KESKUSTELUT > RISTIKOT > RISTIKON LAADINTA
12577. Ristikon laadinta
Jontte29.6.2026 klo 16:56
Kysymys. Voiskos ristikoiden laatijat hieman valaista, kuinka paljon ristikon tekemisestä hoituu erilaisten tietosovellusten ja älytekniikan avulla. Tuntuu aika hurjalta joidenkin laatijoiden vauhti. Sitä ei kyllä kynällä ruutupaperilla ja älyllä saa aikaan.2. Eki29.6.2026 klo 17:26
Omasta puolestani voin sanoa, että noiden osuus on alle prosentti eli pääosin kaikki syntyy yhteistyölla kynän, kumin, pään, käden ja sitten käden kautta verkon ja enää harvoin kirjojen tukemana siirtyvät sanat paperille ja siitä ne sitten naputellaan ristikko-ohjelmaan, jonka myötä ne tarkastusten jälkeen menevät piirtäjille.Tulevaisuus voi olla toinen, joten nautiskelkaa nyt näistä oikeiden ihmisten aidoista töistä!
Toki joukossamme jo nyt liikkuu enemmän automatiikkaa käyttäviä eikä se aina ole paha asia. Kuten sanoin Arto Nybergin haastattelussa, "miksi minä antaisin koneille sen työn, jota eniten rakastan".
3. lapatossu29.6.2026 klo 17:58
Mikä on tuo ristikko-ohjelma? Onko se maksullinen?
4. Eki29.6.2026 klo 18:24
Se on meille räätälöity eikä kaupan. Moni käyttää tavallisia taulukko-ohjelmia tai piirrosohjelmia. Ihan meidän vastaavaa tuskin löytyy muttei myöskään tällaista tuotantoa, jossa sen monia ominaisuuksia voidaan käyttää hyväksi, milloin mitäkin. Usein se on vain pieni välikappale.
5. lapatossu29.6.2026 klo 18:48
Ahaa, kiitos tiedosta. Olen pohtinut miten kaikki ristikot ovat niin yhdenmukaisia ja siistejä...
6. tiipii29.6.2026 klo 18:54
Kynä, kumi ja ruutupaperi, pyhäkolminaisuus, on täälläkin käytössä. Mutta en kyllä olekkaan suomen tuotteliain laatija. Puhtaaksi/lähetyskuntoon sitten tietokoneruudun äärellä.
Samaa mieltä Ekin kanssa, että itse laadinta on tän homman suola! (pidän suolasta!) ja homma muuttuu työksi kun ristikkoa lähdetään työstämään ja vihjeyttään valmiiksi.
7. Funny29.6.2026 klo 23:12
En ole huomannut, että ristikot olisivat kovinkaan yhdenmukaisia, siistejä ne kyllä yleensä ovat. Mutta ei niiden kanssa mikään taikaohjelma ole ratkaiseva, vaan taitavat tekijät.
KOMMENTOI