KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSIRISTIKKO MAALISKUU

12304. HS kuukausiristikko maaliskuu

Uusi7.3.2026 klo 08:26
Muutama epäselvä kuva. Pääkuvasta tuli sinisiin aika helposti ratkaisut. Mukavaa ajankulua tähän aamuun.
2. Elva7.3.2026 klo 11:03
Mainio ristikko, kiva ratkottava. Sinisissä oleva espanjan joen viimeinen kirjain ihmetytti.
3. Jiikoo7.3.2026 klo 11:44
Lainaus: 2. Elva 7.3.2026 klo 11:03
”Sinisissä oleva espanjan joen viimeinen kirjain ihmetytti.”

Sama juttu. Sen kanssa risteävä, vihreästä kohteesta saatava vaakasana riitelee joen kanssa yhteisestä kirjaimesta.

Nykyisin rahakisaan vaadittava ”ratkaisu” eli kirjaimet 1–9 on ollut minulla valmiina hyvän aikaa. Tuskaa tuottavat enää pääkuvan alla aivan vasemmassa reunassa olevat kolme kuvaa sekä oksalla istuva lintu. Alimmasta kuvasta minulla on kokonainen sana, mutta silmäni eivät suostu näkemään kuvassa mitään siihen viittaavaa. Pussukalle ei suppeassa sanavarastossani ole tähän sopivaa sanaa, biologialle haiskahtavasta kuvasta saatavan sanan loppuosa on selvä mutta alkuosa ei ja linnulla vaikuttaa olevan poikasia mutta lajista minulla ei ole aavistustakaan. Samapa tuo, yks' lysti.
4. mattip7.3.2026 klo 11:48
Lainaus: 2. Elva 7.3.2026 klo 11:03
Mainio ristikko, kiva ratkottava. Sinisissä oleva espanjan joen viimeinen kirjain ihmetytti.
- Vai onkohan tuo risteävä vähän eri muodossa kuin yleensä?

Minä mietin tuota kannellista astiaa, joka risteää sinisten kanssa. Jos siihen laittaisi hämäläismurteisen ilmaisun, niin sukunimestä löytyy 400 tapausta enemmän. Kumpaahan tässä on haettu?
5. Saslik7.3.2026 klo 11:49
Oliko tämä tavallista helpompi / selkeämpi kokonaisuus? Nimittäin itse sain alle kolmessa tunnissa 90% tehtyä : )
6. Matti7.3.2026 klo 11:51
Jiikoo aivan samat ongelmat linnun laji ei selviä ja nuo valkoiset pallukat???
7. Uusi7.3.2026 klo 11:57
Aikoinaan meillä maalla kehoitettiin " korjatkaa pois kipot ja kapot"....
8. Hidas Käsi7.3.2026 klo 12:01
Tämä ratkesi eilen mitäkuinkin kivuttomasti.

Jiikoo, lintu on varsin arkinen laji, joka ei kuvan linnusta kylläkään ensimmäiseksi tule mieleen. Niitä lienee eri variaatioita mutta täällä kaupungissa ne ovat harmaampia.

Pussukka sana tässä kuvattuna minulle vieras, muussa yhteydessä tuttu.

Pussukka alapuolella olevasta kuvasta en edes ratkaisusanan auettua saa parhaalla tahdollakaan mitään selvää. Ruoasta on kyse.
9. Hidas Käsi7.3.2026 klo 12:03
Matti, niitä on veressä!
10. Jiikoo7.3.2026 klo 13:25
Kiitoksia kaikille vihjanneille! Kun panin jumalattareni ja ruokasanani vaihtoon, sain tolkkua ornitologisiin ja hematologisiin ongelmiin sekä lounaiskulmani kuntoon. Vaihdetaan vielä toisaalla vihreän astian nimi espanjalaisten mieleiseksi, niin koko ristikko lienee reilassa.

Minulla sattui olemaan eilen köksävuoro ja satuin tekemään juuri vasemman laidan alimman kuvan mukaista muonaa. Kastikkeeseen käytin ripauksen siitä toisesta koisokasvista (Solanaceae) tehtyä punaista pyreetä, jota olin kuvasta turhaan etsinyt ensimmäistä sanaehdokastani oikeuttamaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *