KESKUSTELUT > RISTIKOT > YLLÄTTÄVIÄ RATKAISUJA

2833. Yllättäviä ratkaisuja

Eki9.8.2006 klo 17:48
Tuleeko ristikon ratkaisuksi joskus sana, joka ei ollut se ihan varmana pitämäsi?

Sekoittaa kortit: S_ATA. Tämä voisi olla sellainen yllätys.

Itse en tällaisia yllätyksiä tarkoituksella järjestä, mutta voihan sellainen joskus tulla epähuomiossakin.
2. qwer9.8.2006 klo 19:31
"Ristikot ovat sanojen vanhainkoti". Lainauksen lainaus Sanasepon takakannesta.
Tässä vaiheessa laatijan pitäisi kyllä luomuksensa heittää paperikoriin.

Eki sitä ei tee, sillä omien sanojensa mukaan hän ei tee makkelia.
Aulis käyttää tässä tapauksessa sanaa SAATA.
Ei taida Auliskaan heittää tuotostansa menemään näin pienen asian takia. Käyttää hän siis ekimetodia. Vaiko päinvastoin?
3. kp9.8.2006 klo 19:56
Näkyy Wirenkin tietävän mitä saata on?
-Mutta olisi hyvä ollut 2.A , eipä olisi ollut kenellekään paha
kohta...
4. kp9.8.2006 klo 19:59
Kun laatija panee tuon pienen merkinnän, niin hän
ajattelee ratkojaa ja hänen mielenrauhaansa. Mikä tuossa
mättää, ettei tuo tapa yleisty. Laatija saa vapaammin käyttää
sanoja, kun ei tarvitse koko ajan pohtia, mitä panee ristikkoon ja ratkojalle on tuo kohta helppo.
5. Jyrki9.8.2006 klo 20:20
Jälleen ratkojan kommentti: Itse en ollenkaan kannata noita 2.A -tyyppisiä apuja vihjeissä. Kun kerran ratkojalle hupi on ristikon ratkomisessa eli kirjainten keksimisessä ristikkoon, niin miksi laatija on ensin tehnyt ristikon ja sitten jo aloittanut ratkaisemisen ratkojan puolesta? Lisäksi minusta tuntuu aina kykyjeni aliarvioimiselta, kun kohtaan ristikossa tuollaisen autteen: "kun sinä ratkoja et varmasti itse tule keksimään, mitä tähän pitäisi tulla, niin minä laatija nyt alennun kertomaan sen sinulle, ettet vain jäisi sormi suussa nyyhkimään..."

Toisekseen, jos laatija nyt välttämättä sitten haluaa tuon evästeen laittaa, niin miksi se pitää vihjeeseen ympätä? Saahan sen laittaa suoraan siihen ruutuun, mihin se tulee. Hölmöltä tuntuu piireellä ratkojana kirjain itse ruutuu, kun vihjeenä on käytännössä "laita nyt se A toiseen ruutuun".
6. Jyrki9.8.2006 klo 20:23
Voi kettu, kun ei tässä pysty editoimaan aiempaa postaustaan...

Siis:
"Saahan sen laittaa" p.o. "Saahan sen kirjaimen laittaa"
ja
"piireellä" p.o. "piirrellä".

Juup.
7. Hui_hai9.8.2006 klo 20:24
Siis kp:n logiikalla on ihan ok laittaa ristikkoon sana:

_H_G_ (1.=T, 3.=O,5.=S).

Tällöin laatija saa käyttää sanoja vapaammin ja ratkojalle tuo kohta on helppo. Samalla laatija on tullut ajatelleeksi ratkojaa ja hänen mielenrauhaansa.

Aikuisten oikeasti, kp: Se tuossa sinun systeemissäsi mättää, että ihmiset haluavat ratkoa ristikoita eivätkä kirjoittaa sinne laatijan antamia kirjaimia laatijan antamiin paikkoihin. Se siinä mättää.
8. Jessi9.8.2006 klo 20:58
Lasten Kirpussa on muutamassa tehtävässä piilokirjaimet pantu paikoilleen.
9. kp9.8.2006 klo 22:06
No, kun laatija panee S - ATA.
-Siitä vaan kirjoja selaamaan. Laatija todennäköisemmin
käyttää tätä sanaa uudemman kerran. Sehän laatijan oikeus.
- Tietysti olisi helpompikin tapa tietää tuo kirjain. Mutta kun
ei käy. Niin ei sitten...
10. kp9.8.2006 klo 22:08
Aikuisten oikeasti, kp: Se tuossa sinun systeemissäsi mättää, että ihmiset haluavat ratkoa ristikoita eivätkä kirjoittaa sinne laatijan antamia kirjaimia laatijan antamiin paikkoihin. Se siinä mättää.

-Eipä kannata sitten nuristakaan... jos apu ei kelpaa...
(vitsi)
11. Hui_hai9.8.2006 klo 22:13
kp:"No, kun laatija panee S - ATA.
-Siitä vaan kirjoja selaamaan. Laatija todennäköisemmin
käyttää tätä sanaa uudemman kerran. Sehän laatijan oikeus."

Onhan se laatijan oikeus käyttää huonoja sanoja, mutta ei laatijan velvollisuus toki ole käyttää huonoja sanoja. Ratkojiaan _todella_ ajatteleva laatija ei tuollaisia huonoja sanoja (ainakaan tarkoituksella) laatimukseensa laita.
12. kp9.8.2006 klo 22:26
Kuule, jos se pelastaa ristikon. Tuollaisen yhden sanan
takia ei laatija ristikkoa roskikseen pane. Olisihan laatija toki
auttanut ratkojaa, mutta sekään ei näytä sopivan...

-Sitä paitsi. jos laatia toteaa, että on hyvä sana - niin se on.
13. Timppa9.8.2006 klo 22:30
Ekin alustuksessa olevaa sanaa Kielonen ei tunne (itselleni kyllä tuttu), mutta vastaava ongelma tulee silloin tällöin paksuuntumisen tai sakeutumisen kanssa, SA_TA vai SA_TA?
14. kp9.8.2006 klo 22:32
Timppa
Jos tuollainen tilanne on, niin kumkin muoto hyväksytään..
15. Teppo9.8.2006 klo 22:33
"...ei tarvitse koko ajan pohtia, mitä panee ristikkoon..."

"...jos laatia toteaa, että on hyvä sana - niin se on..."

Mykistyttää.
16. kp9.8.2006 klo 22:34
Teppo
Sanos muuta.
-Hyvin simppeliä ja helppoa....
17. Eki9.8.2006 klo 22:35
Timpan ongelma ei ole sama. saota ja saeta ovat täysiä synonyymeja ja kelpaavat kumpikin ilman ongelmia. SAATA on korttiensekoitusverbi ja SEATA yleinen sekoitusverbi. Kumpikin pitäisi alkuesimerkissäni silti hyväksyä.
18. kp9.8.2006 klo 22:36
Siksi se piilokirjain on sanottu.
19. Jaska9.8.2006 klo 22:50
Tämähän oli hiljakkoin Plussan koviksessakin. Joissakin korttipeleissä (esim. pokeri, bridge, 500) sillä on merkitys "poistaa pelistä" ts. luopua (yleensä tarpeettomista) korteistaan. Älkää muuten ottako tosissanne näitä kp:n provoja. Tai no, miksei, jos haluatte miehellä olevan hauskaa lukiessaan vastalauseitanne.
20. tonimikael9.8.2006 klo 23:40
Itse huonon sanan päästäessäni ristikkoon olen tavannut laittaa jotain helpotusta mukaan esim. anagrammi sanasta, koska koen, että ratkoja voi näin huononkin sanan kanssa saada jotain pientä oivallusta, jota ei tietystikään tapahdu 2.A-lisäyksen kanssa. Tietysti tämä on myös paljonko-vihjeelle-on-tilaa-kysymys.
21. Jyrki9.8.2006 klo 23:55
Mitenkäs muuten täytettynä palautetun ristikon tarkastaja suhtautuu, jos ratkoilija laittaa samaan ruutuun kaksi mahdollista kirjainvaihtoehtoa vaikka kauttaviivalla erotettuina? Luulisihan sen käyvän.

Mutta eivätpä tuollaiset löydöt ristikossa yleensä juuri ratkojaa _ _tuta (1.=h, 2.=a), pikemminkin on hauska löytää kohtia, joissa laatija ei *ehkä* ole itse huomannut tuplatulkintamahdollisuutta.
22. Eki9.8.2006 klo 23:58
Arvontakäyttäytymisessä on varmaan yhtä paljon erilaisuuksia kuin on arpojiakin. Tietenkin olisi syytä hyväksyä kaikki oikeaksi tulkittavat ratkaisut, mutta riittääkö arpojan ammattitaito, jos laatija tai julkaisija ei ole pitänyt häntä ajan tasalla.

Olen kuullut samaa muiltakin, totean Jyrkin kakkoskappaleesta.
23. Eki10.8.2006 klo 09:02
Jos S_ATA vihjeenä on "Sekoittaa kortit 2.A", hylätäänkö vastaus SEATA silloin? Pitääkö uudenkin ratkojan osata tulkita tuommoinen?

Korostan edelleen samaa kuin alustuksessani, että itse en tätä paikkaa ratkojalle jättäisi tulkittavaksi millään tavalla.
24. kp10.8.2006 klo 09:56
Eki
-Ei ole tarkoitus tehdä ristikosta lapsellista tuolla 2.A merkinnällä. Vaan varmistaa, että tuo piilokirjain on sama,
kuin siihen ajetaan takaa... Niinkuin vähänkin tuntemattomissa paikannimissä on hyvä tapa tuo merkintä.
- Ei tarvitse lähteä hakemaan mitään karttaa eikä googlaamaan mitään... Helppoa vai mitä?
25. Eki10.8.2006 klo 09:59
Pitääkö uudenkin ratkojan osata tulkita tuommoinen?
26. kp10.8.2006 klo 10:06
Eiköhän tarkkaavaiselle ratkojalle selviä se, mikä merkintä
tuo on. -Voihan sitä pirauttaa kaverille. Tai kysyä yleisöltä.
27. Eki10.8.2006 klo 10:12
"Sekoittaa kortit, sen täytyy olla seata. Miksi sanotaan, että 2.A? Ehkä se vain tarkoittaa, että sana päättyy toiseen A:han?"

Oli miten oli, hiin eiköhän tämä asia ole käsitelty ennenkin. Ihan tuntuu vanhan toistolta: "Ettekö te nyt tajua..."
28. kp10.8.2006 klo 10:17
Kyllä tästä on ollut joskus puhetta.
-Jos tuossa ajetaan sanaa seata, ja jos halutaan sitä
helpottaa, niin merkintä on 2.E

-Ei nimittäin kaikki voi tietää tuota seata:kaan. Eikä kaikilla
ole kirjojakaan....
29. Jukkis10.8.2006 klo 10:18
Minä en kyllä tajua sitä, että jos laatija haluaa antaa piilokirjaimen valmiina, niin miksi sitä ei voi sitten laittaa siihen ristikkoon omaan ruutuunsa valmiiksi. Periaatteessa tuollainen piilokirjaimen antaminen on usein ihan fiksuakin. Mutta tuollainen vihjeessä oleva "2.A" on ihan älytön ja aiheuttaa luultavasti aika usein aloittelevalle ratkojalle vain ongelmia.
30. Jukkis10.8.2006 klo 10:19
Näköjään Jyrki tuon saman sanoi jo eilen, pitäis ehkä lukea ensin ja kirjoittaa vasta sitten. Tulipahan vahvistettua.
31. Teppo10.8.2006 klo 10:22
Tässä on se perusongelma ja se ongelma on suuri.


Lähettäjä: Teppo 9.8.2006 klo 22:33

"...ei tarvitse koko ajan pohtia, mitä panee ristikkoon..."

"...jos laatia toteaa, että on hyvä sana - niin se on..."

Mykistyttää.

Lähettäjä: kp 9.8.2006 klo 22:34

Teppo
Sanos muuta.
-Hyvin simppeliä ja helppoa....
32. kp10.8.2006 klo 10:22
Jukkis
Visuaallisesti ristikko on "nätimpi", siinä ei ole mitään ylimääräistä... -Ja eihan kaikki välttämättä tarvitse tuota
apua lainkaan. -Se on siinä "tukena ja turvana" jos ei tiedä.
33. Eki10.8.2006 klo 10:27
Kukin tehköön miten huvittaa, mutta tätä asiaa on turha tupata muille "nerokkaana keksintönä". Tiedossa se on kyllä ollut aikojen alusta.

Jukkis, lehti ei lisää valmiita kirjaimia, koska se yleisesti ottaen olisi sille noloa. Se kirkuisi heti näkyvänä (ja ehkä saisi kovaa vastustustakin). Vihjeessä se on sopivasti piilossa eikä sitä jokainen edes huomaa.
34. kp10.8.2006 klo 10:43
Tuota merkintää voi ajatella vähän samoin kuin kirjailijalla
on kirjassa joku outo ja sivistyssana, jota ei kaikki ymmärrä.
-Oletteko nähneet se pienen merkinnän (*) sanan yhteydessä? Eikö näin ollen kirjailija saisi käyttää tuota (*)
merkintää...
35. Eki10.8.2006 klo 10:50
Kyllähän kirjailija saa ja saa laatijakin, jos haluaa.
36. tapiiri10.8.2006 klo 10:56
Jos verbin perusmuoto on SAATA, miten se taipuu?

saan, saat, saa, saamme, saatte, saavat

vai

sakaan, sakaat, sakaa, sakaamme, sakaatte, sakaavat
(vrt. esim. MAATA-MAKAAN)

minun kieli-intuitioni ei kyllä sulata moista SAATA-verbiä ollenkaan.
Itse ristikkoa laatiessani en kyllä kyseistä sanaa käytä ollenkaan.
37. tapiiri10.8.2006 klo 10:57
tuli vähän ollenkaan-toistoa, huonoa suomea tuollainenkin, sori.
SAATAna
38. Jukkis10.8.2006 klo 10:57
Miksi sitten kp et käytä tuollaista alaviitetyyliä? Siis vihjeinä on "Raam. (*)", "Kaup. (**)" ja "Joki 4.K (***)" ja sitten ristikon alapuolelta löytyy (*) 4.K, (**) 4.R, (***) 2.L, 4.K. Tuo voi olla vielä vaikka painettu nurinpäin, ettei niitä näe vahingossa ihan helposti.

Silloin myös oikeasti toteutuisi tuo sanomasi "Ja eihan kaikki välttämättä tarvitse tuota apua lainkaan."
39. Jukkis10.8.2006 klo 10:58
Äh, ei tietenkään vihjeenä olisi "Joki 4.K (***)", vaan "Joki (***)"
40. kp10.8.2006 klo 11:05
Asteriski eli * tai tähti (latinaksi astrum)

Sittenhän voitaisiin yhdessä laulaa:
Asteriskiä siellä Asteriskiä täällä, hiijala hiijala hoi...
41. Jaska10.8.2006 klo 12:25
Tapiiri, sakaan sakasin jne. Sakasin padat kaverin hertta-ajoon, kun mulla ei ollut valttia.
42. tonimikael10.8.2006 klo 17:14
kp. Jos sen piilokirjaimen haluat antaa, niin eikö oikea tapa merkitä olisi 3.=E? Tuo 3.E-tapa on täysin epälooginen ja väärä. Samalla logiikalla: Jos vihjekuvassa on NALLE ja sen alla E=I, sen voisi merkitä sinun logiikalla NALLEn kuvan alla lukisi EI. Vai puuttuuko kenties näppäimistöstäsi tuo yhtäsuuruusmerkki?
43. kp10.8.2006 klo 17:42
Jos nallen alla on merkintä E=I, niin silloin se on nalli.

Merkintä = oli minulla alussa. Mutta mutta totesin, että
se on turha.... Ja turhaa tilaa ottaa...

3.E On sanan kolmas kirjain.
44. kp10.8.2006 klo 17:44
Eikö koviksessa ole melkein koko ajan tämäntapaisia
merkintöjä?
45. kp10.8.2006 klo 17:46
Tuossa nallen alla olevassa merkinnässä vaihdetaan kirjain.
Tuo piilokirjaimen sanominen on ihan eri juttu.
46. tonimikael10.8.2006 klo 18:27
3.E luetaan "kolmas ee". Mistä (ensikertalainen) ratkoja voi tietää, että siinä välissä on "on"?
47. kp10.8.2006 klo 20:07
Tuo 3.E voi olla ihan hyvin 3.=E Se on ihan tilasta kiinni.
48. RA10.8.2006 klo 22:15
kp, eipä ole koviksissa moisia merkintojä. En ainakaan itse muista, että kirjaimia "ilmaiseksi" olisi koskaan annettu. Tai että vastaussanasto edes olisi ennakoitu olevan niin harvojen tiedossa, että laatija olisi päättänyt helpottaa antamalla osan kirjaimista. Koviksissa taitaa olla toinen logiikka. Yksinkertaisempiko? Ja helpompiko? :-).

Saman n ä k ö i s i ä merkintöjä koviksissa on kyllä monestikin, mutta ne vain vihjaavat jotakin ratkaisusanasta -eli eivät anna siihen valmiiksi kirjaimia.

En nyt tähän hätään löytänyt hyvää esimerkkiä vanhoista koviksista, mutta esim. näin:

OPPI
6. = I
+ eväs
(9)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *