KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-PLUSKOVIS 19.1.

3785. IS-Pluskovis 19.1.

Jaska20.1.2008 klo 21:40
Vuoden täyskolmoset jatkavat huipputasolla. Jos nyt joku Auliksen faneista sattuu tämän lukaisemaan, niin tehkääpä koe, miltä maistuu ratkoa ristikko käyttämättä puolta aikaa googlaukseen. No joo, tulihan se kaupunki luntattua, mutta olisihan se kehkeytynyt pelkästään pystyavuillakin...

Simbergin selvästi vaikeampaa huippusuoritusta väheksymättä on todettava, että Skyttä voitti selvästi (tällä kertaa) ratkojan "ahaa, hahaa" hytkäytyskisan. Etenkin kun uutuuksien osuus oli huomattava. Vihjerankingissa onkin nyt runsauden pulaa, eiköhän se lauantaihin mennessä kuitenkin lutviudu.

Ratkonta-ajan päätyttyä perustelen asiallisesti myös ankarahkoa arvosanaa 9½ (Alfilla kymppi). Ratkontaa helpottaisi liikaa, jos sen nyt paljastaisin.
2. RA20.1.2008 klo 21:45
Minä en kuuklettanut kertaakaan, ei tullut edes mieleen. Oli sillä lailla hyvä pahan Antti laatinut. Kiitos.
3. RA20.1.2008 klo 21:46
+ n (hyväN pahan)
4. Römpsä20.1.2008 klo 21:55
Jaska, lukaisin, ja pidättäydyn auliksissa, jotka ratkon ilman kuukkelia.
5. matts21.1.2008 klo 08:22
Pikkupollarin oikea laita jäi vielä kesken!
6. Lauri Kultti21.1.2008 klo 08:54
Pari kohtaa on vielä jäänyt kummastuttamaan. Mitenköhän liittynevät ratkaisusanoihinsa AVAAT ja EDINBURGHIN HERTTUA PHIL? Varsinkin tuota ensimmäistä olen tässä käännellyt ja pilkkonut, mutta en ole saanut aikaiseksi mitään sellaista yhteyttä, joka aiheuttaisi oivalluksen. Ehkäpä haen taas kerran liian kaukaa ja vaikean kautta!
7. Jaska21.1.2008 klo 12:22
LK, se ei ole PHIL, vaan PHILA. Kyllä se ekakin vielä aukeaa.
8. just21.1.2008 klo 14:17
Lauri, eikö ole metkaa, minä taas aloitin tuosta herttuavihjeestä.
9. Tuomas L.21.1.2008 klo 14:48
AVAAT on ihan koviksien perustavaraa, mutta kesti minultakin yllättävän pitkään hoksata; vielä idean selvittyäkin luulin vihjettä monimutkaisemmaksi kuin se oikeasti oli. Mukana on kaksi koviksille tyypillistä kikkaa yhdessä käytettynä.

Tuota herttuajuttua minäkään en tajua. Lieneekö yksinkertaisesti tietopuolella aukko? Mutta olen kyllä Jaskan kanssa samaa mieltä, että tehtävä oli kokonaisuutena aivan loistava, vaikka pääkuvan oikealla puolella meinasikin jo usko mennä (lähinnä koska PYSTYKORVA ei ollut tuttu juttu).
10. EJlo21.1.2008 klo 19:38
Entä miten selittäisitte tuon ULOIMPANA-vinkkiin tulevan nimen. Jos siinä tosiaan tarkoitetaan kauimpana olevaa niin onko todella näin ? Kysymystäkin piti rustata pari kertaa oikeaan muotoon ettei paljastaisi itse sanaa tai edes sen aihetta. Voipa siis olla että on vain odotettava ensin ratkaisuajan päättymistä.
11. Masi21.1.2008 klo 19:44
Ejlolle tiedoksi. OLet aivan oikeassa. Ei tosiaankaan pidä paikkaansa!
12. Jaska21.1.2008 klo 20:23
TUOMTA (6)
(ai pahus, tämä kuuluukin tuonne viikon pääkaupunkiin...)
13. matts22.1.2008 klo 09:14
Tuo ULOIMPANA -vinkki oudoksutti todella mutta siihen se vaan pakosta tuli (kaksikielinen voisi ymmärtää paremmin sen kahden ja neljän kirjaimen ryhmissä luettuna:-)).
14. Tuomas L.22.1.2008 klo 15:28
Jopa valkeni Edinburghin herttuankin mysteeri. Eihän tuo hirveästi tietoa vaatinut, mutta sen verran kuitenkin, että kun ei näitä kuninkaallisia niin aktiivisesti harrasta, niin ei heti hoksannut, mikä koukku vihjeessä oli. Onhan tuota ideaa joskus ennenkin koviksissa hyödynnetty.
15. matts22.1.2008 klo 16:55
Mä en vieläkään kyllä ymmärrä sitä herttuaa.
16. Jaska22.1.2008 klo 21:16
(Ratkonnan suomenmestari) Tuomta (Lähteenmäki) = pääkaupunki.
17. EJlo23.1.2008 klo 00:51
Matts, Sen E:n herttuan oikea nimihän on kaikkien tietämä PHILI.. ,mutta kun ne pari varmasti sinunkin tietämääsi kirjainta ovat vaihtuneet toiseksi kirjaimeksi siinä vinkissä, niin ne tosiaan ovat ihan mikä se nyt oli iinä vai uuna.
18. IiKoo27.1.2008 klo 16:06
Nyt kun ratkaisuajat menneet, niin toive jollekin ystävälliselle sielulle: avaat mulle sen AVAAT-vihjeen, kiitos.
19. Eki27.1.2008 klo 16:13
aava = avara
20. Jaska27.1.2008 klo 17:26
Kärkiviisikko: KUN VEI, VINTIÖ - HIFFASI!! (tuplaratkaisu) - PHILA - OVERS - LINNAN HAHMO. Kirjainkikkailut eivät miunlal yleensä pääse kärkisijille, mutta phila ja overs ovat harvinaisen näppäriä ja (ilmeisesti) uutuuksia. Jos ratkaisusanan BLINI vihjeenä olisi ollut EI HARDY! (tai OLIVER) se olisi noussut listalle. LAUREL TUSKIN on itse asiassa väärin!

Mielenkiintoinen juttu on pääkuvasanan ja risteävänsä vaihtoehtomahdollisuus. Molemmat hyväksyttäneet oikeiksi, jos nyt joku postitse lähettänyt on siihen parempaan päätynyt.

Arvosana putosi siis asiavirheestä. Neptunus, ei Uranus, on aurinkoa uloimpana kiertävä planeetta sen jälkeen, kun Pluto menetti statuksensa.
21. IiKoo28.1.2008 klo 11:07
Muuten noiden planeettojen radat ovat sellaiset, että Uranus saattaa hyvinkin olla tällä hetkellä aurinkokunnan uloin planeetta. Nopeasti en löytänyt tästä tietoa juuri nyt.
22. HT28.1.2008 klo 11:28
Ei Uranus Neptunusta kauemmas mene millään ilveellä, ellei joku käy tönäisemässä. Sen maksimietäisyys auringosta on 3 miljardia kilometriä, Neptunuksen minimietäisyys 4,46 miljardia kilometriä, niin että väliä jää aina reilusti.
23. Jaska28.1.2008 klo 12:59
Kun taas Neptunus uloimillaan on ulompana kuin Pluto sisimmillään.
24. IiKoo28.1.2008 klo 13:02
Niinpä. Kerrankos sitä jonkun asian väärin muistaa.
25. Antti Skyttä28.1.2008 klo 20:16
Kiitos palautteesta ja oikaisusta, kaikki siihen osallistuneet. Mitenkö se tapahtui? Juuri, niin kuin IiKoo ylempänä kirjoittaa: "kerrankos sitä jonkun asian väärin muistaa." Olisi pitänyt tarkistaa kirjasta!

Olen pahoilani asiasta!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *