KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAPE1/07

3204. PaPe1/07

Kasperi11.1.2007 klo 19:33
Onko mahdollisesti virhe sivulla viisi alarivin kuudes kirjain vasemmalta? Vihjesanana 'kauppakujia'.
2. Eki12.1.2007 klo 00:27
Ei ole virhettä.
3. Lauri Kultti12.1.2007 klo 08:16
Eilen illalla pikkuisen rypistin tämän Pelikaanin kanssa. Muuten lehti on valmis, paitsi Luukkalasta s. 30 puuttuu noin puolet. Palindromiputki alkoi ratketa vasta nukkumaan mentyäni! Puolinukuksissa putken alku valkeni. Oli ihan pakko laittaa valot päälle ja katsoa, sopiiko mieleen putkahtanut sana putkeen. Ja siitähän se sitten ratkesi. Ja saman tien pikkuisen kesken jäänyt Pihlajamäki s. 29. Eli kyllä kannatti ottaa virkistävät n. 2 minuutin unoset! Ei muuta kuin Luukkalan kimppuun.
4. Marianna12.1.2007 klo 10:48
Eikös Helsingissä ole (ollut) tämänniminen kauppakuja?

Muutaman ehdin eilen ratkaista, Ekin PY-ristikosta ja Sanaristeistä aloitin. Harvinaista herkkua. Aamulehden sunnuntailiitteessäkin sanaristejä on vain kaksi kerrallaan.
5. Lauri Kultti13.1.2007 klo 00:07
Valmista tuli, ehkä. Lieköhän kaikki ihan kohdallaan, sillä kahdesta kohtaa jäi vihjeen ja ratkaisusanan yhteys hakusalle. Luukkalan s.30 ristikossa aika keskellä vihje KAKIN sekä vasemmassa laidassa vihje EI NÄKYNYT K----N ALLE. Näitten suhde ratkaisuun jäi vielä epäselväksi. Tuossa jälkimmäisessä on vielä piilokirjainkin, vaikka eihän siihen kyllä kuin yksi mahdollisuus sovi. Onkohan kenelläkään muulla epäselvyyttä näissä kohdissa? Tai olisivatko ne jollekin auenneet suopeammin?
6. Hessu13.1.2007 klo 10:36
Lauri, tutkipa huolella molempien ratkaisusanojen sivuja suomenkielisestä Wikipediasta. Selitykset pitäisi löytyä.

Aika normaalia yleistietoa mielestäni molemmat, mutta eiväthän kaikki tietenkään ole kiinnostuneita kaikista asioista.
7. Lauri Kultti13.1.2007 klo 11:12
Kiitos Hessu. Tuo KAKIN selvisi. Olikin ihan uusi juttu, mutta enpä ole ko. alaa ikinä seurannut.

Toinen kohta ei kuitenkaan selviä. Ratkaisusana on toki ihan tuttu. Mutta minua hämää vihjeessä oleva n-kirjain niiden viivojen jälkeen (K----N). Ilman tuota n-kirjainta homma olisi mielestäni ihan selvä. Mutta tuon n-kirjaimen kera..., huokaus.

Taidan käydä hakemassa viikonlopun koviksen ja rentoutua hetkeksi :)
8. Tuomas L.13.1.2007 klo 19:09
Ratkoin Luukkalan tänään, ja minustakin tuntuu, että tuossa yhdessä vihjeessä on virhe. Eli jos se N-kirjain tosiaan kuuluu sinne vihjeen loppuun, olen kyllä innokas kuulemaan selityksen.
9. Jaska14.1.2007 klo 15:25
Ei se N siihen vihjeeseen kuulu, virhe mikä virhe. Se on onneksi lyhyehkön ansiosta niin ilmeinen, ettei haitannut ratkontaa. Sen sijaan olen välttynyt normaalilta yleissivistykseltä KAKINin osalta. Hessun opastuksesta huolimatta sen yhteys ratkaisusanaan ei selvinnyt. Sen kaiketi saamme tietää ratkaisuajan päätyttyä.
10. Lauri Kultti14.1.2007 klo 21:42
Huom! Sivulla 33 on jotain pielessä. Avainsanojen taulukosta puuttuvat kohdat 11b ja 27b. Eli taulukon täyttäminen voipi olla aika hankalaa :)
11. Eki14.1.2007 klo 22:08
Täyttäkää ne sinne loppuun. On jäänyt kuvaristikkospesiaalin taulukko.
12. Hessu14.1.2007 klo 23:44
AUCH!!! Näin sitä viikonlopun vietosta palatessa herää karuun todellisuuteen. Vihjeessä on tosiaan karmea virhe. Anteeksi kovasti.

Syytän ihan pokkana laaduntarkkailua. :-D
13. Eki14.1.2007 klo 23:46
Lähetän tästä noottia laaduntarkkailuosastolle.
14. Jukkis16.1.2007 klo 18:44
Kun lehtiin näköjään välillä pakostakin virheitä tulee, niin olisi varsin oivaa asiakaspalvelua, jos Pelikaaneilla olisi www-sivu, jonne ratkoja voisi mennä katsomaan, onko ristikon joku ihmeellinen kohta virhe vain eikö hän vain ymmärrä.

Nyt kun tuossa edellä esille tullut virhe on vain niiden ratkojien tiedossa, jotka sattuvat tätä säiettä lukemaan, niin epäreiluahan se on.

Ja se heti tuloillaan oleva vastaväite, että ei ole aikaa, ei kelpaa. Eihän tommoisen simppelin sivun tekemiseen ja ylläpitoon millään saa kulumaan kovin montaa minuuttia kuukaudessa. Kun ainoa mitä pitää tehdä on virheen esille tultua laittaa sivun alkuun uusi otsikko ja kuvaus virheestä (jolloin uusimman lehden virheilmoitus on aina ylimpänä). Siis esim.

Paksu Pelikaani 1/2007:
Sivun xx ristikossa oleva vihje K----N on virheellinen, oikea vihje on K----.

Tommoinen sivu voisi olla vaikka sanaristikot.net:n palvelimella, jos Pelikaanilehtien ns. www-sivujen palvelimelle (joku matrix.fi) ei semmoista sivua helposti saa. Ja sivun osoite lyhyellä selityksellä varustettuna sitten olisi joka lehdessä vaikka siinä pääkirjoituksen perässä. Siihen saa raivattua hyvin tilaa, jos pienentää sitä äitelää "Rakas Ystävä!" -otsikkoa ja vähentää pääkirjoituksesta turhanpäiväistä lätinää.
15. Matti19.1.2007 klo 14:27
Ryhdyin täyttämään sivun 7 Teemun ja Reiman tavuristikkoa ja hämmästyin - olin täyttänyt jo tämän ristikon aivan hiljattain. Mahdollisesti Suomen Kuvalehdestä, en pääse tarkistamaan kun se on jo roskiksessa. Onko tavallista, että yksi ristikko julkaistaan useammassakin lehdessä?

Edellisen sivun sanaristit olivat herkkua ja nannaa.
16. Teemu Pallonen19.1.2007 klo 14:47
Minun (ja Reiman) tavuristikoita ei julkaista muualla kuin Pelikaaneissa, joten en nyt osaa tuohon keksiä mitään selitystä.
17. Eki19.1.2007 klo 14:50
Toissa jouluna eräs pariskunta väitti kivenkovaan, että Mirja Pihlajamäen SK:n ristikko oli julkaistu vastikään SK:ssa. Tarkastin, ettei ollut mitenkään mahdollista. Eivät silti tainneet uskoa. Mikä lie tämä ilmiö, en tiedä.

Kiva, että sanaristeille alkaa kertyä kehuja sieltä täältä.
18. Libero19.1.2007 klo 17:26
Auri Saaren ristikko sivulla 26 jää pitkään muistiin. Ensimmäisen kerran siippani oli omin päin täydentänyt useita vastaussanoja, kun olin tuokion poissa. Jätän tämän lehden toistekin puolihuolimattomasti tyrkylle. :)

Ekin PY-ristikko passasi minulle. Kun toisilla ristikoilla on tapana valmistua hissun kissun, kyseisessä ristikossa vastaussanat napsahtelivat. Tuntui siltä, että sanoja oli enemmän kuin ehkä todellisuudessa olikaan.

Sanaristeistä pidin minäkin. Aloitin niistä. Ne olivat jännittäviä.
19. Matti19.1.2007 klo 20:23
PY-ristikko oli kiva. Pähkäilin sitä Pendolinossa välillä Pieksämäki-Tikkurila. Aika kului siivillä.
20. (Timppa)19.1.2007 klo 20:52
Hömppäosastoon: Matti> Matkustitko Tampereen vai Kouvolan kautta...? ;)
21. Matti20.1.2007 klo 15:15
Kouvolan. Se on kai luonnollisin vaehtoehto Savvoon.
22. iso S20.1.2007 klo 18:04
Eikös Savoon matkustamisen luonnollisin vaihtoehto olisi matkustamatta jättäminen? (kun junakin meni justiinsa)
23. RA20.1.2007 klo 19:20
iso S, miettisit sinäkin, mitä kirjoitat. Ellei nauti pelkästään matkalla olosta vaan vielä enemmän perille pääsystä, luonnollisin vaihtoehto on tietysti suorin tie. Savolaisella logiikalla se on raatatie.
24. iso S20.1.2007 klo 21:17
Mitä siitäkin tulisi jos miettisin? Miettisin tai Miettisittä, voisivat jäädä kirjoitukset kirjoittamatta. Nytpä otan neuvosta muorin ja suorin tielle!
25. Jukkis21.1.2007 klo 21:37
Ei tommoista 16.1. ehdottamaani Pelikaanilehtien ristikkoja ratkoville pienellä vaivalla toteutettavissa olevaa palvelua vissiin sitten katsota siihen kuluvien muutaman minuutin vaivan arvoiseksi, kun edes mitään kommenttia ei tule.
26. Eki21.1.2007 klo 21:39
Mietin vielä, millä vähemmän imelällä otsikolla aloittaisin pääkirjoitukset tästä eteenpäin. Se kuitenkin koskee kaikkia asiakkaita. Vaikkei sitä suoranaisesti pyydettykään, mutta tulipa ohessa tietoon.
27. RA22.1.2007 klo 01:39
Tiedän toki, ettei Eki eikä kukaan muukaan kaipaa konsultointiapuani tässä (ohimennen yllä mainitussa) asiassa. Haluan silti hetken leikkiä lehden päätoimittajaa ja kirjoittaa teille kaikille:

"RAKAS YSTÄVÄ"

Rakas? ... äh, enhän minä teitä kaikkia rakasta, ettekä te kaikki rakasta minua.

Ystävä? ... toinen äh, emmehän monenkaan kanssa edes tunne. Kuinka siis tuntematon voisi olla ystävä?

Rakas-sanan tilalle HYVÄ? Kuinka niin "hyvä"? Keljuilenko nyt tahtomattani ihmisten erehtyväisyydellä yleensäkin ja/tai vaillinaisilla ratkontataidoilla? Onko falskia, kun kaikki eivät kuitenkaan ole hyviä?

Ystävä-sanan tilalle RATKOJA? Mutta sopiiko se, jos kaikki eivät saa kaikkia tehtäviä täyteen? Sureeko sitten joku, ettei pääkirjoitus koskenut häntä, vaan oli tarkoitettu vain eliitille?

Entäpä jos laittaisi pelkän HEI! tai TERVE! "Hei" on kyllä liian tuttavallinen, kun ei ole mitään tietoa, millaista kontaktia itse kukin moisessa yhteydessä odottaa. Liian kevytmielinenkin - ikään kuin elämä olisi pelkkää heipä-heitä. "Terve" voi tahattomasti loukata, jos terveydentilan kanssa on ollut pulmia...

_
28. jupejus22.1.2007 klo 11:18
Tai jos ottaisi kokonaan rennomman tyylin.

Hei sun heiluvilles!

Oon ollu messis ja pukannu sellaiset lystit paprul, missä sunkin, hyvä kavru, kynäs savuaa ja kumis palaa. Ja jos ei ristikko ratkee, niin ratkee ainakin sun hermos. Se on taattu. Lehti on kauttaaltaan niin täyttä kamaa, että piskitkin tarttuu jo postinjakaajaa kinttuu aviisii jakaes. Ei tartte sunkaan kaivaa mitään fookusoopuksia hyllyst, riittää kun hierot ne nystyräs sielt takaboksist iskukuntoo. Ja ei kun ratkomaa. Valmii täyttämykses sullot vain posterestantee sitte ja sillä selvä. Palkinno lentää sitte sulle kuin pelikaanit kevätlenno aikaan. Makoisii hetkiä ja sanaäveriäist retkiä.

Parahin tervetoivotuksin;
29. Libero22.1.2007 klo 22:25
Jukkis ehdotti aivan asiallista asiaa kirjoittaessaan mahdollisten virheiden tiedottamisesta ratkojille. Hämmästyin kuitenkin pääkirjoituksen otsikon leimaamista "äiteläksi" ja pääkirjoitusta "turhanpäiväiseksi lätinäksi".

Minusta Rakas Ystävä! -otsikko on ystävällinen, samoin Krypto Pelikaanin "Hyvä kryptomaani!" -otsikko. Jos joku ratkojista alkaa niistä etsiä jonkinlaisia erityisiä merkityksiä ja merkitysten vivahteita, niin sanoisin, että ongelma on yksistään hänen eikä pääkirjoituksen kirjoittajan.

Luen kaikista Pelikaaneista ensin pääkirjoitukset, kuten muistakin lehdistä. Sitä, että ristikkolehdessä on pääkirjoitus, pidän fiksuna eleenä. Aika tylyä olisi, jos sitä ei olisi. Esimerkiksi Seura Ristikot -lehden pääkirjoitukselle on kokonainen sivu.

Mikäli ratkoja ei jaksa lukea pääkirjoituksia, niin mikään tuskin on helpompaa kuin jättää ne lukematta. Päätoimittajalla sentään on lehdessään sananvapaus ja myös vapaus valita pääkirjoituksen otsikko oman asennoitumisensa ja tyylinsä mukaisesti.
30. Jukkis23.1.2007 klo 09:17
No minusta se otsikko on äitelä, mutta tosiaan sehän on eniten minun ongelmani. Enkä minä edes ehdottanut siitä luopumista, vaan fonttikoon pienentämistä, jos on tarpeen saada tilaa ehdottamaani www-sivuun liittyvien asioiden selittämiseksi.
31. Eki23.1.2007 klo 10:18
Se on hyvä ehdotus.
32. Jukkis29.3.2007 klo 20:10
Ainoa, joka tässä lehdessä jäi lopulta tajuamatta, oli Viitamäen ristikossa, jossa tämmöisestä kuvavihjeestä
http://jkks99.googlepages.com/pape.2007.1.31.vihje .gif
tuli sanaksi "TULO". Mikähän tuossa on juju?
33. pösilö29.3.2007 klo 20:43
Palstatilaa sananselityksille löytyisi helposti pienentämällä mainoksia! Onko hyötyä mainostaa lehteä sellaiselle, joka sen on jo hankkinut? Muistellaanpa vaikka Esko Ahon tappiota prsidentinvaaleissa - hänen virheensähän oli varmistella ne äänet, jotka jo muutenkin olivat tulossa..
34. Jaska29.3.2007 klo 20:43
Ei se kuva tuollainen ole. Siinähän on vain taso, jonka kulma ylittää ruudun reunan. Talonpojan tulkinta siis esiintulo.
35. Jukkis29.3.2007 klo 20:53
"Ei se kuva tuollainen ole". Mitä helkutaa? Onhan se tuollainen, miksi minä olisin sen joksikin toiseksi muuttanut? Että ensin skannaan ja sitten muutan toiseksi? On mulla parempaakin tekemistä.

Mutta tuo ESIINTULO tuntuu pätevältä. En vaan millään keksinyt spivaa yhdyssanaa tuohon.
36. Antti Viitamäki29.3.2007 klo 21:07
Joo, sapiskaa on tullut useammaltakin taholta tuosta vihjeestä. Kiireessä se tuntui sellaiselta "ihan ok" -vihjeeltä.

Minun alkuperäinen ajatukseni oli sivu- > TULO. Siinähän on yksi sivu - tai vaihtoehtoisesti ajateltuna: paperista näkyy sen sivu eli reuna.

Mutta että en menisi tuota pahemmin kehumaan. :-)
37. Jaska29.3.2007 klo 22:05
Jukkis, se kuva ei tosiaankaan ole ristikossa sellainen kuin se oli minun kuvaruudullani haettuna antamastasi osoitteesta. Paperin kulma siinä kyllä näkyi, mutta siitä oikealle oli epämääräinen ruudukko, mikä lie ollut hila tai peräti -vitkutin.
38. Jukkis29.3.2007 klo 22:19
Se epämääräinen ruudukko on se tila, johon ratkaisija kirjoittaa ratkaisusanan. Se siis tässä tapauksessa koostuu neljästä neliöstä, joihin ratkaisija kirjoittaa kirjaimet T U L O.
39. Jaska29.3.2007 klo 22:28
OK
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *