KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 26.7.

4114. IS KOVIS 26.7.

PP27.7.2008 klo 09:25
Koko ajan ratkoessani oli tunne, että pallotus on mennyt pieleen, siinä on ainakin 1/2 -merkintä liikaa. Olin varautunut vähän pitempään ponnisteluun ja tavallaan petyin, kun ratkesi suoraan. Harvoin pitkät kuvasta lähtevät
lauseet ratkeavat vain parista kolmesta kirjaimesta.

Soittimen kuvasta lähtevän sanan merkitys jäi minulle epäselväksi, samoin -KOR ja vasemman alanurkan alimmainen.

Erinomaisia vihjeitä mielestäni olivat: KULTAMITALISTILUMOUSTA, HYVÄ KÄTKÖ, MEDESSÄ JA SOPII
X:N JA I:N VÄLIIN.

Kökkövihjeiksi katsoin PÄÄSSÄ, NIMI VAIHTOEHTOISENA, iso C vasemmassa laidassa ja muitakin löytyi. Ne olivat itsestäänselvyyksiä ja paremminkin muuhun kuin kovikseen sopivia.
2. Pena27.7.2008 klo 10:26
Mulla taas ei välähdä "-R".

Timpan kunniaksi lienee tässä ristikossa ALHAINEN -vihje!

d=)
3. RA27.7.2008 klo 10:47
Tykkäsin kuin hullu puurosta tästä Teemusta ja harmittelin, että olispa ollut puolta isompi.

- keskellä sen kitarapiirroksen kanssa TA- on samaa vihjettä, eikös? Silloin se ratkaisusana (4) on selvä.
- vasemman alanurkan vihjeestä puuttuu jotain, mitä ratkaisusanastakin (4)
- samoin tulkitsin sen oik.kesk. olevan -KOR
- -R:stä (4) puolestaan pärrähti päähän ajatus, että kyseessä on "yhdyssana"

Tietty vihjetyyppi toistui niin usein, että voisi melkein sanoa sen vihjetyypin teemaristikoksi?

Minusta se NIMI VAIHTOEHTOISENA oli hyvä. Keksin siihen useammankin ratkaisun. Muita mukavia: alh. oik. TÄMÄN PÄÄLLÄ VOI OLLA (5), kesk. JÄTTÄÄ JÄLKENSÄ (9) ja vas.kesk. HYVÄ KÄTKÖ! (6).
4. PP27.7.2008 klo 11:05
Kiitos RA: En typeryyksissäni ottanut ollenkaan TA -tavua huomioon. Jotenkin livahti ohi. Samoin alanurkassa minulla on ihan oikea sana, mutta taas (voi pytty!) ajattelin kierosti ja tyrkytin J -kirjaimen edessä olevaan tyhjään tilaankin kirjaimia. -KOR:han on selvä kuin mikä. Syytän helleaivoja!

En minäkään sanonut ei-tykänneeni, joten samoilla linjoilla ollaan; loppui, ennenkuin oli kunnolla päässyt vauhtiinkaan.
5. Libero27.7.2008 klo 23:28
Nyt ei ollut ylälaidassakaan valittamista. Jokainen vihje oli jämptisti omassa karsinassaan. :) Tällä kertaa voikin valittaa siitä, että piirrosvihjeitä oli tosi vähän. Vasemman alakulman dynaaminen piirros hieman lievitti puutetta.

Tour de France oli tälle ristikolle mainiota seuraa. Ristikkokin oli alusta loppuun saakka enemmän kuin kiintoisa. Pääkuva oli kaunis, ja ratkaisulauseet olivat kesäisen huolettomia. Tuumin itsekseni, että Teemu Pallonen oli tehnyt sävykästä jälkeä. Vaikeusaste oli melko lailla nappiin.

RA:n tarkoittama vihjetyyppi on tätä nykyä lähes lemmikkini. Olen huomannut, että lajin jokaiseen edustajaan tulee kuitenkin suhtautua tosissaan.

Vihjeen -R vastaukseksi kirjoitin maantietoon liittyvän sanan. Meninköhän liian pitkälle?
6. ö28.7.2008 klo 10:35
Eikös -R ollut epäpuhdasta fonetiikkaa?
7. matts29.7.2008 klo 13:19
KORia en snaijaa! Niin kummallinen se on.
8. RA29.7.2008 klo 13:23
-KORista puuttuu jotain, mitä puuttuu siitä vastaussanastakin (4). Että korista ne nyt vaan sopivalla kirjaimella.
9. matts31.7.2008 klo 10:42
-Kor selvis, kaksi ruutua vielä tyhjänä. -R:n piilokirjain ja Takissakin 2. kirjain eli -a 1. kirjain. Ei jummarra.

(Ajattelin itse pian lähteä vaimon isän kanssa Helsinkiin, ihotautilääkärille kun selässä on kummia näppylöitä. Onko Hesassa nykytaiteen museota? Paikkana se olisi hieno käydä katsomassa, onko siellä takillekin jokin paikka,
olen varmaan:
-a, hukassa
-b, jyvällä - osittain)
10. RA31.7.2008 klo 13:24
matts
-R:stä (4) ovat tuossa yllä jo varsin osuvasti vihjailleet ö "Eikös -R ollut epäpuhdasta fonetiikkaa?" ja Libero "Vihjeen -R vastaukseksi kirjoitin MAANTIEtoon liittyvän sanan." Että siitä vaan rlatkomaan! Eipä tuota paljon tuota selvemmin pysty sanomaan.

TAKILLEKIN (4): Onko sinulla takki mukana tänään? Onko liian lämmintä takki päällä? Jos ei ole laukkua eikä narikkaa, niin mihin takki?
11. matts31.7.2008 klo 13:32
No sitten meni vaikeaksi ymmärtää -h ja -a.
12. RA31.7.2008 klo 13:51
h on lyh. eräästä sanasta... - h on yhdyssana, josta laitat siihen ratkaisusanaksi vaan yksinkertaisesti sen alkuosan (4). Ei kai tuosta nyt tarvitse mitään _ _ _ _ -h:a alkaa pitää?

-a taitaa viitata siihen reunaan.

[:-)]
13. Vast`alkaja31.7.2008 klo 20:07
Opettelen vasta näitä "koviksia" ja melkein olen saanut tämän täytettyä...mutta, mutta..kuvan alla oleva oikea yläkulma tarvitsisi vinkkejä.
14. Vast`alkaja31.7.2008 klo 20:29
...Voi häpeä...Ehkä ensin pitäisi oppia tuntemaan vasen ja oikea ennen kuin puuttuisi näihin koviin ristikoihin...siis kyse vasemmasta puolesta :D
15. RA31.7.2008 klo 20:30
Tarkoitatko esim. vihjeitä KOHOTTAVA (4) ja MUINAISIA (6)?

KOHOTTAVA voisi olla myös LASKEVA. Ja onkin. Aina käytännössä. Oliko tismavihje?

MUINAISIA viittaa vanhoihin tarinoihin.
16. Vast`alkaja31.7.2008 klo 20:34
muinaiset olen siihen saanut (ehkä),mutta LAITURI ja KRUUNATTU voisivat auttaa, jos niihin jotakin saisin kehiteltyä
17. RA31.7.2008 klo 20:35
Eipä noista vasemmalle monta vihjettä ole, joten TUOSSA! (4) oma avun_ _ _ _ ni.
18. RA31.7.2008 klo 20:37
LAITURI (4) ja KRUUNATTU (7) ovat molemmat nimiä. Julkkiksia.
19. Vast`alkaja31.7.2008 klo 20:37
Kiitos! Pienestä se oli kiinni, ei vain hoksottimet toimi..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *