KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 42/2023

11367. SK 42/2023

mari21.10.2023 klo 08:00
mainio ristikko
2. matts21.10.2023 klo 10:05
Piilis: Vaihtaisitteko te erään 6 kirjaimisen vastausanan vihjeestä yhden rinnastuskonjuktion toiseen samanmoiseen?
3. TKu21.10.2023 klo 10:55
Lainaus: 2. matts 21.10.2023 klo 10:05
Piilis: Vaihtaisitteko te erään 6 kirjaimisen vastausanan vihjeestä yhden rinnastuskonjuktion toiseen samanmoiseen?

En tunnista tarvetta. Minusta vihjeet ovat selviä. Sinänsä piilis ei ollut helpoimpia, mutta ratkesi sentään yhden istunnon aikana.

Ristikon kanssa taistelu sen sijaan jatkuu yläosan haasteissa.
4. Jiikoo21.10.2023 klo 11:01
Mainion viihdyttäviä ovat molemmat tehtävät! Ristikon tähdistä voisi viimeisen kenties puolittaa, ratkonta oli yllättävän sujuvaa. Piiliskin ratkesi keskimääräistä nopeammin, hymynkare suupielessä. Maestro Oskala osoittaa mestaruutensa erityisesti kätkötyyppisissä vihjeissä kerta toisensa jälkeen: haettavat sanat ovat ihan luontevissa vihjelauseissa ovelasti sekä julkeasti suoraan näkyvillä että vaivihkaisesti piilossa. Vihjeestä V19 saamaani ratkaisusanaa myönnän vähän vierastavani – olenkohan käynyt kouluni väärällä vuosisadalla ja -kymmenellä?
5. Jiikoo21.10.2023 klo 11:06
Lainaus: 4. Jiikoo 21.10.2023 klo 11:01
”Vihjeestä V19 saamaani ratkaisusanaa myönnän vähän vierastavani – olenkohan käynyt kouluni väärällä vuosisadalla ja -kymmenellä?”

Voihan tietysti ajatella myös pientä typografista temppua vierastuksen torjumiseksi.
6. matts21.10.2023 klo 13:10
uudestaan, Piilis: Vaihtaisitteko te erään vs 6 kirjaimisen vastausanan vihjeestä yhden rinnastuskonjuktion toiseen samanmoiseen?
7. seurailija 221.10.2023 klo 15:49
Ristikko oli kiva. Kuten Pari Sanaa ristikoista lupaa, ristikossa on sanaleikkejä. Pääkuvista johdetut sanat oli kuitenkin liian helposti arvattavia kolmitähtiseksi merkityssä ristikossa. Mielestäni ristikon vaikeustaso oli lähempänä kakkosta.
8. Heppu22.10.2023 klo 12:22
No ei tämä ristikko mikään läpikirjoitettava ainakaan minulle ollut. Yllä on ollut melkoisia ratkojia. Armeijan tulisija ei oikein minulla syttynyt.
9. kaplas22.10.2023 klo 14:47
No ei ollut. Vähän apujen kanssa kyllä sitten taipui... Harmaat ei pahat
Heppu, mietihän vielä. Se on ihan selkeä!
10. PM22.10.2023 klo 17:49
Piiliksessä oli mielestäni vs 19 tehtävän parasta antia. Ja ristikossa armeijan tulisija näyttäisi tarjoavat edellytykset syttymiselle.
11. TKu22.10.2023 klo 21:05
Huh huh! Koville otti ristikon kanssa. ARMEIJASTA TULISIJA muodostui täysin oikeaoppisesti, vaikka ensin yritin puoliväkisin siihen hieman erilaista ratkaisua. Olin kuitenkin jumissa yläosassa koko viikonlopun, kunnes tänään iltalenkillä keksin toisenlaisen tavan lähestyä aarav- vihjettä. Se osoittautui hedelmälliseksi, ja vähitellen muukin autiona hohtanut alue alkoi täyttyä. Helppoa se ei kuitenkaan ollut, ja vielä viimeistä kahta vihjettä - RUODITONNA ja KYLMÄ TILA - jouduin hakemaan apuvälinein, vaikka kai ne olisi pitänyt tietää/keksiä ilmankin.

Ehdottomasti kuitenkin tähtiensä arvoinen ristikko.
12. TKu22.10.2023 klo 21:08
Lainaus: 6. matts 21.10.2023 klo 13:10
uudestaan, Piilis: Vaihtaisitteko te erään vs 6 kirjaimisen vastausanan vihjeestä yhden rinnastuskonjuktion toiseen samanmoiseen?

Uudestaan: miksi pitäisi? Piiliksessä on tasan yksi sana, johon kuvauksesi sopii, ja sen vihje sopii sellaisenaan täydellisesti vihjeeseen. Minusta kyseinen vihje oli jopa piiliksen parasta antia, vaikka sinänsä helppo olikin.
13. kaplas23.10.2023 klo 13:12
Minulle, joka olen piiliksiä vain vähän ratkonut, tämä laatimus näyttäytyi erinomaisena. Vaikeustaso sopi minulle hyvin!
14. Wg23.10.2023 klo 17:37
ARMEIJA TULISIJAKSI ei vaan aukene. Joku vinkki olisi tervetullut.
15. Vp23.10.2023 klo 21:30
Lainaus: 14. Wg 23.10.2023 klo 17:37
ARMEIJA TULISIJAKSI ei vaan aukene. Joku vinkki olisi tervetullut.

ARMEIJA TULISIJAKSI olisikin ollut parempi vihje.
16. matts24.10.2023 klo 08:53
Tku 12, ai jaa, no täytyypä tarkistaa onko minulla väärä ratkaisu, mielestäni tai olisi sopinut paremmin.
17. Pike24.10.2023 klo 09:38
No, mikähän se armeija nyt yleensä ristikoissa on ja mikähän se tulisija nyt yleensä ristikoissa on? Tulisijasta tähän translatiivi eli tulisijaKSI kuten vihjeessä vihjataan. Näinhän se minun mielestäni ratkesi - ja ihan helposti.
18. Heppu24.10.2023 klo 10:46
Armeijasta tulisijan hankaluus minulle oli siinä, että Käestäkin vihje oli "väärä". Vastaus ei liity käkeen, kyse on eri lajista. Myös ainakin kolme muutakin armeijan tulisijaan risteävää sisälsivät eri vaihtoehtoja. En protestoi, sekavaa saa ollakin kolmessa tähdessä.
19. Jiikoo24.10.2023 klo 13:46
Armeijasta puheenollen: Minua on joltisestikin huvittanut tässäkin tapauksessa esiintyvä ilmiö: sama kirjainlyhenne saattaa merkitä eri kielissä ja eri kansakunnille aivan eri asioita, jopa hieman samantyyppisessä (militääri) kontekstissa. Ajatellaanpa vaikka Horst Wessel -laulua, joka on sattuneesta syystä ollut Saksassa ja Itävallassa kiellettyä kamaa jo lähemmäs kahdeksan vuosikymmenen ajan. Sen edustamaa aatetta en halua millään muotoa edistää saati edustaa lainaamalla tähän tuon natsi-Saksan kielletyn ”rinnakkaisen kansallislaulun” alkusäkeitä:

”Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen!
SA marschiert mit ruhig festem Schritt.”

SA = Sturmabteilung => https://fi.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
20. TKu24.10.2023 klo 15:10
Lainaus: 18. Heppu 24.10.2023 klo 10:46
Armeijasta tulisijan hankaluus minulle oli siinä, että Käestäkin vihje oli "väärä". Vastaus ei liity käkeen, kyse on eri lajista.

Minusta käkivihje oli yksi hauskimmista ja oivaltavimmista tässä ristikossa..Tietysti kirjoitin siihen ensin väärän vastaussanan, minkä takia tulisija-vihjekään ei meinannut aueta.
21. lapatossu24.10.2023 klo 15:29
Ihan kuin Pike olisi antanut varsin selvän vihjeen ratkaisuksi ennen ratkaisuajan päättymistä...

Ristikko oli kerrassaan mainio, teeman oivaltaminen helpotti ratkaisemista huomattavasti.
Oskalaa oli taas kiva nähdä, vaikka piilis olikin helppo, mikä hyvin sopi kolmetähtisen viereen
22. Elva28.10.2023 klo 10:08
Koska joudun vuoden loppuun asti itse hakemaan postini Postin toimipisteestä, saan SK-lehden milloin viikon tai jopa kaksi viikkoa myöhässä. Hain lehden eilen ja viimeistelin ristikon nyt aamulla. Ilmo Juhani on suosikkejani ja ristikko oli nautittavaa ratkottavaa. Yläosa oli kimurantti ja ratkesi vasta aamulla.

Oskalan piilis täydensi aamun ihanuutta.

Kommentteja en lue ennen kuin ristikot on ratkottu, jotta välttyisin mahdollisista paljastuksista. Äsken olinkin ihmeissäni kun Pike täydellisesti oli paljastanut erään ristikon huippukohdista ennen vastausajan umpeen menoa.
23. kaplas28.10.2023 klo 11:21
Elva, et ole harkinnut tulostaa kirjastojen e-materiaaliosastolta näitä tehtäviä? Yleensä jo torstaisin nähtävillä .
Samaa mieltä tehtävistä!
24. Jukkis28.10.2023 klo 12:36
Eihän sitä kirjastosta tarvi hakea, koska eikös SK:n printtitilaukseen kuulu automaattisesti mukaan myös digilehti?
25. seurailija 228.10.2023 klo 13:03
Netissä voi ratkoa tai netistä voi tulostaa ilman tilaustakin SK:n ristikoita ja piiliksiä SK:n verkkosivuilla. Alla on tehtävien luettelosivu.
https://suomenkuvalehti.fi/avainsana/ristikot/
26. kaplas28.10.2023 klo 13:05
Juu. Tarkoitin samaa osastolla...
27. Elva28.10.2023 klo 15:37
Kiitos kaikille infosta! On vaan ollut viime aikoina niin paljon kiireitä, että ristikoita on runsaasti jäänyt lepäämään postin oikullisuudesta huolimatta. Onneksi Hesarit on sentään jaettu eteiseen.
28. vierailija30.10.2023 klo 14:06
"17. PikeLainaa24.10.2023 klo 09:38
No, mikähän se armeija nyt yleensä ristikoissa on ja mikähän se tulisija nyt yleensä ristikoissa on? Tulisijasta tähän translatiivi eli tulisijaKSI kuten vihjeessä vihjataan. Näinhän se minun mielestäni ratkesi - ja ihan helposti.2

Olihan tuo melkein sama kuin olisi laittanut ratkaisusanan esille. Ainakin on selkeä uudelleen vihjeitys palkintoristikkoon, koska vihjeen logiikka on selitetty melko perusteellisesti. Pikelle on näemmä annettu erioikeus vihjeittää uudestaan palkintoristikoita?
29. Etuvokaali15.11.2023 klo 02:02
Enpä muista, missä SK:n numerossa piilosanassa oli vastikään paha virhe. Göteborgin Ullevi ei ole Ruotsin eikä Pohjoismaiden suurin, vaikka suomenkielisessä wikipediassa niin väitetään. Kyllä Tukholman Friends Areena on ollut jo vuosikausia selvästi enemmän katsojia imevä stadion. Kannattaisi laatijoiden matkustella enemmän Ruotsissa, jossa pian hallitsee kunungatar Victoria. Näin pysyisi vihjeistykseen riittävä sivistys hallussa.
30. Teaktarjotin15.11.2023 klo 18:04
Huomasin myös, että Ullevia oli käsitelty entisen tiedon mukaan, mutta ei se sentään paha virhe ollut. Asioita ei kannata suurennella, sillä tekevälle sattuu. Siinä olet oikeassa, että Ruotsissa kannattaa käydä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *