KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 10.9.

1942. IS kovis 10.9.

EJlo11.9.2005 klo 15:31
Yllättävää ettei vielä ole yhtään kommentointia viime lauantain koviksesta, vaikka kyseessä on kuitenkin "kolmonen". Lähinnä olen saanut muiden kommenteista jonkinlaista lohtua omaan tietämättömyyteeni, varsinkin niistä selvityksistä, joissa puhutaan henkilöiden kohtaamista vaikeuksista. Nyt kun ei ole näkynyt minkäänlaista selontekoa, niin tuntuu että useimmat ilmeisesti pitävät tapausta helppona tai ainakin helpohkona, eivätkä halua edes kommentoida asiasta. Kuitenkin kyseessä on ihan oikea kolmen tähden ristikko. Itselläni on ainoastaan kaksi varmaa riviä vaakaan. Ensimmäiseksi tuli "ALIN KANSSA UTOPISTEJA?" ja ylhäällä "KESKELLÄ VIIKKOA SÄDE ELÄÄ". Liekö nekään ihan ns pomminvarmoja. Koko ristikossa noin 30 sanaa, häpeä tunnustaa.
2. Juha N11.9.2005 klo 17:04
EJlo: Keskity aluksi vaikka vasempaan alakulmaan. Jos olet keksinyt ALIN KANSSA UTOPISTEJA niin samalla tavalla keksit ARMEIJAN KULKUVÄYLIN VARUSTETTUJA! ja RAKENTEELLISTA JOS OMIA. Siitä ne pystysanat rupeavat viimein muodostumaan.

Antti, tuli epäily että kahdessa vihjeessä on virhe: KASVAVIA (ehkäpä kyse on kolmen pallon oikeuttamasta tavallista rankemmasta hämäyksestä) ja ÄÄNI PAINUNEINA (mutta hoksasin lopulta että tämän voi tulkita virheettömäksi peräti kahdella tavalla).

Muuten tasaisen nautittava kovis. Parhaiten maistuivat UOMAN KANNATIN jne, PELOTTAA NÄHTYNÄ JA KUULTUNA, puhekupla PÄÄSIN VIHILLE, KÖYHÄ ISTUNTO, S ALUSSA LYHYEMPIÄ, TONNITASOA, ESIM VELJELLINEN. Hauskasti yllättivät TUOKSUSTAAN TUNNETTUJA ja KAARNAVENE.

Ristikon klaaraa muilta osin täysin ilman hakuteoksia, mutta kaksi vihjettä harmittanee useimpia keittiöratkojia: WAYNEN FILMIN! (mielestäni turhan hankala vihjevalinta, koska vastaussanan oikea merkitys ei vaatisi kirjatietovihjeen käyttöä) ja JO --I----- (jota nuorempi polvi ei tunne).
3. Eki11.9.2005 klo 17:24
Antin vihjeistä sensuroitiin muistaakseni vain yksi ylivaikeana tietopohjaisena. muistaakseni näin mennyt:

18:N!

Lisäksi siihen pieneen valokuvaan ei saatu ihan sitä mitä oli tarkoitus, mutta eiköhän tuota visaisuutta ollut tarpeeksi ilman noitakin.
4. EJlo11.9.2005 klo 17:47
Kiitos Juha N:lle aloittamiskohta vinkistä. Olin sen keskittymisen aloittanut juuri vasemmasta alakulmasta. Se alin ARMEIJA rivi vain tuntuu niin erikoiselta ratkaisulta jos saamani sana sitten on oikein. Muuten en kyllä taida selvitä ilman hakuteoksia, sillä Saksan maantieto ei ole meikäläisen vahvimpia puolia ja vaatii kohta haettavaksi kunnon kartan. Osoittimena taitaa olla kunnon karttakeppi ?
5. Tuomas L.11.9.2005 klo 18:44
Juha, jos se KASVAVIA on mielestäsi virheellinen, niin entäs oikean laidan VALTOJA? Niissähän on sama logiikka.

EJlolle tiedoksi, että minkäänlaista maantieteen tuntemusta ei tarvita sen karttakeppivihjeen ratkaisuksi.
6. Juha N11.9.2005 klo 21:10
Tuomas, niissä kahdessa on toki sama logiikka, mutta vihjessä VALTOJA se logiikka jotenkin vain toimii paremmin: on helpommin perusteltavissa ja maistuu hyvälle. Sen sijaan adjektiiveihin (partisiippeihin) laajennettu käyttö stimuloi kielessäni vain karvaan maun silmuja.
7. Antti Skyttä11.9.2005 klo 21:25
Mielenkiintoinen pointti, Juha!

Minä olen rakentanut molemmat vihjeet omassa mielessäni täsmälleen samalla logiikalla. Ainakaan aluksi ratkoja ei tiedä varmasti, onko vastaussana yksikössä vai monikossa.

Kasvavia voi olla yhtä lailla `yksi kasvavista`.
8. Juha N11.9.2005 klo 21:32
Ajattelen sen näin:

Kuulostaako hyvältä/loogiselta, kun sanotaan
"---- ON VALTOJA" tai "---- KUULUU VALTOIHIN"
"---- ON KASVAVIA" TAI "---- KUULUU KASVAVIIN"

Ensimmäiset lauseet ovat minusta OK, jälkimmäinset eivät.
9. tonimikael12.9.2005 klo 01:00
Sainpas minäkin. Ratkaistuksi. Aikaa meni muutama tunti. Täytyy myöntää, että joutui aika monta tarkistusta tekemään (syynä huono yleistieto?) ennekuin muutama kohta aukesi. Oli nuo vastaussanat monet uppo-outoja minulle. Yksi jopa niin outo, ettei minun sanakirjoistani löytynyt muuten kuin Ekin ristisanakirjan yhden sanan lisämainintana. Vaikka on suomen kielen verbin perusmuoto.

S ALUSSA LYHYEMPIÄ oli hauskasti keksitty vihje.
KAARNAVENE myös.
RATKAISUNAKINkin. :)
10. RA12.9.2005 klo 18:36
Erittäin miellyttävä parituntinen! Vihjeet pähkäilyttivät tasaisesti - ainoastaan molemmat SHARON-vihjeet taisin laittaa yhtään miettimättä.

Tuosta KASVAVIAsta tuli mieleen ATTA-keskustelu siinä mielessä, että eikös siinäkin ole keskusteltu yksiköstä ja monikosta. Sellaiseksi kysymykseksi tämän itse ymmärsin, enkä siis älynnyt kummastella ratkaisusanaa. Mutta kyllä (ON) KASVAVIA / (YKSI) KASVAVIA -logiikkakin minulle uppoaa ihan hyvin.

Lemppareitani vihjeissä olivat mm. PYHÄN NÄKYÄ ALAS, PATTERIN TAKANA, NEVAN PINNAN MUOKKAAJA? ja TOIVOTTAVAT KATSEET.

+ Vihjeet oli laadittu *sanamuodoiltaan* niin, että heti keksittyään pystyi tietämään keksineensä!
11. Pena13.9.2005 klo 15:15
Neljänä päivänä, pari tuntia kunakin, tuota sai vääntää. Tänään se täyttyi, ja nyt sen ollessa valmiina, kaikki ratkaisusanat ovat "järjellisiä". Siinä mielessä, että yhteydet tajuaa. Joskushan käy niin, ettei yhteyttä ymmärrä, vaikka sanan saa valmiiksi.

Ensimmäinen keksintö oli vihje SHARON. Toinen oli vihje ARTISTI PILVESSÄ!, koska samantyyppinen vihje oli tuossa puolitoista vuotta sitten Iisakissa, Lavoniuksen ristikossa. Niinpä hyvästä muistista(kin) on hyötyä.

Mukavasti "kolisevia" vihjeitä olivat mm: NEVAN PINNAN MUOKKAAJA, ÄÄNI PAINUNEINA ja SISÄÄNAJETTAVA.

d=)
12. Juhani Heino13.9.2005 klo 17:12
Meni tasan tunti eli 60 minuuttia. Nyt piti netistä vielä tarkistaa TOIMITTI.
Yläosan ALIN on slangia vanhentuneesta asiasta, mutta ei kai se ketään haittaa.
13. wino14.9.2005 klo 23:27
Miksi hemmetissä ristikot on menneet tällaisiksi, että tarvitaan kaiken maailman Ekin ristisanakirjoja, googlea, tietoteoksia jne. Vielä muutama kuukausi sitten kolmetähtisetkin sai ratkottua yleissivistyksen ja kekseliäisyyden avulla. Kuten yllä on todettu tämäkin ristikko on pullollaan herkullisia vihjeitä. Ja sitten täytyy koko ristikon täyteen saamisen nautinto pilata sellaisilla älyttömyyksillä kuin "kasvavia".
14. Eki14.9.2005 klo 23:32
Minusta tietopuolisista vihjeistä on menty alati lisääntyvään oivallusviihteeseen.
15. RA15.9.2005 klo 01:18
Ainakaan itse en minkään sortin lähdeteoksiin suorastaan suostu koskemaan! Tämä Antinkin ratkesi helposti ilman.
16. ile15.9.2005 klo 14:00
wino kirjoittaa asiaa, kuten Ekikin.

Ristikkoa, jonka ratkaiseminen vaatii tietokirjojen tai nettisivujen selailua, ei ole mukavaa ratkoa.

Tästä asiasta on ihan omia havaintojakin.

Olen ollut todistamassa tilannetta, jossa ratkoja on aikansa ratkottuaan ratkennut liitoksistaan ja ratkonut ristikon perinpohjaisesti tekemällä siitä silppua sen jälkeen, kun 'siansaksaa' olevaan ratkaisusanaan olisi pitänyt arpoa piiloruutuun käypä kirjain.

Tämä episodi tapahtui ravintola Juttutuvassa noin vuosi sitten. Turvallisuussyistä en paljastanut hurjistuneelle ratkojattarelle, että laadin ristikoita itsekin. Otin vain osaa pahaan oloon olutta ottamalla ja toteamalla, että tuleehan niitä uusia ristikoita.

Ehkä seuraavaa ei tarvitse repiä kappaleiksi.

Eli tuntemattomien suuruuksien nimiä käyttämällä saa helpostakin ristikosta vaikean, ja lopputulos on sama, jos laadintaan viljelee liikaa wanhaa suomenkielistä sanastoa.

Vain muutama päivä sitten ratkoin (ilman kynää) ristikon, joka albumissa oli merkitty aloittelijoille sopivaksi. Sitä se olikin, paitsi että eräs ratkaisusanoista oli tuo ennenkin näillä sivustoilla esillä ollut IHVI. V-kirjain oli piiloruudun kohdalla. Vihjeenä oli VILLANHIKI. Jos vihjeenä olisi ollut vaikkapa ASIA ON P----, niin helppous olisi jotenkin ollut perusteltua.

Nyt näin ei ollut.
17. Pekka Pietari15.9.2005 klo 15:53
Veikkaanpa, että tällaiset IHVI-tyyppiset sanat ovat löytäneet tiensä ristikoihin Vuokilan Ristisanakirjan kautta. Kirja on varmaan tarkoitettu avuksi ratkaisijoille, mutta "sivutuotteena" laatijat näyttävät löytävän sieltä sanoja laatimuksiensa pulmakohdista selviämiseen. Harmi, jos hyvä apuväline tekee tällaisen karhunpalveluksen!
18. Eki15.9.2005 klo 15:59
Kyllä olen alusta alkaen ollut tietoinen, että maininta esipuheessa ei riitä kertomaan laatijoille, että tämä ei ole apukirja teille! Siis että käyttäkää tätä kirjaa oikein, älkää ratkojavastaisesti!

Ilman minuakin on ja olisi ristikkosanastoja ja ihvikin on tullut sanastoon ristikoista, ei minun keksimänäni. Itse en muista koskaan sanaa käyttäneeni. Korkeintaan kerran. Jos siis sitäkään.
19. V-R15.9.2005 klo 16:01
Netistä poimittua:

"Perustelin, että piipun ihvi ja pimpsan ihvi on tuttuja aineita, mutta tämän
Waalruusin Nallen ihvin kanssa en tule olemaan missään tekemisissä. ..."
20. ile15.9.2005 klo 16:19
Täytyy myöntää, että Pekka Pietari on oikeassa.

Itsekin aikoinaan pidin laatimukseen asettuvaa sanaa sopivana, jos se löytyi Ristisanakirjasta, mutta nykyisin en enää hyväksy laatimukseen sanaa samalla perusteella sopivaksi johtuen juuri arvostelusta, jota näillä sivuilla on aiheesta viljelty.

Eräänlaisena viimeisenä voiteluna se kuitenkin toimii. Jos joskus on kerta kaikkiaan pattitilanne, josta ei ilman raskaita kumipitoisia toimenpiteitä selviä, niin ratkaisusanan löytyminen esimerkiksi Ristisanakirjasta pelastaa tilanteen, sillä maininta mainitussa opuksessa on kelvollisuuden merkki.

Ratkaisu voi olla vaikea, mutta oikea se on.
21. Eki15.9.2005 klo 16:33
http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?ryhm a=0&p1=vast.php&p2=info_3.php&id=1447&alku=285&t=k 1

Ylläolevassa säikeessä kommentoin sanastojen esiäidin vaikutuksia:

Lähettäjä: Eki 10.3.2005 klo 21:47

1960-70-luvuilla ???-ristikkolehdissä oli Inkeri Nilssonin laatimuksia, joissa oli ihan mahdottoman vaikeita vihjeitä ja sanoja. Suorastaan typerän vaikeita, mutta silloin se kävi jonkunlaisesta huvista ja haasteesta, kun ei paljon paremmasta (visaisemmasta, ristikot eivät laadinnallisesti olleet kaikkia perussääntöjäkään noudattavia) tiennyt. Niitä sanoja sitten etsittiin joka paikasta (ei vielä netistä kylläkään). Sitten Nilsson teki sanaston, josta vastauksia oli helppo löytää. Se vesitti hänen tehtävänsä täysin. Melkein kaikki löytyi sieltä.

Itse laatiessani en juurikaan ajattele, onko joku sana Ristisanakirjassa vai ei. Katson sieltä apua lähinnä henkilönnimiin, koska siten löytyvät parhaat nimet kuhunkin tarkoitukseen eikä niitä ole muualla koottuna. En ajattele sanastojasiksikään, koska niitä on vain murto-osalla ratkojia. En halua syrjiä mitään ryhmää, joka voisi olla kiinnostunut ristikoistani. Sanaston omistajalla on tietysti pieni etulyöntiasema, koska kyllä sieltä kaikenlaista löytyy.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *