KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 39/2023

11345. SK 39/2023

kaplas28.9.2023 klo 11:17
Pekka Joutsin 2-tähtinen. Minun asteikolla toinen tähti joutaisi kyllä pois. Harmaat ehkä liiankin itsestäänselvät.
2. Max Luftdruck28.9.2023 klo 13:39
Ristikossa yksi itselleni ennestään tuntematon ratkaisusana, eikä sitä näytä tuntevan Nykysuomen sanakirjakaan.
3. Heppu1.10.2023 klo 11:26
Rattoisa ristikko joka minustakin oli pääosin helppo kakkonen mutta kun kuihtumisissa on kaksi vaihtoehtoista kirjoitusmuotoa ja hakkuiden jäljiltä piti etsiä ihan outo sana, niin kaksi tähteä osui minulle. Viides yhdisti oli parasta antia.
4. TKu1.10.2023 klo 13:06
Lainaus: 1. kaplas 28.9.2023 klo 11:17
Pekka Joutsin 2-tähtinen. Minun asteikolla toinen tähti joutaisi kyllä pois. Harmaat ehkä liiankin itsestäänselvät.

Olen ihan samaa mieltä. Avokätisesti oli tähtiä annettu; puolitoista olisi ollut ihan tarpeeksi. Sekä piilis että ristikko ratkesivat perjantain päätteeksi yhdeltä istumalta. Piiliksen P13 hieman mietitytti. Ratkaisusana näyttää ilmeiseltä, mutta vihje ei ole ihan kristallinkirkas. Ristikon pari elokuvapersoonaa ratkesivat onneksi risteävistä, joten niitäkään ei tarvinnut googlettaa.
5. matts2.10.2023 klo 11:34
"Tähdet, tähdet
Silloin mun helpompi ois (siis 2 tähteä, niin on helppo?)
Tähdet, Tähdet
Enkö jo tulla mä saa? (vielä 2 tähteä, niin on hiinä ja hiinä)
Tähdet, tähdet
Ikuisuuksiin ajan taa" (edellen 2 tähteä, niin on ikuisuuskysymys mikä tähditys on kenellekin mikä?)
6. VEL2.10.2023 klo 22:35
En ymmärrä miten vasemmassa yläkulmassa oleva kuva liittyy pitkiin ratkaisusanoihin. Ois kiva jos joku avaisi asiaa.
7. Jiikoo2.10.2023 klo 23:11
VEL, kyseessä on palkintotehtävä (eikä kyseessä HS-ristikko vaan SK). Kannattaisi siis malttaa torstai-illan loppuun saakka ennen apujen pyytämistä. Todennäköisesti ehdit hiffata jujun sitä ennen itsekin ja päästä mittelemään huikeasta 20 euron jättipotista!

Kiitos asian ottamisesta esille kuitenkin – havahduin itsekin siihen, että viime viikolla ratkomani vastaus on yhä lähettämättä. Pitääkin hoitaa asia saman tien kuntoon!
8. Heppu6.10.2023 klo 09:25
Kun tähän on nyt lupa palata, niin todetaan että pääkuva ei auttanut minua lainkaan sananlaskujen ratkaisemisessa. Ne tulivat kun olivat tullakseen. Kuvan idea oli mainio, mutta sanat olivat jämähtäneet paikalleen, vaikka ratkaisu odotti, että ne olisivat liikkumassa alaspäin.

Tähti oli sitten varmaan SK kontekstuaalinen vihje. Ensin luulin sen vain olevan helppo, mutta varmaan viittasi SK:n ristikkotähteistyksiin. No onhan Hesarissa ainakin elokuvissa tähtiarvioita, joten Auliskin voisi käyttää ideaa?
9. TKu6.10.2023 klo 19:36
Lainaus: 8. Heppu 6.10.2023 klo 09:25
Tähti oli sitten varmaan SK kontekstuaalinen vihje.

Näin minäkin sen ymmärsin, kun vihdoin sen jotenkin ymmärsin. Minusta se oli mainio vihje, vaikka sana itsessään onkin vähän tökerö.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *