KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIELÄ KERRAN SANOJEN HYVÄKSYMISESTÄ

3057. Vielä kerran sanojen hyväksymisestä

Eki31.10.2006 klo 09:57
mor: "Eihän tuota aikapupua tietenkään mistään kirjoista löydy, mutta kp:tä lukuunottamatta se ei tunnu kenellekään olevan mikään kriteeri sanavalinnalle. Eikä se varmasti ole huonompi sana, kuin joskus jossain ristikossa esiintynyt isäkoira (tai mikä eläin olikin)!"

Jokaisella laatijalla on omat kriteerinsä. Myös julkaisija saattaa sellaisia asettaa.

Jokainen ratkojakin ajattelee - jos yleensä enempiä ajattelee - sanoista omalla tavallaan. Itse olen morin kanssa täysin eri mieltä aikapupun ja isäkoiran keskinäisestä hyvyydestä. Aikapupu on taatusti huonompi!

Suomen kielen perussanakirjassa sanotaan alkusanoissa: "Perussanakirjan tarkoituksena on kuvata suomen nykyisen yleiskielen keskeiset sanavarat. Tällaiseen teokseen ei ole mahdollista ottaa mukaan kaikkia kielessä esiintyviä sanoja. Esimerkiksi yhdyssanoja ja johdoksia voidaan muodostaa suomen kielessä lähes rajattomasti."

Siis sanakirjasta hakusanana löytymättömyys ei vielä tarkoita, ettei sanaa olisi olemassa ja käytössä. Tuon sitaatin perusteella voisi jopa kärjistetysti sanoa, että kaikki yhdyssanat ovat siinä kirjassa, vaikkeivät hakunaoina löydykään!

Kohta puolitoista vuotta ammatikseen laatinut Toni Pitkälä sanoi taannoin, että hänen mielestään niin harvalla ratkojalla on nuo sanakirjat, että niistä löytyminen ei ole mikään kriteeri. Emme ehkä ole täsmälleen samaa mieltä asioista ja toistemme sananvalinnoista, mutta ymmärrän kyllä pointin.

Vähän sama asia on, että vaikka Ines Diers ja Ines Geisler ovat uineet tiensä Ristisanakirjaan 80-luvulla, laatijoiden pitäisi jo lopettaa noiden nimien käyttäminen sillä perusteella, että sieltähän ne kirjoista löytyvät. Vain lopettamalla niiden käyttö ne ehkä saataisiin pois 2100-luvun ristikkokirjoista. Hanna-Maria Seppälä voidaan valita vaikka vuoden urheilijaksi, mutta silti hän ui edelleen ristikoissa vähemmän.
2. mor31.10.2006 klo 10:43
Varmasti jokaisella ratkojalla ja laatijalla on oma käsityksensä hyvästä sanasta. Sitä ei aina mieti niin aktiivisesti, mutta oudon sanan kohdatessaan sitä maistelee ja luokittelee jollain tavalla.

Näin kävi itselläni tuon aikapupun kanssa. Se muodostui ristikkoon aivan itsestään ja muistan sen maistuneen hyvältä heti ilmestyessään. Naurahdin itsekseni, että onpa siihen keksitty hauska sana, jota vihjekuva vielä kuvaa mainiosti. Rohkenen siis tässä asiassa olla edelleen täysin eri mieltä Ekin kanssa! :-)

Ines-asiassa olen enimmäkseen samaa mieltä. Ne, ja muut kaltaisensa aikansa julkkikset, eivät ehkä kuulu enää tämän päivän ristikoihin. Toisaalta tässäkin voisi nyt saivarrella ja kysyä, että jos vanhan sadun yksityiskohtia tulee tietää, niin miksei samalla entisiä huippu-urheilijoita? ;-)

On se hyvä, että me kaikki olemme erilaisia!
3. jupejus31.10.2006 klo 10:55
Enpä ole ristikkoa nänhyt ja en osaa sanoa mihin mielikuvaan olisin itse tyytynyt tuossa ratkonnan vaiheessa.
Mutta jos ristiin tulevaan sanaan kävi sekä "puhdistamista" että puhdistumista" - ja jos olisin ratkontavaiheessa jumittunut näkemään vain "puhdistumista" oikeana muotona, niin olisi ollut paljon mahdollista, ettei aikapula olisi jäniksen kuvasta enää mieleen tullut, vaan olisin tyytynyt toteamaan, että kaipahan se jokin sana on 'aikapupukin'.

Onko aikapupu aivan mahdoton sana ristikossa?
Jos on oppinut tuntemaan laatijaa, että hän ei käytä juuri milloinkaan leikkimielisestikään keksittyjä sanoja eli on melko tosikko sanojen suhteen, niin voisi alkaa epäillä ja etsiä aikapupullekin toista mahdollisuutta. Mutta jos laatijalta on ennenkin nähnyt hiukan keksityn oloisia yhdyssanoja, niin varmaan aikapupu menisi aivan täydestä.

Tuo on ollut varmaan hauska sattuma sinänsä, johon laatija ei ole osannut varautua. Jos laatija olisi nähnyt tuollaisen "aikapupu" -mahdollisuuden, niin tuskin olisi kuvittanut aikapulaa jäniksellä. Mulle ainakin tuo kyseínen satu oli kuulemaltaan aivan outo, mutta ehkä jänis aina kiireisenä kuvattu saduissakin, olisi voinut johdattaa ajatukset aikapulaan.
4. Eki31.10.2006 klo 11:27
Huomasin kullä tuon puhdistumsen/puhdistamisen, mutta pidin aikapupua (liian) nopeasti ajateltuna mahdottomana.

Tämä ristikko oli siitä mielenkiintoinen kokeilu, että siis piirtäjä keksi visaisen ristikon vihjeet ja kuvituksen itse. Muutoksia tehtiin ekan esityksen jälkeen ehkä 20-30 kpl.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *