KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVISTEN JA MUIDENKIN NYKYTILA

4022. IS-kovisten ja muidenkin nykytila

Eki1.6.2008 klo 09:28
Koviksen 31.5. keskustelu sai minut eriyttämään tämän aiheen. Näiden IS:n ja HS:n säikeiden sisään jää monia mielenkiintoisia keskusteluja, joilla on laajempaa mielenkiintoa kuin sitä ristikkoa koskevia.

Joka toinen viikko Pallosen tai Vuokilan kovis pyrkii olemaan noin kaksi ja puoli kolmesta, viiden asteikolla neljä. Joskus menee vähän alle, joskus yli. Kun pari nimimerkkiä täällä näitä koviksia parjailee, voisi herättää nyt keskusteltavaksi kysymyksen, pitäisikö näitä(kin) vielä helpottaa vai onko tyyli väärä vai mitä?

Noin joka toinen viikko on Skyttä tai Simberg, jotka ovat pitkään olleet poikkeuksetta selkeitä kolmosia. Niiden välissä on Pitkälöitä, jotka tähdätään tasoon 3-. Jos näitä visaisemman puoliskon ristikoita voisi tyylikkäästi hieman helpottaa ilman että niille tapahtuisi mitään muuta, sen varmaan tekisimme. Yksikin helpotettu vihje kuitenkin voi avata koko alueen. Se jos mikä myös kertoo, etteivät ne vihjeet laajemmin ajatellen niin vaikeita olekaan. Ongelma on se varman kirjaimen/sanan saanti. Sitten ratkaisut alkavat hahmottua. Kuuluu monta kertaa "ahaa".

Siinä ei minusta ole mitään ongelmaa, että IS ja HS julkaisevat erilaisia vaikeita ristikoita. Se on rikkautta. Kumpienkin tekijöillä on varmasti monessa suhteessa varaa parantaa töitään. Siinä on aina se vaara, että vanhat fanit vieraantuvat, mutta jos muutos menee taatusti laadukkaampaan suuntaan, sillä voi olla lisäävä vaikutus visaisten ratkojien määrään.

Koviksissa onkin mielestäni hyvin voimakkaasti kaksi leiriä, Hesari ja muut. Toki muut ovat satunnaisia, mutta eivät ne rajoitus Sanaris-leiriin. Valitettavasti muiden leirien (oikeasti) visaisten määrä on nykyisin minimaalinen. Hesari oli 80- ja vielä 90-luvullakin lähempänä muiden leiriä. Aulis Lehto on tämän muiden tyylin kantaisiä, jopa "the kantaisae", silloin kun hän aloitti Hesarissa (sen myötä minä ja moni muukin alkoi tajuta, miten koviksia voi oikein kunnolla tehdä). Hän vain lähti siitä eri suuntaan kuin muut.
2. TJV1.6.2008 klo 11:04
Aulikset selviävät kyllä minulle, mutta sen vähän, mitä muiden
koviksia olen yritellyt, ne usein tuntuvat ylivaikeilta. Näin ei
tosiasiassa ilmeisesti ole. En vain saa toisten ajatuskuluista
kiinni. Punaisessa Pelikaanissa jo sivun 8 Hillevi Sartola-Hipan
kakkosen ratkonnan selvitettyäni tuntui yhtä vaikeaksi arvioitu
Mirja Pihlajamäen sivun 9 ylivoimaiselta. Jostakin toisesta
lehdestä kyllä äskettäin ratkoin hänenkin tekemänsä. Kovin
vähän olen saanut Ekin ja Helin kolmen tähden arvoiseen
sivuilla 30-31 olevaan. Aikaa on PuPe 4:een ja ratkaisujen
ilmestymiseen vielä. Pitää yrittää, jos jotakin syntyisi ennen.


HS 2486:ssa ja 2485:ssä käydyissä keskusteluissa on puhuttu
ratkaisunopeudesta. Se kehittyisi takuulla, jos jaksaa yrittää
mahdollisimman monien laatijoiden töitä. Ja joskus olenkin
kokeillut vaikka Uutislehti 100:n tasoa. Helpot virkistävät.
Yhteishyvän tai ET-lehden ristikkoa ratkoessa tulee kyllä
ajatelleeksi, pistelevätkö SM-kisan osanottajat koviksia yhtä
nopeasti. -Eivät, vaan vielä nopeammin.
3. Taata1.6.2008 klo 14:06
Ei tässä jaksa aina auliksiakaan ratkoa, kun täytyy muutakin tehdä.

Aulis taisi haistaa suunnan paremmin mihin lähteä, kun on niin valtavan suuri suosio hänellä muihin verrattuna.

Kyllähän noilla aulisosastoilla huomauttamastakin HS:n ristikoista harrastetaan eikä vain tuota hymistelyä tai parihymistelyä kuten niin monesti tuolla toisaalla.

Hesarin ristikoiden kimpussa ahertaa säikeissä kokeneita ratkojia, jotka makustelevat ja tutkivat sanoja ja niiden merkityksiä rauhallisesti puntaroiden eivätkä pyrikään
mihinkään ratkonta-aikaennätyksiin vaan heille näyttää
olevan tärkeintä saada aikaan oikea ratkaisu, vaikka se ei aina näytä olevan edes yksikäsitteinen, valitettavasti.

Tällaisesta ratkontatyylistä voi myös saada miellyttäviä
kokemuksia, kun voi välillä keskeyttää ratkomisen ja jatkaa
taas toisella kertaa levänneenä muut askareensa ja työnsä hoidettuaan. Ei tarvitse mennä aina kellon kanssa kilpaa
pakkomielteenomaisesti.

Ja kyllä ne aivot näitä puuttuvia sanoja etsivät jopa nukkuessakin. Parempi rauhallisesti ratkoa eikä jatkuvasti
ylikierroksilla kiukutella ja rähistä ympäristölleen, sillä ristikot ovat iloinen asia tai ainakin pitäisi olla.

No, muuttuuhan moni muukin harrastus monesti työksi ja rasitteeksi ainakin aktiiville toimijoille jolloin iloisuus katoaa hommasta. Silloin olisi syytä miettiä, että olisiko jotain asioita kenties syytä harrastamisessa muuttaa.

Hesarin ristikoihin vielä lopuksi sitten palatakseni, niin sitten
sokerina pohjalla ratkojakaverit antavat säikeissä varovaisesti lisävinkkejä, jos ei homma muuten tunnu onnistuvan.

Valitettavasti häiriköt vain yrittävät koko ajan sabotoida
hyvää yhteispeliä mitä erilaisimmin konstein.
4. Eki1.6.2008 klo 14:16
Siinä missä minä en alustuksessani suominut ketään, Taata osasi taas tutulla tyylillään heittää kaikki loat naamalle. Näkisin vain täältä kuran seasta vielä kirjoittaa nämä viimeiset sanat.
5. HT1.6.2008 klo 14:18
Taata: "Ja kyllä ne aivot näitä puuttuvia sanoja etsivät jopa nukkuessakin."

Noin täytyy olla, koska toisinaan tapahtuu, että kun homma menee totaalisesti jumiin illalla, aamulla saattaa tulla oitis parikymmentä sanaa heti kun ottaa ristikon eteensä.
6. ratkoJA1.6.2008 klo 14:34
Suuri osa tietojen käsittelyä tapahtuu alitajunnassa nimenomaan silloin, kun niitä asioita ei tietoisesti ajattele.
7. TJV1.6.2008 klo 14:49
Kyllä nopea ratkoja voi käyttää useisiin ristikoihin yhteensä
vähemmän aikaa kuin esimerkiksi minä yhteen Aulikseen. Olen
vain näitä säikeitäkin lueskellessani huomannut, että oma
oivaltamiseni on liikaa fakkiutunut hänen tyyliinsä. HS-ristikon
suosio saattaa aivan ensiksi johtua hyvistä laatimuksista,
mutta aivan vähäinen merkitys ei myöskään voi olla lehden
lukijoiden suurella määrällä. Olen lukenut 3 1/2 kk tätä palstaa.

Mitäpä minä ryhtyisin kenenkään muun tekijän tavaraa
mainostamaan. Tarkoitukseni on silti skaalaa laajentaa
vähitellen. Vaikken nopeuskilpailuihin tähtääkään. Yleisemmin
"leikkaamisen" lisääntymisessä ei kai liene mitään pahaa.

HT: Levänneenä jo tajuaa helpommin, mutta kyllä nukkuessa
jokin epäselvä vihje selviää.
8. Taata1.6.2008 klo 15:49
Auliksella oli tilaisuus ja mahdollisuus lähteä kehittämään koviksia niiden keksijänä haluamaansa suuntaan. Lisäksi
hän sai sellaisia vapauksia, joita kaikilla laatijoille ei ollut.

Jäljelle jäänyt häntäporukka valitsi sitten toisen tien omalle
kutsumukselleen kehittää ristikoita. Silloin taisi syntyä jos
olen oikein ymmärtänyt tämä Team Katalin. Mutta mikä oli sen työn tulos? Monta johtajaa ja kokkia porukalla ainakin
tuntuisi olevan. Keitähän kaikkia, kun piirtäjätkin lasketaan
mukaan?

No arvatenkin ylivaikeita ristikoita, joita vain harvat jaksavat edes yrittää ratkaista, mitä todistaa sekin, että en lehtilaatikoista ole vieläkään onnistunut löytämään muita kuin täysin puhtaita koviksia toisin kuin auliksia, joita sentään on ainakin edes yritetty ratkoa. Helppoja ratkotaan
kyllä Ilta-Sanomistakin. Onko vika meidän asukkaissa ja ratkojissa vai onko tiimin "kehitystyö" liian vaikeaa raskaissa
töissä ja arjen murheissa raatajille? Tämä on vissiin sitten taas muranheittoa, kun tällaista kyselee?

Minulla ainakin tyssäsi ratkominen kolmanteen alkueräristikkoon viimeksi ja tulin todella kiukkuiseksi ja heitin homman sikseen. Mitä suotta aikaansa kuluttamaan, kun ristikossa ei oikein mistään päässyt alkuun edes.
Helpotkin ratkaisusanat vihjeytetään kauttaaltaan vaikeiksi.
Tuntuisi, että riittäisi, kun sieltä täältä tasaisesti, mutta kun ei niin ei.

No, tätä on jo käsitelty toisaalla aikoinaan. Voit Eki kysyä Misulta halutessasi tästä kolmannen alkueräristikon aiheuttamasta ylikierroksille ajautumisesta. Pitäisi tuntea kaikkien Team Katalinin jäsenten tyylit, jotta tuon koviksen
kaltaisia pystyisi ratkomaan ja vielä kellon kanssa kilpaa.
Aika iso homma meikäläiselle.

Silloin ainakin päätin, että tuollaisiin karsintoihin en osallistu enää enkä koviksia ratko, mutta Auliksen kanssa kaikki on toisin. Silloin pidän välillä huilikierroksia.
9. Eki1.6.2008 klo 16:02
Edellisestä viestistä en löytänyt kysymystä, vain moneen kertaan toistettuja väitteitä, kuten ne hymistelyt. Olenhan minä näitä asioita Taatan alter egolle Junamiehelle chatissa taajaan selittänyt, mutta seiniltä näyttävät kimpoavan takaisin.

Muun muassa tuo Team Katalinin syntytarina ei oikein mennyt nappiin. Kahtena ensimmäisenä kertana SM-ristikot laativat Erkki Vuokila ja Pekka Joutsi ja ne piirsi Heikki Lavonius. Sittemmin otettiin mukaan ensin Juha Hyvönen ja myöhemmin Teemu Pallonen, jotta saataisiin enemmän mielipiteitä ja laadintavoimaa, ristikoiden parantamiseksi. Välillä on onnistuttu, joskus on vedetty yli. Näitä "muita" laatijoita on kaikissa leireissä. Ihan simppelisti idea on, että "mieluummin pään vaivaamista kuin kirjoista etsimistä". Kehitys on tapahtunut monen ihmisen toimesta, ei yhden käskyillä. Ratkojia on kuunneltu koko ajan.

Olkoon nyt tässä tarinaa tällä erää.
10. RA1.6.2008 klo 16:05
On se sentään hyvä, ettei Taatan itsensä aina niin iloista ristikkomieltä pysty mikään pilaamaan. :-D

Pari kysymystä:

Vuosien varrella (näitä kirjoituksia lukeneena) minua on alkanut askarruttaa, että:
- Missä se ero on, kun joku ratkoja "hymistelee" ja joku toinen ratkoja "kertoo muuten vain vilpittömästi pitävänsä" jonkun tietyn laatijan tuotoksista?
- Missä se ero on, kun joku ratkoja "huomauttaa" ja joku toinen epäilee vihjeessä virhettä tai muuten "kritisoi"? Ja joku kolmas "mollaa" tai peräti "mustamaalaa"?
- Mistä tietää, mikä on täsmälleen oikea tapa ratkoa ristikoita? Nopeus on pahasta? Ajankäyttökin on pahasta? Onko aina jätettävä kesken? Eikö saa ratkoa kerralla? Mikä on sopiva ratkonta-aika / vrk?
- Kuinka moni todistettavasti on jättänyt työnsä ja ihmissuhteensa hoitamatta ristikonratkonnan takia? Onko jo perustettu RRR-kerhoja? :-)

Minusta ei ole mitään järkeä asetella v a s t a k k a i n erilaisia koviksia (eikä muitakaan, helpompia). Selviä eroja ja rajojahan on - sortumatta kärjistyksiin - mahdoton vetää. Minusta on kuitenkin ymmärrettävää, että Aulis-kovikset herättävät enemmän keskustelua ja lisävihjepyyntöjä kuin muuntyyppiset kovikset - nyt kärjistän tahallani itse:

Aulikset vaativat enemmän harvinaista faktatietoa ja sisältävät oudompaa sanastoa => Jos et tiedä, et tiedä. Kuukleta tai selaa lähdeteoksia tai osallistu vaikkapa HS-keskusteluun. Tai jätä kesken. (Iso osa täällä käytyä HS-keskustelua käsittelee juuri noita fakta-juttuja ja erikoisia ratkaisusanoja.)

Useimmat muut kovikset perustuvat enemmän oivallukselle, faktatietoa ja oudompaa sanasto on vähän => Jos et keksi nyt, voit keksiä huomenna, kun tarpeeksi ajatuksiasi kierrätät. Kuukletus tai selailu ei yleensä auta. Mieti lisää tai kysy lisävinkkejä. Tai jätä kesken. Yleensä - kun se on pelkästään ajattelusta kiinni - oivallus tulee enemmin tai myöhemmin. - Luulen, että tällaisistä oivalluskoviksista tykkäävät odottaa sitä omaa oivallustaan ja siksi vinkkien kysely on vähäisempää.
11. Jaska1.6.2008 klo 16:10
Taata: "Ei tarvitse mennä aina kellon kanssa kilpaa pakkomielteenomaisesti."

Terävästi havainnoitu. Ei tosiaan tarvitse aina. Ehkä joskus. Itse asiassa aika harvoin, joka toinen vuosi. SM-kisan vikassa alkuerässä, välierissä ja finaalissa ajat ratkaisevat.

Voiko kisassa pärjäämisestä tulla pakkomielle? Jonkinlainen kunniakysymys ainakin. Kuten esim. Taatalle, joka kiukustui kolmanteen alkueräristikkoon. Ihan terve reaktio, harvallepa pelkkä "jalo kilpa" riittää? Tätä voisivat muuten kisajärjestäjät ensi kerralla gallupoida: ottaako pannuun ankarasti - jonkin verran - ei lainkaan, jos muut ovat parempia...
12. RA1.6.2008 klo 16:13
Piti olla:
Luulen, että tällaisistä oivalluskoviksista tykkäävät haluavat odottaa sitä omaa oivallustaan ja siksi vinkkien kysely on vähäisempää.
13. RA1.6.2008 klo 16:17
Jaska, rasti ruutuun:
X Ei lainkaan, jos muut ovat parempia.

Tai oikeastaan toivoisin, että olisi rastin paikka myös:
X Ei lainkaan, KUN muut ovat parempia.
14. Taata1.6.2008 klo 16:41
Jaska puhuu asiaa, mutta RA:lle voin harkita vastaavani myöhemmin, kun ensin keitän kaurapuuroa vahvistukseksi ja sitten vielä juon kahvit päälle. Olin ilmeisesti sätissä viime
yön?

Eki paljastelee nimimerkkejä ja yrittää tyrehdyttää hyvin
alkanutta säiekeskustelua. Minunko pitäisi tuntea tuollaisen
Team Katalinin koko syntytarina, kun en ole ollut edes kabineteissa hääräämässä?

Ettäkö turpa rullalleko olisi parempi laittaa, kun näin pohjoisesta tuulee? Eihän täältä montaa ole poistettu ja Ekikin ennen tykkäsi mielipiteen vapaudesta kuin myös RA
on ollut jopa yllättävän pitkämielinen erään toisen nimimerkin kanssa keskustellessaan. Ei kai nyt ole sitten mikään muuttunut vai onko?
15. Miimu1.6.2008 klo 16:56
Miten te aina onnistutte tekemään tuon...? Eikö asioista tosiaankaan voi keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin? - Tällä saitilla ilmeisesti ei.
16. RA1.6.2008 klo 17:01
Miimu, ketkä ME?
17. RA1.6.2008 klo 17:02
Ja taas korjaus. Anteeksi. Piti olla: Ketkä TE?
18. Miimu1.6.2008 klo 17:05
En voi vastata menemättä henkilökohtaisuuksiin? ;-) Eiköhän itse kukin tykönään voi mennä itseensä.
19. Taata1.6.2008 klo 17:19
Etkö RA ole ollenkaan huolestunut peliriippuvuudesta?
Vasta luin lehdestä erään naisen karmaisevan tarinan. No,
ristikkoriippuvuus ei ole niin paha asia tietenkään, kun tässä ei liikutella suuria summia rahaa ja voitotkin ovat niin pieniä useimmiten.

Teetkö RA sitä kyselylappua? Voisit kokeeksi rastittaa minun
puolesta. Katsoisin sitten ja kuittaisin lapun.
20. Eki1.6.2008 klo 17:24
Peruutan alustukseni. Pyydän anteeksi kaikilta.
21. Miimu1.6.2008 klo 17:30
Peruutan kritiikkini. Pyydän anteeksi kaikilta.

Ilmeisesti olen viettänyt aikaa täällä ihan liian kauan tällä saitilla.... Jatkakaa keskusteluanne ihan rauhassa.

Anteeksi, jos olen tölväissyt Taataa, Ekiä, RA:ta tai Jaskaa! Kuka nyt herneet nokkaansa sitten vetikään...
22. RA1.6.2008 klo 17:42
No, nyt tuli mainittua ainakin neljä, joiden on syytä mennä itseensä.

Ja tietysti :-D :-D ;-D
23. PP1.6.2008 klo 17:46
[RA: Kuinka oikeassa oletkaan siinä, kun sanot, että kovisten ratkojat haluavat odottaa omaa oivallustaan eivätkä kysellä muilta. Siksi on vaikea ymmärtää aulislaisia, jotka ostelevat vokaaleja ja kokonaisia sanoja ja sitten onnessaan huutavat: "Minä tein sen. Nyt postittamaan!"]

Kirjoitin HS-palstalle kerran:

'Tällä kertaa Auliksesta selvisi vain parilla kolmella
Googlauksella. Mutta ajatelkaapa tilannetta, että makaatte sairaalassa ja lukeminen ja ristikot ovat lähes ainoa ajankulu
jopa 6 viikkoa yhteenmenoon (kokemusta on). Kymmeniä ristikoita täyttyy ja niistä selviää hyvin ilman tietokirjoja ja nettiä (mitä nyt puolison apua vähän tarvitsee). Mutta Aulis jää tekemättä, kun ei suoralta kädeltä tiedä (muista :-)jotakin Amazonin viidakon peräkylän pormestarin pojan vaimon tyttönimeä. Ennen pidin kunnia-asiana ratkoa HS-
ristikon aamulla ennen työhön menoa (klo 7:ksi). Ei ollut tietsikkaakaan kotona. Nyt ei enää onnistuisi, vaikka välinekin löytyy.'

On kiva kuulla, että laatijatkin ovat samaa mieltä. Tavallisia sanoja, mutta vaikeita vihjeitä. Sillä lailla saadaan aikaan nautittavia ristikoita, joita voi itsekukin tykönään pähkäillä ja sitä riemua, kun keksii jotain ja pääsee taas pikkuhiljaa etenemään ruudukossa. Tarvitsematta Googlea tai isoa pinoa tietosanakirjoja tai karttakirjoja. Kirjat kyllä kuluvat,
mutta vähemmän ristikoiden kuin muiden hakujen takia.
Ristikoissa tarvitaan enemmän nykästä, pesosta ja ehkä karttaa (sitäkin vain tarkistukseen, missä ihan prikulleen jokin paikka sijaitsee). Mutta koviksista selviää kyllä hyvin jopa sairaalassa maatessa ilman mitään dopingia. Siinä tärkeä ero Aulis-koviksen ja koviksen välillä.

Joskus ehkä 1960-luvun alussa olen lähettänyt yhden ratkaisun ja kuinka ollakaan, sain palkinnon. Palkinto oli
muistaakseni 1 000 mk. Sen jälkeen olen vain ratkonut omaksi ilokseni.
24. TJV1.6.2008 klo 17:49
Muistui mieleeni entinen työkaverini, jo hyvän aikaa sitten
edesmennyt mukava nainen. Kun istuimme kahvitauolla, hän
ystävällisesti nyökytteli mielipiteilleni. Sitä mukaa, kun sakkia
kertyi lisää, hänelle tuli vaikeuksia. Mielipiteet lisääntyivät ja
joka suuntaan olisi pitänyt nyökytellä.
25. Taata1.6.2008 klo 18:14
Eikö muka auliksissa tarvitse mitään oivaltaa? Anna mun
kaikki kestää...
26. RA1.6.2008 klo 18:17
Kuka on väittänyt noin?
27. Taata1.6.2008 klo 18:25
Moni ratkoo auliksia ilman apuvälineitä, koska ovat oppineet
tyylin ja sanat, mutta yksittäisten piilokirjainten kanssa tulevat vaikeudet varsinkin jo useampia lähialueilla. Ratkaisu voi siis mennä joskus väärinkin näissä tapauksissa, mutta se ei haittaa, jos ei lähetä ratkaisua. Sitten ratkaisusta katsovat ja taas oppivat uuden sanan tai aulismin. Vai ostelevat aulislaiset vokaaleja ja kokonaisia sanoja ja mistähän kioskista? Eivät kaikki aulislaiset suinkaan ole täällä säikeissä keskustelemassa eivätkä edes urkkimassa?
28. PP1.6.2008 klo 19:07
Taata:
Tuosta lausumasta (kaikki aulislaiset) kiitän sinua!

En ole kieltänyt oivaltamista auliksissa, pois se minusta.
Ilman ahaata ei ratkota mitään. Olen protestoinut vain tiedon (usemmiten nippelisellaisen) penkomista ja toisilta kyselemistä. Sat sapienti!
29. RA1.6.2008 klo 19:40
PP kirjoitti tänään 17:46: [RA: Kuinka oikeassa oletkaan siinä, kun sanot, että kovisten ratkojat haluavat odottaa omaa oivallustaan eivätkä kysellä muilta. Siksi on vaikea ymmärtää aulislaisia, jotka ostelevat vokaaleja ja kokonaisia sanoja ja sitten onnessaan huutavat: "Minä tein sen. Nyt postittamaan!"]

En minä nyt kyllä ihan tuotakaan tarkoittanut!! Tarkoitin vain alkuosaa PP.n tekstistä eli sitä, että ns. oivallusristikoiden*) fanit tykkäävät usein keksiä itse. SE on se palkinto ja siitä tulee hyvä mieli, se viihdyttää. Olkoon sitten vaikka tyhmää ja typerää ajankäyttöä. Vasta kun ei kerta kaikkiaan keksi, haluaa kysyä lisävinkkiä.

Aulismaiset tietopainotteisemmat **) kovikset sisältävät paljon osioita, joita on ihan turha alkaa pikku pääkyssään miettiä. Kun et tiedä, niin et tiedä. Eikä siinä auta silloin, vaikka kuinka ajattelisit ja hautoisit. Ei tietopuolisen vihjeen outoa piilokirjainta voi keksiä ilman tietoa tai "jotenkin oivaltamalla"! Tai tietysti voi, mutta pieleen menon mahdollisuus on 1/n.30.
___

*) oivallusristikko = enimmäkseen ei kysytä faktatietoa, ei kysytä harvinaisia sanoja - suurin osa ratkaisusanoista on tavallisia sanoja ja vihjeet perustuvat johonkin sanaleikkiin, synonyymiyhteyteen tms. tms.

**) tietopainotteisemmat, aulikset = kysytään oivallusta, mutta monet kohdat vaativat faktatietoa, joka ei miettimällä muuksi muutu. Tietoa joko on tai ei ole.
30. iso S1.6.2008 klo 19:53
Muuten samaa mieltä kaikkien osapuolien kanssa, mutta RA, miten perustelet piilokirjaimen pieleen menon mahdollisuutta 1/n.30?

Jos hatusta arpoo piilokirjaimen, oikeaan osumisen todennäköisyys on tuota luokkaa. Käytännössä Kirjaimet eivät ole keskimäärin yhtä usein esiintyviä ja kielikorva kertoo että tiettyyn tilanteeseen jotkut kirjaimet ovat todennäköisempiä kuin toiset, joten usein ollaan lähempänä fifty-sixty-tilannetta.

Jos arvioidaan että useimmiten valinta suoritetaan kahden vaihtoehdon välillä ja lähes aina kielikorvan ehdottama paras on oikea, voidaan päästä vaikkapa tuohon esitettyyn arvoon. Tai johonkin sellaiseen jossa jakaja ei ole noin lähellä aakkosten määrää.
31. RA1.6.2008 klo 19:59
iso S, perustelen sillä, että JOS ei ole tietoa edes siitä kirjainten esiintymistiheydestä ja JOS kielikorva ei kerro (puhumattakaan, että ehdottaisi!) yhtään mitään. Että näin. Ei ole silloin helppoa.
32. PP1.6.2008 klo 20:25
[Anteeksi RA. Loppulause (17:46) 'siksi'-sanasta alkaen oli oma mielipiteeni. Olisi pitänyt käyttää vaikka puolisitaatteja erottamaan sinun sanomisesi ja minun ajatukseni. Tajusin sen heti, kun olin lähettänyt, mutta ajattelin, ettet älähdä. Älähditpä kuitenkin ja minä menen häntä koipien välissä häiritsemään muita ;-( ].
33. RA1.6.2008 klo 21:08
PP, höh. Tässä ole mitään syytä varmaan kenenkään mennä häntä koipien välissä yhtään minnekään. Sanat vain siihen suuhun, joka ne sanoo. - Muutenkin tuntuu väärinkäsityksiä syntyvän kuin sieniä sateella vai mikä se osuva sanonta nyt taas olikaan...

:-)
34. PP1.6.2008 klo 22:09
RA: höh itelles. En minä ollut tosissani enkä täältä lähde kulumallakaan. Olin leikkiä laskevinani. taisin onnistua epä. Jos olisin tosikko, niin olisin pimahtanut jo aikoja sitten HS-
säikeen kommenteista. :-D.
35. iso S1.6.2008 klo 23:01
RA, eli siis sillä näet nimittäin, jankkaan edelleen: jos todellakaan ei ole pienintäkään aavistusta siitä mikä on oikea kirjain, eikö silloin oikein arvaamisen mahdollisuus ole tuo mainitsemasi 1/n.30 ja pieleen menon mahdollisuus n.29/n.30 eikä päinvastoin, kuten väitit?

Myönnän että paljon on vettä virrannut Tammerkoskessa sen jälkeen kun todennäköisyyslaskentaa treenasin (30/n.1 vuotta), mutta rohkenen silti luulla arvelevani suuntaisenoikeasti.
36. RA1.6.2008 klo 23:16
Iso S, Joo. Just noin. Mulla oli verbi väärin!

SEN mahdollisuus on luokkaa noin 30/3. Tästä lienet yhtä mieltä?
37. RA1.6.2008 klo 23:23
iso S... ja ennen kuin alat tuosta "mulla oli verbi väärin", niin tarkennan, että se koko ilmaisu (pieleen menon mahdollisuus on 1/n.30) oli väärin.

Puolustus: Ajattelin kyllä täsmälleen oikein, mutta kirjoitin väärin. Minua vähän lohduttaa, että edes ajatus oli oikein.
38. iso S1.6.2008 klo 23:52
Yksi mieli, yksi kieli. Se on hyvä alku kun on ajatus oikein. Ennemmin tai myöhemmin käy niin että se tulee oikeinpäin ulos asti! Nyt hyvää yötä, huomenna täytyy jaksaa tehdä työtä.
39. RA2.6.2008 klo 00:52
iso S, kiiiiiiiiiitos kannustuksesta.
40. Henry Haapalainen3.6.2008 klo 22:05
Minusta Aulis ei laadi vaikeita ristikoita. Ne saattavat tuntua vaikeilta siksi että ne ovat huonoja. Hyvät vaikeat ristikot ja huonot ristikot ovat kaksi eri asiaa.

Mutta yllätys oli se, että ristikoiden ratkonnan kentälle on tullut "googlettajien joukko", joka ei näytä edes ihan pieneltä. Heidän mielestään Auliksen ristikot ovat parasta suomalaisessa ristikkotarjonnassa.

Tilanne on kiinnostavalla tavalla ristiriitainen.
41. Aksu3.6.2008 klo 22:40
Nyt otan minäkin osaa keskusteluun, kun Aulista arvostellaan.

Kyllä minulle Auliksen ristikot ovat kaikkein haastavimmat ja hauskimmat. Nimittäin AINOATAKAAN julkaisua en osta sanaristikoiden takia. Täytän vain niistä lehdistä, joita on kotiin tilattu.

Auliksen lisäksi ratkon voiton toivossa helpon ristikon viikoittain paikallisesta sanomalehdestä, jossa palkintona on kahvipaketteja (!), joita en ole vielä edes onnistunut kertaakaan voittamaan.

Jos SK:ssa on ristikko, jossa on kolme tähteä, en viitsi edes ruveta pähkäilemään. Esim viime viikolla oli vain kaksi tähteä. Minulle ihan sopiva pureskeltava, paitsi että ex-pressan alle jäi vielä tyhjää, kun en keksinyt sopivaa murhattua poliitikkoa. Se on tämänkertaisessa ristikossa hyvää, että googlea en tarvinnut. Laatija on Pekka Joutsi. SK:n ristikoita ja piilosanoja ratkon vain itseni iloksi.
42. Bella3.6.2008 klo 22:45
Henry Haapalainen:
Ei Auliksen ristikot mielestäni vaikeita ole,
eikä tunnu vaikeilta.
Minun mielestä kiinnostavia, yllättäviä ja
ilman niitä ristikoita olisi tosi tylsää.
Huonoja ristikoita ei ihmiset viitsi täyttää.
Siksi mielestäni ei ole olemassa ristiriitaa,
kun ihmettelet kuinka paljon meitä on!
43. hah3.6.2008 klo 23:29
Ei Auliksen ristikot yleensä vaikeita ole. Bella on oikeassa, Hesarin ristikot ovat yleensä yllättäviä mitä ei voi sanoa valtavirran ristikoista. Koskaan ei tiedä mitä Aulis ristikkoonsa tuo. :D Vaikka Hesarin ristikkoon jää yleensä jokunen aukko piilokirjaimista, niin ei sitä tarvitse vakavasti ottaa.

Jos SK:n ristikko sattuu olemaan luokiteltu kolmitähtöseksi, niin ei sitä kannata sen takia jättää tekemättä, sillä monet niistä on arvioitu yläkanttiin, olen huomannut.
44. Henry Haapalainen4.6.2008 klo 00:58
Mukavaa että Auliksen ystäviä on tullut enemmänkin tähän keskusteluun.
45. otv-a4.6.2008 klo 09:26

huono ei ole mikään ristikko, vaan toinen on heikompi toista.
on hyvää ruuduissa jokaisen, vaikk´ aina ei esille loista. (E.L.)
46. tonimikael4.6.2008 klo 10:31
Jatketaan tässä vaikka tämän verran:

Oi, onnellinen, joka herättää
niitä voimia hyviä voisi!
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa. (E.L.)

;) :-P :)
47. Jaska4.6.2008 klo 12:25
Ja kiitospa vihdoin viimeinen,
kun Auliksen ristikot annoit,
kun riemut ja murheet ratkojien
näin sanojen siivillä kannoit,
ne sulta, sulta ma yksin sain
ja sulle siitä mä vastaan vain
ja ratkonnastani tilin teen,
miten googlasin alituiseen.
48. matts4.6.2008 klo 12:54
Hmm! HeSan perjantairistikot jäävät minulta täyttämättä koska ne eivät ole mielenkiintoisia, Sotkuisia kuvia, joista voi tulla suunnilleen mikä sana tahansa.
Ilmeisesti laatija on aina sama koska tyyli ei vaihdu, en ole vaivautunut selvittämään kuka niitä laatii.
49. ke4.6.2008 klo 13:16
Samat sanat kuin matts.
50. JTak4.6.2008 klo 14:17
Eiköhän Auliksen ristikoiden suuri suosio johdu pääasiassa Helsingin Sanomien levikistä? Aika harvassa ovat kuitenkin ne ratkojat, jotka nauttivat ristikoiden ratkonnasta Googlen avulla. Tosin varmaan sellaisiakin nykyaikana jo löytyy.
51. tonimikael4.6.2008 klo 14:21
Niin pienet seppojen on piirit vaan,
vaik' ristikoiden kirjo on laaja.
Taas laatijat on kuuleva surkeuttaan
kun jumissa on ratkojan raaja.
Yks väärin sen tavas, yks muuten vaan,
on jokaisel' ongelmat ratkoessaan,
Ah, taivas on rauha täytetyn työn,
vaan se kestänee taas läpi yön.
52. Matti4.6.2008 klo 15:13
Yksin oot sinä ihminen, ristikkos keskellä yksin,
yksin miettivä oot, yksin sa kummaava oot.
Kerran kaksi sa googlaat luullen keksinees moisen,
mutta jo eessäs taas on, taikka sit ristennyt ei
Hetken kaksi sa itsestäs mittaa ottavas luulet,
itsestäs - kaltaises valmiiksi ratkoivat jo
V-A. K.
53. Jondalar4.6.2008 klo 22:02
Mielenkiintoisia puheenvuoroja. Kummastelin Ekin kimpaantumista Taatan asiallisiin ajatuksiin. Syyttelyä hymistelystä ja mollaamisesta. Rivien välistä paistaa kateus ja syvä viha Aulis Lehtoa kohtaan. Miksi? En ymmärrä kateutta, koska en itse ole kenellekään kateellinen; jos toinen ihminen on minua parempi, ei se ole minulta pois.

Aulis Lehdon ristikoita olen tehnyt ja lähettänyt pitkälti toista tuhatta ratkaisua, silti en pidä itseäni minään fanina tai hymistelijänä. Jos ajan hyvällä autolla ja tykkään siitä, ei se tarkoita että fanitan valmistajaa. Tosiasiat pitää tunnustaa, ei hekumoida. Minulla ei ole paljon vertailupohjaa muihin ristikoihin, joten olen jäävi arvostelemaan.

Sen voin kertoa, että yritin kovasti kerran Kreikan lomalla täyttää IS ristikkoa, mutta en viikossa saanut vissiin yhtään sanaa ratkaistuksi. Silloin päätin, antaa olla.

Parhaiten pää tuntuu toimivan sängyssä seljällään, kaikessa rauhassa mietiskellen. Myös pitkällä kävelyretkellä humeetivesi hölskyy kirkkaana. Sängyssä unta odotellessa olen monta kiperää kohtaa ratkaissut, sovitellut mielessä sanoja ja kirjaimia ruutuihin. Pimeässä, silmät kiinni.

Toisaalta on sisäinen pakko saada ristikko valmiiksi, kalvaa jos ei saa.
54. Eki4.6.2008 klo 22:22
Tuota noin... Tulipa turhauduttua taas kerran siitä, että Taatan mielestä täällä muista kuin Aulis Lehdon ristikoista esitetyt mielipiteet ovat hymistelyä. Anteeksi.

Jos luit alustukseni, on minun vaikea ymmärtää, että pidät minua kateellisena ja Aulista vihaavana. En minäkään ole kenellekään kateellinen, en pane laatijoita arvojärjestykseen eikä muiden hyvyys ole kuin alalle hyvää meriittiä. Olen siis iloinen, jos omaan talliini tai sen ulkopuoliseen joukkoon tulee laatijoita, jotka löytävät tiensä Suomen laatijoiden tarkemmin määriteltävään kärkeen. Kaikille laatijoille suotakoon kehut, jos sellaisia on ratkojilta tullakseen.
55. Jukkis4.6.2008 klo 22:22
Jondalarin tekstin ensimmäinen kappale on ihan käsittämätön. Kuka syyttää hymistelystä ketä? Ks. esim. kirjoitus 1.6.2008 klo 14:06. Ja tuo "Rivien välistä paistaa kateus ja syvä viha Aulis Lehtoa kohtaan" on ihan tajuton heitto. Missä ne rivin välit on ja kenen tekstissä?
56. ?4.6.2008 klo 23:01
Eki syyllistyi melkoseen hymistelyyn jo alotusviestissä:

Aulis Lehto on tämän muiden tyylin kantaisiä, jopa "the kantaisae", silloin kun hän aloitti Hesarissa (sen myötä minä ja moni muukin alkoi tajuta, miten koviksia voi oikein kunnolla tehdä).
57. ?4.6.2008 klo 23:03
Ei kun kateuteen ja syvään vihaan? Vai mihin?
58. lukija4.6.2008 klo 23:36
Mihin tarkoitukseen nämä kirjoituset ovat tarkoitettuja?
Tämähän on aivan uskomatonta. Kuka tykkää äidistä,
kuka tyttärestä tai sen veljestä. Todella rakentavaa
porukkaa.
59. Henry Haapalainen5.6.2008 klo 01:44
Hienoja runoja yllä. Edellisessä elämässäni rustasin sanoituksia vähintään satoihin julkaistuihin iskelmiin, siksi osaan antaa arvoa.

Kaipaan enemmän kirjoituksia niiltä, jotka ovat todella ihastuneita Auliksen ristikoihin. Ristikoista (niiden huonoimmista ja toivotuimmista elementeistä) on tehty lukuisia kyselytutkimuksia. Tuntemieni tutkimusten mukaan Auliksen ristikoilla ei pitäisi olla ihailijoita lainkaan. Olen joskus kirjoittanut, että Auliksen ristikoissa on taikaa. Nyt voitaisiin selvittää, mitä se taika on.
60. Aksu5.6.2008 klo 09:36
Kerroin eilen, etten SK:n viime viikon ristikossa tarvinnut Googlea. Tarvitsin kuitenkin, kun piti varmistaa sen murhatun poliitikon kuolintapa. Sain siis kahden tähden ristikon täyteen.

Piilosana jäi vielä kesken.
61. IiKoo5.6.2008 klo 11:12
Auliksen ristikoiden taika onkin aika mielenkiintoinen asia. Itse kyllästyin noihin joku vuosi sitten, kun niistä löytyi turhan usein selkeitä hätäreitä tyyliin "Ilkat joskus - iilat" (keksitty vihje-ratkaisupari, mutta idea selkeytyy). Lisäksi varsinkin niissä koko sivun kesäristikoissa oli selkeitä virheitä varsin taajaan.

Aulikselta tulee kuitenkin tasaiseen tahtiin vakiokamaa, esimerkiksi se tapahtui-aiheinen ristikko kerran kuussa. Varmaan ihan mukavia jollekin kantaratkojalle. Näissäkin on vähän turhan usein ratkaisuna "sejase tänään vainaa" taikka "jokulaulaja päästi ensi äänensä" -tyyppisiä ratkaisulauseita.

Ja sitähän ei voi kiistää, etteikö Aulis olisi hakenut uusia ideoita ristikoihinsa. Esimerkiksi nuo anagrammiristikot ovat olleet ihan piristäviä poikkeuksia ristikkotarjonnassa. Tähän vielä se, että ristikoihin on haettu eri muotoja. Esimerkiksi tuo IS Plussan vasempaan yläkulmaan sidottu pääkuva tuntuu joskus tylsältä. Auliksella on nykyään aika usein näemmmä ollut keskellä ristikkoa pääkuva, josta on lähtenyt vihjeitä eri suuntaan, muun muassa Suomen lipun mittasuhteilla sanat jokaiseen ristin osoittamaan suuntaan. Tämä toki tietää sitä, että tulee helposti sanoja, jotka liittyvät varsin löyhästi itse vihjekuvaan.

Eli kyllä kai noiden pohjalta voi sitä taikaa löytää. Itse näkisin asian niin, että Aulis on parhaimmillaan erinomainen ja huonoimmillaan varsin avuton. Ei siis ihme, että äijä jakaa mielipiteitä. Toisekseen vakipaikka Suomen suurimmassa päivälehdessä aiheuttaa omat näkemyksensä. Joku voisi jopa verrata häntä Jukka Kajavaan, jonka mielipiteistä kukaan ei olisi ollut kiinnostunut, jos hän olisi kirjoittanut johonkin maakuntalehteen.

(ja minkä ihmeen takia pitää aina ryhtyä inttämään siitä, kuka hymistelee ja kuka ei?)
62. Ihmettelijä5.6.2008 klo 11:23
JTak kirjoittaa:
"Eiköhän Auliksen ristikoiden suuri suosio johdu pääasiassa Helsingin Sanomien levikistä?"

Tässä Levikintarkastius Oy:n sivuilta poimittua tietoa levikeista.
(http://www.levikintarkastus.fi/levikkitietokanta/ index.php

Helsingin Sanomat ma-la 2007: 410 392 kpl
Iltasanomat viikonvaihde 2007: 208 487 kpl

Säikeessä HS 2486: 414 kommenttia.
Säikeessä IS KOVIS: 31.5.08 10 kommenttia.

Millaisia johtopäätöksiä voidaan vetää näistä luvuista?
63. Jukkis5.6.2008 klo 11:30
Esim. sellaisen, että määrä ei korvaa laatua.
64. Jukkis5.6.2008 klo 11:50
Lisää mahdollisia johtopäätöksiä:

Kovisten ratkojat haluavat keksiä ratkaisusanat itse.

IS:n kovikset ovat sen verran laadukkaita, että niiden ratkaisusanat tosiaan on mahdollista keksiä ihan itse.

Kovisten ratkojat ovat ymmärtäneet, että jos haluaa keskustelusaitilla ottaa jonkin asian esille, niin se kannattaa ottaa esille säikeessä, joka sille aiheelle on olemassa, tai perustaa aiheelle uusi säie. Ei siis kirjoittaa yhteen ja samaan säikeeseen kaikkia mahdollisia mieleentulevia asioita.
65. ässä6.6.2008 klo 11:37
Jukkis on aivan oikeassa, määrä ei korvaa laatua ja jos kaipaan ruokareseptejä, niitä löytyy helposti muualtakin.
66. Ihmettelijä7.6.2008 klo 10:31
HS ruotijat ovat sosiaalisempia, kuin IS ratkojat. Ensin tehdään työt. Ja sitten kirjoitellaan mukavia, kuin ennenvanhaan kahvitunnilla. Varsinaisia sitruunoita ovat IS ratkojat, jos tähän otokseen mukaan mukaantulleet lasketaan.
67. Jaska7.6.2008 klo 12:41
Missä miehet ratkaisee, siellä lampaat ei voi laiduntaa.
68. Kom Mentoi7.6.2008 klo 13:04
Miksi tuollainen vastakkainasettelu? Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta.

Eikä kumpikaan ole toistaan parempi tai huonompi ratkoja sen perusteella, minkälaisista kovisristikoista tykkää.
69. Ihmettelijä7.6.2008 klo 14:39
Säikeeen avaaja haluaa tällaista. Pitää itseään parhaana.
IS koviksia laatii neljä. Kuvittajia on toinen mokoma. Siis nejä kertaa neljä. Tosi hyvä massaräätälöijä on tämä eki. Ominansa pitää jokaista
70. Kom Mentoi7.6.2008 klo 14:48
"Siinä ei minusta ole mitään ongelmaa, että IS ja HS julkaisevat erilaisia vaikeita ristikoita. Se on rikkautta." (Erkki Vuokilan alustuksesta)

- Miten niin säikeen avaaja haluaa tällaista vastakkainasettelua?!

Kyllä se vastakkainasettelu on tullut ennemminkin noissa kirjoituksissa ja kommenteissa esille kuin Erkki Vuokilan alustuksessa.
71. Ihmettelijä7.6.2008 klo 14:54
Eki vaan haluaa kinata. Neljä vuotta seuranneena tämä on tosi. Onnea elämään tekonahkatukalle
72. ?7.6.2008 klo 15:00
Tästä välistä puuttuu nyt se puhashenkinen kommentti jossa paheksutaan henkilökohtaisuukssin menemistä.
73. Kom Mentoi7.6.2008 klo 15:13
Mielestäni se oli ihan osuva komentti.

Täällä näyttääkin olevan sellainen kuppikuntameinki: jos kritisoit yhtä henkilöä - kritisoit (tietämättäsi) tiettyä porukkaa. Eli jos esim. kritisoidaan Vuokilaa - kritoisoidaankin itseasiassa aikaa montaa muutakin henkilöä tai jos kritisoidaan yhtä Hesarin ratkojaa - kritisoidaankin kaikkia "aulisteja".

Milelestäni aika putkinäköistä.
74. ?7.6.2008 klo 15:53
Niin. Ja henkilökohtasuus mikä henkilökohtaisuus. Ei ole aste-eroja. Kyllä kritiikkiä pitää kestää.
75. Kom Mentoi7.6.2008 klo 16:48
Kritiikkiä pitää kestää, jos kritiikki on asiallista eikä jotain noin vain ilmoille heitettyä henkilökohtaista panettelua. Sellaistakin olen näiltä sivustoilta lukenut - riveiltä ja rivien välistä.

Osa kirjoittajista osaa naamioida ivailunsa korrektin kielenkäytön taakse. Kun tällaiseen kirjoitukseen reagoidaan, on yleensä vastauksena "enhän-minä-nyt-hyvänenaika!-mitään-tarkoittanut" - tyylinen vastine, jossa yritetään tehdä kritiikin esittäjästä "vainoharhaista". Väärinkäsityksiäkin varmasti tapahtuu, mutta vakioporukan antipatiat ja sympatiat toisiaan kohtaan tulevat aika pian esille, kun näitä sivustoja seuraa.
76. Jondalar8.6.2008 klo 12:49
Ekiltä pyydän anteeksi pahoja sanojani. Se oli, niinkuin todettiin, tajuton (järkeä vailla) heitto. Arvostan suuresti Ekiä ja hänen kommenttejaan, oikeasti mitään pahaa sanottavaa minulla ei taida olla. Chattikeskusteluissa anonyymina ihmiset saattavat sanoa tyhmyyksiä, joita ei kasvotusten missään nimessä sanota. Myös autonratissa moni mukava mies muuttuu etuilevaksi hirviöksi.

Minulla on kirjahyllyssä kunniapaikalla Erkki Vuokilan ristisanakirja. Kun ratkaisen ristikkoa, pidän kirjaa edessä pöydällä ja moni pulma on sen avulla ratkennut.
77. Eki8.6.2008 klo 13:38
Jondalar, kiitän, asia unohdettu.
78. Kertoja8.6.2008 klo 13:47
Tähän mennessä peruuttaneet: Eki, Miimu ja Jondalar.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *