KESKUSTELUT > RISTIKOT > KRYPTOJEN SUOSIO-2

1362. Kryptojen suosio-2

Eki31.1.2005 klo 21:21
Kun tällaiset useampiosaiset aiheet ovat suosiossa, niin ei haeta sitä alkuperäistä, jossa juttu meni välillä intteen puolelle.

STTK:n krypto tuli sivuille 7 tuntia sitten ja vastauksia on kertynyt jo nelisenkymmentä. Ja kaikki eri ratkojilta, jos oikein olen katsonut.

Olen pannut merkille, että jotkut lähettävät täysin saman ratkaisun useampaan (jopa n. kymmeneen!) kertaan eri nimillä muutaman minuutin sisään. Minusta tämä ei ole reilua niitä kohtaan, jotka lähettävät vain yhden ratkaisun. Mitähän muut lienevät mieltä?
2. Urputtaja31.1.2005 klo 21:31
Oikeassa olet. Toisaalta, jos perheessä on useampi jäsen, niin saako silloin lähettää usemman ratkaisun, omalla nimellään? Monet lähettävät kyllä sukulaisten nimellä vaikka olisivat itse ratkaisseet, meillä kuitenkin jokainen ratkaisee omansa.

Tietokonealaa tuntevana tiedän, että näette samalta koneelta tulleet ratkaisut ja tiedän suurinpiirtein miten ne näette, koska myös olen moderoidun keskustelupalstan valvoja toisaalla. Mutta entä julkiset koneet? Niillähän saattaa olla todella useampi eri ratkoja, jotka eivät tiedä toisistaan mitään.
3. Eki31.1.2005 klo 21:49
Totta kai saman perheen jäsenet voivat jokainen ottaa osaa kilpailuun, vaikka mielellään tietysti ovat ratkoneet tehtävän omaehtoisesti tai korkeintaan parin hengen ryhmissä. Tuskinpa he useaa kirjettäkään viitsisivät lähettää, varsinkin jos jokaisesta menisi täysi postimaksu.

Ei olisi siis reilua ottaa vastaan vain yksi ratkaisu per yksi kone. Eikä tässä muutenkaan ole tarkoitus kauheasti rajoittaa, kysymys on pääasiassa moraalinen.
4. Kravattimies31.1.2005 klo 23:57
Joskus tulee ilmoitus, että lähetys epäonnistui. Silloin saa lähettää moraalisesti saman ratkaisun uudelleen, mutta en keksi muuta.
5. Lettu1.2.2005 klo 11:19
Ekin moraaliseen aprikointiin siitä, onko oikein, että samalta koneelta lähtee useita vastauksia yhteen ja samaan kilpailuun, en ota kantaa. Enemmänkin olen huolestunut siitä moraalista, jota tällaisen sivuston ylläpidossa tapahtuu. Ymmärrän sen oikeutuksen häiriköintitapausten valossa, mutta ne henkilöt, jotka sitä harrastavat, harvoin paljastuvat.
Nyt on kyse meistä ”sinisilmäisitä”, jotka piipahdamme ja joskus kirjoitammekin täällä. Merkki käynnistämme rekisteröityy.
Fyysisesti saman koneen käyttö paljastaa jotakin käyttäjäprofiilistamme. Olemeko aamu- vai yöihmisiä? Käymmekö säännöllisesti päivittäin, viikottain, jne.? Mitä kirjoitamme? Tilastoaineistoa saa mitä moninaisimmista aiheista.

Siksi otan seuraavan otsikon tarkastelun alle: 287. Kirjautuminen (10.9.2003 klo 21:05)
#Uusi nimimerkki teki tällaisen kysymyksen:
>Miksi täällä ei tarvitse kirjautua? Entä jos vahingossa "ryövään" jonkun toisen nimimerkin?<
#Hänelle annettu vastaus: (10.9.2003 klo 21:55)
>Rekisteröityminen vielä lisää vähentäisi kirjottajien määrää. Jatkuvasti saan kuulla ratkojilta ja laatijoilta, että täällä käydään taajaan, mutta eipä yhtä moni kirjoita. Tosiaan, satunnaiset samat nimimerkit yritetään ystävällisesti (jos on aihetta olla ystävällinen, toisenlainenkin tapaus löytyy!) selvittää.<

#Nyt kysynkin:
Jos minä kirjoitan omalla nimimerkilläni useammasta eri koneesta, niin mikä seula katsoo minun ”ryövänneen” oman nimimerkkini. Mikä on se ystävällinen opastus, joka kertoo minulle, etten voi käyttää nimimerkkiäni, koska se on jo toisen henkilön käytössä? Sen haluaisin tietää.
6. Urputtaja1.2.2005 klo 11:24
Letulle: Näillä koneilla on ip-osoite. Se ei kuitenkaan ole aina sama, vaan sama kone saattaa eri käynnistyskertojen yhteydessä antaa eri ip:n ja riippuu palveluntarjoajasta sekä yhteydestä, millainen ip-osoite on käytössä.

Vähän monimutkaista selittää, mutta niille jotka eivät tietokonealaa tunne: Vähän niinkuin postittaa kirjeitä, yleensä samasta kaupungista, mutta postinumero voi olla pääpostin leima vaikka sivukonttorista kirjeen laittaisikin postiin, tai päinvastoin. Vain alkunumero on sama. Mutta harvoin niin päin, että samasta ip:stä voi kirjoittaa useampi, näin on vain julkisilla koneilla. Tämä koskee kaikkia keskustelupalstoja.
7. Lettu1.2.2005 klo 11:50
Urputtaja: Kiitos vastauksestasi, mutta valitettavasti se ei antanut vastausta kysymykseeni
8. JTak1.2.2005 klo 11:51
>Jos minä kirjoitan omalla nimimerkilläni useammasta eri >koneesta, niin mikä seula katsoo minun ”ryövänneen” oman >nimimerkkini.

Sinun itsesi pitää hoksata, jos joku toinen käyttää nimimerkkiäsi?
9. Ylläpito1.2.2005 klo 12:02
Ylläpito ei valvo kävijöitä tai heidän käyttämiään koneita eikä kerää mitään tilastotietoa. Pari kertaa täällä esiintyneitä "poikamaisia" suunsoittotapauksia on yritetty tutkaista sen verran, että tulevatko ne yhdestä tai useammasta osoitteesta, mutta jo operoimalla parilla koneella tai useammalla palveluntarjoajalla voi ylläpidon pään sotkea totaalisesti. Letun kysymää ystävällistä opastusta ei ole tarvinnut käyttää. Se oli enemmän ajatusleikki. Jos sellainen tilanne tulisi, sitten nähdään, miten ylläpito selviää.

Tilannehan käynnistyy vasta, kun kaksi Lettua alkaa kinata, kumpi on se originaali!
10. Lettu1.2.2005 klo 14:30
JTak: Varmasti huomaisin ja nostaisin äläkän. Toisin julki etten ole ko. nimimerkillä kirjoittanut silloin ja silloin jne. En myöskään siinä tapauksessa käyttäisi originaalia nimimerkkiäni, joten WHO IS WHO. Olin vain kiinnostunut aiheesta ja siitä miten se käytännössä hoidetaan, jos näin kävisi.

Siksi kiitokseni Ylläpidolle:
Kiitos erittäin asiallisesta vastauksestasi. On ilo todeta ettei ”Iso Veli” valvo vielä sivustojanne ja voimme jatkossakin nauttia mielenkiintoisista aiheista incognito.
11. Lettu1.2.2005 klo 19:00
Olen miettinyt Urputtajan vastausta ja tullut seuraavaan johtopäätelmään puhuttaessa fyysisestä koneesta, jota juuri nyt käytän:
1. kirjautuessani sivustolle koneeni lähettää tunnistetiedot ylläpitoreksiteriin
2. jos haluan osallistua kilpailuun tai ottaa osaa johonkin keskusteluun, käytän vain yhtä ja samaa henkilöosoitetietoa/nimimerkkiä
3. katkaisen nettiyhteyden tai
4. ajan koneeni alas
5. laitan koneen uudelleen päälle ja otan nettiyhteyden sivustolle ns. ”uutena kävijänä”
6. nyt minulla on tilaisuus osallistua uudella osoitetiedolla kilpailuun kenenkään tietämättä, että olen tehnyt sen jo aikaisemmin
7. voin osallistua samaan keskusteluun (kohta 2) uudella nimimerkillä ja niin edelleen

Tieto, jos ymmärsin Urputtajan viestin oikein, ei tässä tapauksessa lisää tuskaa – viisautta vain sitäkin enemmän..
12. Juhani Heino1.2.2005 klo 19:29
Lettu, yleensä ISP:t eli nettiyhteyksien tarjoajat toimivat niin että antavat "satunnaisen" IP-osoitteen asiakaskoneelle, mutta käytännössä se menee niin että osoite varataan "poolista". Jos koko pooli on käytössä, vasta silloin otetaan jokin osoite jota ei ole käytetty vähään aikaan. Siispä, jos käynnistät koneen uudestaan, hyvin suurella todennäköisyydellä saat saman osoitteen jota viimeksikin käytit. Se haetaan koneesi verkkokortin yksilöllisen tunnuksen perusteella. Joissakin systeemeissä sitäkin voi muuttaa, mutta eipä siitä nyt sen enempää.
13. Lettu1.2.2005 klo 21:21
Juhani Heino: Ilmeisesti kumosit päätelmäni. Tarkoituksenani ei ole ollut ”sabotoida” sivustoa, eikä myöskään kehoittaa ketään muutakaan sitä tekemään, joten sanomiseni ei näin ollen aiheuttanut ylimääräistä päänvaivaa Ylläpidolle.

Joku voi ihmetellä, miksi sitten olen ottanut nämä seikat puheeksi.

Useinhan joutuu miettimäään, minkä saitin uskaltaa avata ja mitä ei. Vaaniko joku iljettävä hakkeri juuri minun konettani ja kaappaa sen tiedot haltuunsa. Tai jos hakkeri kaappakin sivuston ylläpitäjän koneen ja sitä kautta siellä olevat tietoni voivat joutua vääriin käsiin. (Tyhmyyteni kukoistaa juuri tällä sektorilla; myönnän.)
Vastuu on kuitenkin minulla surffatessani siellä täällä webbimaailmassa. Olenhan jättänyt itsestäni ”käyntikortteja” ties minne. Huolestuttavaa. Aina silloin tällöin muistan käyttää selaimen DELETE PRIVATE DATA -toimintoa ja lähteä uudelle kierrokselle. Auttaako sekään enää; en tiedä.

Tietoturvasta puhuttaessa annankin puheenvuoron asiantuntijoille!
14. Juhani Heino2.2.2005 klo 18:23
Netistä ja tietokonelehdistä löydät turva-asiaa niin paljon kuin vain jaksat omaksua, mutta aloita vaikka tästä säikeestä:

http://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?p1=v ast.php&p2=info_3.php&id=979&alku=495&t=k1
15. Lettu2.2.2005 klo 22:19
Kiitos informaatiosta: Piipahdan sinne pikemmiten.
16. Lettu3.2.2005 klo 09:30
Juhani Heino: Piipahdus antamaasi osoitteeseen tuotti tulosta.
Ad-Aware löysi koneeseeni pesiytyneet nilviäiset. Tällä hetkellä ovat vielä lukkojen takana odottamassa lähempää tarkastelua ja jatkotoimenpiteitä.

Muilta osin asiat näyttävät olevan kunnossa.
17. Eki13.12.2010 klo 23:31
STTK:n tänään esille pantu krypto on jälleen supersuosittu. Taitaa olla jo toista sataa eri ratkojan vastausta.
18. Tuulia14.12.2010 klo 07:00
Kryptoja voikin täytellä netissä.
Kuvaristikot, lyijykynä ja sohva !
19. Eki14.12.2010 klo 11:01
Aika moni ajattelee näin ja sehän on ihan oukei.
20. qwertsu14.12.2010 klo 20:23
Eikä ole.
Kryptorenki rules. Ilman sitä en täyttäisi ensimmäistäkään. Enkä rengin kanssa sitäkään.
Ekin täyttäjäkunta taitaa olla paljonongelmaista ja köyhää.
21. Kryptolovertyyppityttötaikkapo14.12.2010 klo 23:36
NamNam Kryptot on IHANIA!
22. jpq15.12.2010 klo 01:49
Vaikkei olekkaan minun kryptoista tuo alin komentti lämmittää mieltä silti että on niilläkin ystävänsä. ja jos nimimerkki palaa kiva olisi tietää mitä vaikeusastetta suosit?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *