KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.3.2024

11498. IS Viikonloppu 9.-10.3.2024

Ylläpito9.3.2024 klo 15:09
Nyt Toni Pitkälän kolmonen koviksena.
2. Joutilas9.3.2024 klo 17:40
Kerrankin muistin ottaa kopion, ennen kuin aloin Pitkälää töhertämään. Kuukauden, parin päästä en muista tästäkään mainiosta ristikosta yhtään mitään, joten voin ratkoa sen taas täytenä uutuutena.
Minulle tämä oli todella haastava ja nautinnollinen ratkottava. Alituiseen olin harhautettuna ties missä. Taas kerran omiin ratkaisuihin ihastuminen ja niistä sitkeästi kiinnipitäminen jumittivat ratkontaa ihan tarpeettomasti. Ristikossa oli runsaasti naurattavuuteen asti hyviä vihjeitä ja kompia. Kyllä tykkäsin! Kiitos.
3. eol9.3.2024 klo 20:19
Erinomaisen viihdyttävä. Eteneminen ei missään kohdin ollut turhan helppoa, mutta aina jostain pari sanaa pienen tuumauksen jälkeen aukesi.
4. Pike10.3.2024 klo 07:53
Pitkälän ristikoissa on aina erittäin miellyttävä ulkoasu, sekä kuvitus että tekstitys, jos vertaa vaikka Pihlajamäen tuherruksiin (SK). Ratkaiseminen vaati työtä, hikikarpaloita ja pyyhekumia ylenmäärin, mutta juuri siksi ristikko oli erittäin tasokas ja nautittava. Kiitos taas kerran Pitkälä!
5. Keltanokka10.3.2024 klo 10:58
Minäkin tykkäsin. Ristikosta riitti sopivasti ratkottavaa kahdelle päivälle.

Ylärivin hempeänvärinen "taidekuva" aiheutti ehkä eniten päänvaivaa, mikä johtui siitä että väärinluulin kyseisen ratkaisusanan alkukirjaimen kanssa risteävän vihjeen viittaavan kirkolliseen henkilöön. Sekin kun olisi tuottanut kelvollisen sanan (nimen)!
6. Tuomas L.10.3.2024 klo 11:36
Oli kyllä kolmosensa ansainnut; vanhalla SM-menestyjälläkin oli tässä aika tavalla tekemistä. Vaikka Tonin tyylin luulee tuntevansa, aina hän vain osaa yllättää. Hienoja esimerkiksi PÄIVÄLLÄ TAVALLINEN, TELEVISIOSTAKIN TULEVA, EI VIIMEISEN MONIKKOMUOTO, LUODAAN UTELIAISUUDESTA...

Vaikka SILLOIN TÄLLÖIN PÄÄTTÖMÄNÄ oli ensimmäinen ristikkoon kirjoittamani sana, sen ympäristö oli yksi vaikeimmista kohdista. Johtuu ehkä siitä, että ensimmäisen kirjaimen kanssa risteävä sana oli minulle aivan outo ja toisen kirjaimen kanssa risteävässäkin oltiin hieman vieraalla alueella. Aivan viimeisinä löytyivät KYSYY JYRIÄ ja HOIDETAAN TILATTUJEN LISÄKSI.
7. pelaaja10.3.2024 klo 15:17
Ihanaa saada ratkotuksi muutama sana 5½-palloiseen kovikseen. Kukaan ei kiellä jatkamasta, joten yritän jossain vaiheessa punnertaa vielä pari lisää.
8. isoäiti10.3.2024 klo 19:32
Huippuhankala, mutta valmis on! Puolitoista vuorokautta, teki jo mieli etsiä apua väkevämmistäkin, mutta ratkesi sentään teen voimalla. Superpahis, muutakin kuin pikkumutkia matkassa. Lienee yksi hankalimpia piiiiitkään aikaan Iltiksen koviksista?
Kiitos taas Tonille!
9. happonen10.3.2024 klo 20:00
Olipa herkkua tämä kovis. Selkeä kolmetuoppinen parin tunnin palkitseva urakka oli kyseessä. Oikeasta laidasta vyöryi ristikko hienojen ahaa-elämysten myötä kohti vasenta ylänurkkaa, joka jäi viimeiseksi. Päättömänä-vihje oli ainoa, joka jäi askarruttamaan. Tarjosin siihen ensin jotain virheellistä sanaa mutta enpä hoksaa mitä siinä oikeasti haetaan. Avainsanasta sai kerrankin pientä apua yhteen nurkkaan.

Aivan loistava ristikko, kiitokset laatijalle!
10. Tulisukka11.3.2024 klo 07:54
Ristikoissa on alkanut esiintyä vihje se ja se. Mitähän se pitää sisällään! Ei kilahda mikään kello.
11. happonen11.3.2024 klo 08:10
Olihan se päättömänä- vihjekin ihan selvä peli kun vähän ristikkoa jälkiprosessoi. Oikein riemukas ansa oli tämäkin, sai siis ratkojan lähestymään asiaa ihan väärästä tulokulmasta :)
12. Jaska12.3.2024 klo 19:32
Minä jouduin puolestani Pitkälän toimesta lähestymään useita ratkaisusanoja osin tarpeettomastikin googlaamalla. Muistyksikössä kun on käynnissä pahempi kato kuin Amazonin sademetsässä. Niinpä suuria vaikeuksia koitui myös knopeista, jotka avauduttuaan olivat (taas) tuttuja ja simppeleitä. Kuten se pyöräilijä. Pidän silti pelaajan vaikeusarviota liioiteltuna. Kyllä tasan 5 riittää. Tuopeissa se olisi toki huolestuttava yliannostus.

Ristikon paras anti knoppiherkuista huolimatta on 18-kirjaiminen debytantti TILLISTÄKIN. Myös keskipituus 6,18 puolta täysiä pinnoja - mutta yhden huomautuksenj kera. Kaksi vihjettä on saanut Pitkälän tuttuun tapaan suluilla varustetun helpotuksen. Se on hieman epäkovismaista. Ei sopivan lisukkeettoman vihjeen keksiminen liene ammattihenkilölle liian kova haaste.
13. pelaaja13.3.2024 klo 17:34
Olkoon sitten tasan 5, kuten Jaska sanoo. Minä tuolla aiemmin suurieleisesti uhosin, että punnerran muutaman sanan päälle vielä pari lisää. Nyt se kääntyikin niin, että sain Pitkälän valmiiksi! Niinpä voin tiputtaa sen puolikkaan pois. No, yhden lyhyen sanan kohdalla vielä ? mutta välttynen rangaistukselta, jos en pääse asiassa ymmärrykseen. On kyllä hurja ja hauska ja palkitseva kovis ja erittäin pitkän kaavan mukaan ratkottuna.
14. PM13.3.2024 klo 18:20
Koviksen lopulta täytyttyä voin vain ihailla sen laatijan taitavaa sanasommittelua ja kauniita piirrosvihjeitä, sanaston monipuolisuudenkin vielä mainitakseni. Ymmärrän hyvin niitä moniaita positiivisia arviointeja, joita on tullut tosi kovisfanien ja/tai -ratkojien esittäminä.

Oma ratkontani ei kuitenkaan ollut millään tavoin suksee. Aikaa paloi tuhottoman paljon, omatoimisesti (= ilman apuja) löysin niin alhaisen määrän sanoja, etten kehtaa mainita, ja eri tietolähteet olivat liiallisessa käytössä. Piirrosvihjeet koen pikemminkin vastaussanojen löytämistä vaikeuttaviksi kuin auttaviksi, joskin käänteisessä ratkonnassa voi kyllä vastaussanan jo löydyttyä tunnistaa yhteyden piirrosvihjeeseen. Piken kanssa (4) olen aivan eri mieltä vertailusta Pihlajamäen piirrosvihjeisiin, niistä on lähes aina apua vastaussanan etsimisessä.

Koviksen vihje ´tyytymättömän suusta´ toteutui ratkontani kuluessa monesti. Ja kun 1 .. 9 löytyi, olen sen sisällöstä samaa mieltä.

Onnistumisen elämyksiäkin toki oli, laskelmieni mukaan ainakin yksi. Ensimmäinen kirjoittamani sana, kaakon 7-kirjaiminen ps-sana osoittautui oikeaksi. Vaikeusastearviossa olen samaa mieltä Jaskan (12) ja pelaajan (13) kanssa.

Mutta toistan vielä, eivät nämä ole koviksen vikoja, kyse lienee samasta ilmiöstä kuin Jaskallakin, minulla vain muisti- ja/tai oivallusyksikössäni oli vielä merkittävästi isompi kato.
Pitää nyt katsoa muita tämän IS:n ristikoita, nehän voisivat vielä tehdä investoinnin irtonumeroon kannattavaksi.
15. Justiina14.3.2024 klo 09:37
No huh, kylläpä piti moneen otteeseen pinnistellä tämän koviksen kanssa, mutta nyt työvoittona pidän sitä, että ristikko on kahta kirjainta vaille täysi! Mukavia oivalluksia, vaikka alkuun tuntui, ettei sanaakaan keksi.
16. Ritu15.3.2024 klo 19:49
Tänään kaivoin tämän koviksen minäkin esille. Ja vaikka kuinka kovistelin itseäni keksimään sanan tai pari, niin aloituskohtaa ei näy eikä löydy. Ei vaikka "pitkästelin" alkupalaksi keskiviikon IS:n hienon helpohkon ristikon samalta laatijalta.
Unohtiko Toni meidät, joille alku on se hankalin. Tässähän on kohta pyydettävä oma henkilökohtainen versio, jossa on nuoli sisältäen tekstin "aloita tästä".

No ehkä mä en ole vielä huomannut kaikkia vihjeitä. Jospa välillä kävis pesaseen otsahiet pois ja purkais osaamattomuuttaan omaan Voice of suihku -tyyliin: mä mistä löytäisin sen kohdan, sen kohdan muuta helpomman...
17. Rampe16.3.2024 klo 07:24
Kieltämättä lähes kaikki vihjeet ovat sellaisia, ettei ratkaisu tule mieleen ensimmäisenä, vaikka sanan pituuden tietää.
Minä pääsin liikkeelle vasemmassa laidassa olevasta vihreäpaitaisesta pyöräilijästä, ja ratkonnan iloa riitti pariksi päiväksi.
18. Kuju16.3.2024 klo 12:38
Sain vasta tänään tämän valmiiksi, kun uusi kovis olisi jo noudettavissa. Liian kaukaa haettua vihjeytystä mielestäni. Vaikeustaso pitäisi saada aikaan sellaisilla oivallusta vaativilla sanoilla, jotka selkeästi loksahtavat ahaaelämyksin.Tässä jäi moni mietityttämään vielä sen jälkeen, kun oikean ratkaisun oli kirjoittanut.
19. Rampe16.3.2024 klo 18:34
Kuju (18),
minua ei ihmeemmin jäänyt mietityttämään ratkaisusanoista mikään sen jälkeen kun olin kielioppiin liittyvän sivistyssanan tarkistanut.
Mutta vihjeytys on tosiaan "kaukaa haettua", helpommilla vihjeillä ristikosta saisi kakspuolikkaan tai vieläkin helpomman.
Mutta parempi näin. Vaikka hermot meinasivat välillä mennä,olin varsin tyytyväinen saatuani tämän ristikon täyteen.
20. Ritu18.3.2024 klo 20:40
Kovis on kuin onkin täynnä. En sanoisi, että ratkoin sen, koska useampaan kohtaan sain apua, jotta maaliin asti pääsin. Vaikeutta oli yllin kyllin läpi ristikon. Se mitä minä olisin kaivannut ja tarvinnut, olisi ollut pari kolme helpompaa vihjettä aloittamiseen. Valmis ristikko edessäni olen edelleenkin sitä mieltä. ettei siellä minulle ollut kuin pari helpompaa vihjettä aloittamiseen, joista saattoi olettaa tietävänsä oikean ratkaisusanan. Ongelmaksi muodostui minulle kuitenkin se, ettei kumpaankaan minulle auennut yhtään risteävää sanaa.

Se,että ristikko on viritetty huippuunsa vaikeaksi, ei tee siitä huonoa. Huonot olivat hoksottimieni säädöt tälle vaikeustasolle. Hatunnosto sen ratkoneille.

Pitkälän ristikoiden ulkoasu miellyttää minun silmääni. Niihin on kiva tarttua. Nappasin valokuvan ja kokeilin onnistuuko siisti kynänjäljen kumitus. Onnistuu. Loppukesästä voisi kokeilla, onnistuuko tämän ratkominen uusintakierroksella yhtään helpommin. Varuiksi taustapuolelle taittelen muistilappuun pari kolme ratkaisusanaa aloitusta helpottamaan, jos homma on vielä silloinkin tyssäämässä alkuunsa.
Pitkälään jos kehenkä sopii laatijana ja kuvittajana sana veijari. Siitäpä johtuen minua erityisesti hymyilytti tämän visaisen ristikon yläreunan puhekuplassa ollut vihje: EMME LUOVUTA VAIKKA MIKÄ OLISI! Hymyilytti vielä enemmän, kun ratkaisusanan sai paikoilleen. Tyypillistä keppostelijaa! ;)

Viereisen sivun pehmis ei jää minulta koskaan ratkomatta. Tuolla edellä aiemmin Jaska mainitsi, että muistiyksikössä on käynyt kato. Kato on käynyt täälläkin, mutta kato olisi vieläkin suurempi, ellen ratkoisi pehmistason ristikoita. Niissähän samoja sanoja tulee vastaan helpommilla vihjeillä ja kun niitä paljon ratkoo, niin jotain toivottavasti estyy siirtymästä sinne kuuluisaan unholaan.
Tuossa pehmiksessä vasemmassa reunassa heti pääkuvan alla oli pystyvihje, johon olisin kaivannut kaksikirjaimisen sanan eteen. Kielitoimiston sanakirja sanoo kyseistä sanaa käytettävän vain kielteisessä yhteydessä. Voiko se siis vihjeenä olla tuollaisenaan synonyymi siihen tulleelle ratkaisusanalle?

Tälle pehmikselle minun omien sanamieltymyksieni mukainen bonuspiste eräästä sanasta, joka mielikuvissani on omituisen hellyttävä otus kirjoitusasustaan huolimatta. Söpöä ristikon pääkuvaa unohtamatta!
21. ++juh18.3.2024 klo 23:10
[Näköjään viesti, jossa vihjeytystä väitettiin vääräksi muodoksi, on poistettu.]


Sekä vihjeitys (vihjeittää) että vihjeytys (vihjeyttää) ovat päässeet Kielitoimiston sanakirjaan. Kumpikin muoto lienee hyväksytty samaan aikaan, koska vastaava y:llinen pisteytys on ollut jo aiemmin hyväksytty pisteityksen rinnakkaismuotona. Suomen kielen perussanakirjassa (1990–1994) pisteytys oli vielä maininnalla "paremmin: pisteittää", liekö niin ollut myös painetussa Kielitoimiston sanakirjassa (2004).


(Hmm... Firefoxin "Fin Spell" -oikolukulisuke hyväksyy vain pisteytyksen muttei pisteitystä, vihjeitystä eikä vihjeytystä.)
22. eol18.3.2024 klo 23:18
Lainaus: 21. ++juh 18.3.2024 klo 23:10
"Sekä vihjeitys (vihjeittää) että vihjeytys (vihjeyttää) ovat päässeet Kielitoimiston sanakirjaan."

Myös vihjeistys (vihjeistää) löytyy Kielitoimiston sanakirjasta.
23. PM24.3.2024 klo 14:51
On siis niin, että vihjeitys, vihjeytys ja vihjeistys ovat toimintoja, joilla voidaan vihjata tai vihjaista!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *