KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 45/2023

11381. SK 45/2023

kaplas9.11.2023 klo 14:37
Vuokila/Kärkkäinen 2 tähteä. Ei kovin paha. Yläosa erikoisempi...
2. Jiikoo9.11.2023 klo 19:17
Jos oli palstalla hiljaista viikon takaisten tehtävien osalta, niin yritetäänpä edes alustaa vähän.

Piilis-Lahtiselta tulee tiukkaa tavaraa kerta toisensa jälkeen! Ei ollut mikään helppo tämäkään, lähemmäs 40 minuuttia sain tuhertaa avuitta. SM-piiliskisojen alkuerissä aikaa on tarjolla 45 minuuttia, mutta loppukilpailuun päästäkseen olisi selvittävä murto-osassa siitä.

Ristikon (Vuokila/Kärkkäinen **) ratkaisun lähettämiseen riittävät 15 avainkirjainta. Ne sain kasaan noin puolessa tunnissa. Muutamat jäljellä olevat sanat jumittivat sen verran, että kaivoin apuja esille ja täyttä tuli muutamassa minuutissa.

Yhtä kaikki, viihdyin molempien tehtävien parissa kiitettävän hyvin, vaikka tuollaiset suoritukset eivät kisoihin osallistumiseen todellakaan rohkaisisikaan. Viihdettähän nämä!
3. kaplas10.11.2023 klo 07:06
Nyt ei ps1 ollut vs1! Vaikka vs 16 käytössäkin.
Pidin kovasti!
4. kaplas10.11.2023 klo 07:08
Siis piilis
5. PM10.11.2023 klo 08:35
Piiliksen vaikeus- tai helppousarvion teen tässä sen mukaan, miten monta vastaussanaa löysin vihjeen ensi lukemisella. Vs vihjeet ensin, sitten pv vihjeet, joissa oli apuna jo löytyneet vs vastaussanat. Löysin vähemmän vastaussanoja kuin SK:n piilisten ratkonnassa yleensä. Niinpä tämä piilis oli keskimääräistä vaikeampi minulle.

Ristikko saa pluspisteitä sanastostaan, jossa on miellyttävää vaihtelua ja monipuolisuutta, usein ristikoissa esiintyviä sanoja vältetään tehokkaasti. Yläosan laajassa alueessa, joka muuhun osaan ristikkoa liittyy vain kahden kirjaimen kautta, oli yksi entuudestaan tuntematon sana, joka tuli risteävistä.

Molemmat tehtävät miellyttivät, ja ratkonnat sain läpi ilman tietolähteiden apuja. Tuo mainittu uusi sana oli toki syytä tarkistaa.
6. HK12.11.2023 klo 19:35
Piiliksen ps5:n loppupuolen rakentuminen piilovihjeestä jäi askarruttamaan, voisiko vihjeessä olla yhden vokaalin painovirhe?
7. Eikka13.11.2023 klo 12:30
Pitkästä aikaa SK-ristikkoa, kun ei lehteä ole vähään aikaan. tullut. Nyt kuitenkin ja huomaan, että tauko ei tehnyt hyvää. Melkoista harhailua, kun menin väärän Fordin kyytiin, istuin väärän palmun alla ja lopuksi jouduin väärän laineen vietäväksi. Mukava ristikko kaikkinensa.
8. matts13.11.2023 klo 18:13
HK 6. Kyllä minä olen löytävinäni ihan oikean vihjekokonaisuuden piiliksen ps5 vastaussanaan. Pitänee käyttää suomenkieltä luovasti, mutta mielestäni silti oikein.
9. TKu14.11.2023 klo 17:12
Lainaus: 8. matts 13.11.2023 klo 18:13
HK 6. Kyllä minä olen löytävinäni ihan oikean vihjekokonaisuuden piiliksen ps5 vastaussanaan. Pitänee käyttää suomenkieltä luovasti, mutta mielestäni silti oikein.

Niin minäkin. Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin eihän se sitten enää olisi vihje.
10. Elva16.11.2023 klo 22:03
Hain tänään Postista lehden ja ratkoin iltapuhteena tehtävät. Ristikko oli mainion monipuolinen ja piiliskin ratkesi nopeammin kuin Lahtisen laadinnat yleensä. Johtui varmaankin syystä, ettei joukossa ollut yhtään mahdottoman vaikeata tapausta.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *