KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKKOLEHTIEN PUHELINKAUPPIAAT.

368. Ristikkolehtien puhelinkauppiaat.

Antti Kanerva10.10.2003 klo 13:55
Jos ostaa Pelikaani-lehden irtonumeron, ratkoo sen tehtävät ja lähettää ratkaisun. niin aina ei tietysti voi voittaa, mutta yksi asia on varma.
Jonkin ajan päästä puhelin soi ja lehden kauppaaja, "puhelinterroristi", alkaa selostaa, miten hyvä olisi tilata lehti.
Kun on ilmoittanut nimensä ja puhelinnumeronsa vastauksen yhteydessä kuulemma "suostuu tällaisen kauppaamisen kohteeksi!"
Pelikaani-lehdessä on kohta, jossa YKSIPUOLISESTI ja aivan lakonisesti kerrotaan, että osoitetietoja käytetään suoramarkkinointiin. Ilman, että toisella osapuolella, vastaajalla, olisi mitään sanomista asiaan.
Pelikaanihan ei vaivaudu mukaan Suomen Suoramarkkinointiliiton Puhelintarjonnan rajoitus-ohjelmaan. Sinne, kauppaajan mukaan, "kuuluvat vain ne suuret yritykset," joihin Pelikaanin kustantaja, kuten myös Kolmio-Kirjat, joka kustantaa ison joukon ristikkolehtiä, ei kuulu, eikä haluakaan kuulua.
Tällainen kaupustelu kääntyy itse asiaa vastaan. On helppo lopettaa kyseisten lehtien irtonumeroiden ostaminen ja ainakin ratkottujen tehtävien lähettäminen.
Huomautan, että vaikka vastauslehteen merkitsee, ettei halua puhelin- ym. tarjontaa, niin se ei näille lehtien kustantajille merkitse mitään. Puhelinsoitoja tulee silti.
Parannusehdotuksena kerron, että ei varmaankaan tule kovinkaan suuria painatuskustannuksia lisää, jos lehti laittaisi pienen ruudukon, mihin voisi laittaa rastin, mikäli ei halua yhteystietojaan käytettävän markkinointitarkoituksiin.
Näin ne, jotka haluavat olla rauhassa, pääsisivät puhelinhäirinnästä.
Tietysti seuraava reaktio kustantajan taholta on se, että tällaisen kiellon antaja ei taatusti voita mitään palkintoa, vaikka olisi ratkaissut kaikki oikein. Ihan niinkuin käy hänelle, joka "olet saattanut jo voittaa"-kampanjoissa käyttää Ei-vastauskuorta.
2. Marianna10.10.2003 klo 18:07
Osoite kannattaa tietysti ilmoittaa, jos palkintoa havittelee, mutta eiköhän kustantaja tulkitse puhelinnumeron antamisen soitto- ja tarjouspyynnöksi.

Omalla kohdallani Robinson-rekisteri on toiminut todella hyvin - ei soitella ja sen harvan kerran kun soitetaan, uskotaan heti, että puhelua ei kannata jatkaa.

Luulenpa, että epäilysi EI-kuorten suhteen ei voi pitää paikkaansa - sehän olisi laitonta.
3. Jouni10.10.2003 klo 18:39
Sossos, yksi mahdollisuus olisi tietysti tilata lehti. Sillähän siitä pääsee.

Olen kehitellyt itselleni oman tapani suhtautua puhelinmyyjiin. Taatusti pistän jokaiselle luun kurkkuun. Se on hauska harrastus.
4. Eki10.10.2003 klo 18:56
Tästä asiasta en - vaikka päätoimittaja olenkin - tiedä mitään, mutta pannaan selvitykseen.

Elämä on täynnä yllätyksiä.
5. Titta11.10.2003 klo 00:38
Minulla on tapana ystävällisesti mutta päättäväisesti ilmoittaa kaupustelijoille, että ei kiitos. Kyllä yleensä uskovat.

Kerran erehdyin laittamaan puhelinnumeroni Punaiseen Pelikaaniin. Viikon sisällä tuli kymmenkunta puhelua, ja välillä teki mieli sanoa pahasti. Vahingosta viisastuu - en enää ikinä laita numeroani yhteenkään ristikkolehteen. Sittemmin tilasin Punaisen Pelikaanin, mutta Pelikaanissa olleen tarjouksen houkuttelemana.

Siinä olen samaa mieltä kuin Jouni, että puhelinmyynti voi olla ihan hauska harrastus. Joskus olen kokeillut, miten kauan tekstiä riittää kun olen itse ihan hiljaa. Kerran juttelin yhden myyjän kanssa pitkän tovin ihan muusta kuin lehdestä. Mutta tilaukset hoidan kyllä muuten kuin puhelimitse.
6. Zebraze11.10.2003 klo 09:16
Tarjous oli kyllä suht edullinen, joten tilasin.
Lähinnä määräaikaisuuden takia.
7. Marianna11.10.2003 klo 11:03
Olen nähnyt, kuullut ja lukenut - mutten itse sentään kokenut - niin monta sydäntäraastavaa tarinaa puhelinmyyjien ahdingosta, että raukkoja raatsi kiusata.

Punaisen Pelikaanin kyllä aikoinaan tilasin puhelinmyyjän kautta. Sattui soittamaan sellaisella otollisella hetkellä, jolloin lehti oli ollut tilaajilla parisen viikkoa eikä lehtipisteissä näkynyt. Niihin aikoihin Pelikaanien ilmestymisissä ja tilauksissa ynnä muussa oli kaikkea vähemmän hauskaa, minkä Eki varmaan katkerasti muistaa.
8. iso S11.10.2003 klo 19:29
Kanervan sydämestä tulevassa vuodatuksessa oli (anteeksi asianomainen ja kaikki lukijat) vihjattu hauskaan tapaan kostaa lehdelle. "On helppo lopettaa kyseisten lehtien irtonumeroiden ostaminen ja ainakin ratkottujen tehtävien lähettäminen." Siis voi jatkaa ostamista, mutta lakkaa lähettämästä. Kyllä Ekin puntit tutisisivat, jos tuollainen yleistyisi!

En ota kantaa yksittäisten lehtien toimintatapoihin, mutta eikö voisi epäillä toisinkin? Ekö tilaaja ole lehdelle saatua riistaa, ja irtonumeron ostajia kannattaa vokotella? Esimerkiksi vaimoni lähetti kerran vastauksen eräälle lehdelle ja heti tärppäsi, vaikka oli rasti rutussa "en ole tilaaja". Kyseessä oli tosin varsin uusi lehti, jolla tilaajakanta ei varmaan ollut suuri. Kuitenkin, satunnaisistakin suhteista voi saada onnea...
9. ile11.10.2003 klo 19:44
Noin yleisesti ottaen lehtiä (ristikkolehtiäkään) ei kannattaisi tilata, sillä irtonumeroiden ostajat saavat noukkia lehtensä markettien hyllyistä päivää paria aikaisemmin, ja rahaakin säästyy, sillä vähintään joka toinen numero on jonkin sortin erikoistarjouksessa.
10. Titta11.10.2003 klo 20:49
Ei pidä paikkaansa. Pelikaanit ainakin tipahtavat postiluukusta ennen kuin ehtivät marketin lehtihyllyyn. Sitä paitsi kun tilaa Pelikaanin, hinnasta on vähennetty alv tilauksesta niinkuin kuuluukin. Kaikkien lehtien kohdalla näin ei ole.

Minä palautin kerran yhden ristikon... se oli täynnä 2- ja 3-kirjaimisia lyhenteitä. En muista enää lehteä. Oikeita vastauksia tuli 2 kpl ja minä voitin pariisilaisen silkkihuivin. Jonka sitten myin, mitä minä sellaisella...
11. Antti Kanerva16.10.2003 klo 12:49
Mariannan väite siitä, että EI-kuoren lähettäjä kyllä osallistuu arvontoihin, koska jos niin ei tehdä, niin se on laitonta.
En oikein usko, että laista löytyy mainintaa tällaisesta laittomuudesta, tuskinpa vain.
Eri asia on sitten se, että kuka näitä arvontoja valvoo? Jos arvottavien joukosta poistetaan "heti kättelyssä" EI-kuoret, niin mahdollista arvonnan valvojaa ei takuulla informoida asiasta.

Kun nyt menin hieman kauas itse varsinaisesta asiasta, niin ensimmäisessä kannanotossani olin esittänyt parannusehdotuksen, mikäli joku sen huomasi, joka poistaisi mainitsemani puhelinsoitot. Se myös antaisi paremman käsityksen mm. Pelikaani-lehtien kustantajasta, eikä myöskään aiheuttaisi "sääli-ajatuksia" kauppajaa kohtaan.
Tällä hetkellä ostan kyllä silloin tällöin ristikkolehtiä, tilaamaan en niitä ryhdy, koska muutenkin pystyn tyydyttämään "ristikkojen ratkomistarpeeni."
Lähetän valmiiksi saamiani ristikoita noin 8-10 viikottain ja silloin tällöin palkintojakin on tullut niin, että postimerkki-, ynnä tekstiviesteihin menneet kuluni on tullut korvatuksi. Ainakin tämän vuoden aikana näin on käynyt kirjanpitoni mukaan.
Rikastumaanhan ei tarkoitukseni olekaan päästä. Lisänähän tässä saa hyvän mielen jo siitä, kun huomaa ratkoneensa oikein.
"Puhelinpeikot" kun vielä "saisi aisoihin," noudattamaan tahtoani, jonka olen ilmaissut SSL:n Puhelintarjonnan rajoitusohjelmaan, niin mieli olisi vielä parempi.
12. iso S16.10.2003 klo 13:35
Olematta lakiasiantuntija rohkenen väittää, että laissa on jonkinlainen maininta asiasta. Ei välttämättä juuri noilla sanoilla. Arvontoihin osallistumisen pitää olla mahdollista tilaamatta, vähintäänkin silloin, jos säännöissä ei ole erikseen mainittu, että "tilaajien kesken arvotaan". Tilaajille se voidaan toki tehdä helpommaksi esimerkiksi maksamalla "Kyllä"-kuoren postimaksu, mutta ei "Ei"-kuorien. Tai laittamalla tilauskuponkiin merkintä "osallistuu arvontaan" ja muille ohje, mihin osoitteeseen voi lähettää itse ostamansa postikortin, millä osallistuu arvontaan. Tai tilaamattomille jaetaan erikseen haettavia kuponkeja R-kioskeilla tai jotain vastaavaa.

Valvonnasta en osaa sanoa miten se nykyään hoituu, kun kaikenlaisia kilpailuja on pilvin pimein. Ainakin ennen arvonnan kai piti tapahtua poliisiviranomaisen valvonnassa. Kyllä varmaan joskus virkanappi penkoo vastauskasaa ja hiukan ihmettelee, jos joukossa ei ole yhtään Ei-kuorta.

Muutenkin luulisin, että harva kilpailun järjestäjä on niin lyhytnäköinen, että syyllistyisi moiseen. Mitä sillä voittaa, jos ottaa kiinni jäämisen riskin ja joka tapauksessa jakaa tietyn määrän palkintoja? Kuka senkään tarkistaa, että kaikki voittaneet olivat tilaajia? EI-tilaajille menevät palkinnot toimivat mainoksena ja saattavat säteillä voittajan tuttavapiiristä uusia tilaajia. Tietysti tällaisen huhun lolemassaolo saattaa olla hyödyllistä lehden kannalta. Voittoa himoava huhuun uskova saattaa kallistua tilaamisen puolelle, mitä ei tekisi, jos uskoisi rehelliseen peliin.

Erilaiset tilaajalahjat ovat sitten asia erikseen, sellaiset minkä kaikki tai "100 nopeinta" saavat.
13. Urpo17.10.2003 klo 10:58
En tiedä onko tämä yleistä, mutta itselleni on sattunut kahdesti niin, että nimi on komeillut lehdessä arvonnan osuessa kohdalleni, mutta itse palkintoa ei koskaan tullut. Tosiasiassa itselleni tuli olemattomista voitoista kustannuksia, kun soittelin perään ja tiedustelin milloinkahan saan palkinnot.
14. Floora21.10.2003 klo 12:30
Tilaamalla välttyy todellakin Pelikaanin kaupustelijoilta, ei ensimmäistäkään soittoa ole tullut. Olen ollut Paksun tilaaja 4 vuotta ja Punaisen 2 vuotta. Ehkäpä siellä ollaan sen verran valveutuneita ettei enää tyrkytetä Mustaa... En tosin laita minkään valtakunnan kuponkiin puhelinnumeroani. Jos joku sitä tarvitsee, löytää sen luettelosta. Valitettavasti muilla lehtimyyjillä on aikaa metsästää numeroitakin soittelun lomassa, a-lehdet pommittaa jatkuvasti.

Noista palkintojen arvonnoista olen kuullut sellaisen version, että kaikki vastaukset laitetaan eri laareihin (kyllä, ei, puhelin, tekstari jne) ja ensin arvotaan se laari, josta voittaja nostetaan. Tämän jälkeen tarvitsee käydä enää kyllä-posti läpi ja muut joutavat tunkiolle.
15. Titta21.10.2003 klo 12:40
Minä tilasin Paksun Pelikaanin silloin kun se vielä oli paksu ja kalliimpi ja ilmestyi neljä kertaa vuodessa. Irtolehden hinta oli 24,90 mk. Pelikaanin takasivulla oli tarjous: Punainen ja Paksu Pelikaani 10 numeroa satasella. Siitä lähtien minulle on tullut molemmat.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *