KESKUSTELUT > RISTIKOT > JALOPEURA

11318. Jalopeura

Pekkatyttö19.8.2023 klo 19:13
Olen yrittänyt selvittää miksi jalopeuraa sanotaan leijonaksi
Olen löytänyt vain ontuvia selityksiä esm nykäsestä
Onko jollakin parempaa tietoa siis muutakuin nykäsen selostukset
2. ++juh19.8.2023 klo 22:24
Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (WSOY 2004):

jalopeura
Leijonaa merkitsevä jalopeura on todennäköisesti kansankielestä kirjakieleen poimittu yhdyssana. Kansanrunoudessa jalopeura esiintyy hirven toisintosanana, mutta kirjakielessä se on saanut uuden merkityksen eksoottisen eläimen nimenä. Leijona on tullut suomalaisille tutuksi keskiaikana mm. Raamatun kuvausten ja kirkkotaiteen välityksellä. Kiljuva jalopeura mainitaan sekä Agricolan tekstissä että samanaikaisissa käsikirjoituksissa. Agricolan rukouskirjan kalenteriosassa jalopeura mainitaan myös tiettyyn eläinradan tähtikuvioon ja sitä vastaavaan horoskooppimerkkiin viittaamassa. Mahdollisesti jalopeura on kansankielessä ollut käytössä peuran tai hirven muotoiseksi tulkitun tähtikuvion nimityksenä ennen kuin kuvio on kansainvälisten mallien mukaan alettu tulkita leijonaksi.

––––––––––
Suomen etymologinen sanakirja:

https://kaino.kotus.fi/ses/?p=qs-article&etym_id=E TYM_9c27ed09ae511c01b79033b40298c452&list_id=1&key word=jalopeura&word=jalopeurA

jalopeura   –  –  Agr[icola] lienee käsittänyt jalopeuran yleensä jtak suurta villieläintä merkitseväksi ja käyttänyt kirjoituksissaan sitä merkityksessä ’leijona’.
3. Pekkatyttö20.8.2023 klo 21:58
Kiitos ++juh
Montakohan leijonaa Acricola on nähnyt eläessään?
4. TJV20.8.2023 klo 22:24
Jonkun kovasta karjunnasta olen kuullut mainittavan, että huusi kuin jalopeura.
5. Jaska21.8.2023 klo 12:02
Minä en ole tiennyt jalopeuran huutavan, kiljuvan kylläkin.

"Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri kuin niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä." (1.Piet.5:8)

Ehkä helpohko visakysymys, josta luvassa silti 10 pojoa. Kuka Pietarin siteeraaja pudotti jalopeurasta jalon, eli kuka on "kiljuvan peuran" isä? (4 tai 4).
6. matts21.8.2023 klo 12:44
Jaska, Timppa.
7. matts21.8.2023 klo 12:47
...tai stemu.
8. Jaska21.8.2023 klo 13:31
mattsin lisävihjeen johdosta oikeasta tuplaratkaisusta saa enää vain kaksi pistettä.
9. eol21.8.2023 klo 16:54
Minun vinkkelistäni kaikki mahdolliset pisteet varmaan kuuluisivat yksin mattsille, mutta kirjallisuudessa toki käytettyjen vaikkakin hieman anakronististen nimien (Allu) Stemu ja Timppa ohella samoihin henkilöihin voidaan kyllä viitata myös nimillä Aleksis Kivi (virallisemmin Alexis Stenvall) ja Timo (sittemmin Timo Juhaninpoika Kekkuri).
10. Jaska21.8.2023 klo 18:17
Kivi ja Timo oikein, joten eolille kaksi pistettä. matts oli kiitettävän nopea, mutta pinnat paloivat väärään vastaukseen. Timppa ja stemu eivät ole nelikirjaimisia. Sitä paitsi sukunimen slanginnoksen pitäisi olla Stenvallin mukaan Stenu.
11. matts21.8.2023 klo 18:31
En halunnut suoraan vastata, siksi Timosta Timppa ja Kivesta stemu, joka kyllä minun slangissa tarkoittaa kiveä.
12. eol21.8.2023 klo 19:04
Sami Garamin ns. stadinnoksessa "Allu Stemun Seittemän broidii" seikkailevat Junde, Stube, Ape, Simppa, Timppa, Lare ja Eero.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *