KESKUSTELUT > RISTIKOT > MITÄ KUULUU KRYPTO YRITELMILLENI

3301. Mitä kuuluu krypto yritelmilleni

JPQ8.3.2007 klo 23:30
Olen tainnut tuossa aikaisin kaksi säännöt mukaista tehtyä en näe vikaa uusimmasta löytyi hankala juttu tosin monivalintana kait menis silti jos akava hyväksytään sanana. Kun monivalinassahan (no ainakaan yhden näkemyksen mukaan muisteleen) ei jokaista kirjainta tarvitse olla vähintään kahta kappaletta ja toinen kahden sanan osana nyt on yhtä kirjainta vain yksi ja se on sentään kahden sanan osana. Eli edistyn minäkin. Olis vaan satunnainen paikka näille... muu kun
sanaseppojen lehti kun se ei niin innosta ilman palkkiota. (Ahne mikä ahne :) )
PS. tuo ekana onnistunut ei taida olla edes helppo ainakaan vaikka olikin 14erilaista uusimmassa lienee 17 ja pohja lähes sama joka vanhasta kryptolehdestä otettu mutta mitäs sitten.
2. tonimikael9.3.2007 klo 10:49
Kyllähän se akava hyväksytään sanana. Hyväksytäänhän ananaskin sanana, vaikka se onkin sanana aivan nurinkurinen. ;)
3. JPQ9.3.2007 klo 13:35
Tonimikael: hyvä. aattelin vain kun on niinkin yleinen lyhenne että ihme jos ei kelpais.
4. marjaana9.3.2007 klo 15:58
JPQ:n 14 kirjaimesta tuli mieleen, että olisikin haastetta laatia krypto mahdollisimman vähillä erilaisilla kirjaimilla.

(laatijalle haaste, ratkojalle supertylsä)
5. Matti9.3.2007 klo 19:05
Aika hiljan ++juh laati sanaseppoihin ristikon, jossa vokaaleista esiintyi vain a. Ei ollut lainkaan tylsä ratkottava, päinvastoin. Ja kesti aika kauan, ennenkö jipon edes hoksasi.
6. iso S9.3.2007 klo 19:33
Jotkut hoksasivat vasta kun siitä täällä mainittiin. En sano mitään nimiä, katson vain peiliin ja vihellän.

Eikös Ristikkonäyttelyssä ole esillä ristikoita jotka on onnistuttu laatimaan yhdellä kirjaimella?
7. JPQ9.3.2007 klo 19:59
marjaana: tuo 14 minusta aika hyvin kuitenkin olikos 13x9 ruudun kokoisessa tehtävässä. Ensikertalaiselle.
8. marjaana9.3.2007 klo 21:26
Niin, en mitenkään halunnut aliarvioida kryptoasi. 13x9 on kyllä niin pieni, ettei siihen kirjaimia paljokaan mahdu.
9. Jaska9.3.2007 klo 22:21
Ruudukon koon lisäksi kiinnostaisi sanojen lukumäärä ja keskipituus. Maksimimäärähän (ilman kolmikirjaimisia sanoja) on kaiketi neljänkymmenen kieppeillä. Pariinkymmeneenkin sanaan mahtuu keskipituudesta riippuen aika lailla eri kirjaimia.
10. marjaana9.3.2007 klo 22:41
Ehkäpä JPQ laittaa kryptonsa joskus näytille, niin päästään laskeskelmaan sanojen pituuksia.
11. JPQ11.3.2007 klo 00:59
marjaana: pituus vois olla 5 ja voisin pistää näytillä melkein hetikin mulla vain hyvä ftp softa marginaali koneelle haussa.
PS. eikä tietenkään ole 3kirjaimisia (huomasin joskus oikeesti vaikeuttaa laadintaa) ja sanojen määrä sanotaan niin 20-30 vois olla arvio voisin laskea. arvasin et halua aliarvioida ja ensikertalaiselle ei ainakaan mahdu paljoa saavutus on se että teet ilman fakkisanoja sanat päästäsi (kaikki) ja vieläpä muutenkin säänön mukaan.
12. marjaana11.3.2007 klo 14:39
Krypto, jossa on kaikki sanat päästä, sisältää varmaan ainakin seuraavat sanat:

AIVOT, KORVA, LIMAKALVO, HIUS, RIPSET, LEUKAPIELI, POSKIPÄÄ ja VESI.

Jep.
13. Hillarvo11.3.2007 klo 16:58
Lueskelin noita palautteita... en ymmärtänyt mitään... eikö tehtävien tehtävä ole saada meitä menemään mukaan laatijan aivoituksiin... eikä sitten niitä niin sana sanalta pohdiskella. Itse olen uudelleen palannut Kryptoihin, jotka ovat aivan virkistävällä tavalla uudistautuneet.. toki siellä on sanoja, jotka eivät ns.ole suomea...mutta näinhän tapahtuu joka päivä jo puhuessa... käytössä on ilmaisuja... jotka ovat lainauksia, mikä mistäkin... ja sehän on hauskaa...opettavaista... ja vaikka mitä! Joten lopettakaa tuo saivartelu... se on ainakin suomea, jonka varmaan ymmärrätte!
14. JPQ11.3.2007 klo 17:06
marjaana: hehee entäs missä on aivorunko?
ps. mikään näistä ei ole tehtävässä.
Hillarvo: ei ne saivarelleet.
15. marjaana11.3.2007 klo 17:07
Sitten olet kyllä eksynyt ihan väärään paikkaan, jos et halua lukea pohdiskeluja sanoista. ;o)
16. Jaska12.3.2007 klo 10:22
Päätin kokeilla, miten 16x9 krypto onnistuisi utamilta. Tavoitteena oli vähintään 20 eri kirjainta. Aika nopsaan pääsin yli 15 kirjaimen, mutta petraaminen tavoitteeseen vaati monen tunnin ähellyksen. Kyllä taas kasvoi kunnioitus ammattilaatijoita kohtaan, joille vastaava suoritus olisi varmaan vartin homma. Kryptossa on 32 sanaa 21 eri kirjaimella keskipituudeltaan 5,90. Fakkisanoja ja erisnimiä en kyennyt välttämään. Pistänpä teelmän tähän näytille, jos jotakuta kiinnostaa kokeilla sokkokrypton ratkontataitoaan. Numerot ovat vaakariveittäin ja mustaa ruutua esittää X (16 kpl). Ei tämä ainakaan tottuneille liene erityisen vaikea.

21, 7, 10, 3, 13, 17 X 20, 2, 12, 5, 3, 8
12, 14, 20, 14 X 18, 20, 18, 20 X 15 X 20
8, 20, 4, 7 X 20 X 13, 3, 3, 2, 3, 14
17, 2, 20, 1, 3, 8, 2, 3, 8, 8, 20 X 5
14, 7, 1, 20 X X 3, 14, 20, 3 X 16 X
14, 7, 20, 4, 12, 9, 3 X 10, 11, 21, 11, 14
20, 6, 20, 4, 3, 20, 6 X 12, 14, 12, 2, 19
1 X 8, 12, 2, 16, 20 X 6, 19, 4, 15, 14
20, 9, 3, 14, 20, 20, 14, 14, 17, 4, 3 X 3
17. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 13:25
Mitenkä minusta tuntuu siltä, että Jaskan kryptossa on virhe - ellei jopa useita virheitä? Voi olla että en vain ole hoksannut jotain, mutta näyttäisi siltä että siellä on yksi kirjain kahdella eri numerolla, ja lisäksi numeroinnit ovat jossain kohtaa sekaisin.
18. Jaska12.3.2007 klo 13:44
Olen aika herkkä tekemään huolimattomuusvirheitä, joten yritin olla erityisen tarkkana. Tsekkasin ennen lähetystä numerot kahdesti, ja nyt huomautuksen jälkeen uudelleen. En löydä nytkään virhettä. Voisiko olla, että syy on tiedonkulussa? Jokaisessa vaakarivissä (9 kpl) pitäisi numeroiden ja äksien summan olla 13. Ovatko rivit kenties sekaisin näytössäsi, AV? Sanojen pituudet, äksät ja yksittäiset kirjaimet vaakariveittäin:
6-X-6, 4-X-4-X-1-X-1, 4-X-1-X-6, 11-X-1, 4-X-X-4-X-1-X, 7-X-5, 7-X-5, 1-X-5-X-5, 11-X-1.
19. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 13:50
Jos olen lähtenyt suunnilleen oikein päin ratkomaan, ristikosta löytyy mm. oopperapaikka, kiihottaja, yksi ilmansuunnista ja afrikkalaisen kansan edustaja. Pitääkö paikkansa?
20. Jaska12.3.2007 klo 14:04
Kyllä ne ovat oikein.
21. Jukkis12.3.2007 klo 14:05
Tässä tuo Jaskan krypto:

http://jkks99.googlepages.com/krypto.pdf
22. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 14:15
Jos ristikosta löytyy ristikkäin toistensa kanssa myös vinossa oleva, lemmenjumala ja kuivan seudun kauppaketju, niin jotain hämminkiä taitaa olla?
23. Jaska12.3.2007 klo 14:30
Jukkis, suurkiitos vaivannäöstäsi. Itse olen täysin kädetön näinkin yksinkertaisissa (?) tietokonehommissa. AV:n arvoituksista olen pihallakuin lumiukko, mutta onneksi se pian sulaa. Kaksi ekaa löytyvät, mikä lie se kauppaketju? Alue siellä kyllä on, lienee myös kuiva(hko).
24. RA12.3.2007 klo 14:53
Kuivan seudun kauppaketju = Paravaani?
25. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 14:54
No, nyt taisi aueta. Olin varma, että kolmannelta pystyriviltä löytyy yhdenlainen kauppaketju, mutta olikin jotain vähän harvinaisempaa. :-)

Vaikka laadinnoksesi kieltämättä on aika hyvin kurkottava, se on saavutettu ainakin minun makuuni hieman liian monilla oudoilla sanoilla. Ristikossa oli toistakymmentä sanaa, joihin törmäsin tänään ensimmäistä kertaa.

Kryptoissahan ei ole mitenkään välttämätöntä yrittää laatia aukiomenetelmällä. Itse ymmärsin, että JPQ:n mainitsema vanha 13 x 9 -pohja olisi perinteisen joka-toinen-kirjain-piilossa -mallin mukainen.

Ohessa sillä mallilla puolessa tunnissa syntynyt väsäelmä, johon onnistuin tunkemaan 23 kirjainta. Siinä on ehkä yksi tai kaksi erisnimeä, jotka kuuluvat hyvään mutteivät ehkä välttämättömimpään yleistietoon, ja lisäksi yksi englanninkielinen sana joka on tosin meillä ollut melko yleisessä käytössä jo kymmenkunta vuotta. (Näilläkin sivuilla.)

01-02-03-04-02-xx-05-xx-06-07-08-09-10
07-xx-11-xx-12-13-13-14-15-xx-16-xx-17
04-13-18-12-02-xx-09-xx-07-19-14-02-20
09-xx-12-xx-04-11-21-11-14-xx-10-xx-14
22-11-13-05-07-14-xx-08-xx-19-16-10-16
xx-22-xx-09-xx-09-10-19-17-23-xx-23-xx
06-15-07-20-09-21-xx-07-xx-23-23-20-02
xx-09-xx-20-xx-11-21-21-07-14-xx-20-xx
18-07-01-02-07-14-xx-07-xx-17-03-17-14
26. JPQ12.3.2007 klo 14:58
voisin mäkin yrittää tällä tavoin pistää saataville yhden ehkä noista mitä olen tehnyt.
27. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 15:00
Hmh... :-) Olisi kyllä mukavaa, jos Eki / sivujen tekijä olisi valinnut sivujen fontiksi jonkin tasavälisen. Ei välttämättä Courieria, mutta jonkin sellaisen.

Tai vähänpä olisi hienoa, jos täällä olisi mahdollisuus avata oma linkitettävä ruudukkosivu, jossa voisi esitellä omia laadinnoksiaan tai pähkäillä muita ristikoihin liittyviä pulmia.

Mahtaisiko olla kuinka suuri operaatio? Aikoinaanhan joku (en muista kuka) väsäsi nettiin ristikon yhteislaadintaohjelman - liekö tuo enää toiminnassa?
28. Jukkis12.3.2007 klo 15:03
AV:n krypto:

http://jkks99.googlepages.com/krypto2.pdf
29. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 15:09
Kiitos, Jukkis! Näinhän on toki paljon helpompaa. Olen kyllä pyhästi luvannut itselleni, että tämän kevään aikana opettelen itsekin edes kaikki yksinkertaisimmat netinkäyttöasiat.
30. Jukkis12.3.2007 klo 16:16
Kuvaus siitä miten tein tuon:
1. Tuosta yläpuolelta numero- ja xx-hässäkkä leikepöydän kautta Wordiin.
2. Wordissa valaise koko hässäkkä, sitten Table / Convert... / Text to Table ja siellä "Separate text at"-kohtaan - (eli tavuviiva)
3. Kasvata syntyvän taulukon rivikorkeus esim. 1,3 cm:iin
4. Pienennä koko taulukon fontti esim. 8:aan
5. Korvaa taulukossa kaiki xx:t X:llä
6. Kasvata kaikkien X:ien fonttikoko esim. arvoon 36
7. Tallenna pdf:nä
8. Siirrä nettiin
31. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 17:10
Juu, olisin toki tiennyt kaikki vaiheet 1:stä 7:ään, ja niitä jatkuvasti käytänkin - kuten kirjoitin, en ole vain tullut opetelleeksi nettiin siirtämistä, html-kieltä ja vastaavia.
32. Jaska12.3.2007 klo 17:23
Onhan tuo AV:n krypto suvereeni esitys, mutta eihän ammattimieheltä muuta tule odottaakaan. Siitähän huomaa heti, mikä oli mahd. monia kirjaimia tavoitelleen Jaskan perusvirhe. Silloin ei ole hyväksi viljellä pitkiä sanoja, koska niihin tulee todennäköisemmin runsaasti yleisimpiä kirjaimia, ja sitten harvinaisempien kanssa tulee ongelmia, kun ne pitää pakata rajoitetumpaan tilaan. Ei siis liene vaikeuksia päätellä, alkoiko Jaska laadinnan ruudukon vasemmasta yläkulmasta vai jostain lyhyestä sanasta oikealla! Pitkiä (9-11 kirjainta) sanoja syntyi houkuttavan helposti, vaikka niitä kryptossa onkin tarpeetonta viljellä. Auttaahan tämä tyyli sentään ratkojaa, kun pääsee oitis länttäämään A- ja T-kirjaimet paikalleen. Siten utamitkin selvinnevät tuskitta yritelmästäni. Mahdollisimman tasainen kirjainjakauma onkin tarpeen, jos kryptosta aikoo vaikean. Sitähän AV:n laatimus olisi ollutkin ilman vihjettä täälläkin käytetystä sanasta. Sen avulla pääsi mukavasti alkuun, ja krypto oli täynnä 50 minuutissa. Uskoisin rutinoiduimpien kryptoseppojen jopa alittavan reilusti AV:n laadinta-ajan.
33. marjaana12.3.2007 klo 18:32
Jaska: Miksi pitkiä sanoja on tarpeetonta viljellä kryptossa?
34. Jaska12.3.2007 klo 19:07
Marjaana, tarkoittanet laadintaa ilman valmista pohjaa. Valmiissahan ne ovat kai (yleensä) lyhyitä ja keskipituisia. Jonkinlaisen pientä ruudukkoa koskevan perustelun perustelun esitin viestissäni klo 17.23. Eikö laatijan tarkoitus ole mahduttaa kryptoon mahdollisimman monta eri kirjainta? Sinunkin, marjaana. Lisäksi asiantuntija AV oli samoilla linjoilla. Normaalikokoisessa tilanne on toinen, onhan pitempiäkin joskus sekaan mahtunut.
35. Eki12.3.2007 klo 19:26
On montakin syytä, miksi kuhunkin kryptoon ei yritetä ympätä niin suurta kirjainmäärää kuin mahdollista.
36. marjaana12.3.2007 klo 20:07
Jaska: kyllä pitkäsanaisessakin kryptossa voi olla paljon erilaisia kirjaimia.
37. Jaska12.3.2007 klo 20:59
Voi voi, vaan ei nyt tällä kertaa voinut mulla, eikä ehkä seuraavallakaan. Kun ei osaa tarpeeksi, niin ei.
38. RA12.3.2007 klo 21:17
Jaska, mikä kirjain tuossa sinun kryptossasi on 5?

:-( ...Taidat olla kohtaloni; Kaikki muu ratkeaa, mutta sun tekemät ei - ilmeisesti - ikinä.
39. Antti Viitamäki12.3.2007 klo 21:45
Niin, minä siis yritin omassa näytteessäni saada pieneen tilaan mahdollisimman monta eri kirjainta. Jos tilaa olisi vähänkin enemmän (vaikka viisi riviä), ei tuottaisi todennäköisesti enää hirmuisia ongelmia saada mukaan kaikki haluamansa aakkoset.

Ylipäätään kaikkia kirjaimia ei kannata käyttää, jotta säilyy loppuun asti jännitystä ja haastetta. Mitä yleisempiä kirjaimia puuttuu, sitä vaikeampi tehtävä, noin ihan nyrkkisääntönä. Tämä tietenkin lähinnä vain siksi, että ratkoja on taipuvainen etsimään ensiksi A:ta, E:tä, N:ää, T:tä jne. Myöskin etsinnän alla lienevät erilaiset mahdollisesti oikeille jäljille johdattavat sananloput kuten -INEN, -ATA/-ÄTÄ, -UUS jne.

Mitä pitempiä sanoja käyttää, sitä hankalampaa on laatiminen ylipäätäänkin, olivatpa tavoitteet mitkä tahansa. Näin ollen myös mahdollisimman monen eri kirjaimen saaminen hyvin pieneen kryptoon on sitä vaikeampaa mitä pitempiä sanoja käyttää.

En muista, mainitsinko omista kryptokriteereistäni jo jossain, mutta perusjuttujen (siis esimerkiksi sen että kukin mukaan otettu kirjain esiintyy vähintään kahdesti) lisäksi katson, että siistissä kryptossa ei ole kuin yhden ruudun kokoisia mustia alueita (mustat ruudut voivat tosin koskettaa toisiaan kulmistaan), ja alku- ja loppupiiloja on vain tehtävän laidoilla.

Lisäksi on - niin helpoissa kuin huippuvaikeissakin kryptoissa - ihan oikeutettua vaatia hyvää sanastoa. Kryptojen laatiminen on niin paljon kuvaristikoita helpompaa, että siellä ei pidä minun mielestäni juurikaan sallia fakkisanojen tai muiden oudompien sanojen käyttöä. Varsinkin niiden kirjainten kohdalla, joita kryptossa esiintyy ehkä vain se kaksi, olisi kyseisten sanojen oltava mahdollisimman selkeitä.

Nämä olivat siis minun tavoitteitani. Muut valitkoot vapaasti omansa. Enkäpähän minä nyt noita kryptoja tule koskaan niin valtavan paljon tekemään... :-)
40. marjaana12.3.2007 klo 22:15
Jaskalta vielä kysyn noista hänen mainitsemistaan valmiista pohjista.

"Valmiissahan ne ovat kai (yleensä) lyhyitä ja keskipituisia"

Myydäänkö noita valmiita pohjia jossain, en ole koskaan törmännyt sellaiseen putiikkiin... ;o)
Minä olen kyllä aina tehnyt pohjani itse ja kas kummaa, sinne voi laittaa ihan minkä pituisia sanoja milloinkin haluaa.
41. Jaska12.3.2007 klo 22:32
Marjaana, en tiedä myydäänkö, kun kuka tahansa voi kähveltää niitä seuraamuksitta mistä tahansa kryptoja julkaisevasta lehdestä. Numerot on toki syytä muuttaa. RA, olen pahoilalni, että taidon puutteessa jouduin turvautumaan ei-ihan-yleisempään yleistietoon kuuluviin sanoihin päästääkseni tavoitteeseeni. N:o 5 on H. Lainaan tähän Uuden Tietosnakirjan (1960!) tekstiä: Alehin, Aleksandr, (1892-1946), ven.-ransk. shakkimestari. A. sai maailmanmestaruuden 1927 voittamalla Capablancan. V.1935hän hävisiEuwellw, mutta voitti mesatruuden jäleenylivoimaisesti 1937 ja pitise kuolemaansaasti. - Elnath, Nath, arab., sinivalkoinen jättiläistähti, jonka näennäinen kirkkaus on +1.7 ja absoluuttinen -3.2. Sen etäisyys Maasta on 300 valovuotta. E. kuuluu Härkään eli Taurus-tähdistöön.
42. Jaska12.3.2007 klo 22:34
P.S. Anteeksi myös pianovirheet. Sormet jäykkänä (kuten järkikin).
43. iso S13.3.2007 klo 11:34
Kryptojen ratkaisemisessa olen täysi tumpelo joten kokeilin koneellista apua Jaskan kryptoon.

Värkkäsin makron joka rakentaa sanastosta "kryptoavaimet" eli muuttaa ensimmäisen sanassa esiintyvän kirjaimen A:ksi, toisen B:ksi jne. Esimerkiksi sanan "ESIMERKKI" kryptoavain eli rakenne on ABCDAEFFC (E on sanan 1. ja 5. kirjain, I 3. ja 9. kirjain, K 7. ja 8. kirjain ja muut esiintyvät vain kerran).

Krypton vasemmassa alanurkassa oli vaakasana jossa oli lupaavasti pituutta ja samojen numeroiden toistoa. Sen numerot vastaavalla tavalla käsittelemällä syntyi avain ABCDAADDEFC. Osoittautui että sanastossani oli vain yksi sana jolla oli tuo avain. Kun korvasin sanan numerot vastaavilla kirjaimilla (replace-toiminnolla, käsiä eei ollut tatkoitus tahria mekaaniseen työhön) pääsinkin varsin helposti eteenpäin kun aina löytyi viittä vaille valmis sana mihin ei juuri vaihtoehtoja ollut.

Viimeiseksi ratkaistavaksi jäi sana jonka rakenne oli ABAB. Sen poikittaiset näyttivät vahvasti viittaavan siihen että olen tehnyt matkalla virheen tai kryptossa on sama kirjain kahdella eri numerolla.

Onneksi matkailu avartaa. Muuten en olisi tuntenut erästä pikkukaupunkia. Siellä on muuten erikoinen nähtävyys: lievästi kesken jäänyt Colosseumin "kopio". Sitaatit siksi että tarkoitus ei ollut rakentaa täydellistä jäljitelmää sisustan osalta, vaan keskelle rakennelmaa piti tulla torni. Ulkoapäin yhdennäköisyys on kuitenkin ilmeinen, paitsi että alkuperäinen on paljon huonommassa kunnossa.

No, paikkakunnalla kolme yöttä viettäneenä ja sieltä Staffan saarelle retken tehneenä nimi oli tuttu, sain puuttuvan kirjaimen ja olin valmis bilettämään.

Aikaa en ottanut mutta varsinainen ratkaiseminen ei kestänyt kauan sitten kun tarvittavat lähtövalmistelut oli tehty (kryptoavaimiston tuottaminen ja krypton asetteleminen Exceliin). "Kauan" on aika mikä menee SM-kisan kolmannen alkuerän ratkaisemiseen. Tämä meni arviolta alle 10 minuutissa, en osaa sanoa kuinka paljon alle.
44. iso S13.3.2007 klo 11:59
Uhrasin 10 minuuttia Viitapir... äh, Viitamäen kryptolle. Siinä ajassa en päässyt apuneuvoineni edes alkuun. Kaikkien sanojen rakenne on niin yleisluontoinen että samanlaista helppoa murtokohtaa ei löydy.

Lupaavimmalta näytti sana jonka rakenne on ABCDAB (samat kaksi kirjainta samassa järjestyksessä alussa ja lopussa, muut kaksi muita kirjaimia) mutta sillekin löytyi 37 vaihtoehtoa kaikkea muuta kuin kattavasta sanastostani.

Siitä huolimatta arvelen että olisi mahdollista koodata ohjelma joka ratkaisisi tätä avaintekniikkaa hyödyntäen useimmat kryptot ainakin niin pitkälle että ratkaisun pystyisi helpohkosti täydentämään käsin. Kesken jääminen tapahtuisi lähinnä silloin kun kryptossa on käytetty sanoja joita ohjelmiston sanasto ei tunne. Tämäkään ei välttämättä estäisi viekkaasti rakennettua ohjelmaa päätymästä oikeaan ratkaisuun.

Yksi sana joka on rakenteeltaan antamani mallin mukainen (alun 2 kirjaimen pätkä toistuu lopussa) on TOISTO. Ne 36 muuta ja listastani puuttuvat saatte keksiä itse.
45. Antti Viitamäki13.3.2007 klo 12:24
Ihan vain vihjeenä iso S:llekin: en tosiaankaan siis tehnyt tuota kryptoa sillä ajatuksella, että se olisi mahdollisimman vaikea ratkaista. Minusta siinä on yksi aika paljastava elementti. :-)
46. Jaska13.3.2007 klo 12:26
Etkö keksinyt, mikä se Viitamäen vihjaama sana (4) on? Sen saatuaan ohjelmasi olisi ratkonut krypton taatusti alle minuutissa.
47. iso S13.3.2007 klo 13:46
Ei minulla ole ratkaisemiseen mitään ohjelmaa, joten Jaskan täytyy viitata kuvittelemaani ja kuvailemaani ohjelmaan. Sen idea olisi nimenomaan hoitaa ratkaisun alkuosa tai koko ratkaisu ilman apuja. Toki jonkin varman sanan antaminen jouduttaisi sitä siinä kuin ihmisratkojaakin, mikäli ohjelmaan olisi koodattu tällainen siemenen antaminen.

Se koodinpätkä minkä tein muuttaa sanat rakennetta kuvaavaan muotoon eikä osallistunut ratkaisemiseen millään tavalla. Sanat olivat Excelissä lajiteltuna avaimen mukaan järjestykseen, muutin päässäni lupaavalta tuntuvan sanan vastaavaan muotooon ja etsin listasta sen kohdan missä olivat vastaavan avaimen omaavat sanat. Kuten sanottu, ABCDAADDEFC-muotoinen iski kultasuoneen (paria muuta hain ensin) koska sillä löytyi ainokainen. Loppu hoitui hakemistoon turvautumatta.

Olen harjoituksen puutteesta tai synnynnäisestä valuviasta johtuen "kryptosokea". Minulle ei juurikaan ole olemassa mitään "paljastavia elementtejä" ellei sitten ole kysymys jostain sellaisesta että krypton pääkuvassa paljastetaan että "krypton ainoa 7-kirjaiminen sana on nerokas" ja se on ihan oikeasti ja kirjaimellisesti NEROKAS.

Siitä en osaa sanoa mitään onko AV-krypto helppo vai vaikea paatuneen kryptomaanin silmin katsottuna. Käyttämälläni pöljän ratkojan systeemillä sitä on ainakin vaikeampi murtaa kuin Jaskan kryptoa. Tilanne voi muuttua jonkin verran tai jopa radikaalisti jos näitä kryptoja lähestytään tavanomaisin keinoin (jotka ovat minulle monin osin tuntemattomia).

Se on ainakin selvää että Jaskan kryptossa oli monia eksoottisia sanoja jotka eivät ensimmäisenä pätkähdä mieleen. Tässä suhteessa oletan että Viitamäen sanasto on lähempänä tavallisen ihmisen todellisuutta. Tämän olettamuksen perustan 12.3.2007 klo 21:45 -kommenttiin ja kokemuksiini Viitamäen kuvaristikoista, joissa vaikeus on tullut muualta kuin sanaston tuntemattomuudesta.

Siltä varalta että uskomattomat Tuomaat luulevat minun horisevan hallusinaatioista niin kuvia pseudo-Colosseumista löytää antamalla hakusanoiksi XXXX Colosseum missä XXXX on sen kryptosta löytyvän pikkukaupungin nimi (jos ratkoin oikein). Niille ketkä eivät ole ratkaisseet, tässä yksi linkki

http://web.uct.ac.za/depts/stats/adu/safring/image /sc03.jpg

joka ei sellaisenaan paljasta missä päin ollaan. Kuvaa katsomalla voi arvailla ja ainakin huomannee ettei kyseessä ole Rooma eikä aito areena.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *