KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 25.11.06

3124. IS kovis 25.11.06

matts27.11.2006 klo 13:07
Ei ole Simberg kirvoittanut kieliä?

Vaikeeta on, jostain vähän pääsee alkuun ja samantien tyssää.
Taitaa olla vihaisen sonnin ratkaisusanakin mulla väärin kun tuntuu niin oudolta muodolta?
2. Tuomas L.27.11.2006 klo 14:23
Ei ole tosiaankaan helppoa; ratkennut toistaiseksi noin 60 %, ylhäältä alaspäin edeten. Saa nähdä, täyttyykö ikinä kokonaan. Pitäisiköhän lähteä musiikkiliikkeeseen etsimään "soitinsukunimeä", kun tuntuu, että sen tietäminen saattaisi auttaa aika paljon?

Ratkotusta osastakaan kaikkea en ole tajunnut; esimerkiksi "kirjoissa ilmestyvä" on aivan omituinen. Ratkaisusanasta ei tule mieleen muita kirjoja kuin yksi suomalainen lastenkirja.
3. yngve27.11.2006 klo 16:26
Joo, ei tosiaan hirveästi ole auennut ja jo ratkotutkin osiot tuntuvat aika epävarmoilta.

Näköjään joidenkin laatijoiden kanssa ajatukset synkkaa hyvin yhteen, mutta toisten kanssa ei sitten millään. Simbergin kanssa en ole koskaan löytänyt yhteistä säveltä.
4. Pena27.11.2006 klo 16:29
Vaikka alkumeitä kiinnostaa, lopputeitä(kään) en osannut. Luovutin jo d=).
5. pertenev27.11.2006 klo 17:06
keskiosan ristisiitos ja uuma tökkii sekä oikea alanurkka.
soitin sukunimi ; olisko kovaa ainetta + kielisoitin
6. RA27.11.2006 klo 19:07
Olipa kovis sanan varsinaisessa merkityksessä. Yläosaa ratkoessa ehdin jo ajatella, että "Alfhan on nyt helpottanut", mutta tuo ajatus katosi viimeistään siinä vaiheessa, kun molemmat alanurkat olivat ratkomatta.

Vasen alanurkka ratkesi hieman vähemmin (mutta ei vähäisin!) pähkäilyin kuin oikea alanurkka, joka ei meinannut täyttyä sitten millään!

matts, veikkaanpa että sen vihaisen sonnin ratkaisusana on sinulla ihan oikein. Harvinainen muoto (mutta adverbi ja siinä mielessä ok).

Tuomas L., SOITINSUKUNIMI ei löydy musiikkiliikkeestä, turhan matkan sinne tekisit. Vihje KIRJOISSA ILMESTYVÄ? hyödyntänee "kirjoissa"-sanan monimerkityksisyyttä. Ainakin niin siihen saa paremman yhteensopivuuden - ilman yhtäkään kirjaa.

Keskiosan RISTISIITOKSESTA? harhautti hakemaan jotakin sanaleikkiä eläimistä, mutta (jos se nyt mulla on oikein) ratkaisu ei löydy siltä suunnalta.

pertenevin hakema "UUMA" (kuva kesk., jossa näkyy paitaa ja housua) oli mielestäni todella hyvin ja yksinkertaisesti kuvitettu Lavoniuksen Heikiltä.

Hyviä vihjeitä oli vaikka millä mitalla. Mainitsen vain muutamia:

YHDISTYSTOIMINNASSA (7)
PITÄÄ KATUA SISÄLLÄÄN (6)
puhekupla (ylh.) EN TAIDA OLLA! (9)
2 x KERÄÄ NESTETTÄ (toinen 6 ja toinen 5)
ja samantapainen vihjepari KURKUN KÄSITTELYÄ (5) ja KIINNI KURKUSSAKIN (12).

Oikeassa alanurkassa on vihje ERILLE. En keksinyt sitä vihjeestä vaan pystysanojen avulla. Olin hetken aika varma, että vihjeessä on pakko olla virhe, mutta eipäs olekaan! Hyvin keksitty!
7. matts28.11.2006 klo 08:38
Loppusuoralla, mutta mutta...
YHDISTYSTOIMINNASSA (7)
PITÄÄ KATUA SISÄLLÄÄN (6)
ERILLE (4)
vanhan kuninkaan vaakasana (5) ja pystysanan 2 ekaa
VALITTAVALTAKIN (5)
PUHUTTELEVA (4)
eivät vaan ratkea, ei näin ollen sinisen pystysanan (6) kaksi viimeistä kirjaintakaan (4 ekaahan voisi luonnehtia "kyllä sinä" osaat sanoin Liisa Liimatainen; ja jos ne onvat oikein niin "ilman" muuta 4 viimeistäkin sitten on oikein, joka muuten sitten sen ongelman yhdistystoimintaan tuokin!!

Ei kai tuosta ylläolevasta kukaan mitään selvää saa - huh!
8. matts28.11.2006 klo 08:55
korjataan nyt ainakin kirjoitusvirheet

Loppusuoralla, mutta mutta...
YHDISTYSTOIMINNASSA (7)
PITÄÄ KATUA SISÄLLÄÄN (6)
ERILLE (4)
vanhan kuninkaan vaakasana (5) ja pystysanan 2 ekaa
VALITTAVALTAKIN (5)
PUHUTTELEVA (4)
eivät vaan ratkea, eikä näin ollen sinisen pystysanan (6) kaksi viimeistä kirjaintakaan (4 ekaahan voisi luonnehtia "kyllä sinä" osaat sanoi Liisa Liimatainen; ja jos ne ovat oikein niin "ilman" muuta 4 viimeistäkin sitten on oikein, joka muuten sitten sen ongelman yhdistystoimintaan tuokin!!

Ei kai tuosta ylläolevasta kukaan mitään selvää saa - huh!
9. Pekka Harne28.11.2006 klo 13:07
Eipä ollut Alf helpottanut ristikkoaan piiruakaan Ekin kehotuksista huolimatta. Ensimmäisten silmäilyjen tuloksena sain paikoilleen peräti kaksi sanaa. Vasemmasta alanurkasta pääsin lopulta liikkeelle, mutta jumituin sitten täysin oikeanpuoleiseen keskiosaan. No, työvoitto siitä lopulta tuli ja sanavarastokin karttui yhdellä oikean alakulman sanalla.

Nämä ovat niitä ristikoita, joiden äärellä on vain uskottava itseensä ja hoettava, että kyllä minä sinutkin vielä selätän!
10. Alf Simberg28.11.2006 klo 14:05
Kyllä minä olin mielestäni helpottanut/selkeyttänyt vihjeytystäni edellisestä, uskoo ken haluaa ... ! Yllättynyt ja pahoillani siitä että ei tullutkaan nyt kevytkovis. Tässä aikaa mennä itseensä sekä ristikoihin: seuraava kovikseni ilmestyy ensi vuoden puolella, toivottavasti.
11. RA28.11.2006 klo 16:39
Älähän, Alf, vielä "maatasi (maitasi?) myy". Ainakin itselleni ristikon yläosa oli *sinun* ristikoksesi tavallista helpompi ja koin, että helpottanut olit omasta tasostasi.

Vaikka yllä on vasta muutamien ratkojien kommentteja, niistäkin voi jo huomata, että se, mikä on ollut helppoa yhdelle, on ollut vaikeaa toiselle - ja päinvastoin; esim. Harnen Pekka pääsi alkuun juuri sieltä (vasen ala), missä itselläni oli (liki) eniten tekemistä.

Niinpä tulee mieleen, että tämä ristikko ei ollut sillä lailla absoluuttinen kovis kuin joskus on ollut. Kaikista (sinänsä ihan ymmärrettävistä ja tervetulleistakin) helpotustavoitteista huolimatta kyllä kovikset saavat edelleen mietityttää ihan kunnolla!

Vaikka osa ristikosta oli todella vaikea, yhtään kikka-kikka-kikka-pelailua en siitä löydä. Vihjeitys on tehty vaikeaksi oikeastaan varsin reilusti hyödyntämällä "vain" kielen monimuotoisuutta, mikä ainakin minusta on aina suuri plussa.
12. Jussi28.11.2006 klo 20:08
Se mikä mulla tuntuu väkisin tunkevan "MAINEIKKAAN" ratkaisuksi ei kilauta kelloa. Sama homma kylläkin alaspäin lähtevän pääkuvalauseen eka sanan kanssa. Jotain pielessä?
13. RA28.11.2006 klo 20:45
MAINEIKAS (4) -vihje perustuu sanontaan, jossa usein on myös esim. KOVA tai HUIPPU.

Alaspäin lähtevä pääkuvasana ei todellakaan *kilauta* kelloa, vaikka tekeekin saman asian.
14. Jussi28.11.2006 klo 21:48
Nyt maineikas kello kilahti ja pääkuvasana teki saman asian, kiitos RA!
15. Lauri Kultti29.11.2006 klo 18:53
Pakko avautua täälläkin, kun tuli sen verran mukava olo, kun sain juuri valmiiksi tämän Alfin, joka ainakin minulle oli tosi hankala.

Viimeisenä pisti kapuloita rattaisiin tuo keskikohta ristisiitoksineen ja sutjakoine uumineen, joihin pertenevkin jo viittasi. Toiseksi viimeiseksi jäi oikea alakulma. Sieltä minäkin uuden sanan opin, kuten Pekka Harnekin. Minulla homma lähti käyntiin vasemmasta alakulmasta.

Ainakin yksi erityinen hankaluus (minulle) tässä ristikossa oli. Joskus saa sellaisia kivoja ahaa-elämyksiä, että TIETÄÄ aivan varmasti keksineensä ratkaisusanan, koska ymmärtää yht'äkkiä homman taustalla olevan juonen tai huumorin tms. Tässäkin ristikossa niitä muutaman sain. Mutta tällaiset "varmat" ratkaisut sainkin sitten useampaan otteeseen pyyhkiä pois ja pähkäillä uutta ahaa-elämystä. Kirottu Alf! :)

Kiitokset ristikosta!
16. IiKoo5.12.2006 klo 14:19
Ratkaisuaika on kulunut umpeen, joten nyt kaipailee selityksiä:

Miksi ERILLE on POIS? Taikka miten NATSIT liittyvät ristisiitoksiin?

Tulihan se tehtyä, kun vähän aikaa hakkasi päätä seinään.
17. iso S5.12.2006 klo 14:34
Olisikohan erille-asiassa kysymys siitä lähes väistämättömästä ilmiöstä että useita kieliä ei voi täydellisesti hallita, jos edes yhtäkään? Vivahteet ja vanhentuneen sanaston tunnistaminen tuppaavat kärsimään.

"Ja Hän toi meidät erille jotka olemme Hänessä, ja tästä lähtien sieluista tulee täydellisiä henkiä."

Nykyään sanottaisiin kai mieluummin erilleen ja jos jotain otetaan erilleen niin se on jostakin pois.

Sinänsä kunnioitettavaa että Simberg laatii kielellä mikä ei ole hänen äidinkielensä ja harvoin jää siitä kiinni.

Ristisiitos ei minulle välähdä. Risteymä, muuli, korpimetso, sekasikiö, ...? Miten näistä natsiksi? Edellisistä viesteistä päätellen vihje on ollut "ristisiitoksesta?", siis yksikkömuotoinen ja ratkaisu on monikossa. Onkohan tämä jotenkin oleellista?
18. RA5.12.2006 klo 14:47
RISTISIITOKSESTA? -> NATSIT

Hain vihjeestä jotakin sanaleikkiä, mutta enpä keksinyt. Päädyin sitten tulkitsemaan, että kyseessä on suora vihje ja viittaus esim. natsien vaalimaan rotuoppiin eli oppiin pohjoismais-arjalaisesta rodusta kulttuurin ylläpitäjänä.

[?]
19. Jaska5.12.2006 klo 16:33
Tulkitsin ristisiitoksen viittaavan hakaristiin. SEURAMIES = ANSU? Eikös se ole Titu? Piirtääkö Ansukin nykyään Seuraan? Aikoinaan muistaakseni Apuun. Vai muistanko väärin?
20. IiKoo7.12.2006 klo 22:47
Piirtääkö Antero Halla eli Ansu ylipäätäntänsä enää minnekään? En muista vuosiin nähneeni missään lehdessä hänen piirroksiaan.
21. RA8.12.2006 klo 17:44
Eikös nyt kenelläkään ole tietoa tuosta Ansusta eli Antero Hallasta? Itsekin luulin, että hän on mm. yksi IS:iin piirtävistä, mutta lehtiä selailtuani huomasin, etteipäs olekaan. Ei ainakaan osunut piirroksiaan kohdalle.

Googlella onnistuin löytämään vain muutaman viittauksen, mistä ei tähän Jaskan epäröittämään ristikkokysymykseen ollut mitään hyötyä. Yhdestä linkistä sai käsityksen, että Ansu olisi syntynyt 30-luvulla.
22. kari kämäräinen8.12.2006 klo 17:56
Kyllä se piirustellee Seuraan vieläkin
23. kari kämäräinen8.12.2006 klo 18:05
Siis Titu, ei Ansu piti sanomani!
24. Eki9.12.2006 klo 20:43
Kuinkakohan monta kovista ja pehmistä jää ilman ratkontaa vain sen takia, että asiakas tiputtaa Plussan lehtitelineeseen lehteä ottaessaan. Kun tänään otin lehteäni telineestä, siinä nökötti neljä ylimääräistä Plussaa ilman "kääreitä".
25. tonimikael9.12.2006 klo 21:27
Plussat ilman "kääreitä" on mun juttu! Monasti nuukat silmäni etsivät is-telineestä juuri noita alastomia liitteitä. Ja sitten kassan kautta kainosti kysyen, että "tämänhän voinee ottaa, kun on jo kerran maksettu?" Harras tapa! Harrastapa sinäkin! :)
26. Eki9.12.2006 klo 21:34
Nerokasta!
27. EJlo9.12.2006 klo 21:38
Uskotko Eki että useammin kuin kerran olen huomannut saman eli että telineessä on yksi tai usempia Plussia. Myös useammin kuin kerran olen huomauttanut että kun joku perheenjäsenistäni (kuka kulloinkin )toi Iltiksen kotiin niin se oli ilman Plussaa jolloin vastaus on ollut että ota se nyt siitä. Ensimmäisellä kerralla myyjä vielä lisäsi että niitä saa heittää monta kertaa roskiin joten siitä vaan.
Pieni mutta piristävä kikka saada se Iltiksen osa jota varten olen sitä hakemassa, ihan ilmaiseksi.
Täytyy sanoa kyllä että useimmiten ostan koko lehden !
28. Ritu9.12.2006 klo 21:53
Monilla asiakkailla on tapana vetää se ostamansa lehti sieltä muiden lehtien välistä. Ihan niin kuin se päällimmäinen lehti olisi jo valmiiksi luettu ja silmänreikiä täynnä ;)

Silloin kun lehtiteline on sitä pystymallia ja lehdet pystyssä, niin tuo plussa-liite kyllä putoaa/jää huomaamattomasti sieltä välistä toisten pinossa olevien lehtien väliin . Jos päällimmäisen lehden ottaisi, siitä tuon Plussa-liitteen putoamisen saattaisi asiakas havaitakin. Mutta toisten epäonni on sitten näköjään toisten onni ;)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *