KESKUSTELUT > RISTIKOT > TÄHTIRISTIKOT 6/6 2006

2641. Tähtiristikot 6/6 2006

kari päivärinta21.5.2006 klo 20:25
Onpa kp loistanut ja tehnyt loistavan ristikon.
-Mutta on nuo kuvassa olevat kalat silakoita vai salakoita?
2. kp21.5.2006 klo 20:47
Ensimmäinen sana paikoillaaan.
-Mutta en tiedä onko se oiken?
Osaako kukaan sanoa?
3. Taata21.5.2006 klo 20:57
Saattavat olla seipejä!
4. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 09:23
-JEE, toinen sana paikoillaan. Kolmas tuloillaan?
5. Teppo22.5.2006 klo 09:49
Onko tämä se ristikko, johon sait täältä korjauksia ja parannuksia? Et kai aio syyttää meitä muita siitä, että pystyt itse sitä niin hitaasti ratkomaan? (Saisiko hymiön vielä tähän... -Tai sitten ei...)
6. kp22.5.2006 klo 09:56
Kyllä se se on. Tuli niin vaikea.
7. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 13:26
No, nyt alkaa hahmottua. Jo neljäs sana paikallaan...
8. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 14:34
Putosi kolmeen.... Se neljäs olikin väärin...
9. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 17:28
Nyt on melkein loppusuora. Neljäskymmenes sana
paikoillaan. Huh tätä tuskaa. Ei milloinkaan näin vaikeaa
kp!
10. Taata22.5.2006 klo 17:35
Angstia olla pitää taiteilijalla! Joko on atat, ulat ja nasat
paikoillaan?
11. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 17:45
Taata
Ilmeisesti ovat. Kahteenkin kertaan. Pää on niin pyörryksissä.
-Jos kp ei olisi niin läheinen, niin ottaisin kurkusta kiinni.
-Niin sikamaisen vaikean on tästä ristikosta sorvannut....
12. Taata22.5.2006 klo 17:57
Tulee varmaan neljän tähden tähtiristikko? Ota illalla sitten
ainakin kolmen tähden konjamiinia lääkkeeksi. Meinaatko
huomenna tehdä yhtä vaikean, kun nyt alkuun pääsit?
Atat heti pääkuvaan ja siitä puolisenkymmentä lausetta.
Nyt ei passaa helpottaa vaan tehdä vielä vaikeampia ja ko-
keilla sillä lailla rajojaan. Muista hieroa hartioita välillä, että
eivät mene kokonaan jumiin, sillä sekin voi aiheuttaa hui-
mausta siinä missä nuo huikeat ajatuksesikin. Onnea yri-
tyksille. Yrittänyttä ei laiteta!
13. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 18:08
Ai sie meinaat, että tuo kolmen tähden konjamiini helpottaisi
tätä oloa? Tiedätkö mitä. Tuo atta on niin hirmuisen vaikea
hahmottaa ratkottaessa ristikkoa. Aina, kun kp laittaa sen
ristikkoon pohdinta keskeytyy ainakin kahdeksi tunniksi.
-Ei sitten millään pysty hahmottaa... attaa. Siinä sitten varmaan suomenkielen vaikein sana. -Minun mielestäni.
14. ,-viilari22.5.2006 klo 18:40
vihje laatijoille: LAATURISTIKKO - ATATON
15. Kari Päivärinta22.5.2006 klo 19:43
Voisin varmaan jatkaa tätä vaikka vuoden tai kaksi.
-Mutta olkoon. Ristikko on saatu ratkottua ja hyvä se oli.

-Jos osakin teistä tuskastui seuraamaan tätä säiettä, niin
hyvä. Tällaiselta se on tuntunut jo pitkään seuratessa teidän
ristikkojen täyttämistä.
-Siis silkkaa parodiaa tämä nyt oli. Tosin ristikko on ihan
oikea ja julkaistu. -Arvaatte kait missä.

-Tämä tästä... tälläkertaa
16. Jukkis22.5.2006 klo 20:18
Mitenkähän tämän nyt sanoisi kiltisti? Parodia ei näyttäisi olevan sinun vahva alueesi. Ei kannata vaihtaa leipätyötä huumorialalle.
17. Jaska22.5.2006 klo 21:31
Jukkis, älä parjaa. Sattuva kuvaushan tuo oli ratkojan tuntemuksista. Varmasti alakoululaisilla on samat fiilikset kyseistä tähtiristikkoa ratkoessaan.
18. Taata22.5.2006 klo 21:40
KP:lle!

Ei kai niitä omiaan osaa vähän päästä ratkoa, jos on niin
paljon tullut tehdyksi ja sen päälle vielä hyvät siivut. Aamu-
päivällä, kun tekee niin voi olla iltapäivällä jo vaikeuksia rat-
komisessa. Kokeile toki laatia vaikeampiakin välistä. Eihän sitä tiedä jos vaikka simahtaisi hyvinkin ratkaisu vielä vaikka kahden viikon päästä attojen inspiroimana. On ne niin vek- kuleja olentoja, että tulevat ristikkoon omia aikojaan. Kukka-
kärpäsen, kun listii suoraan paperille, kun tulevat valoon ih-
mettelemään, niin ei tarvitse piirtää.
19. raukoo22.5.2006 klo 21:54
taatahan kuulostaa oskarilta tai o s karilta
20. RA22.5.2006 klo 21:54
Taatatkos sen selkeämmin sanoa?
= En ymmärrä yhtään mitään...
21. Hui_hai22.5.2006 klo 22:28
kp, kai parodioidessasi ristonratkonnan etenemistä huomasit, että tällä kertaa vertauksesi oli erittäin osuva?

Kari Päivärinnan ja kp:n välinen keskustelu esittäyttyi absurdina muille koska nämä eivät tunteneet viitekehystä eli ristikkoa josta puhutaan. Kuitenkin kp ja Kari Päivärinta tiesivät missä mennään joten heille keskustelu oli relevanttia ja merkityksellistä.

Aivan samoin on tilanne parodioimassisasi ristikonratkonta keskusteluissa. Jos et ole ratkonut ristikkoa, et ymmärrä mitään. Olet ulkona kuin kusetettava koira. _M u t t a_ ristikosta keskusteleville ihmisille keskustelulla on merkitystä, koska heillä on muilta keskustelijoilta salattua tietoa. Heillä on oma sisäpiiri, jossa he komminikoivat käyttäen kieltä, joka tuntuu meistä muista käsittämättömältä koska meiltä tarpeellista ja välttämätöntä tietoa keskustelun sisällöstä, ristikosta. Vika on siis meissä, viestien vastaanottajissa, ei keskustelijoissa.

Ymmärsitkö siis, että tällä kertaa kyseessä ei ollutkaan parodia, vaan kielikuva joka oivallisesti tiivisti olennainsen eräästä näillä sivuilla tavallisesta säietyypistä? Ymmärsithän?
22. Lordi22.5.2006 klo 22:39
Ei se ymmärtänyt.
23. x23.5.2006 klo 00:00
Ei varmasti.
24. Kari Päivärinta23.5.2006 klo 07:26
Mikä tuossa niin monimutkaista oli Lordi x.

Oli tarkoitus juuri tuota säiettä "parodioia".
25. Rutakainen23.5.2006 klo 07:48
Kari, mene takaisin nukkumaan!

Ja sano sille hyttikaverille että se on vahingossa saanut varusvarastolta paidan sun nimellä.
26. RA23.5.2006 klo 08:12
Kiitos Kari, kyllä nyt on ivattu olo!

(Samalla vähän ihmettelen, miksi sinä ammattilaatijana haluat ivailla ristikkoaiheisella palstalla ratkojien käymää ristikkoaiheista keskustelua.)
27. corona23.5.2006 klo 09:15
Surullista seurata kp:n vaellusta tällä saitilla. Mutta kaiketi se on niin, että hän nauttii tämän kaltaisesta showbizistä. Mikäs siinä, jos kavereita riittää, mutta minä en enää aio lukea kp:n ainuttakaan kommenttia. Vahinko vain, jos sinne sattuisi eksymään jotain arvokastakin luettavaa. No, kaiketi se tulisi jossain toisessa yhteydessä esille ja voisin harkita asiaa uudelleen ja jopa kääntää takkini siinä vaiheessa.

t: takinkääntöä odotellessa
28. Sakke23.5.2006 klo 09:32
Jos tulkitsen tuota dialogia oikein, niin eikö tuossa tapahdu virhe jo heti ensimmäisessä roolinvaihdossa?

Tämä lienee kuitenkin siis lennossa tehtyä standupia, taiteentekijä on vain jättäytynyt standby-asentoon.

Tämä huumori ei pellenenää ja liian isoja tossuja enää vaadi!
29. Teppo23.5.2006 klo 12:20
Mitä otsikon numerot tarkoittavat?
30. x23.5.2006 klo 12:22
Taitaa olla kätkettynä pirun luku?
31. Sakke23.5.2006 klo 12:40
Number of the dork!
32. Kertoja23.5.2006 klo 14:27
Coronassa havaittavissa jatkuvaa epävakautta! Miten muu- tokset heijastuvat tälle saitille jatkossa on täysin arvailujen varassa.
33. kp23.5.2006 klo 14:31
Teitä ottaa päähän nyt?
Niin on ottanut jo kauan aikaa teidän ns. "keskustelunne"
ristikoistani.
-Tasoissa siis ollaan.
-Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.
( Nälviminen ei siis olekaan niitä rakentavia keskusteluaiheita
varsinkin kun se tulee takaisn omaan nilkkaan)...
34. Teppo23.5.2006 klo 14:49
"Te" = kollektiivinen paha, joka on nälvinyt hyvää?

Keskustelu ristikoista täällä on "ns." "keskustelua" eli se ei ole oikeaa keskustelua?

"-Tasoissa siis ollaan." eli kyseessä oli kosto?
35. kp23.5.2006 klo 15:01
Ei kosto, mutta herätys!
36. corona23.5.2006 klo 15:14
Kiittäen ojennan Sulle sanani
Oi Sinä Kertoja - ystäväni - Vaka Vanha Väinämöinen - tuo Tietäjä Iän IKuinen - kanneltasi riemukkaasti heläyttelit. Nousi puna kasvoilleni - Ainoksi en aio ruveta - Pohjan Akkana elelen - Pyhätössäni Pyhimmässä.
---
Olen suhtautunut tähän asti poikkitieteellisiin kirjoitajiin sydämellä, mutta nyt olen ajatellut ryhtyä käyttämään sen rinnalla myös Luojan suomaa Suurta Järkeä pienessä mitättömässä mittakaavassani!
---
37. Teppo23.5.2006 klo 15:22
"Te" = kollektiivinen paha, joka on nälvinyt hyvää?

Keskustelu ristikoista täällä on "ns." "keskustelua" eli se ei ole oikeaa keskustelua?

"-Tasoissa siis ollaan." eli kyseessä oli herätys.
38. kp23.5.2006 klo 15:55
Herätys teille. Jos nyt viimeinkin lopettaisitte sen iänikuisen
ininän. Että kp:lla on jälleen/vielä/taas sitä sun tätä...

-Olen kirjoittanut, että ristikkoihini nämä kaikki sisältyvät.
-Ei näitä tarvitse aina jankuttaa... Kun sitten kirjoitatte:
Sen ja sen ristikko oli sitten hyvä...tosin en osannut sitä
täyttää ja enkä ymmärtänytkään mitään siitä....

Tämäkö on keskustelua?... Keskustelellaan nyt viimein ristikoista, eikä laatijoista....
ei laatijoihin...
39. Utala Katala23.5.2006 klo 16:05
Eilen ratkoin sitten hyvän ristikon. Kertoisin siitä mielelläni, mutta kun KP ei salli kerrottavan laatijoista, ette kuitenkaan tietäisi mistä ristikosta oli kysymys.
40. Teppo23.5.2006 klo 16:07
Anteeksi jos inisen edelleen, herra järjen jättiläinen.

"Sen ja sen ristikko oli sitten hyvä...tosin en osannut sitä
täyttää ja enkä ymmärtänytkään mitään siitä...."

Tuossa on siis kyse laatijasta eikä ristikosta?

Näytäpä se kohta, jossa joku ei ole ratkonut ristikkoa eikä ymmärtänyt MITÄÄN ristikosta ja silti kehuu sitä!

Ai niin, se olikin parodiaa eikä totta.
41. kp23.5.2006 klo 16:13
Teppo
Ei tarvitse kuin lueskella Kovis säikeitä....
-Tuo ajatus huokuu sieltä kyllä.
Parodia perustuu kyllä totuuteen, vaikka se huumoria onkin.
42. Eki23.5.2006 klo 16:27
"Eki ja minä olemme tehneet sopimuksen, ettemme puhu toistemme ristikoista. Suosittelen muillekin." Jotenkin noin se kai meni.

Keskustellaan tässä sitten ristikoista!
43. kp23.5.2006 klo 16:32
En minä nyt sopimusta "särkenyt".
-Viittasin/rinnastin nuo kaksi "käsitystä" ristikoista.
Minun ristikkoni on "mitä on", kun taas toisten ristikot ovat
hyviä, vaikka niistä ei ymmärtäisi mitään.
44. Teppo23.5.2006 klo 16:34
Laatijat ovat koskemattomia, mutta ratkojia saa nälviä?
45. Eki23.5.2006 klo 16:34
kp, en väittänyt, että rikoit.
46. kp23.5.2006 klo 16:34
.... Tässä vain kävi niin, että tuo "nälvintä" nyt loiskahti
yli laidan.
- Yritän nyt vetää henkeä ja rauhoittua...
47. Kertoja23.5.2006 klo 16:41
Miten päin kaikki oikein menikään ja milloin? Kuka loiskahti- kaan ja minnekähän päin?
48. Eki23.5.2006 klo 16:41
Jos tästä jotain hyvää haluaa hakea, niin tänään täällä on puhuttu vain Tähtiristikot 6/6 2006 -otsikon alla. Ei otsikkoakaan Pelikaaneista tai koviksista tai sanaris-hemmoista.
49. Teppo23.5.2006 klo 16:41
"Minun ristikkoni on "mitä on", kun taas toisten ristikot ovat
hyviä, vaikka niistä ei ymmärtäisi mitään."

Tuolle on olemassa sana. Siinä on niin monta kirjainta, että harva laatija sitä ristikkoonsa pystyy ujuttamaan.

(17)
50. Antti Viitamäki23.5.2006 klo 17:11
KP:

Olet jo useaan otteeseen kirjoittanut siitä, miten sinua täällä haukutaan ja jopa "järjestelmällisesti nälvitään" - ja tuossa vähän ylempänä mainitset "iänikuisen ininän". Kohdistat sanasi "teille".

Te = mielestäni tällaisella saitilla tarkoittaa, jos nyt ei ihan kaikkia täällä kirjoittelevia ihmisiä, niin vähintään kolmea meistä (muuten tuskin voisit pitää oikeutettuna noin yleistä puhuttelua)

Iänikuinen = todella pitkään jatkunut, vähintäänkin edelleen olemassa oleva

Järjestelmällinen = systemaattinen, suunnitelmallinen

Minä ehdottaisin kahta vaihtoehtoa:

JOKO:

Nimeät nyt vähintään kolme eri henkilöä tai nimimerkkiä, jotka ovat täällä iänikuisesti inisseet ja järjestelmällisesti sinua tai ristikoitasi nälvineet, ja annat vähintään kolme esimerkkikommenttia kyseisestä toiminnasta (kolme on kyllä aika vähän osoittamaan "iänikuisuutta").

On nimittäin vähän hankala vastailla, kun ei välttämättä koe kuuluvansa siihen ryhmään jota puhuttelet.

TAI:

Jätät moiset kirjoittelut tykkänään, otat jokaisen kohdalle osuvan kommentin sellaisenaan ja keskustelet niin kuin keskustella kuuluu.

Kukaan täällä ei halua sinulle mitään pahaa. Kukaan ei hauku eikä naljaile, varsinkaan "järjestelmällisesti".

Sikäli kuin muistan, kukaan täällä ei ole heittänyt ensimmäistäkään tylyä kommenttia sinulle ellet sinä ole sitä jollakin kommentillasi provosoinut. Suosittelisin lämpimästi LUKEMAAN KAHTEEN KERTAAN sen mitä tänne kirjoitat. Useimmiten - ainakin minusta - juuri sinun viestejäsi on todella hankala lukea, ja juuri sinun päämääräsi ja asiasi jäävät kaikkein hämärimmiksi.

Minä en esimerkiksi edelleenkään ymmärrä tämän säikeen tarkoitusta - ja tuntuu ettei sitä tajua moni muukaan.

Jos haluat sanoa nimenomaisesti jo(i)lleku(i)lle jotakin, mikset sano suoraan? Olet useampaan otteeseen paiskonut täällä lähes summittaisen tuntuisia syytöksiä - juuri se on tällaisella foorumilla kaikkein epämiellyttävintä.

Jos sinun ainoa vastauksesi tähänkin viestiin on "Jokainen joka vähänkin osaa lukea, tajuaa", niin ehkä parempi jättää se kirjoittamatta. Se ei nimittäin ole se mitä minä kysyn.

Ellet vastaat tähän jollakin selkeällä, edes suunnilleen kattavalla tavalla, en aio enää kommentoida sinun kommenttejasi, paitsi jos suuntaat ne suoraan minulle. En muista enää, milloin viimeksi olisin jollakin tavoin arvioinut ristikoitasi (en tosiaankaan ole edes nähnyt kuin pari), mutta tästedes en aio tehdä sitäkään.

Minun on nykyään nähtävästi aivan mahdotonta ymmärtää sitä, mitä sinä täältä ylipäätään haluat, joten jatkossa käyttäydyn niin kuin sinua ei olisi olemassakaan, ellet sitten osoita syytöksiäsi valideiksi tai selvitä minulle mistä ne kumpuavat. On täysin hyödytöntä yrittää keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ole valmis keskustelemaan.

Omasta puolestani totean, että olen mielestäni osallistunut näihin keskusteluihin ilmaistakseni mielipiteitä yleisistä ristikoihin liittyvistä asioista. Tämän lisäksi olen toisinaan kommentoinut tilanteita kuten tämä, joissa joku tai jotkut kirjoittajat eivät mielestäni käyttäydy asiaankuuluvalla tavalla.

Olen muutaman kerran "antanut samalla mitalla takaisin", mutta muutoin en käsittääkseni ole ketään tieten tahtoen yrittänyt loukata. Jos joku on kirjoituksistani loukkaantunut, voin vain pahoitella aiheuttamaani mielipahaa - ja vastaan mielelläni, jos joku haluaa jonkin kommenttini nostaa esiin – yksityisesti tai julkisesti.

antti.viitamaki@sanaris.fi
51. Kertoja23.5.2006 klo 17:11
Corona ei ole laatija. Hän on toistanut sen jo niin monta
kertaa, jotta uskottavahan se on.
52. kp23.5.2006 klo 17:28
Siitä lähtien, kun tein ilmestyksen tänne. Olikohan reilu vuosi
sitten. On ollut pelkkää "ylämäkeä"...
-Kuten Taata kirjoitti, että kp:llä on "turnauskestävyyttä", sitä tarvitaankin. -Miksi minä täällä roikun? Ihan omaa tyhmyyttäni! Mitä minä olen täältä saanut? Satunnaisia tilanneita lukuunottamatta, en mitään.
-Siksi (ehkä) vetäydyn takavasemmalle, niin pääsette ihan
"vapaasti" "keskustelemaan" mistä tahansa asiasta keskenänne. Minulla on muuta paljon tähdellisempää toimintaa tästä eteenpäin....
53. Rutakainen23.5.2006 klo 17:37
Kari! Olet kenties löytänyt jonkin toisen keskustelupalstan, jossa näyttäisi ensi katsomalta olevan vielä enemmän niin ikäviä aiheita, että niistä on hyvä mennä tekemään parodiaa?
54. Jaska23.5.2006 klo 18:30
Kilttiähän tämä "nälviminen" täällä on ollut. Ei edes rosisuhkauksia, kuten muistaakseni sivuston alkuvaiheissa.
KP:n kaupallisen tiedotteen Tähtiristikot 6/6 2006 innostamana ostin kyseisen lehden. Lehti lienee tarkoitettu helpohkojen ristikkojen (suhteellista!) harrastajille. "Salakkaristikko" ottaa huomioon mielestäni aivan vasta-alkajatkin. Ehkäpä se on kustantajan toive/määräys? Ristikko on sen kohderyhmän makuun varmasti erinomainen, mutta toitottaako tyytyväisyytensä julki? Mitään palautepalstaa en lehdestä löytänyt. Eikö sitä tule lainkaan? Jokainen luovan työn tekijän kaipaa työstään tunnustusta, vaikka miehekkäästi muuta väittäisi.
Tällä sivustolla sitä antavat muutamille laatijoille aktiiviset ratkojat, jotka eivät harrasta "salakkaristikkoja". Negatiivista arvostelua ko. laatijoiden ristikoista esiintyy vähemmän. Tämä saattaa ärsyttää laatijoita, joita ei liiemmin kehuta, vaikka kenties sen ansaitsisivatkin. Aina pahempi, jos laatija kokee tuotantoonsa kohdistuvat mahdolliset kielteiset arviot henkilökohtaisina loukkauksina. Siitä aiheutuvista reaktioista saattaa puolestaan vastapuoli ottaa nokkiinsa.
Hienoa, että tämäkin uhkaavaksi kehittyvä myrsky jäi kuitenkin vesilasiin. Siihen kun vielä lorauttaa tilakn viskiä, niin kohta olemme keskenämme ylimmät ystävät...
55. Hui_hai23.5.2006 klo 18:32
Hei!

Ei hyvään viskiin saa sotkea vettä!


;-)
56. Pena23.5.2006 klo 18:34
Ite sotket vettä (pyöräilyaiheeseen)!!

d=)
57. RA23.5.2006 klo 19:46
Ajattelin ajatella hetken ääneen, mutta ensin
"realiteettitestaus 2" (Eki taisi tehdä ekan):

1. Onko tämä nyt varmasti SE palsta, jossa saa keskustella ristikoista?

2. Onko tämä nyt varmasti SE palsta, jossa saa keskustella ristikoista yleensä ja niiden yksityiskohdista?

[- Täällähän on puhuttu NÄKEMYKSISTÄ ("Saako äskettäin kuolleen laittaa ristikkoon" jne.), yleisistä PERIAATTEISTA ("fakkisanat pois", "alkupiilot eivät ole hyvä asia", "fakkisanoja pitää olla", jne. ) ja YKSITYISKOHDISTA ("oli kyllä liian paksu tussi...", "itse olisin laittanut vihjeen muotoon xxxxx..." jne. ).]

3. Onko tämä nyt varmasti SE palsta, jossa kaikenlaiset ratkojat ja laatijat saavat sanoa sanottavansa (ilman keljuilua!) aina, kun ASIAAN liittyvää sanottavaa on?
58. RA23.5.2006 klo 21:10
[Koska kukaan ei ole sanonut (tuntiin!) mitään, olen kai suht.koht. realiteeteissa. Joten nyt sitä ääneen ajattelua:

Kun ristikoista keskustellaan,
voidaan keskustella aika monenlaisista asioista ns. 'äärestä laitaan'. - Ks. yllä edellisen viestini ylimalkainen luokitus.]

Osa ristikoista on (tosi) helppoja ja se on oikein ja niin pitää ollakin. Eiköstä olekin samalla helppoudella aika helppo ymmärtää, ettei tällaisista ristikoista kauheasti synny keskustelua täällä. Tai syntyy vain, jos ristikossa on joku moka. Ja sitten tietysti sanavalinnoista!

Osa ristikoista on vaikeampia / vaikeita ja sekin on oikein. Niin pitää ollakin. Koska on paljon ratkojia, jotka pitävät niistä. Onko nyt ihme, että näistä ristikoista ratkojat haluavat keskustella keskenään?

KP: En muista kenenkään tällä palstalla kehuneen jotakin ristikkoa hyväksi "ymmärtämättä siitä MITÄÄN!

[= Ihan oikeasti! Jos joku on noin joskus sanonut, niin toivon, että Kari tuo sen näytille. Ellei näyttöä löydy tämänkaltaiset 'heitot' tulkitsen vain ilmapiirin tahalliseksi huonontamiseksi.]
59. Hui_hai23.5.2006 klo 21:30
Samoilla linjoilla ollaan RA:n kanssa. Erityisesti 19:46 viesti, joka muistuttaa että täällä saa puhua mistä tahansa ristikoihin liittyvästä. Tietysti ymmärrän, että isosti laativat (Eki ja kp esimerkiksi) eivät mielellään kommentoi kilpailijoiden tekemisiä ettei synny kuvaa mollaamisesta, mutta jos on sanottavaa niin saa sanoa. Ei ole pakko lukea, jos juttu ei kiinnosta.
60. kp23.5.2006 klo 21:50
Tässä yksi ajatus
1556. Kovis 16.4. - lain
Oikeassa alakulmassa imso = LUIS. Tätä en tajunnut lainkaan
61. Eki23.5.2006 klo 22:07
Siis Juhani Heino on tässä tapauksessa se, joka ei tajunnut tuosta ristikosta mitään.

http://www.sanaristikot.fi/keskustelut/index.php?r yhma=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1556&alku=570& t=k2
62. Jukkis23.5.2006 klo 22:08
Minä en tajunnut sitä, että mikä on se kp:n ajatus, jonka hän viestinsä alussa antaa ymmärtää julkituovansa.
63. Jaska23.5.2006 klo 22:32
Ismo "Ispi" Lius voitti ainoastaan viisi suomenmestaruutta ja kahdesti Cupin, neljästi maalikuninkuuden ja pyssytti kaikkiaan 189 pääsarjamaalia. Eihän noilla ansioilla nousta kuin hopealle sanaristikkojulkisuudessa; arviolta 5000 esiintymiskertaa. Harvemmin ratkovalla on siis hyvin pieni mahdollisuus yhyttää Lius ristikossa. Atik Ismail ei ole jäänyt 10 000 kerrallaan ihan niin oudoksi.
64. Jukkis23.5.2006 klo 22:42
Onko nuo esiintymiskerrat nyt vaan jotain tuohon huumorityyppisesti hatusta vedettyjä lukuja vai onko tosiaan jossain tilasto, josta näkee, montako kertaa eri sanat on esiintyneet ristikoissa (missä ristikoissa?) jollain (millä?) aikavälillä?
65. Jaska23.5.2006 klo 23:32
Ei ollut huumoriyritys, vaan raaka arvio, joka voi siis olla pielessäkin. Arvioin varovasti, että Suomessa on 20 viime vuoden aikana ilmestynyt keskimäärin reilut 20 ristikkoa/kryptoa/piilosanaa päivässä. Siitä tulee n. 7500 vuodessa ja n. 150 000 20 vuodessa, minkä ajan ja vähän ylikin Ismo Lius ja Atik Ismail ovat esiintyneet ristikoissa. Luvuilla 5000 ja 10000 esiintymistaajuudet ovat siis 1/30 ja 1/15. Myönnän arvioni olevan reilusti yläkanttiin heti kun täällä ilmoittautuu yksikin vähintään 20 vuotta laatinut, joka EI OLE KOSKAAN käyttänyt kumpaakaan herraa laatimuksessaan.
66. Sakke23.5.2006 klo 23:41
Ismo Lius on muuten siitä erikoinen kaveri myös, että vaikka jokainen häneltä nimikirjoituksen pyytävä varmasti tunnistaa miehen (näin uskallan väittää) niin hän silti kirjoittaa puumerkkiinsä myös aina nimenselvennyksen (aina tarkoittaa tässä tapauksessa kolmessa eri yhteydessä omiin papereihini/vihkoihini/pelipaitoihini)
67. heli k24.5.2006 klo 09:11
Juuri kun alkoi olla jotain toivoa jonkinasteisesta kunnioituksesta laatijoiden välillä, tempaisee kp tämän ketjun. Tunnustan olevani hieman tosikko, enkä kaikkia vitsejä ymmärrä, mutta tämä "parodia" loukkaa ratkojia. Näinkö kp ajattelet asiakkaistasi?

Henkilökohtaisesti pidän kovisratkojien keskusteluja ratkontakokemuksistaan yhtenä tämän saitin parhaista anneista. He ovat paljon vaativa (ja vähän saava) ratkojaryhmä. Uskon todella, että nämä keskustelut auttavat laatijoita ja minua kuvittajana tekemään heille parempia ristikoita.

"Lähettäjä: Kari Päivärinta 22.5.2006 klo 19:43

Voisin varmaan jatkaa tätä vaikka vuoden tai kaksi.
-Mutta olkoon. Ristikko on saatu ratkottua ja hyvä se oli.

-Jos osakin teistä tuskastui seuraamaan tätä säiettä, niin
hyvä. Tällaiselta se on tuntunut jo pitkään seuratessa teidän
ristikkojen täyttämistä.
-Siis silkkaa parodiaa tämä nyt oli. Tosin ristikko on ihan
oikea ja julkaistu. -Arvaatte kait missä.

-Tämä tästä... tälläkertaa"
68. KP24.5.2006 klo 09:32
Meni överiksi, myönnän.
-En suunnannut tätä säiettä ratkojille, vaan ajattelin lähinnä
laatijoita. Siis laatijoita, jotka täyttävät toisten "kavereittensa" ristikoita...
- Siksi tuossa "parodiassa" oli kp:n kaveri Kari Päivärinta täyttämässä ristkkoa.
-Ei aikuisten oikeesti ollut ratkojille minkäänläinen halveksunnan osoitus.

-Samalla laatijoille oli tarkoitus "herätyksenä" osoittaa, että
jättäisivät nyt viimeinkin kp:n rauhaan.

-Ratkojat ovat kaikki kaikessa, en siis halua, enkä nytkään
halunnut heitä loukata. Kun tämä EI ollut heille suunnattu.
- Olen pahoillani.
69. Eki24.5.2006 klo 09:51
Tässä on hyvä parodia, jossa laatija Kari Päivärinta ratkoo laatija Juha Hietarinnan ristikkoa (12.3.2005 klo 16:40):

"Ettei tuli vielä sammuisi, niin heitään pari kalikkaa...
Heitän vielä sanan:ikähiusleikkaaja, (tällainen sanahirviö
ristikkoon alkoi muodostua (avussa olevaan) (jos jotain tolkkua sain ympäröivistä sanoista). Pisti silmään, niin että sokeaksi meinasi tulla.
Tämä on mielestäni jo puuta heinää... Hiusleikkaaja,
jos on mielikuvitusta voisi tarkoittaa parturia tai kampaaja.
Sekin on oikeammin hiustenleikkaaja ja vielä heitetään
sanan eteen ikä... Mitä mieltä olette?
SANON, ETTÄ EN KIELLÄ KETÄÄN KÄYTTÄMÄSTÄ ENKÄ KEHOTA KÄYTTÄMÄÄN, kunhan heitin ajatuksen..."

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1447&alku=120&t=k 1

En halua sitaatilla loukata ratkojia, vain laatijoita, jotka täyttävät ristikoita. -Lienevätkö nämä keskenään vielä "rintaperillisiä"...
70. iso S24.5.2006 klo 09:59
Olen kohtalaisen usein jättänyt kp:n rauhaan silloinkin kun sormet ovat syyhynneet. Jatkossa yritän hillitä itseni entistä tiukemmin. En silti oikein osaa toivoa että kaikki muut menettelisivät näin. Tämä kaihtamiseksi kutsuttu menetelmä on mm. amishien käyttämä tapa rankaista yhteisön normeja rikkonutta ja siinä tuo kaihdettu tuntee itsensä aika hylätyksi. Aika julmaa kun pitää toivoa että edes haukuttaisiin.

Tästä säikeestä tämän verran: jos aloitat tuollaisella naamioidulla itsekehulla (kaikki satunnaiset kävijät eivät tiedä että kp ja Kari Päivärinta ovat yksi ja sama henkilö) niin älä ihmettele jos tulee lunta tupaan.

Muiltakaan osilta tämä parodia ei kolahtanut. Kunnollisella parodialla on kaksi ominaisuutta: se on osuva ja hauska. Loistava parodia katsoo kohdettaan humoristisessa mutta ymmärtävässä valossa, olematta ilkeä. Nolla oikein kolmesta mahdollisesta on täydellinen tulos, sitä ei pysty huonontamaan :(
71. tonimikael24.5.2006 klo 10:06
Mutta onhan tässä se hyvä puoli, ettei Kari pääse meiltä unhoon vaipumaan. ;)
72. Eki24.5.2006 klo 10:08
Samalla kp:lle oli tarkoitus "herätyksenä" osoittaa, että
jättäisi nyt viimeinkin laatijat rauhaan. -Yksi vinkki on se, että lopettaa väitteet... siis että toiset laatijat vain mollaavat häntä... kun ei kerran ole mitään konkreettista osoitettavaa... vai onko?

Viitaten iso Ässään, luulen, että "vastapuoli" ("te", siis "me", näköjään "me petolliset laatijakaverukset") on paljon useammin hillinnyt vastaamisensa ja jättänyt kommentoimatta kuin kp.

Ja tonimikael, oisko meillä uuden mutta vanhansisältöisen parodian paikka? -Toisella kerralla pitää keksiä uusi loppuratkaisu.
73. tonimikael24.5.2006 klo 10:14
Eki, tarkoitatko, että minulla olisi vihdoin mahdollisuus päästä eroon sinusta?
74. kp24.5.2006 klo 10:21
Eki
Muistelepa, kun minä aikoinaan tulin tänne...
Kaikki oli "kraivelissa" kiinni.
-Tämä viimeinen "pisara" oli se, että kun sanoin sanimistaan,
että Atta ja kaikki (fakkisanat) on minun "ristikkopaketissa"
tarkoituksella. -Ei mennyt "jakeluun"...
-Nämä kaikki aika on kp ollut "hampaissa"... Ei sitä kestä
sikakaan...

-Siksi olen alkujaan ollut tyhmä... jos luulin jotain muuttaneeni, tullessani tänne....
75. Eki24.5.2006 klo 10:23
Tuossahan se säie on linkkinä pari viestiä ylempänä. Jokainen voi tulkita tulosi itse.

Ihan vinkkinä, kp, että olet muuttanut ja paljon.
76. Jukkis24.5.2006 klo 11:16
Eiköhän syy siihen, miksi tämä homma kp:n kannalta tällä saitilla meni semmoiseksi kuin meni, ole nähtävissä jo tuosta kp:n ekasta viestistä ja sen synnyttämästä keskustelusta. Siis jos ihmiseltä puuttuu aika tyystin kyky tajuta suomen kielen vivahteita ja hienouksia, niin olisi kaikille, eniten hänelle itselleen, parempi, että hän ei yhä uudestaan ottaisi esille asioita tavalla, joka tuon kyvyn puuttumisen niin selvästi paljastaa.

Omien rajoituksiensa ymmärtäminen on ihan hyvä ominaisuus ihmisessä, ja yksi menestymisen ehto. Totta kai omia rajojaan myös pitää yrittää rikkoa, mutta jos se ei mihinkään järkevään tulokseen johda, niin pitää ymmärtää edes ottaa jotenkin opiksi esimerkiksi siitä, mitä asiasta enemmän ymmärtävät sanovat.

Kun eihän tuossa säikeen 1447 "laulajamies"-asiassakaan minkäänlainen rautalangan vääntäminen saanut kp;tä ymmärtämään asiaa.
77. corona24.5.2006 klo 12:26
Jukkiksen kommentissa tuli hyvin esille sanojen vivahteiden ymmärtämisen taito. Aloin itsekin miettiä, miten perusolemukseltaan samansisältöiset sanat poikkeavat toisistaan ja kuinka tärkeää on lähettäjän ja vastaanottajan olla tässä asiassa samalla taajuudella.

nälviä = piikitellä, pistellä, ilkkua, ivata
- Nälvi toisia jatkuvasti.
- Älä tänne tule nälvimään!
piikitellä = puhua piikikkäästi, pistellen
- Annoin hänen aikansa piikitellä, kunnes hermostuin.
- Oppilas piikitteli opettajalle.
pistellä = piikitellä
- Vaimo nalkutti ja pisteli illan tapahtumista.
ilkkua = vahingoniloisuudesta: irvailla, piikitellä, leukailla, pilkata, nälviä
- Lapsi pelkäsi, että toiset ilkkuisivat hänen änkyttämistään.
- Hän ilkkui toisten kömmähdyksille.
ivata = pitää ivan kohteena, piikitellä, nälviä, pilkata, ilkkua
irvailla = pilkata, ivata, ilkkua, virnuilla
- Hän irvaili asulleni.
- Irvailla vanhoja tapoja.
leukailla = irvailla, virnuilla
- Oli aina leukailemassa kaiken maailman asioista.
pilkata = ivata
- Hän pilkkasi minua julkisesti.
- Ei saa pilkata toisia.
virnuilla 1. = irvistellä
- Nauroi ja virnuili ohikulkijoille.
virnuilla 2. = hymyillä
- Virnuili arasti ympärilleen.
letkautella = lasketella letkauksia, piikitellä, esittää purevia huomautuksia
letkauttaa = esittää letkaus, piikikäs huomio
- Vaari osasi aina letkauttaa oikealla hetkellä.

lähde: Nurmi Timo, Uusi suomen kielen sanakirja, Gummerus 1998
78. xp13.6.2011 klo 00:52
ikähiusleikkaaja?
79. Jaska13.6.2011 klo 10:38
Se oli ennen vanhaan vanha parturi. Siis mies, koska siinä on ikä-alku. Oli siis ammoisina aikoina ikämiehiä, mutta ei koskaan, kauhistus, ikänaisia. Nykyisin "vanha" ihmisestä on kielletty, joten pitää sanoa senioriparturi. Se ei paljasta sukupuolta, mutta tässä tapauksessa vihjeen ikä-alku sen tekee.

Mikä neuvoksi väärinkäsityksiin johtavassa suhteettomassa olosuhdanteessa, jossa "seniori" ei sukupuolita sukupuolia? On tietysti otettava otettava käyttöön ko. kauniimpaa puolta ilmentävä nimitys.

Mikä on paras? Mielestäni ansaitsee kunnianpalautuksen nykyajan päättömissä tasapäistämispyrkyryyksissä hylkiöksi tuomittu ytimekäs ja yksiselitteinen -tar. Naispuolinen seniori olkoon siis tästä lähin senioriTAR. Jos siis xp:n mainitseman vihjeen ratkaisusanassa on neljäntoista kirjaimen asemesta seitsemäntoista kirjainta, tiedämme ratkaisusanan olevan SENIORITARPARTURI.

Muuten, meillähän on muutamia eteviä seniorilaatijoita, tunnetuimpia Pekka Joutsi ja Antti Skyttä. Senioritarlaatijoita en osaa nimetä ainuttakaan. Ei taida löytyä (vielä?) ainuttakaan?
80. Wexi13.6.2011 klo 11:51
["Vanhusmielteiden karistamiseksi jotkin eläkeläisjärjestöt ovat halunneet eroon myös sanasta eläkeläinen ja muuttaneet sen senioriksi."

Seniori / senioriteettiä ei liitetä pelkästään miespuolisiin.

Sama pätee junioreihin, junioritar olisi jo kauhistus.

(Jenkeissä tosin nimien yhteydessä sr. sekä jr. liitetään miehiin, mutta se on toinen asia.)]
81. Eki13.6.2011 klo 11:54
Ote Antti Skytän pakinasta Positiivista! tältä saitilta:

Aulikki Nenonen: Laatijoiden Grand Old Lady! Erityisesti hienostuneet piilosanasi ovat jatkuva ilon lähde.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *