogisia ratkaisuja. Mutta pääsin eroon vieraasta.
31. putko6.6.2009 klo 10:59
aatra ja katti
hyviä ovat nahkiaiset. erityisesti kun sesonki alkaa elokuusa ja saa etikattomia melkein lämpimiä
(entinen oululaine)
32. katti6.6.2009 klo 11:01
Mitä, saako niitä etikallakin?!
33. Masa6.6.2009 klo 12:07
Päivää !
Lauseet ok, mut sai niitä vääntää. Nyt sais auttaa : kenen pää putelin vieressä oikeal ylhäällä ?
P.S. Nahkiaiset ilman etikkaa , Yes !!
34. Potter6.6.2009 klo 12:31
Palasin matkoilta ja tätä vääntämään. Ei ollenkaan helppo, vieläkin vasemman alakulman T-kirjainta ihmettelen. Jotakin kai sitten väärin. Olisiko nuo naisten päät vai sitten EX.
Pieni vihje ei olisi pahitteeksi.
35. Potter6.6.2009 klo 12:37
Voisikohan se T sittenkin olla nautittavaa, ja naisten päät vaan hyvän näköisiä, mutta tuo EX ei sitten ole muotialaa.
36. mary6.6.2009 klo 12:37
Potter, lausu se ääneen :)
37. jokha6.6.2009 klo 12:39
Vettä sataa, reissussa on käyty, nahkiaisia syöty ja lapsenlapset on ihania.
Saitti on HS 2539!
38. Potter6.6.2009 klo 12:41
mary:
No niin tuossa jo arvelin, mutta sitä EX-sanaa vielä pohdiskelen.
39. apua6.6.2009 klo 13:39
mestariratkojille taas tämä viestini!

Kun sain ensimmäisen rivin alkuun kesäistä väriä arvelin lopun menevän helposti. Väärin oli taas arveluni: rivin kolme seuraavaa sanaa piiloittelevat edelleen laatijan juonien takana, ja aika sitkeästi, näköjään. Ei tunnu auttavan, vaikka anagrammikirjaimet ovat keskenään samat (oikein) 2., 3., 4. ja 5. harmaalla rivillä.

Tuon ongelmani esiin jo nyt, koska pelkään teidän liukenevan jonnekin kesään - ennenkuin ennätätte vihjaista mitään. Fuskua tämä toki on, mutta minulle merkittävä rituaali on sulkea täytetty ristikko kuoreen, liimata merkki päälle ja sitten postilaatikkoon.

Joka viikko toivon voivani todeta: Se on täytetty, vaikkapa sitten Teidän pienellä lisäavullanne. Eli, mikä hyvänsä opastus, joka tuottaa ekan rivin kirjaimia oikelle paikoilleen, otetaan vastaan nöyrimmästi ja mitä suurimmalla kiitollisuudella.

Hitot, mikä kesädementia nyt taas tässä päässä!
40. Potter6.6.2009 klo 13:44
En ole mestariratkoja, mutta ekaan riviin sanon, että siinä on sormi vähän väärässä paikassa.
Olikohan liikaa sanottu, jos oli, niin anteeksi vaan :-)
41. Vivian6.6.2009 klo 14:02
Apua: auttaisko jos mietiskelisit, miten täydellä tumpelolla voi olla sormia kummallisissa paikoissa, ei ihan omilla paikoillaan?
42. Tuu6.6.2009 klo 14:05
Masa: menestyvän suomalaisen liikemiehen.
Mutta, itseäni lukuunottamatta kaikki lienevät varsinaisia kulttuurihenkilöitä, kun kellään ei ole vaikeuksia "kuulun taideteoksen" kanssa. Olisin kiitollinen pikku vinkistä.
43. Masa6.6.2009 klo 14:06
Potter:

Nyt sais auttaa : kenen pää putelin vieressä oikeal ylhäällä ?
Se pienempi kuva, vaikka isompikin äijä hukassa
44. Aksu6.6.2009 klo 14:09
apua,

myös muista harmaista voit aloittaa anagrammikirjaimien löytämisen! Miulle jäi ylin rivi viimeiseksi ja varsinkin sen kaksi viimeistä sanaa, joissa on yhteensä 16 kirjainta. Kirjaimet oli hyvin tiedossa, mutta järjestys piti vain ratkaista. Kokeilepa!
45. katti6.6.2009 klo 14:19
Tuu:

Kyseessä on aika kiemurteleva veistos isästä ja kahdesta pojasta.
46. apua6.6.2009 klo 14:19
Aksu 14:09,

anagrammikirjaimet on tiedossa. Ilmeisesti kaikki OK 2., 3., 4. ja 5. rivillä. 1. rivin vihje kiertää minua kovin kaukaa, kun vielä yläosan pystysanoista suuri osa on ????. Mutta jos tumpelolla on aina peukalo keskellä kämmentä, seurakunta tarkoittanee, että ehkä tätä kautta aukeaa jotain - niinkö.
47. apua6.6.2009 klo 14:23
tarkennus:
"iIlmeisesti kaikki oikein 2., 3., 4. ja 5. HARMAALLA rivillä."
48. Vivian6.6.2009 klo 14:25
Eipä minun mielestäni juuri mitään enää aukene, paitsi hiukan leivontamateriaalia. Alahan siis täyttää riviä!
49. masa6.6.2009 klo 14:31
tuu: en oo pätkääkään kulttuurihenk. , mut kokeile vaikka troijan puuhevonen ja etsi pappi jne.
En oikein tiedä tämän pelisääntöjä vielä, joten en uskalla enempää auttaa
50. Cu6.6.2009 klo 14:34
Vastausta Aatralle 6.6.2009 klo 08.27. Virtsarakkoni herätti minut yöllä noin viiden tunnin unen jälkeen. Yritin houkutella unta, mutta alitajuntani oli työskennellyt ja löysin ratkaisut vihjeisiin JACQUES ja MAALARIN KULKEMAA. Vähän lueskelin, unta en enää saanut ja eikun uurastamaan.

Ehkä huomisen sunnuntain europarlamenttivaalit osaltaan piristivät. Tänään minulla oli valmisteleva kokous ja huomenna puheenjohdan hommaa yli puoli vuorokautta. Tämä toiminta on erittäin mielenkiintoinen näkymä suomalaiseen demokratiaan. Jukka Virtasta lainaten: Ei ihminen, joka on vaalivirkailija, voi olla läpeensä mätä.

Minua kiinnostaisi kovasti muiden ratkojien kokemukset alitajunnan raatamisesta.

Että tällainen tapaus.

Cu
51. apua6.6.2009 klo 14:41
Tuu 14:05,

teokseen liittyy tyypillinen besserwisserin tarina. Oikeassa ollut ja muita troijalaisia puuhevosesta varoittanut sai jo etukäteen ankaran rangaistuksen, poikineen, merikäärmeen surmaamina. Tästä teoksesta (veistos) on kysymys.
52. otv-a6.6.2009 klo 14:43
alitajunta on raatanut kohta vuorokauden, liekö kohmeessa, vielä ei ole putelia ratkaissut. mistä kaukaa sitä pitää lähteä hakemaan?
53. Vivian6.6.2009 klo 14:48
Cu:lle
Alitajuntahan on loistava työväline. Itse olen käyttänyt sitä vuosikaudet syöttämällä päähäni ongelman illalla ja keräämällä valmiin ratkaisun käyttööni aamulla. Tietysti käytettävästä ajasta ja ongelmaan mutkikkuudesta riippuen asia joskus valmistuu vasta pidemmän työstämisen jälkeen, ei siis ihan yön yli. Alitajunta kummasti järjestää ja selkeyttää ja jopa ratkaisee.
54. Aksu6.6.2009 klo 15:01
Kyllä Auliksen ristikot ovat taianomaisia: nämä vainoaa mieltä, kunnes viimeinenkin ruutu on täytetty!

Oikean yläreunan kaksi kuvaa ovat mielestäni ihan liian suttuisia. Ylimmässä kuvassa joku heppu poseeraa ja on juuri pudottamassa äänestyslippua uurnaan, ja hieman alemmassa kuvassa mies on sotaan lähdössä asearsenaalinsa kanssa vai lieneekö jo taiston tuoksinassa. Suurennuslasilla onnistuin löytämään sopivammat vastaukset.

Onneksi katti kyseli jo aikaisemmin samaa asiaa alavasemmalta. Oisko ollut noin tunti sitten, kun äkkäsin kohdan TÄMÄ LOPPUU TÄHÄN ja samalla myös KASVIHUONEILMIÖITÄ. Nyt on ristikkoni täynnä, kiitos tämän sivuston!

otv-a,
pullon kuvan löysin kuukelilla vaihtamalla aina Jacquesin kanssa risteävää kirjainta. Nimi näkyy myös ristikossa mutta vähän kehnosti. Ei siis yhtä hyvin kuin uudessa kk-ristikossa.
55. aurora6.6.2009 klo 15:04
Pystyisikö joku vihjaisemaan, minkäsorttisia KASVIHUONEILMIÖITÄ? tässä metsästetään?
56. iso S6.6.2009 klo 15:09
Niiden kanssa voisi mennä halvalla suolle!
57. aurora6.6.2009 klo 15:26
Kiitos iso S,

nyt tämäkin kohta on täynnä. TÄMÄ LOPPUU TÄHÄN -kohta monine vaihtoehtoineen teki tästä alueesta haastavan hoksattavan.
58. otv-a6.6.2009 klo 15:36
Aksu,
enpä keksinyt kuvia etsiä. nyt on se viimeinen taianomainen! ruutu mullakin täytetty.
59. Potter6.6.2009 klo 15:50
masa:
Niin, kysyit sitä päätä putelin vieressä. En ollut paikalla aikaisemmin, mutta jos et vielä ole saanut selkoa, niin musiikkimiehiä kevyellä puolella.
60. Masa6.6.2009 klo 16:04
Edelleen vain pää hukassa.
Tuu sanoi : menestyvän suomalaisen liikemiehen.
Potter : kevyt musiikkimies

Kiitos vinkeistä, mutta en keksi. Voisko sit antaa vikkiä sen vieressä olevaan 'vanhaan äijään' , jolla sormi suussa??
61. Potter6.6.2009 klo 16:20
Masa:

Se musiikkimies käytti mm. nimeä Pedro de ----- ja siitä historiallisesta ukosta on vähän vaikea antaa parempaa vihjettä kuin että sen etunumeä on usein tarvittu ristikoissa.
62. Seitenvitonen6.6.2009 klo 16:52
Vasen alanurkka vielä tyhjyyttään ammottaa. Mutta pikkuhiljaa..

Jonniinmoisena metsänkäsittelyammattilaisena (menikö oikein?)
olen eri mieltä vasemman reunan harvennuskaato -vihjeestä.
63. Potter6.6.2009 klo 17:00
Seitenvitonen:
Näin on, harvennuskaato on tehty jo paljon aikaisemmin.
64. Rapu6.6.2009 klo 17:09
Heips,

Näitten anagrammiristikoitten arvoitus ei ole koskaan meikäläiselle oikein avautunut. =( Jotenkin ne lauseet on vaan tullut ratkaistuiksi.
Tiedän, että anagrammilla tarkoitetaan sanaa, josta saadaan toinen sana laittamalla alkuperäisen sanan kirjaimet toiseen järjestykseen.
Sain vähän sellaisen käsityksen Aksun puheenvuorosta klo 14.09. Mutta onko niin tässä yhdessäkään vihjeessä?Minusta harmaisiin tulee lähinnä synonyymeja.

Voisiko joku yrittää vääntää rautalangasta. Kiitos.

Vaikeahko on tällä erää. Vasta alin harmaa on täysin selvä ja muista harmaista puuttuu kirjaimia tai jopa kokonaisia sanoja. (Ylimmästä se viimeinen sana)
Oikea ylänurkka tuottaa tuskaa... Vasta se musiikkimies ja Havaijin saari mielestäni ok.

Löytyiskö Jacquesiin vinkkiä, kun ne pari tuntemaani ei näytä sopivan. Minkä alan miehiä mahtaa olla?
65. Jondalar6.6.2009 klo 17:22
Nämä ovat anagrammilauseita. Kaikissa harmaan pohjan lauseissa on täsmälleen samat kirjaimet, eri järjestyksessä vain.

Tuskaa yhä tuottaa vasen nurkka alhaalla. Piirros 1000 euron kanssa samassa ruudussa on mysteeri.
66. Aksu6.6.2009 klo 17:29
Jondalar,

piirros taitaa esittää pientä olkalaukkua, jos tuon mustan yläpuolinen osa esittää hihnantapaista. Tunnustan, että sana oli miulle aivan uusi.
67. auliksien ystävä6.6.2009 klo 17:36
Täytetty on. Ei mennyt kuin kolme varttia. Lisää tällaisia.
68. Rapu6.6.2009 klo 17:40
Jondalar,
Kiitos! Nyt vasta ymmärrän mistä on kyse. Voi, miten tietämätön olekaan ollut. =)

Laukku on mielestäni suunnittelijan (italialainen) nimellä. Kalliita ovat ja minä en varmaankaan omista sellaista ikinä.
69. Masa6.6.2009 klo 17:44
Kiitos Potter , nyt on pässinlihaa.
Onnea auliksen ystävälle, olet kova ratkoja kun alle tunnissa teit.
Itse olen enemmän Ekin ystävä ja varsinkin SK:n piilosana on parasta herkkua.
Hyvää viikonloppua !
70. Jondalar6.6.2009 klo 17:58
Kiitos, Aksu. Rapu, ehkä uskallan tunnustaa, etten pitkään aikaan itsekkään tiennyt, mitä anagrammi tarkoittaa.

Viimeiset hankalat sanat ratkeaa, kun laittaa suttupaperiin kirjaimet, jotka ovat käyttämättä, vertaamalla valmiisiin lauseisiin. Kirjaimia sanoiksi sovittamalla syntyy oivalllus.

Vihainen mies alarivissä, saako siitä järkevän sanan. Ei googlettamalla löydy Catagnoa. Kuka tietää.
71. sepi6.6.2009 klo 18:01
Jondalar:
Pitänee etsiä Cutugnoa.
72. Matahari6.6.2009 klo 18:02
Jondalar, nimi on Cutugno, etunimestä tulee ravit mieleen.

Kesken on vielä minun teelmäni, vasen alaosa kiusaa.
73. TJV6.6.2009 klo 18:05
Hauska juttu tai sitten ei. Minä etsin tuon nimen ensin haulla
Cutagno. Löytyi silläkin ja vikahan lienee silmissäni, ei teksti
huonoa ole, onpahan vain kovin pientä.
74. Aksu6.6.2009 klo 18:11
Hei, Jondalar!

Mie tulostan Wordillä yhden a-nelosen, johon monistan jo saamani valmiin lauseen niin moneen kertaan kuin yhdelle paperille mahtuu. Ja vielä suurin aakkosin. Siitä on helppo ruksailla muita lause-ehdokkaita.
75. Jondalar6.6.2009 klo 18:15
Tällä säikeellä on hyvä henki. Näyttää paremmalta, kun voiteos, mikä oli kuin työkalupakki vaihtui olkalaukuksi. Harmaat lauseet olivat mainioita, laatijalle kiitos.

Saitko rapu selville Jacquesin? Piilokirjain selviää sovittamalla googlessa pulloon eri vaihtoehtoja. Juoma löytyy niin.
76. Rapu6.6.2009 klo 18:29
Jondalar,
Olen vielä suttupaperihommissa saadakseni kaikki harmaat täyteen. Nyt kolme alinta täynnä.=) Palaan Jacquesiin, ellei ala selvitä kaikkien harmaitten ollessa täynnä.

Vitsi kun mukavaa nyt kun tietää mitä näissä harmaissa haetaan. =D. Lukeehan se tosin tikkukirjaimin suomeksikin siellä vasemmassa yläkulmassa, mutta tajuntaan asti ko. teksti ei ole koskaan edennyt.
77. Jondalar6.6.2009 klo 18:32
Hyvä vinkki, Aksu.

Vihaisen miehen kommunikointikeino oivallettu. Hankala alanurkkaus samoin. Muutama sana oli väärin ja jumitti ymmärrystason. Ristikko täynnä. Kylällä vaaliteltalla sain Eija-Riitalta lantin ja heijastimen, juttelin Santerin, Manne-TV:stä tutun kanssa autoista, säästä, ja esiintymisestä olemalla oma itsensä. Ne Mannen naurut oli aitoja, sain kuulla.
78. Jondalar6.6.2009 klo 18:42
Näin on, Rapu.

Nauroin makeasti vanhan kehnon lausetta. Noin kun sanoisi tuntemattomalle vastaantuljalle, hän katsoisi takkseen ja ajattelisi: hulluja nuo roomalaiset..
79. TJV6.6.2009 klo 18:47
Tuohon Jondalarin aikaisemmin mainitsemaan 1000:n euron
juttuun tarjosin aluksi paria muuta vaihtoehtoa. Ehkä olen
löytänyt sen oikean, joka ei ole kumpikaan niistä. Se mikä
pani tämän jutun kertomaan, on se, ettei saamassani
vaihtoehdossa juuri tapaa tätä selvää ja käsitettävää...
-Ai mutta, enempää ei voi sanoa.
80. 06.6.2009 klo 19:27
TJV. Mitä maksaa se toinen kuvassa oleva?
81. TJV6.6.2009 klo 19:35
0,

perusliikeidea lienee se , että melkoisesti.
82. pelaaja6.6.2009 klo 19:43
Oikeasti se maksaa 999,80. Laatija vähän tasoitteli. Missä lie oppinut.
83. lisbet6.6.2009 klo 20:21
Onko jo keskusteltu vasemman alanurkan piilokirjaimesta? Mistähän on kyse??? Tynnyrin neljä viimeistä kirjainta antaisi varmaan apua minulle yhdeksän ruudun neliöön siinä vai mistä pääsen kiinni?
84. aatra6.6.2009 klo 20:27
No niin, nahkiainenkin on nyt sitten syöty. Still alive ja kokemusta rikkaampana. Muikusta menisi, jos silmät sulkisi.
85. 06.6.2009 klo 21:04
TJV. Oletin, että arvuuttelit sitä vastaussanaa ja
siksi annoin sen vihjeen kyssärillä.
Kukaan ei ole tainnut ihmetellä yläreunassa raitaeläimen
oikealla puolella olevaa kuvaa, josta minulla tuli kaksi
sanaa. Ihmettelen sitä sanaa, joka tuli kuvasta alas.
En ehkä ole ymmärtänyt ideaa tai olisiko jotain väärin.
En löydä kyllä mielestäni virhettä. Miten teillä?
86. 06.6.2009 klo 21:06
aatra. Söitkö vain yhden? Lempiherkkuani. Käyp katteeks!
87. Aksu6.6.2009 klo 21:13
0,
ajattelin kysymäsi kuvan niin, että nuorukainen juo kaljaa (?) suoraan pullosta. Ja luultavasti hampaissa ei ratise mitään ylimääräistä.
88. pelaaja6.6.2009 klo 21:15
0,
minä kuvittelen, että se alas tuleva sana kuvaa sitä just semmosena kuin se (toistaiseksi ainakin) on..

lisbet,
ei äkkiseltään löytynyt tynnyriä vas. alanurkasta ja piilokirjaimiakin on 2 ?
89. putko6.6.2009 klo 21:49
minulla on anagrammeja varten pahville liimattuja paperille tulostettuja kirjaimia noin 4-8 kappaletta kutakin purkissa. siitä sitten vaan.
Kymmentä kirjainta puuttuu neljän tunnin jälkeen.
Palataan alkuviikolla
90. 06.6.2009 klo 21:52
Aksu ja pelaaja. Kiitos, sillä sitten on oikein.
Tuntuu se toinen sana vähän pakolla pannulta!
91. L-a6.6.2009 klo 22:57
Oikeahkolla ylhäällä, iitan kilojen vieressä tuli pystyyn etunimi, johon en saa mitään mieltä, vaikka risteävät tuntuvat järkeviltä. Onkohan kenelläkään muulla ollut ongelmaa tässä?
92. L-a6.6.2009 klo 23:05
Lisbet,
Vasemmassa alanurkassa haetaan mielestäni kädessä olevaa.
93. katti6.6.2009 klo 23:06
L-a:

Väisäsestä löytyy neljä etunimeä.
94. otv-a6.6.2009 klo 23:06
L-a,
suomestakin löytyy näitä outonimisiä neljä.
95. L-a6.6.2009 klo 23:41
katille ja otv-alle kiitokset ja hyvät yöt!
Outo on nimi, lieneekö vanha vai uusi.
96. 06.6.2009 klo 23:44
Tietääkö kukaan minne on hävinnyt HS-kuukausiliite?
97. Tamara7.6.2009 klo 00:55
En löydä oikean yläreunan pullolle vahvistusta - tuli sana, joka on ihan kuin sukunimi.
Ja mikä on ylhäällä keskellä oleva piirroseläin? Onko se siitä menestyneestä animaatioelokuvasta? En saa siihen niitä kahta piilokirjainta. Muuten on kunnossa.
Haloo, valvooko kukaan?
98. putko7.6.2009 klo 05:58
katti, nahkiaisista
Ei kai niitä tähän aikaan vuodesta (rauhoitusaika) muuten saa kuin säilöttynä. Suomessa se on yleesä (imho) sokerinen etikkaliemi. Olen kyllä syönyt virolaisia hyytelöityjäkin. Mitenkä siis nyt tarjosivat?
99. SMH7.6.2009 klo 07:43
Eilen illalla jäi vielä kaksi harmaata keskeneräisiksi. Aamulla kun uni ei enää maittanut otin ristikon esiin ja niin alkoi vähitellen raksuttaa. Nyt on ristikko täynnä.
Viimeiseksi mietin "kasvihuoneilmiöitä" -vihjettä piilokirjaimen osalta. IsoS:n vihje 6.6. 15.09 avasi hoksottimeni. Kokeilin siihen kaikkia kirjaimia mutta en hoksannut ajatella sitä yhdyssanana.

Tamara:
Kokeilepa sitä sukunimeäsi googlen kuvahakuun, jos sukunimesi on oikein löydät juuri tuon pullon kuvan.
Minulla on se piirroshahmo, joka joululaulunakin tunnetaan.
100. katti7.6.2009 klo 07:59
(putko:

Hei! En käynyt Satakunta-tapahtumassa. Olen ostanut nahkiaisia vain silakkamarkkinoilta maustamattomina, joten etikka oli yllätys. Hesassa upea auringonpaiste - karkottaakohan äänestäjät mökille? Ihmettelee tämä oman äänestysalueensa pj.)
101. putko7.6.2009 klo 09:13
katti
sekoitin sinut aatraan, joka oli äskettän syönyt nahkiaisen
aatra
millainen oli?
102. putko7.6.2009 klo 09:42
pinossa on.
Pari varmennusta
alhaalla keskellä autoja pystyyn. Onko merkki vai tyyppi ja onko vähän väärin kirjoitettu
aatun lähellä oleva nainen. Nimi vai laatu ja tuleeko aatusta tuleva sana pystyyn
103. otv-a7.6.2009 klo 09:47
putko,
laatuauto :)
104. Rapu7.6.2009 klo 11:50
Harmaat on nyt selvitetty. Ja oikean ylänurkan viini löydetty googlen kuvahausta. Samalla selvisi se Jacqueskin.=)
Tosin jouduin muuttaman sen musiikkimiehen nimen. Olin laittanut siihen pikkuoravien kamun oikealla etunimellään (ei taiteilijanimellä) ja siksi se mies historiasta ei tahtonut irrota...

Ei tää kylläkään vielä valmis ole:
Ylhäällä Iitan kilojen vieressä olevaa kuvaa en tunnista.
Mahtaako se risteävä esine olla tosi kovaa ainesta?

Samoin se ISKU -sanan vasemman puoleinen kuva on hakusessa. Mitähän siinäkin tapahtuu?

Myös Perua -vihjeestä puuttuu vielä 1. ja 3. kirjain. Etelä-Amerikasta olen sitä yrittänyt googlata, mutta laihoin tuloksin.
Oisko kellään antaa vienoja vihjeitä noihin kohtiin?
105. otv-a7.6.2009 klo 12:01
Rapu, mulle iitan kilojen viereen tuli sana, jota en osaa epäselvään kuvaan mitenkään yhdistää.
esine on kova.
iskun viereinen kuva taitaa esittää putkimiestä.
perusta en löydä sellaista paikkaa, joku sanoi naapurimaissa olevan.
106. SMH7.6.2009 klo 12:05
Rapu
Jos tarkoitat vasemmalla nurinpäin olevaa kuvaa, joku tuolla edellä taisi jo ilmoittaa yhteyden Dallape-orkesteriin. Jos taas tarkoitat samassa vihjeruudussa olevaa piirroskuvaa niin siinä taitaa ravintolailta olla päättymässä ja tarjoilija tulee välttämättöman paperin kanssa.
Kovaa ainesta on. Iskun vasemmalla puolen taitaa asentaja olla hommissaan.
Perua -vihjeeseen en löytänyt googlesta varmaa vastausta, tyydyin siihen, mitä tulee itsestään. Sain saman kuin Cu 6.6. 5.39 ja Aatra 6.6. 8.26.
107. [0]7.6.2009 klo 12:23
[Onko teille tullut eilen HS-kuukausiliitettä?]
108. [Aksu]7.6.2009 klo 12:25
[HS-kuukausiliitteen saimme eilen ihan ajallaan.]
109. Fe-mail7.6.2009 klo 12:25
(On.)
110. Owlie7.6.2009 klo 13:39
PERUA
HT:n "peräkyläaakkoshakusivuston" nimiluettelosta löytyy paikka, joka sopii risteävistä muutenkin tulevaksi. Sivuston karttahausta paikkaa ei löydy, vaan se tarjoaa yhdellä kirjaimella heittävää nimeä. Laatija on tainnut oikaista tässä kohdassa.
111. Owlie7.6.2009 klo 13:43
otv-a 5.6. klo 17:48,
asiavirhe 5. harmaan lauseen 2. sanassa?
112. otv-a7.6.2009 klo 13:57
Owlie,
sepä se. joku (Jondalar?) oli myös virheen kannalla 4. lauseen eka sanasta.
113. otv-a7.6.2009 klo 14:02
olikin seitenvitonen eri mieltä.
114. Jondalar7.6.2009 klo 14:07
Muistaakseni seitenviitonen metsäalan ammattilaisena huomasi raivauksen haman.
115. jammi7.6.2009 klo 14:49
Loppusuoralla ollaan, pientä apua kaipaisin vielä näihin:

1.) -ALA ja NESTEITÄ, risteävä kirjain on vielä hakusessa.

2.) 4. ja 5. harmaan ensimmäisten sanojen välissä ESINEen kanssa on epäselvä kuva ehkä jostain kaupungista. Sana, jonka siihen sain, on aika kummallinen tai jotain on väärin...
116. mamma7.6.2009 klo 14:56
Luulin olevan jo valmis, mutta tarkastuksessa puuttuu piilokirjain vanhan ristikon yläpuolellta 5. rivi ja7. sarake oikealta. mikähän otus siinä on? jostakin sarjakuvasta vai? pyytäisin apua.

jammi
-ala tulee nimi, nesteitä on vanhanaikainen nestenimitys ainakin maalaistaloissa ja Savossa.
117. mamma7.6.2009 klo 15:03
Saisinko vielä selitystä miksi karamellin viereisestä kuvasta alhaalla keskellä tulee se sana, joka siihen tulee? Näyttää siltä, että minun on vaikea tulkita mitä kuvat esittävät.
118. Aksu7.6.2009 klo 15:11
mamma,
karamellin vieressä on sarjakuvista tuttu nuppi nurinpäin!
119. jammi7.6.2009 klo 15:13
Kiitos, mamma. En vain löydä tuota vanhanaikaista nestettä.

Kysymäsi otus on hauska heppu!
Karamellin vieressä oleva kuva on ylösalaisin
120. mamma7.6.2009 klo 15:18
Voi pyhäyksinkertaisuus en taaskaan älynnyt kääntää kuvaa. Sama vika viime viikolla.

Nyt täytyy mielliä hauskoja heppuja. Kiitos.
121. mamma7.6.2009 klo 15:20
Tajusin kun muutin harmaan yhdenkirjaimen!!
122. Rapu7.6.2009 klo 16:26
Kiitos, otv-a ja SMH!

Tarjoilijan tuoma on nyt kohdillaan tai paremminkin se mitä kassalla on tehty ennen sen paperin tuomista pöytään.
Siitäpä seurasikin se, että esine ei enää olekaan se, jonka olin riville rustannut. Kova siinä alussa kylläkin jäi paikalleen.
Loppu meni 2. ja 3. viimeisen kirjaimen kohdilta solmuun.

ISKU on varmastikin väärin, koska minulla on siinä nyt sana, joka liittyy nielemiseen.
Putkimiehiä löytyy suvustakin, mutta mitään järkevää ei nyt tunnu siihenkään syntyvän.

Edellisestä voitte päätellä, ettei perua ole edelleenkään löytynyt. Tai onhan minulla siinä 3 suht varmaa kirjainta....
Olen kahlannut ne Boliviat ja Kalmukiatkin.

Varmistukseksi:
Onko se sukunimi, rinteinen erämaa sukunimenä 518:lla?
Juoma edessä. --- + tumma virvoitusjuoma?
Sitten siinä KOSTEAA kohdan yläpuolella olevat hiukkaset. Onko kyseessä eräänlaista laskeumaa?
Jaksaisiko joku vielä ystävällisesti avittaa?
123. Aksu7.6.2009 klo 16:42
Rapu,
tutki myös sitä Astrahania!
124. otv-a7.6.2009 klo 16:50
Rapu,
sukunimi ok,
juoma ei niin tummaa,
hiukkaset varmaan ok.
isku niin kuin arvelitkin, väärin. muutkin kuin putkimiehet voi noin toimia.
125. SMH7.6.2009 klo 17:25
Muistelen, että joku kirjoitti tällä palstalla Väisäsen "häipymisestä". Yrittäessäni avata suosikeissani olevaa Väestörekisterikeskuksen sivustoa tulee teksti "suojatun yhteyden muodostaminen epäonnistui". Antaisiko joku helpon ohjeen mitä minun pitää tehdä, vai joudunko odottamaan heinäkuun loppuun, jolloin poikani tulee auttamaan minua näissä ongelmissa. Olen nimittäin täysin utami tässä nettikapulakielessä!!!
126. Rapu7.6.2009 klo 17:49
otv-a ja Aksu, kiitos taas avuista.

Nyt pitäis iskut, putkimiehet ja juomat olla kohdillaan. Esineen loppu muuttui miehisestä työkalun osasta naisellisemmaksi. Ja puustakin alkoi putoilla ihan konkreettista, eikä mitään äkkinäistä =)

Juomat olivat minulla pitkään sitä amerikoista tullutta, ettei ihme, että kangerteli ja pahasti....
Peruakin on uskoakseni nyt ok. ( Löytyi se tosin sieltä Kalmukiastakin) Owlien kirjoitus 7.6. klo 13.39 varmisti asian.=)
Kaiken kaikkiaan antoisaa pähkäiltävää tämän kertainenkin ristikko ja maaliin pääsin taas teidän ansiostanne.=)

Tässä alkaa jo kärsimättömäsi odotella kesän lakanaristikoita. Muistaakseni viime kesän ensimmäinen iso oli se spiraali. Niihin aikoihin löysin tämän saitin ja vieläkin muistan sen tunteen, kun sivu oli täynnä.=))))
127. marjuko7.6.2009 klo 19:31
Ainoa sana, joka jäi vaiheeseen, on Perun synkkä salaisuus. Google Earth ei tuntenut, The Times Atlas of the World käski pehmentää ekan konsonantin ja sillä mentiin Mongoliaan. Ei huono. Mutta perin väärä. On siis nyt tyydyttävä, ei kiitettävä, siihen mikä puusta tuulella putoaa.
128. toinen taata7.6.2009 klo 19:44
marjuko
googlesta towns in world, edelleen Peru ja sitten vaan t:stä etsimään. Löytyy.
129. marjuko7.6.2009 klo 19:48
toinen taata,
hienoa, kiitos! Noin 4000:n asukkaan kaupunki. Tämä tie on syytä muistaa.
130. uusi7.6.2009 klo 22:20
SMH, ilmeisesti virustorjuntaohjelmasi on äitynyt yli-innokkaaksi. Joskus ne tekevät sitä, ja sitten taas rauhoittuvat. Välillä minä en ole päässyt koneelta edes pankkiin, kun on niin vaarallinen tuo pankin sivu. Seuraavana päivänä taas pääsee.
131. uusi7.6.2009 klo 22:22
Olen nyt täyttänyt kaiken mitä ilman ekstra-apua pystyn. Täytyy kysyä vinkki kerrallaan. Ovatko kaikki tunnistaneet sen ratkaisun vasemmalla puolella olevan naisen. Naama näyttää jotenkin tutulta, mutta ei sytytä. Onko professori? Minkä alan naisia?
132. 07.6.2009 klo 23:12
uusi. Jos tarkoitat HYPERMARKET sanan alapulella
olevaa naista, niin hän on kirjailija ja taidemaalari
nykyään. Aiemmin tuli tutuksi kansainvälisen miestenlehden
kuvista.
133. toinen taata7.6.2009 klo 23:15
uusi

Ruotsalaisen edesmenneen poliitikon vaimo.
134. Aksu7.6.2009 klo 23:19
Kiitos, toinen taata!
Olet antanut tänä iltana jo kaksi oivallista vinkkiä. Enpä minäkään muistanut naista, jota "uusi" kyseli. Sanan olin siihen kyllä onnistunut löytämään.
135. 07.6.2009 klo 23:27
uusi. Luin "Ovatko kaikki tunnistaneet sen ratkaisun
vasemmalla puolella olevan naisen."
Meni ohi sana "ratkaisun." Sorry meni vihje väärään
naiseen. Onneksi muut korjasivat!
136. Juho7.6.2009 klo 23:33
Mikähän on se hahmo Havaijin saari - vihjeen vas. puolella, alkukirjainhan
siitä vain puuttuu?
137. 07.6.2009 klo 23:43
Juho. Hän kuuluu tivolin vakioon.
138. Juho7.6.2009 klo 23:58
0, Jokeriltahan tuo on näyttänyt, vaan ei aivan Hermannilta. Thanks.
139. mummeli8.6.2009 klo 09:00
Viikonlopun pienen matkan jälkeen katselin tätä sivustoa ja sainkin muutaman vinkin ja ristikkoni jotenkuten täyteen. Kiitoksia. Nyt pitäisi lähteä kylille etsimään kuukausiliitettä. Kukahan osaisi neuvoa miten näitä ristikoita saisi netistä paperille. Tiedän kyllä, että se maksaa (euron?). Säästyisi kioskilta ostaminen tai huoltoasemilta haeskelu, kun täällä maalla ei kuitenkaan joka päivä tule keskustassa käytyä. Tykkään näistä Auliksen ristikoista, vaikka joskus hänelläkin on virheitä kuten tuo "harvennuskaato" tässä.
140. EJlo8.6.2009 klo 10:31
Tuohan on mainio hakuosoite eri paikkakunnille, jonka toinen taata on kekannut.
towns in world+peru kuukkeliin ja siitä kone neuvoi eteenpäin kirjain kirjaimelta. Tässäkin tapauksessa laittamalla kolme ensimmäistä ja paikka varmistui siihen vähän yli 4000 asukkaan "suurkaupungiksi".
Täytyypä lisätä suosikkeihin (kirjanmerkit koneessani) vastaisuuden varalta. Tällä haulla on hyvä tietää ainakin alkukirjain niin ei mene ihan kokeilemalla arvailuksi .
141. PP8.6.2009 klo 11:23
Hyvä osviitta tuo "towns in world". Se ei kuitenkaan anna ihan luotettavaa tietoa, mutta ennenkin olen huomannut Auliksella sieltä poimittuja paikannimiä. Suomessa on esim. 'city' nimeltä Kasarminmaki, jonka as.luku on
yli 20 000. Yms.
142. apua8.6.2009 klo 16:52
Hei taas,

onko kukaan kysellyt apuja vihjeeseen "tämä loppuu tähän" ja naapuriruutuihin sen itä-kaakkoislähiympäristössä? Muuta ei enää puutu, mutta tuo alue on minulla vieä "tyhjää täynnä", ja kyselisinkin itse, jos vain tietäisin miten se kävisi fiksusti. Alarivin pitkä sanakin (12) epäselvä.
t. nimimerkki vastauksista kiitollinen.
143. Aksu8.6.2009 klo 17:30
apua,
vihjettä TÄMÄ LOPPUU TÄHÄN on jo käsitelty täällä. Huomasitko?
144. Rapu8.6.2009 klo 17:48
apua,
" Tämä loppuu tähän" on hauskin juttu koko ristikossa. Toivon, että saat se kokoon pystysanojen avulla. Onko ne reilassa?
Autoja: ei ihan pieniä.
Mies laukun kanssa: alku puuttuu.
Cutagno liittyy raveihin, kuten jo aikaisemmin joku vihjasi.
Entä se vaaka: Kasvihuoneilmiöitä? - Hauska juttu sekin.
Halvalla menee, kun talvet ovat mitä ovat.

Pääsisitkö näillä etenemään?
145. Tuu8.6.2009 klo 18:01
Masa, Katti ja nimim. "apua"
Kiitos taideteosiedoista. Oli mulle ihan outo juttu enkä olisi saanut selville ilman apuanne. Outo tuli sitten pystyyn kaukalon vieressä olevasta vihjeestä "IAH". Hoksaan kyllä, että se on väärinpäin, mutta, mutta... Mikähän piilokirjain teillä muilla lienee? Ja Masa, annoin ehkä väärän vihjeen, mutta olipa sitten liike- tai musiikkimies, niin sama ratkaisusana sopii!
146. apua8.6.2009 klo 19:05
Kiitokset Rapu 17:48, ja aikaisemmat kaikki.

Kävin läpi keskustelua ja loputkin alkoivat ratketa, mutta vasta sitten, kun huomasin, että minut oli toivotettu jo 6.6. klo 15:09 (iso S) painumaan halvalla suolle!

Toki pahanilkinen manailija (alarivi) ei aivan vastanne tuloksena olevaa ratkaisusanaa, mutta menköön - ent. rva Komulaista (=presidentintytär) muistellen.
147. marjuko8.6.2009 klo 19:43
Tuu,
tarkastele sitä "IAH"-vihjettä (siis takaperin) kokonaisuutena: se on myös eräs yksikkö puhumisessa ja kirjoittamisessa. Tietotekniikassa sen merkki on iso B.
148. Jondalar8.6.2009 klo 20:19
Pahankurisella miehellä on jäänyt tottumukseen sanoa sanottavansa niin kuin alarivin kuvasta nähdään. Pipo tai nuttura ahdistaa.

PP sanoi esimerkin *towns in world* mahdollisuudesta harhauttaa. Voisi olla Perussa Liman Sanomissa vihje "town in Finland" ja ratkaisu Kasarminmaki.
149. Taiska8.6.2009 klo 20:56
Monelle näyttää tuo Cutugno olevan outo. Minulle se on tuttu vuosien takaa" L'Italiano" nimisestä laulusta, jonka suomeksi on levyttänyt tosi tyylikkäästi Kari Tapio (Olen suomalainen).Eikä se alkuperäinenkään huono ole, tarkistaa voitte You Tubesta. Löytyy heti, kun googlettaa Cutugno.
150. 08.6.2009 klo 21:53
Tuu. IAH on toisinpäin myös muutakin kun tervedys.
Paha uimari.
151. marjuko9.6.2009 klo 00:43
Jäin miettimään tuota Tuun IAH-pohdintaa ja omaa tulkintaani. Alimmalle pitkälle sanalle voisi kuvitella parikin vaihtoehtoa, jolloin IAH myös saisi kaksi eri merkitystä. Ääntelevällä miehellä voisi olla ilmaisussaan tuollainen menetelmä tai hän tokaisisi nopeasti jotakin. IAH:in ratkaisusana muuttuisi: joko kokonaan syötävää tai sitten ei lainkaan syötävää, ainoastaan 19:43 kuvaamani yhdyssana, ei kaksinen sekään. Tosin en muista kuulleeni ko. syötävästä.

Tämä on ihan turhaa nikkarointia, parempi kun hyppäätte yli. Sen sijaan toivon, että TJV jonain aamuna ilahduttaisi meitä jatkamalla Tarzan-legendaansa. Sen yli ei hypitä!
152. 09.6.2009 klo 00:51
marjuko. Minusta se alin pitkä sana on ilmaisutyyli.
IAH on yhdistelmä kahdesta asiasta.
Paha syötävä varmaan? :-)
153. marjuko9.6.2009 klo 00:57
0,
sitä ilmaisutyyliä minäkin ajan takaa. Olin jo lukemassa sängyssä, kun nämä vaihtoehdot sotkivat hyvän kiipeilykohtauksen. Mars takaisin! Hyvää tiistaipäivää.
154. 09.6.2009 klo 01:24
marjuko. Samoin sinulle.
155. Tuu9.6.2009 klo 08:42
Marjuko ja 0,
kiitos pohdinnoista ja näkökulmista! "IAH" ei vieläkään ole ihan kirkastunut - pystysana olisi oudohko, jos vaikka olisi herkullista syötävää. Nyt mulla on vaakana ilmaisutyyli ja pystynä (alhaalta luettuna) yhdistelmä puhumisen yksiköstä ja pahasta uimarista.
156. Owlie9.6.2009 klo 09:29
Tuu 8:42,
IAH on juuri se hauska, mikä tulee alhaaltapäin luettuna, jotta ratkaisuyhdyssanasta tulisi järkevä.
157. Tuu9.6.2009 klo 11:20
Owlie,
kiitti. Nyt lähtee ratkaisuni postiin!
158. marjuko9.6.2009 klo 16:21
Tuu,
juu, tiitä tuli tana, jota taa vaikka tilakatta.
159. EJlo9.6.2009 klo 20:53
Miksi alimmalle riville, jossa vinkkinä on "syyläkätinen" inehmo, -tulee monikollinen sana, - vai tuleeko. Voihan se syylä olla kolikkokin, mutta en näe siinä kuin yhden mustan täplän.
Uskonpa että pystysanani ovat oikeat. Siis myös se AINA MYÖS vinkin myös lyhenne.
160. EJlo9.6.2009 klo 20:57
Alimmalla rivillä on myös se äänekkäästi asiaansa esittävä mies. Ukolla voisi olla vielä torvi suussa niin saatu sana sopisi hyvin hänen esitystyyliinsä.
161. Aksu9.6.2009 klo 20:58
EJlo,
ajattelin asian niin, että nimettömässä on myös sormus.
162. EJlo9.6.2009 klo 21:22
Aksu
Näin kai se on nähtävä ja kai ne sormetkin ovat hänen.

Vaivaamaan on jäänyt ristikon oikeassa reunassa oleva Jacques. Olen sen nimen kolmanneksi kirjaimeksi tarjonnut Googleen mielestäni kaikki mahdolliset aakkoset, siis myös pari konsonanttia. Samoin viinipullon nimeen olen sovittanut vuoron perään vokaalit ja pari konsonanttia, eikä natsaa.
Miten te muut saitte asian tarkistettua, koska luin ylempää säikeeltä että se löytyy kuukkeloimalla
163. Aksu9.6.2009 klo 21:37
EJlo,
jos löydät pulloon sen puuttuvan kirjaimen, niin sama kuva löytyy kuukeloimalla. Pullo ei tosin ole näin vinossa. Onhan siulla KANERVA ja HAVAIJIN SAARI hallussa?
164. marjuko9.6.2009 klo 21:49
EJlo,
Jacques on mm. elokuvakäsikirjoittaja ja tietoa hänestä ja häneen liittyvistä elokuvista löytyy International Movie Databasen sivuilta. Kannattaa kokeilla. Minulla on suosikeissa tämä IMDb tietokanta - sain sen joskus iso S:n vihjeen perusteella.
165. EJlo9.6.2009 klo 21:51
Aksu
Kanerva on ohjeitten mukaan kirjoitettu ja Havaijin saaren löysin helposti Googlen avulla.
Mikähän olisi ovelin tapa vihjaista mitä kirjainta kannattaisi koittaa, sillä olen käynyt jo mielestäni koko aakkoston läpi. Äätä ja Öötä enkä ruotsalaista Åta kokeillut.
166. Aksu9.6.2009 klo 21:54
EJlo,
pieni vihje: vokaaleista löytyy yhteinen kirjain.
(Miulla oli enstex väärä saari sieltä Havaijilta.)
167. toinen taata9.6.2009 klo 22:11
ejlo

Viinipullo on yhden kirjaimen erolla Peräseinäjoen Susi. kokeileGooglea.
168. EJlo9.6.2009 klo 22:14
Aksu
Jo löytyi kuva pullosta. Olin varma että olin kokeillut jo tuotakin kirjainta viinin neljänneksi, mutta nyt se sitten aukesi.
Nytpä tarkistan sitten tuon vaakaan "Jaakon" myös tuolla suomalaisella kirjaimella.
169. eräs10.6.2009 klo 11:46
Hei, vasemmalla ylhäällä YKSI HIMOISTA tuottaa mulle pommikoneen etuosan. Onko jotain pielessä ja jos ei, niin miksi ko ratkaisu?
170. Ansa10.6.2009 klo 12:04
Hei eräs. Jospa kyseessä ei olekaan ahneus, vaan erään sukulaisen "linna".
171. Juho10.6.2009 klo 12:18
Eräs, mistäs on kotoisin se äidin veli, joka putosi veneestä?
172. eräs10.6.2009 klo 12:30
Juu juu, kyllä minulla sana on oikein, mutta miksi se kuvaa yhtä himoista?
173. Juho10.6.2009 klo 12:32
Sen perusmuoto on hima, stadin slangia.
174. eräs10.6.2009 klo 12:32
Kiitos Juho
175. Taata13.6.2009 klo 00:12
Sain väännetyksi tämän loppuun ja pitänee aloittaa edellinen, sillä uutta minulla ei vielä ole. Viime aikoina on parista Auliksesta jäänyt muutama kirjain miettimättä.
Kovalla puurtamisella aluksi toivottomiltakin vaikuttavat ristikot ratkeavat tai sitten melkein ainakin. Pidän välikierroksiakin enkä koskaan lähetä ratkaisuja.

Täällä tuli jo jotain huomautuksia 2539:n tummennetuista ja noihin voin yhtyä etenkin kun sotkivat alussa hieman ratkontaa tai ainakin vaikeuttivat. En nyt viitsi enää muuten kommentoida, kun tulisi sitä tuttua juttua.
176. eräs toinen13.6.2009 klo 09:22
Turhaa spekulointia viinipullosta, kun Aulis on auliisti jättänyt nimen näkyviin pullon kylkeen, sen kun vaan luupilla lukee. Eikä ole vain yhden kirjaimen ero Peräseinäjoen suden kanssa, vaan kahden.
177. ?13.6.2009 klo 10:18
Alimmaisen harmaan rivin loppu on ontuva, mikäli stemmaa ylemmän harmaan loppuun.
178. huuhaa13.6.2009 klo 12:18
Ketään ei kiinnosta lastenlapsenne, ei surkeat ylioppilasjuhlat, ei aamupuurot, nahkiaiset, mökkitouhut......
Asiaan.
179. -15.6.2009 klo 22:23
huuhaa,
erehdyit. Taas.
180. Malevolent17.6.2009 klo 22:12
Kaksi kohtaa töksähtää vielä pahasti tässä:
Nesteet.
-Oletan että siitä lähtee kolme nestettä yksikössä,
ja tenut nyt löytyi - muista puuttuu risteävä "-ALA"
Täysin tuntemattomia litkuja. (ja tuntematon -ala)

Toinen kohta on kasvihuoneilmiöiden loppu:
-Autot ehkä armeijasta
-Kiertävät kai jotain missä ne autot ajavat
-Tämä loppuu tähän yksinäisyys ja sen loppu
Muuta kun eivät perhanat sovi keskenään...
Että hiukka noihin vinkkiä, niin johan voi tämänkin (ehkä) arkistoida.
181. 017.6.2009 klo 22:36
Malevolent. Voisitko kertoa, että missä kohtaa ristikkoa
mainitsemasi sanat ovat?
182. 017.6.2009 klo 22:55
NESTEITÄ löysin. Vaakasana sinulla varmaan oikein.
Alas pystyyn tulee erikoinen sana, joka tarkoittaa kuoritun
maidon ja veden sekoitusta. Kolmas on vain mitä
kirjaimista muodostuu.
-ALA on loppu sukunimestä. Meppi
183. 017.6.2009 klo 23:05
Autot eivät armeijasta, vaan yleisnimi tilavista sellaisista.
TÄMÄ LOPPUU TÄHÄN on poikamiehen päätös ja siitä
seuraa -----.
184. 017.6.2009 klo 23:11
Malevolent. Löytyi myös KASVIHUONEILMIÖTÄ?
Mitä mahdetaan myydä talvella halvalla, kun ei ole
enää etelä-suomessa lunta?
Toivottavasti sait tästä apua.
185. Malevolent18.6.2009 klo 00:43
Kiitosta vaan 0 vinkeistä, mutta tuota noin...

Yleisnimi tilavista autoista olisi SUV, ja siitä monikko.
Mutta kun minulla alkaapi P kirjaimella?
Veikkaisin että lapiointi siis lopusta väärin?
Ja siitä syystä myös se tulitikku? (puulaji)

Kasvihuoneilmiöihin olin jotain lakkojen tapaista miettinyt,
aikaisempien vihjeiden perusteella.
Olinko oikeassa vaiko ihan suolla?
186. 018.6.2009 klo 01:04
Malevolent. P-kirjaimella alkaa ja monikko. Ei kuitenkaan
se armeijan auto.
Lapion kuva tekee määrättyä sarkaa. Verbi.
Mistä on tulitikku tehty?
187. 018.6.2009 klo 01:08
Ei ole mitään lakkojen kanssa tekemistä.
KASVIHUONEILMIÖTÄ lue klo 23.11.
188. Malevolent18.6.2009 klo 01:31
Kiitosta taas vaan 0 vinkeistä, mutta tyhjää lyö kellot täällä.

Se ukko siinä alhaalla muiden edellämainitsemienie vihjeiden seassa,
mitähän mahtanee se tekee?

Myöskin, mistähän maasta tätä ihmeautoa kannattaisi etsiä,
mikään tuntemani merkki ei tule edes mieleen.
(vaikka Clarksonin ystävä olenkin)
189. Malevolent18.6.2009 klo 01:36
Olen kaiketi oikeassa että "kiertäviä" viitaa hesan liikennejärjestelyihin?
190. tuffa Porist18.6.2009 klo 04:59
Malevolent: linja-auto on linjuri, kuorma-auto on kuormuri ja...
Mitä se ukko kantaa...
191. Malevolent18.6.2009 klo 12:57
Kiitokset tuffa.

Valmista tuli.
Pisimpään mätti kasvihuoneilmiöt, kun etsin siihen syötävää.
Pöh.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *