KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 20.1.

3221. IS Kovis 20.1.

Lauri Kultti20.1.2007 klo 20:39
Alf on ratkottu. Luulisin ainakin, jäi nimittäin pari kohta vähän oudoksuttamaan. Pääkuvan alla kaikkein vasemmanpuoleisin pystysana, vihjeenään KOHENTAVAT KASVUALUSTAA. Ratkaisusana on minulle aika outo. Ja alarivin keskimmäinen vihje, NOSTAA PÄÄTAAN. Puuttuvatkohan nuo ä-pilkut jälkimmäisestä sanasta tarkoituksella?

Muuten tämä oli taattua Alfin kamaa. Ajatukseni meinaa aina luistaa sivupoluille Alfia ratkoessa, mutta usein saan kuitenkin lopussa niitä kaivattuja ahaa-elämyksiä. Yllättävän nopeasti tämä kyllä ratkesi; yleensä ratkontani on Alfin parissa takkuisempaa. Olisikohan tämä ollut vähän normaalia helpompi?

(Tammikuun Iisakin Kuukauden visaisessa oli muuten samalta laatijalta itseäni aika lailla huvittanut oikea alanurkka, ihan se viimeinen vaakasana!)
2. lasse20.1.2007 klo 20:58
Yllättävänkin helppo,joskus Alfin laatimuksia joutuu pähkäilemään tuntikausia,nyt aukesi samantien.Ei kuitenkaan ihan läpikirjoitusta,mielenkiinto säilyi loppuun asti.Mietin myös sitä pääkuvan alla olevaa sanaa,en ole kuullut aiemmin..
3. RA20.1.2007 klo 21:15
Ratkoin vain yläosan (ja säästin loput huomiseksi "jälkiruuaksi"). Ei ollut minusta mikään (liian) helppo, vaikkakin helpompi kuin Alfin viimeaikojen kolmipalloiset.

KAMERASSA KIINNI? (6) - hahhah!
4. Eki20.1.2007 klo 21:25
Pojat alkavat oppia. Sekä Skyttä että Simberg nyt helpompia kuin ennen. Kun vain löydettäisiin tasot, joissa nykyfanit vielä tykkäisivät, mutta saataisiin runsaasti uusia kovis-ihmisiä.

Teemun kanssa tehdään aika paljon erilaisia teemoja tuonne pehmiksen puolelle, mutta huomaakohan niitä ees kukaan.
5. iso S20.1.2007 klo 21:35
Oikeastaan tulin hakemaan kynää ja samalla tsekkasin mitä täällä kirjoitellaan. Menen nyt huomaamaan, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
6. Jaska20.1.2007 klo 21:39
Voi, voi, luulin jo saaneeni äkillisen selväjärkisyyskohtauksen, kun täyskolmipalloinen ratkesi omassa ennätysajassa. LK:n ja lassen viestit palauttivat kuitenkin päiväjärjestykseen; se oli selvästi aikaisempia Simbergin koviksia helpompi. Paljon tietysti auttoi pääkuva, perin tuttu paikka. Sinne tänne oli lisäksi sirotettu jokunen helposti arvattava vihje alkuun pääsyä ajatellen. Tasaisen vankkaa vihjeistystä vailla banaaleinta kikkailua, ei esim. yhtään typistevihjettä. Sanasto monipuolista vailla fakkeja. Herrojen kummeksuma sana löytyyNykäsestä, Pesosesta ei. Ä-piste(ettömyys)lapsusta en edes huomannut!
7. RA20.1.2007 klo 21:42
Joo, huomaa. Kuntia (ja kuntaliitoksia) näkyi tänään olevan Pehmiksessä. Ratkoin vain mielessäni sen verran, että huomasin teeman.
8. iso S20.1.2007 klo 21:57
No niin, Pehmis on kommentointikunnossa. Teemat ovat useimmiten mukava mauste, niin nytkin. Ne sopivat paremmin pehmeähköön kuin kovin kovaan, jolloin ratkojalle vieraammat eivät ole liiallisena lisävaikeutena. Tämän ei pitäisi tuottaa suuria vaikeuksia jos on vähänkin taipumuksia ratkonta-alalle.

Pari sellaista "ristikosta opittua" nimeä oli ja pientä tukistusta vihjeiden Vieras armeija, Brittitäti ja Rauniopaikka ratkaisusanoista. Aukeamaa on toki vakea laatia ilman näitä pikkumyönnytyksiä.

Hyvä!
9. Eki20.1.2007 klo 22:00
Nuhdellut olin itseäni noista jo etukäteen. Jos olisi yhdenkin (ex-)kunnan saanut jättää pois, olisi sanasto ollut ihan toinen. Parissa viimeisessä oli ahtamisen makua.
10. Jaska21.1.2007 klo 15:04
Miksi tämä säie on siirretty/siirtynyt poposaston syövereihin? Tuli mainittua Simbergin plussakoviksen puoli(tai ehkä vartti-) pehmeydestä. Vaihteeksi Iisakin talvialbumin ristikossa Albumin probleemi (todella osuva nimi!) oli vihje, jossa minun mielestäni ei ole järjen häivääkään. Tietenkin todennäköisempi mahdollisuus on, ettei sitä ole minun ajukopassani. Tämän vaihtoehdon oikeellisuuden varmistamiseksi pikku gallup. Kysyn ko. ristikon ratkoneilta, ymmärsivätkö he vihjeen MIESTÄ MIEHEKSI ja ratkaisusanan yhteyden. Vastaukseksi riittää kyllä tai ei.
11. Eki21.1.2007 klo 15:15
Siirretty takaisin eliittipuolelle.
12. Jaska21.1.2007 klo 18:41
Gallup peruutettu. Järjen häivä palasi ulkona pakkasessa.
13. iso S22.1.2007 klo 09:50
Simperi lienee tosiaan helpottanut, koska minäkin sain runsaan ähellyksen jälkeen ristikon täyttymään kahdessa päivässä. Yläosa meni jotenkin järjellisessä ajassa, huolimatta siitä kuvan alla olevasta sanasta mikä on minulla väärin tai sitten en ole vain moisesta kuullutkaan, eikä ole Googlekaan kerran ja ihan muussa tarkoituksessa.

Alaosa oli kivisempi kynnettävä. Onneksi lopulta tärpit pitivät ja niiden varaan rakentui järjelliset sanat. Oikean alanurkan aukio jäi toiseksi viimeiseksi minkä jälkeen sen vasemmalla puolella olevaa aukiota piti vielä hieroa hartaasti.

Kumma juttu, minullahan piti olla lähestulkoon kotikenttäetu sukurasitteena. Jos olen oikein ymmärtänyt isän puheet (joita kyllä riittää) niin Lintu-Antti lennähti muutama vuosi sitten sukujuhlille etelään. Noitanaista ei näkynyt. Mitään läheistä sukua ei kyllä olla ja sekin vähä väärän vaivaiskoivun takaa.
14. matts23.1.2007 klo 16:11
Useasti olen tuon kammin oven avannut mutta silti vielä pääsanat puuttuvat.
15. matts24.1.2007 klo 09:06
...vaan avautuihan se ovi kuitenkin.
16. Masi2.2.2007 klo 10:19
Mitkä ihmeet kohentavat kasvualustaa? Itse sain siihen tosi kummallisen sanan.
17. Seppo2.2.2007 klo 11:38
Jos Masilla on mahdollisuus tutkia Nykysuomen Sanakirjaa, sieltä löytyy metsätieteellinen selitys asiaan, Täytyy kyllä myöntää, että sanaan törmäsin itsekin ensi kerran eläissäni.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *