KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 28.-29.3.2026
12497. IS Viikonloppu 28.-29.3.2026
Ylläpito27.3.2026 klo 08:27
Huomenna Kovis Eki/Heikki 2 ½, ristikossa on mainiot "kehykset". Piilis Henrik Lahtiselta.2. Kuju28.3.2026 klo 13:49
Tästä ei voi sanoa, että pitäisi olla rankkeersttu korkeammaksi kuin kakspuolikas. Mukavan helppo ja letkeä ratkottava. Kivat raamit myös.
3. Joutilas28.3.2026 klo 16:57
Raameista olen Kujun kanssa samaa mieltä, muuten en täysin. Letkeä ja mukava ratkottava kyllä, mutta ei ollut helppo. Monta vierasta juttua oli minulle, mutta tulipahan opittua uutta. Vihjettä "tyttöjä myös 122n34" miettiessä aivot tilttasi, enkä saanut sopuisaa ymmärrystä aikaiseksi itseni kanssa. Mielestäni se ei ole tuossa muodossa oikein? Saatan olla väärässä ja luultavasti olenkin. :)Kiitokset mukavasta viihteestä!
4. Veli-Pekka28.3.2026 klo 17:58
Lainaus: 3. Joutilas 28.3.2026 klo 16:57Raameista olen Kujun kanssa samaa mieltä, muuten en täysin. Letkeä ja mukava ratkottava kyllä, mutta ei ollut helppo. Monta vierasta juttua oli minulle, mutta tulipahan opittua uutta. Vihjettä "tyttöjä myös 122n34" miettiessä aivot tilttasi, enkä saanut sopuisaa ymmärrystä aikaiseksi itseni kanssa. Mielestäni se ei ole tuossa muodossa oikein? Saatan olla väärässä ja luultavasti olenkin. :)
Kiitokset mukavasta viihteestä!
On se väärin.
5. Kuju28.3.2026 klo 18:06
Kyllä se tytön nimi on ihan oikein vihjeistetty. Hiukan harvinaisempi nimenä kuitenkin kuin se toinen.
6. Lauri Kultti28.3.2026 klo 18:25
EINSTEINin ratkaisusana hymyilytti erityisesti (ja toki myös yleisesti!).
7. pelaaja28.3.2026 klo 18:55
Raamitpa hyvinkin! Ne nyt väritän, niin saan uuden huoneentaulun. Pystyraameille minulta parhaat pisteet. En kyllä muista tällaista tapausta ennen nähneeni.
8. Eki28.3.2026 klo 19:17
Olen laatinut yhden koviksen aikoinaan samalla asetelmalla. Ei ole helppo laadittava.
9. Rampe28.3.2026 klo 19:57
Tosi hieno! Olen aina tykännyt Ekin täyskolmosissa esiintyvistä kertakäyttöisistä yhdyssanahirviöistä. mutta tässä kakspuolikkaassa niitä on neljä!Tosin vain yksi kertakäyttöinen. Kakspuolonen on mielestäni oikea vaikeustaso. Olin tosin pitkän ajan jumissa oikean reunan alapuolikkaassa. Ratkaisusanat löydettyäni ei jäänyt enää epäilylle sijaa, eikä mikään sana tuntunut ontuvalta.
10. Jarkko28.3.2026 klo 20:05
Lainaus: 8. Eki 28.3.2026 klo 19:17Olen laatinut yhden koviksen aikoinaan samalla asetelmalla. Ei ole helppo laadittava.
Varsin vähin outouksin Eki on selvinnyt näin haastavasta tehtävästä. Pippen ja eräs muu olivat minulle näitä outouksia. Hirveän haastaviahan tällaiset rakenteet ovat ja haasteesta on varsin hyvin selvitty.
Tyttöja "tyttöjä myös 122n34" itse ratkaisusana on tavanomainen, mutta muunnos on kyllä varsin outo nimi tai sitten en osannut muuntaa oikein.
11. isoäiti28.3.2026 klo 20:15
Oikein mukava ratkottava! Neljästä raamisanasta peräti kolme täysin luontevia, hieno saavutus! Vaikeustaso minusta oikein määritetty. Tyttöjä myös 122n34 oli mielestäni hyvin helppo. Ja tuo versio nimestä n:n kanssa on todella tuttu. Tai sitten minulla on jotain todella väärin.
12. Joutilas28.3.2026 klo 23:02
Mielestäni vihjeen "tyttöjä myös 122n34" ratkaisu tulee olla monikossa ja niin minulla onkin, mutta tuo "myös 122n34"ei ole. Ymmärtäisin, jos olisi "122n35, tai 122n45, tai 213n45". Jokin minun vanhassa lahossa kuupassa ei vaan ymmärrä tätä, mutta ehkä joku jossain vaiheessa vääntää sen minulle ratakiskosta? ;)
Vai, olenkohan ratkonut jotain väärin? Anteeksi jankkaamiseni.
13. Kuju28.3.2026 klo 23:39
Minä taas en ymmärrä mikä tuossa vihjeessä olisi väärin. Keksin ratkaisun laakista ja se loksahtaa täysin. Joutilaan esittämistä vaihtoehdoista vihjeelle en ymmärrä mitään.
14. Jiikoo29.3.2026 klo 01:30
Nyt oli niin ohjelmallinen lauantai, että ehdin kotiin tulostelemaan ratkottavaa vasta iltamyöhäisellä. Tämähän tiesi sitten vastineeksi sitä, että jostakin löytyi tuoretavaraa ratkontaa jouduttamaan. Mission Impossiblesta tuli kuin tulikin täyteen ahdettu aakkoslokerikko. Ei mussutettavaa, makoisaa ratkontapuuhaa oli raameineen kaikkineen!
15. Jarkko29.3.2026 klo 09:15
Lainaus: 13. Kuju 28.3.2026 klo 23:39Minä taas en ymmärrä mikä tuossa vihjeessä olisi väärin. Keksin ratkaisun laakista ja se loksahtaa täysin. Joutilaan esittämistä vaihtoehdoista vihjeelle en ymmärrä mitään.
Ymmärrän Joutilaan kommentin täysin ja ihan samaan tapaan jäi kiusaamaan. Yksikkö tosin on ajateltavissa siten, että yksi edustaa joukkoa, johon se kuuluu. Monikon partitiiville voi laittaa yksikkömuotoisen ratkaisusanan, mutta ainakaan tässä tapauksessa en yksikkömuotoista ratkaisusanaa pidä luontevana.
16. juju29.3.2026 klo 09:31
Miksiköhän ei lainattua kommenttia saisi vaikka lainausmerkkeihin tai kursiivilla. Olisi selkeämpää hahmottaa, mistä kunkin teksti alkaa ..
17. faketaxu29.3.2026 klo 10:00
Tykkäsin. Noin 90% täyttyi tuntiin ja sitten alkoi jumitus. Pari googlausta vaati ja pari uutta sanaa viisaampana tultiin maaliin.Käsittämättömän hieno laadintatyö. Tuollaiset raamit, eikä juuri lainkaan vaikuttanut sanaston laatuun. Hyvä Eki!
18. Funny29.3.2026 klo 10:18
Lainaus: 16. juju 29.3.2026 klo 09:31"Miksiköhän ei lainattua kommenttia saisi vaikka lainausmerkkeihin tai kursiivilla. Olisi selkeämpää hahmottaa, mistä kunkin teksti alkaa .."
----
Jokainen voisi opetella erottamaan tekstit toisistaan. Ei ole vaikeaa keksiä keinoja siihen.
19. juju29.3.2026 klo 10:45
Juuri niin!
20. Ritu29.3.2026 klo 19:21
Nyt oli namia kerrakseen - niin ristikoissa kuin ristikoiden ulkopuolellakin. Teemu oli sijoittanut laatimaansa pehmikseen jälleen futisnannaa ja viereisen sivun kovis Ekiltä oli minusta erikoisraameineen saatu ratkojaystävälliseksi kokonaisuudeksi. Vasen reuna takkuili minulla eniten. Yhden ristikon reunaan sijoittuvan pitkän sanajärkäleen satuin arvaamaan alkuvaiheessa oikein. Silloin apuna ei ollut vielä kuin kaksi risteävän sanan kirjainta.
Muutoin ristikko ratkesi pienin aluein kerrallaan ja sen jälkeen oli pidempi tuumaustauko.
Nimimerkki Happonen täällä aina hauskasti kertoo ratkaisemansa ristikon vaikeustason tuopeissa. Minulla taisi mennä ainakin tuopillisen verran trulleille varaamiani ylijäämäkarkkeja. Eli ristikko oli ainakin kakspuolikas.
Olen aina tykännyt Mäkelän Markun samoin kuin Pitkälän Tonin kuvituksesta, kun piirrrokset ylittävät tyylikkäästi ja häiritsemättä vihjeruutujen rajat.
Lavonius tekee samaa pienemmässä mittakaavassa. Paitsi nyt, keskellä ruudukkoa tuo iljettävä matelija karkaa ruudustaan kylmiä väreitä aiheuttaen. Matelijoita myös pehmiksessä, mutta onneksi pysyivät siellä rajatulla alueellaan :).
21. Jaska30.3.2026 klo 10:47
Aivan huikea myös sanoitukseltaan on tämä vaihteeksi oikein 2½:ksi arvioidun koviksen vihjeetön 76-pituinen reunasanakehä. Se myös puffasi sanojen keskipituuden täpärästi yli valiorajan 6. Myös kymmenen reuna-aukiota lihottavat pistepottia, joka ei ikävä kyllä tällä kertaa täyteen yllä. Raamin sisäpuoliselle sanastolle sensori langettaa pari miikkaa. Toisesta Skyttäkin näkyy olevan samaa mieltä.Vihje TYTTÖJÄ MYÖS 122N34 on mielestäni virheellinen, vaikka se ei ratkontaa haitannutkaan. Oikein olisi - - -N - -. Helpompi oikea muoto on 123N45. Kyse on kirjainten sijainnista eli paikoista. Viisikirjaimisessa sanassa ne siis ovat 12345, vaikka eri kirjainten lukumäärä voi olla pienempikin. Esim. minä olen melkein PEEAA, kun minulla on vain kolme eri kirjainta.
22. Tuomas L.30.3.2026 klo 15:37
Tyttöjä-vihjeessä ajatus ollut kryptohenkinen?
23. Eki30.3.2026 klo 15:43
Juuri niin.
24. Joutilas30.3.2026 klo 16:58
No, nyt selkeni turjakkeellekin! Kiitokset
25. PM30.3.2026 klo 19:50
Huomattuani koviksessa raamisanat hieman ihmettelin, voiko vaikeusaste olla vain 2-puolonen.Ei se ollutkaan, yli meni reippaasti oma ratkontani. Raamisanoista löysin kolme ja olin saanut ratkotuksi noin 75%, kun jouduin turvautumaan tietolähteisiin.
Oikean laidan raamisana, muualla 15 kpl kokonaan uusia sanoja tai sanojen vihjeyhteyksiä sekä ´tyttöjä´ - vihjeen arviointi virheeksi, kun kryptot eivät siinä tulleet mieleen, olivat keskeiset ratkontani hidasteet.
Uusissa sanoista tai sanojen vihjeyhteyksistä johtuva hidaste on harmillinen, mutta jos ei tiedä vaikkapa vihjeen `ennet` tai ´siellä teho-osasto´- vihjeen taustaa, niin vaikea on edetä. Voin vain toivoa parempaa yleistiedon hallintaa.
Useista edellä esitetyistä kovista kiittävistä arvioista olen samaa mieltä, mutta niistä poiketen pidän tämän koviksen ratkontaa kaikkea muuta kuin helppona. Niin taisi olla laadinnankin laita.
26. Jaska30.3.2026 klo 20:07
22. Ahaa. Tytön ovatkin kryptisiä, ainakin tässä tapauksessa.
27. iso S31.3.2026 klo 10:50
Muistelen joskus ennenkin nähneeni vastaavan raamituksen, mahdollisesti Sanasepossa. En usko että toteutus olisi ollut silloin yhtä tyylikäs. Kolme raamin sanaa olivat täyshyväkelpoja eikä neljännessäkään ollut varsinaisesti mitään vikaa, mutta käytännössä tilanne lienee harvoin vastaan tuleva. Lähtöasetelman haastavuus ei näkynyt tuloksessa ainakaan häiritsevästi. Laadinnallinen hauis tuli näytetyksi ilman että ratkaisijan pää räjähti.Oikean reunan keskellä oleva pieni aukio täyttyi viimeisenä, kun en ensin saanut yhtään varmaa. Lopputulos ei anna aihetta jupisemiseen.
Erityismaininta ja kiitos siitä että kaikki ratkesi omaa päätä käyttämällä. Muutamassa kohdassa toki googlaus olisi luultavasti nopeuttanut. Vasemmassa yläkulmassa jouduin kyllä arvaamaan yhden kirjaimen ja sen tarkistaminen jäi tälle päivälle. Oikein meni. Toiseen kirjaimeen oli tarjolla ilmeinen ehdokas, kun muut kolme oli selvitetty. Kyseessä oli vihjeiden "kävi Sloveniassa" ja "maineen jumalatar" ratkaisujen yhteinen kirjain. Mainetta ei ole, joten jumalatarkaan ei ollut tuttu. Sloveniassa käyneeksi olisin tarjonnut itseäni, mutta olen liian lyhyt, jos jätän blankon pois, ja iso S olisi vaatinut blankkoa myös jumalatten nimeen. Pikakäynti, vajaa vuorokausi, ja tähän tarkoitukseen inhimillisesti katsoen liian myöhään eli täysin hyödytön visiitti. No, onpahan rasti ruudussa senkin maan maan kohdalla.
Miksi olin niin omahyväinen että edes leikilläni harkitsin itseäni Sloveniassa käyneeksi`? No kun nyt on lyhyen ajan sisällä kolme kertaa tullut vastaan aika lailla syöttö lapaan: liitetty 1967 (entinen kotikauppala), Lemin (entinen naapurikunta) seura ja entisen kotiseutuni järvi. Miksipä ei nyt osuma omaan otsaan, paitsi että käyntini ei kuulu yleistietoon.
Aikaa meni enemmän kuin suosimani yläraja (45 minuuttia), mutta ei jäänyt harmittamaan.
28. iso S31.3.2026 klo 11:59
Lainaus: 25. PM 30.3.2026 klo 19:50Uusissa sanoista tai sanojen vihjeyhteyksistä johtuva hidaste on harmillinen, mutta jos ei tiedä vaikkapa vihjeen `ennet` tai ´siellä teho-osasto´- vihjeen taustaa, niin vaikea on edetä. Voin vain toivoa parempaa yleistiedon hallintaa.
Tietovihjeissä on juuri se ongelma, että ne jakavat meidät vuohiin ja lampaisiin, toisin kuin oivallusvihjeet, jotka jakavat meidät vuohiin ja pässinpäihin. Vaativimpia ovat ne vihjeet, joissa vaaditaan tietoa joka on vähemmistön hallussa ja lisäksi mukana on kikka tai kaksikin. Sellaiset menevät normi-ihmisen horisontista katsoen epäreilun puolelle.
Teho-osastosta selvisin pääasiassa vaimoni kokemuksen avulla, kun olen tietyllä tavalla joutunut itse avustamaan. Tietysti ette tiedä sitä tiettyä tapaa, mutta se ei ole tässä oleellista.
"Ennet" on tullut tutuksi ristikoiden kautta. Aiemmin vain yksikössä, siis jotakin uutta auringon alla, piti soveltaa. Reilun vuoden aikana se on tullut ihan samassa merkityksessä vastaan ainakin viidesti ja saman verran erilaisina muunnelmina. Joka kerran keksitään, sitä sitten toistetaan. Jos minulla olisi näkömuisti, näkisin vihjeen enne esimerkiksi 13.1.2025 julkaistun keskiksen oikeassa ylänurkassa. Kun ei ole niin piti katsoa silmällä.
KOMMENTOI