KESKUSTELUT > RISTIKOT > KIRJOITTAMISTA

1865. Kirjoittamista

Erkki Vuokila22.8.2005 klo 09:30
Kari Päivärinta kirjoittaa toisaalla: "Kun laadin tuossa ristikkoa äskettäin huomasin, kuinka helppoa se loppujen lopuksi on. Kirjoittamista. -Nimittäin minulla on ollut aina joku 'sanojen ristiin meno aisti'. Kun panen ristikkoon jonkun sanan, niin se käy, kuin nakutettu, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta."

Kummast uin!
2. Hui_hai22.8.2005 klo 10:13
Eihän kummasteluun pitäisi olla mitään syytä. KPhan on jo moneen otteeseen todennut ristikoidensa sanavaraston olevan maailman paras ja laajin. Samoin hän on on kertonut olevansa niin hyvä laatija (ellei jopa täydellinen), ettei hänen tarvitse kehittää ristikkojaan paremmiksi toisin kuin muiden laatijoiden. Kyllähän nyt mies joka pystyy hallitsemaan shakkipelin siirtoja kahdeksankin siirtoa eteenpäin tuosta vain pystyy hahmottamaan vaikeuksitta muutaman ristiinmenevän sanan. Helppoa kuin heinänteko!
3. JTak22.8.2005 klo 10:57
Riippuu varmaankin sanasta, jonka ristikkoonsa laittaa. On eri asia laittaa ensimmäisenä sanana Zimbabwe kuin atat.
4. laatikainen22.8.2005 klo 11:48
Voihan jollain ollakin ristisana-aisti, mikä ettei. Minulla itselläni on sanojen väärinpäin lukuaisti, eli pystyn aika äkkiä juttelemaan ja kirjoittamaan väärinpäin.
Taidosta ei ole mitään hyötyä... ;((
5. KP22.8.2005 klo 11:51
Jos panisikin (jos ei) Zimbabwe kuin atat, niin mitä muuta
panisi. Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa.

Eikö voisi ajatella niin, että toisilla on hahmottelu kyky ja
toisilla ei. Nuorempana pelailin shakkia ja kun kiinnostuin
sanoista aloin ajatella nappuloita sanoina.
-Toden sanoakseni, pelaan nytkin shakkia, mutta nyt ruutu-
pohjalla ja nappulat ovat sanoja. Se hahmottelu kyky on
nyt sanoissa. Tiedän ja näen ennakolta, mitkä sanat menevät ristiin, mitkä eivät.
6. kp22.8.2005 klo 12:01
laatikainen

Mielenkiintoista. Tuttavallani aikoinaan oli tuo kyky myös.
Hauskutteli ystäviään.
Mutta jäin ihmettelemään. Miten tuo kirjoittaminen käytännössä sujuu. Esim. tuo minun kirjoittelu. Onko niin,
että lauseetkin tulevat takaperin, että siitä tulee sitten joku
järkevä kirjoitelma?
7. kp22.8.2005 klo 12:06
laatikainen

Tarkistus: "Esim. tuo minun kirjoittelu". Jos olisit kirjottamassa, noin pitkää kirjoitusta. Olisiko se
sama, kuin lukisi tuon minun kirjoitukseni takaperin?
8. Aki22.8.2005 klo 12:18
"A-pi-na", Aki tavasi. "Arisi", Aki oikaisi. Raisa: "Vatikaanipa!"
9. Eki22.8.2005 klo 14:57
Kirjoittamisesta puheen ollen.

Olen ajatellut kirjoittaa seuraavaan Sanaseppoon taitavista ristikonlaatijoista ja erilaisista laatimistaidoista. Aiheesta on kirjoitettu kovin vähän, ja syitä on monia. Ei niistä nyt sen enempää.

Aiheen valikoituminen on saanut paljon pontta myös näiltä nettisivuilta.

Lisäponnen antoi tonimikaelin laatimisen seuraaminen Sanaseppojen kesäpäivillä Petäyksessä. Tuore laatija oli selvästi jo omaksunut sen olennaisen laatimisen taidosta. Sen, mitä on erittäin vaikea opettaa. Tuntuu, että se on joillakin sisäänrakennettuna. Sellaisen omaavilta on syntynyt tähän maahan hurjat määrät hyvää ajanvietettä.

Tuossa taidossa on kyse ristikkoalueen hahmottamisesta suurempana kokonaisuutena sekä laadintapohjan rakentamisesta ja uudelleenrakentamisesta koko laadinnan ajan. Silloin voi kokeilla huikeita juttuja ja joskus ne onnistuvat, joskus eivät.

Tuollainen laadintataito ei ole välttämätön, jotta voi aikaansaada ihan hyviä ristikoita. Ratkojan miellyttämiseen voi käyttää helpompiakin keinoja. Ratkojat eivät ehkä yleensä laatijan taitoa edes huomaa. Laatija voi käyttää myös taitojaan väärin eikä osaa miellyttää kohderyhmäänsä.

Kun se taito on tuollaisena kuin nyt uusimpana laatijakunnan jäsenistä tonimikaelilla, (ratkojan) taivas on kuitenkin ainoana kattona.

Nämä ovat niin vaikeita asioita selittää, että katsotaan, tuleeko jutusta mitään.
10. taaplaaja22.8.2005 klo 15:59
Minä otaksun tietäväni osasyyn kp:n 'sanojen ristiin meno aisti':in.

Jos jatkuvasti käyttää erittäin suppeaa sanamäärää, niin kyllä ne kohta osaa laittaa ristiin rastiin, vaikka unissaan. Nimittäin mitä olen kp:n ristikoita ratkonut, niissä ovat aina samat sanat, joskin hiukan eri järjestyksessä. (noin kärjistetysti).

Ei voi olla ärsyttävämpää kuin se, että ristikon saa kirjoittaa läpi; paitsi se että joutuu kirjoittamaan koko lehden läpi samoja sanoja samoihin vihjeisiin! Arvatkaapa onko mies saanut noottia, mitä lehtiä ei meidän huusholliin osteta, kun erehtyi kerran tuomaan läpikirjoitettavan.

täytyy sanoa, että ostan kyllä muitakin kuin pelikaaneja, mutta niitä tiettyjä en enää koskaan, ja selvitän niiden tiettyjen laadun kaikille ristikoista vähänkinkiinnostuneille.
11. kari kämäräinen22.8.2005 klo 18:01
Lainaus erään shakkitaiturin kyvykkyydestä luoda selkeä lause miettimällä 11 sanan lause etukäteen ja sitten kirjoittaa se:

"Jos panisikin (jos ei) Zimbabwe kuin atat, niin mitä muuta
panisi."

Ymmärrettävää, eikö totta! ;)
12. kp22.8.2005 klo 18:06
Kämäräinen

Ei ajatusta voi noin katkaista. Ajatus kokonaisuudessaan:
"Jos panisikin (jos ei) Zimbabwe kuin atat, niin mitä muuta
panisi. Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa".
13. kp22.8.2005 klo 18:10
...Ja jos oikein tarkasti katsoo JTak:n lauseessa tuo muoto on.
14. kari kämäräinen22.8.2005 klo 18:39
kp

Minkä takia ei voi katkaista, jos kerran ajatus oli ymmärrettävää niin kuin totesin!

"Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa. " Kenenkä ristikoita silloin tarkoitat. Esim. heinäkuun 2005 Huippuristikoissa oli kaksi laatimaasi ristikkoa, joissa kummassakin oli käytetty 101 sanaa. Eli runsaasti yli tuon arviomasi 70-85. Jos haluat yltää tuohon 70 sanan ristikkoon, joutuu käyttämään paljon piiiiitkiä sanoja ja välttämään lyhyitä (kuten esim. atat)! ;)
15. KP22.8.2005 klo 18:44
Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa. "

Tämä on minimiarvio.
16. kari kämäräinen22.8.2005 klo 18:56
kp:

Pitäisi varmaan osata ajatella shakkimaisesti pitkälle eteenpäin, että ymmärtää toteamus "sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa" onkin minimiarvio. Siitä saa kyllä sen käsityksen, että sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa!
17. Hui_hai22.8.2005 klo 18:59
JTak: "On eri asia laittaa ensimmäisenä sanana Zimbabwe kuin atat."

kp:"Jos panisikin (jos ei) Zimbabwe kuin atat, niin mitä muuta
panisi. Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa".


Kumman ajatuksenkulkua ja tarkoitusta on sinun helpompi seurata?
18. Teppo22.8.2005 klo 19:07
Olenko minä ainoa, jota "sanojen ristiin meno aisti" häiritsee jo niin paljon, että olisi jo sen takia vaikea ottaa koko asiaa vakavasti? KP, etkö tosiaan hallitse yhteenkirjoituksen alkeellisimpiakaan sääntöjä?
19. Libero22.8.2005 klo 19:56
Hui_hai 22.8.2005 klo 18.59:
"Kumman ajatuksenkulkua ja tarkoitusta on sinun helpompi seurata?"

Kysymys sisältänee vastauksenkin. Olen silti sitä mieltä, että kp:n persoonalliseen ilmaisuun ja "käsialaan" lukijan tulisi suhtautua kuin arvaamattomaan luonnonvoimaan, joka sekään ei ole noin vain hallittavissa.

Eräällä tutullani on sellainen käsiala, että saman viestin erilaisia kirjainmerkkejä vertailemalla saan lopulta selvän, mitä hän kirjoittaa. Jos näissä säikeissä joku, siis kuka tahansa, jättää merkitsemättä pilkkuja tai tekee kirjoitusvirheitä, niin ei hän siinä ketään kovin merkittävästi vahingoita.
20. Eki22.8.2005 klo 19:59
Sinussa on, Libero, kauhallinen humaaniutta!
21. kp22.8.2005 klo 20:08
"Jos panisikin (jos ei) Zimbabwe tai atat, niin mitä muuta
panisi? Sivun kokoiseen ristikkoon menee noin 70-85 sanaa".

Jos jollekin on jäänyt epäselväksi, niin tässä olisi lause
korjattuna. -Kiitos sanoistasi Libero.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *