KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 43/2023

11371. SK 43/2023

Jiikoo26.10.2023 klo 16:56
Arto Kuivaselta ** ja Eki Vuokilalta samoin keskikimurantti piilis – molemmat jouhevanjuohevia, varsin mukiinmeneviä tapauksia. Kuivanen saanut ristikkoonsa peräti kaksi 25-kirjaimista ratkaisusanaa yhdestä ja samasta pääkuvasta. Tykkäsin.
2. kaplas26.10.2023 klo 17:38
Ristikko ihan asiallinen. Piilis vielä odottaa.,.
3. kaplas27.10.2023 klo 16:01
Piilis tupakoitu. (Kuvaannollisesti) Minulle aikamoinen seikkailu, utami kun olen ..
4. Heppu28.10.2023 klo 20:14
Ristikossa oli ei niin tyypillistä sanastoa virkistävästi. Tuskin meistä kuitenkaan kukaan käyttää yläoikean vaakasanan muotoa puheessa. Kuvasymbolit olivat minulle uppo-outoja.
5. Jukkis28.10.2023 klo 20:46
Mitkä ihmeen kuvasymbolit?
6. Heppu28.10.2023 klo 21:23
Ne kärkikolmiot
7. Jiikoo28.10.2023 klo 21:35
Eivätköhän ne ”kärkikolmiot” ole nuolia osoittamassa sitä, mihin ristikon keskellä olevasta pääkuvasta saatavat ratkaisusanat tulevat? Näin minä tulkitsin ja tulkintani oikeaksi koin.
8. TKu29.10.2023 klo 07:58
Lainaus: 7. Jiikoo 28.10.2023 klo 21:35
Eivätköhän ne ”kärkikolmiot” ole nuolia osoittamassa sitä, mihin ristikon keskellä olevasta pääkuvasta saatavat ratkaisusanat tulevat? Näin minä tulkitsin ja tulkintani oikeaksi koin.

Näinhän se on. Vähän pakkasi hymyilyttämään, vaikka sanat toki sopivat oikein hyvin kuvaan.
9. lapatossu30.10.2023 klo 11:48
Lainaus: 4. Heppu 28.10.2023 klo 20:14
Ristikossa oli ei niin tyypillistä sanastoa virkistävästi. Tuskin meistä kuitenkaan kukaan käyttää yläoikean vaakasanan muotoa puheessa.

---
Harvempi meistä taitaa tarvita ko sanaa missään muodossa, mutta tuossa oleva muoto löytyy kyllä Kielosesta.

Pääsin käsiksi ristikoihin jo tänään, viime viikolla jäi tiistaihin. Mukavia ratkottavia vaikkakin helppoja olivat molemmat.
10. Hese30.10.2023 klo 15:03
Lainaus: 4. Heppu 28.10.2023 klo 20:14
Tuskin meistä kuitenkaan kukaan käyttää yläoikean vaakasanan muotoa puheessa.

Jos nyt ollaan samassa sanassa, niin ainakin matematiikassa ko. sanaa käytetään.
11. Heppu30.10.2023 klo 18:53
Lainaus: 10. Hese 30.10.2023 klo 15:03
Lainaus: 4. Heppu 28.10.2023 klo 20:14
Tuskin meistä kuitenkaan kukaan käyttää yläoikean vaakasanan muotoa puheessa.

Jos nyt ollaan samassa sanassa, niin ainakin matematiikassa ko. sanaa käytetään.

Samassa sanassa ollaan. Englanninkielinen matematiikka näyttäisi puhuvan konvertoitumisesta.
12. Jiikoo30.10.2023 klo 19:06
Lainaus: 11. Heppu 30.10.2023 klo 18:53
Lainaus: 10. Hese 30.10.2023 klo 15:03
Lainaus: 4. Heppu 28.10.2023 klo 20:14
Tuskin meistä kuitenkaan kukaan käyttää yläoikean vaakasanan muotoa puheessa.

Jos nyt ollaan samassa sanassa, niin ainakin matematiikassa ko. sanaa käytetään.

Samassa sanassa ollaan. Englanninkielinen matematiikka näyttäisi puhuvan konvertoitumisesta.

**********

...ellei sitten konvergoitumisesta? Konvertoitumista en ole vihjeessä havaitsevinani. Mutta eikös tämä mene meiltä jo vähän kielletyn vihjailun puolelle, kun ei olla HS-ristikkomaailmassa...
13. Mittarimato31.10.2023 klo 18:12
Tehtyä tuli tehtävät. Minulle ristikko tuntui keskimääräistä työläämmältä kahden tähden kategoriassa.
Piilosana oli aika keskitasoinen. Vihjeistä ps8 ilahdutti monimuotoisella ilotulituksellaan ja vs11 ihan muuten vain. :)
Vs19 puolestaan vaikutti aika väsähtäneeltä.

Sähköpostivastausten kuittaukset ovat näköjään lakanneet tulemasta, taitavat viestini singahtaa taas suoraan roskikseen. :(
14. asdfg67hjkl3.11.2023 klo 15:03
Sähköpostivastausten kuittauksista, niin onko SK:lla tapana lähettää sellaisia? Minulle ei ole tullut sinä aikana, kun olen lehden ristikoihin vastaillut (useampana vuotena).
15. TKu3.11.2023 klo 21:29
Lainaus: 14. asdfg67hjkl 3.11.2023 klo 15:03
Sähköpostivastausten kuittauksista, niin onko SK:lla tapana lähettää sellaisia? Minulle ei ole tullut sinä aikana, kun olen lehden ristikoihin vastaillut (useampana vuotena).

Tulee joka viestiin.
16. Mittarimato8.11.2023 klo 15:54
Itselleni tuli ensimmäinen sähköpostikuittaus joulukuussa 2021. Sitä ennen ei koskaan. Aluksi kuittaus tuli vain joskus, mutta keväästä 22 lähtien tuli aina numeroon 41/2023 asti. Numeroiden 42 ja 43 tehtäviin ei enää kuittausta kuulunut.

Lähetin nyt numeron 44 kohdalla kokeeksi ristikkovastauksen eri sähköpostista kuin tavallisesti ja kuittaus tuli. Piilosanan lähetin aiemmin käyttämästäni sähköpostista, kuittausta ei tullut.

Vaikuttaisi siltä, että Otavan käyttämä sähköpostipalvelin on aika ronkeli sen suhteen, mistä tulevat sähköpostit hyväksytään. Pidän todennäköisenä, että kuittauksen puute tarkoittaa sitä, ettei ristikkovastaus mennyt perille.
17. Mittarimato8.11.2023 klo 18:21
Tarkennetaan vielä sen verran, että Otavamedia käyttää Outlook.com-sähköpostipalvelua. Oman normiosoitteeni lähetykset menevät kyllä perille sinne, mutta suoraan roskapostilaatikkoon, jota ainakaan heidän automaattivastaajansa ei näytä lukevan. Sitähän ei sitten tiedä, huomioidaanko nämä roskapostit arvonnassa.
18. Eikka9.11.2023 klo 15:37
Minulle tulee kuittaus aina, jos lähetän Gmaililla. Elisan sähköpostilla lähetettyihin ei ole tullut kuittausta juuri koskaan.
19. ++juh10.11.2023 klo 15:28
Ristikon sana pimeydenKARKOITUSratkaisu on väärin kirjoitettu, po. ...KARKOTUS...
20. Ylläpito10.11.2023 klo 16:59
Katsohan kun ei ole kukaan huomannut tuota knoppia.
21. Eki10.11.2023 klo 17:11
Olen välittänyt näitä viestejänne SK:n toimitukseen ja siellä on niitä tutkittu. Erityisesti tuo Mittarimadon viimeinen kommentti herätti hämmennystä. He haluaisivat tutkia asiaa paremmin, joten jos Mittarimato lähettää meille meiliosoitteensa, voisimme sen heille välittää, sanaris(ät väliin)sanaris(piste väliin)fi

Joka tapauksessa tähän tullaan saamaan selvyyttä lähiaikoina. Vakavasti siellä arvontoihin suhtaudutaan, vaikka voittajia ei enää julkaistakaan.
22. Jiikoo10.11.2023 klo 17:37
Olen käyttänyt aikojen kuluessa vaihtelevasti Gmail- ja Outlook-sähköpostipalveluja. Joskus olen saanut kilpailuvastauspostauksistani SK-kuittausviestejä, joskus en. Mieleeni ei ole tullut, että kulloinkin käyttämälläni sp-palvelulla voisi olla tämän kannalta jokin merkitys.

Lähetin juuri Oulookilla tuoreimmat, kierroksen 45 ratkaisuni ja sain molemmista kuittaukset.

Huomasin juuri harmikseni, että olen unohtanut lähettää molemmat edellisen kisan 44 vastaukseni. En siis voi enää kokeilla, saisinko kuittaukset niistä käyttäessäni Gmailia. Vanhempia kuittausviestejä olen pyrkinyt parhaani mukaan tuhota kuormittamasta saapuneet-laatikkoa, joten niistäkään ei ole apua.
23. iso S11.11.2023 klo 16:00
Sähköposteissa ja selaimissa tuntuu olevan toiminnallisia eroja ja lisäksi yhteensopimisongelmia.

Selaimena käytän Firefoxia ja sähköposti on Elisan Webmail. Noin kuukausi sitten Webmail uudistui ja täytyy sanoa että tuntuu (taas) siltä että on tehty muutos muutoksen vuoksi. En ole huomannut mitään mikä olisi paremmin kuin ennen

Sen sijaan tuli ongelma kun ensimmäisen kerran yritin lähettää viestin jossa oli liitetiedosto. Elisan chat neuvoi tyhjentämään välimuistin. En ole mikään pc-guru, mutta luullakseni tein sen, googlattuani ensin ohjeet. Ei auttanut. Pitkin hampain avasin Chromen, joka halusi ensikdertalaiselta sitä sun tätä ennen kuin pääsin avaamaan sähköpostia. Liitteiden lähetys onnistui sillä selaimella. Firefoxin ongelma on edelleen selvittämättä, mutta varsin selvältä tuntuu että olipa Firefoxissa vikaa tai ei niin ainakin ongelma ilmeni tilanteessa jossa Webmail oli muuttunut ja Firefox ei (ymmärtääkseni) ollut.

Tuon Kun liitän viestiin tiedoston (siis Firefoxia käyttäen) enkä vielä ole edes ehtinyt klikata Lähetä, Webmai avaa ponnahdusikkunan:

Tätä sähköpostia ei ole lähetetty. Voit tallettaa luonnoksen myöhemmin työstettäväksi.

Ikkuna tarjoaa kolmea vaihtoehtoa: Poista luonnos, Peru ja Tallenna luonnos.

Jos valitsen Poista luonnos, koko viesti katoaa. Ikävä juttu, jos olen kirjoittanut pitkähkön ja tarkkaa ajattelua vaatineen viestin.

Jos valitsen Peru, liitetiedosto katoaa mutta lähettämätön viesti pysyy käsittelyssä.

Jos valitsen Tallenna luonnos, viesti menee luonnoksiin ja palaan lähtöruutuun kulkematta vankilan kautta.

Jos avaan tallennetun luonnoksen tai alan luoda uutta viestiä kirjoittamatta vielä vastaanottajaa, aihetta ja viestin tekstiä, tiedoston liittäminen antaa ilmoituksen
Virhe
200 SyntaxError: JSON.parse: unexpected
character at line 1 column 1 of the JSON data

Tämähän valaisee tilannetta yhtä hyvin kuin Hullujussin ugala bugala keihäs.

Yksinkertainen hyi-huuto turhille muutoksille. Ei pitäisi korjata sellaista joka toimii, jos ei ole pätevää syytä ja olisi syytä olla pätevyyttä myös!
24. asdfg67hjkl19.11.2023 klo 20:27
Ylläpito, voisitteko laittaa tänne tietoa, mitä SK:n toimitus on saanut selville tutkittuaan sähköpostiasiaa? Kiitos.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lainaus: 21. Eki 10.11.2023 klo 17:11
Olen välittänyt näitä viestejänne SK:n toimitukseen ja siellä on niitä tutkittu. Erityisesti tuo Mittarimadon viimeinen kommentti herätti hämmennystä. He haluaisivat tutkia asiaa paremmin, joten jos Mittarimato lähettää meille meiliosoitteensa, voisimme sen heille välittää, sanaris(ät väliin)sanaris(piste väliin)fi

Joka tapauksessa tähän tullaan saamaan selvyyttä lähiaikoina. Vakavasti siellä arvontoihin suhtaudutaan, vaikka voittajia ei enää julkaistakaan.
25. Ylläpito19.11.2023 klo 20:43
Tarkoitus on pitää palaveri heidän kanssaan erinäisistä asioista, tämä on agendalla.
26. asdfg67hjkl22.11.2023 klo 16:40
Ok, hyvä tietää, toivottavasti tiedotatte asioista sitten, kun niihin on tullut selvyyttä. Ainakin minä kuulisin mielelläni tilanteesta lisää.
27. Mittarimato2.1.2024 klo 17:46
Kun tämä tuntuu olevan asian virallinen ketju, niin mainitsen, että olen taas saanut sähköpostitse lähetettyihin ratkaisuihin kuittaukset alkaen 6.12. lähettämistäni. Näyttäisi johtuvan siitä, että käyttämäni sähköpostipalvelu on päässyt pois Microsoftin (outlook.com) mustalta listalta, joten Otavamedian puolella ei (välttämättä) ole tehty mitään.

Koska asiallisten sähköpostien päätyminen roskaposteihin on kohtalaisen arkipäiväistä, en pitäisi pahana, jos Otavamedia saisi opetettua robottinsa tarkistamaan myös roskapostit.
28. asdfg67hjkl21.1.2024 klo 16:14
Onkohan SK-palaveri pidetty (täällä oli tieto, että olisi ollut viikolla 3)? Tuliko siellä selvyyttä sähköpostivastaamiseen? Osallistuvatko arvontaan myös ne sähköpostiviestit, joihin SK ei lähetä saapunut-kuittausta? Onkohan tiedossa, mistä kiikastaa, jos kuittausta ei tule (joku aiemmin arveli asian olevan sähköpostiosoitteen muodosta kiinni)?
29. Eki21.1.2024 klo 16:55
Palaveri oli viikolla. Tulokset näkyvät myöhemmin. Informoin kyllä.
30. asdfg67hjkl23.1.2024 klo 07:50
Ok. Odottelen tietoa mahdollisimman pian.
31. Siru23.1.2024 klo 10:29
Kun SK-ristikon ratkaisu palautetaan sähköpostitse, mukaan liitetään nimi, osoite ja puhelinnumero. Jos arpaonni suosii, miten toimitus selvittää tilinumeron, soittamallako? Minä ainakin usein jätän vastaamatta tuntemattomasta numerosta tulevaan puheluun ja tesktiviestihuijauksiakin on liikkeellä monenlaisia! Miksi tilinumeroa ei voisi antaa sähköpostissa vastauslähetyksen mukana?
32. Jukkis23.1.2024 klo 11:50
Sähköpostilla ovat kysyneet tilinumeroa. Eikä kukaan kiellä sitä tilinumeroa viestiin laittamaan. Vissiin jostain hämärästä tietoturvasyystä eivät kehtaa sitä pyytää vastauksen mukana. Vaikka siis sitten kuitenkin sähköpostilla se sinne menee. Ja jos nettilehdessä ratkoo, niin pyydetään sähköpostiosoite mutta ei puhelinnumeroa. Otapa tästä logiikasta selvä.
33. Jiikoo23.1.2024 klo 12:31
Lainaus: 32. Jukkis 23.1.2024 klo 11:50
”Sähköpostilla ovat kysyneet tilinumeroa.”

Vaiko sittenkin teksti-/multimediaviestillä? Mistäpä he sp-osoitteen tietäisivät, kun ratkoja on liittänyt ratkaisuunsa lehden ohjeiden mukaisesti pelkästään kustipostiosoitteen ja puhelinnumeron?
34. Jiikoo23.1.2024 klo 12:35
Logiikkani ontuu (33.). Sorry! Sähköpostillahan rakoja on tietenkin em. tapauksessa lähettänyt nimenomaan sähköpostilla, ja siinähän se lähettäjän sp-osoitekin tulee vaivihkaa tietoon.

Tekstarilla lähetetyn ratkaisijalta tilinumeroa kysyttäneen vastaavasti tekstarilla.
35. Eki23.1.2024 klo 15:43
Olen välittänyt nämä kaikki ja myös muualta saamiani kommentteja ja niitä puidaan asianosaisilla osastoilla.
36. asdfg67hjkl23.2.2024 klo 09:30
Nyt on pian neljä kuukautta spekuloitu SK:n tilannetta tällä palstalla. Toivoisin tietoa asiasta asap, niin voisi jättää lähettämättä sähköpostivastaukset SK:hon jatkossa, jos on ilmennyt, että ne eivät mene heille perille.
37. kaplas23.2.2024 klo 14:10
Olen nyt tehtävät lähettänyt sähköpostilla tämän vuoden puolella. Kaikista tullut sp-kuittaus. Pari taisi olla tekstarinakin.
38. Jiikoo23.2.2024 klo 20:36
Minäkin olen saanut viime kuukausina säännöllisesti sp-kuittaukset, lähetänpä vastaukset sitten läppärin
sp-ohjelmasta (joskus Gmail, joskus Outlook) tai Android-kännykästä.
39. Eki23.2.2024 klo 21:07
Olen tänään vaihtanut useita meilejä SK:n suuntaan, mutta en ehtinyt saada selkeää vastausta ennen viikonloppua.
40. Maikki23.2.2024 klo 21:52
En ole saanut yhtään sp-kuittausta vastauksista koskaan ja olen osallistunut reilusti 10 vuotta-
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *