KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 30.12.2023-1.1.2024

11437. IS Viikonloppu 30.12.2023-1.1.2024

Ylläpito29.12.2023 klo 19:24
Huomenna Arto Kuivasen kakspuolonen kovis ja Antti Parkkisen pilis.
2. Justiina30.12.2023 klo 22:44
Kohtuullisessa ajassa ratkesivat tänä iltana tavis, piilis, kääntis ja kovis. Yksi urheiljavihje vaati googlettamista, muuten mukava kovis. Hetken aikaa yritin istuttaa ristikkoon väärää metallia, kunnes hoksasin oikean ratkaisun. Huomiseksi säästin uudenvuoden jättiristikon. Hyvää uutta vuotta laatijoille ja muille ratkojille!
3. pelaaja31.12.2023 klo 16:53
Arto Kuivanen teki sen taas eli juuri minulle sopivan kakspuolosen. Ratkonnan aloituksen kunnian saivat houkuttelevat siniset. Tykkään yhtä paljon kuin taannoin, jolloin olin "ainoa" tykkääjä. Sitä en voi unhoittaa poies.
4. Tuulitukka31.12.2023 klo 17:24
Kyllä Arto ilahduttaa laatijarintamalla. Kyllä minä tuota pakersin. Tulostakin syntyi. Ihan maaliin en päässyt. Sitten aloin herkutella Pupella. En ihan kolmosia kuitenkaan. Paitsi yhden Arton. On niitä muitakin mukavia. Tuollaisia, jotka laativat kakkosia-kakspuolosia.
5. PM31.12.2023 klo 21:02
Koviksen ratkonnan sain maaliin vasta hetki sitten. Tehtävä piti otteessaan pitempään kuin odotin, niinpä vaikeusasteeksi koen enemmän kuin annettiin, sanoisin kolme miinus. Sanaston monipuolisuuden koin positiivisena, sen vaikeuttaessa ja samalla hidastaessa oivallusten esiin pompahduksia.
Uusia, minulle siis, sanoja tai merkityksiä oli useampia. Yhdessä niistä olevan piilokirjaimen jouduin hakemaan tiedon lähteiltä.
Löytymättä on vielä vahvistus yläosassa olevan lasitaiteilijan sukunimelle.
6. Jiikoo31.12.2023 klo 21:38
Minulle tämä oli ja on vaikea rasti. Aikaa lienen käyttänyt jo enemmän kuin joihinkin täyskolmosiin, mutta luoteisneljänneksessä on yhä rumia reikiä! Ratkaisusanan 1–9 luulen selvittäneeni, mutta ristikon täyteen saaminen taitaa jäädä ensi vuoteen jos on ollenkaan onnistuakseen.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille palstalaisille!
7. Maikku31.12.2023 klo 22:14
Jiikoo 6. Sama juttu minulla. Tuo laatimus ei innostanut, mutta nuo 9 numeroruutua ratkaisin. En kuitenkaan uhraa siihen euroa, mutta Kimmon laatimaan lähetän ratkaisun 1000 euron toivossa.
8. Jiikoo31.12.2023 klo 22:52
Täyteen tuli ja ratkaisutekstarikin on sujahtanut toimitukseen. Parin ratkaisusanan osalta jäin potemaan ymmärrysvajetta. Ihailtavan monitahoista tietämystä (lue: runsasta apuneuvojen käyttöä) vaativa tehtävä, nöyrä kumarrus ilmiselvästi sivistyneen laatijan suuntaan!

Tonnin ristikkoa en ole vielä edes avannut katseltavaksi. Taitaa jäädä ensi vuoden puolelle. Nyt pitää vissiin lähteä poksauttamaan alsacelainen/elsassilainen kuplajuoma auki...
9. Jiikoo1.1.2024 klo 01:52
Lainaus: 8. Jiikoo 31.12.2023 klo 22:52
”Tonnin ristikkoa en ole vielä edes avannut katseltavaksi. Taitaa jäädä ensi vuoden puolelle. Nyt pitää vissiin lähteä poksauttamaan alsacelainen/elsassilainen kuplajuoma auki...”

Tuli sitten kuitenkin tartuttua siihenkin aukeamaristikkoon. Keskityin pelkästään avainkirjainten 1–9 ympäristöihin. Oli yllätys, että sain nuo ratkaisukirjaimet kasaan niinkin nopeasti, että ratkaisutekstarini ehti lähteä pari tuntia sitten, nippa nappa vanhan vuoden puolella, klo 23.55. On sitten eri asia, onko ratkaisuni oikea.

Kimmo Sillankorvaan laatijana olen tutustunut vasta muutaman tällaisen IS-juhlapäivälakanan verran. Miellyttävä tuttavuus, täysipainoista ratkottavaa. Ei liian vaativaa eikä varsinkaan mitään läpikirjoitettavaa lällärikamaa. Jatko tervetullutta!
10. iso S1.1.2024 klo 09:32
Tähän aukeamaan en ole vielä ehtinyt koskea, mutta Kimmo on ollut silmälläpitoni alaisena jo vuodesta 1996 alkaen. Laatu oli kohdallaan jo silloin, mutta on vuosien varrella kypsynyt entistä paremmaksi. Sanasto on hyvää ja erityismaininnan ansaitsee vihjeitys. Monessa kohdassa Kimmo hakee helpoissakin ristikoissa tuoretta näkökulmaa tavanomaisten latteuksien sijaan. Suhtautuu ristikoihin asian vaatimalla vakavuudella, vaikka ei olekaan tosikko.

Hyvää uutta vuotta, jos satut lukemaan. Sitä samaa useimmille laatijoille, muutamille parempaa (tähänastisiin näyttöihin verrattuna)!
11. Jiikoo1.1.2024 klo 09:58
Sillankorvan ilotulitus oli ihan koukuttavaa ratkottavaa ja komppaan täysillä ison S:n luonnehdintoja. Niinpä työ piti saattaa nyt aamutuimaan loppuun asti, vaikka vastausviestini oli jo ehtinyt lähteä yöllä. Nyt en käyttänyt lainkaan apuja kuten tuossa ykkösvaiheessa. Pari erisnimikohtaa jäi kaipaamaan tarkistusta, mutta jääköön. Joka tapauksessa minusta on aina laatijalle ansioksi, kun ratkonta onnistuu apuneuvoitta.
12. Jaska1.1.2024 klo 19:23
Kuivasen kolmemiikan verran töitä teettänyt kovis on hyvinkin laadukas näyte sanastollisesta ja vihjeistöllisestä osaamisesta. Keskipituuskin 5,88 on erinomainen, mutta yleisarvosana jää luokkaan hyvä. Ikävä velvollisuuteni on rangaista alkupiilosta ja lounaan häiritsevän väljästä, ruudukon muotopuoleksi jättävästä vihjealueesta.
13. TJV2.1.2024 klo 07:33
Tulostin 2.1.24 uutisristikon. - Mitä? "Voita viisisatanen!" Eivätkö ratkojat 99:n sentin vastaushinnalla enää jaksaneetkaan säilyttää tonnin voittoa?
14. Macke2.1.2024 klo 17:23
Lainaus: 13. TJV 2.1.2024 klo 07:33
Tulostin 2.1.24 uutisristikon. - Mitä? "Voita viisisatanen!" Eivätkö ratkojat 99:n sentin vastaushinnalla enää jaksaneetkaan säilyttää tonnin voittoa?

Hmm, ehkä kyseessä on testi. Markkinat korjaa potin takaisin tonniin sikäli jos osallistuva kansa on jaloillaan äänestänyt ja myyntitilastoihin tulee piikki alas.
15. Ritu6.1.2024 klo 18:22
Minä pääsin kuin pääsinkin pitkästä aikaa ratkomaan. Minussa asuva pieni työnarkomaani ottanut taas vallan enkä ole vapaapäiviä liiemmin ehtinyt pitää. Mutta ah niin ihanaa taas palata ristikoiden äärelle.
Ratkoinkin heti tänään Arto Kuivasen koviksen. Ensivaikutelma oli, että tästähän ei tule mitään. Vaan siitä se alun kauhistelun jälkeen lähti aika tasaisesti ratkeamaan vasemmasta reunasta kohti oikeaa reunaa.
Vasen puoli ratkaisusanoineen toi minulle kivasti mieleen erään Pitkälän Tonin laatiman upean ristikon. Kuivaselta tässä myös hieno kattaus niin vihjeityksen kuin sanastonkin osalta.
Googlen apua tarvitsi hyvin vähän. Kyllä minua vietiin kuin pässiä narussa erään keskellä olevan vihjeen osalta. Voi kiesus mikä vedätys meni läpi ennen kuin lopulta ymmärsin vihjeen oikein :D.
Tästä ristikosta jäi päällimmäisenä mieleen sellainen ratkomisen hauskuus. Tarjolla oli paljon mukavaa oivallettavaa ja hyvän mielen pläjäys kaupan päälle.
Montako ruusua tästä hienosta ristikosta olisi sopiva määrä? Vera Telenius lauloi aikoinaan miljoonasta ruususta. Korotan hieman ristikon teemaa mukaillen: biljoona, biljoona, biljoona ruusua....
16. Elva7.1.2024 klo 21:24
Vasta tänään oli aikaa Kuivasen Kovikselle, ja olipahan siinä ristikko minun makuuni, kerrassaan suuri ratkomisnautinto.

Olin jo melkein luovuttanut erään piilokirjaimen ruudun täyttämisyrityksen, ja aloitin kommenttien lukemisen. Käsitin (ehkä erheellisesti), että muillakin oli ollut saman sanan kanssa vaikeuksia, ja siitä sisuuntuneena aloitin uudelleen aivojeni herättelyn. Ja, a vot, ongelma selvisi, eikä se ollut edes vaikeasti keksittävä. Mikään ei nimittäin harmita yhtä lailla kuin yhden tai kahden vihjeen jäämistä ymmärrystä vaille.

Nyt Taviksen kimppuun! Ensivaikutelma oli kylläkin haastava.
17. Ylläpito22.1.2024 klo 01:01
Arto Kuivasen anatomia on kaikkien saatavilla heti aamutiimaan.
18. iso S27.1.2024 klo 11:37
Anatomian laatiminen on aina kiitoksen arvoinen asia.

Emufarmi kuulosti ratkoessa mielikuvitusolennolta, mutta eipä olekaan, edes Suomessa. Sikäli anteeksipyytntö oli aiheeton, mutta eihän tuo yleistä tietoa ole. Australiassa niitä lienee enemminkin, lähinnä emuöljyn tuottamista varten. Aiheutti vaikeutta, mutta tuotti mielenkiintoista tietoa.

Hailuodon emutarha | Nähtävyydet - Turisti-info
http://www.turisti-info.fi › nähtävyydet › hailuodon-...
Osoite / sijainti. Kaunakaupungintie 19 as3 ; Avoinna. joka päivä 1.6.-15.9. klo 10-18 ; Kotisivut. http://personal.inet.fi/yritys/hailuodon_emutarha/ emutarha.htm.

Palaute kannattelee emufarmia
https://www.kaleva.fi › palaute-kannattelee-emufarmia
8.7.2004 — Jarmo Pihlaksen mukaan emufarmi on todella öljyfarmi, tuloista kun 90 prosenttia tulee juuri emuöljystä.

Aika hämärästi havaittava logiikka oli viittaus Intian ja Agassin välillä. Hyvin kolmostasoa oli se.

Ocicatit saattavat olla monelle outo rotu, mutta olen sellaisten omistajia ollut muutaman kerran lomittamassa, joten se vihje satoi suoraan laariini.

Alkupiiloista olen toisen ristikon yhteydessä kantani ilmaissut. Jos sellaisella ristikon muu laatu paranee, niin ei niitä mielestäni kannata jääräpäisesti välttää. Suorat reunat ovat tietenkin kauniimpia, mutta minulle on tärkeämpää sanaston laatu. Näkeehän alkupiiloja esimerkiksi Joutsin ristikoissakin, enkä ole ihan niin pöljä että menisin Joutsin ristikoiden laatua moittimaan!

Asioilla on syynsä ja seurauksensa. Kyllä alkupiiloja kannattaa vältellä, jos kynnet kykenevät. Ei niitä pidä mielin määrin viljellä ilman välttämisen yritystä sillä verukkeella, että se Joutsikin...
19. tuopponen27.1.2024 klo 14:51
Aikanaan vuosituhannen vaihteessa käytiin kantaravintolan ryhmämatkalla kyseisellä emufarmilla.

https://www.verkkouutiset.fi/a/mt-elainlaakarin-tu lkinta-kaatoi-emutarhan/#9bbe347e
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *