KESKUSTELUT > RISTIKOT > PARADOKSAALISTA

1786. paradokSaalista

tonimikael20.7.2005 klo 22:18
Ristisanakirjathan tehdään, kun halutaan palvella asiakasta paremmin?

Mutta eikö asiakasta olisi pitänyt palvella jo huomattavasti aiemmin? Eli silloin, kun laatija laati niitä ristikoita. Olisi laatinut ne ristikot niin, ettei siellä ole sellaisia sanoja, joita tarvitsee selittää.

Sehän on vähän niinkuin tupakkatehdas sponsoroimassa lääketeollisuutta.
2. Eki20.7.2005 klo 22:21
Kyllä mua hävettääkin ja olen sen tunnustanut.
3. KP20.7.2005 klo 22:27
Minkä tahansa laitteen kun ostaa. Mukana on ohjekirja
kuinka se (laite) toimii.
Ristikon kun ostaa tarvitsee myös ohjekirjan?
4. tonimikael20.7.2005 klo 22:29
Eki:

Tietty se on mahdollista, että laatija itse tekee hyväsanaisia ristikoita, mutta samalla, julkaistessaan ristisanakirjan, auttaa ratkojia pärjäämään muidenkin laadintojen kanssa. Niinhän sinä olet tehnyt, niinhän? ;-P
5. kp20.7.2005 klo 22:29
Selvempiähän ristikoista tulisi, jos ratkojat ne
laatisi. -Ihan aikuisten oikeesti.
6. Eki20.7.2005 klo 22:29
Minun sanastoissani on ohje (esipuhe), mutta siitä ei piitata, ainakaan aina laatijapiireissä.

Ristikkoon ei tarvitse ohjekirjaa, kun se laaditaan kansantajuisesti.
7. tonimikael20.7.2005 klo 22:31
kp:

Kysymys ei ole ristikoiden OHJEkirjasta. Ratkontaohjekirja on aivan eri asia kuin ristisanakirja.
8. iso S20.7.2005 klo 22:32
Hävettäisikö enemmän vai vähemmän jos Ristisanakirjassa olisi sana vintturoida?

Aina jollekin pitää jotain selittää, ei kaikki ole selvää kaikille. Ei olisi luullut että tämäkin selvä asia pitää selittää!

Elämme tässä maailmassa ja ristikkosanastot palvelevat ratkaisevaa asiakasta. Tuottajaporsasta (laatijaa) ei vain pitäisi päästää kirjaa näkemään.

Pitäisikö kaikille ostohalukkaille tehdä valheenpaljastuskoneeseen kytkettynä seuraavat kysymykset:
- oletko koskaan laatinut?
- aiotko koskaan laatia?
- tunnetko ketään laatijaa?
- suostuisitko koskaan tutustumaan laatijaan?
- suostuisitko näyttämään tätä kirjaa laatijalle?

Jos vastaus on viisi kertaa kyllä eikä viisari värähdäkään, lähetetään laite huoltoon. Jos vikaa ei löydy, voidaan kirja myydä vastahakoisesti ja pahojen epäilysten riivatessa elämänsä loppuun asti.
9. tonimikael20.7.2005 klo 22:33
kp:

Jatkoa edelliseen: Yleensä ne, jotka ostavat ristisanakirjan, varmasti tietävät miten ristikoita ratkotaan, eli eivät missään nimessä ratkontaOHJEKIRJAA tarvitse.
10. Eki20.7.2005 klo 22:36
tm: Kyllä joku voi aloittaa harrastuksen tuolla hurjalla sijoituksella. Varsinkin nyt, kun MMM-kirjassa on kaikki samassa paketissa.
11. kp20.7.2005 klo 22:41
Tarkoitin, että ristisanakirjasta katsotaan, miten ristikko
"toimii" (miten se on tehty). Niinkuin laitteen ohjekirjasta
katsotaan: Mikähän katkaisija tuo on. Mistä laite sulkeutuu?

-Parhain ristikko kieltämättä on se, joka ei tarvitse avuksi
minkäänlaista kirjaa.
12. tonimikael20.7.2005 klo 22:41
Eki: Tosi. Olisiko siinä ideaa, että MMM:n lopussa oleva ristikkosanasto muutettais seuraavaan painokseen erittäin himmeällä tai pienellä painetuksi? Tulisi vain todelliseen hätätilanteeseen. ;)
13. Eki20.7.2005 klo 22:43
Niin, olis mahtunut ihmisten ammatitkin, eikä ois ollut väliä vaikka joku olis ollut väärin, kun ei kukaan sais selvää?
14. Eki20.7.2005 klo 22:45
kp: "-Parhain ristikko kieltämättä on se, joka ei tarvitse avuksi minkäänlaista kirjaa."

No niin sitä pitää!
15. Libero21.7.2005 klo 00:01
Eki 20.7.2005 klo 22.21:
"Kyllä mua hävettääkin ja olen sen tunnustanut."

kp 20.7.2005 klo 22.41:
"Parhain ristikko kieltämättä on se, joka ei tarvitse avuksi minkäänlaista kirjaa."

Olen saanut lahjaksi Ristikkosanojen pikkujättiläisen ja MMM-Sanaristikot. Kirjahyllyni ovat väärällään erilaisia hakuteoksia, jotka ovat ahkerassa käytössä ristikoista riippumatta. Tästä kaikesta yltäkylläisyydestä huolimatta kävin hiljattain kirjakaupasta kysymässä nimenomaan Ekin aiemmin tekemää Ristisanakirjaa, jota ei enää ollut saatavissa.

Selkokielisesti en ymmärrä, mistä tässä "kalabaliikissa" on kyse. Minusta ristikkokirjat ja tietosanakirjat ovat yhtä rattoisaa luettavaa kuin parhaat dekkarit. Molemmista unohtuu juoni melko pian, ja ne voi lukea aina uudestaan ja uudestaan.

Luen ajankulukseni myös Maailman-ATLASTA. Tunnustan, mutten yhtään häpeä.
16. Eki21.7.2005 klo 00:06
Ole onnellinen olotilassasi, Libero.

Vika on siinä, että niitä ei ole kuin pienellä osalla ratkojista. Ristikkokirjojen omistaja on vahvoilla, jos laatija niin haluaa tai ei osaa laatia muuta kuin outojen sanojen kimppuja.

Siksikin ajetaan niin voimakkaasti, että yleisristikoissa ei olisi hankalia sanoja. Mikä on hankala sana ja mikä määrä niitä siedetään, se on jo henkilökohtainen tragedia, sekä laatijan että ratkojan.

Sanaristikot.net myy muuten ainoana pientä loppuerää "vanhasta kunnon Ristisanakirjasta" 7 eurolla/kpl postikuluineen.
17. Libero21.7.2005 klo 00:13
Ryhdyn toimeen hankkiakseni vielä "vanhan kunnon Ristisanakirjan". Kirjakaupan myyjä mitteli minua kiireestä kantapäähän, kun kysyin kyseistä kirjaa lähes noilla sanoilla.
18. Eki21.7.2005 klo 00:15
Ehkä jossain vaiheessa hintä nostetaan 70 euroon. On sen verran kuumaa kamaa. Ja kuumenee koko ajan.

Kauppa-osiosta löytyvät ohjeet.
19. Pena21.7.2005 klo 08:48
Moniaita ristisanakirjoja löytyy kotoa. Kiva niitä on lueskella, sanaSaalista silmäillä. On Wiréniä ja Vuokilaa, taitaapa olla joku Lehtolakin.

"...sanoja sanoja sanoja - ajonas..." (5,4)

(Ei ole piilosana, esittäjää vain haetaan.)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *