KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAKSU PELIKAANI 2/2008

3991. Paksu Pelikaani 2/2008

Sanna19.5.2008 klo 12:07
Siis mikäihme tuossa 18-19 sivun ristikossa on tuo KYLPYLÄ keskellä ylhäällä`?? ei vaan sytytä.jos joku osais auttaa :) kiitos!
2. ?19.5.2008 klo 12:23
Jos sen itse olen oikein tehnyt, niin siihen tulee erisnimi.
3. Jaska19.5.2008 klo 22:46
Miks ratkaisu ei aukene meille, onko pollamme syytä tää? Sivu 31, vihje RA! Ei viitanne laatijaan?
4. RA19.5.2008 klo 22:56
Jaska, en löydä. Missä?
5. Jaska19.5.2008 klo 23:39
Suunnilleen kaakkoisneljänneksen keskellä.
6. PP19.5.2008 klo 23:40
Eniten aikaa vei tavuristikko sivulla 31. Varsinkin yläkoillisen
peruukki, jota lyödään puulla päähän. Miksi RA! on se, mikä
tuli ratkaisuksi? Nelosolutta kuvan oikealla puolella haikailin kauan, Jaska sen selvitti. Nälkä tuli itsestään, muuten en olisi arvannut. Viitamäellä oli loisto-oivalluksia ja Pihlajamäet ratkon aina ekaksi.
7. RA19.5.2008 klo 23:47
Ahas! Kyse taitaa olla ristikosta Paksussa 3/2008 (ei otsikon 2/2008), s. 31?

RA! ei viittaa millään lailla toiseen laatijaan eli minuun. Huomattavasti tunnetummasta hahmosta on kysymys.
8. Jaska19.5.2008 klo 23:53
Ai, anteeksi tuplasti. Meiltä unohtui mainita kolmonen. Onkohan tuo lyhenne ihan virallinen, epäilen. Kun AAkin on luultavasti tunnetumpi ihan muusta. Entä IA, TA, LA ja HA? No, asia kuitenkin selvisi, kiitos.
9. RA20.5.2008 klo 00:12
Kyllä se aika virallinen on. Ainakin "hänen yrityksensä keskeisissä toimitiloissa" tuo lyhenne komeilee ja ISOLLA.
10. Eki20.5.2008 klo 00:14
Saman selityksen annoin tarkastaja-Liisalle, kun hän RA-vihjettä samalla tavalla kyseli. Oliko Riitta ehkä meseroinut minut tekemään sen? Hupsista, tein sen ihan vihjeittäjä-piirtäjän selityksistä tietämättä.
11. Jukkis31.5.2008 klo 17:55
Ja aika kysellä tämän lehden hämäryyksiä, joita jäi vain Viitamäen laatimukseen, s. 30.

ENSIN TÄHÄN, SITTEN HAUTAAN -> HAMA
Mikä logiikka takana?

TUTUN KIELEN SOLMUUN SAATTAJAN PAIKKA -> HATTULA
Kuka kyseessä? Vai joku ihme juju?

VYÖ -> ASSA
Ihan hämärä.
12. Marco Poloinen31.5.2008 klo 18:07
Kun en ole nähnyt enkä tehnyt, niin en ole kovin varmakaan, mutta "kielisolmupaikka" liittynee Hattulan apupapin papupataan.. Noista kahdesta muusta ei kyllä oikein pääse perille, jos ei niissä noiden vihjeiden lisäksi ole mitään kuvia tms. lisukkeita.
13. RA31.5.2008 klo 18:12
TUTUN KIELEN SOLMUUN SAATTAJAN PAIKKA -> HATTULA; vihje viittaa siihen loruun "Hattulan pappilan apupapin papupata pankolla kiehuu ja kuohuu"

ENSIN TÄHÄN, SITTEN HAUTAAN -> HAMA;
hama ilmaisee äärikohtaa, ääripistettä - eli "hamaan kuolemaan asti"

- tuo VYÖ -> ASSA ei nyt tule mieleen, mikä jippo siinä oli
14. Jukkis31.5.2008 klo 19:24
Tuota RA:n tarjoamaa HAMA-selitystä en kyllä ihan heti osta.

Kyllähän Nykäsestä löytyy esimerkkinä "hamaan kuolemaansa asti", mutta ei se sitä tarkoita, että hama erityisesti kuolemiseen liittyy. Muita esimerkkejä on "hamaan tähän asti", "auringon noususta hamaan sen laskuun" jne, myös kohti menneisyyttä: "suoraan aleneva ikäsarja hamaan alkusyntyyn asti" (mitä sitten tarkoittanekaan).

Että parempi selitys tarvitaan. Valitettavasti sylttytehdas eli Antti Viitamäki vaan taannoin suurieleisesti irtisanoi itsensä näistä keskusteluista, joten ehkä emme saa tietää, mikä tuossa on ollut ideana.
15. RA31.5.2008 klo 19:33
Voi olla että olen metsässä, mutta jotenkin noin sen itse hahmotin. Muutakaan selitystä sille keksinyt.

Siis: ENSIN TÄHÄN (elämän loppuun, kuolemaan ~ yhteen ääripisteeseen), SITTEN HAUTAAN (mikä määrittää, että jostakin ääripisteestä on kysymys).

Voi hyvin olla, että Antin oma ajatus on jotain muuta.

[Tuota VYÖ -> ASSA -juttua en saa vieläkään kiinni. Kaipa joku muu sen muistaa.]
16. RA31.5.2008 klo 19:35
Olipa sekavasti esitetty. Yritän uudelleen. Vihjeen SITTEN HAUTAAN -osa ilmaisee sen ääripisteen.
17. RA31.5.2008 klo 19:42
Pesonen ei näköjään anna tuota HAMA -sanaa sellaisenaan, vaan muodoissa hamaan, hamasta, hamassa. Merkityksenä annetaan "ilmaisee äärimmäiskohtaa".
18. Jukkis31.5.2008 klo 19:47
No joo, kyllähän tuon voi noin ymmärtää kun oikein pinnistää. Ei siihen oikein muutakaan selitystä varmaan saa keksittyä. Hiukka väkisinväännetty silti.

Mutta siis ASSA on edelleen ihan hämärä. Enkä kyllä keksi, miten ristevät sanat voisi olla toisin, jolloin tuo oliskin jotain muuta kuin ASSA.
19. Tuomas L.31.5.2008 klo 20:08
Eikös joskus käytetä sellaistakin sananpartta kuin "hamaan hautaan"? Tämä on ehkä ollut Antilla mielessä.
20. RA31.5.2008 klo 20:37
Jukkis, en nyt löydä tätä lehteä. Mitä ne toiseen suuntaan olevat sanat ovat, joista se ASSA muodostuu?
21. Antti Viitamäki31.5.2008 klo 21:08
Tässäpä laatijan kommentit:

HATTULA:
Hattulan pappilan kielisolmusta oli tosiaan kyse.

HAMA:
Minulle on jotenkin valtavan tuttu ilmaisu tuo "hamaan hautaan". Ilmeisesti se oli ristikon tarkastajallekin, koskapa ei tuohon puuttunut. (Kaikkiin ei toki hänkään aina huomaa tai ehdi puuttua, ja tuosta ristikosta löytyi muutakin korjattavaa.) Vihjeen logiikka on siis yksinkertaisesti se, että ilmaisussa "hamaan hautaan" ensin tulee "hamaan" ja sitten "hautaan". Näinhän Tuomas L. jo ehti tuossa aavistellakin.

Sitten tuo kolmas ihmetyksen aihe:

Jukkis: "Enkä kyllä keksi, miten ristevät sanat voisi olla toisin, jolloin tuo oliskin jotain muuta kuin ASSA."

Miettikää vain, kyllä siihen voi tulla jotain muutakin. Ja sitten tuon pitäisi kyllä olla aivan selvä. Vinkkaan vain, että paljon ei tarvitse muuttaa. En vihjeitysvaiheessa hokannut että tuohon jää tuollainen lievä "duaalin mahdollisuus", mutta oikea ratkaisu on mielestäni todella selkeä. Joskin siinä mennään tuttuun sanaan hieman takaperoisesti, sanoisikohan joku jopa "laittomasti". Mutta kun sana on aivan tavallinen ja tuttu, niin eiköpähän sen näinkin saa vihjeittää.

Vielä toisesta asiasta:

Jukkis: "Valitettavasti sylttytehdas eli Antti Viitamäki vaan taannoin suurieleisesti irtisanoi itsensä näistä keskusteluista, joten ehkä emme saa tietää, mikä tuossa on ollut ideana."

Myönnän että olin hieman muistakin syistä stressaantunut tuona yönä, mutta ihan oikeasti minua kiukuttaa vieläkin, että aikuiset ihmiset eivät ymmärrä mitä KESKUSTELU on. Tai ainakin minä itse olen oppinut, että keskustelu on asioiden sosiaalista pohtimista ihmisten välillä kielen keinoja käyttäen, eikä jatkuvaa perustelematonta inttämistä, panettelua ja solvaamista tai omien vainoharhojen ja traumojen purkamista. Olennaista keskustelussa on nimenomaan avoin mieli ja toisten kuunteleminen - tai tässä tapauksessa toisten kommenttien huolellinen lukeminen.

Vääriä tulkintoja ja erehdyksiä sattuu, enkä todellakaan yritä korottaa itseäni sellaisten yläpuolelle, mutta tuon kyseisen säikeen ilmapiiri vain sai vereni kuohahtamaan. Yritin tehdä loppukommentistani mahdollisimman PIENIeleistä, mutta ehkä ainoa pienieleinen tapa olisi ollut olla kirjoittamatta mitään. Että siltä osin kyseessä oli vain hyödytön, mitään rakentamaton puuskahdus. (Pahoittelen.) En edelleenkään aio osallistua niihin säikeisiin, joissa keskusteluksi katsotaan minkä tahansa asian jankkaaminen ilman ensimmäistäkään perustelua. Moista typeryyttä saa kuulla ihan tarpeeksi satunnaisena baari-iltanakin.

(Tällä kommentilla EN toivo tuon aiheen levittäytyvän tähän säikeeseen. Tarkoitus oli vain vastata Jukkikselle, koska asia tuli esiin tässä samassa yhteydessä.)

Katson vastakin, että minulle itsellenikin on ihan hyödyllistä lukea saamaani palautetta ja tarpeen tullen vastata siihen. Mutta jos minusta on nyt käytökselläni tullut "sylttytehdas", jonka kommentoinnit ovat yhdentekeviä, hyväksyn tietysti senkin. Jokainen on itse vastuussa omista sanomisistaan.

Hyvää jatkoa kaikille!
22. Jukkis31.5.2008 klo 21:28
No oompa tyhymä. KESTÄVIN SAUMOIN onkin LAATUHOUSUT eikä LAATUTOSSUT, jolloin ASSA onkin ASUA, jossa ei ole mitään epäselvää.

(Anteeksi, Antti, tarkoitukseni ei ollut olla ilkeä tuon sylttytehdas-lausahduksen kanssa. Aika tyhmästi kirjoitin. Paitsi että kyllä tommoinen keskustelun lopettamisilmoitus on aina jotenkin suurieleiseltä vaikuttaa. Olen itsekin tuollaisen ilmoituksen joskus takavuosina jossain todella tyhmäksi äityneessä nettikeskustelussa laukaissut, ja jotenkin se sitten jälkikäteen tuntui hölmöltä. Parempi vaan häipyä paikalta sanomatta mitään.)
23. iso S1.6.2008 klo 11:25
Keskisormieleettömästi myönnän että minusta vyö => asua on takaperoisesti johdettu eikä tunnu kivalta. Saattaa olla tottumuskysymys. Siihen ehkä tottuisi jos tämmöinen yleistyisi, mutta jäljelle jäisi se ikävä sivuvaikutus että ristikoiden sääntöihin tottumattomat alkaisivat luulla että ratkaisusanat voivat olla muussakin kuin perusmuodossa. Toisessa säikeessä Eki mainitsi että aloittelevilla laatijoilla tätä tautia esiintyy jo muutenkin.

Päinvastainen tapaus, asua => vyö, olisi ihan ok jos vyö olisi pitempi! Kolmekirjaimisethan ovat yleisen käytännön mukaan liian lyhyitä ratkaisusanoiksi. Tässä tapauksessa vihjeen erityisansio (joidenkin mielestä erityisvika) on sen tahallinen harhautteisuus. Ilman poikittaisten apua ei voi suoraan tietää liittyykö vihje asuun vai asumiseen.

Sinänsä on hyvä että laatijalla riittää intoa ja uskallusta kokeilla jotain tavallisesta kaavasta poikkeavaa. Sitä kautta voi löytyä jokin piristävä uutuus. Toisaalta joskus tulee tyrmäävää kritiikkiä. Tämäkin on kestettävä. Ilman pautetta ei voi tietää oliko idea muiden mielestä hyvä vai ei.

Asiasta kolnanteen: joidenkin mielestä (ja Viitamäki ei käsittääkseni kuulu joukkoon) on helppo tietää onko idea hyvä vai ei. Tarvitsee vain muotoilla kysymys toisin: onko se minun ideani?
24. RA1.6.2008 klo 11:35
Minusta tuommoinen vihjeitystyyli (vyö -> asua) on ihan ok vaikeaksi tarkoitetuissa ristikoissa. Ei ollenkaan mikään tauti vaan tautisen hyvä!

Vaikeita ratkovat varmasti ymmärtävät JUJUN ja veikkaan, että useimmilta pääsee AHAA (en usko, että monikaan tuosta väärinoppii, että ratkaisusanat voivat olla taivutettuja).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *