KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 9.-10.9.2023

11332. IS Viikonloppu 9.-10.9.2023

Ylläpito8.9.2023 klo 14:08
Skytän ja Kärkkäisen kolmonen.
2. Kuju8.9.2023 klo 14:43
KÄÄK!!!
3. Hanna8.9.2023 klo 17:12
Jipii!
4. Keltanokka10.9.2023 klo 13:13
Saablarin Skyttä sotkee syksyisen sunnuntain sisäsiivoussuunnitelmani!

Vielä on tyhjää vasemmalla kuvan alla. Sanat pääkuvasta ovat valmiit ja mahdollisesti jopa oikein.
Oikean reunan sinisen piilokirjaimeksi sopii mielestäni kaksi eri konsonanttia, kolmaskin onnahtavasti.
5. PM10.9.2023 klo 13:33
Niin on minullakin tyhjää samalla seudulla, yhdeksän tyhjää ruutua.
6. Kuju10.9.2023 klo 21:06
Minulla tökkii oikea alalaita ja alhaalla keskiosan tienoilla "VOI PUUTA" tienoilla. Lisäksi "PAALU&PYÖRÄ" kohta. Aika takkuista ollut ylipäätään.
7. Pike11.9.2023 klo 09:20
Tuhannet kiitokset Skytälle kekseliäistä vihjeistä. Hieno ristikko. Tätä tasoa lisää!
8. PM11.9.2023 klo 09:38
Koviksessa neljä henkilöä käsittävän vihjekuvan alla jää puuttumaan vs sanasta piilokirjain, jonka lisäksi kahden muun sanan yhteys niiden vihjekuviin jää etäiseksi. Voi olla muitakin sanoja väärin siinä.
Muutoin tykkäsin koviksen ratkomisesta. Samaa mieltä kujn Pike monien vihjeiden kekseliäisyydestä!
Ratkottuina myös Tavis, Piilis, Kryptis, Kääntis ja Ristis. Oli hyvä päätös ostaa tämä IS:n irtonumero!
9. happonen11.9.2023 klo 11:01
Olipahan melkoisen visainen, useampi istunto ja vähän apuvälineitäkin vaadittiin. Pääkuvasta oikealle pääsi hyvin alkuun, mutta vasen reuna ja alalaita olivat kyllä aika hankalat.

Sanasto on kyllä melkoisen haastava ja pari eksoottisinta juttua eivät toivon mukaan tule jatkossa ristikoissa vastaan.

Mutta oikein viihdyttävä ristikko, tätä kovuustasoa lisää!
10. isoäiti11.9.2023 klo 15:29
Mitä siitä, jos on viikonlopun siivoukset tekemättä, piha lannoittamatta ja Promien päätöskonsertti katsomatta, ristikko on ns. valmis. Yhden vihjeen ja sanan yhteys on älyämättä, mutta ehkäpä sekin vielä hoituu. Ratkonta eteni juuri samoin kuin happosella ja ainakin yksi ratkaisusana oli täysin uusi.
Haastetta riitti ja niin koviksissa pitääkin, kiitos!
11. Rampe11.9.2023 klo 16:07
Näkjöjään minulle vuoden vaikein IS-kovis. Syynä myös sanaston vaikeus ja outous.
Yhtä sanaa epäilin sukulaiskielen sanaksi, mutta näyttää sentään Nykysuomen sanakirja sen tuntevan.
Lauantaina tämän suurin toivein aloitin ja hetki sitten sain valmiiksi.
En sentään koko aikaa viettänyt ristikon kimpussa.
12. Ylihilseen11.9.2023 klo 17:35
Nää 3.0 vaikeusasteen ristikot tehdään monimutkaisilla sanojen leikkauksilla ja kikkauksilla jo liiankin vaikeiksi. Pitäisi olla kuitenkin viihdettä, eikä karmeeta vääntämistä ja tuskailua. Pakko silti vaan vääntää, kun on lehden käynyt varta vasten ostamassa ristikoitten takia, ja ei haluais että on ihan tyhjästä maksanut.
13. Kuju11.9.2023 klo 19:53
Monenlaisella lunttaamisella tuli valmista. Hiukan liian hankala, semminkin kun en kaikkia kuvia laakista tunnistanut tehdäkseni oikeita päätelmiä.
14. Jaska11.9.2023 klo 22:24
Auttamatta pahis, eli ratkonta-aika 4 h +. Ylivaikeuden yliarkkitehtinä hääri vaihteeksi Heli, jonka piirrosjälki on kyllä sinänsä OK. Skytälle on pakko antaa miikka yhdestä vihjeestä, plussia toki piisaa moninkertaisesti. Tiukassa paremmuuskilvassa ITÄVAPAATA! pinnisti ykköseksi.

Sanasto moitteeton, siniset jälleen Tikkurilan K-supermarket. Niiden ansiosta myös skp valio 7.
15. Jaska11.9.2023 klo 22:26
P.S. Vähän ärsyttää, kun en kekkaa Keltanokan kolmatta piilokirjainta.
16. Jiikoo12.9.2023 klo 00:32
Kovis ei selvästikään ole tarkoitettu kaltaisilleni hidasälyisille vajakeille. Olen tuhertanut sen parissa useampia rupeamia. Peittoa vasta n. 80 % ja avainkirjaimistakin selvillä (?) vain 7/9. Turhauttaa. No, Piilis sentään täynnä.
17. Jaska12.9.2023 klo 11:02
14. P.P.S. Enemmän ärsyttää keskipituusvirhe 7. Oikea lukema 6.
18. Keltanokka12.9.2023 klo 11:13
Lainaus: 15. Jaska 11.9.2023 klo 22:26
P.S. Vähän ärsyttää, kun en kekkaa Keltanokan kolmatta piilokirjainta.

Jaajaa. Se olikin kyllä aika heikko. Liittyy alkuun eikä loppuun ja muodostanee akkusatiivin.
19. Jiikoo12.9.2023 klo 15:40
Lainaus: 16. Jiikoo 12.9.2023 klo 00:32
”Turhauttaa.”

Pieniä ihmeitä tapahtui tuota yöllistä postausta seuranneen puolituntisen aikana. Puhelimeni kertoo vastaustekstarin lähteneen toimitukseen klo 01.06. Kaikissa ruuduissa jopa kirjain, pari niistä epävarmaa. Niin tai näin, Skytän kolmosten täyttyminen on minulle aina merkkitapaus!
20. Heppuhei12.9.2023 klo 15:43
Lainaus: 17. Jaska 12.9.2023 klo 11:02
>14. P.P.S. Enemmän ärsyttää keskipituusvirhe 7. Oikea lukema 6.

Kuukauden takaisten keskustelujen perusteella muistan että se 6 oli lähellä optimiarvoa. Tässäkö tuli sitten keskipitudeksi 7, kun myös pitkät siniset sanatkin lasketaan mukaan?

Eli olisi vähän liika pitkiä sanoja (keskimäärin) käytetty? Siksi ei oikein voi sanoa, että tässä on nyt kaikin puolin hyvä ja tasapainoinen ristikko katsottavaksi.
21. Jaska12.9.2023 klo 16:25
20. En ole käyttänyt Heppuhein termiä optimiarvo. Ei se silti huono ole. Keskipituudeksi tuli 6 eli 6,00 siniset mukaan lukien. Joskus tulee näppäiltyä väärää näppäintä, joskus näppäily jää väliin. Niinkuin Heppuheillekin 20:ssä.
sattui.

"Siksi ei oikein voi sanoa..." En tietenkään vaadi sanomaan, enkä ole itsekään sanonut.
22. Ylihilseen13.9.2023 klo 00:41
Tämän vuoden aikana Googlen kuvahaku on muuttunut todella huonoksi. Enää ei löydy tällaisia sanaristikon ratkojan etsimiä kuvia tai henkilöitä juuri lainkaan. Kaikenlaisiin etsintöihin Google tarjoaa erilaisten nettikauppojen sivustoilta myytävien tuotteiden kuvia, vaatteita, maljakoita jne.
Pääkuvan henkilöitä en löydä ainoatakaan.
"Verkkosivuja tai päällekkäisiä kuvia ei löytynyt. Kokeile toista kuvaa."
Mitä päällekkäisiä kuvia?? Enkö käsitä, vai onko tuo vain huonoa suomennosta?
23. Ripe18.9.2023 klo 22:04
Monta vuotta olen jo täyttänyt kovikset (joskus parissa tunnissa, joskus viikossa). Tätä en saa loppuun asti. Muuten valmis mutta pääkuvan alla on edelleen pieni aukio. Saisiko ihan pääkuvan alle pari vinkkiä, jos ne on jo sallittuja?
24. Ylläpito18.9.2023 klo 22:08
Keskiyön jälkeen.
25. Ritu19.9.2023 klo 12:35
Ihan raastavan vaikea minulle. Tokihan se oli vaikeaksi merkittykin, joten tässä ei liene oikeutta valittaa vaikeudesta. Kiva niille, jotka tykkäävät keinua huippuvisaisten aallonarjalla. Minulla oikea alakulma on vielä osin auki. Samoin muutaman ratkaisusanan yhteys vihjeeseen ymmärtämättä, kuten ITÄVAPAATA! ja JOSKUS KULKU.

Skytän kovikset ovat minulle useimmiten juuri sellaisia, että ne vaativat tosi pitkän haudutusajan ja päässä muhimisen vielä senkin jälkeen, kun ratkaisusana tulee saatua paikoilleen.
Vertaisin tätä ristikkoa sellaiseen kirjaan, jossa on liian paljon outoja nimiä ja sen takia kirjan juonessa pysyminen on vaikeaa. Koin tässäkin itselleni vieraiden sanojen tai nimien määrän sellaiseksi, että pakostakin ristikon nautittavuus kärsi, vaikka ratkaisusanan keksinkin.
Mutta kuten edellä sanoin, Skytän kovikset tarvitsevat aina sulattelua ratkaisemisen jälkeen. Siitä ne yleensä joko paranevat tai sitten ei. Mutta paljon niistä olen oppinut ja lisäoppi ei ole kohdallani ollenkaan pahasta.
26. Jaska19.9.2023 klo 13:03
Osanotto Ritulle noiden kahden vihjeen hannaamisesta. Osannon otto avuksi saattaa ne avauttaa.
27. Pike19.9.2023 klo 14:01
Ritu, itävapaata = kike (e lomaa), joskus kulku = sataa (esim. ajaa sataa, sata lasissa tms.)
28. Ritu19.9.2023 klo 22:39
Kiitokset Jaskalle ja Pikelle osanotosta ja avusta. Kiken osalta olin oikeassa henkilössä sitä miettiessäni, muttei vaan aivokapasiteetti riittänyt tuota hoksaamaan. Nerokas vihje!

Ja hups heijaa! Olin ratkonut väärin vihjeen PANIO- eikä sen takia minulla ollut oikea ratkaisusana tuolle vihjeelle JOSKUS KULKU. Ihmekös tuo,kun yhdellä kirjaimella heittää ratkaisusana niin sitä saa ristikkoonsa outoja sanoja ja nimiä ja putoaa täysin kärryiltä niin kuin aiemmin jo täällä tulin kommentoineeksi!
Selviäisköhän tästä mokasta anteeksipyynnöllä ja kukkasella ---
29. Ritu19.9.2023 klo 23:30
Minun kukkalähetys epäonnistui, kun kommenttini lopusta ruusu katosi. No mutta ajatus tärkein.

Tulipa samalla vielä mieleeni (otsikon ulkopuolelta), että aikoinaan kun Antti Skyttä kommentoi mielenkiintoisesti joka viikko Ekin tekemää EVVK -vuosikirjaa, niin mieleen jäi, että hän kommentoi siellä aina myös allakkaan liittyneitä juhla- ja teemapäiviä.

Aikoinaan ristikoissa oli paljon vihjeinä päivämääriä, joihin ratkaisusanoiksi tuli tuon päivän nimipäiväsankari. Yksitoikkoisuudessaan ne alkoivat tuntua vihjeinä tylsiltä.
Mutta ehkäpä sellainen päivämäärävihjeitä sisältävä teemaristikko olisi paikallaan. Kansallisia ja kansainvälisiä teemapäiviä löytyy joka lähtöön. Osa perin hauskojakin. Olisikohan tämä Skytän ja Ekin heiniä ryhtyä hommiin.
Ja jos olen tätä jo aiemmin pyytänyt niin sitten tästä tuli toistonpäivä!
30. Ylläpito21.9.2023 klo 15:54
Anatomia tsekattavissa.
31. PM21.9.2023 klo 18:59
Kiitos anatomiasta! Omassa ratkaisussani on KAPI vihjeestä 'ennen kuin saapui'.
Anatomiasta en havainnut ps sanaa, joka alkaa sanan PLATINAT 1. t-kirjaimella, enkä vs sanaa sanan PLATINAT alapuolelle. Näitä kysyisin!
32. Jaska21.9.2023 klo 19:59
Helin "piilokuvista" SOAVE tarkoittanee lempiväisten laseissa olevaa juomaa. Sanan TESTAUS synty piirroksesta kaipaisi tosiaan selitystä.

KAPI on PM:llä oikein. Anatomian TULI siis lipsahdus.
33. isoäiti21.9.2023 klo 20:52
PM ja Jaska, minä tulkitsin vihjekuvan niin, että mies sovittaa siinä takkia ja katselee peilistä, miten se istuu eli testaa, siitä testaus.
34. PM21.9.2023 klo 21:39
Kiitos Jaska ja isoäiti! Taidanpa poiketa pitkäripaiseen ostaakseni pullon SOAVEa. Ostoksen TESTAUS voisi tapahtua seuraavan kala-aterian yhteydessä. Tuskin siitä KAPI tulisi.
35. Jaska21.9.2023 klo 22:07
33. Kiitos, isoäiti. Nyt kun sen tietää, ei se avaruussukkula ole ihan mahdoton mieltää peiliksi.

34. PM, Soaven lipityksen taustamusiikiksi suositan La Bohemen Mimin ja Rodolfin armastusduettoa O Soave fanciulla. Amor! Amor!
36. Ritu22.9.2023 klo 07:19
Tuo TESTAUS ratkaisusanan vihjekuva kyllä testasi kirjaimellisesti minunkin näkökykyni. Tuon oikea ratkaisusana muodostui minulla vaakaan tulevien sanojen ansiosta ja sen tulkitsin vaatteiden sovittelun synonyymiksi.
Vasta kun nappasin kuvan tuolta kohtaa ja suurensin sen niin kuvaan tuli mukaan peili. Heureka!
Nyt suurentamattakin siinä näen enää miehen peilikuvineen.
37. Antti Skyttä22.9.2023 klo 11:10
PM (31.) ja Jaska (32.):
Kovikseni anatomiassa on todella moka. Vihjeen ENNEN KUIN SAAPUI ratkaisu on KAPI (niin kuin olen selvittänyt ilmaisulla "kyse sanasta kapituli")
Kiitos tarkkavaisuudesta! Anteeksipyyntö omasta epätarkkaavaisuudesta!
38. Ylläpito22.9.2023 klo 13:52
Virhe on korjattu.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *