KESKUSTELUT > RISTIKOT > PAPE 3/2006

2638. PaPe 3/2006

RA20.5.2006 klo 21:01
Jaska kirjoitti PuPe-säikeessä 16.5.2006 klo 17:38:

"Libero, vilkaisepa myös uuden Paksun loppupäätä. Kämäräiseltä taas hauskaa moniväristä puolivaikeaa ja Viitamäeltä (lähes) yksiväristä = vihreää kokovaikeaa. Liberon lisäksi suositan siihen tutustumista myös uskaliaille laatijoille, ratkokaa ja vihertykää tekin... Libero sanoi kerran tykkäävänsä tietopuolisista ristikoista. No sitä tämä Viitamäki edellyttää kyllä parin kirjan verran Sanasepon asteikolla tavanomaisen valaistumisen lisäksi. Täyttä herkkua! (En kehdannut avata uutta ketjua tälle aiheellisellekaan hymistelylle.)"

No, minä kehtaan, jotta saan jatkaa hymistelyä. Kyseessä on siis Antti Viitamäen ristikko, joka löytyy Paksusta Pelikaanista 3/2006 sivulta 31. Ratkaisujen postitusaika päättyy vasta 15.7.

Ammattilaatijat aina toistelevat, ettei täydellistä ristikkoa ole vielä tehty. Ratkojakokemuksena - ilokseen - silloin tällöin sellaiseen kuitenkin törmää. Tämä Antin "tekele" on yksi (minusta + minulle!) täydellinen.

Kun ristikko on vaikea(hko)ksi tarkoitettu, on pelkkää plussaa, että vihjeet ovat sitä koko ristikon läpi. Tässä ovat.

Jaska sanoo, että ns. kirjatietoa tarvitaan. Olen eri mieltä: Itse ratkoin ristikon suht. puutteellisella yleissivistykselläni ilman ainuttakaan lähdeteosta tai kuukletusta. Se, mitä en aktiivisesti tiennyt tai muistanut, todentui oikeaksi, kun (lähes aina piilokirjaimeton) sana tuli valmiiksi toisten sanojen avulla. Mitään aivan ekstratietämystä ei tämän ratkonta käsittääkseni vaadi.

Sen sijaan Antti tarjoaa varsinaista verbaalista ilotulitusta alkaen 'pääkuva'repliikeistä ja niistä tulevista sanoista. Molempien sanojen pituus on 15 kirjainta, joten arvailkaapa tekin, jotka ette ole ristikkoa nähneet, mitä kahta sanaa tässä haetaan:

-> KUMMIN ANTAMA KORU OLI HIENO, MUTTA AIKA HENTO...
<- JA SE OVELA KIRKONMIES TAISI TEHDÄ HOMMAA VAIN ELÄÄKSEEN.
-> OLIKOHAN KORU POIMITTU AAMULLA HÄNEN RUOALTAAN?
<- MITÄ TE HÖPÖTÄTTE? EIVÄTHÄN NUO EDES OLE MITÄÄN SANOJA!

Väitänpä, että nuo kaksi sanaa voi keksiä ihan noista yllä olevista repliikeistä.

Verbaalinen ilotulitus jatkuu esim. yhdessä ja samassa vihjeruudussa olevilla vihjeillä:
- JOSKUS VUOKSI (4)
- VUOKSI (5)
- VIHOLLISEN VUOKSI (10)
Ruutu toimii kuin taitavista taitavin äidinkielenopettaja.

Puhumattakaan äkkiseltään täysin älyttömistä, mutta hetken mietinnän jälkeen tarkkaakin tarkimmista:
- KOLLIN KOLLISSA?
- KALINKA KALILLE!

Hym-hym-hym-hym-jne-jne-jne.
2. RA20.5.2006 klo 23:23
UNOHTUI: Jo Jaska ehdotti omassa viestissään ko. ristikkoon perehtymistä myös LAATIJOILLE.

Siispä käykäähän Viitamäen kimppuun laatijat ja kertokaa, mitä hyvää ja huonoa TE tästä löydätte;

Mm.,
Eki
Antti (Skyttä)
Raukoo / Rauno Korhonen
KP / Kari Päivärinta
Taata
Karik
Toni
Alf
JTak
iso S
... ja muutkin!
3. Karik21.5.2006 klo 01:33
Minä löysin pelkkää hyvää Antin ristikosta. Taisi olla ensimmäinen Antin ristikko, minkä sain lähes täyteen!
4. Eki21.5.2006 klo 01:35
Minä jäävään itseni, olenhan lehden sekopäätoimittaja.
5. Timppa21.5.2006 klo 01:49
RAan listaan lisäyksenä Jani ja Mirja...:)
6. iso S21.5.2006 klo 14:45
Listan viimeisenä ja vähäisimpänä myönnän ristikkoa näkemättä ja nähtyjen kommenttien perusteella että on se hyvä. En aio lähteä ostamaan pulskaa lintulehteä vain tyydyttääkseni RA:n sairaaloista uteliaisuutta. Kiitän kuitenkin luottamuksesta kun minut on korotettu ammattigurujen maskotiksi! :-)
7. RA21.5.2006 klo 19:59
iso S
Jos mikä, niin tuo t u o l l a i n e n on kyllä katteetonta hymistelyä. Ja samalla kateetonta. ;-)
8. JTak22.5.2006 klo 09:21
Jaahas, haaste. Sain lehden lahjoituksena nimeltämainitsemattomalta nimimerkiltä, joten koetan ratkoa Viitamäen ja muutkin tuossa kesäloman aikana. Mikäli vanhat merkit paikkansa pitää, niin Viitamäen tehtävän ratkomiseen ei valitettavasti yksi kesäloma riitä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *