KESKUSTELUT > RISTIKOT > UUUDISSANAT - RÖTÖSHERRASTA SALARAKKAASEEN

3394. Uuudissanat - rötösherrasta salarakkaaseen

tjn5.5.2007 klo 11:00
Riitta Erosen uutuuskirja on virkistävää luettavaa. Kirja antaa mielenkiintoista tietoa uusista sanoista ja niiden taustoista. Veikkaisin, että moni täällä viihtyvä saa kirjasta jotakin suoraan suoneen.

Itse mutustelin aikani mm. sanoja kalavursti, lumikinkku,porraskiipijä, puppusanabingo, lyhyt raha jne.
2. Jukkis5.5.2007 klo 17:05
Tämä kirja on täynnä niitä sanoja, jollaiset ristikoissa esiintyessään aina välillä innoittaa jotkut huumori- ja mielikuvitusrajoitteiset tännekin raivoamaan: "keinotekoisia sanoja", "tekoyhdyssanoja" "itse keksittyjä sanoja" etc.
3. juepsju5.5.2007 klo 20:51
En ole itse kirjaa nähnyt, mutta lehdestä luin kirjasta käsittelevää juttua ja aattelinpa, että on mainio asia, jotta nuokin sanat ovat kirjoitettu kansien väliin. 'Tavisten kieli' on arvatenkin yksi rikkaimmista sanojen suhteen, hauskoja ja kuvaavia, ja niiden harkinnallinen käyttö olisi ristikoissakin vain iloinen asia.

Tietenkin edellyttäen että sana on jokseenkin tunnettu laajalti, kuten vastaavasti murre- tai slangisanojenkin suhteen.

Mutta se että sana on kirjaan kirjoitettu antaa varmaan hieman todenperäistä oikeudellisuutta sanan käyttöön moniin tarkoituksiin, koska se on antaa vahvistusta sanalle, ettei se ole silloin omasta päästä keksitty, eikä liioin keinotekoinenkaan.
4. Kasperi5.5.2007 klo 22:12
Mitä tarkoittavat lumikinkku ja kalavursti? En tiedä moisia syöneeni..
5. tjn5.5.2007 klo 22:55
Em. kirjaa siteeraten:
lumikinkku: Suomalainen erityismenetelmin kylmässä kypsytetty kestokinkku.
kalavursti: Silakoista tai muista kaloista tehty makkara

:)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *