KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE SYYSKUU/2023

11328. HS Kuukausiliite syyskuu/2023

Elva2.9.2023 klo 10:32
Tämä oli melkoisen työläs koetus, ennen kuin valmistui. Googlattavaa oli runsaasti, lisäksi virhe tuoreessa ratkojat-sanassa. Edelleen pääkuvan patsas on minulle tuntematon, onneksi tietoa ei tarvittu.
2. Ilari Ylväs2.9.2023 klo 10:35
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toripolliisi
3. Elva2.9.2023 klo 10:51
Ilari Ylväs, kiitos infosta. Hämärä muisto oli kuvasta, en vain osannut sijoittaa sitä kun Oulun tori on minulle melkoisen outo paikka.
4. Uusi2.9.2023 klo 11:01
Minustakin oli työläs. Edelleen en ymmärrä sanaa, jonka sain oikealla kananmunasta/ ilmapallosta.
Pystysanat olisi mielestäni ok.
5. Elva2.9.2023 klo 11:14
Uusi, en jäänyt asiaa ihmettelemään, perustin ratkaisuni esineen kiiltoon.
6. Uusi2.9.2023 klo 11:20
Elva, niin minäkin päädyin ajattelemaan. Kiitos .
7. Virkku2.9.2023 klo 11:37
Muuten alkaa olla valmista, mutta sinistä ruutua en tunnista.
8. kaplas2.9.2023 klo 12:27
Tässähän tämä. Harmaat ei pahinta sorttia
9. Jiikoo2.9.2023 klo 14:05
Vaikeampiakin HS-kk-ristikoita on nähty. Viimeisenä ratkesivat vasemman laidan keskellä hymyilevä tummaverikkö ja hänestä vähän oikealle sijoittuva urostrio.

Vai että niinkin kaukaa kuin Kaukasuksen kupeesta on pitänyt heraldiikkaa tähän luomukseen kaivaa – hakukoneet arvossaan!

Muuten olen sitä mieltä, ettei Toripolliisin taustalla komeileva pytinki ole se minkä onnistuin yhdeksi ratkaisusanaksi saamaan vaan kauppahalli. Olen joskus jopa asioinut siellä ja asunutkin kaupungissa (tosin kasarmimajoituksessa, yli puoli vuosisataa sitten).
10. Jiikoo2.9.2023 klo 14:18
Lainaus: 9. Jiikoo 2.9.2023 klo 14:05
”Muuten olen sitä mieltä, ettei Toripolliisin taustalla komeileva pytinki ole se minkä onnistuin yhdeksi ratkaisusanaksi saamaan vaan kauppahalli. Olen joskus jopa asioinut siellä ja asunutkin kaupungissa (tosin kasarmimajoituksessa, yli puoli vuosisataa sitten).”

Keskustelin asiasta vaimoni kanssa. Hänet on virallisesti merkitty syntyneeksi Oulussa – virheellisesti, koska hän tai hänen vanhempansa eivät ole siellä koskaan asuneet, vaan synnytystä varten on vain matkustettu oululaiseen synnytyssairaalaan. Hän oli sitä mieltä, ettei saamani ratkaisusana ehkä viittaakaan kuvan rakennukseen vaan patsashahmon statukseen. Hyväksyttäköön ja annettakoon laatijalle synninpäästö!
11. Jiikoo2.9.2023 klo 14:24
Virkku, sinisen ruudun logo kuulunee jollekin jenkkilänmaan tieteenedistämisyhdistykselle tjsp.
12. Jiikoo2.9.2023 klo 14:37
Yksi kyseenalaisuus lisää: vihjeestä SAKSAA (SAK-SAA) saamani ratkaisusana ei vaikuta olevan sen enempää saksan kieltä (vaan englanninkielinen lyhenne) kuin maantieteellistä Saksaakaan. Sveitsin kaksikielisestä Valais'n (saks. Wallis) kantonista löytyy 1800 metrin korkeudesta tunnettu hiihtokeskuskylä, jonka yhdysmuotoisen nimen alkuosa täsmää ratkaisusanani kanssa. Joko vihje on epäonnistunut tai saamani ratkaisusana on väärä.
13. O2.9.2023 klo 15:17
Uusi 6.
Tuliko sinulle siitä pyöreästä alas sen miehen nimi oikein?
14. pelaaja2.9.2023 klo 15:23
O, ihmettelen samaa kohtaa. Miehen etunimen loppu viittaa erilaiseen versioon Meulosta kuin mitä laatija ylempänä esittää.
Jiikoo, löysin Saksasta, on muistaakseni 9-alkuinen postinumero.
15. minttu2.9.2023 klo 15:27
Meulo/toimittaja.?
16. Virkku2.9.2023 klo 15:27
Kiitos Jiikoo. Vai semmoiselle se logo kuuluu. Täytyy paneutua asiaan suurella uteliaisuudella. Sanani voi olla jopa oikein. Kiitos.
17. O2.9.2023 klo 15:34
14. pelaaja.
Tunnistan kyseisen miehen ja viimeinen kirjain tulisi väärin, mikäli laittaisin sen Meulon "oikein".
18. Virkku2.9.2023 klo 15:37
Jiikoo. Vastaussanani logoon oli oikein.
19. Virkku2.9.2023 klo 15:40
O. Tein saman havainnon. Taidan valita tunnetun miehen nimen.
20. Jondalar2.9.2023 klo 15:44
Samaa ongelmaa minkäkin yritän selvittää. Meuloa ei näytä googlekaan tuntevan. Munaa muistuttava kuva, mies sen vierellä sekä Meulo saavat meidät sekaisin.
21. Max2.9.2023 klo 15:56
Siis eukö Adulsonista tule se mitä Ratkojat väittää vai mitä meinaatte?
22. Jiikoo2.9.2023 klo 16:18
Lainaus: 14. pelaaja 2.9.2023 klo 15:23
”Jiikoo, löysin Saksasta, on muistaakseni 9-alkuinen postinumero.”

Kiitos, pelaaja! En ole mikään wagneriaani, mutta tulinpahan ajaneeksi Bayreuthinkin läpi viime Saksan-turneellani yhdeksän vuotta sitten ja sieltähän tuon niminen kaupunginosa näyttää löytyvän kuin löytyvänkin. Parin kilometrin päästä ohi olen silloisella VW-Kraftfahrzeugillani päräyttänyt. Kiittäkäämme myös Aulista geografisen sivistyksemme auliista kohentamisesta!
23. Virkku2.9.2023 klo 16:33
Max. Yläharmaiden yläpuolella olevasta vihjeestä Adulson vastaukseksi käy ratkojista löytyvä nimi. Aivan alapuolella on ko. vastaus vihjeenä. Siihen vastaussanaksi tulisi yksi kirjain erlainen,jotta risteävä kuvasta tunnistettavan miehen nimi tulisi oikein. Sekava.
24. Pietu2.9.2023 klo 17:01
Mitä ihmettä tuosta Itävallan lipusta tulee?
25. Matti2.9.2023 klo 17:04
En saa tolkullista sanaa kuvan alle 2. sana vasemmalta.
26. Virkku2.9.2023 klo 17:07
Pietu. Lippu ei ole Itävallan lippu. Hyvin samannäköinen punavalkoinen lippu on eräällä toisella valtiolla.
27. Artsi2.9.2023 klo 18:53
21. Max ja 23. Virkku. Ei tule kirjoittamassasi muodossa Max. Kannattaa googlata, koska löytyy netistä oikeassa muodossa. Kaikkea ei kannata uskoa mitä on kirjoitettu ratkojiin. Ratkesi aika sutjakasti.
28. Jiikoo2.9.2023 klo 18:55
Matti (25.), ei minunkaan siihen saamani omaan sanavarastooni kuulu, mutta kyllä se on näissä Aulis-luomuksissa ennenkin esiintynyt. Ratkojiinkin se on päässyt, ties vaikka löytyisi ”oikeistakin” sanakirjoista.
29. Elina2.9.2023 klo 19:41
En tunnista "etunimi" -kohtaan muodostuvaa etunimeä. Onkohan patsaassani väärä jumala vai vääriä kuituja?
30. pelaaja2.9.2023 klo 19:42
Artsi 27. Nyt ei oikeastaan ole kyse siitä, mitä Ratkojiin on kirjoitettu. Kyse on laatijan melko usein käyttämästä tavasta antaa vihje ja ratkaisu lähekkäin. Tällä kertaa niissä on kuitenkin 1 kirjaimen verran eroa. Liekö tahallinen harhautus vai taannoisen AMEK-virheen tapainen lukihäiriö. Sen näkee sitten lokakuun lehdestä.
31. Artsi2.9.2023 klo 19:44
30. Pelaaja. Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta googlaamalla asia ratkesi.
32. Mummo2.9.2023 klo 20:16
Eiköhän Meulo kuitenkin liity musiikkiin.
Virheitä voi olla todella Ratkojissakin
33. Artsi2.9.2023 klo 20:36
32. Mummo. Juuri näin. Ei ole ongelmaa, kun tunnistaa kananmunan vieressä olevan miehen kasvokuvan joka on todella tuttu ja kahdella tavalla merkittävän uran tehnyt suomalainen mies. Minä tunnistin ja googlaamalla varmistin asian. Näin löytyi tämä musiikkiin liittyvä Meulo.
34. Juho3.9.2023 klo 09:19
Valmiilta näyttää, mutta tunnistamaton esine vielä kirkastumista odottelee vas. laidassa keskellä, punaraaminen
kuutio, nuoli sisällään. mikä lienee?
35. Elva3.9.2023 klo 09:37
Juho, kuutio on tietotekniikkaan liittyvä logo.
36. Juho3.9.2023 klo 09:43
Elva, suurkiitos. luulin jo, että emaloinnista puuttuisi pala kulmasta, silti kirlaimet olivat oikein.
37. Max3.9.2023 klo 10:07
Elina: Etunimi on outo muunnelma, mutta Google auttaa.

Oikealla ylhäällä on Tommi ja sen yläpuolella tyhjä ympyrä. Mieskaimoihin ei käy kuin yksi tuttu vaihtoehto. Mitähän tämä ympyrä symboloi. Se onkin viimeinen tyhjä ruutu minulla.
38. isoäiti3.9.2023 klo 11:09
Max, minusta ympyrä on tyhjä astia.
39. anna h3.9.2023 klo 12:03
Kaksi tunnistamatonta naista vasemmassa reunassa, tietoteknisen logon tuntumassa?
40. Hilu3.9.2023 klo 12:04
Käsitelläänkö tässä ristikossa sanaa Meulo kahdesti?
41. TJV3.9.2023 klo 12:07
Arvelen, että kolmesti.
42. Elva3.9.2023 klo 12:54
anna h, vaalea on suomalainen muusikko/juontaja, tumma on kuvittamassa ratkaisusanaa.
43. anna h3.9.2023 klo 13:41
Kiitos, Elva. Minulla on varmaan väärä Antti kun en saa tummasta naisesta mitään järkevää.
44. Jiikoo3.9.2023 klo 15:15
anna h, omaan ratkaisuuni päätynyt Antti siirtyi keskuudestamme tuonilmaisiin aivan hiljattain ja tummasta naisesta saamani sanan voisi kuvitella liittyvän naisen kuvitteellisiin ruokailutottumuksiin, pöytätapoihin tms.
45. isoäiti3.9.2023 klo 15:33
anna h ja Jiikoo,
Minun Anttini tiettävästi elää ja voi hyvin. Hän taitaa olla siirtynyt musiikkibisneksestä K-kauppiaaksi.
Tumman naisen kasvoilta minusta välittyy iloakin enemmän.
46. Max3.9.2023 klo 15:50
Tumma nainen oli useasti esillä Esan ja Masan kanssa.
47. Max3.9.2023 klo 16:59
Tarkoitin tummaa naiskuvaa alhaalla
48. Jiikoo3.9.2023 klo 17:02
Lainaus: 45. isoäiti 3.9.2023 klo 15:33
”anna h ja Jiikoo,
Minun Anttini tiettävästi elää ja voi hyvin. Hän taitaa olla siirtynyt musiikkibisneksestä K-kauppiaaksi.
Tumman naisen kasvoilta minusta välittyy iloakin enemmän.”

isoäiti, kiitos kommenteista! Nyt on Aulis tainnut onnistua harhauttamaan minut pahan kerran: olen saanut omilla versioillani ao. kohdan mielestäni aivan ristikkokelpoiseen kuntoon. Epäselvää oli mielestäni vain nuolella varustetun kuution ja siitä saamani ratkaisusanan välinen yhteys. Pitäneekin nyt kyseenalaistaa useampikin ”varma” sana!
49. Jiikoo3.9.2023 klo 17:12
Metsässäpä tosiaan olin! Nyt löysin nuolikuutiota vastaavan nimen. Sen myötä löytyi myös musikaalinen K-kauppias ja tumman naisen tunnetila. Kumi kouraan, kynällä uutta kehiin ja ratkaisua skannaamaan – KIITOS, isoäiti!
50. Hilu3.9.2023 klo 18:16

Ylärivillä,viides kuva vasemmalta, saisinko vähän apuja mitä siihen haetaan? Kiitos etukäteen!
51. Jiikoo3.9.2023 klo 19:01
Hilu, eiköhän siinä liene antiikin Kreikan uskonnolliseen mytodologiaan liittyvä kuvapatsas, sotaisamman sortin jumalhahmoa esittävä.
52. Hilu3.9.2023 klo 19:32
Löytyi! Kiitokset avusta!

Vielä hakusessa ylärivin toinen kuva vasemmalta,; iloisen nuoren miehen kadvot, mitähän tähän haetaan?
Kiitos jo etukäteen!
53. Elva3.9.2023 klo 20:12
Hilu, mikäli tarkoitat mietteliään näköistä miestä ylärivissä, niin hän on tunnetun yhtyeen traagisesti edesmennyt laulaja.
54. Hilu3.9.2023 klo 21:04
Hei sinä nimimerkki "Hilu". Tämä on ollut minun käytössäni useamman vuoden, en vaan ole sitä pitkään aikaan käyttänyt joten keksisitkö uuden, kiitos. Saatan vielä joskus osallistua näihin keskusteluihin tällä nimimerkilläni. Terv. Hilu
55. Max3.9.2023 klo 21:17
Pähkäilen vielä harmaita oikealla. Pystystä Tommi ja Adulson ovat varmasti oikein. Ylimmäinen harmaa mietityttää. Liittyyköhän se patsaan kasvoihin?
56. Heppu3.9.2023 klo 22:08
Max Minusta se ylin oikea harmaa liittyy kuvan ”atmosfääriin”.

Olihan tässä pähkäiltävää. Viimeiseksi jäi Elvan vihjaaman kuutiologon googlaus.
57. Allu4.9.2023 klo 09:09
Minulla lyö tyhjää patsaan alapuoliset harmaat. Kuinka niitä pitäs ajatella. Tuo punavalkoinen ei kai ole lippu, vaan joku muu?
58. Kirre4.9.2023 klo 09:23
Kyllä se lippu on, Baltian maasta on kyse.
59. Jiikoo4.9.2023 klo 09:43
Lainaus: 53. Elva 3.9.2023 klo 20:12
”Hilu, mikäli tarkoitat mietteliään näköistä miestä ylärivissä, niin hän on tunnetun yhtyeen traagisesti edesmennyt laulaja.”

Kiitos vahvistuksesta, Elva! En tunnistanut miestä, mutta olin saanut uskottavan nimen risteävistä ja tyytynyt siihen. Sukunimi näkyy olevan sama kuin se, jonka olin aluksi saanut (virheellisesti, ks. 44.) Antille, joka esiintyy toisaalla tässä ristikossa! Tämä auttanee selittämään sitä, miksi olin epäillyt vasemman laidan tummaverikön onnistuneen tuhrimaan naamaansa ruokaillessaan...

Kerrankos sitä erehtyy ja onnistuu vielä nolaamaan itsensä antamalla toisille epäpäteviä neuvoja! :•)
60. kaplas4.9.2023 klo 10:25
Juu. Mietteliäs hahmoja oli hiljattain aiemminkin. Taisin vinkata, että on Penasta huolissaan. Vai miettikö Maria?
61. Krre4.9.2023 klo 11:33
Keskelle patsaan yläpuolelle tuleva etunimi?

Saitteko siihen ihan kunnon suomalaisen nimen?
Kiitos avusta jo etukäteen!
62. Jiikoo4.9.2023 klo 11:49
Lainaus: 61. Krre 4.9.2023 klo 11:33
”Keskelle patsaan yläpuolelle tuleva etunimi?

Saitteko siihen ihan kunnon suomalaisen nimen?
Kiitos avusta jo etukäteen!”

Millainen on ”ihan kunnon suomalainen nimi”? Saamani nimi ei ehkä vastaa kriteereitäsi.

Digi-ja väestötietoviraston (ex-Väestörekisterikeskus) Nimipalvelu:
”Väestötietojärjestelmässä ei ole hakemaasi etunimeä.”

Auliksen almanakan nimiavaruus on kuitenkin totutun tunnetusti varsin laaja. On myös mahdollista, että minulla on tuossa väärä nimi.
64. Kirsikka5.9.2023 klo 21:24
Mites toi vasen yläkulma. Vaakaan miehen nimi vai ihosairaus? Ja Marjatta: minkä alan ihminen?
65. Elva5.9.2023 klo 22:13
Kirsikka, mies on kuuluisa vakooja. Kysytään nimeä.
66. Kirre5.9.2023 klo 22:54
Vasemmassa yläosassa rivillä 3 on kuvattuna 2 epäselvää "möhkylää", valkoinen ja musta.
Mitähän kuvassa mahtaa oikeasti näkyä, voisiko joku ystävällinen selventää kuvaa?
Suuret kiitokset!
67. Kirsikka6.9.2023 klo 06:49
Juuri näin ajattelinkin, mutta kuvan rajaus hämäsi. Kaunis kiitos Elvalle.
68. Juho6.9.2023 klo 08:47
Kirre, kuvattuna on pari iirtonaista "möhkylää", näyttavät olevan pesispelaajien päähänpistoja.
69. Ananias8.9.2023 klo 11:43
Jiikoo (10.)
Muistaakos vaimosi nyt ihan oikein?
Oma lapseni kävi Joensuussa syntymässä, mutta ei hänen syntymäkunnakseen merkitty Joensuuta, vaan naapurikunta Kontiolahti.
Tämän esittämäsi logiikan mukaanhan Pohjois-Karjalassa ei sitten olisi juurikaan muita kuin synnyinkunnaltaan joensuulaisia ja Kainuussa sitten kai kajaanilaisia?
70. Ananias8.9.2023 klo 12:19
Tämä saksalainen, maailmankuulu kaupunginosa onkin ilmeisen mainio paikka.
Karin Zimmermannin Haardesignissä voi varmaan saada yläkarvoituksen hyvälle mallille ja Hundesalon Surichissa saa föönattua alatuuhosta ja hännänjuurta oikein kunnolla.
Mistä se Aulis tämmöisiä paikkoja keksiikään?
71. Jiikoo8.9.2023 klo 18:30
Ananias (69.): Et liene lukea postaustani (10.) sanatarkasti, sana ”virheellisesti” näyttää sinulta jääneen huomiotta.

Rautalankaa: viranomaisten tulisi todellakin merkitä lapsen syntymäkotikunnaksi se kunta, jossa äiti on syntymähetkellä kirjoilla. Näin ei vaimoni tapauksessa käynyt. Hänen äitinsä on tuolloin ollut henkikirjoitettuna ja asunut yli sadan kilometrin päässä Oulusta. Sieltä on matkustettu Ouluun hoitamaan synnytys sikäläisessä synnytyssairaalassa. Viranomaiset ovat toheloineet ja virallisissa papereissa on siitä lähtien ollut virheellinen merkintä ”syntymäkotikunta: Oulu”.

Itse olen ”teknisesti” syntynyt kajaanilaisessa synnytyssairaalassa. mutta minun syntymäkotikunnakseni ei ole merkitty Kajaani vaan oikeaoppisesti se kunta, jossa äitini oli tuolloin kirjoilla.
72. iso S9.9.2023 klo 13:40
Jiikoo on melko tarkasti samaa vuosikertaa kuin minä, joten on todennäköistä että vaimokin on syntynyt ennen vuotta 1959 tai ainakin ennen vuotta 1971. Aikoinaan oli täysin mahdollista, että ilman mitään virhettä syntymäpaikaksi merkittiin fyysisen tapahtuman paikka. Tästä voi lukea kysymyksen ja vastauksen osoitteesta
https://www.biblioteken.fi/asklib_question/125496? language_content_entity=fi

Lainaan osan vastauksesta: "Aikaisemman kirjavan käytännön yhdenmukaistamisen mahdollistivat v. 1971 voimaan tulleet Väestökirjalaki (21.2.1969/141) ja -asetus (11.3.1970/198) sekä Asetus syntymän ja kuoleman rekisteröinnistä (23.12.1970/824). Tällöin luotiin syntymäkotikunnan (=lapsen ensimmäinen, äidin kotikunnan mukaan määräytyvä kotikunta) käsite.
Käytännössä Evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous oli jo v. 1959 määrännyt, että lapsi merkittiin äidin seurakunnan kirjoihin ja syntymäpaikaksi merkittiin äidin kirjoillaoloseurakuntaa vastaava kunta. Suomen ortodoksinen kirkko siirtyi vastaavaan menettelyyn v. 1962. Muiden uskonnollisten yhdyskuntien ylläpitämissä rekistereissä käytäntö kaiketi oli kirjava. Uskontokuntiin kuulumattomien siviilirekisteriin (vuosina 1918-1970) merkittiin todellinen syntymäpaikka ja se pyrittiin muuttamaankin niissä tapauksissa, että kuntarajoja siirrettiin."

Omalta osaltani en tiedä miten on syntynyt virkatodistuksessa näkyvä tieto syntymäpaikastani. Syntymävuoteni alussa äiti oli kirjoilla Lauritsalan kauppalassa, syntyessäni ja syntymävuoteni lopussa Taipalsaarella ja tekninen toimitus tapahtui Lappeenrannassa. Virallinen syntymäpaikkani on kuitenkin Lappee, jonne muutimme kun olin yhdeksänvuotias. Noin kaksikymppiseksi asti olin merkinnyt syntymäpaikakseni Taipalsaaren, mutta "totuuden" paljastuttua olen antanut merkinnän mennä lappeelleen kuin entinen keihäsmalli. Minulle se on samantekevää, kun en itse muista tapausta.
73. P. Erämies9.9.2023 klo 21:42
Kiva ristikko, mutta Lehto käyttää vähän liikaa vakiosanoja! Esim. fanittaa erästä terroristia ja intialaista autotehdasta!? Ei hyvä.
74. Matkamies10.9.2023 klo 10:38
Mies-ja naiskuvia, kaimoja, etu- ja sukunimiä noin parikymmentä. Rupeaako Lehdon sanapankki kuihtumaan? Soisin hänen huomioivan vaikkapa sanomalehti Keskisuomalaisen lauantairistikon. Sen selvempää laadintaa en ole muista lehdistä löytänyt. Luuppia en tarvitse, Lehdon ristikot edellyttävät alan liikkeestä hankitun suurennuslaitteen. Luulen hänen harmaannuttavan piirroksensa tarkoituksella. Huonosti tehtyä työtä ei arvosteta, mutta vaki-
palkatun miehen töherryksiä kyllä kehutaan.
" Ei ole Kööpenhamina kuin ennen ....", lauloi ystäväni Junnu(Juha Vainio). Eivät ole ristikotkaan. Siitä pitää piirustuksen ja kaunokir-
joituksen spesialisti, vaakunatärveltäjä Lehto, huolen ja tuotoksensa senkun huononevat. Voitaisiinko edes pohtia laatijan vaihtamista?
HS:n ja tietenkin Kuukausiliitteen ratkaisujen edellytetään olevan selvästi kirjoitetut. Miksi Lehdolta ei vaadita samaa? Hurlumhei!!!
75. iso S10.9.2023 klo 10:44
Jos arvaan autotehtaan oikein, niin sen merkittävyys on Euroopan ja sen myötä Suomenkin kannalta suurempi kuin ennen, koska Jaguar Land Rover on nykyään sen omistuksessa. Firman valmistamassa pienessä linjurissa matkustin 2003, ei Intiassa (eikä Suomessa). Matka oli hikinen ja onneksi lyhyt. Bussi oli täpötäysi ja seisomakorkeus oli mitoitettu alle 170-senttisille. Siihen aikaan tuo ristikoissa melko yleinen sana vihjattiin eurooppalaisen maantieteen pohjalta.

Mahtaako Hesarin ristikoissa vielä pörrätä Atos? Aikoinaan se oli hyvinkin tuttu juttu. Mahtaneeko sitä olla koskaan tuotu virallisesti Suomeen. Kerran olen sellaisen nähnyt, Teneriffalla jos oikein muistan. Nettiauto kyllä sitä mainostaa: "Nettiautossa on myynnissä Suomen laajin valikoima Hyundai Atos -autoja. Tutustu huikeaan tarjontaamme ja löydä unelmiesi Hyundai!" Kun menen toteuttamaan unelmaani (josta en ollut tietoinen), pettymys on hirmuinen: "Sivustoltamme ei tällä hetkellä löytynyt yhtään Hyundai Atos ilmoitusta." Sellainen on suurin valikoima tällä kertaa. Kenellä voi olla pienempi? Retorinen kysymys, ei tarvitse vastata.
76. Pimu10.9.2023 klo 13:03
Yhtä kirjainta kaipaan. Sinivalkoisen (Indonesiaa -sanan alla) logon toinen kirjain. Onko sanassa kahta vai kolmea eri kirjainta? En löytänyt vastausta googlen kuvahaulla.
77. Satu10.9.2023 klo 13:22
Vasemmalla keskiviivan alapuolella armeijassa-sanan ruudussa erittäin epäselvä kuva. Voiko joku antaa vinkkiä mihin tuolla viitataan!
78. Juho10.9.2023 klo 13:30
Pimu, koetapa hakea kolmella samalla alkukirjaimella, jos neljäs on oikein, niin kuvakin löytyy. ( aaa, aito amerikkalainen aromipaahto luki jo yli 50 vuotta sitten osuuskaupan kahvimainoksessa.)
79. Pimu10.9.2023 klo 17:20
Kaunis kiitos Juho! Nyt sain ristikon valmiiksi. Huomasin, että minulla oli 1 kirjain väärin myös toripoliisista alas tulevassa toisessa harmaassa sanassa.
80. vintilä10.9.2023 klo 17:40
Lainaus: 77. Satu 10.9.2023 klo 13:22
Vasemmalla keskiviivan alapuolella armeijassa-sanan ruudussa erittäin epäselvä kuva. Voiko joku antaa vinkkiä mihin tuolla viitataan!
Yhteen mailapeliin.
81. Satu10.9.2023 klo 17:55
Vintilälle kiitokset, nyt kun katsoin tarkemmin niin ymmärsin!
82. Pike10.9.2023 klo 17:55
Ei voi! Kuva on ihan selkeä!
83. Matkamies11.9.2023 klo 16:38
Isoäiti(38). Moista talousastiaa ei voi kuvata noin. Ohut alusta voidaan hyväksyä. Miksi Lehdon ristikkoystävät tykkäävät kaikenmaailman ratkaisutöherryksistään?
84. isoäiti11.9.2023 klo 18:25
Matkamies, enpä voi sanoa olevani Lehdon ristikkoystävä enkä erikoisemmin tykkää tai ole tykkäämättä ratkaisutöherryksistäni. Minä vain ratkon. Minä en kuvannut vihjettä noin, sen teki ristikon laatija. Hiukan sitä ihmettelin, mutta näissä ristikoissa on saanut tottua melko monenlaisiin vihjeisiin, joten en ota niistä pulttia.
85. noviisi13.9.2023 klo 22:36
39 anna h: "Kaksi tunnistamatonta naista vasemmassa reunassa, tietoteknisen logon tuntumassa?"

ja siihen vastaus

42 Elva:"anna h, vaalea on suomalainen muusikko/juontaja,..."

Olen 98 % varma, ettei vaalea nainen ole em. muusikko/juontaja, vaan suomalainen viulisti, joka on noussut uudelleen valokeilaan erään kanadalaismiehen edesottamusten takia. Mutta annettu vihje johtaa ristikossa vaadittuun sanaan-siltä osin kaikki on kunnossa. Sinänsä sama virhe: "väärä kuva oikeassa paikassa" esiintyy lukemattomissa arvokkaammissakin teoksissa (jopa tietosankirjoissa), mutta naiskauneuden tapauksessa laatijan tekemä virhe on lähes anteeksiantamaton.
86. Jiikoo14.9.2023 klo 00:15
noviisi (85.), Wikipedian mukaan kyseinen (vai sanottaisiinko vaikka varmuuden vuoksi ”olettamani”) monilahjakas nainen (yhdellä tittelillä viitattuna ”muusikko”) on toiminut tai vaikuttanut ”viulistina, tuottajana, juontajana ja kirjailijana” (sekä viiden lapsen äitinä!), joten voinet panna riidan Elvan kanssa kahtia.

Mahdollinen yhteys kanadalaiseen muotialan ex-liikemieheen ja hänen edesottamuksiinsa ei omien havaintojeni mukaan ole keikkunut julkisuudessa. Toinen suomalainen naisviulisti (eri etu- ja sukunimi) sen sijaan on avautunut miekkosen edesottamuksista uutiskynnyksen ylittävällä tavalla.
87. Tamara14.9.2023 klo 16:17
Tummatukkainen iloinen nainen/tyttö vasemman reunan puolivälissä. Piilokirjain siihen on vielä hakusassa,
88. Jondalar14.9.2023 klo 18:44
Ei tarvitse tuntea. Tunteiden tila riittää.
89. Mimma14.9.2023 klo 19:45
Kaipaan apua oikeanlaidan kummallisen punaisen kuin vaakunan selvittämiseen. Saanko vinkin. Suuresti kiitän, sillä tuo vaivaa
90. Mimma14.9.2023 klo 19:49
Hups, keksin ratkaisun heti kun lähetin viestini.
91. Allez8.10.2023 klo 15:31
Pääkuvana oleva pronssinen veistos Toripolliisi oli minun ratkaisussani TAOS ja risteävä naisnimi LILIA. Vaan ei, laatija tarkoitti siihen TEOS ja LILIE. Nyt jos koskaan olisi ratkaisu pitänyt olla A/E.

Nyt eräässä myöhemmässä ristikossa on laatijalla itselläänkin ratkaisusanana LILIA. Ja pronssiin valettu teos on myös taos.
92. Tulkitsija8.10.2023 klo 17:43
Kyllähän pronssinen veistos on teos, se kun tehdään valutyönä. Kun seppä takoo metallista esineen, eli muotoilee
sen takomalla, on se taos.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *