KESKUSTELUT > RISTIKOT > TONIN HIRVITYS 10.6.

2698. Tonin hirvitys 10.6.

Ö12.6.2006 klo 08:10
Sain siihen pantua neljä t-kirjainta. Meneekö muilla paremmin?
2. satunnainen ratkaisija12.6.2006 klo 08:34
Ei mene.
3. tonimikael12.6.2006 klo 11:05
Argh! Nyt nolottaa. Mutta silti:
Älkää antako periksi! :)
4. Pekka Harne12.6.2006 klo 11:10
Mulla on oikea yläkulma valmis ja sen lisäksi hajasanoja siellä täällä. Taisi tulla vuoden vaikein ristikko jo förskottina, mitähän jää enää juhannusnumeroon?
5. RA12.6.2006 klo 11:19
Reilun tunnin mietinnällä noin 20 sanaa. Kohta mietin toisen tunnin. Jos mitään ei kuulu, tiedätte tuloksen. ;-)
6. Marko12.6.2006 klo 11:38
Sain ristikon eilen illalla täyteen useiden tuntien pakertamisen jälkeen hyödyntämällä sumeata logiikkaa.
Kokeilin ensin tyhjinä ammottaviin ruutuihin erilaisia ratkaisusanavaihtoehtoja ja vasta sitten aloin miettiä, saako vihjeen vastaamaan ratkaisusanaa.
7. veeti12.6.2006 klo 11:43
Minua on alkanut ottaa pattiin nämä Pitkälän ylinokkelat
vihjeet, vai ovatko ne enää nokkeliakaan vaan ihmeellisen
sumeita. Joten vaaditaan varmaankin sumeata logiikkaa,
jota minulla ei ole.
8. Juha K12.6.2006 klo 13:08

Kyllähän se yksi pirulainen oli selvitettäväksi. Meinasi
hermot mennä muutamaan kertaan, mutta selätettyä tuli.
Nyt pitäisi muutama vihje vielä hiffata että miksi vihje ->
vastaus, kun on välissä jotain hämärää ja pahasti.
9. Seppo12.6.2006 klo 14:53
Edellä Pekka tuumi, mitä lie odotettavissa juhannukseksi..
Kuten ennenkin minua viehättivät Tonin piirrokset, ulkoasu
on siisti kuin sika pienenä:-) Vihjeitys on tosiaan omaa luokkaansa vaikeudeltaan, mutta kyllä sieltä loputkin
lauantai-iltana aukenivat. Erikoismaininta vielä tuolle
"vajavaiselle signeeraukselle", sillä eihän se varmaankaan
vahingossa syntynyt? Jos alkuvuoden vaikein tästä vielä
kiristyy, muistakaa, etttä juhannuskin on sentään vain kolmipäiväinen!
10. Eki12.6.2006 klo 14:57
Sekä tällä viikolla SK:ssa kolmitähtisessä että alkuvuoden vaikeimman paikalla on tekijä, joista kumpikaan ei ole noilla kentillä pitkään aikaan temmeltänyt.
11. Seppo12.6.2006 klo 14:58
Hyvä, siis tuleeko Hyvöstä?
12. Eki12.6.2006 klo 15:01
Kahdesta Hyvöstä on paha valita, kun ei ole kahta Hyvöstä.
13. RA12.6.2006 klo 19:00
No niin, nyt on jo vajaat kolme tuntia ratkontaa takana ja auki on enää vasen yläkulma ja oikea alakulma.

Vasempaan alakulmaan tuli muutama (itselleni) oudompi sana. Tuliko kenellekään muulle? Vai onko käynyt niin harvinaisesti, että minä olen tehnyt virheen? ;-)
14. Juha N12.6.2006 klo 19:48
Puolustan taas Tonia: tässä oli tarpeeksi miettimistä. Tyhjentävästi.

Jopa pääkuvassa putoamaisillaan oleva lehti tulee selvästi tarpeeseen - siihenhän alemman pääkuvalauseen viimeinen sanakin nätisti viittaa? Enkä tarkoita että siellä Kyyneliä olisi Poskilla.

Muutama kommentti.

OMMISTA olisi voinut olla reilusti alkupiiloinen. Sananlaatu olisi ollut parempi.

LEIKIN MUKANA KÄYTETTY: minkä leikin?

KIRJAAN MERKITSEMINEN maistuu erikoistermiltä, mutta vihje ei häiritse enää sen jälkeen kun sanan keksii. Kahdeksasta kirjaimesta minulla oli oikea vainu, mutta sen viimeisen paikalle uumoilin erästä toista. Muodostuneen sanan syötin Googleen, ja simsalabim: oikea ratkaisusana oli silmien edessä, vaikka hakusana oli väärä. Kaksi pistettä ja papukaijamerkki!

HA UTA: täydennettyä vihjettä ja täydennettyä ratkaisusanaa on vaikea mieltää synonyymeiksi. Lauseessa käytettynä niitä seuraava lauseenjäsen on ensimmäisessä tapauksessa eri sijamuodossa kuin toisessa, ja merkitykset täsmäävät muutenkin huonosti. Jos tajusin oikein.

Haavimiehestä oikealle lähtevän sanan vihje paljastuu vasta kun sana on muodostunut ja yllättää hiukan negatiivisesti. En tykkää laittaa "vastaavuusmerkkiä" vihjeen ja ratkaisusanan välille. Tässä on silti pari mielenkiintoista juttua. Piirros sopisi vihjaamaan, että oikealle lähtee eräs kolmitavuinen sana, jonka viimeinen tavu olisi leikattu pois; tällaista typistystä ei kuitenkaan vihjeessä osoiteta. Ja ihan kuin Toni haluaisi hämätä ratkojaa laittamaan oikealle lähtevän sanan ensimmäiseksi vokaaliksi väärän kirjaimen, kun haavimies kulkee kypäräpäistä hahmoa hitaammin.

Kahdessa keskenään risteävässä yhdyssanassa on sama sananosa, mutta tämä on pieni rike eikä toisten mielestä rike ollenkaan.

Toni lienee ollut hervottomalla tuulella, kun valitsi ruskeatakkisen miehen (tai heh, voisiko se olla nainen, sitähän emme näe...) vihjeeksi kyseiselle sanalle. Tai no, ehkä se liittyy ristikon tematiikkaan. Tonihan näyttää meille myös keskisormea. Näin perästäpäin tuntuu kuin TYHJENNYSTÄ VARTEN olisi ristikon neutraalein kohta.

Nautin eniten näistä: HUOMENNAKIN BASSON LAULAMA (ilman vesittävää huutomerkkiä), "ISI TUO SETÄ POLTTAA", JOSKUS KERMAN SEKAAN, "HOIDA RAVINTOLALASKU!", PERUUTUSPAIKKA.
15. Jaska12.6.2006 klo 20:10
Pitkälän pahis (tällä kertaa ruuvia selvästi kiristetty Ekin siunauksella) tuntui tosiaan aluksi ylivoimaiselta, ekan tunnin aikana kymmenkunta sanaa, tympäännys ja ristikko vaimolle. Tunnin päästä vaimo työnsi sen takaisin koko oikea puolisko täytettynä! Mikä nöyryytys! Vasempaan puoliskoon meni yhteistyölläkin useampi tunti eilen ja tänään. Täyteenhän se tuli, mutta RA:n lailla olemme epävarmoja vasemman alakulman oikeellisuudesta. Jos se on oikein, niin olemme ilmeisen kielitaidottomia. Jos taas väärin, niin siihen kätkeytynee silti jokin ylimaallinen vaikeus.
Tarkoituksellisesti pahikseksi laadittu ristikko poiki myös joitakin vähemmän onnistuneita vihjeitä, parissa oli selvästi väkisin väännetyn makua. Oivallisia oli silti reilu enemmistö, kuten kerma-, vaimo- ja bassovihjeet, tosin viimemainittu on tiukalla skaalalla jopa virheellinen. Pääkuvakeksintö ja -lauseet ansaitsevat ylistystä, ja piirrokset miellyttivät entiseen tapaan. Arvosana just ja just kiitettävän partaalla 9-, JOS vasempaan alakulmaan saadaan ensi lauantaina tyydyttävä selvitys. Jos ei, niin seurauksena on armoton pudotus...
16. tonimikael12.6.2006 klo 20:34
Aluksi minä hieman murhestuin, kun tää ristikko tuntui lipsahtaneen ehkä liiankin sumeaksi. Mutta nyt minulla on hyvä mieli, että mua on hieman läksytettykin. Mitenpä sitä muuten tällainen sekopää oppisi tekemään inhimillisempiä ristikoita ihmisten iloksi.

Sumeuden suhteen osasyylliseksi tahtoisin nostaa Ekin. Nimittäin hän teettää minulla niin paljon töitä, etten ehdi ihmeemmin olla ulkona. Ja sisäilmassahan ne ajatukset ummehtuu, ettei ole mikään ihme, että ratkojaparat joutuvat kaivamaan sumean logiikan oppikirjoja hyllyjensä ja paikallisten kirjastojensa kätköistä pakertamisensa avuksi. ;)

Mulla on viime aikoina kovikset olleet luokkaa 3-, ja pitihän se sitten päästää patoutumat pihalle ja tässä on tulos. Kysyinkin Ekiltä, että passaako, jos minä tekisin nyt vähän vaikeemman ja Ekihän sanoi, että passaa, mutta tee hyvä! Minä oikeesti yritin.

Yleensä Eki on läsnä (erityisesti tällaisen vasta-alkajan ja kurittoman laatijan ollessa kysymyksessä), kun is-kovista arvioidaan. Nyt hän ei ollut, kun ketku lomalle oli karannut. Koeratkojalta ei tullut mitään kommenttia siitä, että yllekirjoittaneelta olisi pahemmin mopo karannut käsistä vaikeustason suhteen. Muutamia korjauspyyntöjä kylläkin.

Ainakin seuraava taas tullee olemaan 3miinus-tasoa siksikin, että se on helpompi tehdä. Ja useampi saa siitä iloa, eikä liian pitkäksi aikaa. ;)

Tässä vaiheessa kiitän kaikista palautteista ja pyydän, että älkää säästäkö minua yhtään myöhemmin(kään)! Se on teidän itsenne etu! :)
17. Juha N12.6.2006 klo 20:46
Vasen alakulma on OK. Siellä ehkä kaksi harrasteisiin liittyvää sanaa ovat harvinaisempia, mutta hyviä nekin. "HAISTA KUULE ITE!" taas on Aulista ratkoneille melkein kotikieltä :)

Toki vasemmassa alakulmassa on riski sortua yhteen kirjainvirheeseen, jos ei ole päntännyt Aulistansa.
18. Jaska12.6.2006 klo 20:53
Kirottua, Auliksen ristikot boikotissa jo kaksi vuotta... Sen ilmeisen kirjaimen toki älysin vaihtaa.
19. Juha N12.6.2006 klo 21:13
Jaska: en minäkään tiedä, mitkä nykäs-erikoisuuksia Aulis nyttemmin suosii. Sen sijaan 80- ja 90-luvulla opin Hesarista yhden sanan jos toisenkin. Muun muassa tämän 7-kirjaimisen.
20. Juhani Heino12.6.2006 klo 21:17
Pähkäilyä oli, mutta yllättäen vähemmän kuin äskettäisessä Alfin ristikossa (27.5.) - aikaa meni aittuunim atsiotiskyatas.
"Aulismaisesta" sanasta oli jokin muistikuva, joten olen varma että ko. kulma on oikein vaikka sana löytyi Googlella vain Antti Tuiskun kysymyspalstalta jolla ei myöskään osattu vastata...
POLTETAAN tuntuu jotenkin oudolta - jos kolmas kirjain vaihdettaisiin, sopisi paremmin. Mutta pystysuorista sanoista en löydä mitään muutettavaa.
Myös UJUTTAMALLA jäi äkkiseltään hämäräksi, vai pitäisikö sanoa "sumeaksi" tämän säikeen vallitsevalla tyylillä.
LEIKIN MUKANA KÄYTETTY: Juha N, vaihda hiukan kysymyksesi sijamuotoa...
21. Juha N12.6.2006 klo 21:29
Juhani, mielestäni UJUTTAMALLA on enemmän umea kuin sumea, vai olisiko se sittenkin ihan sees?
22. Juha N12.6.2006 klo 21:31
Juhani, leikki leikkinä, mutta mrrrrr!!! tuo Toni...
23. RA12.6.2006 klo 22:54
Tonille - tautisen sumeaa :-)

Kun kissa on poissa, niin HIIRI hyppii pöydällä?? Kun lisäät ison ekan, saat KANNETTAVAnkin. ( 7)

Kovis-sellainen on iskenyt.
24. Eetu-setä13.6.2006 klo 12:42
Jännää kun ei kukaan ole kiinnittänyt huomiota tuohon evvk-hemmon sojottavaan keskisormeen ja pahoittanut sen tähden mieltään.

Kaikissa lehdissä ei noin roisia vihjettä hyväksyttäisi vaan laatija saisi ristikon korjattavaksi.
25. RA13.6.2006 klo 21:12
Voisiko joku selittää suoraan 16.6. jälkeen (eli ensi lauantaina) ristikon keskellä olevan vihjeen TÄMÄN MYÖS OTTAA VAIMOKSI! Miksi / miten siitä tulee se ratkaisusana, mikä tulee?

Tai saapa tuon selittää hetikin vähemmän suorasti + lisävihjaillen.
26. Jaska13.6.2006 klo 22:00
RA, päättelen, että osaat muinaiskreikkaa, mutta et englantia?
27. RA13.6.2006 klo 22:29
Jaska, hyvin päätelty ja kiitos!

(...whY just me I ask...)
28. Marko14.6.2006 klo 10:11
Alussa oli SANA, sitten keksittiin VIHJE, sitten HARHAUTE, Toni keksi LOITONTIMEN. Yksi LOITONNIN vastaa kahta harhautetta, harhaute puolestaan kahta vihjettä, niin suoraa kuin epäsuoraakin.

Pidän Pitkälän loitontimista.
29. Seppo14.6.2006 klo 19:06
Tulkitsin eri tavalla tuon RA:n kysymän sanan, koska vihjeen
sana myös=JA, päädytään matkakeisarin leskeen. Viisainta
jättää lopullinen tulkinta vihjeen keksijälle.
30. Ö14.6.2006 klo 19:14
Sain minäkin sen sitten likkeelle. Täyteen tuskin tulee, mutta riittävästi, että olen itse tyytyväinen suoritukseeni.

Olen vähän eri mieltä markon loitontimista. Tällaisissa ristikoissa alkavat ne kaivatut ahaa-elämykset olla vähissä, kun vihje ja ratkaisusana on liiaksikin loitonnettu. Saman olen huomannut muissakin tosi visaisissa. Syntyy vain no joo-elämyksiä.
31. Nippe15.6.2006 klo 09:40
Marko,eikö kyykytin verbistä kyykyttää olisi loitonninta parempi?
32. Eki15.6.2006 klo 09:51
Minusta kyykytin on hieno sana, vaikka eihän tonimikael sitä tarkoita ja on se tuossa uhonnut, että alkaa tehdä samantasoisia koviksia kuin minä. En usko!
33. IiKoo15.6.2006 klo 09:54
No voi kamalaa, kun Toni on tehnyt kolmepalloisen ristikon kovis-paikalle Iltikseen. Tulee miltei väkisin mieleen, että täällä käy ihmisiä, joiden mielestä vaativassa ristikossa ei saisi olla vaativia vihjeitä! Itse haluaisin jopa lisää tällaisia. Olen niin monta kertaa jankuttanut siitä, että kaikenlaisia kynänkulutusristikoita (aika ei kulu eikä mielikuvitus parane) on ihan riittävästi joka nurkalla. Mukavaa, että välillä tulee tällaista tavaraa kuin viikonvaihteen lehdessä oli! Kiva kun on jotain tällaista, jossa saa todella hangata niitä kahta aivosoluaan vastakkain ja yrittää löytää ratkaisusanoja.

Väittäisin, että monelle Tonin vihaajalle suurin syy vihaamiselle on se, että olette kaavoihinne kangistuneita ratkojia. Toni on vielä sen verran tuore laatija, ettette te ole vielä päässeet hänen päänsä sisään (en usko, että minäkään enkä siis tiedä, miten paljon siellä tuuli humisee - oman huminassa on ihan tarpeeksi meikäläiselle) ja siksi ei tahdo vihjeen ja vastauksen väli aueta.

Iltiksen pääasiallisessa laatijaviisikossa on se hyvä puoli, että jokainen tuottaa ihan omannäköisiään ristikoita. Tulee erilaisia vihjeytyksiä viikosta toiseen. Eikä nämä Tonin vihjeet minusta mitään kyykyttimiä taikka loitontimia ole: useissa on takana vain hyvä sanaleikki.

Tähän liittyen voisitte välillä antaa Teemullekin luvan tehdä kolmepalloisia.

Joo, kesken se vielä on, mutta etenee koko ajan. Parin vastauksen semantiikasta voisi keskustella, mutta ei siellä mitään ole mitenkään pielessä ollut.
34. Libero15.6.2006 klo 16:29
IiKoo:
"No voi kamalaa - -."

Ei ole lainkaan kamalaa: vuoroin kovia kolmipalloisia ja vähemmän kovia kaksi- ja puolipalloisia. Kai ihmiset kuitenkin saavat vapaasti kertoa, mikä heille tässä ristikossa on vaikeaa tai mikä peräti ylivoimaista. Kommentteja suuntaan ja toiseen on kiinnostavaa lukea.

Markon kehittelemä sana LOITONNIN, joka vastaa kahta harhautetta, on todella osuva ja naseva. Suomeksi se tarkoittanee lähinnä luotaantyöntävää luotaantyöntävää. Tämä ei silti anna ainakaan itselleni aihetta sen enempää ryhtyä vihaamaan Tonia kuin pitämään ketään ratkojaa kaavoihin kangistuneena. Eri ihmiset innostuvat eri asioista. Sellaiset vihjeet, joilla ei ole ratkaisusanaan muuta kuin löyhä side, jos sitäkään, ovat laatijalta mielestäni silkkaa ajattelemattomuutta. Miksi ihmeessä niitä tulisi pitää jotenkin loistokkaina?

Juhani on minulle luotettava mittari. Hänen ilmoittamansa ratkonta-ajan perusteella pystyn arvioimaan, kannattaako kovista ottaa ensinkään käsille. Tällä kertaa hän ratkoi kolmipalloisen niin nopeasti, että ehkä paria kulmaa voisin vaivoin yrittää, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa. :) Lukaisen sitä ennen antamanne vinkit helpoimmista kulmakunnista, kiitos niistä.
35. Jaska17.6.2006 klo 20:06
Kiinnostaisi, mikä on Tonin pahiksen vasemman alakulman oikea ratkaisu. Meille tuli siihen vaakaan ylhäältä alas aselait, kukinto, akattaa (?), lauri, etsattu. Taitaa olla pielessä? Jos se on oikein, niin akattaa on ilmeisesti haistattaan synonyymi. Onko siis akattaa Juha N:n Aulikselta 80-luvulla oppima verbi? Mitkä ovat kaksi harrasteisiin liittyvää sanaa? Kiitämme Juha N:ää (muutkin kelpaavat) etukäteen valistuksesta.
36. tonimikael17.6.2006 klo 20:10
Jos itse pääsarvipää kelpaa, niin tässä tulee:
Jaskan muut oikein paitsi akattaa. Oikea on ipattaa. Nykysuomen sanakirjan mukaan puhua pälpättää tai väittää vastaan.
37. Jaska17.6.2006 klo 21:17
Joo, vaimo esitti, että siihen tullee ipattaa, joka on Nykäsessäkin. Mutta kun kumpikaan ei tunne sanaa SUPAT? Voiko joku olla näin tietämätön? Kyllä jokunen voi, ainakin Jaska. Tämä lienee se toinen harrastesana. Siis mikä on suppa tai supa, ja missä alempana käytetään?
38. tonimikael17.6.2006 klo 21:38
Kielitoimiston sanakirja:

suppa10*B vars. geol. pyöreämuotoinen kuoppamainen laskeuma, joka on syntynyt harjun maa-ainekseen hautautuneen mannerjäälohkareen sulaessa.

(Meille opetettiin tämä sana muistaakseni jo ala-asteella. Suunnistuskarttaan kun tällaisia oli merkitty. Tai sitten se oli yläasteella.)
39. RA17.6.2006 klo 21:45
Suppa = kuoppa tai laskeuma.

Pesonen: "pyöreämuotoinen, kuoppamainen laskeuma, joka on syntynyt harjun maa-ainekseen hautautuneen mannerjäälohkareen sulaessa."

Nimim. Itsekin ensin väärin ratkonut. IVASTAA + HANTAT :-)
40. RA17.6.2006 klo 21:46
Arvannettekin, että unohtui (TAAS) päivitys.
41. Jaska17.6.2006 klo 22:36
Kiitos, asia täysin selvä, eikä ristikon arvosanaa tarvitse laskea! Pitänee hankkia vähän tuoreempia apuneuvoja, meikäläisen Nykänen (1970) kun ei suppaakaan tunne.
42. RA17.6.2006 klo 22:51
Sarjassa ratkojan harharetkiä minulla oli tosiaankin vasen alakulma jossakin vaiheessa näin:

PYSTYSANAT:

- luonnos = RAAKILE
- alempana = SUVUT
- uroksesta = KIEKAUS
- -hinta = LISTA
- käteen sopimattomia = HANTAT ("mitä hemm... se Toni nyt taas...")

VAAKASANAT:

- alaisista hyväksytyt = ASELAIT
- kukkapiirros = KUKINTO
- kukkapiirros = IVASTAA ("mitä hemm... se Toni nyt taas...")
- häärivä? = LUUTA (idealla "joka paikan luuta")

Että tämmöistäkin saa aikaan, kun on oikein taitava!
43. Juha N18.6.2006 klo 14:10
Sorry Jaska, en ole ollut linjoilla.

Lähettäjä: Jaska 17.6.2006 klo 20:06 : "...Onko siis akattaa Juha N:n Aulikselta 80-luvulla oppima verbi? Mitkä ovat kaksi harrasteisiin liittyvää sanaa?"

No, vastaan viiveellä. Auliksen lauantailyseon itseopiskelulinjan kurssilla 'Seitsenkirjaimiset sanat' opetettiin 80-luvulla seuraavaa:

"Ensimmäinen laki: Jos vihjekuvassa on puolikas tai kokonainen ihmishahmo josta lähtee epämääräisensisältöinen puhekupla, ratkaisusana on automaattisesti IPATTAA."

Lauantailyseo vaihtui sittemmin perjantailukion iltalinjaksi, mutta kurssin sisältö oli ainakin 90-luvulla vielä sama. En tiedä, olisiko oppimateriaali vaihtunut 00-luvulla. Tuollaisesta automaatisanasta on kyllä erittäin paljon hyötyä poikittaisten sanojen (esim IPOH, APIA, ANAA, TRINI) keksimisen kannalta.

Ne kaksi harrastuksiin liittyvää sanaa ovat siis ALEMPANA > SUPAT (suunnistus) ja KÄTEEN SOPIMATTOMIA > HANTIT (korttipeli). Kun te Jaska ja RA ihmettelitte vasemman alakulman sanoja, melkein vihjaisin, että ehtisitte vielä perehtymään Jukolan/Venlojen viestin Saloihin, mutta jätin painamatta enteriä.

Lähettäjä: Juha N 12.6.2006 klo 20:46
"... Toki vasemmassa alakulmassa on riski sortua yhteen kirjainvirheeseen, jos ei ole päntännyt Aulistansa."

Lähettäjä: Jaska 12.6.2006 klo 20:53
"... Sen ilmeisen kirjaimen toki älysin vaihtaa."

Kirjainvirheellä tarkoitin, että jos ei tunne sanoja IPATTAA ja SUPAT, on vaarassa sijoittaa P:n paikalle K:n. Mitäs kirjainta sinä Jaska sitten tarkoitit, kun K:ta tuohon tarjosit?
44. Juha N18.6.2006 klo 15:41
Varmuuden vuoksi kertaan, että pidin tästä koviksesta paljon, ja vaikeuskin oli sopiva: kyllä Plussassa supertäyskolmosiakin pitää aina joskus harvoin olla. Tämän sanottuani uskallan uudestaan urputtaa:

Eikö kukaan muu kritisoi ristikon huonointa sanaa OSAUS? Muodollisesti TA-päätteisistä voidaan tuollainen johdos tehdä, mutta käytännössä johdos vaikuttaa edellyttävän jotain konkreettista sivumerkitystä.

VASTAAMINEN: se kun vastataan esim kysymykseen
VASTAUS: vastaamistilanteen tuotos, joka herää henkiin omana tietynsisältöisenä käsitteenään; niin monta kuin on aivoitusta, voi olla erilaisia vastauksiakin

TILAAMINEN: se kun tilataan jotain
TILAUS: yksi tilaamistapahtuman monista mahdollisista 'lihaksi tulemisista'

IVAAMINEN: se kun ivataan
IVAUS: jos joku joskus erehtyisi ivaamaan jotakuta, voisivat "Aasi!" ja "Bassibasuuki!" olla esimerkkejä tästä rakkaudettomuudesta

Mutta OSAAMINEN... Jos kieleemme olisi tullut sana OSAUS merkitsemään esim sitä että oppitunnilla viittaava lapsonen vastaa opettajan kysymykseen oikein, niin kai sitä käytettäisiin? Vaan ei taideta :(

POSAUS olisi mielestäni ollut alkupiilollisenakin parempi, mutta ei OSAUSkaan siis ainakaan kieliopillisesti liene väärin. Onpahan vain vähän väkinäinen.

Toinen mistä urputin oli HA UTA > VÄITTÄÄ. En ole keksinyt muuta selitystä kuin HA(L)UTA > VÄ(L)ITTÄÄ. Toivoisin, että löytyisi parempi selitys. Näiden verbien väliltä puuttuu suora vastaavuus ja symmetria. Kielteisissä yhteyksissä "minulla ei haluta/huvita tehdä" vastaa lausetta "en välitä/viitsi tehdä". Siten voitaisiin ajatella HALUTTAA > HUVITTAA tai VÄLITTÄÄ > VIITSIÄ , mutta ei kauhean mielellään HALUTTAA > VÄLITTÄÄ tai HUVITTAA > VIITSIÄ. Vielä kauempaa haettu toinen yhteys: Jos minulla HALUTTAA silittää kissaa niin saatan VÄLITTÄÄ siitä edes vähän (en vähät)... Vai onko minulla jäänyt jotain huomaamatta?
45. tonimikael18.6.2006 klo 16:15
Jaa. Sekö ei ollutkaan täydellinen (munaus)? ;)

Juu tuo VÄITTÄÄ tuli kielitoimiston sanakirjan avulla kiireessä yöllä. En puolustele. Mutta niinkuin sanoit, niin kielteisenä niillä on yhteinen merkitys. Näin jälkikäteen erinomaisesti ymmärrän, että oli kyllä huono juttu, kun noin väljä merkitysyhteys ja vielä kirjaimen pudottamisen kanssa. Hyi Tonia!
46. Jaska18.6.2006 klo 16:52
Juha N, mulla oli ensin RAAKILE, mutta vaihdoin sen (harvinaiseen) rinnakkaismuotoon RAAKALE, koska akattaa tuntui mahdolliselta pro ikattaa. Alempana oli siis SUKAT, no onhan esim. koripallosukka alempana kuin rengas... olisi pitänyt etsiä täysin outo SUPAT netistä, koska ipattaa oli kyllä tuttu. Hantit ovat vielä tutumpia, korttia on tullut läiskittyä hantein ja valteinkin (ja jopa Valtein kanssa!).
47. ohoi18.6.2006 klo 19:42
Voisiko joku vielä selvittää tuolla alkupään viesteissä olleen maininnan "vajavaisesta signeerauksesta", se kiipesi
kyllä vahvasti yli hilseen.(Seppo 12.6. klo 14.53.)
48. Juhani Heino18.6.2006 klo 20:21
Mulle tuli Sepon kommentista mieleen ristikon palautuskirjaimet. Nyt mulla ei ole ristikkoa käsillä, mutta muistaakseni niistä muodostui PÖPIPITKÄ.
49. RA18.6.2006 klo 20:25
Oikein muistettu. Siitä siinä Sepon ideassa oli kysymys. PÖPI PITKÄ_ _ on vähän vajavainen signeeraus.
50. Seppo18.6.2006 klo 21:48
Juuri tuosta oli kysymys, saatuani tuon ristikon ratkotuksi
tuli mieleeni, että jos noita vastauskirjaimia olisi pari
lisää, Toni huumorimiehenä melko varmasti olisi sinne ällän ja ään jatkoksi sovittanut. Tulkintani oikeellisuuden tietänee
ainoastaan Toni itse :-)
51. Jaska18.6.2006 klo 22:37
Eihän laatija itse noita yhdeksää vastauskirjainta ristikkoonsa saa läntätä? Eikö se kuulu ristikon tarkastajan tehtäviin? Kun Eki oli lomalla, vitsailija olisi voinut olla hänen sijaisensa. Arvoitus on, miksi vitsi jäi vajaaksi, olisihan tarjolla ollut esim. KAHJOTONI. - Juha N kaipasi taustatukea osauksen kritiikille, kyllä, tuntui oudolta. Kuitenkin pienempi paha kuin alkupiilo, joka olisi rikkonut ristikon "daideellisen vaikutelman".
52. Eki18.6.2006 klo 22:41
Ristikon TARKASTAJA länttää numerot ristikkoon? Se on suuri harhaluulo.
53. tonimikael18.6.2006 klo 23:09
Juu kyllä se mun oma juttu se pöpipitkä oli. Ja en minä itsekään tiedä sitä, mitä olisin niillä kahdella mahdollisella lisänumerolla tehnyt. Mukava kuitenkin, että tuo mun vitsi noteerattiin, kun en minä itsekään sitä enää muistanut. Ja olin aivan pihalla, kun Seppo siitä vajaamielisestä signeerauksesta puhui.

:-)
54. Mie23.6.2006 klo 23:24
Vielä pitää jussinakin tähän palata. Jäi vaivaamaan, että jos kombinaatioon ALKANUT, NAATTI, NIKE olisikin sujauttanut sanat ALKAVAT, VIATTU ja NUKE. Perustelen tätä sillä, että mies kaatosateessa kokee alkavaksi tuulen ja sateen, VIATTU olisi sitten lopussa oleva ja NUKENHAN haluaisi naida, että saisi vaimon kuin nuken.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *