KESKUSTELUT > RISTIKOT > KOVIS 27.1.

3234. Kovis 27.1.

iso S27.1.2007 klo 18:12
Päivän päästön sanastosta en löydä napisemisen aihetta. Vaikeusaste on mielestäni määritelty hiukan alakanttiin. Vihjeiden yleisluonne on sen verran viekkaasti kaukaa kaartava ja monimielinen että on vaikea päästä alkuun ja kun pääsee niin heti kohta hyytyy. Valmista kuitenkin tuli eikä sen jälkeen jäänyt mitään epäselvää, muutama "no joo" vain. Tarkemmin en halua sormella osoittaa ettei vaikeusaste laske ilmoitettuun.

Erikseen pieni tukistus siitä että joukossa oli useita kohtia missä vaadittiin nippelitietoa, osa jopa kymmenien vuosien takaa. Haettu tanssija oli minulle tuntematon, muut sentään kilisyttivät jotain kelloa päässä viimeistään ratkettuaan. Itse asiassa löysin googlaamalla kaksikin haetun nimistä tanssijaa. Edellinen on laatinut koreografian johonkin vuonna 1953 ja jälkimmäinen on vieraillut Suomessa 2005, hänkin silloin koreografin ominaisuudessa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta: jälkimmäisen tanssijan etunimi ja sukunimi ovat parin linkin mukaan Yalessa 1800-luvulla vaikuttaneen opettajan etunimet. Virkaanastujaispuheesta löytyy maininta. Hänen varaansa sentään ei vihjettä rakennettu :-)
2. Jaska27.1.2007 klo 20:56
Se vanhempi tanssija/koreografi on kyllä alallaan kuuluisimpia staroja, niin myös ballerinavaimonsa Zizi. Itseäni jäi kiusaamaan sen sijaan oikean alakulman laitimmainen pystyvihje. Ei tosiaan kilisytä mikään kello sen yhteyttä ratkaisusanaan.
3. iso S28.1.2007 klo 17:27
Kyllä varmaan, mutta jos ei seuraa alaa tai tässä tapauksessa ole seurannut sitä noin 50 vuotta sitten niin herra ei ole sillä tavalla tuttu kuin joku Nurejev. Hänen nimeensä olen törmännyt ilman erityistä kiinnostustakin. No, koviksessa voi edellyttää laajennettua yleissivistystä eikä yksittäinen aukko omassa kaada projektia jos hoksaa poikittaiset. Onhan herra saanut oman hakusanansa ja lyhyen artikkelin englanninkieliseen Wikipediaan joten riittävät näytöt on olemassa.

Olin vähällä väittää että minulle olisi ollut tutumpi nimi näyttelijä jonka etunimi kirjoitetaan samalla tavalla kuin matemaatikko Blaisen sukunimi. Enpäs väitäkään kun ei kirjoiteta, siinä on e-ero. Näin ollen tuo törkeällä tavalla hauska nimi ei ollutkaan minulle tuttu. Vedän siksi takaisin kaikki puheeni, niin entiset kuin tulevat :-)

Jaska, se oikean alakulman vihje oli yksi niistä no joo -kohdista. Tarkoittanet sitä kuvaa missä on monta nuolta ja joka kerta nuoli osoittaa samanlaiseen pallukkaan? Ymmärrän ajatuksen jälkikäteen ja ehkä silloinkin väärin, mutta en pysty ymmärtämään miten joku voisi käden vapisematta aloittaa ristikon ratkaisun siitä. Tämä oli siis mielestäni juuri niitä vihjeitä mitkä tekevät visaisesta tosivisaisen: ratkaisuun ei voi päätyä ennen kuin päätyy ratkaisuun!

Koska vastaavia takaperin laukeavia oli useita, olen sitä mieltä että kaksplussa oli liian mieto vaikeusasteeksi. Ristikon arvoahan tämä ei hetkauta suuntaan eikä toiseen, ja joillekin tämä saattoi olla kaksmiinuskin.
4. RA28.1.2007 klo 18:29
Olen kyllä eri mieltä siitä oikean alakulman pystyvihjeestä (4). Itse aloitin ratkonnan juuri siitä ja sitä kautta se koko alakulma ratkesi. (Äkkiä ajatellen) minusta siihen ei oikein mikään muu sana voisi edes tulla kuin se, joka siihen tuli.
5. Eki28.1.2007 klo 19:14
Joutsin Pekka kehui erityisesti sitä vihjettä.
6. Matti28.1.2007 klo 23:28
Klo 17:27 iso S oli paineen alla. Bisquitin mukaan sadasosa on cusel. Kolmioleivän taidan nyt syödä.
7. Marianna28.1.2007 klo 23:58
Voisihan siitä e-loppuisesta feminiinistä jonkinlaista hupia saada joissakin suomen murteissa.
8. RA29.1.2007 klo 01:52
Matin ja Mariannan kommentit ovat sen verta salamyhkäisiä, että tuli jo mieleen, puhutaanko samasta ristikosta.
9. iso S29.1.2007 klo 09:09
Molemmat salamyhkääjät osoittivat ymmärtäneensä 17:27-kommenttini toisen kappaleen, joka sekään ei välttämättä auennut. Tämä oli tarkoituksellista, etten auttaisi sellaisia ketkä eivät ole vielä ratkaisseet ristikkoa. Useimmat ristikkoa näkemättömät ovat silloin väistämättä pihalla kuin lumiukko. (Asian ulkopuolelta: Espoon Keilaniemessä on joku värkännyt kiertoliittymän viereen näyttävän lumiukon. Se lienee muunnelma liikenneympyräkoirista.)

Mariannan viesti oli selkeä, Mattia piti hetken pohtia. Osa siitä näyttää olevan rakenteellista koristelua oleellisille avainsanoille (paine, cusel, kolmio). Leivällä ei sellaisenaan liene mitään merkitystä eikä sillä oliko iso S paineistettu vai ei. Matti on tietääkseni sen verran matematiikan miehiä että hänelle tulee helpommin kolmiosta mieleen binomikerroin kuin leipä tai asunto. Bisquitin kyseisen pakinan tunteminen auttaa mutta ei ole välttämätöntä jos on muuten perillä siitä mistä puhutaan.

Puhutaan siis samasta ristikosta tai ainakin ihan sen vierestä!
10. abdullah29.1.2007 klo 09:46
Tunnustan tyhmyyteni..
Pallukat pomppivat pällissäni..
Noin kaksikymmentäkuusi tuntia pähkäilty ja puolet vasta
ratkottu.
11. Eki29.1.2007 klo 09:48
Kyllä tästä nettikeskustelusta on hyötyä. Tuskin tästä virhearviosta olisin muuten saanut kuulla hiiskaustakaan. Silti vielä oletan, että oli kakspuolpallonen? Suuri osa vihjeistähän on ihan helppoja. Pitää vain keksiä ratkaisusana.
12. tonimikael29.1.2007 klo 10:42
Eki: "Suuri osa vihjeistähän on ihan helppoja. Pitää vain keksiä ratkaisusana."

Hauska mies tuo Erkki. :)
13. Lauri Kultti29.1.2007 klo 11:48
Kyllä minä ihan osuvana arviona pidän sitä kakspuolpallosta. Sain näet homman valmiiksi parissa päivässä. Kolmipalloisiin menee minulla yleensä useampi päivä, jos valmistuvat sittenkään. Olihan tässä myös muutama sellainen varman tuntuinen aloituskohta, joita ei kolmepalloisissa useinkaan ole. Jo mainittua tanssijaa piti minunkin hakea muualta kuin pääpolostani.

P.S. Tanssialan tuntemattomuus ei kohdallani liity millään lailla Norman Mailerin machoiluun "Kovat kundit eivät tanssi". Pikemminkin vetoan hiukan kauemmas historiaan, roomalaiseen valtiomieheen ja filosofiin Ciceroon: "Terve mies ei tanssi." :)
14. Jaska29.1.2007 klo 11:53
Kyseisestä kovennetusta BB:stä joku filmimoguli odotti pehmeän edeltäjänsä veroista kassamagneettia, mutta niin ei koskaan käynyt. Eikä haastaja siis koskaan itsekään netonnut niin paljon, ettei olisi (piip) taipunut... - Mitähän virhearviota Eki tarkoittaa. Tähän ristikkoon liittyvää?
15. Eki29.1.2007 klo 11:56
Virhearvio, että olisi vain kaksplussa.
16. iso S29.1.2007 klo 12:02
Kakspuolpallosuuden olen valmis hyväksymään ja pistän sen yli menevältä tuntuvan ratkaisusanojen löytymisen vaikeuden oman piikkiini. Onhan sujumisessa hajontaa sekä henkilöiden välillä (käsitykset kahden ristikon vaikeudesta menevät ristiin) että omassa päivän vireessä joten kaikkia tyydyttävää luokitusta on mahdotonta antaa. Kaksplus antoi joka tapauksessa ponnistuksesta minulle liian ruusuisen ennakkokuvan siltä pohjalta ajateltuna minkä yleisen mielikuvan pallottelusta olen saanut.

Korostan että kyseessä on oma mielipiteeni ja vapaalla Sanarischterin asteikolla vaikeusaste voi olla määritelty tieteellisen tarkasti oikein, eikä mahdollinen mielipide-ero vaikeusasteen osuvuudesta vaikuta käsitykseen ristikon ja vihjeityksen hyvyydestä. Tai huonoudesta, jos joku pöljä on sitä mieltä :-)
17. Eki29.1.2007 klo 12:04
Sanarischterin asteikolla vaikeusastetta ei tieteellisesti määritellä.
18. Jaska29.1.2007 klo 12:34
En ratkonut itse ristikkoa, mutta vaimon mielestä 2,5 oli ihan kohdallaan. Varsinaisena vaikeutena oli vain se nuoli/pallovihje, joka ei kummallekaan avautunut.
19. tonimikael29.1.2007 klo 13:35
Mitä te höpötätte, että 2,5 oli kohdallaan??
Se kun oli merkitty 2+:ksi.
20. Abdullah29.1.2007 klo 15:41
Iso S (Tai huonoudesta, jos joku pöljä on sitä mieltä :-) )

Ratkottu on.. Pidin kyllä tätä ristikkoa vaikeampana, kuin tuo 2 ja puol pallosta antaa olettaa, tai ehkä olen vain pöljä?
Menen mumisemaan mammani majalle!
Heps!
21. RA29.1.2007 klo 15:51
iso S taitaa olla vain ylikunnossa. :-)

Minusta ristikko oli vain aavistuksen vaikeampi kuin Ekin ristikot tavallisesti tällä paikalla. Jos pallottaisin, laittaisin 2½+.
22. alex29.1.2007 klo 15:54
Eikös 2½+=3- :) ...Ristikko vain näytti vaikeammalta kuin lopulta oli
23. RA29.1.2007 klo 16:10
Ei se nyt sentään niin vaikealta tuntunut, että ihan 3- ...
24. Eki29.1.2007 klo 16:13
Ehdotatteko, että aletaan lisätä vaikeusastekategorioita?
2
2+
2+-
2++
2½-

2½+
3--
3-
3-+
3
25. RA29.1.2007 klo 16:25
Kyllä joku tuon kaltainen tarkkuus olisi varmaan tarkoituksenmukaista.
26. Pena29.1.2007 klo 16:44
No niin, johan helpottui arviointi! Mun mielestä oli suunnilleen tuossa 2++ ja 2½- välissä d=).
27. RA29.1.2007 klo 22:07
Tämä nyt meni tällaiseksi "pallotteluksi"...

Ko. ristikossa on monia mukavia vihjeitä. Laitan muutaman, joita voinee pähkäillä itse kukin itsekseen myös ilman ristikkoa;

LASISSA KOVAA (4)
MALTA! (5)
OLLA SIELLÄ SAI HYVÄ (7)
SE AARI (5)
28. Libero30.1.2007 klo 17:48
Oli tämä vaikeampi kuin muutamat aiemmat lajissaan. Siitä tuli sellainen olo, että ristikon kuvitteellisessa käyttöohjeessa luki: "Ravistettava ratkoja hyvin ennen käyttöä." Kun aluksi sain sinne tänne pelkkiä hajasanoja, niin kurjalta tuntui. Vaikeusastearvio piti jättää omaan arvioonsa, kun siitä ei saanut henkistä tukea. Pääkuva jännine tavutuksineen kuitenkin motivoi, minkä luen ristikon erityiseksi ansioksi. Siitä tulleet ratkaisusanat olivat raikkaita keksittäviä.

Taas kerran kaksi yön hiljaista tuntia ja päiväsaikaan kolme kupillista jäähtynyttä kahvia riittivät siihen, että katson ristikon ratkenneen kaikesta huolimatta inhimillisin ponnistuksin. Jostakin syystä pisimmät ratkaisusanat valkenivat lähes yhteen syssyyn ja monia lyhyitä sanoja pähkin pähkimistäni. Nyt jälkiviisaana toimisin toisin: useaan kohtaan jättäisin heti ensimmäiseksi mieleen tulleen sanan.

Kun edellä on puhetta tanssijoista, niin vihje YKSI TANSSIJA, AINAKIN KAKSI SIJAA ei oikeastaan vaatinut minkäänlaista nippelitietoa. Ratkaisusana selvisi vihjeen jälkimmäisen osan avulla, kun viisikirjaimiseen pystysanaan sai kivuttomasti kolme avittavaa kirjainta. Tarkistin sitten, että vastaussana täsmää myös vihjeen alkuosaan. Haettu tanssija oli minulle outo, mutta hänen kuuluisa vaimonsa, jota ei haettu, oli tuttu. Vihje oli minusta kaksiosaisuudessaan hauska. Ei se tuntunut ensinkään kuivakkaalta nippelitietojutulta.

Oikean alakulman pystysanan ymmärrän kahdellakin tavalla, joista toinen voi olla parempi kuin toinen, vaikkei ehkä kumpikaan ole "wanted". Sitä vastoin vihjettä HYLÄTTY RAKENNUS en vielä tajua suhteessa vastaussanaan. Vihjeen FEMINIININEN PALINDROMI ratkaisusana oli hyvä.

Kivaa oli - ravistettunakin.
29. RA30.1.2007 klo 18:03
Libero, sinulla taisi jo aikoinaan 'kirjoittaminen' sujua niin hienosti, ettet edes muista, mitä on (olla) hylätty?? :-)
30. Libero30.1.2007 klo 18:23
RA: Minulla on tuossa kohdin näemmä armelias ja valikoiva muisti. Siispä lisää jäähtynyttä kahvia... :)
31. Matti30.1.2007 klo 18:45
Libero, jos vastaussanasi on oikein, niin tätä kirjoittaessani lienet jo hoksannut yhteyden.
32. Libero30.1.2007 klo 19:07
Hoksasin. Voi että...
33. alex31.1.2007 klo 09:15
RA:lle kiitos ylöskirjaamisesta: OLLA SIELLÄ SAI HYVÄ tajusin selvemmin vasta luettuani tästä.
34. matts1.2.2007 klo 11:02
Tuo vaikeusaste on hankala juttu. Kun uskoin ristikon olevan 2+ niin ratkaisin sen sellaisena, kohtalaisen helpostikin. Jos pallukoita olisi ollut 3 olisi se saattanut jämähtää paikalleen. Pallotus näyttää olevan psykologinen tekijä.
35. Eki1.2.2007 klo 11:10
Tämän takia olen usein ehdottanut, että jotkut lehdet eivät julkaisisi mitään palloja. Oli kerrankin täällä puhetta siitä, että yksipalloisen muuttuminen painovirheen takia kolmoseksi voi vähentää ratkojia valtavasti. Toisaalta yrittäjät saavat liian hyvän kuvan kehityksestään (jos eivät tajua virhettä).
36. Pekka Harne2.2.2007 klo 12:22
Eki, onko se nyt niin kauhean paha asia, jos "yrittäjät saavat liian hyvän kuvan kehityksestään (jos eivät tajua virhettä)". Eikö onnistunut ratkontakokemus voisi pikemminkin olla rohkaiseva?
37. iso S2.2.2007 klo 12:38
Ei heti, mutta kun se kuviteltu kehitys ei ole todellista niin jatkossa todellisuus voi iskeä karusti päähän. Se voi jättää epävarman olon ja rajata uskoa ajan kanssa oikeasti tapahtuvan kehityksen todellisuuteen. Todella!

Entäpä jos tuo äkkiä viisastuneeksi itsensä luuleva kutsuu naapurit ja kylänmiehet katsomaan kun mestari ratkaisee seuraavan kolmepalloisen tuosta vaan ja sitten ei synnykään kuin niskan punotusta ja ähinää? Siitähän voi saada vaikka millaisen trauman.

No, käytännössä täysin pieleenkään menneet pallotukset, suuntaan tai toiseen, tuskin aiheuttavat mitään ihmettä kummempaa tragediaa, mutta olishan se jotenkin kiva että ne olisivat suunnilleen kohdallaan tai puuttuisivat kokonaan. neljännespallon tai puolipallon suuruiset hienosäädöt ovat joka tapauksessa henkilökohtaisia mutuasioita mutta ykkösen ja kolmosen välisen eron huomaa kapinenkin tiedemies.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *