KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 29.1.

1361. IS kovis 29.1.

Pena29.1.2005 klo 11:52

Yllätys ei liene yllätys, ellei se - yllättävästi - yllätä? -Kyllä!

Yllytän teitä ratkomaan, ja kertomaan, mitä mieltä olette vihjeestä "päin persettä"? Onko vihje sitä itseään? Pitäisikö se hyllyttää? Vai pyllyttää? ;-)
2. Matti29.1.2005 klo 17:55
Jossain kulkee raja siinä, miten roisia kieltä ristikoissa sopii käyttää. Mutta missä se kulkee, se onkin jo sitten makuasia. Oman makuni mukaan yllä olevassa tapauksessa raja kyllä ylittyi.
3. V-R29.1.2005 klo 18:54
HH laittoi ristikkoonsa tällaisen.
Siinä oli kuvapari Bill Clintonista ja Monica Lewinskistä
Ristikon eka lause oli läpeensä tyytyväinen.
Ja risteävä oli suorastaan ylpeä.
Siitås sait Matti :)
4. Matti29.1.2005 klo 21:11
Joo, näitähän täällä olikin jo esillä. Myös maailman lyhyin satu: Olipa kerran kuningas, jolla oli sen pituinen se.
Ei olla tosikkoja.
5. Bert30.1.2005 klo 19:02
Olipa yllättävän hankala minun makuuni. "VIRTAPAIKKAA" (ensimmäinen ratkaisusana) ja REHUHANKINTA olivat vihjeistä kinkkisimmät. Kun ratkaisuaika on päättynyt, voisin sanoa mielipiteeni ratkaisusanoista...

HUPULLISIA oli hyvä vihje mutta HILJALLEEN ETEENPÄIN (jos minulla on ratkaisusana oikein) oli todella kaukaa haettu.

Yritin kommentoida kieli keskellä suuta, toivottavasti kukaan ei saanut ylläolevasta ylimääräisiä vihjeitä.
6. ile30.1.2005 klo 20:12
'Päin persettä' -vihje toimii, vaikkakin se on vanhastaan tuttuna juttuna aika helppo. Tosin itse laitoin sille ratkaisusanaksi sen ensimmäisenä mieleeni tulleen, joka olikin väärin.

En silti uskaltaisi tarjota vihjettä ???-ristikon tarkastajalle, sillä olettaisin, ettei se menisi lävitse. Itse ainakin huomauttaisin siitä mutta antaisin toimituksen päättää sen julkaisukelpoisuudesta.

Silti sanoisin, että esimerkiksi Sanasepossa 'päin persettä' -vihje toimisi hyvin, onhan siellä nähty paljon pahempaakin kamaa.

Pallosen Koviksessa muuten oli yläkerran osiossa pystysuoraa toistoa yhden sanan verran. Sama sana yksikössä ja monikossa.

Vai olenko ratkonut ristikon väärin???

Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin tapahtuu.
7. Matti30.1.2005 klo 22:52
ile, et ole ratkonut ristikkoa väärin - tai sitten minäkin olen. Muistaakseni Eki MMM:ssä hyväksyi sanan tuplakäytön - pitkin hampain - jos oli kyse homonyymikäytöstä. Puu> kuusi, numero>kuusi.
8. Juha N31.1.2005 klo 00:27
Bert: Älä nyt suotta revi pelihousujasi! Vihje HILJALLEEN ETEENPÄIN ja sen vastaussana ovat ihan loogisessa yhteydessä toisiinsa. Vastaussanaa (tai sanaa josta se on johdettu) ei tosin löydy Nykäsestä tai Pesosesta, mutta se on ihan elävää TV- tai sanomalehtikieltä. Laitapa Googleen hakusanaksi verbimuodon preesensin yksikön kolmas persoona, ja jo löytyy selventäviä osumia.

REHUHANKINTA: Makustelehan vastaussanaa vielä kerran ja katso vaikka Nykäsestä tai Pesosesta (tai Googlesta, mutta sieltä selittäviä osumia löytyy nominatiivia paremmin esim partitiivimuodossa). Hyvä vastaussana ja hyvä vihje!

"VIRTAPAIKKAA" -vihjeen vastaussana: mikä vika?
9. Bert31.1.2005 klo 01:40
Koviksessa on tietysti hieman lupa taivutella sääntöjä, mutta esim. sanomalehtitekstissä REHUHANKINTA-vihjeen vastaussanaa ja "VIRTAPAIKKAA"-vihjeestä alaspäinlähtevää pitempää vastaussanaa ei kirjoiteta noin. Ehkä se on ristikoissa luvallista, en ole vielä perehtynyt "sääntöihin".

Ymmärrän kyllä HILJALLEEN ETEENPÄIN -vihjeen ja vastaussanan (JOS se minulla on oikein) välisen yhteyden, mutta olen kyllä parempiakin yhdistelmiä nähnyt.

Turhaa nipotusta tietysti, olihan ristikko kaiken kaikkiaan nautinnollinen.
10. Bert31.1.2005 klo 01:45
Pitää vielä kehua pääkuvasta lähtevää vaakasanaa ja oivaa kuvaa!
11. Matti31.1.2005 klo 22:03
Harvinaisen kinkkinen kakspuolonen, tai sitten olen taantumassa. Kiva ristikko.

Hiljalleen eteenpäin, ja "VIRTAPAIKKAA"-vihjeestä alas lähtevä pitempi sana täysin OK. Sen sijaan vihjeiden

"VIRTAPAIKKAA", "PÄÄTÖS(väkkyräE)" ja NÄIHIN(nuoli alhaalta ensimmäiseen i-kirjaimeen)

yhteydet vastaussanoihin täyttä hepreaa. Luulisin ratkaisusanojeni olevan oikein.

Palataan, jos muistetaan.
12. Esko Kalervo1.2.2005 klo 00:39
Matin lailla toistaiseksi ihmetyttää, miten siitä "amenkummajaisesta" tulee toimittajayhtiön vastuuhenkilö? Liekö joku lopun aikojen signaalin lopputuuttaus?
Sen oikealla puolen olevaa voisit Matti ehkä tarkastella puolin ja toisin - niin kuin vihjekin hieman vihjaisee! Ne tuhka ja säkkihän lienevät vielä ihan siinä lähituntumassa – veljellisesti?
VIRTAPAIKKAA on ehkäpä tyypillistä tämän päivän kovista.
REHUNHANKINTA ehkä kaipaa selitystä siitä, missä ja miten se oikeasti esiintyy - muualla kuin tohtori Frankensteinin formaliinikokoelmissa – jos sielläkään!

Mukava, sanastoltaan JÄLLEEN melko puhdas kokemus (noo, menkööt rallikuski, Bengt ja Gloria rimaa hipoen, koska niistä ei valmiiksisaaminen jäänyt kiinni) - tätä lajia edelleen lisää – kiitos!
13. IiKoo1.2.2005 klo 08:02
Ratkottua tuli. Ei paha, kaksipuolikas aivan kuin asteikko antoikin ymmärtää. Päätös-vihjeen sana jäi vähän pimentoon, toisaalta ratkaisu tuntui muuten ymmärrettävältä. Pari hauskaa sanavihjettä oli, muuten jäi aika neutraali fiilis, ei herättänyt intohimoja suuntaan taikka toiseen. Eräs ristikoissa välillä esiintyvä vihjetyyppi (pitäskö laittaa lainausmerkkeihin?) on sellainen, josta en oikein pidä, mutta menköön näin koviksissa.

Katsotaan, mitä tämän päivän tiistairistikot tuovat tullessaan...
14. Matti1.2.2005 klo 09:13
Kiitos Esko Kalervo. Se NÄIHIN(nuoli ylös) olisi pitänyt tietysti tajuta. Selityksen jälkeen sitä tuntee itsensä todella pöhköksi. "VIRTAPAIKKAA" ei kyllä aukea, vaikka tajusin maisemissa olleen jipon. Palataan, jos muistetan.
15. matts1.2.2005 klo 09:46
tuli valmiiksi täälläkin
se "virtapaikkaa; pystysanan" toisen ruudun kirjain oli kyllä hankala mutta jos oli vihje mitätön niin oli kirjainkin.
16. EJlo1.2.2005 klo 10:09
Minkä ihmeen sanan "VIRTA PAIKKAA" vihjeen pitempään pystyyn Matti oikein on saanut. Oikean puoleinen on kyllä selvää suomenkieltä. Se pitemmän pystyn toinen kirjain, jota matts kuvaa mitättömäksi, on kyllä silloin tällöin esiintynyt koviksissa, mutta aina se pääsee yllättämään, eikä siitä nytkään ilman ulkopuolista apua olisi selvinnyt. Henkilökohtaisesti se on mielestäni yksi kenkuimmista vinkeistä, vaikkakin tässä kohdassa oli juuri oikeaan osuva vastaussanan kanssa. PUTKEN PÄÄSSÄ oivallus oli oiva esimerkki siitä että ahaa-elämys tapahtui vasta sanan tultua valmiiksi.
17. Tuomas L.1.2.2005 klo 10:49
Minulle tämä oli sikäli historiallinen ratkontakokemus, että ensimmäistä kertaa osasin varoa sitä "toista kirjainta". Kovin pitkiltä näyttävät ratkaisusanat saivat miettimään, olisikohan siinä taas jossakin kohtaa SE.
18. Matti1.2.2005 klo 14:20
"VIRTAPAIKAN" lyhyempi vastaussana on se ropleema. Siihen tuli aivan selvää suomea, kun valitsi piilolirjaimen sopivasti, mutta yhteys vihjeeseen tökkii. Sen pitemmän toinen kirjain kuuluu ratkojan kalupakkiini.
19. matts1.2.2005 klo 15:15
piilolirjain on sopivasti ilmaistu
20. Juhani Heino1.2.2005 klo 15:58
Mulla ratkesi suunnilleen samassa ajassa kuin Alfin kolmepallonen, eli taas tuli esille miten subjektiivinen asia vaikeusaste on.

Matin mainitsema "PÄÄTÖS&", tai mikä se väkkyrä lieneekään, jäi mulle epäselväksi. Muuten sopivaa päänvaivaa ja kiva pääkuvan idea vaikken HIMistä itse pidäkään 8-)
21. satunnainen ratkaisija1.2.2005 klo 19:00
Ei avaudu, ei sitten millään. Entistä enemmän sekaudun, kun seuraan ylläolevaa esoteeristä vihjeenantoa.

Hiljalleen eteenpäin: kolmas ja neljäs + seitsemäs ja kahdeksas hakusessa
Päätös ja jotain: toinen hakusessa, mutta miehen nimeä pukkaa, yhteyttä en ymmärrä
Näihin: terävää tarjolla, mutten ole varma
Kasvaville: ei hajua, koska ensimmäinen kirjain jää arvoitukseksi ; se vaakaan vihjaava kuva ei anna eväitä lopulliseen päätökseen, vaikka loput kolme kirjainta onkin kondiksessa.
Virtapaikkaa: molemmista puuttuu kaksi ylintä kirjainta

Tämä sillä oletuksella, että 100 miljoonaa vuotta vanhaa viittaa aikauteen, josta tulee mieleen entisaikain pedagogiikka.

Eli pienestä on taas kiinni, mutta ihan pihalla olen.
22. Matti1.2.2005 klo 21:31
Pinnistä vaan, niin voit vaihtaa nimimerkiksi satumainen ratkaisija.

Tuli mieleeni kun täytin veroilmoitusta: Manne oli jättänyt totovoitot ilmoittamatta ja joutui kiikkiin.

- Te väitätte, että teillä ei ole ollut satunnaisia tuloja.
- Luin väärin arvon herastuomari. Luulin että kysyttiin satumaisia tuloja.
23. Esko Kalervo1.2.2005 klo 21:32
JH:n kuvailema Päätösvenkura taitaa kuvata aika hyvin Vastaussanaa :)
24. Juhani Heino1.2.2005 klo 21:43
Se "väkkyrä" oli Matin keksintöä - älä anna mulle sitä kunniaa.
25. Juha N1.2.2005 klo 22:02
Kuinka tuo "PÄÄTÖS&" voi noin hankala olla? Minusta tuossa on lähinnä yksi esimerkki siitä että Suomessa vastuun kantaminen on muodollista. Palli ei heilahdakaan (pysyy päin persettä) vaikka johtamiskyky on sitä ja tätä. Esko Kalervo, emme suinkaan tarkoita toimittajayhtiön vastuuhenkilöä, jolla ei ollut tsunamikriisin kanssa mitään tekemistä. ;P
26. satunnainen ratkaisija1.2.2005 klo 22:12
Kyllä tuo näin heikon aivoston omistavalle henkilölle on liikaa. Varsinkaan kun en tajua tuota yhteyttä.

Mitä tulee itse tsunamikatastrofin vastuukysymyksiin, niin olen sitä mieltä, että turistien hukkuessa tuhansien kilometrien päässä, vastuuta on hiukan hankala ottaa. Varsinkin kun syy toistuu seitsemänsadan vuoden välein.
27. lennartti2.2.2005 klo 12:36
Kun itsekin haluaisin joskus tulla satumaiseksi ratkaisijaksi haluaisinkin aloittaa aivan alusta ja tiedustella nolona ovatko Nykänen ja Pesonen jotain oopuksia, joista kaikkien ristikkoratkojien pitäisi olla jo ammoisista ajoista tietoisia vai ovatko vain lumetta silmän?
28. iso S2.2.2005 klo 13:06
Ei tarvitse tietää, mutta ovat opuksia. Nykänen on Nykysuomen sanakirja, mistä löytää kaikki aatrat ja muut vanhat sanat. Pesonen on Suomen Perussanakirja vai mikä lienee hänen virallinen nimensä. Pesonen on Nykäsen jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa eli siinä on uudempaa sanastoa kuin Nykäsessä.

Ristikoita voi ratkoa ilman näitä oikein hyvin. Jos joku kohta jää auki ja vaivaa, niin voi pistäytyä kirjastossa selaamassa hakuteoksia. Harvan into on niin hillitön että näitä kannattaa omaksi hankkia. Juuri viikonloppuna näin kirppiksellä myynnissä suht hyväkuntoisen Nykäsen (6 paksua osaa), hintapyyntö 80 euroa. Uutena Pesonen taitaa olla jotain 300 euron luokkaa. Jotenkin on sellainen mielikuva että romppuversion hinta olisi ollut markka-aikana 1700.
29. Eki2.2.2005 klo 13:11
Pesonen = Suomen kielen perussanakirja
30. Just2.2.2005 klo 13:28
Minulla kävi muutama vuosi sitten melkoinen tuuri.
Selailin eräässä kirjakaupassa alekoria, jossa oli kaikenlaisia tietokoneohjelmia.
Käteen osui CD-perussanakirja (siis Pesonen), punaisessa hintalapussa 195 mk, alkuperäinen hinta oli 1800 mk:n paikkeilla
32. lennartti2.2.2005 klo 13:49
Kiitos vastanneille. Ratkojan into on joskus hillitöntäkin, mutta työttömänä ei rahat riitä näihin julkaisuihin, joten taloudellisempaa on jatkossakin pinnistellä pääparkaansa ratkottavien parissa. Kannatan kyllä alekoreja ja kirppiksiä, sieltä kun voi napata aarteen, kuten Just:iinsakin ilmeisesti onnistui tekemään.
33. Juhani Heino2.2.2005 klo 14:35
Juha N:n vinkistä välähti. En tiedä olisiko muuten tullut milloinkaan mieleen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *