KESKUSTELUT > RISTIKOT > JOULU ON RISTIKOIDEN JUHLA-AIKAA

2223. Joulu on ristikoiden juhla-aikaa

Eki19.12.2005 klo 09:08
Jouluna on ainakin ristikkotarjonta suurimmillaan. Useimmissa lehdissä on enemmän ratkottavaa kuin tavallisena viikonloppuna.

Ratkoja, ratkotko Sinä enemmän jouluaikaan? Jos ratkot, niin kuuluuko traditioihin jotain tiettyä?

Laatija, laadiko Sinä enemmän jouluaikaan? Minä aion kerrankin pitää jouluna parin päivän paussin ja viettää laatuaikaa läheisten kanssa.
2. MM19.12.2005 klo 09:19
Laatuaikaa, hmmph..
http://www.rankkajatka.fi/strippihu.htm

Nojoo, parin paivän paussin pidän. Tapaninpäivänä sitten joutuu jo varovasti työkaluja vilkuilemaan.
Josko nyt tämmönen ei ratkoja ja ei laatijakin saa vastata..
3. Eki19.12.2005 klo 09:42
Just tuolla äänensävyllä se oli tarkoituskin lukea.

Mainitsin kyllä kaikki:

http://www.sanasepot.fi/julkaisut/termit.html#laat ija
4. Kravattimies19.12.2005 klo 09:45
Jouluaikaan voi rentoutua monella eri tavalla.

Jotkut menevät uimarannalle Kanariansaarille, mutta en minä niin kauaksi lähde.

Pelikaaneja voi katsoa lähempänäkin.

Sellainen kuuluu meidän perheen traditioihin.
5. Sami19.12.2005 klo 10:50
Ehei todellakaan laadita jouluaikaan tavallista enemmän, hyvissä ajoin ennen Joulua kyllä. Nyt jo joululaadintakiireet takanapäin, eli pyhinä lentävät kynät ja paperit ja tietsikat muutamaksi päiväksi narikkaan (no, ei nyt ihan kirjaimellisesti).

On tosin ollut sellaisiakin Jouluja, että deadlinet takovat takaraivossa, eikä ehdi huilimaan ja akkuja latailemaan. Oman laiskottelun takia syntyneet paineet ovat tuskastuttavia, mutta jos on äskettäin saanut uuden asiakkaan, niin deadlinetkin ovat oikein mukavia, oli vuodenaika mikä hyvänsä.

Tänä vuonna ajankäyttö ja -hallinta olleet näemmä jotenkin onnistuneita, ja jääpi aikaa hengähtää. Aatoksi anoppilaan, Joulupäivänä joutenoloa, Tapanina tyhjäntoimittamista.

Sitten alkaakin taas orientoituminen töihin. Jostain syystä laatiminen takkuaa aina ihan mahdottomasti muutaman päivän paussin jälkeen. Luulisi, että pieni tauko tekee terää, mutta minulla tauon jälkeen tulee ihan pelkkää sutta pari päivää. Pakollisten ensimmäisten räpellysten jälkeen alkavat sanat sitten pikkuhiljaa jotenkin natsaamaan, ja jokusen päivän jälkeen uskaltaa taas lähettää töitään eteenpäin.
6. iso S19.12.2005 klo 11:31
Suunnilleen tasainen tahti oli joulu tai ei; riippuu siitä miten aikaa jää itsestä riippumattomilta kuvioilta tai, jos hyvin käy, itsestä riippuvalta vaimolta.

Hesarin ristikkoa en yleensä jätä moneksi päiväksi koskemattomaksi joten joulunakin se on ratkaistava jos jouluksi osuu. Melko varma perinne on Vuoden Vaikein, minkä silmäily alkaa yleensä joulupäivänä tai Tapanina (aattohan menee "toisarvoisiin asioihin"). Sen kanssa ei yleensä tule ensimmäisenä päivänä muuta kuin itku, toisena alkaa vähän raottua. Joskus jopa ratkeaa määräajan puitteissa. Ristikkolehdistä välipalana rentouttavaa viihdettä sitten jos ehtii.

Laadintaa joko joo tai sitten ei, milloin mitenkin. Tänä vuonna ennuste sanoo että pariin ristikkoon syntyy vihjeet, mutta muuten ehkä huilailua.

Samin kanssa ainakin osittain samaa mieltä. Satunnaisena laatijana en osaa niin tarkkaan sanoa mikä johtuu muutaman päivän tauosta ja mikä muusta vireestä. Joskus kuitenkin natsaa helpommin kuin yleensä ja joskus on ihmeellistä painimista lähdöstä maaliin. Sellainen kutina on että enemmällä laatimisella tulisi lisää rutiinia mikä helpottaisi elämää paitsi että sitten nostaisi rimaa ja taas olisi kuminkäryä ilmassa.
7. Matti19.12.2005 klo 16:23
Käai tälle parempikin säie olisi ollut, mutta en löytänyt.

Nyt sekin on nähty. Viikonlopun IL:n Karikkoristikkojen helpossa oli



haisee>paska

Piti sitä vähän ihmetellä. Tuskin olisi ollut kovin suuri vaiva remontoida tuo vähän hovikelpoisemmaksi.
8. Satunnainen Ratkoja19.12.2005 klo 21:37
Jouluksi tulee matkalaukullinen ristikoita Irlantiin, tarkoitus on kumminkin rauhoittua, heittaa ristikot nurkkaan ja jutella porukoiden kanssa maailman asiat halki, Kun kerrankin niita nakee... Sitten joulun jalkeen avataan ristikot uudella innolla...

Sama ongelma ratkomisen kahdalla kuin laatimisenkin... paussi lisaa tuskaa ja helpot yhden tahden ristikotkin tuottavat tuskaa... ei vaan kieli taivu...

Nyt on kone rasvattu, (ollut erittain aktiivinen kausi ratkonnan osalta) ja uusimmat pelikaanit ovat tulleet kylla valmiiksi heittamalla (paitsi ne legendaariset punaisen 4 viimeista ja paksun 3... vain muutama "varma" sana siella taalla...)

Ajattelin ottaa asiakseni nostaa itseni masteri tasolle ratkojana joten pitanee joulun jalkeen tustusta oikein tosissaan naihin ultravaikeisiin 3 pallosiin ja niiden salaisiin kiemuroihin.... Mutta kuten sanottu vasta vuonna 2006...
9. Libero22.12.2005 klo 22:45
Kun aatonaattona - ei kai se olekin jo huomenna! - vielä täydennän ratkaisemattomien ristikoiden kokoelmaa, niin sitten ladon ne ja ristisanakirjani nättiin pinoon odottamaan tapaniniltaa ja "välipäiviä". Pinosta on tulossa niin monipuolinen ja houkutteleva, etten tiedä, miten maltan odottaa. Krypto Pelikaanin jouluekstrapaketti odottaa avaamista, mistä olen l a p s e l l i s e n iloinen.

Jouluksi tänne tukikohtaan on tulossa muun muassa nouseva sanaseppo, joka sanoo: "Lumi laulaa!" Sitten kun tukikohta tapaninpäivänä hiljenee, on aika alkaa purkaa ristikkopinoa: siinä riittää sekä ratkottavaa että tutkittavaa. Joulupukki tuonee runsaasti musiikkia, joka säestää ratkonnan hiljaista kahinaa.
10. Antti Skyttä22.12.2005 klo 23:14
Ristikot ovat osa minua.

Kai minä olen minä joulunakin?

Ristikot ovat osa minun jouluani.
11. marjaana23.12.2005 klo 01:20
Tuohan oli melkein kuin runo.
12. anneli23.12.2005 klo 10:34
Hei

Onko kellään tietoa onko tänä jouluna vuoden vaikein ristikko iltasanomissa?

Anneli
13. Eki23.12.2005 klo 10:48
Tänään sitä saa.
14. Eki23.12.2005 klo 11:05
Nettiristikoista tykkäävien kannattaa olla vielä kytiksellä, sillä ennen aattoa tulee muutama rästissä oleva ristikko.
15. Heidi23.12.2005 klo 16:01
Tulenpa minäkin tähän mukaan. Samille sellainen vinkki, että kannattaa ennen taukoa tehdä seuraavaa työtä jonnii matkaa, niin tauon jälkeen homma pelaa taas paljon helpommin. Itse tein juuri TalousSanomien 31.12. ristikon kuvitustyön lähes valmiiksi, kinkunpaiston ja pyykinpesun lomaan, sitten on tiistaina paljon matalampi kynnys tehdä se loppuun. - Eihän tuo kaikille natsaa, mutta mulla on näin vähemmän "vieroitusoireita"! Hyvää Joulua kaikille ristikkofaneille!!!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *