KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 7.-8.10.2023

11354. IS Viikonloppu 7.-8.10.2023

Ylläpito6.10.2023 klo 12:28
Huomenna Ilmo Juhani Liljeroosin ja Heli Kärkkäisen kovis, arvioitu jopa kolmoseksi, ei kuitenkaan ainakaan pahis.

Ja mikä kovin juttu, Heikki Lavoniuksen paluu! Pehmiksen on taiteillut vuorotteluvapaalta palaava artisti.
2. Mie6.10.2023 klo 23:50
Hienoa että Lavonius is back! Tosin teen vain Koviksen, Taviksen ja Piiliksen. Mutta Lavoniuksen kädenjälkeä saanee ihailla jatkossa myös Koviksissa.

Liljeroos ja Kärkkäinen kuulostavat oikein hyviltä joten huomenna taas Iltiksen ostoon!
3. happonen8.10.2023 klo 14:32
Nyt on kyllä käsittämättömät pääkuvan lauseet! En tunnista henkilöitä eikä edes kuukkelin kuvahaku löydä näitä naamoja.

Jotain verbaali-iloittelua tässä tietenkin on mutta homman juju jäi mysteeriksi. Oikeasta alanurkasta vähän epävarmat tunnelmat, talsivasta ukkelista aika outo sana? Muuten kyllä oikein viihdyttävä ja sopivan tiukka ristikko.
4. Kuju8.10.2023 klo 15:50
Minulta puuttuu kaksi kirjainta vasemmasta yläkulmasta, kun en millään osaa sommitella "LAULUN ARVOINEN" -vihjeen alle ymmärrettävää sanaa ja sitä kautta saada ylempi sininen lause täyteen. Jotain häikkää lienee, muuten on täynnä avainsanaa myöten.
5. Joutilas8.10.2023 klo 17:21
Siniset lauseet ymmärrettävät ja mukavasti kehitelty. Minulle aika monta tuntematonta asiaa ristikossa, mutta vastapainona monia oivia oivalluksia. Yhtä kuvaa en pidä järin onnistuneena, mutta muuten kyllä ulkoasu hyvin selkeä. Kiitokset tekijöille!
6. Kuju8.10.2023 klo 18:38
Onko muidenkin ratkojien mielestä "SARI" -vihjeen ratkaisu outo?
7. Heidi Hullu8.10.2023 klo 19:05
Lainaus: 6. Kuju 8.10.2023 klo 18:38
Onko muidenkin ratkojien mielestä "SARI" -vihjeen ratkaisu outo?

Ei
8. PM8.10.2023 klo 21:57
Lopulta pääsin Koviksen ratkonnassa maaliin. Mikä parasta, ei näyttäisi jäävän epäselvyyksiä vihjeiden ja vastaussanojen välille. Siellä on monia tuiki mainioita yhteyksiä ja uutuuksia. Asiavihjeitäkin on, melko montakin, niissä uusia sanoja. Pääkuvan henkilöt tunnistin ratkonnan alussa, mutta silti pääkuvan ilmaisut jujuineen avautuivat vasta aivan ratkonnan lopussa. Hauskat oivallukset niissäkin! Kiitos tekijöille!
Vaikeustason koin olevan kolmosen yläkvartaalissa.

Koviksen ratkomisen vaatiessa tuumaustaukoa kävin välillä ratkomassa Piiliksen ja Kryptiksen.

Kuju (6), samaa mieltä kuin Heidi Hullu (7)!
9. Ritu9.10.2023 klo 10:28
Ensisilmäys ristikkoon (siis ennen ratkonnan aloittamista) toi minulle kaksi tuntemusta. Ensinnäkin pidin pääkuvaa tylsänä. Se ei minussa herättänyt sellaista jess, pääsisinpä jo ratkomaan -fiilistä, vaikka pääkuvan henkilöt tunnistinkin. Siinä jo samalla saattoi havainnoida, ettei tuosta tiedosta välttämättä olisi alkuunpääsyssä hyötyä.
Toisaalta silmäys ristikon ulkoasuun ja vihjeiden sijoitteluun aiheutti helpotuksen tunteen, että sieltähän voisi kohtalaisella päänahan raapimisella löytää kohtia, mistä päästä alkuun, koska ristikon myötä ei tarvinnut lähteä torin reunalle ihmettelemään. Torilla tässä tarkoitan isoja aukiota, jotka usein minulla karsivat aloituskohtien määrää tai ainakin vaikeuttavat niiden löytymistä.

Niin tylsältä kuin minulle pääkuva ennen ratkontaa näyttäytyi, niin siitä muodostuneet ratkaisulauseet olivat kuitenkin kekseliäät ja ristikon parasta antia. Alkuun pääsin parista Helin piirrosvihjeestä. Mahdollisesti helpommassa ristikossa olen joutunut samoja vihjepiirroksia hetken miettimään ja ovat sitä kautta jääneet mieleeni. Nyt ei sitten niiden kohdalla tarvinnut miettiä. Jotain hyötyä siitäkin, etten jätä pehmistasoisiakaan ristikoita ratkomatta!

Minulla on vielä kolme ratkaisusanaa, joiden yhteyttä vihjeeseen pitää miettiä. Parissa ymmärrän ehkä puolet tai olen jotenkin hajulla, mutten ymmärrä kokonaan. Toivottavasti auettuaan tehoavat minuun samalla tavalla kuin esim. vihjeet VIRTAAVIA ja EHTOISA!
Tämä kovis teetätti minulla töitä koko eilisen päivän ja vielä tämän aamunkin. Ristikosta löytyi minulle outo ja harvinaisempi sana, mutta oppia ikä kaikki. Ei sitä sentään Intiasta asti tarvinnut lähteä suurennuslasin kanssa etsimään. Jokunen kerta tuli kipiteltyä tiedonportaita pitkin Wikipedian äärelle. Ne siellä käynnit vahvistivat uskoani siihen, mitä olin jo sitä ennen saanut varovaisen kevyesti raapusteltua ristikkooni.

Minulla on syytä omalta osaltani kiittää tämän mukavan ristikon antia syksyankeuttajan karkoittamisesta!
10. Jaska9.10.2023 klo 13:40
Taitaa olla IJL:n paras IS-kovis tänä vuonna. Itse asiassa pahis, vaikka ylemmän pääkuvan heti tunnistinkin. Alempi selvisi lyhyen etsiskelyn jälkeen. Siniset vaativat silti kosolti risteäviä täyttyäkseen. No nythän ne ovat tietysti itsestäänselvyyksiä niin kuin muutkin nokkeluudet.

Sanastosta kolmannes nelikirjaimisia onnistuneesti ilman kärkitriviaaleja. Keskipituudeksi varmistui 5,5:n ylittävä luokka hyvä, eli muista ansisoita riippumatta vähimmäisedellytys täydelle pistepotille. Se onkin luvassa, jos yhden vihjeen anatomia avaa hyväksyttävän näkymän.
11. Jaska9.10.2023 klo 17:47
Avautui raikkaalla kuuden asteen lenkillä. Heti tajuttava peruskikka, mutku ei vaan tajunnut.
12. Justiina9.10.2023 klo 18:06
Kivat lauseet pääkuvista ja mukava ristikko muutenkin, sopivasti vaikeutta ja sitä myöten ahaa-elämyksiä. Mietin samaa kuin Kuju, sikäli, kun 'iso karvainen' on ristikossani oikein, niin en keksi selitystä tuolle 'sari'-sanalle!
13. Kuju9.10.2023 klo 18:33
Justiina: Nimenomaan sama keissi minulla. Mielestäni iso karvainen on oikein, mutta SARI -ratkaisuksi tulee sangen kaukaa haettu sana. Jos selitys on se ainoa, jota uumoilen, niin se on liian kaukaa haettu.
14. seurailija 29.10.2023 klo 19:35
Ehkä lähestyt vihjettä väärästä näkökulmasta.En voi täällä kertoa enempää.
15. Pike9.10.2023 klo 19:51
seurailija 2, älä nyt innostu paljastelemaan. SARI on aivan oivallinen vihje. Kiitos laadinnasta tekijöille. Nautittavaa ratkottavaa kaiken kaikkiaan. Makoisat sanajonot pääkuvista.
16. Kuju9.10.2023 klo 20:28
Sari -vihjeelle löytyy todellakin myös toinen tulokulma, mutta sekin on mielestäni vain aavistuksen verran selittävämpi ratkaisulle. "Loksahtava" ratkaisu edellyttäisi vielä parempaa tulokulmaa.
17. Justiina9.10.2023 klo 21:04
Hupaisasti sattui, että täyttelin juuri Iisakin ristikkoa, johon tuli sama sana tuosta toisesta näkökulmasta, ymmärretty ja hyväksytty! (Ei varmaankaan paljasta liikaa!)
18. eol9.10.2023 klo 21:56
Ei siinä vihjeessä SARI ole mitään ongelmaa.
19. Jiikoo9.10.2023 klo 23:55
Lehden ostin vasta sunnuntai-iltana klo 21:n aikaan ja ennen nukahtamista sain kasaan avainsanasta 8 kirjainta pienin epävarmuuksin. Tänään olen urakoinut maanantain Ristikkoekstran Keskiksen ja Histiksen ennen uutta yritystä selättää tämä vkl-kovis. Nyt sen jokaisessa ruudussa on uskottava kirjain ja 1–9-tekstiviesti on lähtenyt toimitukseen. Myönnettävä on, että netin apukeinot olivat arvossaan – oma nuppi ei tällaisiin tahdo millään riittää!

Alemman pääkuvan henkilöä en ole vieläkään varmuudella tunnistanut, vaikka vahva epäilys on kytenyt alusta lähtien, enkä osaa yhdistää alempaa ”sinistä lausetta” (sinänsä järkevää) kuvien henkilöistä kumpaankaan vaan kaipaan lauseen perusteella kuvavihjettä kolmannesta (samaa alaa edustavasta) persoonasta. Vian täytynee kuitenkin olla minussa.
20. Jaska10.10.2023 klo 11:11
En usko, että Jiikoon kaipaus on avunpyyntö. Uskoville kuitenkin muistutus vielä viikon karenssista niin kuvan kuin sanankin osalta.
21. Jiikoo10.10.2023 klo 13:14
Lainaus: 20. Jaska 10.10.2023 klo 11:11
”En usko, että Jiikoon kaipaus on avunpyyntö.”

Ei se sitä pyrkinytkään olemaan, taisin vain esittää ajatukseni heikosti. Minun ratkaisuni on täyteen raapustettu ja palkintokisaan olen jo osallistunut. Saamani ”lause” on hyvin ymmärrettävä – en vain ole onnistunut selvittämään itselleni, mikä yhteys sillä on alemman kuvan henkilöön, kuka hän sitten lieneekin.
22. Mie14.10.2023 klo 00:39
Kiva ristikko, ei kuitenkaan mielestäni kolmonen vaan enemmänkin 3-
23. Justiina31.10.2023 klo 07:57
Nyt kun koviksen palautusaika on ohi niin Jiikoolle tiedoksi, että kuvissa ovat Kaja Kallas (jonka edeltäjä oli Ratas) sekä Alan Karis (jonka edeltäjä oli KALJUlaid).
24. Jiikoo31.10.2023 klo 08:17
Kiitos, Justiina! Eikös Karis muuten ole etunimeltään Alar eikä Alan?

Sinne päin minun siniseni viittasivatkin: RATAS PYÖRI ENNEN HÄNEN VIRASSAAN ja AIEMMAN SUKUNIMEN ALKU PALJAS. Samat lauseet ja avainsana 1–9 = YÖÄIMISTE kuin minulla näkyvät olevan painettuina tuoreen Iltiksen paljastukseenkin.

En ole jaksanut pitää itseäni ajan tasalla eteläisen naapurin kulloisenkin johdon ja varsinkaan heidän naamojensa osalta, tarpeeksi perässä pysymistä omienkin kanssa. Alemman kuvan heppu muistutti minusta erehdyttävästi Eero Heinäluomaa. Tämä sai minut kirjoittelemaan höpöjä (19.) Pian sen postauksen jälkeen tuo KALJUlaid-kytkös ehti valjeta itsellenikin.
25. Justiina3.11.2023 klo 08:32
Kiitos, Jiikoo, todellakin Alar Karis eikä Alan. Hienosti sitten ratkoit tunnistamatta henkilöitä!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *