KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2469

3804. Hs 2469

Römpsä1.2.2008 klo 07:29
"on taasen perjantai kohti kioskia tottakai sieltä hesarin mä saan uusin aulis ratkontaan LA-IS-KURIA laulattaa"
2. Mummu1.2.2008 klo 10:10
Suurella jännityksellä odotan, kuka ekana rientää kertomaan jo ratkaisseensa homman, lienee tärkeäkin tieto.
3. HT1.2.2008 klo 10:29
Hyvin merkittävänä informaationa ilmoitan, että on jo peräti viisi sanaa kasassa.

Koukeroilla kirjoitetut vihjeet näyttäisivät tällä kertaa olevan kiitettävän selviä, mitä nyt piti vähän aikaa tihrustella sitä, joka on yhdeksän senttiä itäkaakkoon vasemmasta yläkulmasta. Katz tuntuu siinä lukevan, se varmistui ratkaisusanoistakin.

"Loputon kirosana" on taas erään sortin aulismi, ei toki pahimmasta päästä. Kiva on oppia toimistotarvikealaakin ratkomisen myötä.
4. Pekka Harne1.2.2008 klo 10:57
Ristikko tuntuu kumman kaksijakoiselta: sen alaosa on yläosaa paljon vaikeampi.
5. Aksu1.2.2008 klo 11:45
Olen samaa mieltä: alaosassa on vielä liian paljon tyhjää. Lisäksi yritän saada selvää vihjeistä.
Esim. 1. TAPAHTUI-sanan toisen a:n kohdalla vihjekuvan alareunassa kolme merkkiä: ovatko kaikki kirjaimia vai onko siinä numeroitakin?
2. Oikealla yläreunassa olympiarenkaiden vieressä kolme merkkiä (neljäs merkki tietysti nuoli), numeroita ja kirjaimia?
Suurennuslasistakaan ei ole juuri apua! Miten näette nämä?
6. HT1.2.2008 klo 13:47
1. Minusta ensimmäinen merkki voisi olla nuolikin. Lopuiksi veikkaan 91, mutta totta tosiaan, mahdollisuuksia on monia.

2. Luen tuon kohdan 5SB.

Onhan tämmöinenkin yksi tapa saada ristikkoon vaikeutta.
7. ?1.2.2008 klo 14:08
Huono tapa.
8. Pekka Harne1.2.2008 klo 14:22
Aksu ja HT, kyllä ne kolme merkkiä ovat kaikki isoja kirjaimia!
9. Aksu1.2.2008 klo 15:09
1. kohtaan saan vastaukseksi synonyymin Pekka Harnen vihjeelle.

2. kohdassa tulee väkisin jo vastaus, mutta syy-yhteyttä en vielä ymmärrä. Sekoitan ajatuksianne vielä vähän: jospa se keskimmäinen merkki, jota nuoli osoittaa, onkin pieni delta...
10. Bella1.2.2008 klo 15:39
Minulla on myös jostain syystä aukkoja alaosassa. Yläosa on ok. Minusta ne kolme ovat kirjaimet ESB ja nuoli osoittaa S kirjainta.
11. Owlie1.2.2008 klo 16:59
Hämmästyksekseni ratkesi ilman kuuklausta. Myönnetään, että tarkistin nimiä ja opin taas uutta. Suurennuslasi ja nykänen oivia apuja. Hyttysenkakkakolmikon keskimmäiseksi veikkaan ässää ja lyhennettä jonkun valtion nimeksi, jolloin engl. valtio olisi ratkaisu. Jos auto on teellinen eikä ämmällinen.
12. HT1.2.2008 klo 19:25
Taidan kallistua Bellan kannalle eli ratkaisusanan tultua "itsestään" pitänee olettaa, että kirjainyhdistelmä on ESB. Tuon avulla selitys näkyy löytyvän netistä nopsasti.

Voisi laatija pikkuisen petrata tekstaustaan. Hassua tällainen takaperoinen ratkonta, jossa ensin odotetaan ratkaisusanan syntymistä ristikkoon muitten sanojen avulla ja sitten ruvetaan ottamaan selville, mistä vihje on pantu kasaan.
13. Bella1.2.2008 klo 19:48
HT: Mukavaa perjantaita. Toinen epäselvä kohta on 11.2.1948 lauseen ensimmäisestä kirjaimesta alas. Tosin se tuli selväksi, kun sain sen lauseen selväksi. Muuten täynnä, mutta alin oikea nurkka oletettavasti virheellinen. "Lemmenparin" sanaksi tuli outo sana. Ei auta kun peitellä kirjaimia ja olla tarkkaavaisempi.
14. esko1.2.2008 klo 20:32
samoin minulla on yläosa valmiina. alaosan kanssa takkuaa pahasti.
15. täyttäjä1.2.2008 klo 21:03
Mummulle.
Kerran kauan aikaa sitten sain Auliksen ristikon täytettyä lauantain aamukuuteen mennessä. Lehti kopsahti luukusta neljältä. Pankaa paremmaksi.
Siihen aikaan aulikset olivat helpompia ja täyttäjä skarpimpi.
16. täyttäjä1.2.2008 klo 21:06
Siis perjantai oli päivä. Olin kesälomalla
17. Aksu1.2.2008 klo 21:07
Olipahan taasen kieronlaisia vihjeitä! Muun muassa "Halosen liiveissä" ja myös "aitoja". Vilikin meni uusiksi, kun selvisi vuoden 1968 juttu.

Autosta en kuitenkaan saanut teellistä enkä ämmällistä, Owlie! Kuvia erilaisista autoista (henkilö-, kuorma-, linja-, museo- ym ym) olen selannut kuukelista, enkä ole löytänyt. Vai löytyykö sieltä vihjeen kuva?
18. esko1.2.2008 klo 21:09
täyttäjä. kauanko nyt meni? minulla menee varmaan sunnuntaihin aamukuuteen.
19. täyttäjä1.2.2008 klo 21:25
esko ja muut auliksen ristikoiden ystävät:

Oletettavasti menee torstaihin. Olen jo kaksi kolmannesta saanut täyteen, mutta sitten rupesin ryyppäämään. ;)

En nyt kovin syvällisesti rupea tätä säiettä lukemaan.
Tavanomaisen vaikeahan on tämä tapahtui-ristikko.
Muuten, käytän kaikkia mahdollisia ulkoisia keinoja ristikoiden ratkaisemiseen. Ensimmäinen on Vuokilan MMM ristisanakirja. Toisena google. Kolmantena on MMM kansalaisen vuosikirja 1994. Siitä löytyy kuntiemme vaakunat.
20. HT1.2.2008 klo 21:47
Aksu: jos auto-vihje osoittautui noin vaikeaksi, sinulla lienee jotain väärin. On tämä sana ollut ennenkin nimenomaan näin vihjeytettynä (ennen vanhaan käytettiin eri vihjettä) ja kuukelissakin on kuvia vaikka kuinka. On mallin nimi, kuten vaikkapa Astra, ei siis varsinainen merkki.
21. Aksu1.2.2008 klo 23:13
No, voi harmi, jos jotakin on mennyt väärin! Hanakat, kevytkenkäiset, Oulut ja Vantaat ovat mielestäni ok. Unkarin sydämeksi olen valinnut kaupungin puoliskon. Nauravasta naamataulusta tuli verbi ja autokin alkaisi vokaalilla. Automallilla löytyy kyllä kuvia kuukelista, muttei juuri samanlaista. Löytämäni auton "suku" on amerikkalainen, mutta mallilöydöksessä on silti teksti kyrillisillä kirjaimilla ja mallin nimikin muuntuu erilaiseksi! Hoh-hoijaa! Aikaansaamani sana ei ole minulle lainkaan ennestään tuttu, mutta olenkin jättänyt ratkomisen aina kesken, kun se on mennyt liian vaikeaksi. Nyt on aikaa ratkoa, kun olen lomalla.

Jatkan huomenissa. Kiitos avusta kuitenkin, HT!
22. Bella2.2.2008 klo 00:13
Mitä saitte "lemmenpariksi"? Jotain on nyt väärin. Oikeassa alakulmassa pystyyn.
23. HT2.2.2008 klo 00:17
Aksu: perun vihjeeni, sillä ymmärsin väärin: luulin, että kyseessä oli viidennen vaakarivin sanallinen vihje AUTO eikä auton kuva.

Minulla alkaa tuo kohta olla täytetty (oikein tai väärin), mitä nyt vielä puuttuu min min min min -vihjeestä tulevan sanan alkuosa. Kokeilin autohakua panemalla kolmanneksi kirjaimeksi milloin mitäkin, ja kahdella tuli kyllä runsaasti monenlaista autoa, muttei juuri tuota, joka näkyy vihjeessä. Muuten, Vantaata-vihjeessähän on ratkaisuksi ainakin kaksi mahdollisuutta, siis ensimmäisen kirjaimen suhteen
24. HT2.2.2008 klo 00:20
Bella: kirjoitit, että "lemmenparin" sanaksi tuli outo sana. Jos tilanne on vielä ennallaan, vaihda sukunimiä-vihjeestä tuleva sana, ja johan tulee järkeä siihenkin lemmenpariin.
25. Bella2.2.2008 klo 00:49
HT: Se min... alkuosa on double something. Lukko on päällä edelleen. Täytynee jättää aamuksi? Käyn pikasuihkussa ja tulen vielä katsomaan, josko olisi tullut sinulta vihjettä esim. keittoastiaan.
26. HT2.2.2008 klo 00:54
Astian loppuosa on autossakin, puhekielessä. Muinaisen mainoksen mukaan se puuttui polkupyörästä. Tuttu intin käyneille.
27. Bella2.2.2008 klo 01:13
Tullee "parin ...... kohdalleen! Kiitos sinulle. Tuliko double kohdalleen?
28. Bella2.2.2008 klo 01:23
Inttiä en ole käynyt, mutta oli silti tuttu. Minulla oli siinä toinen inttisana astialle m...i. Sain ristikon kuntoon, kiitos.
29. HT2.2.2008 klo 01:25
"Double" tuli kohdalleen ja ristikko on melkein valmis, mutta auton kuvasta tuleva sana pitäisi vielä selvittää, niin outo se on nyt. Toisekseen on vielä auki piilokirjain pystysanassa, jonka vihjeenä on kellotaulua muistuttava hökötys (neljäs pystyrivi vasemmalta).
30. HT2.2.2008 klo 01:41
No niin, nyt autokin sai oikean nimensä. Vantaata-vihjeen ratkaisuksi (ja auton viimeiseksi kirjaimeksi) oli vielä yksi mahdollisuus, jota en aikaisemmin hoksannut. Sieltähän kuva löytyi kuukelista ja hämärästi muistelen, että olen tuon nimen johonkin maailman aikaan kohdannutkin, siis nimenomaan autosta puhuttaessa. Muusta yhteydestä on toki tuttu muutenkin.
31. Bella2.2.2008 klo 01:52
Olettaisin sen kellon olevan ruokailuaika. Tosin minulle tuli runomuoto päivällä aterioimiseen. voi olla väärinkin.
32. HT2.2.2008 klo 01:56
Tuo sana oli minullakin mielessä, mutta ilmansuuntaa merkitsevänä, ja aivot olivat sen verran jähmeät, että toinen merkitys ei tullut mieleen.
33. Aksu2.2.2008 klo 08:20
Kannatti nukkua yön yli! Kun vaihdoin Vantaan eka kirjaimen, niin auton kuva löytyi oitis kuukelista ja Vantaan lähiosoitekin postinumeroluettelosta. Ristikko on valmis minullakin, kiitoksia avuista!
34. MP2.2.2008 klo 11:04
Bella: Voisikohan siitä kellosta tulla eräs kellomerkki ekä ruokailuaika runollisena.
35. Aksu2.2.2008 klo 11:24
MP, millainen olisi silloin piilokirjain? En jaksanut kuukelista ihan kaikkia vaihtoehtoja kokeilla.
36. HT2.2.2008 klo 11:28
Liekö sentään noin oudosti laatijan ajatus kulkenut, varsinainen aulismi olisi silloin kyseessä. Kallistun aikaisemmin esitetyn kannalle.
37. MP2.2.2008 klo 11:41
Aksu. Jos loppupäästä lähdet hakemaan/kokeilemaan löytyy piilokirjain, jonka avulla tulee naisten rannekello.
38. HT2.2.2008 klo 12:29
Rannekellossa on ranneke, kuvan hökötys on ilman.
39. Aksu2.2.2008 klo 12:41
Kokeilin kaikkia loppuaakkosten kirjaimia. Paljon löytyi kuvia, mutta yhtään kelloa en huomannut. Epäilen, ovatko loput neljä kirjaintakaan samoja MP:n kanssa...
Pitäydyn edelleen siinä, että kuvassa on seinäkello, kun HT:kin on sitä mieltä.
40. Owlie2.2.2008 klo 13:04
HT ja kumppanit. Nykänen tuntee kyllä harvinaisemman muodon ajasta jota kello näyttää. Kiitos, HT, ESB-vihjeestä.
41. Bella2.2.2008 klo 13:26
Owlie ESB- vihje tuli minulta. Ei sillä todellakaan ole väliä. Kello-juttu on nykäsessä. Onko kukaan tehnyt Kuukausiliitettä. Ei ole vaikea.
42. ps2.2.2008 klo 13:27
Hillevi mitenkä sielläpäin?
43. pelaaja2.2.2008 klo 13:55
no voi että kun ootte aikaisin valmiita..
mua jäi kiusaamaan yläosan taitolento - sain siihen melkein etunimeltä näyttävän sanan mutten löydä mistään vahvistusta
-vähän vaivaa myös alin tummennettu rivi: mielelläni vaihtaisin lauseessa ens. ja viimeisen sanan paikkaa (niin että viim. sanan 2 viimeistä kirjainta jättäisin paikalleen), siis sen takia vaihtaisin, että lause näyttäisi jotenkin järkevämmältä..
-kellojutussa on se Bellan ehdotus varmasti täysin ok
44. Hillevi2.2.2008 klo 14:04
Kiitos kysymästä ps , melko hyvin .Alaosassa vielä puutteita.Ei kun miettimään vaan!
45. MP2.2.2008 klo 14:45
Kyllä se kellovihje ilmeisesti tarkoittaa puoltapäivää, löytyyhän se Nykäsestäkin. Seinäkello siinä ilmeisesti on.
Melko keskellä ristikossa on vihjenimi, joka vaikeasti luettavissa: Shave ? Share ? Shaw ?Suurennuslasikaan ei oikein hyvin auta. Mikähän se voisi olla?
46. Hillevi2.2.2008 klo 14:57
Veit sanat suustani MP.Olin juuri sitä kysymässä , kun ei saa mitään tolkkua , ihan kuin olisi Shwe.
47. Bella2.2.2008 klo 14:57
MP, se on SHWE ja erään diktaattorin nimi.
48. Bella2.2.2008 klo 14:59
Hillevi huomasitko meillä on täsmälleen sama aika 14.57? Onko joku tehnyt jo kuukausiliitettä?
49. MP2.2.2008 klo 15:02
Kiitos Bella, varmistui vastaus.
50. Hillevi2.2.2008 klo 15:08
Kyllä Bella huomasin.Kiitokset vaan.Illemmalla siirryn kuukausiliitteeseen.
51. Aksu2.2.2008 klo 15:11
Joo, kuukausiliitteen ristikko on muuten valmis, mutta tyhjänä on vielä värikuvan itäpuoli (4 x 4) ja vähän koillinenkin.
Pelaajan kysymä taitolento löytyy Vuokilan omasta ristisanakirjasta (ei edes ihan viimeisin painos): melkein etunimi, mutta vain kolmenlaisia kirjaimia.
52. HT2.2.2008 klo 15:50
Pelaaja: alimman rivin sanojen järjestys pitää ehkä katsoa eräänlaiseksi vitsiksi. Vähän sama idea kuin entisaikaisten pikkulasten luulossa, että kekkonen on virkanimi.

Suomessa oli 1900-luvun alkupuolella merkittävissä asemissa Väinöjä sen verran, että Saksassa kuulemma aivan aidosti arveltiin sen olevan jonkin sortin arvonimi. Väinö Tanner, Väinö Voionmaa ja mitähän kaikkia niitä oli. Eipä ihme, että Saksasta tuotavaksi aiottu kuningaskin olisi tiettävästi saanut nimekseen Väinö I.
53. pelaaja2.2.2008 klo 17:53
HT: hyvä, nyt se alin tumma rivi ei enää kiusaa pätkääkään. (itsekin 'entisaikain lapsena' olin kuulemma sortunut sellaiseen, että kun radiossa lueteltiin ehdokkaiden ääniä sillai yksitellen tyyliin Kekkonen Kekkonen Fagerholm, olin F:n kohdalla hihkaissut, että 'ruma sana'...)
54. Bella2.2.2008 klo 18:02
Olettaisin vähän samaa. Esim pressa oli ja seuraavana kautena tutumpi, joten näin meidän kesken "UKK".
55. esko2.2.2008 klo 18:41
ymmärsin sen samalla tavalla. tarpeeksi kauan kun on ollut, niin lempinimellä ruvetaan kutsumaan. kuukausiliitteessä helppoja osuuksia ja sitten sakotetaan.
56. Tuu2.2.2008 klo 19:04
Taitolento ei ole lajini - sain siihen sanan, joka yläosan koristeilla merkitsisi pientä ja vähän huonokuntoista asumusta, mutten löydä sanalle vahvistusta. Apua älyköt! Muuten on ristikko valmis ja varmistuksia olen saanut täältä keskustelusta, kiitos kaikille!
57. aatra2.2.2008 klo 19:27
Tuu: kyllä se taitolentosi taitaa oikein olla. Itseltäni puuttuu vielä paljon alaosasta. Yritän miettiä kuumeisesti. Apua: tuleeko yhteen kuvavihjeeseen todella eräs filosofi, jota kuva ilmiselvästi esittää? Entä astian alkuosa, olisiko hyviä vihjeitä? Ja minne päin joki siijoittuu? Täältä puuttuu vielä paljon, palaan varmaan vielä kyselemään. Sen sijaan kuukausiliite on jo täynnä. Se oli helppo.
58. Bella2.2.2008 klo 19:40
aatra: Tulee tunnettu sellainen ja astian alkuosa synonyymi keitolle. Joki sijoittuu Englantiin. Toivottavasti auttoi.
59. Aksu2.2.2008 klo 19:43
Oikeassa olet, aatra, antiikin filosofihan kuvassa on. Astian alkuosa alkaa samalla kirjaimella kuin filosofikin. Astian alkuosa on lainaa länsinaapurista, hyvin yleinen sana Suomessakin.
60. aatra2.2.2008 klo 20:17
Kiitos Bella ja Aksu. Sain ainakin nuo sanat. Nyt omia aivoja käyttämään. Joudun varmaan vielä palailemaan moneenkin otteeseen, kun tuntuu ajatus pahasti jumittavan.
61. Hillevi2.2.2008 klo 20:49
Sain kyllä kuukausiliitteen ristikon tehdyksi.Tiedä sitten, onko oikein. Lienenkö lähtenyt merta edemmäs kalaan , kun vallan Havaijille , siinä Hesarin ristikossa oikealla nuoran kanssa seisovan miehen yläpuolella olevan saarivihjeen myötä.Olen viettänyt aikaani sen viinipikarin kanssa aika tovin , täytynee muuttaa Heikkiä.Kiitos vahvistuksista Bellalle , Aksulle ja Aatralle.
62. ks2.2.2008 klo 21:09
Hillevillä tuo tyyli alkaa horjua aika pahasti. Nyt jo kahdessa kohdassa meni välimerkin yhteydessä välilyönti oikeaan paikkaan. Yritäs skarpata, melkein aina aiemmin olet onnistumut saamaan kaikki laitettua väärin, mikä on ihan kelpo suoritus.
63. pelaaja2.2.2008 klo 21:51
hillevi: tuskin sun Heikkiä tarvii muuttaa mutta kurkkaa mitä lasissa voisi olla
64. Aksu2.2.2008 klo 22:04
Hillevi: Vastaus viinipikarin pohjaan on ennestään tuttu juttu, luota vain itseesi. Mutta vihjeen KOH- perään ei suomen kielessä käytetä sellaista kirjainta (konsonanttia). Ja jos saari löytyi Havaijilta niin KOH-sanan jatkokin löytyy kaukaa idästä. Pitkään harasin minäkin siinä kohdassa. Kuukelista löysin varmennuksen nimelle.
65. raikku3.2.2008 klo 10:59
Mikä on tämä paljon puhuttu kuukkeli josta löytyy kaikkea. ja antaisiko joku hesarin vasempaan alakulmaan jotain vihjeentynkää.
66. Aksu3.2.2008 klo 11:15
Minäkin olen uusi näillä sivuilla, mutta sen verran olen päässyt juoneen kiinni, että kuukeli tms. on hakukone Googlen lempinimi. Ja Nykänen tarkoittaa nykysuomen sanakirjaa.

Vasemman alakulman vihjeistä sen verran, että vihje SUURI on yleensä ISO. Mies, joka sanoo pöydän takaa ILTAA, aloittanee iltauutiset. Jos siis olen oikeilla jäljillä! HT tuntuu olevan ystävällinen henkilö, joka auttaa meitä muita usein.
67. HT3.2.2008 klo 11:50
Aksu: juu, olet oikeilla jäljillä. Ja juu, olen ystävällinen ja autan, mutta sama pätee moneen muuhun, niin että ei minua kannata erikseen nostaa esiin kehuttavaksi.

Kun kuukelista tuli puhe, palautuu mieleen yksi kommentti tuolla ylempänä: "Hämmästyksekseni ratkesi ilman kuuklausta." Ainakin minun oli pakko kuukeloida vastaus Vili-vihjeeseen, jonka ratkaisusanassa on yksi piilokirjain. Jos ymmärsin oikein, kyseessä on hahmo, joka on esiintynyt vuosikymmenten aikana yhden ainoan kerran eräässä sarjakuvassa. Tekisi mieli veikata, että ylen harva tunsi tyypin tuosta vain, lienee useimmilla tullut asiaa nettiin.
68. liisa3.2.2008 klo 11:59
Tuleeko keskellä ristikkoa visertävän linun alla olevasta etunimestä mielestänne aika harvinainen muoto?
69. Aksu3.2.2008 klo 12:07
Tuli kuin tulikin tosi harvinainen nimi. Väestörekisteristä en muistaakseni löytänyt yhtään saman nimistä, mutta vanhasta iskelmästä sellainen löytyy.
70. liisa3.2.2008 klo 13:26
Vielä ongelma. Etuintialainen tulee kuin itsestään. Onkohan se viikonpäivä ja venäläinen myöntyminen peräkkäin oikein???
71. HT3.2.2008 klo 13:32
On.
72. Hillevi3.2.2008 klo 14:40
Oi hyvä ks , sait minut menemään itseeni ja Pelaajan ja Aksan apujen myötä siirtämään lasinpohjallisen oikealle sarakkeelle.Kovasti kiitollinen H:vi.
73. IH3.2.2008 klo 14:49
Sain myös kuukausiliitteen valmiiksi, mutta mieltä jäi painamaan tuo sinerrys; minulle kun siihen tuli ihan outo sana, joka yhden kirjaimen lisäyksellä muistuttaa lisääntymistoimintoihin liittyvää...
74. Bella3.2.2008 klo 14:51
Oletteko huomanneet, että lehdessä lukee Suurristikko 2466 ja yläotsikko tällä sivulla on 2469?
75. IH3.2.2008 klo 14:53
On huomattu, mutta sellaistahan sattuu.
76. IH3.2.2008 klo 15:00
Siitä hesarin ristikosta jäi myös hampaankoloon se koppalakkinen, joka alkaa piilokirjaimella, varsinkin kun sen viimeiseksi kirjaimeksi on kaksi ehdokasta ja ne viinajututkaan eivät näytä hyviltä.
77. Bella3.2.2008 klo 15:08
Kummisedästä erittäin tunnettu näyttelijä!
78. Bella3.2.2008 klo 15:09
Ehtoohuvit olisi se USEIN VIINALLISIA.
79. Aksu3.2.2008 klo 15:10
Koppalakkinen on kuuluisa tähti, joka oli pitkään esillä filmeissä lähes kuolemaansa asti. Kyllä pitäisi kuvasta tunnistaa, kuva varmaan 50-luvulta. Hänestä siis etunimi.
80. IH3.2.2008 klo 15:14
Asia tuli selväksi. Kiitos!
81. Bella3.2.2008 klo 15:27
iso S: Olemme tottuneet , että kommentoit viimeistään sunnuntaina HS ristikkoa (nyt myös kuukausiliite). Ethän petä meitä? odotellen. ( monikkomuoto johtuu siitä, että tiedän etten ole ainoa)
82. aatra3.2.2008 klo 15:51
Ah ja voih. Kehaisin eilen liian aikaisin kuukausiliitteen olevan valmis. Huomaan, että päävihjeestä puuttuu vielä oikealta tulevat sanat. Suo taitaa olla oikein, mitä nuo kaksi käyrää viivaa ovat? Ikään kuin karvoja tms.? Entäpä lpalikoita sormeileva lapsi?

Olen puhekielessä kuullut mutten käytettävän sanaa guugeli tästä meidän kuukkelista. Rakkaalla lapsella on monta nimeä näemmä...
83. Aksu3.2.2008 klo 16:00
Hyvä, aatra, kun tunnustit!
Minä ilmoitin jo eilen klo 15:11, että värikuvan oikea puoli tekee tiukkaa. Ihmettelen yhä sitä matamia (x 2) ja niitä säikeitä, naruja, mitä lienevät. Kengurusta ehdotan ke-alkuista adjektiivia ja Washingtonin yläpuoliseksi kunnaksi ehdotan eteläkarjalalaista säräpitäjää. Sinertää-verbikin on peräti kummallinen.
84. Bella3.2.2008 klo 16:04
aatra: Ne kaksi ovat matelijoita. Tosin siihen murresana. Normaalisti konsonantin jäkeen kuuluu kaksi vokaalia. Tähän tulee yksi vokaali. Siis niin olen sen tulkinnut. Korjatkaa, jos on väärin.
85. IH3.2.2008 klo 16:07
Vastaan vihjeisiin vihjeillä. Kuukausiliitteen narunpätkät voivat olla vaarallisia. Tosin hieman runollisessa muodossa. Talviasuinen on iältään tietyssä vaiheessa.
86. Bella3.2.2008 klo 16:11
Aksu: Matamit eivät ole kysymyksessä, vaan lapset jotka ovat kasvamassa aikuisiksi, joillakin vaikea sellainen. Säräpitäjä on mielestäni oikein ja SINERTÄÄ verbi on kummallinen.
87. Aksu3.2.2008 klo 16:15
Kiitos, Bella! Nyt tämä taisi tulla jo valmiiksi.
88. Aksu3.2.2008 klo 16:17
- ja kiitokset myös IH:lle!
89. pelaaja3.2.2008 klo 16:53
-minun nykäspainoksessani sinertämisen ratkaisusana on mainittu synonyyminä (ei sinertämisen vaan ratkaisusanan kohdalla) -'lyhentämätön kansanpainos' v.1985
-hesarinkin painos on ilmeisesti tullut mulle korjattuna, koska siinä lukee 2469
-kuukausiliitteessä taas lukee helmikuukuu, ihana
90. Bella3.2.2008 klo 17:20
Olen kuullut, yleensä negatiivisessä mielessä, että kauhean vanhanaikainen toi takatukka. Kuukausiliitteessä tuli vastaan frisyyri, jota en ole kertaakaan kuullut. Väärä saitti, tiedän. Aika kuukausiliitteelle?
91. aatra3.2.2008 klo 20:02
Kiitos vihjeistä Aksu, Bella ja IH. Nyt on molemmat valmiita. Kuukausiliitteessä olin tosiaan yrittänyt ihan väärillä vihjesanoilla kuvan oikeata puolta. Kenguru-adjektiivin ja kunnan olin sentään jo itse keksinyt. Kumma sinerryssana tosiaan. Ihan kuin puuttuisi yksi kirjain tms. 2469:ssä jäi taas vasen alakulma viimeiseksi, mutta sain senkin lopulta.

On ollut vähän kiireinen viikonloppu töiden parissa, mutta niin koukussa Auliksiin olen, että kaikki mahdolliset kahvitunnitkin on näitä ollut pakko pohtia. Ja nyt pitäisi taas jaksaa odottaa ensi perjantaita + maaliskuuta. Hyvä kai se on pitää muutama päivä aina taukoa, ettei ihan ähkyksi pääse menemään.
92. Owlie3.2.2008 klo 20:03
IH: Vanhan nykäsen mukaan on sinnertäväsi aivan oikein.
93. owlie3.2.2008 klo 20:04
Siis sinertäväsi.
94. IH3.2.2008 klo 21:16
Hauska kuulla sinertävän monista muodoista, minulla kun ei tuota nykästä ole. Hauskaa on myös lueskella näitä juttuja. Itse (+vaimo+aiemmin äitini) olen ratkonut kaikki (99%) HS-ristikot viimeisten n. 35 vuoden ajalta. Koskaan en ole kuitenkaan lähettänyt. Herkkupaloja etsiskelen ...Tarjanne...
95. iso S3.2.2008 klo 21:49
Olipahan tämä taas sellainen rutistusta vaativa. Paikoin enemmän, paikoin vieläkin enemmän...

Vasen alanurkka oli hankala kun siellä oli niin yleisluontoisia luokkavihjeitä (kuten kukka) että ratkaisumahdollisuuksia oli monia. Kirjeen kuva oli ratkaisusanalleen minusta huono valinta. Jos ratkoin oikein, siinä olisi yhtä hyvin voinut olla laatijan kuva. Tai tuoreen missin, mutta hänestähän ei ollut vielä varmuutta lehden painoon mennessä.

Vasemmassa reunassa keskellä oleva vihje "ISI" näyttää niin eri käsialalla töherretyltä että lähestulkoon herää epäilys että Hesari on alkanut tarkistaa ristikoita! Joku on kirjoittanut skannattuun ristikkoon hiirellä piirtäen?

Vili oli melkoisen kohtuuton. Luulin että se on joku Heikki ja Kaija -juttu (Vili Auvinen) mutta eipä. Toinen vaihtoehto oli että kyseessä olisi joku kirjainpudotus tai vastaava kikkavihje. Esimerkiksi matojaloste olisi kuitenkin ollut liian pitkä (viilistä kolmas kirjain pois). Arvasin piilokirjaimen oikein, mutta vahvistus piti hakea netistä. 70-luvun kertakäyttökamaa taitaa olla.

Aulis on oppinut uuden saksalaisen paikan. Sama sana oli juuri äskettäin, silloin kuitenkin baijerilaiseksi vihjattuna. Loppukirjainta vaihtamalla sana (4) olisi ristikoista hyvinkin tuttu.

"Halosen liiveissä" (8) oli hauska. Mielenkiintoisella tavalla ratkaisuun sisältyi eräänlainen piiloviesti, jolla laatija asettaa itsensä eri asemaan kuin ratkojat.

Itselläni jäi viimeksi auki yläreunan toinen aukio johon oli pakattu mm. 4 henkilövihjettä tai neljä ja puoli jos lasketaan toisen lauseen ensimmäisen sanan loppuosa mukaan. Ennestään tuttu oli vain Katajakoski (ja se puolikas).
96. Ih3.2.2008 klo 22:06
Tuossa ristkossa hankalin paikka oli tuo paikka, jossa kadun ja teiden nimiä vaadittiin. Onneksi vanhana Munkkalaisena koulukaverini faijan nimitys Hesan dirikaksi toi asiaan valoa.
97. bella4.2.2008 klo 01:06
Missikisat katsottu nauhalta, koska olin koirani kanssa pitkällä lenkillä ja pitkä oli missikisojen anti. (sen enempää kommentoimatta. Nättiä kaikki). Ih: olen itse uusi täällä, mutta en muista nähneeni nimikirjaimiasi aiemmin. HT on tutuksi tullut aina auttava. Oletko ehkä entinen maria? iso S oli tosi mukava kirjoituksesi, etenkin nyt minulle ajankohtainen missien katselun jälkeen se kirjekuori! Öitä kaikille. ps lupasin olla kommentoimatta, mutta siinä tuli se kuitenkin.
98. ja Bella4.2.2008 klo 01:09
Kirjoitettu pienellä. Se johtui missikisoista!
99. Henry Haapalainen4.2.2008 klo 02:07
Aulis Lehto kävi meillä kylässä lukuisia kertoja siihen aikaan (90-luvun alussa) kun hänen luomistaitonsa oli parhaimmillaan. Tietysti puhuttiin myös uskonnosta, koska Aulis kuuluu lahkoon, Jehovan todistajiin. Se oli minusta käsittämätöntä, että huipputaitava laatija uskoo maailman syntyneen 6000 vuotta sitten. Yritin kaikin keinoin todistaa uskomuksen vääräksi mutta turhaan. Muunlaisten väitteiden esittäjät ovat salaliitossa ko. lahkoa vastaan.

Aulis uskoi kääntävänsä minut omalle kannalleen sanomalla, että minusta varmaan tulee "hyvä veli". Hauskaa meidän illanistujaisissa oli, eikä noiden asiotten annettu liikaa vaivata. Mutta yksi asia jäi kaihertamaan. Kun kysyin, miksi hän käyttää karttapaikkavihjeitä ja vaakunoita, vaikka niitä ratkojien taholta on vastustettu, hän vastasi: Jos hän jotain muuttaisi, silloin hän joutuisi laskeutumaan ratkojien tasolle.

Tuo oli minulle liikaa, ja sen jälkeen emme ole tavanneet.
100. Römpsä4.2.2008 klo 07:42
En ole koskaan tavannut aulista, mutta eipä minulla myöskään ole tarvetta heittää sitä kuuluisaa ensimmäistä kiveä. Toisilla tuntuu olevan. Minulle riittää se, että saan ratkoa hänen ristikoitaan. Kateus tuntuu vievän kalatkin vedestä.
101. HT4.2.2008 klo 10:33
Tosin jehovalaisten "virallinen" oppi ei taida mennä niin, että maailma murjaistiin kokoon 6000 tuhatta vuotta sitten, tuo aikamäärä viittaa ihmisen luomiseen. Esimerkiksi heidän kirjassaan "Elämä maan päällä - kehityksen vai luomisen tulos?" tuumaillaan: "1. Mooseksen kirjan alku osoittaa, että maa on voinut olla olemassa miljardeja vuosia ennen ensimmäistä luomiskertomuksen 'päivää', vaikkei siinä sanotakaan kuinka kauan."

Mutta ehkä Lehto ei ole syventynyt moisiin hienouksiin, luotu mikä luotu, maapallo tai ihminen.

Karttapaikat ja vaakunat vihjeinä: jälkimmäisiä en ole koskaan vierastanut. Pitää vain olla valppaana: toisinaan, ainakin Lehdolla, sanaksi voikin tulla esimerkiksi KUNTA tai VAAKUNA, ei vaakunan omistajan nimi.
102. Agatha Ch4.2.2008 klo 13:27
Henry Haapalainen et al: Aulis aivan ilmeiseti tarkoitti termillä 'laskeutua ratkaisijoiden ryhmään' sitä, että laskeutumisen seurauksena laatijoiden ryhmästä ratkaisijoiden ryhmään keskimääräinen älykkyys (IQ) huononisi molemmissa ryhmissä.
103. pelaaja4.2.2008 klo 13:51
Vähän meni uskomattomaksi tämä Aulis-juttu. Ko. laskeutumislausekin älykkyyteen liitettynä vaikuttaa väärältä informaatiolta. Ymmärtääkseni Aulis on nauttinut laatimisesta yhtä lailla kuin me nimimerkit ratkomisesta. Kutkuttavia oivalluksia/aivojumppaa puolin ja toisin.
Voi Henry H. minkä teit.
104. näppituntumalta4.2.2008 klo 14:31
HT:lle sanoisin että ei tartte olla mikään Lehdon tasoinen älykkö jotta keksii sanalle kunta tai vaakuna vihjeeksi kunnan vaakunan.
105. Jaska4.2.2008 klo 15:41
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." - Luukas 18.14.
106. EJlo4.2.2008 klo 15:51
isoS:lle kiitokset; Olin pitkään pitänyt ISI-vinkkiä jonkinlaisena numerona, ehkä pvämääränä. Sanaksi olisi silloin sopinut naisnimi, tuon Heikin emäntä. Kun aloin tutkia sitä huonosti hahmottamaani piiperrystä ISInä, niin jouduin muuttamaan 1948 tapahtuman ensimmäisen sanan kokonaan. Siinä oli KOLMIODRAAMA, joka ihmeen hyvin aluksi näytti sopivan. Paria pystysanaa en vain pystynyt ratkaisemaan. Kun sitä loppua siitä tapahtumasta alkoi hahmottua niin sen sanan perinpohjainen muuttaminen oli kuitenkin helppoa ja ne pari pystysanaakin selvisivät. Ne tummat norsut olivat mulla monikossa tämä tunnettu lentävä sirkusnorsu. Sen alku D sopi hyvin vinkkiin laittaa ja puita esittelevä kaveri piti olkikaton tukipuita, joita sanonnan mukaan voi löytyä omasta silmästä. Suojana (pystysana) pidin turhan pitkään lasista kasvihuonetta ja Peter- vinkkiin löytyi helposti D-alkuisia nimiä. Että silleen sitä helposti saattaa luottaa ensiksi keksittyyn muka sopivaan sanaan, huh huh.
107. RS4.2.2008 klo 18:13
Min min ... alkuosa on kateissa, samoin tästä oikealle, Paul- sanan oikealla puolella olevat sarvet. mitä lienevät? Hyvät keinot tarpeen.
108. Römpsä4.2.2008 klo 18:19
-tai kuitti. Eivät ole sarvia, vaan välimerkkejä, joista puuttuu vähäsen. Tyypillinen aulis-vihje.
109. RS4.2.2008 klo 18:52
Römpsä, perille tuli, syvä niiaus!
110. pajen4.2.2008 klo 22:04
Mitä roskaa tuo jehovajuttu oikein on?
111. Bella5.2.2008 klo 00:03
pajen: Mielestäni asiatonta kirjoittaa tänne laatijan yksityiselämästä. En voi ymmärtää kirjoittajan motiivia.
112. Bella5.2.2008 klo 00:11
EJlo: 1.2. klo 19.48 kirjoitin tästä ISI-sanasta, samaten vastasin 2.2. 00.49 tähän DOUBLE-juttuun.
113. amatööri5.2.2008 klo 00:48
Kommentti: ristikon osat, joissa tarvitaan apuvälineitä (sanakirja,google...) eivät innosta, muuten älynystyröitä hierovia juttuja HS:ssa. Vuokilan jipot ok!
t.satunnaisesti ratkova amatööri (aina on ratkaisu löytynyt ilman apuvälineitä)
114. Henry Haapalainen5.2.2008 klo 02:09
Olen ymmälläni. Mutta siitä olen varma että Aulis Lehto ei löydä kirjoituksestani mitään loukkaavaa. Hän on valinnastaan ylpeä ja haluaa siitä kaikille kertoa.

Kun tietää enemmän laatijan taustoista, sen pitäisi lisätä kiinnostusta ko. laatijan ristikoihin, ei vähentää sitä.
115. Taata5.2.2008 klo 07:50
Selitä meille HH maailman synty alkuräjähdyksineen ja evoluutioineen, jos sinulla kerran on varma tieto ja tule onnelliseksi.
116. Huru-ukko5.2.2008 klo 10:15
Täältä löytyy. Onkohan kukaan nostanut tuota HH:n lupaamaa palkintoa.

-http://www.wakkanet.fi/~fields/finnish1.htm

"Voitat 1000 USA:n dollaria esittämällä vastaväitteen joka kumoaa putoavan tilan teorian"
117. Hemppa5.2.2008 klo 13:24
Kysymys kielioppiasiantuntijoille. Tuleeko viidennen lauseen (1958) ensimmäiseen sanaan päätteeksi -stä vai -ltä, koska sanaan liittyvään pystys. sanan Peter-vihjeeseen löytyy netistä sekä S-, että L-pääteisiä sukunimiä useampiakin Siis kumpi pääte on kieliopillisesti oikeampi?
118. HT5.2.2008 klo 14:08
Minulla on valokuva ristikosta ja ratkaisusta koneellani, mutta istun nyt toisen koneen ääressä, niin että en pysty niitä katsomaan enkä muista lausetta tähän hätään. Joka tapauksessa Lehdon ristikoissa Peter-vihjeen ratkaisusana on usein se l:ään päättyvä, niin että eiköpähän liene tässäkin.
119. Römpsä5.2.2008 klo 14:14
Hemppa, tässä vastaus minulta, apuja sain myös paavolta, eli itse laitoin ristikkoon -ltä!
120. tuuli5.2.2008 klo 14:54
Mulla ristikko muuten valmis, mutta se piiperrys siinä 11.2.1948 eka kirjaimesta alas mättää. En saa selvää mikä siinä on. Piilokirjain uupuu. Saiskos apua. Kiva on ollut lukea taas pohdintojanne.
121. Römpsä5.2.2008 klo 14:59
Tuuli, vihjesana on ISI!
122. tuuli5.2.2008 klo 15:09
Kiitos vaan , Römpsä. Hyvällä tahdolla sen isin kyllä voi siinä hahmottaa!
123. HT5.2.2008 klo 16:28
Hemppa: pääsin nyt kurkkaamaan omaa ratkaisuani (ei apuja paavolta eikä pekalta) ja l:n olen siihen pannut. Mikään kielioppi ei asiaa ratkaise, kumpikin pitäisi varmasti hyväksyä, joskin s olisi kai vielä enemmän puhekieltä. Sitä emme tiedä, miten tarkastuksessa suhtaudutaan eri vaihtoehtoihin. Taas turhan löysää laadintaa.

Eri asia on sitten se, että aikaisemmassa viestissäni muistelin eri Peteriä, viisikirjaimista, kun ristikko ei ollut edessäni. Se viisikirjaiminen on Lehdolla varsin usein Snell.
124. pelaaja5.2.2008 klo 17:24
ltä/stä - jos se on -ltä, Peterin piilokirjaimeen löytyy 2 vaihtoehtoa..
-jos vaakasuoraan olisi tullut maan nimi suomalaisittain ajateltuna, ratkaisu olisikin voinut ollut -sta eikä -lta eli sillä tavalla ajateltuna sekä -ltä että -stä olisi oikein (koska mielestäni ko. sanan voi ymmärtää sekä maan nimeksi että kansallisuudeksi)
Vaan mistäpä tietää, miten tarkastajat on ohjeistettu. En tosin oikein usko, että heille olisi annettu vaihtoehtoisia ratkaisuja
125. Juno5.2.2008 klo 18:10
Hei,
Onko kukaan muu ihmetellyt ristikon 2469 toiseksi viimeiselle vaakariville tulevaa viimeistä sanaa (vihje: sieltä juomaa)? Mielestäni tuollainen yhdyssana on kyllä hieman omituinen. Emmehän me puhu esim. kahvikujasta, jos tarkoitetaan kujaa, jolla on kahviloita. Mutta tuon tyyppinen yhdyssana tähän kohtaan tuppaa väkisinkin minulla tulemaan.
126. pelaaja5.2.2008 klo 18:58
Juno: emmekö puhu kahvikujasta ? Onhan esim. kauppakuja.
Mitäs jos niissä kaupoissa myydään vain kahvia ? Ja esim Stora Ensontie ? Varmaan sen varrella/lähellä olisi Stora Enso..
127. hah5.2.2008 klo 19:10
Hei taata, minä voin selittää maailman synnyn, tai oikeastaan se löytyy meidän kansalliseepoksesta Kalevalasta.

Maailma on syntynyt sotkan munasta, tämä on totta, sillä tutkijat ovat kuvanneet sen munan WMAP-satelliitilla. Se kuva löytyy osoitteesta:

-http://fi.wikipedia.org/wiki/Kosminen_taustas%C3% A4teily
128. Bella5.2.2008 klo 19:26
Juno: Kaakaokujaa ei kai ihmetelty sen vuoksi, että se tuli siihen, kun on täyttänyt ristikon. Siis ei piilokirjaimia. Samaa mieltä, että tekemällä tehty sana. Jotenkin olen tottunut, että silloin tällöin Aulikselta näitä tulee. Usein viinallisia ei ole edelliseen verrattava, mutta silti jotenkin kömpelö.
129. HT5.2.2008 klo 20:35
Netistäkin se kahvikuja löytyy. Näkyy olleen tamma, joka on saanut nimensä Konteeka-tamman perusteella, viety varsana jenkeistä Israeliin, toiminut siellä ansiokkaasti siitostehtävissä ja kuollut ennenaikaisesti ähkyyn. Selvää Hesarin ristikkoainesta siis, mutta jäänyt Lehdolta huomaamatta. Vihjeeksi olisi voinut panna "tamma", "ähkyn nujertama" tai ties mitä.

Tällä saitilla on joskus pohdittu, miten hyväksyttäviä teennäiset sanat ovat. Lehdolla niitä tosiaan esiintyy enemmän kuin lääkäri määrää ("lylysyysale" tms. tulee mieleen viime ajoilta yhtenä omituisimmista). Minua eivät isommin ärsytä, mutta muitakin kantoja ymmärrän.
130. Bella5.2.2008 klo 21:59
HT: MONEN LÄÄKÄRIN URANA tulee SIKIÖALA on yksi erittäin oudoista. (Tästä oli kommenttia aiemmin). RAASKAsta puhumatta sen enempää. Näitä on ollut ja tulee olemaan, mutta kuitenkin kaikitenkin ei harmita ollenkaan. Oikeastaan ne piristävät.
131. Heppu5.2.2008 klo 22:21
Vasta nyt 2469 parissa, kun muut asiat haitanneet. Oli aika tehelmys. Yläosa ja alaosa vaikeudeltaan ihan eri paria. Kamalia olivat nuo monet kohdat joista ei saa millään vihjeestä selvää. Se isiksi todettu oli minulle pitkään 15l ja kun se on niin oudosti painettu siinä epäilin, että ei ole vihje ollenkaan, vaan, että kuvasta tulee kaksi sanaa. Kyllähän Aulis on tuon nimissä käytetyn kirjaintyypin ottanut käyttöön vain vaikeuttaakseen vihjeiden lukemista. Ei siitä Shwe nimeä varmaan kukaan ihan heti saanut oikein nähdyksi. Aulis innostuu aina aika ajoin tietyistä vihjetyypeistä. Nyt on menossa tämä -xxxx tai xxxx- kausi. Ei siinä mitään mutta tämä Koh- harhautus oli minusta kohtuuton, kun niistä yleensä tulee "oikeita" sanoja. Halosen ne oli ilman muuta tämän helmi.
Aina ilmoittautuu muutama joka on ratkaissut kaikki ml. Vilin ja Koh- jatkeen ilman Googlea. Nöyrä hatunnostoni.
Tuo amerikkalaisten keinoluna kyllä lähetettiin ilmeisesti Amerikassa jo 31.1.1958 taivaalle, mutta täällä ehkä sitten oli jo 1.2. Onhan tämä loogista tämän aikavyöhykkeen ristikolle.
132. Bella5.2.2008 klo 22:46
Hei Heppu. Todellakin yläosa ratkesi suht mukavasti. Tälläkertaa aloitin ylhäältä ja ajattelin, että oli toinen helpohko peräkkäin. Sitten tuli alaosassa hankaluuksia. Vili nimeä en usko tietäneen kenenkään ilman Googlea.
133. Taata5.2.2008 klo 23:34
Minulla on menossa paussi nyt Hesarin auliksista. Toinen
ristikko nyt peräkkäin eikä nyt arvaa sanoa, että kauanko pidän taukoa. On minulla nuo ristikot tuossa vieressä, jos sattuisi halu niihin iskemään ja olisi aikaa.
134. kudos5.2.2008 klo 23:58
Lähettäjä: Bella 3.2.2008 klo 17:20
... Väärä saitti, tiedän.

Mikähän olisi oikea saitti? hs.fi? suomi24.fi?
SAITTI = sivusto (esim. sanaristikot.net tai hs.fi)
SÄIE = keskusteluketju, -aihe (esim. tämä sivu)
135. HT6.2.2008 klo 00:11
Bella: RAASKA oli tapaus sinänsä, ei oikein kuulu joukkoon teennäisistä sanoista keskusteltaessa. Sehän on oikea sana, sukunimenä niin ja niin monella, mutta ongelmaksi muodostui vihje, jonka liittymistä ratkaisusanaan ei kukaan pystynyt vahvistamaan. Ejlon tuttavan kertomus sanan alkuperästä ei riitä, muutakin näyttöä tulee tällaisissa tapauksissa olla käytettävissä.
136. HT6.2.2008 klo 00:51
Heppu: näkyy tosiaan olleen Floridassa tunti ja 12 minuuttia aikaa vuorokauden vaihtumiseen, kun satelliitti laukaistiin, niin että nipin napin mahtui vielä tammikuun puolelle sikäläisen ajanlaskun mukaan. Englantilainen tietosanakirja puhuu tammikuusta, vaikka briteilläkin oli tapahtumahetkellä jo menossa helmikuu. Kolme suomenkielistä kirjaa kannattaa helmikuuta, siis sellaiset, jotka nyt osuivat silmään.

Kehuin tämän ketjun alussa, että koukerot ovat vaihteeksi selviä, mutta se eräiden aiheellisesti haukkuma Shwe oli jäänyt siinä vaiheessa huomaamatta.
137. EJlo6.2.2008 klo 09:08
Käypä Bella katsomassa tuota 1.2. klo 19.48 säiettä. En löytänyt siitä muuta ISI´in viittaavaa kuin että olit saanut siitä vinkistä alas lähtevän sanan valmiiksi.
Kun käy vain silloin tällöin näillä sivuilla niin ei tahdo jaksaa kahlata kaikkia asiaan kuulumattomia, täysin säikeen aiheesta poikkeavia herjoja läpi. Vihjeesi voi siis olla jossain tuolla välissä.
Apuahan täältä näistä vihjeistä haetaan ja mm sinunkin teksteistäsi olen usein sen avun löytänyt, kiitti vaan. Muuten olin huomaavinani että joku tuossa jälkeeni kyseli taas siitä samasta isistä. - Tällä hetkellä kaipaisin jonkinlaista auttavaa vihjausta vasemman alanurkan pysty- tai vaakasanoille. 1978 tapahtuman eka sana puuttuu ja siihen VAATTEITA-vinkkiin en saa mitään "järkevää". Siis AAPUVA tarvis !
Rakastavaisten sana oli kyllä tuttu. Tuo koulunkin oppiaine on erittäin tärkeä kaikissa ihmissuhteissa, varsinkin jos aikoo lyödä hyntteet yhteen toisen kanssa. Hyvää päivän jatkoa !
138. HT6.2.2008 klo 09:28
Ejlo: 1978:n eka sana ja VAATTEITA ovat arkikielen sanoja. Halonenkin on sellainen, johon vaakasana viittaa.
139. Römpsä6.2.2008 klo 09:46
EJlo, jos alat kokkaamaan kolmen kaverisi kanssa, niin tarvitsette kyseisiä asuja.
140. EJlo6.2.2008 klo 09:47
Kiitti HT
Taidanpa hoksata heti tuon ensimmäisen tummennetun sanan. Tuo "arkikieli" auttoi hoksaamisessa. Kuteet ei heti avaudu, mutta katsotaanpa ajan kanssa.
141. Bella6.2.2008 klo 19:26
EJlo: Siellä keskusteltiin epäselvistä kirjaimista ESB oli yksi ja tämä ISI oli toinen vaikeasti tunnistettavista. Siis olisivatko numeroita vai kirjaimia. Vihjeitten antamisesta ei siinä vaiheessa ollut kyse. Totesin, että 11.2.1948 sain sen lauseen valmiiksi ja siksi arvasin, että epäselvät kirjaimet ovat ISI. Sen lauseen ensimmäinen kirjain on aakkostemme 6.
142. -6.2.2008 klo 19:28
Siis F, heh.
143. pajen6.2.2008 klo 19:30
Olipa kerrassaan hieno ristikko! Ja sen ratkettua vihjeitäkin oli mukava lueskella - muita paitsi niitä laatijan persoonaa koskevia hömpötyksiä. Täyttäkää ristikkoa, älkääkä juoruilko isot ihmiset!
144. Bella6.2.2008 klo 19:47
pajen, antaisit nyt olla. Eipä sillä ole monikossa täällä juoruiltu. Itse sitä nyt jatkoit. Oli hyvä kun huomasit, että F!
145. MW6.2.2008 klo 19:47
Kun asun täällä itärajan tuntumassa en pääkaupunkiseutua enkä tosin Ouluakaan tunne. Joten auki ovat Vantaata ja Oulua koskevat, eikä automerkkikään osu silmään kuukelista. Oulu ja Vantaa on kahlattu netissä läpi, ei tulosta. Kiitos vihjeistä, onkohan niitä enää?
146. Owlie6.2.2008 klo 20:38
MW 6.2.2008 klo 19.47
Jos tarkoitat kuvallista autoa, niin mitkä kaikki johtavat Roomaan? Niistä kuuluisinta? tässä haetaan.
Epäilijöille: Ristikkoni oli täynnä perjantaina noin klo 15. Sitten tein muuta. Sen jälkeen tarkistin nimiä netistä, eikä mitään tarvinnut muuttaa. Vilin olin laittanut lonkalta ja Ankkalinnasta löytyi ainakin yksi. SEB-päättelyni oli ihan väärä, mutta näyttäisi olevan oikea ratkaisu.
Peter sukunimistä valitsin sen joka synkkaa -stä-päätteen kanssa. Jotenkin tuntuu, että Aulis Niemi on käyttänyt ennenkin tätä nimiydistelmää, ja netistä löytyi parikin pikaselauksella.
Palataan asiaan, kun laatijan ratkaisu ilmestyy. Voikaa hyvin kaikki!
147. Aksu6.2.2008 klo 20:39
Vantaan ja Oulun osoitteita voi tarkastaa postinumeroluettelosta, kunhan ensin pääsee vähän alkuun. Auto, jos tarkoitat kuvaa etkä tekstiä, teetti minullakin paljon töitä. Kun sitten sain autolle nimen, kuva löytyi kuukelista heti eka sivulta. Auton nimestä tulee mieleen mies, joka on tullut naimakaupalla sukuun.
148. MW6.2.2008 klo 21:05
No nyt tärppäs. Suurkiitos Aksulle ja Owlielle. On vain kirjaimesta kiinni usein ratkaisu.
149. Unelias7.2.2008 klo 17:29
Kiitti Aksu. auto-ongelma selvis.
150. EJlo7.2.2008 klo 19:56
Aksu, - nytpä saitkin meikäläisen empimään tuota autonmerkkiä uudelleen. Minulla on siinä sana, joka muistuttaa suvussa jo olevaa. Naimakaupalla sukuun tulee vävyjä ja tämä sana ei ole lähelläkään saamaani. Muistitkohan nyt aivan oikein tuota naimakaarta ? :-)
151. Unelias8.2.2008 klo 00:43
EJlo, se on vaimon miehen isän alku, mutta loppu on niinkuin "anoppia".
152. Ananias13.2.2008 klo 08:20
Kära vänner! Onko 2469:n vihje "KOH-" ollut kaikille niin itsestäänselvä, ettei keskustelua ole syntynyt (tai en ainakaan ole sitä kaiken, enempi tai vähempi itse ristikkoon liittyvän kirjoittelun läpi kahlaamisen jälkeen, löytänyt). Ongelman aiheuttaa se, että ainakin minun logiikkani mukaan ratkaisusana päättyy i-kirjaimeen ja toinen ja kolmas olisivat myös vokaaleja. What´s mättening?
153. Ananias13.2.2008 klo 08:22
Korjaan: Toinen ja neljäs vokaali ja viides siis ii.
154. HT13.2.2008 klo 08:31
Logiikkasi on OK, noin se menee. Jos taas ihmettelet, mistä ratkaisusanassa on kysymys, katastele kuukelista. Sieltä laatijakin on sen kaivanut.

Jotain juttua tuosta kohdasta täällä kyllä oli. Ei paljoa, koska sana muodostui ristikkoon "itsestään", muista sanoista.
155. mia13.2.2008 klo 09:51
Tietenkään ihmisten uskontoon ei saisi puuttua.........mutta en kertakaikkiaan voi uskoa, että Aulis kuuluisi tuohon täysin tiedonvastaiseen lahkoon.

Bella, sorry, annat liian selviä vihjeitä.
156. HT13.2.2008 klo 10:15
Mia: Lehdon jehovalaisuus on kyllä tullut julkisuudessa esiin useammankin kerran enkä tajua. mikä asian uskomisessa olisi niin vaikeaa. En sano tätä Lehtoa arvostellakseni, olen aina tullut jehovalaisten kanssa hyvin toimeen, vaikka pakana olenkin (tai ehkä juuri siksi). Tässäkin talossa asuu sen aatesuunnan pariskunta ja ovat kelpo ihmisiä.

Pikkuisen kyllä oudoksutti olikohan pari vuotta sitten Lehdon vihje "ei raamatullinen", josta tuli ratkaisuksi lapsikaste. Tämähän on mm. jehovalaisten kanta, mutta turha muun sortin uskovaisia on ärsyttää moisilla kannanotoilla.
157. Jaska13.2.2008 klo 12:00
HT:n esimerkki on täysin OK vihje-ratkaisusanapari. Tuskin Suomen miljoonasta (?) ratkojasta on promillen osia enempää niin hienohipiäistä porukkaa, että moisesta ärsyyntyisi tai peräti ottaisi sen omaan vakaumukseensa kohdistuvana loukkauksena. Etenkin kun se on totta sillä tavoin, ettei UT:sta löydy nimenomaista mainintaa lapsikasteesta.

Ei-raamatullinen ei siis välttämättä tarkoita yhtä kuin raamatunvastainen. Mitä puolestaan on naispappeus Paavalia tiukimmin tulkiten. Toivoisinkin Sanarisilta ristikkoa (mieluiten pehmis laajaa otantaa ajatellen), jossa vihjeenä olisi "naisen osa seurakunnassa" ja ratkaisusana "vaieta". Palautteen perusteella voitaisiin sitten kartoittaa puolesta versus vastaan voimasuhteita ristikkoväen piirissä. Tämä voi olla teologian ja sosiaalialan opiskelijoillekin hyödyksi gradun aiheena.
158. JN113.2.2008 klo 12:18
"Koh-" ratkesi ilman guugeloimista. Tuttu nimi raveista, yleensä ravaa, joskus laukkaa.
159. Ananias13.2.2008 klo 13:32
Kuukletin KOH-vihjeen ja sieltähän löytyi tavaraa Kaakkois-Aasiaa myöten...Mutta - edellä käytyyn keskusteluun viitaten - kyllä täytyy todeta, että oli tämä Ananiaalle niin uutta asiaa, että "herrajjessussiunakkoon!"
160. HT13.2.2008 klo 17:06
"Ei raamatullinen = lapsikaste": minusta ei ole OK (ei myöskään "raamatullinen = lapsikaste), koska asiasta on erimielisyyttä. Miten päteviä eri sortin uskovaisten käsitykset ovat, arvioikoon jokainen itse, jos asia kiinnostaa ja teologista pätevyyttä riittää, mutta erimielisyys on ja pysyy.

Tässä yksi tyypillinen perustelu raamatullisuuden puolesta: "Huomattakoon, että vaikka Raamatussa ei ole nimen omaista termiä 'sakramentti' tai 'lapsikaste' ei se tarkoita, etteikö itse asiasisältöä löytyisi. - - - Ei Raamatussa ole termiä kolminaisuus tai Kristuksen kaksiluonto-oppi, ei myöskään henkikastetta, tai 'viimeinen tuomio', mutta noiden käsitteiden ja oppien asiasisältö on Raamatussa."

Monenlaista todistelua näkee puolesta ja vastaan. Markku Särelä -niminen pastori on peräti lyönyt kasaan 127-sivuisen kirjankin "Lapsikaste on raamatullinen". Ei noista sen enempää, mutta asia on siis joka tapauksessa sen verran kiistanalainen, ettei ristikon laatijan kannattaisi ottaa kantaa.
161. Bella13.2.2008 klo 19:42
mia: Sinä et ole antanut ollenkaan, joten sinua ei voitane syyttääkään mistään. Älä vaan lue niitä. En ole vertaillut kuka auttaa ja miten. Minä olen ymmärtänyt, että mm sitä varten tänne kirjoittelemme. Itse olen saanut apuja paljon. En ole täällä siksi, että kauhistelisin jonkun uskontoa tai moittisin toisten auttamista!
162. esko13.2.2008 klo 20:22
Mia, voin sanoa että kyllä täällä on monia jotka auttavat. minulta olisi moni ristikko jäänyt täyttämättä ilman tätä saittia. en ole huomannut Bellan rikkoneen sääntöä joka on ettei saa kirjoittaa sanaa joka tulee vastaukseksi.
163. HT13.2.2008 klo 22:40
Mia uusi nyt moitteensa, jonka esitti eka kerran joulupäivänä, kohde vain oli uusi. Eihän siinä mitään, konnakerho saa nyt sitten naisjäsenenkin. Jos joskus kokoonnutaan ohjelmallisen illanvieton merkeissä, Römpsä ja iso S saavat tanssittaa Bellaa, minulla se taito on jäänyt opettelematta.
164. Bella14.2.2008 klo 00:00
HT: Jospa minä haen ja opetan. Kyllä se siitä luontuu. Öitä sinulle ja muille ystäville.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *