KESKUSTELUT > RISTIKOT > RATKAISULAUSE ON RISTIKON SOKERI

11401. Ratkaisulause on ristikon sokeri

Körömölli30.11.2023 klo 08:11
Mieleisessäni ristikossa on ratkaisulause joka on oivaltava/hauska/runollinen/älykkään älyvapaa tms. pääasia että siinä on joku juju. Pitkistä sanoista annan plussaa. Yksi sana ei ole ratkaisulause ja lauseeton ristikko jää ratkomatta. Varsinkin aukeamaristikossa soisi laatijan vähän venyvän.
Onkohan johonkuhun muuhunkin joskus kolahtanut joku ratkaisulause mieleenpainuvasti? Saa myös vinkata mistä voisin löytää viettini vaatimukset täyttäviä ristikoita.
2. iso S30.11.2023 klo 10:05
Tosi kuin vesi, sillä lisäyksellä että kyllä makeutta voi löytyä pääkuvan ulkopuoleltakin.

Erityisen hytkäyttävää lausetta ei näin aamutuimaan tulee mieleen. Sen sijaan mainitsen hetken, jolloin minun mielestäni vihjeitys nytkähti parempaan suuntaan eli oivallusta vaativat vihjeet alkoivat yleistyä. Hesarissa oli viihjeenä pystyviiva tai suorakaide, jonka vierestä oli osittain näkyvä kallellaan oleva H, jonka perässä oli muutama vauhtiviiva. ratkaisu oli h-alle-lujaa. Parasta siihen mennessä nähtyä! Tästä on todella kauan, ja nykyään moni muu on kirinyt rinnalle ja ohi, etenkin kun vertailee sanaston laatua nykyiseen Hesarin tasoon (siltä osin olen muutaman vuoden takaisen muistitiedon ja HS-säikeiden varassa)-

Kokeilla sopii kaikenkarvaisia ristikkolehtiä, eivät ne omaisuuksia maksa. Riippuu tietysti vähän siitäkin, millainen vaatimustaso on vaikeusasteen suhteen. Usein laatua vaativat tuntuvat olevan sitä mieltä että vain visainen ristikko voi olla hauska. Itse olen sitä mieltä että kevyemmässäkin ristikossa voi olla haukuutta ja oivaltavaa vihjeitystä.

Tässä minun suosituslistani:

Ilta-Sanomat: maanantai, tiistai ja lauantai
Pelikaanit: visaisuutta janoaville Punainen, muuten vain laatua haluaville myös Passeli (minulle sopivampi...)
Iisakki: monet tykkäävät, minä tykkään enemmän Pelikaanien laatijaparvesta

Kevyempään tyytyville IS-ristikoiden valikoimasta:
Mantan Mainiot (erikoiskehut paperin laadulle)
Suuri Ristikko (Juha Leinosen superhaaste kelvannee visaista haluavillekin)

Oman makuni mukaan noissa kahdessa lehdessä nostan hattua erityisesti jo mainitulle Juhalle ja Kimmo sillankorvalle, muita mitenkään mollaamatta. Manta on minun makuuni ns. täyttä tavaraa eli kuvaristikoita, mitä nyt joku tavu liikuntavirikkeenä (yli hyppääminen). Suuressa Ristikossa on pääosa kuvaristikoita, mutta lisukkeena paljon "turhaa" eli muita tehtävätyyppejä. Niillekin löytyy kannattajia, joten mikäpä minä olen tuomitsemaan,
3. seurailija 230.11.2023 klo 10:27
" iso SLainaa30.11.2023 klo 10:05
Tosi kuin vesi, sillä lisäyksellä että kyllä makeutta voi löytyä pääkuvan ulkopuoleltakin."

Tosi kuin vesi.
Joskus olen pääkuvattomasta ristikosta löytänyt "piilopääkuvan". Ristikossa on samasta tekstivihjeestä tullut kaksi päällekkäistä pitkää ratkaisusanaa. Kulmassa on kerran ollut kuvavihje, josta tuli kaksi pitkää ratkaisusanaa; toinen vaakasuoraan ja toinen pystysuoraan.
Tällaisissa tapauksissa tilanne vastasi pääkuvallista ristikkoa, josta on johdettu kaksi pitkää ratkaisusanaa. Eivät ne silti polveilevia ratkaisulauseita vastaa. Eniten arvostan ratkaisulauseita, jotka eivät heti aukea vaan niissä on ratkottavaa lähes siihen asti kun ristikossa ei ole enää yhtään ruutua täyttämättä.
4. Körömölli30.11.2023 klo 17:59
Minä olen eniten kotona ehkä keskitason ristikossa, visaisissa usein viljeltävät kääntö ja vääntö ja tavun siirtokikkailuvihjeet eivät minua innosta. Toki jos aikaa on enemmän niin voin niitäkin yrittää, mutta pääsääntöisesti pidän yhden - kolmen istuman keskitason ristikoista. Minulle enemmän mielihyvää tuottavat sanalliset/kuvalliset harhauttavat tai muuten kierot vihjeet ja ehkä eniten ne ratkaisulauseet joihin on nähty vaivaa, eikä ole vain lätkitty sanoja peräkkäin jolloin tulos on joku ihmeellinen epälause.
5. iso S30.11.2023 klo 18:59
Ratkaisulauseista ja muustakin löytyy keskustelua esimerkiksi näistä säikeistä:

357. Vinkkejä laatijoille
https://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?p1=vast.php&id=357

1499. Pitkät ratkaisulauseet
https://sanaristikot.net/keskustelut/index.php?id= 1499

10094. Erikoisia ristikoita
https://www.sanaristikot.net/keskustelut/index.php ?id=10094

11113. Laatijoiden metkut
https://www.sanaristikot.net/keskustelut/?id=11113

Niistä on osittain nähtävissä miten historia ja iso S toistavat itseään.

Joissakin noista säikeistä mainitaan ristikkoharrastajien yhdistys Sanasepot. Sen jäsenlehti Sanaseppo kelpaa edellä luettelemieni joukkoon. Yhdistyksellä on suurehkoilla paikkakunnilla kokoontuvia paikalliskerhoja, joissa sosiaalisuuteen taipuvaiset voivat harrastaa siveellistä kimppakivaa. Uudet jäsenet ovat tervetulleita. Näinhän miekkailupiireissäkin on tapana sanoa: hauska saada uutta verta! Jäsenyys ei maksa maltaita, vain selvää rahaa. Liittymisohjeet sivulta sanasepot.fi.
6. matts1.12.2023 klo 09:23
Varmaan aikaisemminkin on vihjeissä ja niiden vastaussanoissa ollut maukkaita jujuja, mutta mielestäni Toni Pitkälän astuessa esille jotakin perusteellisesti muuttui ja vihjeitys (ylemminkinkin) jotenkin vapautui ja kaikenlaiset konnankoukut saivat alaa.
7. matts1.12.2023 klo 09:24
(ed. siis yleisemminkin)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *