KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 9.5.09

4808. IS KOVIS 9.5.09

RA10.5.2009 klo 17:41
No niin. Nyt tuskin tarvitsee kenenkään voivotella, että olipa ihan liian helppo OOO:nen.

Jotain koetusta vaikeudesta kertokoon se, että pääkuvasta alas lähtevän lauseen eka sanan 5/8 kirjaimesta oli jo paikoillaan, enkä vieläkään hahmottanut, mikä sana siihen tulee. Heh.

Skytän Antti on virittänyt erilaisia kielellisiä ansoja pitkin ristikkoa tasaisesti. Vasen puoli kuitenkin ratkesi selvästi nopeammin kuin oikea.

Oikean alanurkan violetinsininen piirros tuijotutti ja hahmottui vasta, kun sana (5) tuli muiden avulla. Vihjeessä RO JA JULIA (6) lienee jokin ylimääräinen skytismi, jota en nyt tajua, vaikka luulisin perusidean sinänsä keksineeni.
2. kp10.5.2009 klo 18:50
aiai on sormieläin
3. ö10.5.2009 klo 20:57
Minulla näyttää pitkästä aikaa jäävän ristikko kesken. Ylhäällä keskellä oleva alue tuntuu ylivoimaiselta.

En ole myöskään varma, olenko saanut alaspäin tulevan lauseen ensimmäisen sanan oikein. Siinä alussa on risteävän sanan vihjeenä piirros, josta en saa selvää. Yleensä Heli Kärkkäisen piirrosjälki on kyllä selkeää.

Pientä vinkkiä tässä kalastelen;)
4. Jaska10.5.2009 klo 21:47
Onneksi RA vahvisti ristikon vaikeammaksi kuin normaalikolmonen, joten minulla ei ehkä ole vielä aihetta vajota (hmmm...) syvimpään synkkyyteen. Sanokaamme, että vain toiseksi syvimpään. En selvinnyt tästä pahiksesta kahdessa istunnossa ilman muutamaa PP:n apuvihjettä ja minulle täysin käsittämättömän ratkaisusanan selittämistä. No, se olikin mitä taitavin kusetus. Mutta, mutta..., jos se olisi ollut piiruakaan loivempi, olisin tuominnut niin tekijät kuin tarkastajatkin mitä ankarimmin...

Meille kummallekin jäi arvoitukseksi vihjeen KOVA MENO ratkaisusana. Eipä sitä uskalla tässä vaiheessa huonoksikaan väittää. Selityksen saanemme aikanaan. RO ja JULIA kyllä selvisi, ei siinä mitään ylimääräistä ole. ö:lle pienenä vinkkinä, että vääntele ja kääntele vaan, kyllä se siitä!

Pääkuvasanat ovat jälleen kerran kaiken suitsutuksen ansainneet. Suit-suit-suit sait! Eka pystysana ratkesi sillä, ettei jäänyt kuin yksi järkevä piilokirjainvaihtoehto. Mutta olisi se toki pitänyt aikaisemmin oivaltaa! Vihjeiden korkeinta aatelia PO TODISTETTAVASTI, YKSI ALUSSA, TÄNÄ TSAARINAIKAINEN (jaa saattaa kyllä olla vanha), KISSOJEN TAISTELUA ETEISESSÄ (ilmeisesti uutuus) ja sokeri pohjalla (?) PIMEYDEN PAIKKA? Pidin myös pitkästä GAZAN ARJESSA, koska vetäisin sen täyteen jopa vain risteävien kolmasosan avulla! Kuka pani paremmaksi, mitä? Mutta valitettavasti vain hetkellinen oli helpotus tuskien taipaleella!

Arvosana on tietenkin kiitettävä, jos viikon kuluttua valaistun myönteisesti em. nelikirjaimisesta sanasta. Siis jos. Näen jo sieluni silmin hikipisaroiden alkavan helmeillä vuorostaan laatijan otsalla...
5. Tuomas L.10.5.2009 klo 21:54
RO JA JULIA on aika ovela harhautus. Kannattaa muistaa, että siinä miespäähenkilön nimessä on eräs kirjain kaksi kertaa...

Minusta tämä ei ollut ihan pahinta Skyttää, mutta silti kyllä kolme palloaan ansainnut. Sain tehtävän ratkottua loppuun lauantain puolella, kun usein skyttikset ovat venyneet sunnuntaihin tai pidemmällekin. Kaikkein viimeisenä ratkesi juuri se toisen pääkuvalauseen eka sana. NASTOLASTA selvisi vasta Googlella.

Yksi juttu jäi ihmetyttämään: vihjeen KOVA MEN ratkaisusana. Vihje oli kyllä selvä, mutta löytyykö tuolle ratkaisusanalle jokin järkeväkin merkitys? Googlella toki löytyy esim. tämänniminen intialainen yliopisto...
6. Tuomas L.10.5.2009 klo 21:55
(Ja taas näköjään joku oli samaan aikaan linjoilla...)
7. pirjo10.5.2009 klo 21:58
Nyt on kyllä vaikeutta ihan riittämiin! Nautinnollinen tunne!

Ehkä kolme neljäsosaa on vasta auennut, ja niinkin kävi, että sana kyllä selkisi, mutta selityksen ja sanan yhteys oli pitkään poikki. Oli siis samasta sanasta kaksi eri ahaa-elämystä...

Ratkaisuun vaadittavat kirjaimet ovat yhtä vaille koossa, mutta täytyyhän tämä muutenkin ratkoa - voi mennä kyllä aikaa. Täällä minäkin vähän kärkyn, jos näkisi jonkun vinkin, vaikka en VIELÄ mitään utsikaan.
8. Jaska10.5.2009 klo 22:00
Matin oikean säikeen löytämättömyys viime lauantain piilosanavihjepuutoskommentoinnilleen poikii täten seuraavan ehdotuksen. Korvataan jatkossa otsikko IS-kovis + pvm normaaliviikkoina otsikolla IS-lauantai + pvm. Poikkeuspäivinä tietenkin ko. viikonpäivä. Säikeessä voi sitten ruotia muitakin tehtäviä.
9. Jaska10.5.2009 klo 22:05
Voi tuhannen tulenpalavaa pikkupaholaista! Ja armoa!
10. PP10.5.2009 klo 22:32
Alkuunpääsy oli vaikeaa. Istuin Hesburgerissa 15 min. vain tuijottaen enkä keksinyt yhtään sanaa. Kotona vasta pääsin alkuun. Eka sanani oli RÄMETTYNYT?

Minulla jumittui ylös keskelle 4 x 6 aukioon. Kummasin ja kummasin, kun en ottanut uskoakseni savuisesta kuvasta tulevaa sanaa. Minulle se tarkoitti ihan muuta. Toinen änkyrä oli kuvasta lähtevä pysty, kun olin pannut RANNALLEEN kaupungin. Sain kuitenkin melkein valmiiksi, lukuunottamatta juuri sitä vasenta pystyä, leikkiessäni Ekin kanssa kirjailijaketjussa. En oikein pystynyt täysillä keskittymään. Tänään lenkillä tuli puheeksi oikea alanurkka. Jaska oli keksinyt miksi RO JA JULIA oli se, mikä siitä tuli. Minä taas keksin haalean värisestä kuvasta uuden version, se oli ollut hiukan väärin.

Toinen toistaan ovelampia jujuja Skyttä oli taas keksinyt, mutta turha niitä on enää luetella. Ei ollut liian helppo OOO:ksi.
11. RA10.5.2009 klo 22:34
"Lähettäjä: Tuomas L. 10.5.2009 klo 21:54
RO JA JULIA on aika ovela harhautus. Kannattaa muistaa, että siinä miespäähenkilön nimessä on eräs kirjain kaksi kertaa..."

JOS tuo on selitys, niin...
12. RA10.5.2009 klo 22:39
... niin minun tarvitsee varmaan tsekata, olenko keksinyt siihen oikeaan alakulmaan ihan ikioman ratkaisun. Väärän.
13. Jaska10.5.2009 klo 23:17
PP muistutti minun kehuneen jo eilen vuolaasti vihjettä PEDOLLE LUETTU? Se siis unohtui 21:47 aatelismatrikkelista, johon se olisi kuulunut. Ehkä tästä selvinnee sorinalla kiroilemati.
14. Lauri Kultti11.5.2009 klo 08:00
Jaaha, aika lailla samat kohdat täällä askarruttavat. Eilen alkuillasta pääsin ratkomaan, ja keskenpähän tuo jäi ennen nukkumaan menoa. Ja vaillinaiset kohdat ovat nimenomaan keskellä ylhäällä ja pääkuvan pystysana. Tuomas L:n huomautus RO JA JULIA:sta oli hyvä. Olin sitä vähän ihmettelemään jäänyt, että näinkös näitä sanoja nyt väännellään, mutta eihän siinä mitään väänneltykään. Pitänee alkaa sitä Nastolaa googlettaa (, mitä vähän pelkäsinkin).
15. RA11.5.2009 klo 14:29
"Sain aamuvarhaisella uutisen
ja heti tajuntani räjäytti ruuti sen
se oli niin... se oli niin... se oli niin... rautaa!"

- Näillä Juicen sanoilla ilmoitan tajunneeni vihdoin tänä aamuna vihjeen RO JA JULIA. Olipa hienosti keksitty vihje! Hyvin harhauttava ja samalla hyvin yksinkertainen.
16. pirjo11.5.2009 klo 22:43
Nonni, sinne lähti. Pistin koko ruudukon postiin, että näkevät, millaisella tuskalla ja vaivalla se tuli täyteen. Mitään muuta paperia en suostuisikaan niin kauan pusaamaan... Veroilmoitukseen käytin huomattavasti vähemmän energiaa.

Tämänpäiväiset IS-ristikot oli sitten taas jotain ihan muuta.
17. Lauri Kultti11.5.2009 klo 23:36
Siis todella se pääkuvan alas lähtevä 8-kirjaiminen sana oli ... hm, hyvä. Hoin sitä (tai siihen mahdollisia sanoja (kaksi kirjainta vaihdellen)) enkä edes monen ääneen sanomisen jälkeen itse tajunnut, että siinähän se haettu sana on. Kantakapakassa kaveri huomautti vierestä - edes tietämättä, mitä haettiin - että tuo yksi hokemasi sanahan on oikea sana. Ja todella, sitten sen vasta tajusin. Hauskaa!!

Keskelllä ylhäällä NASTOLASTA ei ollut kovin hauska. Tosin sitten kun sen sain, niin muut ratkesi kuin itsestään. Tietysti minun olisi pitänyt ratkoa ensin ne muut, niin se NASTOLASTA olisi tullut kuin itsestään.

Taisin tykkää eniten siitä RO JA JULIA -jutusta, kun Tuomas L. oli sen ensin selittänyt.
18. Jaska12.5.2009 klo 11:55
NASTOLASTA on kliinisen puhdas tietovihje. Minä en tiennyt ratkaisusanaa. Kun yläkeskustan ratkeaminen kiikasti viime kädessä siitä, piti turvautua Googleen. Ratkaisusana oli jotenkin umeasti tuttu. Selvisi, että se on Suomen suurin. Minustakaan ei ollut yhtään hauskaa, että olin ollut tästä yleistietoon kuuluvaksi arvioitavasta ja siten kovikseen ilman muuta kelpaavasta faktasta siihen asti autuaan (vai kirotun?) tietämätön.
19. Jussi13.5.2009 klo 12:53
Tulihan se täyteen, ehkäpä jopa oikeilla ratkaisuilla... Epävarmuus liittyy siihen asiaan josta muuten huippuristikkoa kritisoisin. Mukana oli nimittäin muutama ratkaisusana (esim. se palava kaupunki tms.) jonka oikeellisuuden tarkistaminen vaatisi sitä Nykästä ja/tai Pesosta. Moiset harvinaisuudet laskevat mielestäni arvosanaa ainakin miinuksella täydestä kympistä. Tai sitten mulla on vääriä ratkaisuja :-)

Lisäksi siinä pääkuvan alla oleva kuvavihje on mielestäni epäonnistunut, luulen että ymmärrän miksi ratkaisusana on mitä on mutta en ole lainkaan varma. Ja oikealla ylhäällä oleva kerrostalon kuva on minusta jo liian harhauttava ratkaisusanaan nähden.

Haluan vielä mainita että yhdyn ylläoleviin kehuihin, nostin vain muutaman jutun esille mitä ei aiemmin ole taittu mainita.
20. Tuomas L.13.5.2009 klo 13:41
Tulipalon kuvasta tullut ratkaisusana oli minullekin outo. Tähän asti olen tuntenut sanan vain monikkomuotoisena aivan toisessa merkityksessä.
21. Antti Skyttä13.5.2009 klo 23:26
Kiitos kaikille kirjoittaneille jo tässä vaiheessa monipuolisesta palautteesta! Juuri tällaisena minusta ja minulle palaute on parhaimmillaan: tarkkaa, selkeästi kohdistettua, parhaimpia ja huonoimpia kohtia valottavaa. Näin tarkka palaute antaa oivia mahdollisuuksia oppia ja yrittää hioa seuraavia kokonaisuuksia eteenpäin.

Keskusteluun voi tuoda lisää väriä, jos kerron ne kohdat, jotka minua itseäni tätä tehdessäni hykerryttivät ja joihin en välttämättä ollut ihan tyytyväinen.

Laatimuksessa sain aika ilmavasti useita pitkiä sanoja keskenään ristiin, joka on aina tyydytystä tuottava juttu.

Pääkuvasta alaspäin lähtevän sanan arvelin itsekin olevan sellainen, että se ei ihan ensimmäiseksi avaudu, vaikka sitten kun avautuu, voi tuottaa kirkkaahkon lampun syttymisen.

Itse pidän eniten sellaisista vihjeistä, joissa harhaute syntyy ilman varsinaista kirjainkikkailua, tässä tehtävässä tyypillisesti VAIVAA ILMIANTAJAA, PEDOLLE LUETTU, MUISTO LAHDEN TAKAA, PIMEYDEN PAIKKA ja KISSOJEN TAISTELUA ETEISESSÄ.

Ja nykyään on suorastaan välttämätöntä, että se yksi skytismiksi ristitty vihjetyyppi löytyy: RO JA JULIA. Toinen tässä ristikossa ollut MAA ON PEUR syntyi vasta sen jälkeen, kun ristikko oli minulta lähtenyt eli ei ollut minun alunperin ehdottamani.

Kirjainkikkailuja sopiva annos mukaan ja kaiken kaikkiaan vihjekokonaisuus mahdollisimman monipuoliseksi. Siihen olin tässä ristikossa aika tyytväinen.

Huonoimmasta päästä oli omasta mielestänikin NASTOLASTA, kuten useampi yllä on todennut. Samoin kaikki muut, joissa vastaussana on sellainen, että mahdollisesti ratkoja joutuu etsiytymään kirjan tai vastaavan ääreen.

Niitä vastaussanoja, joita nykyään alkaa olla lähes mahdotonta vääntää kovisvihjeisiksi, olen oppinut hiljalleen laadintavaiheessa välttämään.

Tämän ristikon laadintaan meni aikaa noin 2,5 tuntia. Vihjeiden vääntö vaati puolisentoista viikon kypsyttelyn. Joinakin iltoina kävi minulle aivan samoin kuin ratkojat joskus kertovat ratkaisemisen vaikeudesta: kunhan tuijottelin tehtävää, mutta en saanut syntymään yhtään ainoata vihjettä.
22. Jaska17.5.2009 klo 23:43
Valaistusta halajaisin vihjeelle KOVA MEN ratkaisusanoineen.
23. Eki17.5.2009 klo 23:48
Ehkä Antin alkuperäinen vihje antaa osviittaa: M KESKELLÄ MUUTTAA SUKUPUOLEN.
24. RA18.5.2009 klo 00:01
KOVA MEN(o) = KIIT(o). Näin se ainaskin minulla on. Tai siis tähän muotoon se jäi, vaikka aika pitkään epäilin, että mahtaako tulla Antin ristikkoon sanaa KIIT.

KIIT? Naisia tai khii-kirjaimia?

Ekin paljastama Antin M KESKELLÄ MUUTTAA SUKUPUOLEN ei kyllä oikein istu, jos vastaussana on KIIT. Onko?

Lähestysaika on jo päättynyt, joten oikean sanan saa paljastaa.
25. Eki18.5.2009 klo 00:11
Kiit on Antin vastaussana. Vaikka itselläni on läheinen nainen sen niminen, silti en hyväksynyt hänen vihjettään.
26. Jaska18.5.2009 klo 12:37
Supistevihjeen toki käsitin, mutta ratkaisusanan ymmärtämisessä se ei minua auttanut. AS:n alkuperäisestä vihjeestä olisi selvinnyt, että kyseenä on naisen etunimi tai etunimiä. Tosin kuin RA:n minulle käsittämätön mielipide, M keskellä jne olisi siis istunut faktisesti oikein hyvin. Ylimpään kovisvihjeluokkaan sukupuolenvaihdoskirjainmuutoskikka ei tietenkään kuulu.

Eri juttu on sitten, kuuluuko etunimen KII tunteminen yleis- vai fakkitietoon. Pyytäisinkin vielä Ekiä mainitseman jonkun Kiin, joka on ainakin omalla alallaan tunnettu julkisuuden henkilö. Jos hänet tosiaan pitäisi tietää, niin vihje KOVA MEN on tietysti parempi kuin laatijan.
27. RA18.5.2009 klo 12:48
M KESKELLÄ MUUTTAA SUKUPUOLEN on mielestäni huono siksi, että Kim-nimisiä on sekä miehiä että naisia. Näin KIIT sekä KI(m)IT voisivat edelleen olla naisia.
28. RA18.5.2009 klo 12:50
Äh... tarkoitan siis, ettei M keskellä muuta sukupuolta niin ehdottomasti kuin tuossa kaavaillussa vihjeessä olisi väitetty.
29. Jaska18.5.2009 klo 12:57
Olenko minä idiootti, jos tajuan, että olen? Eihän se AK:n vihje siis istu oikein hyvin, eikä vähänkään hyvin. Sen olisi pitänyt kuulua M KESKELLÄ VOI MUUTTAA SUKUPUOLEN.
30. kopma18.5.2009 klo 13:17
Kertoisiko joku vielä,mikä sana lähtee pääkuvasta alaspäin,niin voisi saada ristikon täyteen?
31. Jaska18.5.2009 klo 17:03
Se on mainosvaloissa tavallinen kaasu abessiivissa (-tta).
32. Tuomas L.18.5.2009 klo 20:17
Niin, kyllähän Jipun konserttiarviossa voitaisiin tietysti sanoa: "Keikalla kuultiin tutut Kiit ja Enkelten kaupungit, mutta myös uusia biisejä." Aina löytyy sanoille selityksiä, kun oikein hakee...
33. Jaska18.5.2009 klo 20:48
Tyydyn selityksiin, ja laatija saa puolestaan tyytyä arvosanaan 8½.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *